Spojené státy chtějí od Turecka koupit ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Spojené státy chtějí od Turecka koupit ruské systémy protivzdušné obrany S-400
Vykládka S-400 v Turecku / turecké ministerstvo obrany (Zvětšit)

Šéf republikánské většiny v Senátu, senátor John Thune, navrhl úpravu vojenského rozpočtu NDAA (National Defense Authorization Act) pro rok 2021. Pokud návrh projde, Spojené státy mohou legálně od Turecka odkoupit ruské systémy protivzdušné obrany S-400. Tímto krokem se uvolní podmínky pro dodání letounů F-35A Lightning II do Turecka.

eklama}

NDAA je každoročně přijímaný federální zákon, který určuje především rozpočet a výdaje amerického ministerstva obrany. Republikán Thune navrhuje úpravu zákona, aby Spojené státy moly použít peníze ministerstva obrany na nákup ruských kompletů S-400 od Turecka.

Tento krok přichází rok poté, co Spojené státy vyřadily Turecko z programu víceúčelových stealth letadel F-35 Lightning II. Důvodem byl turecký nákup ruských systémů protiletecké a protiraketové obrany S-400 za 2,5 miliardy dolarů.

Na první pohled to vypadá, že americká politická scéna přijala vůči Turecku taktiku cukru a biče. Pomyslný bič tvoří republikánský předseda Výboru pro zahraniční styky Senátu Jim Risch, který naopak navrhuje zpřísnění sankcí vůči Turecku. Risch navrhuje, aby po přijetí NDAA Spojené státy do 30 dnů na Turecko uvalilo sankce podle zákona CAATSA (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act). CAATSA od roku 2017 umožňuje „trestat” společnosti nebo země, které obchodují s Ruskem ve vojenské oblasti.

Americký prezident Donald Trump zatím sankce proti Turecku odložil, ale nákup ruských S-400 zůstává trvalým místem sporu mezi Spojenými státy a Tureckem. Turecký prezident Recep Erdogan se prozatím odmítá vzdát ruských S-400. Připomeňme, že první S-400 Turecko převzalo 12. července 2019.

Jim Townsend, bývalý poradce ministra obrany pro evropskou politiku a NATO a současný analytik think-tanku CNAS (Center for a New American Security), jak ho citoval portál Defense News, uvedl, že Spojené státy mohou pochopitelně využít S-400 k výcviku. Ostatně Spojené státy již na svém území používají k výcviku sovětské komplety S-300.

„Myslím si, že americký odkup S-400 z Turecka je chytrým způsobem, jak dostat Erdogana z bryndy, do které se sam dostal. Chceme dostat ten systém pryč z Turecka… a pokud to umožní Turkům vrátit se k F-35, tím lépe,“ uvedl Townsend.

Defense News připomíná, že ač jsou Thune a Risch vlivní senátoři, není žádná záruka, že jejich návrhy budou do NDAA zahrnuty, nebo projdou hlasováním v dolní komoře, tedy Sněmovně reprezentantů, kde mají většinu demokraté.

Navíc je zde návrh Výboru Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee). Výbor v návrhu dává americkému letectvu pravomoc provozovat nebo upravit pro své potřeby šestici F-35, které byly vyrobeny pro turecké letectvo, ale nikdy nebyly Turecku oficiálně předány.

Není tak jasné, zda návrh Thuneho je pouze jeho vlastní iniciativa nebo součást větší zákulisní diskuze, ať už jako typ vedení informační války nebo jako reálná nabídka. Prodej kompletů S-400 do Spojených států samozřejmě patřičným způsobem poznamená turecko-ruské vztahy.

Současně se podle amerických i tureckých médií vedou jednání o tom, že Turecko komplety S-400 vůbec nezprovozní. Ostatně Turecko zatím S-400 neotestovalo.

V každém případě ruské reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. První zástupce předsedy zahraničního výboru Rady federace (horní komory parlamentu) Vladimir Džabarov uvedl, že Američané chtějí koupit S-400, aby jej rozmontovali na části a vytvořili vlastní raketový systém.

„Nemyslím si, že tento pozměňovací návrh [Thuneho] bude přijat. Přesněji řečeno, může být schválen, ale je nepravděpodobné, že změní postoj Turecka. Nechápu, jak se vztahy mezi USA a Tureckem zlepší, pokud si USA koupí S-400 pro sebe,“ uvedl Džabarov s tím, že pokud Turecko komplety S-400 skutečně prodá, Turecko ztratí status spolehlivého obchodního partnera.

Podle Džabarova chtějí Spojené státy touto akcí jen „uspokojit svou zvědavost“ a „ukrást“ ruská vojenská tajemství. 

V posledních letech sice Turecko a Rusko veřejně více spolupracují, ale například v Libyi a Sýrii jejich vojenské jednotky stojí proti sobě.

Pokud ale Turecko skutečně prodá komplet S-400 do Spojených států, půjde o další fascinující veletoč v turecké zahraniční politice. Připomeňme, že turecké letectvo v roce 2015 sestřelilo ruský útočný letoun Su-24. O dva roky později Turecko nakoupilo ruské S-400. A pokud se odyssea završí, možná již v roce 2021 Turecko prodá S-400 do Spojených států.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hlavní bojový tank Altay - pýcha tureckého zbrojního průmyslu

Turecké národní sebevědomí je na vzestupu. Muslimská země se skoro 80 milióny obyvatel je již nyní ...

Turecké chápání demokracie. Proč Erdoğan uspěl?

Američtí novináři se v průběhu nočního pokusu o převrat 15. - 16. července 2016 přiznávali, že ...

