Společné operace dronů a stíhaček na letadlových lodích

-
19. 8. 2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké námořnictvo US Navy poprvé vyzkoušelo společné operace bezpilotních a pilotovaných letadel. Z paluby letadlové lodi USS Theodore Roosevelt (CVN 71) společně operoval bezpilotní letoun X-47B a námořní stíhačka F/A-18F Super Hornet.
„Dnes jsme ukázali, že X-47B umí vzlétnout, přistát a létat z letadlové lodě s letadly s posádkou, při zachování normálního palubního provozu," říká kapitán Beau Duarte, programový manažer programu bezpilotních letadel amerického námořnictva. Cílem testů je ověřit, zda se bezpilotní letouny dokáží začlenit do běžného provozu na palubách letadlových lodí.
K testu došlo ve východním Atlantiku. Během testu se v rychlém sledu dostal do vzduchu F/A-18 a následně X-47B. Po osmi minutách letu X-47B přistál zpět na palubu. Po přistání složil automaticky křídla a operátoři na palubě pomocí dálkového ovládání „uklidili" dron na stojánku. Hned poté přistál na palubu F/A-18.
Americké námořnictvo plánuje do konce srpna provést řadu podobných testů. „V tomto testovacím období se zaměříme na integraci (dronů – pozn. redakce) s pilotovanými letadly," vysvětluje korvetní kapitán Brian Hall, vedoucí zkušebních letů X-47B. „Zpětným inženýrstvím navrhujeme vylepšení zasunování přistávacího háku a aktualizujeme operační software kvůli rychlejšímu skládání křídel při přesunu, vše abychom po přistání snížili dobu na přistávací ploše."
Veškeré testy s X-47B slouží k získávaní know-how o operacích bezpilotních letadel na palubách letadlových lodí. Experimentální letoun X-47B (technologický demonstrátor) a jeho testování umožní americkému námořnictvu lépe specifikovat technické parametry budoucího bojového a průzkumného bezpilotní stroje UCLASS (Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike).
V minulém roce firmy Boeing, General Atomics, Lockheed Martin a Northrop Grumman získaly každá 15 milionů dolaru na vypracování předběžného návrhu bezpilotního letadla UCLASS. Oficiální žádost o předložení návrhu RFP (Request For a Proposal) dostanou zmiňování výrobci během následujících týdnů.
Letoun UCLASS je navrhován jako podzvukový. Klíčovým požadavkem amerických námořníků je nosnost minimálně 1361 kg (3000 liber) - 1/3 nosnosti je vyhrazená pro munici (např. 2× JDAM 225 kg), zbytek zaberou zpravodajské, průzkumné a sledovací systémy ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).
Zdroj: Defense Tech
Související články
US Navy představilo veřejnosti elektromagnetické dělo
Americké námořnictvo US Navy na palubě lodě USS Millinocket zakotvené na námořní základně San Diego ...
-
16.07.2014
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Kapesní průzkumná bezpilotní letadla nastupují
Americká armáda v rámci programu CP-ISR (Cargo Pocket Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) ...
-
27.07.2014
-
7 komentářů
-
Jan Grohmann
Mariňáci testují roboty na Havajských ostrovech
Válečné laboratoře americké námořní pěchoty MCWL (Marine Corps Warfighting Lab) testovaly v červenci ...
-
07.08.2014
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká námořní pěchota nasazuje lasery proti dronům
Americká námořní pěchota US Marine Corps vyvíjí mobilní laserový systém GBAD (Ground-Based Air ...
-
15.08.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann