Spojené státy zabránily prodeji izraelských stíhaček F-16 do Chorvatska

Spojené státy zabránily prodeji izraelských  stíhaček F-16 do Chorvatska
Izraleská stíhačka F-16C (2013) / U.S. Air Force (Zvětšit)

Předběžnou smlouvu o pořízení 12 starších izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů uzavřelo Chorvatsko s Izraelem na začátku minulého roku. S prodejem však nesouhlasí Spojené státy, kterým se nelíbí „neférový“ izraelský prodej amerických technologií.

Chorvatsko-izraelská smlouva také pokrývala výcvik chorvatských pilotů v Izraeli, leteckou výzbroj, dva letecké simulátory a výstavbu provozní infrastruktury v Chorvatsku.

Jelikož se však prodej týká amerických technologií, pro dokončení transakce byl nutný americký souhlas. Spojeným státům se však nelíbilo, že společně s letouny Chorvatsko získá některé unikátní izraelské elektronické a radiolokační systémy. Právě kvůli těmto systémům se Chorvatsko rozhodlo pro izraelské F-16, místo stejných letounů z Řecka nebo USA.

Chorvatsko nakonec v pondělí oficiálně zrušilo předběžnou dohodu s Izraelem ze dne 29. března 2018 a současně parlamentní rada pro obranu doporučila chorvatské vládě, aby začala hledat jiné řešení. Předtím 11. ledna Izrael oficiálně informoval Chorvatsko, že nemůže podmínky USA splnit.

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu osobně v této věci začátkem ledna v Brazílii urgoval amerického ministra zahraničí Mika Pompea, ale podle izraelských médií nedokázal změnit americkou pozici. Dodejme, že současné americko-izraelské vztahy jsou přitom na nejlepší úrovni za poslední roky.

Podle mínění webu Breaking Defense se Spojeným státům nelíbilo, že Izrael bude profitovat z prodeje letadel a systémů, které v minulosti získal díky štědré americké finanční podpoře. Podle izraelského deníku The Times of Israel Američané prodej odmítli údajně také proto, že izraelské systémy v stíhačkách F-16 (instalované za finanční podpory Spojených států) „neférově“ způsobily, že izraelské F-16 byly pro Chorvatsko atraktivnější než americké stroje.

Podle Chorvatska vina leží na Izraeli, který měl od Američanů získat veškeré souhlasy. „Udělali jsme vše, jak jsme měli. Chorvatská strana nenese žádnou odpovědnost,“ uvedl chorvatský premiér Andreje Plenkovič.


Chorvatský MiG-21 doprovází izraelskou F-16 na přistání na chorvatské základně Pleso.

„Bohužel podmínky nedozrály a my jsme nebyli schopni zajistit adekvátní [přenos technologií] a realizovat projekt v důsledku nepředvídaných okolností, které byly mimo naší kontrolu,“ komentoval neúspěch prodeje Udi Adam, generální ředitel izraelského ministerstva obrany s tím, že na Chorvatsku neleží žádná odpovědnost. 

Chorvatský premiér uvedl, že nejpravděpodobnější je nyní nákup starších nebo nových F-16 ze Spojených států. „Jedná se o jednu z možností [nákup amerických F-16], které jsme nejblíže, ale očekáváme také, že USA svému strategickému partnerovi Chorvatsku předloží neodmítnutelnou nabídku,“ uvedl Damir Krstičevič, chorvatský ministr obrany.

Ke zrušení prodeje se zatím nevyjádřilo americké ministerstvo zahraničí ani americké velvyslanectví v Záhřebu, protože kvůli rozpočtové nouzi, která sužuje americké federální úřady už od 22. prosince, americké úřady fungují jen v omezeném režimu.

Celý případ bude mít zřejmě vnitrochorvatskou politickou dohru, protože chorvatský deník Index.hr v této věci včera zveřejnil dopis z amerického velvyslanectví v Záhřebu pro chorvatské ministerstvo obrany. V dopise Američané varují Chorvatsko, že nedali souhlas Izraeli s prodejem F-16. Opozice již vyzvala Krstičeviče k rezignaci.


V dubnu se v izraelské F-16 proletěl první chorvatský pilot.

V chorvatském letectvu měly stíhačky F-16 nahradit 12 obstarožních sovětských stíhaček MiG-21bis-D a MiG-21UMD. Hlavním konkurentem izraelských F-16 byla švédská stíhačka JAS-39 Gripen. Švédové nabízeli Chorvatům stejný model pronájmu, jako v případě České republiky nebo Maďarska. Pro izraelskou nabídku ale nakonec rozhodla cena a také zmíněné unikátní vybavení izraelských F-16.