NÁZOR: Pomohol Putin zachrániť tureckého prezidenta Erdogana?

V noci z 15. na 16. júla sa v Turecku nečakane uskutočnil pokus o prevrat, ktorý zorganizovala ...

Ruský S-400 pro Turecko: Roztržka Turecko-Západ pokračuje

Zatímco Turecko a evropské země prožívají hlubokou diplomatickou krizi, Turecko usiluje o užší ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • infi
    10:05 07.07.2020

    Trochu offtopic, pro ty co sleduji deni v Libyi:

    Poté co Turci dobyli leteckou zakladnu Al Watiyh si tam zacali minuly tyden presouvat svoje vybaveni, vcetne PVO, konkretne MIM-23 Hawk. Par dnu zpet tam vsak "nezname letouny" podnikly utok (utok je jiz potvrzen z obou stran) a nejspise hawky poslali k certu:
    https://twitter.com/il_kanguru...

    Tak mozna by si mohli Turci ten ukradeny Pantsir sprovoznit, aby chranil jejich PVO...? :-)

    • infi
      11:39 08.07.2020

      Utok mel(i) na starosti Rafale:
      https://atalayar.com/en/conten...
      Muj tip je teda Egypt.

      Podle vseho MIM-23 byly kompletne "slepe a hluche" a nevypalily ani jednu strelu. Vzhledem k tomu, ze je maji vy vyzbroji jak UAE tak i Egypt zrejme je umi kompletne vyrusit.

  • lemkin
    17:32 01.07.2020

    Turecko by mělo USA vztyčil prostředník. Figurovat jako subdodavatel dílů pro F-35 ale žádné nekoupit. Mohou se zkusit přidat k BAE do teamu Tempest.

    • satai
      18:02 01.07.2020

      Otázka je, kdo chce mít v teamu Turecko...

      • flanker.jirka
        18:28 01.07.2020

        Všichni a nikdo :-) první z důvodu polohy na mapě a druhé pro jejich jednání.

        • satai
          18:35 01.07.2020

          Zrovna u BAE asi ta poloha moc bodů nepřinese ;-)

          • PavolR
            19:14 01.07.2020

            No tak zrovna BAE s Turkami už dlhodobo veselo spolupracuje ako spoluvlastník FNSS.

    • Poly
      11:08 02.07.2020

      Aktuálně mají část F-16 v provedení Block 30, čili obstarožní, staré přes 30 let. Pokud se nepletu, tak právě tyto měly být nahrazeny F-35. Pokud si chce Erdogan hrát na mocnost, tak vybavení horší než to izraelské mu do karet moc nehraje. Moc dobře ví, že ruských 57-vzdušných zámků moc nefunguje. Tempest bude kdoví kdy.
      Je tu varianta C - Erdogan je ochotný udělat cokoliv pro své zvolení. Zašel tak daleko, že ICBC je prakticky čínská a hodně státních podniků si půjčilo čínské peníze a nejedná se o nějaké miliony dolarů... Může se stát, že Čína bude statečně tahat za nitky, až mu prodá Shenyang FC-31. To si myslím není úplně nemožné.

  • Larry
    17:10 01.07.2020

    Rusové při výrobě a prodeji s takovou možností počítali.
    Turci sami zjistili, že proti ruským letadlům je jejich S-400E neúčinná.

    • satai
      18:03 01.07.2020

      A?

      I pokud by to byla pravda (zdroj?), tak určitě nechce USA koupit S-400, aby ho používala na Suchoje.

    • GlobeElement
      08:19 02.07.2020

      To by ji nekupovali, protože většina potenciálních nepřátel je vyzbrojena ruskými letadly.

  • omacka
    16:07 01.07.2020

    Správně by se mělo psát ne o S-400 ale o S-400E.
    Exportní verze S-400E jsou dost podstatně osekané v dost důležitých vlastnostech, maximální počty současně postřelovaných cílů a naváděných raket jsou u neexportní verze extrémně ponížené..

    Diaľkový dosah - aerodynamické ciele S-400: 2 - viac ako 400 km S-400E: 3 - 240 km

    Max. počet postreľovaných cieľov: S-400: 80 - 120, S-400E: 36
    Max. počet súčasne navádzaných rakiet: S-400: 160 - 240 S-400E: 72
    https://www.valka.cz/RUS-S-400...

    • omacka
      16:09 01.07.2020

      "jsou u neexportní" samozřejmě obráceně. ;)

  • GlobeElement
    11:49 01.07.2020

    Vážení v článku se píše o nápadu amerického politika koupit S-400, ne o úmyslu Turecka to prodat.

    Pro Turecko by to taková výhoda nebyla. Pokud by skutečně S-400 prodalo do USA, co by se stalo?

    1. Rusko by si příště pořádně rozmyslelo, co Turecku prodat
    2. USA by Turecku stejně nevěřily a prodej moderních technologických celků by stejně byl s otazníkem.
    3. Turecko by nemělo tento prvek PVO.

    Byla by to určitá nevýhoda pro Rusko, protože USA by si mohly vyzkoušet S-400, ale peníze by Rusku zůstaly. USA by musely S-400 zaplatit, aby získaly ruský systém, ale nevíme, s jakými omezeními byl dodán. Ve skutečnosti by všichni tratili, Turecko nejvíc. Proto velmi pochybuji, že by tento nápad mohl projít.

