Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

H-145M
Foto: H145M / Airbus

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) německé armádě (Bundeswehr). Tyto stroje budou využívat speciální německé vojenské síly Kommando Spezialkräfte (KSK) v Lupheimu. 

Bundeswehr, jeden z prvních zákazníků využívajících H145M, si objednal 15 těchto vrtulníků. "Svými špičkovými technologiemi, vynikajícím výkonem a skutečnou víceúčelovostí H145M odpovídá náročným požadavkům našich zákazníků působících v současných vojenských misích," uvedl Wolfgang Schoder, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters pro Německo.

"Jsme velice hrdí na to, že jsme tyto stroje předali v domluveném termínu a rozpočtu. Od prvního podpisu až po dodávku uplynuly pouhé dva roky. Projekt je ukázkovým příkladem úspěšné spolupráce mezi Bundeswehrem, úřady a průmyslovým podnikem," dodal Schoder.

H145M je vojenská verze civilní H145, která přišla na trh v létě roku 2014 a nedávno dosáhla milníku 10 tisíc letových hodin u vlastníků. S maximální vzletovou hmotností 3,7 tuny mohou být H145M využívány v široké škále vojenských operací včetně obsluhy, průzkumné činnosti, pátrání a záchranných manévrů a evakuace.

H-145M Prostor posádky H145M. / Airbus

H145M nově vlastněná Bundeswehrem (LUF SOF) je vybavena lanovým systémem pro vojáky, nákladními háky, zdvižnými zařízeními, dveřními závěsy pro zbraně, balistickou ochranou a elektronickým systémem protiopatření a nabízí tak nové možnosti pro speciální operace jednotek KSK.

Vrtulník byl navržen pro noční i denní mise, stejně jako pro lety v nepříznivých povětrnostních podmínkách a složitém terénu. Jeho vybavení zahrnuje helmu s průhledovým displejem, či samotěsnící zásobovací nádrž. H145 je poháněn dvojicí motorů Turbomeca Arriel 2E s digitálním kontrolním systémem (FADEC).

H-145M Přístrojová deska H145M. / Airbus

Zásluhou nízké hlukové stopy je H145 nejtišším vrtulníkem ve své třídě. Začátkem tohoto roku se Bundeswehr se společností Airbus Helicopters dohodl na sedmileté komplexní spolupráci a servisní spolupráci. Odpovědnost Airbus Helicopters zahrnuje správu údržby a oprav strojů, dodávky materiálu a udržování letové způsobilosti.

"Tato smlouva o plném servisu strojů je oblíbenou a osvědčenou odpovědí na armádní nároky na optimální dostupnost, spolehlivost a připravenost vrtulníkové flotily. Zajišťuje potřebnou úroveň samostatnosti jednotek KSK v krizových a válečných operacích, a to právě díky osvědčené praxi světové civilní flotily H145," řekl Wolfgang Schoder.

H145M využívá robustnost, nízké provozní náklady a zejména vysokou operační dostupnosti řady H145 a navíc je vybaven digitální letovou soupravou Helionix® včetně čtyřosého autopilota vyvinutého společností Airbus Helicopters.

Předání H145M německé armádě

Helionix® významně podporuje pilota během mise inteligentním poskytováním podstatných informací, a tak jej zbavuje zbytečné zátěže. Shrnuje příslušné letové parametry na jediné obrazovce a umožňuje tak intuitivní řízení letu, čímž optimalizuje situační povědomí v kokpitu a zvyšuje bezpečnost letu.

Řada vrtulníků H145 dokazuje své hodnoty svým zákazníkům po mnoho let. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů příbuzného modelu UH-72A Lakota pro užitkové a přípravné mise. Všechny tyto stroje byly dodány v termínu a v rámci smluveného rozpočtu. UH-72A dosahuje míry operační dostupnosti v průměru přes 94 procent.

Zdroj: Airbus Helicopters

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ

Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • RiMr71
    13:01 23.12.2015

    Tak výborně. Bitevníci do žita hozeni nejsou, jen stále zůstává paže napřažena... :)

  • petres
    12:42 23.12.2015

    Ještě doplním citací odstavce, který určuje směr budování armády, a který přiznám se mne potěšil.

