Špičkový bezpilotní bojovník Reaper ER pro americké letectvo
- 28. 9. 2015
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (U.S. Air Force) zavedlo do výzbroje “nový” bezpilotní letoun MQ-9 Reaper ER (Reaper Extended Rang). Stroj přímo navazuje na osvědčený dron MQ-9 Reaper. Díky technickým inovacím Reaper ER výrazně posunuje možnosti původních verzí.
Americké letectvo pro průzkumné, a v omezené úloze bitevní úkoly, používá 154 bezpilotních letadel MQ-1 Predator. Bitevní úkoly však již prakticky převzaly výkonnější MQ-9 Reaper. Letectvo disponuje 104 stroji Reaper z celkového počtu 364 objednaných. MQ-9 Reaper postupně nahradí všechny stroje Predator.
Letectvo nyní zavádí nejnovější verzi MQ-9 Reaper označovanou jako MQ-9 Reaper Extended Range (Reaper ER). Letectvo prozatím objednalo 38 strojů ve verzi "ER". První stroj Reaper ER americké letectvo zavedlo do výzbroje v srpnu letošního roku. V případě potřeby je možné na verzi "ER" přestavět původní Reapery.
Klíčovou předností Reaper ER je prodloužená doba letu. Oproti 27 hodinám u původních MQ-9 dokáže Reaper ER zůstat ve vzduchu 33 až 35 hodin. Prodloužený dolet je možný díky dvěma přídavným nádržím o objemu 2×380 litrů.
Reaper ER dokáže nádrže využívat se zbraňovými systémy, jako jsou střely AGM-144 Hellfire nebo laserem naváděné pumy Paveway. V případě nutnosti lze na jednom křídle umístit palivovou nádrž, na druhém např. dvě 230kg pumy GBU-12 Paveway II.
Původní MQ-9 Reaper
Firma General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI), výrobce MQ-9 Reaper, nabídne americkému letectvu v blízké budoucnosti další prodloužení výdrže ve vzduchu. Delší výdrž zajistí větší "mokrá" křídla s většími vnitřními palivovými nádržemi. V případě zpravodajských, průzkumných a sledovacích misí ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance), tedy misí bez těžké výzbroje, se výdrž ve vzduchu dronů Reaper ER prodlouží až na 42 hodin.
Reaper ER získal rovněž nový přistávací podvozek a brzdy, které umožňují zvýšit maximální startovací hmotnost o 12 % (z 4760 kg na 5310 kg) a přistávací hmotnost o 30 %. Dron tak může přistávat s větším množstvím paliva nebo podvěšené výzbroje.
Pohon MQ-9 Reaper ER zajišťuje původní turbovrtulový motor Honeywell TPE331-10 o výkonu 671 kW (900 koní). Vzhledem k větší startovní hmotnosti však Reaper ER dostal výkonější čtyřlistou tlačnou vrtuli a také pomocný vstřikovací systém AWI (Alcohol Water Injection).
AWI je určen ke krátkodobému zvýšení výkonu motoru při startu. AWI při startu do sacího potrubí vstřikuje pod tlakem směs vody a alkoholu (50/50). Smyslem je ochladit vzduch nasávaný do motoru, čímž dojde ke zvýšení objemové účinnosti palivové směsi. Přidávání vody a alkoholu do paliva funguje v principu tak, jako byste použili benzin s vyšším oktanovým číslem.
Zdroj: GA-ASI
Související články
LOCUST: Roj průzkumných bezpilotních letadel
Úřad pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) amerického námořnictva před pár dny ...
- 17.04.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní Gripen do šesti let
Švédský SAAB pracuje na bezpilotní verzi stíhačky JAS-39 Gripen. Let prvního prototypu se očekává za ...
- 25.04.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Robotické roje miniaturních bezpilotních letadel
Americké letectvo rozvíjí ideu robotických rojů bezpilotních letadel. Nově mají desítky nebo stovky ...
- 01.06.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Nová generace zbraní pro bezpilotní letadla
Bezpilotní letadla se čím dal více podílejí na ozbrojených útocích, prozatím především pouze na ...
- 28.07.2015
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
pks_: a když na L-39NG dají ještě delší křídla, budou mít novou lepší U-2 a ještě schopnou nést útočné zbraně. Škoda jen, že v Aeru nemají počítač, co by to dokázal ...Zobrazit celý příspěvek
pks_:
a když na L-39NG dají ještě delší křídla, budou mít novou lepší U-2 a ještě schopnou nést útočné zbraně. Škoda jen, že v Aeru nemají počítač, co by to dokázal propočítat.......udělali by díru do světa :))) :)))Skrýt celý příspěvekKdyž se dívám na MQ-9 seshora, tak mě napadá, že by se dalo udělat trochu delší mokré křídlo pro L-39NG - kolem 21m a bylo by to skoro stejné letadlo :-) Dolet je už teď lepší ...Zobrazit celý příspěvek
Když se dívám na MQ-9 seshora, tak mě napadá, že by se dalo udělat trochu delší mokré křídlo pro L-39NG - kolem 21m a bylo by to skoro stejné letadlo :-) Dolet je už teď lepší 2590km > 1850km (doufám, že jsem nepopletl veličiny). Dlouhé křídlo by vedlo ke zpomalení, zvýšení dostupu a vytrvalosti.
Muselo by se teoretické výkony propočítat v Aeru, ale UAV, které je schopné nést úročné zbraně není na trhu úplně bez šancí, neozbrojených UAV jsou mraky. Také by se musela zabudovat elektronika pro bezpilotní řízení a kamery, ale to jsou dnes běžně řešené úkoly. Možná jsem úplně vedle a proudový motor nemá šanci v této úloze konkurovat vrtulovému pohonu - pomalý let.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...