    • danny
      12:33 01.07.2020

      GlobeElement: naprosto s tebou souhlasím, myslím, že jsi to vystihl velmi přesně. Možná doplním ještě jeden detail, a to jednu z podstatných motivací Erdogana pro nákup S-400. A tou je nedůvěra ve vlastní letectvo (které má nadstandardní vazby na USA). Odtud vzešel pokus o puč a Erdoganovi se S-400 v rukou loajální armády hodí mimo jiné i z důvodu vlastní ochrany.

      • PavolR
        12:42 01.07.2020

        Páni, úvaha vás oboch má jednu zásadnú medzeru, a to, že Turecko plánuje koncom roka 2021 zaviesť vlastný systém dlhého dosahu Siper : https://www.savunmasanayist.co...
        Na dôvažok februárové udalosti v Idlibe ukázali, že vlastníctvo S-400 nie je taká výhra a výhodnejšie by pre nich bolo do zavedenia vlastného systému vyslanie amerických Patriotov - čo by si mohli dať ako podmienku predaja S-400.

        • infi
          13:11 01.07.2020

          PavolR: Tak Turecko sice S400 vlastni, ale dodnes je nemaji otestovane...Tudiz jejich vlastnictvi nemelo na udalosti kolem Idlibu zadny vliv.

      • GlobeElement
        12:56 01.07.2020

        K ochraně proti neloajálním pilotům slouží kontrarozvědka a tajná policie, ne PVO. Spíše jsou v tom politické důvody.

        Upřímně chování Turecka nerozumím. Na počátku mělo nadstandardní vztahy s Izraelem a díky tomu mělo přístup k izraelským technologiím. Pak si začalo hrát na velké muslimy a vztahy s Izraelem dohnalo k bodu mrazu, čímž o izraelské know-how přišlo. ale pořád ještě bylo zapojeno do programu F-35.
        Pak přišla roztržka s Ruskem, což ale asi nebylo cílem, jen nechtěným důsledkem poměřování délky přirozené mezi Erdoganem a Putinem, stalo se, zažehnáno.

        Ale pak Turecko navzdory opakovanému varování koupí S-400, přijde o program F-35 a čelí hrozbě sankcí. Člověk by si řekl - ok, začíná se orientovat na Rusko, nemusí se mi to líbit, ale může se to stát.
        Jenomže pak se pustí do přímé konfrontace s ruskými zájmy v Sýrii (možná neobratné, ale rámcově zájem Turecka na dění u sousedů je logický) a nyní v Lybii.

        Sečtěme ztráty a zisky.

        Ztráty - Izraelské technologie, americké technologie, podíl na projektu F-35

        Zisky - vliv v syrském pohraničí a částečně iráckém Kurdistánu. Ale obojí mělo už předtím a bez střetu s USA a Ruskem. Netroufám si za zisk označit systém S-400, to byla koupě a pokud za tím byla snaha o lepší vztahy s Ruskem, byly zničeny dalšími tureckými kroky.

        Turecko se ocitlo v situaci, v jaké je Rusko. Vlastně nemá žádné spojence. Nikdo mu nevěří a spolupracuje s ním jen když je to pro něj výhodné, nikde žádná snaha o pomoc. Vztahy se západem mizerné, s Ruskem mizerné, s islámskými státy mizerné, s Izraelem nepřátelé.

        Napadá někoho, co z toho Turecko vlastně má?

        • infi
          13:27 01.07.2020

          Turecko, resp Erdogan prezentuje svou zemi jako sobestacnou, ktera ma ambice obnovit slavu (a vliv/uzemi) osmanske rise. V Libyji se mu to docela dari, do doby nez tam aktivne vstoupi aspon nejaky regionalni velky hrac, treba Egypt.

          "Libye byla vždy zásadní z historických i geografických aspektů turecké zahraniční politiky. Neměli bychom zapomenout, že kolaps Osmanské říše začal ztrátou vlivu na východní Středomoří,“ řekl Kaan Devecioglu, výzkumný pracovník Výcvikového centra pro africkou koordinaci, jež sídlí v Istanbulu."

          Uz tam maji domluvenou tezbu plynu, stale vyuziti pristavu a vojenskych zakladen, tedy da se rict i druhou migracni trasu do EU. Kolem Kypru se chovaji stale vice agresivne a nelegalne tezi plyn. Zatim jim vse prochazi, bez potizi, navic jsou kryti NATEM. V Libyji za ne (v prednich liniich) bojuje 10-15tis naverbovanych "umirnenych" rebelu ze Syrie, aby Erdogan neutrpel ztratu politickych bodu za mrtve turecke vojaky. I dle prispevku turku v mezinarodnich diskuzich se daji vsichni oznacnit jako zfanatizovani nacionalisti, ktere nerespektujou zadne jine narody. Proste individua, ktere budou rozumer pouze sile.

        • PavolR
          13:47 01.07.2020

          Tak v prvom rade sa Turecko snaží vymedziť ako dominantná moslimská mocnosť. A tu si treba uvedomiť, že týmto nechce získať Blízky Východ, kde má arabskú konkurenciu, ale predovšetkým moslimskú Strednú a juhovýchodnú Áziu. Postsovietska Stredná Ázia je tradične ruskou sférou vplyvu a Turkická rada ( https://en.wikipedia.org/wiki/... ) tu v podstate paralelne konkuruje ruskej Eurázijskej hospodárskej únii.
          "Spojenectvo" s Ruskom Erdoganovi prinieslo "legitimáciu" prítomnosti tureckých vojsk v určitých oblastiach Sýrie na základe dvojstranných dohôd a pravdepodobne i politicky značne uľahčilo prenikanie Turecka do stredoázijskeho priestoru. Teraz už však viac benefitov (ako napr. aj technológie pre dokončenie vlastného systému PVO) z ďalšieho spojenectva s Ruskom zjavne nezíska, takže ho nebude problém hodiť cez palubu. Vie, že hlavným nepriateľom USA v regióne je Irán, preto má vcelku istotu že mu ešte veľa prejde a EU sa obávať nemusí, kým môže Maďarsko, ktoré má zároveň štatút pozorovateľskej krajiny v Turkickej rade, vetovať rezolúcie a sankcie.