    "Ukazuje se, že délka rozhodovacích procesů, následná generace sil a jejich teritoriální přeskupení může vést k nutnosti vedení obrany země samostatně po dobu i několika měsíců. Proto bude AČR budována jako vyvážená, budou tedy rovnoměrně rozvíjeny schopnosti všech jejich druhů vojsk."

  • petres
    12:34 23.12.2015

    Tak KVAČR spatřila světlo světa a zde pasáž týkající je letectva:
    (vyplývá z ní např. že se v roce 2024 zhodnotí potřeba čistě bitevních vrtulníků "vzhledem k jejich nezastupitelné úloze při podpoře pozemních sil. ")

    3.2.2. Vzdušné síly
    Vzdušné síly budou tvořeny taktickým, vrtulníkovým a dopravním letectvem, vojskem pozemní protivzdušné obrany a silami a prostředky velení, řízení a průzkumu.
    Taktické letectvo, jako součást bojových sil k udržení vzdušné nadvlády, zajistí schopnost obrany vzdušného prostoru ČR v rámci integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO (NATINAMDS), národního posilového systému protivzdušné obrany ČR a přímou leteckou podporu úkolových uskupení pozemních sil ve dne i v noci. Bude zajištěna schopnost létání s využitím systému nočního vidění.
    Nadzvukové taktické letectvo získáním schopnosti provádět údery na pozemní cíle přesně naváděnou municí za všech povětrnostních podmínek, ve dne a v noci rozšíří zásadním způsobem možnosti působení taktického letectva proti pozemním cílům, jak samostatně, tak i v součinnosti s pozemními silami. Zachová si schopnost nasazovat úkolová uskupení v síle taktického roje k plnění úkolů „Air Policing“ ve vzdušném prostoru NATO mimo území ČR bez rotace. Bude rozvinuta schopnost oboustranné utajované a datové komunikace pomocí standardizovaných protokolů s pozemními i vzdušnými středisky řízení a velení. Nejpozději do roku 2025 rozhodnout o dalším pronájmu nebo akvizici nadzvukových letounů.
    Podzvukové taktické letectvo se v budoucnu zaměří především na letecký výcvik v použití proti pozemním i vzdušným cílům. Používáním přesně naváděné munice rozšíří své možnosti podpory pozemních operací. Výcvik taktického letectva bude i v následujícím období zabezpečen letouny L-39 a L-159.
    Vrtulníkové letectvo plnící úkoly bojové podpory bude mít schopnost provádět přímou leteckou podporu ve prospěch úkolových uskupení pozemních sil. Bitevní vrtulníky Mi-24/35 budou nahrazeny víceúčelovými vrtulníky se schopností působení ve dne i v noci a za ztížených meteorologických podmínek, ničení malorozměrných obrněných cílů přesně naváděnou municí. Dojde tak k navýšení bojových schopností vrtulníkového letectva ve prospěch pozemních sil, speciálních sil, velení a řízení, vzdušného průzkumu za použití optoelektronických průzkumných prostředků a zapojení do operací pátrací a záchranné služby v bojových podmínkách. Schopnost působit ve prospěch národního posilového systému protivzdušné obrany ČR zůstane zachována. Vrtulníkové letectvo v rámci plnění úkolů bojového zabezpečení udrží schopnost přepravy osob a materiálu ve prospěch BÚU pozemních sil dokončením projektu modernizace vrtulníků Mi-171Š.
    Dosažením počátečních operačních schopností leteckého odřadu speciálních operací bude zabezpečena schopnost letecké podpory jednotek speciálních sil. I nadále bude zabezpečena schopnost plnit úkoly ve prospěch AČR, policie ČR, IZS se zajištěním služeb letecké záchranné služby a letecké pátrací a záchranné služby vrtulníky W-3A Sokol. Před ukončením technické životnosti vrtulníků Mi-8/17 bude rozhodnuto o jejich náhradě.
    Přestože je zámyslem dále provozovat do celkového ukončení životního cyklu i vrtulníky ruské provenience (především Mi-171Š), nelze vzhledem k vývoji bezpečnostní situace vyloučit nutnost jejich náhrady s cílem snížit závislost na Ruské federaci. Navíc bude nutno do roku 2024 rozhodnout o potřebě pořízení bitevních vrtulníků vzhledem k jejich nezastupitelné úloze při podpoře pozemních sil.
    Dopravní letectvo udrží schopnost přepravy osob a transportu materiálu pouze na krátké a střední vzdálenosti. Strategická vzdušná přeprava bude zabezpečována účastí v mezinárodních programech. Schopnost přepravy materiálu větších objemů do prostorů operací však bude v dlouhodobé perspektivě rozšířena. Souběžné plnění dalších úkolů (přeprava ústavních a vládních činitelů ČR, zdravotnický taktický odsun raněných a nemocných a zdravotnický strategický odsun raněných a nemocných) bude bez rozšíření stávajících schopností i nadále omezeno. Letouny JAK-40 budou nahrazeny v závislosti na ukončení jejich provozu typem schopným rozšířit přepravní kapacity ve prospěch pozemních sil.
    Pozemní protivzdušná obrana udrží schopnost podílet se na obraně vzdušného prostoru ČR. K podpoře pozemních sil do úrovně BÚU dojde k rozšíření nasaditelných schopností protivzdušné obrany velmi krátkého dosahu. Postupně budou rozvíjeny schopnosti protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu. Pozemní protivzdušná obrana získá schopnost působit proti raketové, dělostřelecké a minometné palbě.
    Schopnosti ničení vzdušných cílů nad 100 km a protiraketové obrany budou rozvíjeny ve spolupráci s NATO.
    Zastaralé protiletadlové raketové systémy ruské výroby budou postupně nahrazeny. Radiotechnické vojsko zabezpečí i nadále nepřerušené radiolokační pokrytí vzdušného prostoru ve výškách od 3 do 30 km. Rozšíří schopnost radiolokačního pokrytí pod 3 km pořízením mobilních 3D radiolokátorů18 (MADR) v nepřetržitém provozu a odolných proti rušení. I nadále budou využívány schopnosti vzdušného průzkumu systému AWACS. Bude rozvinuta schopnost oboustranné utajované a datové komunikace pomocí standardizovaných protokolů. Služba řízení letového provozu a letecká radionavigační služba udrží schopnost poskytovat letové provozní služby vojenskému a civilnímu letovému provozu ve stanovených částech vzdušného prostoru ČR. Právními předpisy bude upraveno poskytování letových navigačních služeb v období vojenských a nevojenských krizí. Další rozvoj této schopnosti bude respektovat principy „jednotného evropského nebe“. Udržení schopnosti přehledových služeb bude zajištěno obměnou letištní radiolokační techniky. Bude rozšířena schopnost předsunutých leteckých návodčích v oblasti přímé letecké podpory ve prospěch pozemních sil.

  • davidecek
    10:36 17.12.2015

    H145M ma dobrou vyzbroj

  • Drake
    21:26 15.12.2015

    to RiMr71

    ano H145M má též dvouokruhovou hydraulickou soustavu a už v civilní variantě dokáže 30 minut letět bez olejové náplně v reduktoru......

  • Luky
    18:57 15.12.2015

    Dokáže Venom "viset" na jeden motor?
    --------------
    hele proč třeba vůbec existuje nějaký AH-6, proč se xakru všechno nenahrazujou Venomem...dyk je to tak boží..a vykouzlíš si Kobru, když potřebuješ..

  • Luky
    18:44 15.12.2015

    proč by se někdo měl přít s vašimi reklamními výtahy?

    u ECečka taky najdete tohle:
    Contributing to its survivability are self-sealing fuel tanks, ballistic protection and infrared suppressor, along with crashworthiness designed into the fuselage and seats.

    Hlavně že Amíci všechno nahrazují Venomem, protože ten je prostě nejlepší, žejo páni "konstruktéři".

  • Zemak
    16:20 15.12.2015

    A pro ty které by to mohlo případně zajímat, jaký je rozdíl mezi vojenskou a civilní mašinou:

    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fu...

  • Zemak
    16:16 15.12.2015

    to RiMr71: Bingo, lépe bych to nenapsal. Ještě bych použil jednu glosu "panebože nestřílejte vždyť jsou tady lidi".

  • RiMr71
    11:07 15.12.2015

    Díky!
    "jinak trup a pohon odpovídá zcela civilní verzi"

    ...takže stačí "ochcat" něčím s 7,62 prostor motoru nebo ocas a s velkou pravděpodobností je vymalováno...

    Tak nevím, jestli má jít o stroj do případného konfliktu a ne jen na Dny NATO, tož se mi to prostě jeví jako měkký cíl... K čemu je dobré, když je posádka chráněná, když stejně zařvou po poškození pohonné jednotky, reduktoru atd...?
    Mě se ten mixér líbí, je elegantní, tichý, výkonný, obratný.... ale je to zkrátka voňavka...
    Ale třeba se mýlím a Bell UH-1Y Venom je (ne)pancéřovaná stejně.
    Vidím tam aspoň toto:
    • DUAL HYDRAULICS
    • DUAL TANDEM ACTUATORS
    • 4 DC POWER SOURCES
    • BALLISTICALLY TOLERANT DESIGN
    • SELF-SEALING FUEL SYSTEM
    • bearingless main rotor system and tail rotor

    The rotors can sustain a 23mm round direct hit The rotor design has eliminated all bearings, hinges and rotor-mounted vibration absorbers.

    Vydrží H145 dva hity do rotoru ze Šilky? Já nevím, třeba jo? Zajímá to někoho?

    Má H145 zálohovanou hydrauliku a další systémy? Třeba jo, já nevím, nenašel jsem to.. Zdá se, že to nikoho nezajímá, zdá se, že hlavní parametr je aby to nebylo z ameriky a aby to bylo "hezké a moderní".

    Máme těch paragánů pár, tak jim kupme něco, co jim zvýší šance na přežití na bojišti...

    Jak mi říkal jeden kamarád na střelnici "jo, čezeta se mi líbí mnohem víc, je krásná, ale do války si vezmu toho hnusného Glocka"..

  • Drake
    20:19 14.12.2015

    Oprava - keramických panelů...........noťas, malý klávesy a velký prsty:D

  • Drake
    20:17 14.12.2015

    CerVus
    H145M umí řs HOT3, pouzdra s 20mm kanonem M621nebo 12,7mm kulometem, bloky 70mm neřízených raket (do budoucna se počítá i s integrací jejich laserem naváděné varianty) na dvou závěsnících s nosností 250kg každý. V prostoru posádky je příprava pro instalaci dvou 7,62mm kulometů FN MAG 58 door gunnerů. Pancéřování je ve formě odnímatelných jeramických panelů v podlaze a bocích kabiny, pancéřové sedačky pilotů a samosvorné nádrže, jinak trup a pohon odpovídá zcela civilní verzi.

    Zdroj LaK 12/2015

  • CerVus
    18:33 14.12.2015

    kazd: Díky. Ono by bylo divné, kdyby to nešlo pokud to v USA už nabízeli.

  • mu7705
    18:06 14.12.2015

    Jednou z velice zajímavých vlastností vrtulníků s tímto typem vyrovnávacího rotoru je velice nízký hluk. Bydlím na příletové trase k nemocnici a létá nám tu EC-135 T2 a mnohdy jej zporozuji až když je u nás. Jiné vrtulníky s klasickým vyrovnávacím rotorem jdou slyšet výrazně dříve.
    Ohledně Bellu, tak jen doplním, že Bell má v Praze na Ruzyni své středisko, takže nemusí nutně využívat pro servis AH/UH-1 kapacity LOM.
    Co se týká Mi-171, tak to bylo nedávno oficiálně potvrzeno, že havarovaný vrtulník ze Španělska je na odpis. Jelikož se s modernizací dalšího stroje finančně nepočítalo, tak je otázkou jestli a zda se k ní přistoupí. Než by to prošlo schvalováním, tak bude rok v háji a další rok minimálně na modernizaci jiného stroje do úrovně havarované mašiny. Tj. cca 2 roky Pokud by se v témže horizontu pořídily již nové vrtulníky, což je v plánu, tak je otázka, nakolik by modernizace další Mi-171 měla smysl. Na druhou stranu byly na nejvyšší stupeň modernizovány jen 3 stroje, takže jeden chybějící pro provoz docela bude chybět.

