Spojené státy kupují tahače pro přesun tanků po Evropě

Spojené státy kupují tahače pro přesun tanků po Evropě
Tahač Global HET a podvalník systému HET / Oshkosh Defence (Zvětšit)

Americká armáda (US Army) pro svou evropskou složku USAREUR (United States Army Europe) nakoupí 170 tahačů pro přepravu těžkých nákladů HET (Heavy Equipment Transporter). Tahače americká armáda využije především pro přepravu tanků Abrams napříč Evropu. Americká armáda tak plní jeden z cílů NATO, a to je posílení alianční schopnosti strategické přepravy vojenského materiálu napříč Evropu.

Jedním z hlavních problémů Aliance je neschopnost přesouvat dostatečný počet vojáků a těžkého materiálu (dostatečně rychle) po Evropě, a to jakýmkoliv směrem. Podle výzkumné organizace RAND Corporation a její studie „The Abilities of the British, French, and German Armies to Generate and Sustain Armored Brigades in the Baltics“ Velká Británie zvládne do Pobaltí přemístit jedno obrněné úkolové uskupení do 30 dnů (včetně zajištění trvalého zásobování). Potrvá ale dalších 60 až 90 dnů, než se podaří úkolové uskupení rozšířit na jednu plnohodnotnou obrněnou brigádu. Přitom nemusí jít jen o přesun do Pobaltí, ale kdekoliv „na druhý konec“ Aliance.

V tomto časovém horizontu je zahrnuta nejen příprava, zajištění a samotný přesun, ale také mobilizace jednotky. Přesun velkého množství obrněné techniky po Evropě přitom není jen logistickou, ale v době války také bezpečností noční můrou (sabotéři, použití zbraní dlouhého dosahu). Plánovači při přesunu musí počítat také s tím, že budou zničeny hlavní silniční a železniční dopravní uzly, mosty, atd. Samozřejmě mluvíme o extrémně nepravděpodobné situaci, ale zároveň o situaci, na kterou musí být NATO, jako vojenská organizace, připravena.

Jednou z výzev je přeprava těžké obrněné techniky, jako jsou hlavní bojové tanky. V případě většího konfliktu není fyzicky možné zajistit přesun a zásobování (především munice, pohonných hmot a maziv) bez železničního spojení, ale zároveň je nutné vzít na vědomí, že železniční trasy budou napadeny nepřítelem. Železniční spojení je také pomalé a vyžaduje speciální nástupiště pro nakládku těžké vojenské techniky.

Pro akutní a rychlý přesun lze použít kvalitní evropskou silniční síť. V případě tanků je ale přesun na větší vzdálenosti palivově nereálný:

Americké tanky Abrams používají plynovou turbínu, která je sice velmi spolehlivá a nabízí vynikající zrychlení, ale má také obrovskou spotřebu paliva ‒ například během operace Pouštní bouře v roce 1991 se ukázalo, že tanky Abrams spotřebují palivo už během jedné hodiny náročného manévrovacího boje. Nádrž tanku Abrams přitom pojme 1900 litrů paliva, ale jen nastartování turbíny spotřebuje 38 litrů. V ideálním případě, pokud mluvíme o nepřerušované jízdě po pevné a rovné silnici, je dojezd tanku Abrams (podle Global Security) cca 475 km.


Nakládka tanku Abrams na podvalník tahače M1070

Standardní armádní osmikolová cisterna M978 A4 přitom přepraví 9500 litrů paliva. Avšak plně naložená M978 A4 váží 31 tun a má dojezd jen necelých 500 km. Další údaj k zamyšlení ‒ naplnění jednoho tanku Abrams palivem trvá 10 minut. Dodejme, že v jedné standardní americké obrněné brigádě se nachází 87 tanků Abrams, stejný počet (některé zdroje mluví o 90) bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley, 24 samohybných houfnic M109 Paladin a více než 100 obrněných transportérů M113.