Za 12 nových stíhaček JAS-39 Gripen Švédsko požadovalo až 1,44 miliardy dolarů (8,75 miliardy kun), tedy téměř 3× více, než Izraelci. Také při předpokládané době životnosti 25 let má provoz 12 použitých F-16 stát pouze 149 milionů dolarů oproti 300 milionům dolarům v případě Gripenu.

V minulém roce chorvatské ministerstvo obrany získalo 4,8 miliardy kun (16 miliard Kč), což představuje 1,3 % chorvatského HDP. Chorvatsko přislíbilo postupně zvedat vojenské výdaje na slíbených 2 % HDP.

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Německé houfnice PzH 2000 pro Chorvatsko

Chorvatsko získá z Německa 12 samohybných houfnic PzH 2000. Dohodu 5. prosince potvrdil svým ...

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem ...

Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele

Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    20:26 16.01.2019

    Blby, ze Evropa se chysta byt dalsi desitky let rozdelena na bohatou a chudou cast, tentokrat podle typu stihacek, bohati F-35A, chudi F-16. Ti bohati navic tem chudym prepusti sve ...Zobrazit celý příspěvek

    Blby, ze Evropa se chysta byt dalsi desitky let rozdelena na bohatou a chudou cast, tentokrat podle typu stihacek, bohati F-35A, chudi F-16. Ti bohati navic tem chudym prepusti sve vyrazene F-16.Skrýt celý příspěvek

    • SKmartinTO
      20:46 16.01.2019

      Ha ha .)
      Trochu ta opravim.) ti chudobny si lietadla budu prenajimat .) ...

      Ha ha .)
      Trochu ta opravim.) ti chudobny si lietadla budu prenajimat .) ...

      • Jura99
        21:04 16.01.2019

        Budou ? Ti bohatsi z chudych je maji v najmu uz 15let a nez ti chudi zaradi sve F16 do stavu, budou zvazovat co dal.

        Budou ? Ti bohatsi z chudych je maji v najmu uz 15let a nez ti chudi zaradi sve F16 do stavu, budou zvazovat co dal.

        • SKmartinTO
          21:43 16.01.2019

          Ti chudi? Ti si teda riadny uboziak , mas nejaky komplex chlapce ? mal si sa lepsie ucit a nebol by si take ironicke hovno porat brusiace po SR diskutujucich .)

          Ti chudi? Ti si teda riadny uboziak , mas nejaky komplex chlapce ? mal si sa lepsie ucit a nebol by si take ironicke hovno porat brusiace po SR diskutujucich .)

          • Jura99
            17:53 17.01.2019

            Pochybuju, že mě máš ve věci vzdělání čím urazit, ale posluž si :-).

            Pochybuju, že mě máš ve věci vzdělání čím urazit, ale posluž si :-).

    • Maco
      22:03 16.01.2019

      Tak keby vsetci dostali dotacie ako Izrael na nakup F35 to by bola parada, unifikovane europske letectvo... Ci? Ci ho unifikovat typom ktory nikto normalne nepouziva? Alebo radsej ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak keby vsetci dostali dotacie ako Izrael na nakup F35 to by bola parada, unifikovane europske letectvo... Ci? Ci ho unifikovat typom ktory nikto normalne nepouziva?
      Alebo radsej konecne nemindzovat ako je vsetko nahovno a skor vidiet pozitivum ze konecne budu aj tie vahy v europe trocha vyvazenejsie a nie ze jedna krajina ma Rafale, EF, F35 a zbytok ma Mig 21, Mig 29 a podobne srandy?

      Ale samozrejme, radsej vidme vsetko bledo a ked uz bude uplne zufalo, vzdy sa najde moznost ako si kopnut napriklad do Slovenska. Ozaj, dufam ze si takto ulavujes kazdy den lebo by ma mrzelo keby si tuto zakomplexovanost drzal v sebe a dako by sa to akumulovalo... Ide mi len o tvoje zdravie!Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      22:14 16.01.2019

      Na nakup te nejlepsi techniky musite mit minimalne 2 z 3 nasledujicich: 1) nekoho ochotneho vam "to" prodat 2) mit ekonomickou silu 3) mit ochotu ony popstredky ekonomikou ...Zobrazit celý příspěvek

      Na nakup te nejlepsi techniky musite mit minimalne 2 z 3 nasledujicich:
      1) nekoho ochotneho vam "to" prodat
      2) mit ekonomickou silu
      3) mit ochotu ony popstredky ekonomikou vyprodukovane utratit na obranu.