  • kazd
    17:52 14.12.2015

    https://www.youtube.com/watch?...

    pan Kohn říká v čase 5.00 , že ten jejich systém umí vše vzduch, země, laserem navaděné...

  • CerVus
    17:43 14.12.2015

    Snažil jsem se najít nějaký článek poukazující na to, že h145m (EC145 T2) umí odpalovat řízené střely ale nikde nic. Ani americká Lakota to zatím neumí, když pominu ten model co neuspěl ve výběrovém řízení na nový LUH.
    Tady má výhodu AW. Jejich 109 LUH umí odpalovat TOW,HOT,Helfire, Mistral a Stingery, takže se dá čekat, že jejich kandidát pro naše letectvo aw139m by mohl něco z toho umět také použít.

  • Drake
    19:25 13.12.2015

    Tuším v letectví č.12 teď vyšel o H145M článek ale není tam víceméně nic nového........

  • Drake
    19:06 13.12.2015

    Fotr
    máte naprostou pravdu též jsem na cvičení zažil průlety Mi-24 (tehdy ještě Déčka) s odpalováním raket a označení Létající tank díky té palebné síle tehdy sedělo.......nicméně odolností ta mašina opravdu pokulhávala. Mám Mi-24 rád, bohužel jsem bývalý tankán takže jsem na ně koukal spíš z tý druhý strany než z kokpitu operátora nebo pilota.......Add, M145M ten mixérek se mi hodně líbí, ale z hlediska účelnosti pokud AčR opravdu nechce zanevřít na další svoji schopnost (bitevní helikoptéry) tak by se spíše hodila dražší varianta UH-1/AH-1 byť například ve velmi malém počtu 12/6 pro začátek. Jde o stroje sdílející velké množství dílů což značně ulehčí logistiku (Když si jen vzpomenu kolik měl náš útvar rozdílných typů vozidel tak mi z toho bylo až špatně a logistici z toho šíleli) a hlavně dost zajímavá je i možnost operovat delší dobu bez dobře vybaveného zázemí.

  • Matesaax
    18:59 13.12.2015

    O Mi-28 bylo před lety psáno někde něco ve smyslu,že neustálé vylepšování tohoto stroje připomíná honbu za vlakem,který už dávno odjel.Ani KA-52 přes své kvality nedosahuje zejména v oblasti avioniky na etalon v podobě amerického AH-64.

  • fotr
    17:38 13.12.2015

    to Nesher
    Ano, napsal jsem to špatně, měl jsem napsat že Mi-28 vychází z koncepce a zkušeností z Mi-24 a proto je asi často označován jako modernější varianta Mi-24. Nic méně, nejdůležitější je že jsem chtěl říci že Mi.24 se skutečně říkalo létající tank. Ještě mohu hrdě dodat že jsem měl možnost se v něm svézt a to na místě operátora, v přední kabině, byl to úžasný zážitek.

  • Nesher
    15:50 13.12.2015

    Fotr
    Mi 28 rozhodně není varianta Mi 24. Je to zcela jiná a mnohem mladší konstrukce. V případě 28 Rusové opustili víceméně slepou uličku létajícího bvp a vydali se cestou, kterou před nimi vytyčil Američané v podobě AH 1 a především AH 64. Ostatně Mi 28 měl být jakýsi ruskÿ Apache, ale jak sami Rusové neoficiálně přiznávají, kvalit AH 64 především ve variantě D a nejnovější E nedosahuje, a to ani v nejmodernější variantě N.