Výše uvedené údaje mají dokázat, jak složité (a mluvíme jen o palivových nárocích) je přeprava tanků po silnici. A nemluvíme o jednom nebo dvou tancích, ale o desítkách či stovkách. Ostatně logistickou náročnost přepravy obrněné jednotky jsme podrobně pospali v článku „Experimentální přesun mechanizovaného praporu AČR“.

Jednou z možností, jak výrazně snížit palivové nároky je použití těžkých vojenských tahačů, které dokáží na podvalnících přepravovat hlavní obrněnou techniku, jako jsou tanky, samohybné houfnice neb BVP.


Tahač Oshkosh 1070A1

Americká armáda právě pro zajištění přesunu těžké techniky nedávno podepsala smlouvu s firmou Oshkosh Defense na dodávku 170 těžkých tankových tahačů a podvalníků v maximální hodnotě 109,8 milionu dolarů. Tahače budou nasazeny v Evropě právě pro zajištění přesunu tanků po evropské silniční sítí.

Podle produktové karty Oshkosh pro HET nabízí dva tahače, osmikolové a šestikolové. Americká armáda nepochybně nakoupí šestikolový tahač Oshkosh Global HET, který je uzpůsoben pro evropskou silniční síť a plní mimo jiné normu Euro III. Dosud používané tahače M1070 a podvalníky M1000 nesplňují evropské normy pro zatížení náprav, takže byly používány jen pro přepravu BVP Bradley.

Tahač Global HET pomocí dieselového motoru o výkonu 521 kW (700 koní) na podvalníku přepraví až 65 317 kg těžký náklad (72 v USA používaných „krátkých tun“), tedy jeden tank Abrams. Celkově celá sestava, tj. tahač, podvalník a náklad, má maximální přípustnou hmotnost 106 800 kg. 

Přesné údaje o velikosti nádrže a dojezd Global HET nejsou známy, ale odvozený osminápravový M1070A1 má dojezd 750 km a palivovu nádrž s 1000 litry paliva. Dá se tady říci, že tahač při přepravě tanků spotřebuje dvakrát méně paliva a má reálně až dvakrát větší dojezd, než kdyby se na stejnou trasu vydal tank po vlastní ose. Nemluvě o tom, že díky rozložení hmotnosti na větší plochu (více kol) lze použít větší množství silničních mostů. A samozřejmě, při použití tahačů se neničí povrch silnic a dálnic.

Zdroj: Oshkosh

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Svaly ruské armády: Nákladní automobily

Nejmodernější zbraně nejsou ničím bez kvalitního zásobování. Klíčovou technikou vojenského ...

Oshkosh JLTV: Konec tahanic, výroba může začít

Před několika dny Lockheed Martin ukončil soudní protest proti vítězství konkurenční firmy Oshkosh v ...

Litva se zajímá o vozidla Oshkosh JLTV

Litevské ministerstvo obrany oficiálně projevilo zájem o americká taktická obrněná vozidla L-ATV ...

Tatra Tactic – kopřivnická novinka mezi taktickými nákladními automobily

Už více než deset let uběhlo od zavedení středního terénního vozidla Tatra T 810 do výzbroje Armády ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • psovod
    15:06 11.06.2019

    v práci běžně jezdíme tatrami 8x8,která prázdná bere 75 na 100-prázdná,ale měli jsme i kousek,co bral kolem 100 a pořád musel jezdit,i když to byla nadspotřeba,ale nic jiného prostě nebylo,tak co řešíte

  • Jirosi
    13:29 11.06.2019

    " Dodejme, že v jedné standardní americké obrněné brigádě se nachází 87 tanků Abrams, stejný počet (některé zdroje mluví o 90) bojových vozidel pěchoty (BVP) Bradley, 24 samohybných houfnic M109 Paladin a více než 100 obrněných transportérů M113."

    Není těch 170ks málo?