      Stat jako chorvatsko, CR nebo SR maji jen to prvni. Treba Polsko splnuje jak jednicku tak trojku. Takze I kdyz nema nijak silnou ekonomiku, jejich ochota utracet za obranu jim umoznuje mit ty nejlepsi hracky. Na tom se to pak prirozene lame. Je jen prirozene ze slabsi ekonomika neochotna za svou obranu utracet bude mit slabsi nez ta nejlepsi letadla. Nevidim na tom.nic smutneho, nic spatneho... za spatne naopak povazuji myslenky ze by tomu melo byt bez naseho pricineni jinak (ani nevim co si pod tim predstavit, pekne po socialiaticku f-35 prerozdelit vsem v alianci, nebo jak se ma vychodni evropa k tem strojum dostat kdyz na ne nema finance / ochotu?)Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    19:50 16.01.2019

    Je to business, business a pak zase business. Jako každé spojenectví - odsud-podsud. U Izraele je to situace umocněná masivní USA vojenskou pomocí, ale princip je podobný problémům ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to business, business a pak zase business. Jako každé spojenectví - odsud-podsud. U Izraele je to situace umocněná masivní USA vojenskou pomocí, ale princip je podobný problémům L-159.

    Otázka spíše zní, zda některý stát z Evropy je podobně "asertivní" jako USA.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:02 16.01.2019

    Celkom by sa mi páčila konštrukcia, keby Chorváti kúpili olietané F-16 od Grékov a nakúpili do nich americký modernizačný balíček, ktorého inštalovanie by prebehlo na Slovensku. ...Zobrazit celý příspěvek

    Celkom by sa mi páčila konštrukcia, keby Chorváti kúpili olietané F-16 od Grékov a nakúpili do nich americký modernizačný balíček, ktorého inštalovanie by prebehlo na Slovensku. ;-)

    Švédi zjavne nebudú mať šancu konkurovať prevádzkovým nákladom a cenám prakticky akýchkoľvek olietaných a modernizovaných F-16.Skrýt celý příspěvek

    • niko
      20:14 16.01.2019

      Greci maju vlastne modernizacne kapacity. Predpokladam, ze modernizacia by prebiehala tam.

      Greci maju vlastne modernizacne kapacity. Predpokladam, ze modernizacia by prebiehala tam.

    • Jura99
      20:19 16.01.2019

      Napad dobry, ale ktery ze podnik ma v SR zkusenosti s modernizaci F-16 ? ;)

      Napad dobry, ale ktery ze podnik ma v SR zkusenosti s modernizaci F-16 ? ;)

  • lemkin
    17:26 16.01.2019

    F-16V za cenu olétaných Izraelských........, no to asi nikoliv. Na to je 12 letadélek málo a Chorvatsko málo strategický partner. :D Švédi se také moc nepředvedli a tak se těžko ...Zobrazit celý příspěvek

    F-16V za cenu olétaných Izraelských........, no to asi nikoliv. Na to je 12 letadélek málo a Chorvatsko málo strategický partner. :D

    Švédi se také moc nepředvedli a tak se těžko bude Chorvatům chodit s prosíkem, když Švéd ví jak jsou karty rozdané :DSkrýt celý příspěvek

    • alexa123
      17:54 16.01.2019

      Je v článku spomenutá verzia F-16V? Sorry, ale F-16V som tam nevidel.

      Je v článku spomenutá verzia F-16V? Sorry, ale F-16V som tam nevidel.

      • lemkin
        19:35 16.01.2019

        No a s čím jiným by měl teď Amík přijít, když Chorvaty ojebal? :) Na truc bych jim pořídil Gripce. Nejspíš trpíte Slovenským velikášstvím, když tak startujete ;-) Neboj budete ...Zobrazit celý příspěvek

        No a s čím jiným by měl teď Amík přijít, když Chorvaty ojebal? :) Na truc bych jim pořídil Gripce.

        Nejspíš trpíte Slovenským velikášstvím, když tak startujete ;-) Neboj budete určitě první v Evropě kdo do F-16 podvěsí halušky v kastrolu (letecké opravny Trenčín víc nesvedou) a budete tomu říkat Slovak cluster bomb :D

        Ne teď vážně, Chorvati jsou na balkáně a potřebují stroj který již někdy bojoval a osvědčil svoje kvality, stejně tak je na něj spousta dílů z druhé ruky. Vidím to na olétané F-16 s nějakým Mid/End Life Upgradem.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    17:18 16.01.2019

    Neuveriteľný trapas ..... Izrael si urobil dosť veľkú hanbu ... Predpokladám, že vláda Izraela sa neobťažoval oficiálne vypýtať dopredu dovolenie, lebo Trump má s Izraelom ...Zobrazit celý příspěvek

    Neuveriteľný trapas .....