  • fotr
    14:47 13.12.2015

    To KOLT
    Létajícím tankem byl v sedmdesátých letech označován Mi-24, Varšavská smlouva disponovala obrovským množstvím těchto strojů na které hledělo s obavou celé NATO. Strategie použití byla obdobná jako u tankových vojsk, nasazení početných vln které by plošně ničily vše pod sebou. Když jsem sloužil jako VZS a na cvičení nám 30m nad hlavou prolétalo 30 kousků odpalující rakety, měl každý chuť napodobit krtka a zmizet v zemi. Mi-25 a 35 jsou exportní označení a Mi-28 je varianta Mi-24. udtud tedy zřejmě pokračování přezdívky.

  • KOLT
    09:00 13.12.2015

    Nikdy jsem neslyšel, že by Mi-35 byl označován za létající tank. Tak se říká Apačům, asi by se tak dalo říkat Ka-52 nebo Mi-28, ale Hindu? Ten je spíš létající BVP :-)

  • Matesaax
    22:30 12.12.2015

    Pane RastiSlav,nastudovat by jste mel spise vy,aby jste nevypadal jako blbec.Je znama vec,ze zejmena spodek Mi-24 je velice choulostivy,to same avionika,hydraulika,kabiny krome celnich stitku..sedacky posadky jsou take mizerne.To vse jsou veci bezne zname.Ale je jasne,ze na laika Hind pusobi jako neprekonatelny stroj,takze vas chapu.

  • TF_HU
    22:17 12.12.2015

    RastiSlav...a copak rekl Matesax spatne?

    Ten letajici tank sundavali odstrelovaci ranou dp kabiny ;-)

  • RastiSlav
    20:13 12.12.2015

    Mi-24,tiez oznacovany lietajuci tank koli vydrzi a palebnej sile pan Matesax.odporucam dostudovat alebo nehovorit hluposti potom vyzerate slusne povedane ako neznalec.

  • CerVus
    10:14 12.12.2015

    kalamar: Právě proto se mi líbí. Většina záchranek používá h135, PČR je má také takže pokud by AČR zvolila tuto firmu se kterou by spolupracoval LOM Praha, tak by v údržbě zajistila kontinuita. Navíc h145 by za těch 6 let mohla začít nahrazovat i Sokoly v letecké záchrance.

  • kalamar
    21:38 11.12.2015

    Myslím že pro AČR by byla nejlepší budoucnost přejít z Miček během 13-15 let kompletně na Airbus.Tato rodinka na mě působí takovým nejucelenějším dojmem a je takřka nemožné neuspokojit potřeby AČR.

    Posudte sami:

    http://www.airbushelicopters.c...

    Airbus už je u nás nějakou dobu osvědčenou značkou a konec konců ani Polsko se toho nebojí a obědnávaj Caraceli.

  • Matesaax
    20:08 11.12.2015

    Dvojice Viper/Venom by měla smysl za předpokladu,že by na ně byly peníze,což rozhodně nejsou.Snaha o jejich nákup jsou spíš takové výkřiky do tmy. Např.koncem 90 let bylo slyšet,že armádě by se nejvíc líbil FA-18 Hornet ačkoliv reálně byl ve hře pouze Gripen a F-16.
    EC-145 je sice vylepšený civilní stroj,nicméně přes všechnu kritiku tady je třeba si uvědomit,že řada mnohem vyspělejších armád v Evropě podobné stroje používá roky a nemají s tím problém..Belgie A-109,Dánsko Fennec,Švédsko A-109,Francie s Německem před příchodem Tigera taky neměli zrovna ideální bitevníky..Navíc ačkoliv Mi-24 vypadá jako mohutný bitevník,tak je známé,že je poměrně zranitelný i ručními zbraněmi ráže 7.62.