  • danny
    11:20 11.06.2019

    Taky přihodím trochu laciného antiamerikanismu. Už se těším, až jich pár potkám v zúžení na D1:-)
    U toho tahače jsem předpokládal spotřebu o cca 30% nižší.

    • Jirosi
      11:45 11.06.2019

      134l/100km, zase to váží 110t. Takže pořád se jen ploužíte.
      400l/100km M1
      Ale část nádrže bude určitě rezerva.

  • Trener
    10:34 11.06.2019

    No, a jak to Američané mají nyní s těmi motory-turbínami do Abramsů? Už je mají účinnější, mají v tancích pomocné APU jednotky? Nebo by stálo za to je vyměnit za ekonomičtější přeplňované diesel. motory? Nebo naopak turbínami naprostá spokojenost? Přece jenom ve válce každý litr paliva dobrý...

    • Jirosi
      11:50 11.06.2019

      Zatím vítězil zavedený systém, nad investicí do nové verze turbíny. Přitom dnes, už mají v nabídce o 30+% účinnější verzi. Diesel v byl zatím vždy odmítnut.

      • petres
        17:03 11.06.2019

        Za sebe můžu říct. že je škoda, že u posledních modernizací Abramsů zůstává pořád původní turbína AGT 1500. Novější (ale také již pěkných pár let stará) turbína LV100 je již měrnou spotřebou "pouze" 10% žravější než německý tankový diesel MTU. Myslím si, že se současnými technologiemi by se dostali na ještě lepší výsledek. A takový pohon (rozjezd v těžkém terénu a akcelerace) stojí za to v tanku mít, protože parametry výkon a zejména kroutící moment turbíny jsou proti dieselu úplně někde jinde viz třeba graf v tomto článku: http://turbotrain.net/en/m1tan...

        • petres
          17:08 11.06.2019

          K turbínám doplním ještě třeba tento odkaz: http://cset.mnsu.edu/engagethe...

        • Jirosi
          19:04 11.06.2019

          Ono to zní krásně, ale když si vezmeš kolik jich potřebuješ... Pak přidružené náklady jako náhradní díly, atd. Tak jim to na těch prostě za těch "pár" litrů nestojí.

          • logik
            22:58 11.06.2019

            Jako věřím, že to mají spočítané, ale to mj. znamená o 30% sníženou potřebu cisteren a podstatné zjednodušení logistiky.

            No, asi vědí, co dělají, ale nové turbíny by Abramsu fakt slušely. Možná čekaj na dýslelektrickej hybridní pohon?

  • Klos
    04:40 11.06.2019

    Maximální povolená hmotnost soupravy je v ČR 45t, tlak na nápravu 12t, v Rakousku jen 40t.
    Takže dokončí rekonstrukci D1 a budou moci začít znovu.

    • sroub
      06:59 11.06.2019

      Maximální hmotnost soupravy u nás i v celý EU je 48 tun. Jinak bych nemohl jezdit, moje souprava má prázdnou hmotnost 28 tun

      • GlobeElement
        08:07 11.06.2019

        A navíc nejdůležitějším parametrem je zatížení nápravy. Proto jsou ty podvalníky na tanky dlouhé a mají hodně koleček.

        Hlavně jde ovšem o to, že v případě války asi nějaké to poškození D1 řešit nebudeme.

    • Jirosi
      08:14 11.06.2019

      Opět a stále znova: "Pro běžný civilní provoz ! ! !"

  • hurvo
    16:57 10.06.2019

    107M/170ks je 629k dolarov za tazky tahac aj s podvalnikom od renomovanej firmy. To sa celkom oplati. Urcite je to lacnejsie ako ked strnad predava slovakom 4 kolesove tatrovky za 850k EUR.

    • Gibon
      21:56 10.06.2019

      A pritom Man HX je za 2/3 ceny a prevodovka nevypovie sluzbu uprostred krizovatky.