    Izrael si urobil dosť veľkú hanbu ...

    Predpokladám, že vláda Izraela sa neobťažoval oficiálne vypýtať dopredu dovolenie, lebo Trump má s Izraelom nadštandartné vzťahy a súhlas sa považoval za "samozrejmosť" ...

    Ale nevidel by som v tom nejaké super terno pre Gripen. Skrátka je znovu v hre, ale ak raz už vybrali stroje F-16, tak skôr tipujem, že i náhrada bude týmto smerom ...Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      17:27 16.01.2019

      tak pokud tři státy nabízejí F-16 do státu, který je americkým spojencem, tak souhlas s prodejem se dá brát jako formalita :) Bohužel izraelská nabídka konkurovala americké ...Zobrazit celý příspěvek

      tak pokud tři státy nabízejí F-16 do státu, který je americkým spojencem, tak souhlas s prodejem se dá brát jako formalita :)
      Bohužel izraelská nabídka konkurovala americké nabídce. Američané by z toho prodeje nic neměli a díky izraelské avionice by mohli dodávat "maximálně plechy a lopatky motoru". Takže by z toho kšeftu nic neměli.
      Takže to zamítli a pro veřejnost napsali, jak to bylo od izraelců nefér a kde si co si.Skrýt celý příspěvek

      • Clanek
        22:22 16.01.2019

        Ale ono to je z etickeho hlediska nefer. Usa si sve stroje koupilo, zaplatil je jejich danovy poplatnik, to same v Recku. Je logicke ze jako spravni hospodari se pokusi tuto svou ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale ono to je z etickeho hlediska nefer. Usa si sve stroje koupilo, zaplatil je jejich danovy poplatnik, to same v Recku. Je logicke ze jako spravni hospodari se pokusi tuto svou investici co nejvice zpenezit, a tim alespon neco dostat zpet. Izrael je ale dostava "darem", a to navic prave od americkych danovych poplatniku. To se to pak soutezi, to se to pak podskakuji nabidky konkurence. Nakonec, kdyby izrael sve f16 nabidl za 10k usd kus, furt na tom bude lip nez kdokoliv jiny. Takze sice nemam ruzove bryle, ze by snad USA neslo v tomto hlavne a predevsim o vlastni prospech, ale vzhledem k velikosti pomoci izraelske obranne, transferum financi a techniky, kdyz uz nic jineho tak moralne na to dle me pravo proste maji.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          22:29 16.01.2019

          Etika je jen řeč pro obyčejný lid. Amíci by prodej povolili, kdyby si izraelci demontovali své zařízení a místo toho tam vrátili americké vybavení. Proč asi? Protože peníze ze ...Zobrazit celý příspěvek

          Etika je jen řeč pro obyčejný lid. Amíci by prodej povolili, kdyby si izraelci demontovali své zařízení a místo toho tam vrátili americké vybavení. Proč asi? Protože peníze ze servisu.
          To je celý příběh. Ty izraelské F-16 mají bez té izraelské výbavy cenu šrotu a ví to všichni.Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            22:50 16.01.2019

            Jasne ze jde o kseft, o ten prece slo I izraelu. co to ale meni na principu ktery popisuji? Izrael dostal neco darem a ted jeste toho, kdo mu ten dar dal chce pomoci toho daru ...Zobrazit celý příspěvek

            Jasne ze jde o kseft, o ten prece slo I izraelu. co to ale meni na principu ktery popisuji? Izrael dostal neco darem a ted jeste toho, kdo mu ten dar dal chce pomoci toho daru obrat o kseft? Eticka, ba dokonce ani logicka hra od izraele to teda neni, a pritom mohli vyhrat vsichni, jak usa (servis) tak izrael (zpenezeni srotu)... kdyby se na tom izrael nepokusil napakovat hned 2x. Holt ted dostal stejnou "penize az na prvnim miste" minci izrael zpet a vubec se tomu nedivim.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            23:08 16.01.2019

            Článek.. no já bych se nedivil, kdyby podnět ke koupi vyšel z Chorvatské strany, ten balíček byl včetně zbraní, zácviku personálu, dva trenažéry, servisu. A navíc je to hodina ...Zobrazit celý příspěvek

            Článek.. no já bych se nedivil, kdyby podnět ke koupi vyšel z Chorvatské strany, ten balíček byl včetně zbraní, zácviku personálu, dva trenažéry, servisu. A navíc je to hodina letu přes středozemní moře. Prostě komplexní nabídka a se supr avionikou...dost dobrá volba!Skrýt celý příspěvek

