Špičkový bezpilotní bojovník Reaper ER pro americké letectvo

MQ-9 Reaper Extended Range
MQ-9 Reaper Extended Range s jednou přídavnou nádrží a dvojicí pum Paveway. / GA-ASI

Americké letectvo (U.S. Air Force) zavedlo do výzbroje “nový” bezpilotní letoun MQ-9 Reaper ER (Reaper Extended Rang). Stroj přímo navazuje na osvědčený dron MQ-9 Reaper. Díky technickým inovacím Reaper ER výrazně posunuje možnosti původních verzí.

Americké letectvo pro průzkumné, a v omezené úloze bitevní úkoly, používá 154 bezpilotních letadel MQ-1 Predator. Bitevní úkoly však již prakticky převzaly výkonnější MQ-9 Reaper. Letectvo disponuje 104 stroji Reaper z celkového počtu 364 objednaných. MQ-9 Reaper postupně nahradí všechny stroje Predator.

Letectvo nyní zavádí nejnovější verzi MQ-9 Reaper označovanou jako MQ-9 Reaper Extended Range (Reaper ER). Letectvo prozatím objednalo 38 strojů ve verzi "ER". První stroj Reaper ER americké letectvo zavedlo do výzbroje v srpnu letošního roku. V případě potřeby je možné na verzi "ER" přestavět původní Reapery.

Klíčovou předností Reaper ER je prodloužená doba letu. Oproti 27 hodinám u původních MQ-9 dokáže Reaper ER zůstat ve vzduchu 33 až 35 hodin. Prodloužený dolet je možný díky dvěma přídavným nádržím o objemu 2×380 litrů.

Reaper ER dokáže nádrže využívat se zbraňovými systémy, jako jsou střely AGM-144 Hellfire nebo laserem naváděné pumy Paveway. V případě nutnosti lze na jednom křídle umístit palivovou nádrž, na druhém např. dvě 230kg pumy GBU-12 Paveway II.

Původní MQ-9 Reaper

Firma General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI), výrobce MQ-9 Reaper, nabídne americkému letectvu v blízké budoucnosti další prodloužení výdrže ve vzduchu. Delší výdrž zajistí větší "mokrá" křídla s většími vnitřními palivovými nádržemi. V případě zpravodajských, průzkumných a sledovacích misí ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance), tedy misí bez těžké výzbroje, se výdrž ve vzduchu dronů Reaper ER prodlouží až na 42 hodin.

Reaper ER získal rovněž nový přistávací podvozek a brzdy, které umožňují zvýšit maximální startovací hmotnost o 12 % (z 4760 kg na 5310 kg) a přistávací hmotnost o 30 %. Dron tak může přistávat s větším množstvím paliva nebo podvěšené výzbroje.

Pohon MQ-9 Reaper ER zajišťuje původní turbovrtulový motor Honeywell TPE331-10 o výkonu 671 kW (900 koní). Vzhledem k větší startovní hmotnosti však Reaper ER dostal výkonější čtyřlistou tlačnou vrtuli a také pomocný vstřikovací systém AWI (Alcohol Water Injection).

AWI je určen ke krátkodobému zvýšení výkonu motoru při startu. AWI při startu do sacího potrubí vstřikuje pod tlakem směs vody a alkoholu (50/50). Smyslem je ochladit vzduch nasávaný do motoru, čímž dojde ke zvýšení objemové účinnosti palivové směsi. Přidávání vody a alkoholu do paliva funguje v principu tak, jako byste použili benzin s vyšším oktanovým číslem.

Zdroj: GA-ASI

Nahlásit chybu v článku


Související články

LOCUST: Roj průzkumných bezpilotních letadel

Úřad pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) amerického námořnictva před pár dny ...

Bezpilotní Gripen do šesti let

Švédský SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává za ...

Robotické roje miniaturních bezpilotních letadel

Americké letectvo rozvíjí ideu robotických rojů bezpilotních letadel. Nově mají desítky nebo stovky ...

Nová generace zbraní pro bezpilotní letadla

Bezpilotní letadla se čím dal více podílejí na ozbrojených útocích, prozatím především pouze na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Gloton
    23:56 29.09.2015

    pks_: a když na L-39NG dají ještě delší křídla, budou mít novou lepší U-2 a ještě schopnou nést útočné zbraně. Škoda jen, že v Aeru nemají počítač, co by to dokázal ...Zobrazit celý příspěvek

    pks_:
    a když na L-39NG dají ještě delší křídla, budou mít novou lepší U-2 a ještě schopnou nést útočné zbraně. Škoda jen, že v Aeru nemají počítač, co by to dokázal propočítat.......udělali by díru do světa :))) :)))Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    12:44 29.09.2015

    Když se dívám na MQ-9 seshora, tak mě napadá, že by se dalo udělat trochu delší mokré křídlo pro L-39NG - kolem 21m a bylo by to skoro stejné letadlo :-) Dolet je už teď lepší ...Zobrazit celý příspěvek

    Když se dívám na MQ-9 seshora, tak mě napadá, že by se dalo udělat trochu delší mokré křídlo pro L-39NG - kolem 21m a bylo by to skoro stejné letadlo :-) Dolet je už teď lepší 2590km > 1850km (doufám, že jsem nepopletl veličiny). Dlouhé křídlo by vedlo ke zpomalení, zvýšení dostupu a vytrvalosti.

    Muselo by se teoretické výkony propočítat v Aeru, ale UAV, které je schopné nést úročné zbraně není na trhu úplně bez šancí, neozbrojených UAV jsou mraky. Také by se musela zabudovat elektronika pro bezpilotní řízení a kamery, ale to jsou dnes běžně řešené úkoly. Možná jsem úplně vedle a proudový motor nemá šanci v této úloze konkurovat vrtulovému pohonu - pomalý let.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...