  • otecko
    15:04 10.06.2019
    • (12)

    Pokud by to mělo splňovat nějaké evropské předpisy, tak určitě šestikolový tahač a dvouosý návěs neuveze v Evropě 106,8 tun. To je blbost! na tahači -točně 18 tun a na návěsu 12 tun.( jo, a neplatnejte tady příves a návěs, to co vidím je návěs) A to se raději nebavím o tom, že by taková katastrofa jela po silnicích 1-3 třídy, nedojede nikde!
    Mám dojem že se USA moc stará, už jich je všude dost i bez toho... Nejdříve ten bloňdadý trouba křičí, že se Evropa má o svou bezpečnsot starat sama a když k tomu nakročí, najednou chce mít tanky na celém kontinentě! Přijde mi, že si svou závislost chctějí více pojistit.

    • MeV6
      16:14 10.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      Však taky nikdo netvrdí, že se budou Abramsy nakládat na dvouosé návěsy, nebo ano? Na tom prvním videu je jasně vidět, jak Abrams najíždí na 5ti osý návěs. Takový pitomci to nejsou, aby na domací půdě používali A a do Evropy si pořídili "nefunkční" B.

      A že se US Army stará jak svoje prostředky přemístit z bodu A do bodu B? Nějak mi nepřijde, že by byli rozlezlí všude. V dobách nedávno minulých jich v Evropě bylo mnohem více. Můžete prosím nějak doložit, kde všude chce Trump mít ty tanky, když už teda Evropu tlačí, abz se o svou bezpečnsot starala sama? Trochu protimluv, ne?

      • Jirosi
        23:05 10.06.2019

        Ten návěs není 5ti osý!

        Má 2. řady po 5 osách, tedy 10 náprav. Viz:
        https://www.valka.cz/files/m10...

        • MeV6
          23:46 10.06.2019

          Díky Jirosi, uznávám. Takže něco jako transportéry Mammoet;-)

        • petrdepo
          09:33 11.06.2019

          Si máš trochu problémy s matematikou. Jde o 5 náprav a každá má 2 dvojmontáže, celkem tedy o 20 kol.

          • Jirosi
            09:50 11.06.2019

            2x5x4.. tedy 40kol.
            Jde o 10 náprav, ve dvou řadách po 5ti. Každá má 2 dvojmontáže. Dle tvého výkladu.
            https://youtu.be/n45Wo2vzZc0?t...

    • Starlight
      16:29 10.06.2019
      Oblíbený příspěvek

      @otecko

      Pokud si v USA přečtou tvůj příspěvek, tak budou mít oprávněný pocit, že jsme parta inteligencí neoplývajících pravěkých lidí, kteří neumí ani používat internet, a proto je potřeba se o ně postarat. Ostatně to už ti mezitím jinými slovy napsal MeV6.

      Na titulní fotce máš tahač šestikolový HET Global s podvalníkem M1000, který má 5 náprav. Američané ho označují jako semi-trailer. Já si v češtině vystačím se slovem podvalník ale vzhledem k tomu, že to má nápravy pod celou ložnou plochou, tak se klidně můžeme bavit o tom, jestli je to ještě přívěs nebo návěs.

      Na prvním videu máš opět podvalník M1000A v kombinaci s osmikolovým tahačem M1070, jak píše popisek. Na druhém videu máš tahač M1070A0 s dvounápravovým podvalníkovým návěsem, který nemá s podvalníky pro transport tanků nic společného.

      To co v článku není, je že osmikolový tahač M1070 už existuje ve variantě pro provoz na EU komunikacích. Má označení M1070F. V počtu 92 kusů slouží Britské armádě. Pro přepravu jednoho tanku Challenger 2 nebo dvojice BVP Warrior a dalších obrněných vozidel se používá v kombinaci s britskými sedminápravovými podvalníky (taky to značí jako semi-trailer) King GTS 110/7.

      A běžně s tím jezdí po kontinentální Evropě: https://www.youtube.com/watch?...