          • Clanek
            07:41 17.01.2019

            @otecko To ze to Chorvat zkusil koupit, to mu nemuze nikdo zazlivat. Jasne, kdyby jim to klaplo tak maji hodne muziky za malo penez. Chorvat je v tom tedy jasne logicky a navic ...Zobrazit celý příspěvek

            @otecko
            To ze to Chorvat zkusil koupit, to mu nemuze nikdo zazlivat. Jasne, kdyby jim to klaplo tak maji hodne muziky za malo penez. Chorvat je v tom tedy jasne logicky a navic nevinne. Ze jim na to izrael ale kyvnul aniz by mel schvaleni jiz v ruce, to je jina pisnicka. Pisnicka co jde komplet za Izraelem.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:34 17.01.2019

            Clanek: pokud to neměli Amíci ošetřené v "darovací" smlouvě, tak jaká nemorálnost a neetičnost? Když ti tchán daruje auto, ty ho za čas nahradíš novým autem. To darované auto si ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: pokud to neměli Amíci ošetřené v "darovací" smlouvě, tak jaká nemorálnost a neetičnost?
            Když ti tchán daruje auto, ty ho za čas nahradíš novým autem. To darované auto si chce od tebe koupit soused, tak to odmítneš? Asi neSkrýt celý příspěvek

          • Clanek
            14:41 17.01.2019

            @skelet Takhle ta situace ale nevypada. Ta situace je: Tchan vam daruje auto a koupi si nove. Vy si casem taky koupite nove. Vy i tchan mate ve stejny cas k prodeji stejnou ...Zobrazit celý příspěvek

            @skelet
            Takhle ta situace ale nevypada. Ta situace je:
            Tchan vam daruje auto a koupi si nove. Vy si casem taky koupite nove. Vy i tchan mate ve stejny cas k prodeji stejnou ojetinu, za kterou ale v obou pripadech zaplatil tchan, no a vy se jeste rozhodnete konkurovat jeho nabidce v sousednim bazaru a nahodit cenu jeste nizsi. Nevdek a vychcanost v nejvyssi podobe => neeticnost.
            PS: Kdyby to USA melo podchyceno jeste navic i v one darovaci smlouve, pak by to nebylo jen neeticke, ale i podvodne /nelegalni chovani. Takhle kulha jen ta etika, coz si USA sparvne ohlidalo. ;)Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:42 17.01.2019

            Clanek: nikoliv, neetické je americké chování ;) Otázkou totiž není jestli Izrael může letouny prodat (může, dokonce i Chorvatsku).Otázkou je v jaké konfiguraci může Izrael tyto ...Zobrazit celý příspěvek

            Clanek: nikoliv, neetické je americké chování ;)
            Otázkou totiž není jestli Izrael může letouny prodat (může, dokonce i Chorvatsku).Otázkou je v jaké konfiguraci může Izrael tyto letouny prodat. Tedy prachobyčejné vydírání.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      17:32 16.01.2019

      Ak USA nedovolili odpredať F-16 Izraelu tak ho nedovolí odpredať ani nikomu inému. To nie je o predávajúcom. To je prenose technológie do tretej krajiny

      Ak USA nedovolili odpredať F-16 Izraelu tak ho nedovolí odpredať ani nikomu inému. To nie je o predávajúcom. To je prenose technológie do tretej krajiny

      • alexa123
        17:52 16.01.2019

        Máš na mysli ktorú verziu? F-16A-B, F16-C-D alebo ktorý Block? Pretože určite nemajú problém s predajom F-16A, B a tiež F16-C-D starších Blockov t.j. šrotov.

        Máš na mysli ktorú verziu? F-16A-B, F16-C-D alebo ktorý Block? Pretože určite nemajú problém s predajom F-16A, B a tiež F16-C-D starších Blockov t.j. šrotov.