        • PavolR
          13:54 01.07.2020

          Ešte pre zaujímavosť náhľad do aktuálneho stavu turecko-ruského súperenia o stredoázijský priestor : https://www.insideover.com/pol...

      • liberal shark
        09:59 02.07.2020

        Taky se od té doby turecké letectvo potýká s personální krizí.

    • Poly
      19:42 01.07.2020

      K bodu 1:
      Háček je v tom, že Rusko nemá moc co nabídnout. Jaderné ponorky asi kupovat nebudou (rusko nestačí ani doplnit vlastní flotilu), když už, tak dieselelektrik je na trhu habaděj, lodě vyrobí nebo koupí od stávajících dodavatelů, ruské tanky nepotřebují,... Leda tak ty sůčka, jenže na zavedení pokročilé výroby a našponování moderního tureckého průmyslu by tak nějak nedošlo. To by šlo v případě výroby F-35, které navíc chtěli o žádné súčka zájem neměli. Původně nechtěli ani S-400, jenže když amíci prudili s Patriotem, tak šli ke konkurenci. Turci ruské zbraně nepotřebují. Nepotřebují ani ruský plyn, mají TANAP. Naopak, v případě plynu to bude Ivan, kdo bude držet hubu a krok, protože Tuskstream jde přes Turecko.

      • liberal shark
        10:05 02.07.2020

        Navíc Turecko má vlastní zdroje zemního plynu.

  • Lukash
    10:42 01.07.2020
    Oblíbený příspěvek

    Ako tak citam diskusiu tak niektori fans S400 stale nepochopili ze to davno nieje o suboji F35 proti S400 ale o celom komplexe cinnosti jednotlivych zloziek ktoreho je F35 "iba" sucastou. Pri samotnom niceni S400 sa F35 v podstate ani nemusi dostat k slovu ked sa ukaze ze je to nepotrebne. Fascinuje ma ze niekto stale nechape planovanu taktiku nasadenia novych systemov a stale si predstavuje ako F35 priamo nalietava na poziciu pantsiru alebo S400 a palubnym kanonom ho ostreluje...

  • SofF
    22:40 30.06.2020

    na papíře to vypadá zajímavě, jenže realita je jiná - Turecko je pro sebe v ideální situaci kdy ani jedna významná mocnost nemá vůli ani důvody proti němu zasahovat pokud opravdu neprovede hodně velkou hloupost. Jde o jedinečnou situaci kdy jsou zadobře jak s EU, USA i Ruskem zároveň, toho se jen tak zbavovat kvůli mlhavým slibům slábnoucí americké říše kterou čím dál víc zužují vnitřní problémy by udělal jen politický zelenáč.
    Jak podotkl někdo níže, Kurdové díky této pro ně naopak jedinečně nevýhodné konstelaci nemají šanci se u nikoho dovolat práva na svoji autonomii. Pokud toho Ankara nezneužije k opravdu masivnímu pronásledování tak je nikdo řešit nebude.
    Je to ale i memento pro další národy že pokud dojde ke shodě velmocí tak ti slabší prostě "vytrpí co musí" - ostatně viz naše předválečné ČSR...

    • liberal shark
      08:24 01.07.2020

      Zas tak idální situace to nebude. Díky ochlazení vztahů s Evropou a USA jde Turecké hospodářství pomalu ale jistě do kytek, takže sultán nebude mít na svoje imperiální sny peníze.

    • Lukash
      10:29 01.07.2020

      Ja tu turecku poziciu naopak idealne nevnimam. Zjednodusene je to tak ze EU vydieraju utecencami, Rusko vyuzivaju na vydieranie USA a USA na nich v zasade kaslu lebo uz ich potrebuju v podstate len na odbyt zbrani. Skor Erdoganove osmanske ambicie (ktore su skor jeho snom ako realizovatelnou skutocnostou) vadia vsetkym naokolo. A ekonomicky ako tu bolo uz nizsie napisane Turci nemaju inu moznost ako obchodovat s EU a zapadom. Rusi ich nespasia lebo ekonomicky ponuknut nemaju co a cina by ich ekonomicky zozrala.

  • cejkis
    21:37 30.06.2020

    Vážený pane Grohmann, ve svém článku ovšem neříkáte druhou stranu mince. Územní celistvost Turecka drží kurdská karta v rukou Putina. Pokud tohoto džina vypustí z lahve, tak máme na našich západních hranicích hurikán.

    • PavolR
      22:21 30.06.2020

      Kurdská karta je nezmysel. 1.- Kurdská otázka sa týka aj Sýrie, Iraku a Iránu, s ktorými má Rusko záujem o dobré vzťahy. 2.- S podporou Ruska by sa Kurdi sotva zmohli na viac, než ako bez nej. 3.- Erdogan nemá medzi Kurdmi iba nepriateľov, ale aj spojencov - takmer polovica tureckých Kurdov podporuje a volí Erdogana, lebo PKK a spol. sú socialisti.

      • cejkis
        22:25 30.06.2020

        Jasně a když Rusko podpoří nezávislost Kurdů v Sýrii, tak se na to v Turecku budou jen koukat.