      • otecko
        16:47 10.06.2019

        pokud nevidíte rorzíl mezi přívesem a návěsem je debata těžká. Podvalník je přívěs a ten není na žádném videu, jsou to návěsy a ty musí dodržovat jakési paramety-povolené zatížení točny a povolené zatížení náprav a to je v Evropě 18 tun na točnu a max, 12 tun na nápravu. Tak jsou dimenzovany i komunikace. Pokud Abrams váží 70 tun a tak na pětiosý návěs to váhově nevleze. Protože iten návěs váží tak 12 tun... o tom jsem psal. Co američané ozančují semi trailerem je mi jedno. Tuna je 1000kg...
        A že jsou rozlezlí v Pobaltí, Polsku, v Rumunsku, Kosovu, kde před 30 lety nebyli, to je MeV6 lež, nebo fakt?! Takže tak k vašemu protimluvu!

        • MeV6
          19:16 10.06.2019

          "Podvalník - je nízkoložný přívěs nebo návěs určený pro přepravu nadměrných nákladů, stavebních strojů a konstrukčních či technologických celků."
          Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/...
          Takže ano, i podvalník může být návěs, když už tady slovíčkaříme. Tím pádem může podvalník být jak na titulním obrázku, tak i v prvním videu. A vůbec, proč by se v tom videu vůbec někdo snažil naložit Abrams na ten 5ti osý návěs, když to váhově nejde?

          Musím se Vám omluvit, špatně jsem se vyjádřil, takže - nějak mi nepřijde, že by byly US Armed Forces v Evropě rozlezlí všude. V dobách nedávno minulých těch tanků a vojáků bylo mnohem více. Se současným stavem se to téměř nedá srovnávat.

        • The88
          19:18 10.06.2019

          Otecko: ale vzdyt to vychazi - mas 5 naprav à 12 t (60 t) a tocnu (18 t). To ti da povolene zatizeni celkem 78 t, kdyz odectes tech odhadovanych 12 t hmotnosti NAVESU (jak si to nekdo muze plest?), Zbyde 66 t. A Oshkosh rika, ze uveze 65,3 t. Takze cajk, ne?

          • asdf
            19:24 10.06.2019

            Wiki tvrdi, ze verzia M1A2C vazi 66.8 tony, takze tu by si uz neodviezol

          • The88
            22:46 10.06.2019

            @asdf: Nenatankovanou jo (1900 l).

        • asdf
          19:18 10.06.2019

          No, co maju Briti to je 7 napravovy naves a 4 napravovy tahac.
          Takze ked zoberieme 7 * 12 = 84 ton na napravy + 18 na haku, takze celkovo ten naves aj s nakladom moze mat 102 ton. Pouzivaju 4 napravove tahace.
          Podla tohto
          https://www.army-technology.co...
          naves vazi 20 ton a tahac 26 ton. Ten 7 napravovy naves ma nosnost 82 ton. Takze Abramsa vpohode uvezu. Ani tahac nebude prekracovat tlak. 26 + 18 = 44 ton. Maximalna vaha moze byt 48 ton, takze vahu na napravu neprekracuje ani ten.

          To co je na videu nesplna europske normy a ani jedno nie je to, co maju Briti.

        • Jirosi
          23:14 10.06.2019

          Otecko: Pletete si normy pro armádu a normální firmy v době míru.
          Jinak podle jaké normy jede po silnici tohle? Nebo si myslíte, že je to plné helia?

          https://www.apb-plzen.cz/media...

        • liberal shark
          08:24 11.06.2019

          A komu to vadí ? Ruským maršálům ?

      • Charlie
        20:40 10.06.2019

        Zajímavej detail: v čase jedna minuta nám na scénu přijíždí tahač, jehož návěs má poslední nápravu zvednutou a je vidět, že ty tři předchozí toho maj plný brejle (jejich gumy sou o dost víc rozpláclý než u předchozích a následujících kusů)...