        • Miroslav
          17:59 16.01.2019

          Pokiaľ viem, tak tie konkrétne stroje mali nejaké vylepšenia určené len pre Izrael a USA súhlasili s predajom len za podmienky odstránenia týchto vylepšení. S tým má zase problém ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokiaľ viem, tak tie konkrétne stroje mali nejaké vylepšenia určené len pre Izrael a USA súhlasili s predajom len za podmienky odstránenia týchto vylepšení. S tým má zase problém Chorvátsko ktoré by mali prakticky 30 rokov staré stroje za pomerne vysokú cenu.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            23:13 16.01.2019

            Izrael si do letadel dával své IT systémy, aby nebyl nikdy závislý na USA. Od amíků byly F16I dodáván holé + tam osazeny radarem a dalším. Barack byl právě poslední jejich ...Zobrazit celý příspěvek

            Izrael si do letadel dával své IT systémy, aby nebyl nikdy závislý na USA. Od amíků byly F16I dodáván holé + tam osazeny radarem a dalším. Barack byl právě poslední jejich upgrade.
            Nechápu ale, jak je to se spojenectvím v NATO, když ani členství v NATO nedává asi 100% vzájemnou důveru.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            23:19 16.01.2019

            Otecko: To by dávalo zmysel to čo som čítal na jednom zahraničnom servery, že američania požadujú odstránenie akýchsi vylepšení. Neviem o čo presne ide, o aké vylepšenia. Myslel ...Zobrazit celý příspěvek

            Otecko: To by dávalo zmysel to čo som čítal na jednom zahraničnom servery, že američania požadujú odstránenie akýchsi vylepšení. Neviem o čo presne ide, o aké vylepšenia. Myslel som, že môže ísť o radar alebo software. Ak to bolo spomenuté v článku tak sa ospravedlňujem. Nečítal som ho akurát diskusiu.Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        18:24 16.01.2019

        Proti prodeji olétaných F-16 z Řecka by nejspíš nic neměli, jelikož servis by stejně probíhal v režiji amerického výrobce. U Izraelských tomu tak nebylo

        Proti prodeji olétaných F-16 z Řecka by nejspíš nic neměli, jelikož servis by stejně probíhal v režiji amerického výrobce. U Izraelských tomu tak nebylo

      • HEKTOR
        20:18 16.01.2019

        Miroslav - tento prípad to asi nebude - chorvátsko neni irán...skôr to je o tom,že použili argument aby mohli predať svoj tovar...a ten argument je celkom rozumný-izraelci ...Zobrazit celý příspěvek

        Miroslav - tento prípad to asi nebude - chorvátsko neni irán...skôr to je o tom,že použili argument aby mohli predať svoj tovar...a ten argument je celkom rozumný-izraelci predávajú to,čo dostali darom...aj keď si nemyslím že by ameriku zrujnovalo pár "melónov" za pár f-16...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    17:14 16.01.2019

    Ironií osudu je, že v této trojici (Chorvatsko, Izrael, USA) se jako ti největší žiďáci zachovali USA... Netrvalo dlouho a je zde názorně vidět, jak to USA myslí s tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Ironií osudu je, že v této trojici (Chorvatsko, Izrael, USA) se jako ti největší žiďáci zachovali USA...

    Netrvalo dlouho a je zde názorně vidět, jak to USA myslí s tím posilováním evropských armád NATO. Chorvatsko již mohlo být v brzké době vybaveno F-16 navíc v kvalitní izraelské verzi. Kvůli USA se tento obchod ruší, protože penízky mají za F-16 jít hezky do USA a nikoliv do jiné země jako je Izrael či Portugalsko a je jedno, zda letadla řádně nakoupila či je dostala v rámci pomoci.
    Nyní Chorvatsko bude muset nakoupit F-16 v USA protože odjinud to již nejde. USA si v tomto směru zařídili monopol. A Gripen se může rozloučit, protože s Gripenem již Chorvatsko není strategický spojenec. Slovensko také bezděčně nakoupilo F-16 přičemž pro jejichž účely by vyhovovaly Gripeny jako v ČR a Maďarsku, atd. Ale hlavně, že tomu poskytli PR s tím, že je to nejlepší volba a F-16 má překonávat Gripen, jež je ve výzbroji ČR a HU a tím zahráli na všeobecnou naci strunu obyvatelstva. Přitom se stali jen a pouze dojnou krávou, ale nejsou v tom sami a další budou přibývat.Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      17:37 16.01.2019

      Neviem, neviem či to majú Amici iste so svojimi F-16. Je X letectiev, ktoré sa teraz zbavujú svojich obstarožných verzii F-16 kúpených v USA bez "USA dotácii ako Izrael" a miesto ...Zobrazit celý příspěvek

      Neviem, neviem či to majú Amici iste so svojimi F-16. Je X letectiev, ktoré sa teraz zbavujú svojich obstarožných verzii F-16 kúpených v USA bez "USA dotácii ako Izrael" a miesto nich teraz kupujú F-35. Buď ich zošrotujú čo nie je zadarmo, alebo ich ponúknu napr. Chorvatsku za rozumnú cenu a Chorvatsko si zaplatí upgrade za vlastné peniaze. Spokojní budú predávajúci lebo sa zbavili "šrotu" a tiež Chorvátsko lebo kúpili "lacno" relatívne modernú stíhačku.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      18:11 16.01.2019

      Semtam: Tady si přišel někdo kopnout...
      Izrael je dostal v rámci pomoci. A ta má jak se ukázalo taky svoje limity, ze kterými Izrael jako příjemce souhlasil.