        Důležité je napsat v první větě, že je to nezmysel. Zdejší zaručené názory Čaput fans mne vždy nechávají chladným.

        • PavolR
          07:28 01.07.2020

          Hovoríme predsa o tom istom Rusku, ktoré nebolo schopné presadiť ani len vznik Novoruska voči ukrajinskej armáde a udržalo iba dva škvarky územia v bezprostrednom dosahu svojho delostrelectva. Ako by také Rusko zmohlo niečo na diaľku voči tureckej armáde? A ešte aj v rozpore s vôľou značnej časti samotných Kurdov? ;-p Predstava Putinovej kurdskej karty nemá žiaden racionálny základ.

        • liberal shark
          08:26 01.07.2020
          Oblíbený příspěvek

          Proč by to Putin dělal ? Zatím používal "sebeurčení" jen v bezprostředně sousedících státech k vytvoření zamrzlých konfliktů, aby jim zabrámil ve vstupu do NATO.

    • dusan
      23:37 30.06.2020

      Isto ... "geniálny" Putin všetko vie ... o všetkom "rozhoduje" ... na Sputniku určite : )

      V realite je rola Ruska v zložitom kurdskom probléme málo významná ... nemá byť ani prečo veľmi významná.

      • danny
        12:30 01.07.2020

        dusan: néé, spíš např. podle The Guardian - https://www.theguardian.com/co...
        Luke Hardin tam píše, jak si Putin povodil Mayovou, vodí Johnsona a Trumpa a díky síti agentů se mu povedlo totálně zablokovat MI5, MI6, CIA, zařídit Brexit, výhru Trumpa a rozpoutat rasové bouře v USA.
        Myslím, že takovou sílu Vladimíru Vladimíroviči na Sputniku nikdy nepřisuzovali:-D

    • Miroslav
      08:47 01.07.2020

      Kurdi nemajú medzinárodnú podporu, ináč by dnes mali samostatný štát minimálne v Sýrii a Iraku. Američania si s nimi vytreli riť keď v podstate za nich porazili IS s vidinou, že im to pomôže, a nepomohlo... Keď im nie sú ochotní pomáhať Američania, nevidím dôvod aby to robili Rusi. Akási prestíž, že Rusko pomohlo vytvoriť Kurdistan rozhodne nie je pre Rusko viac ako ekonomické záujmy v Turecku. Teda kto by im pomohol?

  • Georges
    20:33 30.06.2020

    To asi nepůjde, na ruském RBK se píše, že Turecko nemůže bez souhlasu Ruska prodat protiraketové raketové systémy S-400 jinému státu....

    • Poly
      20:47 30.06.2020

      Opravdu by to byl první nečekaný krok od Erdogana? Jako kdyby čekal, až se zprovozní Turkstream...

      • pks_
        22:38 30.06.2020

        Jakýkoliv plynovod z Ruska lze kdykoliv zase uzavřít, takže čekání na zprovoznění nemá smysl.
        Erdogan by si měl ještě počkat, až Rusové dostaví za své peníze jadernou elektrárnu v Akkuyu .

        • liberal shark
          08:26 01.07.2020

          To si sultánek počká :-))).

        • PavolR
          09:20 01.07.2020

          Technicky áno, ale hospodársky a logisticky v tom je viacero problémov. Ide o rozdielne náklady na prepravu plynu ku koncovému užívateľovi, ktorí už má fixnú zmluvu na jeho cenu, ale aj o to, že bude treba viac plynu pretláčať napr. cez pre Rusov problematickú Ukrajinu.
          O stavbu atomovky sa báť netreba, Rusi doteraz investované peniaze iba tak do vzduchu nevyhodia. O zastavení prácí nebola reč ani po zostrelení Su-24.

    • Miroslav
      20:48 30.06.2020
      Oblíbený příspěvek

      Je to len vecou ponuky a dopytu. Ak budú americké kompenzácie presahovať ruské sankcie, tak sa im to oplatí.

    • PavolR
      21:08 30.06.2020

      Každá zmluva platí iba dovtedy, kým sa ju niekto nerozhodne porušiť.

  • flanker.jirka
    20:32 30.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    Rusové by se měli více obávat toho případného porovnání mezi S 400 a S 300. Utrhli by si ostudu s tím co S 400 přináší oproti S 300. Ono toho totiž moc není, pokud k tomu nejsou všechny verze střel. Samotný radar 92N2E Grave Stone je pouze evolucí svých předchůdců než revoluční. Stačí se podívat na jakých podvozcích to do Turecka přišlo, de facto stále na nákladních automobilech, které jsou pouze vylepšenými kopiemi amerických vozidel dodaných v rámci pomoci v 2. světové válce.
    Opravdový rozdíl přináší více systém S 350 Vityaz a testovaný S 500 s AESA radary Jenisej.

    Každopádně, pokud by na to Turecko kývlo, tak by ztratilo kredit. Smlouvy o prodeji takových technologií bývají doplňovány o přpadný zákaz o přeprodej třetí straně.

    • pks_
      22:43 30.06.2020

      Možná bychom mohli S-400 koupit my :-) Předěláme to na podvozek Tatra, propojíme s Izraelskými radary a bude to rázem nejlepší PVO systém na světe :-)

      • flanker.jirka
        18:27 01.07.2020

        Rozhodně by to byl pokrok oproti tomu co ve výzbroji máme, i když jde pouze o hypotetickou myšlenku. Jde o to, že PVO systém není nikdy kompletní bez možnosti vést aktivně operace pomocí stíhačů a k tomu jak si 14 Gripenů nepostačí.