        Upřímně, ono bude Amíkum stačit, když ty hmotnosti budou sedět na papíře. Co se jim stane, když budou mít v reálu o tunu nebo dvě na nápravě víc? Myslíte, že je budou stavět policajti a vážit je?

      • Starlight
        23:27 10.06.2019
        Oblíbený příspěvek

        1)

        Tak ještě něco z nejbližších okolních luhů a hájů. Nejmodernější německé těžké transportní soupravy Schwerlasttransporter SLT-2 mamut pro tanky Leo 2A6M/A7 tvoří osmikolový automobil na bázi vozidla Rheinmetall MAN HX81 a sedminápravový návěsový podvalník s nosností 70 metrických tun: https://www.youtube.com/watch?...

        Tam doplňují starší tankové transportéry SLT 56: https://www.youtube.com/watch?... . A takto vypadly první SLT 50 Elephant pro přepravu tanků Leopard 1 a M48 v roce 1976:

        Starší německé těžké tankové transportéry řady SLT 50 Elefant získalo v modernizované podobě i Polsko s nákupem tanků leopard 2A4. V současnosti by měla probíhat soutěž na dodávku 14 nových tankových transportérů. O zakázku by se mělo ucházet až 7 uchazečů včetně firem Oshkosh a Rheinmetall MAN.

        Takže i akurátní Němci očividně vyřešili zatížení na nápravách tankových transportérů. Podvalníky s vícenásobnými osami, které jsou od sebe rovnoměrně vzdáleny po celé délce, jsou standardem při přepravě těžkých nákladů. Extrémním příkladem jejich použití je pak doprava opravdu velkých a těžkých meganákladů. Jeden příklad z ČR: https://www.youtube.com/watch?...

        2)

        „Nejmodernějším“ vlečným podvalníkem ve výzbroji AČR je typ P-50N z přelomu 80 a 90. let. Je šestinápravový s nosností 50 tun. Pohotovostní hmotnost do 16 tun (tahač T813 měl pohotovostní hmotnost 14 tun). S tankem T-72M4CZ by hmotnost soupravy byla okolo 80 tun.

        AČR ale v současnosti pro přepravu tanku T-72M4CZ využívá i komerční dopravce. Pro zajímavost cena přepravy nepojízdného 48 tunového T-72M4 CZ z Boletic na Šumavě do VOP CZ Nový Šenov u Jičína stojí 112 tisíc Kč včetně DPH.

        3)

        Poté co jsme se snad už vypořádali se zatížením náprav, je dobré se podávat i na další limity v dopravě. A to je maximální hmotnost jízdní soupravy. V ČR je povoleno až 48 tun. To je na Evropské poměry spíše hodně. Evropská směrnice nebo Německo ale povolují maximálně 40 tun (pokud to není ISO kontejner). Cokoliv nad to je nadrozměrný náklad.

        Opět to není problém. Jen to komplikovanější z hlediska organizace a plánování, spolupráce s úřady, extra náklady a označování a doprovázení nákladu. AČR s tím má praktické zkušenosti - převoz tanku T-72M4CZ spadá do této kategorie. To platit i při každém převozu nových těžkých BVP.

      • Starlight
        01:48 14.06.2019

        Už se to v diskusi řešilo, tak připojím další detailnější informace hlavně o podvalnících. Obecně jsou tyto těžké tahače s podvalníky schopné provozu nejen na pevných komunikacích, ale i na polních cestách a určité míře i v terénu obecně. Proto mají složité nápravy s hodně pneumatikami (nelze přímo aplikovat standartní předpisy pro silniční dopravu), které jsou potřeba i do měkčího terrénu. https://www.youtube.com/watch?...

        Moderní NATO systémy by měli mát standardizované připojení návěsu a tahače, takže návěsové podvalníky lze tahat různými tahači. Podvalníky jsou nezávislé jednotky - mají vlastní motor, hlavně pro pohon hydrauliky a navijáků. Hydraulikou se nastavuje sklon připojovacího „husího krku“ (reguluje se tak zatížení na přední nápravy podvalníku) a pohání se systém natáčení náprav.