  • TF_HU
    19:43 11.12.2015

    karloscz

    Jste tak rok za rozhodnutim armady ;-) Ohledne strojoveho parku. Mi 24 doleta brzy a Mi 171 tak trinact let po nich. Rozhodnuti nahradit ruskou techniku zapadni uz padlo... (postupne)

  • CerVus
    18:24 11.12.2015

    karloscz: Když pominu neuvěřitelnou cenu Venomů, tak opravdu by nějakých 6 Viperů něco znamenalo? Jo papírově by jsme zachovali bojové vrtulníky, ale mělo by to nějaké efekt v praxi? I kdyby ty stroje sdílely dvě posádky, tak by to bylo 12 lidí. K tomu 24 z posádek Venomů.
    Za stejnou cenu by jsi mohl mít 3x tolik vycvičených lidí na moderních LOH strojích a přinejmenším dvojnásobný letecký park. Takže kdyby se situace zhoršila máš mnohem větší kapacity a lidských zdrojů na přeškolení na řekněme Tigery/Magusty.
    Podle mě je prostě hloupost kupovat špičkové zbraně v neadekvátních počtech. Lepší je mít mnohem víc krapet horší techniky, která se bude opírat o dostatek lidí s adekvátními zkušenostmi.

  • karloscz
    17:24 11.12.2015

    no, celou dobu se vyjadřuju v duchu "uchovat a rozšířit možnosti Mi-24/171". H145m je derivát civilního stroje. Armáda primárně řeší něco, co se bez sekundárního (venom) a terciárního (viper) pohledu vyřešit nedá, aspoň ne správně. Nemám rád nějaká silná slova, ale vrtulníkové letectvo založené na rodině UH si s čímkoliv jiným za stejnou cenu vytře zadek 4x. Dopočítejte si počty oběma směry. Důvody jsem popsal níže.

  • Luky
    16:25 11.12.2015

    karloscz:
    H145M je dle mě od začátku navržen jako armádní. Nechápu poznámku o "všehochuti z výprodejů posbíraných po Evropě". Výprodej sedí na ten páreček Venom/Viper, který je dost o něčem jiném, než co armáda hledá. Nějak se mi zdá, že pořád nechápete, že armáda hledá primárně lehký, transportní stroj.

    Jestli vás zajímá balistická ochrana, tak si ji najděte nebo si zavolejte do airbusu.

  • kazd
    14:04 11.12.2015

    jenomže AČR na TCO nejede
    jinak by nebylo možné na LZS používat sokol nebo nechávat sokol kroužit každé pondělí nebo úterý dvě hodiny nad Kbely aby piloti vykázaly nalítané hodiny v noci.

    Jinak vás samozřejmě chápu a máte pravdu.

  • karloscz
    13:48 11.12.2015

    2 RiMr71: Balistická ochrana u původně civilní helikoptéry je tragická. Pokud se s ní nepočítá od návrhu, je to vždycky kompromisní řešení. Já fakt nechápu, že si už lidi nedají říct. Jako by těch "super výhodných řešení", "vychytávek" a "modernizací" nebylo dost.
    Buď chci ucelený fungující bojový systém nebo ne. Pokud ano, efektivita dodaná specializovanými stroji jednoho výrobce bude o řád jinde, než všehochuť posbíraná ve výprodejích po celé Evropě. A znovu opakuju, pořizovací cena v TCO hraje minoritní roli.

  • fulcrum
    13:23 11.12.2015

    H145M má být vyzbrojen výsuvným kulometem minigun ("retractable pintle-mounted M134 7.62mm miniguns"), dveřními kulomety MAG58 a neřízenými raketami a 12,7 mm kulomety na závěsnících o nosnosti 200 kg. [1]

    Vlastní ozbrojenou verzi H145 možná bude vyvíjet i NorthStar Aviation ("now studying a number of twin-engine helicopters types to be modified into a multi-role armed helicopter. Key says Airbus’ H145 or the Bell 429 could be viable options") [2] (podle jiné zprávy ale pracuje na ozbrojené verzi Bell 429 [3]).

    1] https://www.flightglobal.com/n... first-h145m-rotorc-419618/
    2] http://aviationweek.com/dubai-... armed-bell-407s
    3] https://www.flightglobal.com/n...