  • Poly
    19:59 30.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    To je teda partner, s kterým se dá počítat... Co když pak Erdoganovi zase něco přeletí přes nos a nabídne Putinovi, že mu prodá F-35, když on udělá/prodá XY?

    • Miroslav
      20:36 30.06.2020

      Tu sa hodí jeden výrok ktorý povedal istý slovenský mafián: ,,Buď si policajt alebo si gauner. Policajtov si narozdiel od gaunerov vážim, lebo viem čo od nich môžem čakať, aj keď sú na druhej strane"

    • liberal shark
      08:28 01.07.2020

      Levantinci mění spojence a nepřátele stejně často a snadno jako jiní lidé ponožky :-).

  • Pauli
    17:57 30.06.2020

    Pokud se nepletu je záměr Turecka s pomocí Rusů vyrobit vlastní domácí systém PVO /PRO. A radary S400 už turci aktivně testovali. Nedošlo zatím je na cvičné střelby

  • palo satko
    16:18 30.06.2020
    • (18)

    "Bože ako hlboko klesli!" Ešte pre piatimi rokmi bol sultan milovany spojenec a naš prezident Kiska zvany aj Poletucha Tatranska mu zamilovano vravel: "Priatelu vladnete ostrovu stability§" a dnes? https://svet.sme.sk/c/7727825/... Dnes, americki senatori zhanaju peniaze aby sultana podplatili a ten prebehol naspät k nam, k tomu lepšiemu, humannejšiemu a prosperujucejšemu svetu. To je až desivy pokles moralky, hodnôt a politiky.
    Myslím si, že Erdogan osobne zistil, že sa stal vyznamnym hračom vo svojej časti, že je dostatočne silny doma, že sa stal vodcom islamskeho sveta, že sa mu prepeču všetky zlomyselnosti voči pokakanej EU a že ani len nahodou k tomu nepotrebuje nejake F-35 a už vôbec nie požehnanie USA. Tento turecky favkač sa odtrhol z retaze. Nebol ani tak silny, ale skôr bude pravdou, že ta retaz je až privelmi prehnila.

    • Torong
      17:03 30.06.2020
      • (4)
      Oblíbený příspěvek

      Vidíš, a já si zas pamatuj, jak se tady na diskuzích takoví jak ty kasali, jaký že je to Erdogan Ruský spojenec... Fakt bych se smál tři dny v kuse, kdyby S 400 do USA prodali.

      • palo satko
        17:32 30.06.2020
        • (16)

        A čomu by si sa smial, Že by Američania zistili, že S400 zostreli F-35? Ved to Rusi tvrdia už davno, na to si nemusia kupovat S400 od Turkov.

        • satai
          17:35 30.06.2020
          • (5)
          Oblíbený příspěvek

          Neblábol

        • Torong
          18:12 30.06.2020
          • (3)
          Oblíbený příspěvek

          A na to přišli jak? Víš každé letadlo se dá nějak sestřelit. Otázkou je jaká je pravděpodobnost, že se tak stane a jakých prostředků na to bude potřeba. To, že S 400 dokáže sestřelit F 35, je asi tak stejně relevantní informace, jako že F 35 dokáže zničit S 400. Důležité je, kdo má větší pravděpodobnost úspěchu. A tady bohužel pro Rusy tahá S 400 za kratší konec.

          • palo satko
            18:18 30.06.2020
            • (11)

            Ako môžeš v jednej vete napisat, že sa nič nevie a v druhej že vyhra F35.

          • Torong
            18:27 30.06.2020
            • (3)
            Oblíbený příspěvek

            Palo, přečti si to ještě jednou. Třeba ti to docvakne. Vždy má letadlo větší šance než PVO systém, pokud ten nepracuje v součinnosti s letectvem. A s tím Rusko bude mít problém, protože Rusové odpovídající letadla proti F 22 a F 35 nemají.

          • balm
            21:39 30.06.2020
            Oblíbený příspěvek

            @palo satko

            Celkem prosté. Iniciativa - čas, místo, způsob vybírá vždy letoun v moderním pojetí principu OODA. Ani kdyby se systém jmenoval S-Vladimir Putin, tak s tím nic nezmůže, stejně tak není možné obejít fyzikální zákony.

          • Clavo
            00:01 01.07.2020

            Balm aký fyzikálny zákon myslíš dúfam ze nevibitelnos

          • balm
            11:28 01.07.2020

            @Clavo

            Že by telepatii? Osobně dávám přednost práci Michaela Faradaye, James Clerka Maxwella a samozřejmě jistého pana Heinricha Hertze, kterými to vše v podstatě začalo - aneb vlastnosti elekromagnetického záření, nebo chcete-li vlnění.

            Další podobně pitomou reakci budu ignorovat.

            P.S.: Kromě exaktních věd v čele s fyzikou, věřím v nekonečnost lidské stupidity.

        • Torong
          18:17 30.06.2020
          • (2)
          Oblíbený příspěvek

          Jinak to co by Amíci zjistili, jsou docela důležité věci, jako reakční doby, reálné dosáhly radarů, jejich charakteristiky, a mohli by nacvičit taktiku boje proti tomuto komplexu. Plus by si ověřili technologickou úroveň Rusů, součásrkovou základnu a další.

        • Miroslav
          20:40 30.06.2020

          ,,Rusi to tvrdia už dávno..."

          Má to však háčik, to tvrdenie sa nedá nijako overiť keďže S-400 sa ešte s F-35 nestretol. Takže ostávame len v rovine dohadov ktoré však ty vydávaš za fakt lebo ti to takto vyhovuje.