      Semtam: Tady si přišel někdo kopnout...
      Izrael je dostal v rámci pomoci. A ta má jak se ukázalo taky svoje limity, ze kterými Izrael jako příjemce souhlasil.

    • Jirosi
      18:13 16.01.2019

      Gripen není ve výzbroji CR, ale v pronájmu stejně jako v Maďarsku, který jednoho krásného dnes skončí a ty Gripeny zase odfrčí.

      Gripen není ve výzbroji CR, ale v pronájmu stejně jako v Maďarsku, který jednoho krásného dnes skončí a ty Gripeny zase odfrčí.

    • Hajo
      18:28 16.01.2019

      Tie Gripeny máte v prenájme, modernizačný potenciál majú obmedzený a z pohľadu Chorvátov bol výber F16 dobrou voľbou aj keď už boli olietané.

      Tie Gripeny máte v prenájme, modernizačný potenciál majú obmedzený a z pohľadu Chorvátov bol výber F16 dobrou voľbou aj keď už boli olietané.

    • HEKTOR
      20:22 16.01.2019

      semtam - hmm,určite by nám ten gripen C/D vyhovoval lepšie...alebo skôr určite nie...a asi preto sa česko a maďarsko chystá na výmenu za E/F,alebo niečo úplne iné...a pohorel teraz ...Zobrazit celý příspěvek

      semtam - hmm,určite by nám ten gripen C/D vyhovoval lepšie...alebo skôr určite nie...a asi preto sa česko a maďarsko chystá na výmenu za E/F,alebo niečo úplne iné...a pohorel teraz aj v bulharsku...ak je verzia C/D taká super,tak si ich nechajte ďalších cca 25 rokov...Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    17:05 16.01.2019

    Podľa najnovších zdrojov druhá cenová ponuka po izraelských F-16 v rámci výberového konania bola vyhodnotená ponuka za 903 mil EUR a nie 1,44 miliardy dolarů (1,17 mil EUR k ...Zobrazit celý příspěvek

    Podľa najnovších zdrojov druhá cenová ponuka po izraelských F-16 v rámci výberového konania bola vyhodnotená ponuka za 903 mil EUR a nie 1,44 miliardy dolarů (1,17 mil EUR k 3.4.2018).

    zdroj: https://translate.google.com/t...

    zdroj: https://translate.google.com/t... Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      17:17 16.01.2019

      Ak je to tak, tak na tom dobre vidieť aký je ten zbrojarský business super kšeft. Prvá ponuka bola 1,44 mld USD, druhá lacnejšia o cca 0,5 mld USD t.j. aj pri tej lacnejšej ponuke ...Zobrazit celý příspěvek

      Ak je to tak, tak na tom dobre vidieť aký je ten zbrojarský business super kšeft. Prvá ponuka bola 1,44 mld USD, druhá lacnejšia o cca 0,5 mld USD t.j. aj pri tej lacnejšej ponuke určite budú ziskoví. Samozrejme neviem, či tá druhá ponuka okrem ceny bola rovnaká ako prvá. Ak nie, tak Sorry.Skrýt celý příspěvek

      • Arthur
        17:57 16.01.2019

        Toto treba naozaj dostatočne preveriť aj s poukazom na nedávny slovenský tender, nakoľko v tomto článku sa jasne píše: 12 bojových letounů F-16 blok 70/72 za cenu 1,4 miliardy eur ...Zobrazit celý příspěvek

        Toto treba naozaj dostatočne preveriť aj s poukazom na nedávny slovenský tender, nakoľko v tomto článku sa jasne píše: 12 bojových letounů F-16 blok 70/72 za cenu 1,4 miliardy eur vs 12 letadel Gripen C / D MS20 za 900 milionů eur se stejným vybavením a výcvikovým balíčkem. ROZDIEL: 500 mil EUR.

        zdroj: https://translate.google.com/t... Skrýt celý příspěvek

        • HEKTOR
          20:31 16.01.2019

          Arthur - bože stále to isté,kúpme gripen c/d,aby sme ho za cca 5r začali modernizovať...a možno by do svk preleteli priamo české/maďarské olietane gripeny c/d,keď by si prevzali ...Zobrazit celý příspěvek

          Arthur - bože stále to isté,kúpme gripen c/d,aby sme ho za cca 5r začali modernizovať...a možno by do svk preleteli priamo české/maďarské olietane gripeny c/d,keď by si prevzali nové stroje verzie e/f...Skrýt celý příspěvek

  • glasspix
    16:48 16.01.2019

    Na F16 se uz ted Chorvatsko pravdepodobne vykasle, svedove mohou zacit oslavovat.