        Všechny tyto podvalníky jsou určeny k přepravě různých rozměrů ISO kontejnerů = využití techniky i v době kdy nepřepravují bojová vozidla. Tahač není pochopitelně omezen jen na nejtěžší tankové podvalníky, ale mohou tahat jakýkoliv vhodný návěs nebo přívěs.

        1) Německý systém SLT-2 Mammut

        Výrobce návěsových podvalníků je německá firma Doll. Tady je velmi pěkné reklamní video, kde je řada pěkných záběrů ze zkoušek včetně toho, jak je jízdní souprava s naloženým tankem stabilní při jízdě nerovným terénem nebo při řezání zatáček a při myškách za vysoké rychlosti na silnici. Řiditelné nápravy dělají divy: https://www.youtube.com/watch?...

        Největší podvalník s nosností 70 tun má 7 samostatných náprav na každé straně, na každé nápravě pak dvojici pneumatik. 6 párů náprav je řiditelných (první dva páry a poslední 4 páry). V sadě SLT-2 má Bundeswehr i podvalníky s menší nosností – teleskopický s nosností 30 tun a 50 tun s menším počtem náprav.

        2) Britský systém HET M1070F a podvalník GTS 100/7

        Systémově je velmi podobný německému systému. Podvalník Kings GTS 100/7 má 7 samostatných náprav na každé straně, na každé nápravě pak dvojici pneumatik. Celkem 5 párů náprav je řiditelných. Tahač M1070F má řiditelnou také poslední zadní nápravu.

        Britové také používají další typy podvalníků pro lehčí náklady. A pár záběru na testy v terénu: https://www.youtube.com/watch?...

        Při nasazení ve válečných oblastech, kde jsou hrozby v týlu, je kabina tahače M1070F vybavena dodatečným pancéřováním: https://www.youtube.com/watch?...

        Časově novější Mamuty Bundeswehru i nejnovější M1070A1 US ARMY s tím už počítají od začátku. Například u US ARMY jezdí tahače v míru jen s nedemontovatelnou částí pancéřování (A-kit). Ve válečných se oblastech pak montuje další B-kit.

        3) Americký návěsový podvalník M1000

        Vyrábí ho americká společnost v italských rukou Leonardo DRS. Jak už bylo napsáno, na rozdíl od evropských podvalníků má americký M1000 má na každé straně jen 5 náprav (z toho 4 páry náprav jsou řiditelné). Každá má ale zase dvojitou montáž kol, tedy každá náprava má 4 kola. Tedy při menším počtu náprav než evropská řešení více kol rozprostírá zatížení na vozovku/terén.

        Pěkná videa s detailním pohledem na skutečné nápravy jsou zde:
        https://www.youtube.com/watch?...
        https://www.youtube.com/watch?...

    • liberal shark
      08:22 11.06.2019

      Primitivní antiamerikanismus je společným znakem všech totalitních ideologií, co jich jen v Evropě bylo.

  • liberal shark
    10:14 10.06.2019

    Je tu ještě jeden problém - přesun těžké bojové techniky významně čerpá její životnost a meziopravové resursy. U pásové techniky se mimo jiné dost rychle opotřebovávají pásy a ty se pak musí měnit.

    • Thatguy
      10:24 10.06.2019

      Neboj to platí pri všetkom čo sa pohybuje. Hydraulika, kolesá keďže bude to nosiť tank tak guma pod nátlakom sa bude určite kúsok po kúsku opotrebuvavat

      • El Duderino
        15:16 10.06.2019

        Snad nechces tahac porovnavat s pasovym podvozkom tanku, vsak nie? Tahace bezne davaju miliony kilometrov, tanky nie. . .

      • liberal shark
        08:20 11.06.2019

        Až na ty řádové rozdíly v ceně, dostupnosti a rychlosti opotřebení, že ano ?