      • PetrTechnik
        18:08 30.06.2020

        To bude srandy kopec, až sultán turecký nechá F-35 pěkně prozkoumat i Rusům. Zatímco Američané se budou rýpat v neoživené exportní verzi S400. :-)

        • PavolR
          18:28 30.06.2020

          A čo by mu asi tak Rusi ponúkli na oplátku za niečo také. Po pustení S-400 už hádam iba nukleárne technológie, ale to by bol pre nich nevýhodný obchod, keď sa pozrieme, že ani z trosiek F-117 zjavne nedokázali dodnes nič zmysluplné vydolovať.

          • pks_
            22:48 30.06.2020

            Rusové by třeba Erdoganovi na oplátku mohli poskytnout datum příštího prodemokratického puče a seznam pučistů :-) Něco takového bylo předpokládám základem pro Rusko-Turecké oteplení vztahů.

          • PavolR
            07:49 01.07.2020

            Na tvorbe a rozširovaní zoznamov "pučistov" Erdoganovci pracujú tak intenzívne, že Rusi, ani ktokoľvek iní, nemajú šancu získať aktuálnu verziu.

        • Torong
          18:35 30.06.2020
          • (2)
          Oblíbený příspěvek

          Obávám se, že Amíci se proti tomu pojistí, protože přiznejme si otevřeně, když to napadlo Petra Technika, je tady jistá pravděpodobnost, že to napadne i ty Amíky...

          • PetrTechnik
            19:15 30.06.2020

            Takže existuje celkem reálná možnost, že Rusy napadlo s S400 to samé. Že až nebude Erdogan kamarád, prodá S400 Američanům... A také se nějak pojistili.

          • Poly
            20:03 30.06.2020

            A jak pojistí?

          • PavolR
            20:12 30.06.2020

            Že kto sa proti komu ako poistí je žiaľ figu platné, dokiaľ je konečným víťazom vždy Erdogan.

          • Torong
            22:44 30.06.2020
            Oblíbený příspěvek

            Petr Technik:
            To určitě napadlo. Ani ČSSR nedostalo plnou verzi PVO komplexů. Komplexy dodávané na blízký východ byly ještě víc ořezané a přesto Izraelci (a díky nim i Američani...) dokázali na ukořistěných systémech vyvinout takové způsoby boje proti těmto PVO komplexům, že je udělali prakticky bezvýznamnými - ve srovnání se ztrátami Izraelských letadel ve válce Yom Kippur, byly ztráty vve válce v zálivu naprosto bezvýznamné.
            Naproti tomu, Rusové dostali k dispozici trosky z F 117 že Srbská a nevytěžili z nich evidentně nic.
            F 35 pro Rusy bude asi totéž jako motory AL 41 pro Číňany. Můžou si s ním dělat co chtějí, reverzní inženýrství zvládají líp než kdo jiný a přesto je nedokážou vyrobit.

          • PetrTechnik
            03:48 01.07.2020

            Torong:
            On je trochu rozdíl dostat hromadu šrotu a fungující zařízení. Navíc Rusové nepotřebují kopírovat F-35, ale zjistit její slabá místa , která umožní její detekci a zničení pomocí PVO. Pokud bude letuschopná , budou to moci pěkně nacvičovat. Totéž se týká ruských letadel, mohou nacvičovat letecké souboje.
            Reverzní inženýring je spíš jen bonus navic.

          • Torong
            07:28 01.07.2020

            Petr Technik:
            A to je podle mě právě to, co si Amíci ohlídají. Tipnul bych si, že dostat F 35 do vzduchu bude o více věcech než jen zmáčknout tlačítko s nápisem push...

  • UnionPacific
    15:35 30.06.2020

    Tí rusi sú hlúpejši než som čakal.S400 je jeden z mála zbrojných systékov o ktorý je na svete záujem a oni ho predali členovi NATO. Teraz ešte ostáva kupiť od indov ich rusmi postavenú jadrovú ponorku a strely Brahmos a Rusko ako zbrojný dodavateľ skončilo.

    • liberal shark
      08:32 01.07.2020

      1) carovi dochází peníze, takže prodá cokoliv komukoliv
      2) věčný ruský sen o ovládnutí Bosporu a Dardanel
      3) pokus o zkorumpování důležitého člena NATO

  • kisam
    15:14 30.06.2020
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Toto keď výjde tak sa budem smiať snáď týždeň vkuse :-D

  • Bender
    14:56 30.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    A to nemají rusové nějak ošetřeno ve smlouvě o nákupu? Za pár měsíců se turecký sultán zase se západem rozhněvá a prodá F-35 (až je bude mít) rusům?

    • liberal shark
      08:33 01.07.2020

      Tak už to na blízkém východě chodí :-).

  • dusan
    14:12 30.06.2020
    • (1)
    Oblíbený příspěvek

    To, že Erdogan "otočí" smerom na západ je už dávnejšie viditeľné.

    Erdogan dostal "nakladačku" v Sýrii. Turecké drony síce úspešne masakrovali asadovcov, ale zároveň Rusi "nechtiac" bombardovali tureckých vojakov. Síce to skončilo nejakou politickou dohodou, ale "sputnikovci" sa oprávnene bavili na tom, že zachmúrení Turci sedeli pred rozosmiatymi ruskými generálmi ... čiže minimálne psychologický výťaz bol jasný. Lýbia je bojisko, kde Turci zvrátili postup Haftara, ale zablokovali ich zas kto ? .. zasa Putin ...

    Ekonomicky je vec dávno jasná. Turecko je hospodársky naviazané na západ, tam Rusko nehrá veľkú úlohu.