    Na F16 se uz ted Chorvatsko pravdepodobne vykasle, svedove mohou zacit oslavovat.

    • alexa123
      17:10 16.01.2019

      Skutočne? Na rozdiel od nás ty asi vieš, akú cenovú ponuku uroboli Grécko a USA za svoje olietané F-16? A čo bolo v ich cenovej ponuke t.j. či iba presun olietaných F-16 do ...Zobrazit celý příspěvek

      Skutočne? Na rozdiel od nás ty asi vieš, akú cenovú ponuku uroboli Grécko a USA za svoje olietané F-16? A čo bolo v ich cenovej ponuke t.j. či iba presun olietaných F-16 do Chorvátska alebo aj nejaká tá generálka resp. generálka s upgradom na modernejší Level?Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    16:27 16.01.2019

    Vždycky mě rozesměje jak se ( cernakusovým slovníkem ) sráčostáty typu Chorvatska pasují do role "strategických partnerů" USA a utvrzují se ve vlastní důležitosti...…. Samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek

    Vždycky mě rozesměje jak se ( cernakusovým slovníkem ) sráčostáty typu Chorvatska pasují do role "strategických partnerů" USA a utvrzují se ve vlastní důležitosti...….
    Samozřejmě v tomto sporu mají pravdu USA....ojebávání ze strany Izraele už dosáhlo neakceptovatelné úrovněSkrýt celý příspěvek

    • skelet
      16:59 16.01.2019

      pravdu? ale no tak.. je to obyčejný obchodní ojeb. Prostě Izrael dostal přes prsty, že dal protinabídku vůči USA. A navíc díky izraelské avionice by z toho americké firmy moc ...Zobrazit celý příspěvek

      pravdu? ale no tak.. je to obyčejný obchodní ojeb. Prostě Izrael dostal přes prsty, že dal protinabídku vůči USA. A navíc díky izraelské avionice by z toho americké firmy moc neměly. Zbytek jsou jen kecy pro lid.
      America firstSkrýt celý příspěvek

      • Rase
        17:15 16.01.2019

        Američané nedávno obdobně utípli Izraelský prodej raketometů do Polska. Následně poláci koupili rovnou od nich

        Američané nedávno obdobně utípli Izraelský prodej raketometů do Polska. Následně poláci koupili rovnou od nich

        • Karlos73
          18:14 16.01.2019

          Aj Česi narazili s 3D radarmi od Izraela...

          Aj Česi narazili s 3D radarmi od Izraela...

          • Rase
            18:27 16.01.2019

            Pokud ano, tak ministr Metnar to ještě nepochopil, jelikož dál tvrdí že se izraelské radary koupí do konce roku

            Pokud ano, tak ministr Metnar to ještě nepochopil, jelikož dál tvrdí že se izraelské radary koupí do konce roku

          • Scotty
            19:18 16.01.2019

            Smlouva by měla být uzavřená do poloviny roku. Domnívám se že za současné situace je to už politická nutnost.

            Smlouva by měla být uzavřená do poloviny roku. Domnívám se že za současné situace je to už politická nutnost.

          • otecko
            08:33 17.01.2019

            SCOTTY-Politická bohužel ne, vojenská, zažínáme být "slepí" v malých výškách , ty ruské radary udržujeme silou vůle ale dlouho to už možné nebude..

            SCOTTY-Politická bohužel ne, vojenská, zažínáme být "slepí" v malých výškách , ty ruské radary udržujeme silou vůle ale dlouho to už možné nebude..

          • Scotty
            23:33 17.01.2019

            Vojenská nutnost je koupit radary. Politická nutnost je koupit izraelské radary.

            Vojenská nutnost je koupit radary. Politická nutnost je koupit izraelské radary.

      • Jirosi
        18:14 16.01.2019

        Skelet: Příjem Americké pomoc Izraelem ojeb není?
        Tedy přeprodej, letadel co dostali zadarmo....

        Skelet: Příjem Americké pomoc Izraelem ojeb není?
        Tedy přeprodej, letadel co dostali zadarmo....

        • skelet
          22:24 16.01.2019

          nebuď legrační.. o ty dotace vůbec nejde :D

          nebuď legrační.. o ty dotace vůbec nejde :D

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2