    Turecko nie je v úplne najlepšej ekonomickej kondícii a počtársky to inak nevychádza ako pustiť Rusov k vode a zlepšiť vzťahy zo západom. Na oplátku bude musieť Erdogan určite čosi pustiť .... ale isto nie toľko, aby to nemohol akceptovať (napr. sa viac krotiť v Sýrii).

  • PavolR
    13:44 30.06.2020

    Turci už zrejme stihli okopírovať, čo ešte potrebovali k svojmu vlastnému systému Siper (predtým Hisar-U : https://www.hurriyetdailynews.... ) a zároveň si takto otvoria cestu k rýchlemu prísunu Patriotov na zaistenie Idlibu a ďalších pre nich zaujímavých oblastí severu Sýrie.

    Predaj S-400 bol zo strany Ruska od začiatku blbosť, mimo dočasnej ilúzie spolupráce s Tureckom a pár dolárov tým vôbec nič nezískali.

    • semtam
      14:51 30.06.2020
      • (6)

      PavolR

      Před pár dni se tu jeden přispěvatel, tuším, že se jmenoval PavolR pozastavoval nad tím, že k odpálení střely Amraam (A-A) se potřebuje souhlas USA.
      A o několik desítek hodin později tu básní o tom, že Turecko lační být kompletně podřízené rozhodnutí USA v rámci sofistikovaných systémů.
      Trocha duchapřítomnosti by neuškodila.
      Neuškodila by ani trocha morálního chování. Slovní spojení zajištění Idlíbu a dalších pro Turecko zajímavých území Sýrie se jedná o de-facto podporování okupace, provádění národnostních čistek vůči Kurdům, podpora islámského extremismu a terorismu plus také mnohé válečné zločiny, kterých se turecká armáda či Tureckem podporované bojůvky neustále dopouštějí.

      • PavolR
        18:20 30.06.2020

        Áno lační, vo februári Turci vyslovene žiadali o Patrioty: https://www.reuters.com/articl... ... pretože ich vlastný systém nebude pripravený skôr než koncom roka 2021 (čiže ešte dlho) a dovtedy ich Rusi môžu bombardovať. Nie je v tom žiaden rozpor, nehovoriac, že som si nevšimol žiadne nóty zo strany USA po zostrelení ruského lietadla AMRAAMom. ;-p

        Nejako som nezaregistroval, že by existovala v češtine rozdielna termínológia v závislosti od toho, či ide o územie vlastné, alebo okupované.

        • balm
          20:57 30.06.2020
          Oblíbený příspěvek

          Rusko si nemůže dovolit provést útočné mise na území NATO, které je mimochodem chráněné i bateriemi Patriot a SAMP/T, které provozují a zajišťují ostatní členové NATO. Hraniční území NATO je velice dobře střežené.

          A přesně to Sultán nechce, však se také nejednou dostal do křížku se spojenci např.: jen s velikými ústupky prodlužoval nasazení SAMP/T (Itálie). Nežádali, oni chtěli získat baterie Patriot pod svou kontrolu, aby si mohli dělat na území Sýrie co chtějí, ale ostatní členové zatím nesvolí a doufejme, že to tak i zůstane.

        • semtam
          17:39 01.07.2020

          PavolR

          Po čem Turecko lační určitě nejsou Patrioty, kdyby po nich lačnilo, tak už je dávno má!
          Turecko lační potom, aby jim nikdo nekecal do toho proti komu a proti čemu mohou své zbraně použít. Proto také byl zprvu vybrán čínský systém PVO (HQ-9), které Turecko nakonec pod tlakem USA + NATO nepořídilo.
          Důvod proč Turecko chtělo koupit čínskou PVO je ten, že s Čínou má Turecko minimální třecí plochy.
          ¨Proto také usiluje o svůj vlastní systém PVO dalekého dosahu.

          Pokud už tak dbáte o zájmy Turecka, tak by jste si měl uvědomit, že v zájmu Turecka není závislost na USA, Rusku, NATO, apod. A třecí plochy Turecka s USA zrovna také nejsou malé i když v našich končinách málo známé, protože ideologicky přece drží členské země NATO spolu až do skonání věků.

          Nevím proč tě zajímá česká terminologie, když píšeš slovensky?
          Zde ale se o nějakou terminologii vůbec nejde, protože nezazněla. Bavíme se o významu tvého komentáře a vlastně i komentářů, které dlouhodobě tyto zločiny schvalují.

          Za mě by ani USA a ani Rusko nemělo prodávat Turecko tyto výkonné zbraně. A možná, že se i tak děje v podobě osekaných verzí, protože jak víme Turecko páchá největší zločiny v našem regionu (Evropa a okolí).

          • PavolR
            19:09 01.07.2020

            No tak v súvislosti s Erdoganom od začiatku konzistentne tvrdím, že je to nebezpečný cvok, ktorého ak nezastavíme v Líbyi (v Sýrii to už nepokladám za reálne), tak budeme musieť celiť jeho ambíciám priamo v EU - možno dokonca tak blízko, že sa z toho všetci v Čechách poseriete.

            Erdogan a jeho klika samozrejme opovrhujú USA, EU aj Rusmi - tých chce zjavne geopoliticky nahradiť - ale zatiaľ prinajmenšom s obrovskou prevahou USA nevedia čo robiť, mimo snahy zneužiť absenciu jasnej stratégie i ich priestore.

            S posledným odsekom súhlasím, od F-35 v Erdoganovych rukách by boli znepokojivejšie už iba strategické nukleárne zbrane.