  • karloscz
    13:18 11.12.2015

    Pokud nechceme rezignovat na bitevní vrtulníky tak je jediná možnost, a to jak z ekonomického tak technického hlediska. Venom a viper. Pořizovací cena je jen malá část z TCO po dobu já nevím 25 let? Synergie dvojčat pak udělá strašně moc. Plus navíc, viper je jeden z top5 bitevníků na světě. Tak špičkový systém nikde jinde nemáme.
    Co se týče pořizovací ceny, kdyby vláda zatlačila, a dala firmě i nějaké drobnosti navíc - regionální politickou podporu, umetla cestu k nějaké evropské platformě výrobce (výcvikové a servisní centrum, atd.), má výrobce dost slušný potenciál v lobbingu aby US administrativa něco vyčarovala v rámci vojenské pomoci.

  • kazd
    13:01 11.12.2015

    je na tom blbě.
    Nelze čekat za míň peněz víc muziky, na platformě společné s civilem
    Že bitevní vrtulník nechce, říká armáda.
    Můžeme se bavit o nějakých hi - tech kevlarech atd. které tu mohly být na stole už při konstrukci nikoli ex post jako u straších bitevníků, ale to zásadní změnu nepřinese.

  • RiMr71
    11:48 11.12.2015

    Tak jak s tou balistickou ochranou a jejím porovnáním s čistě vojenskými typy, třeba AH-1? Nikdo, nic, ničevó?
    Tak hlavně, že všichni víte, že je to pro naši ARMÁDU vhodný, nebo dokonce ideální stroj... :D

  • kazd
    10:32 11.12.2015

    spekuluji, ale ten policejní byl pořízen z dotace, což je běh na dlouhou trať. Nebyla to tedy reakce na Brod (to už byla ta dotace v běhu).

  • petres
    10:17 11.12.2015

    Padla tu otázka ceny. Celková hodnota kontraktu má být 194 mil Euro. viz http://helihub.com/2013/07/12/...
    Podle tohoto by 12 strojů v této špičkové výbavě stálo cca 4,5 mld Kč. Jako ostatní se rýpavě zeptám: a není to na naší armádu (spíše MO) málo, když jiný jsou více něž 2x dražší? :-)

    Co se týká toho nového policejního vrtulníku Bell 412 EPI, nevíte někdo, jestli má sloužit i pro potřeby URNY? Po střelbě v Uherském Brodu se mluvilo o tom, že se pro přepravu zásahové jednotky koupí 1 - 2 vrtulníky o větší kapacitě než EC-135 (o starých Bellech 412 se nemluvilo).

    Jedna otázka na TF_HU: nevíte, jak to dopadne s tím Mi-171, který minulý měsíc havaroval na cvičení ve Španělsku? Někde jsem četl, že je tak poškozený, že se vyřadí a použije na náhradní díly. Bude tento stroj nějak nahrazen?

  • kazd
    09:45 11.12.2015

    ta UH 72 pro US army samozřejmě nemá specifikaci požadovanou AČR, ale zajímavá je ta
    - cena,
    - že končí program
    - fabrika tam stojí,
    - že první kusy byly vyrobeny v německu a v USA jen smontovány (než se fabrika rozjela).

    Z toho vyvozuji, že tam nebude nějaký extra americký konstrukční špek.
    I kdyby se cena UH zdvojnásobila za 140 na 280 mln ks za výbavu tak je to super deal.
    A v podstatě to odpovídá tomu co dali němci dle tohoto článku za H145 M.
    I když já si kladu otázku o rozsahu toho servisu v kombinaci s KSK. Jestli už to není přehnané jako ty servisy notebooku do dvou hodin kdekoli v EU.

  • TF_HU
    00:49 11.12.2015

    Kazd

    http://m.novinky.cz/articleDet...

    Tady mate tez ten novy policejni vrtulnik...coz je vlastne civ verze UH1 :-)

  • Luky
    23:52 10.12.2015

    no jo, ale líná huba - holý neštěstí..

    tady jsou ty menší...je to celý hezký, ale mě se líbí hlavně 2:40
    https://www.youtube.com/watch?...

  • TF_HU
    22:36 10.12.2015

    ...kazdou cenu navysuji prave specialni pozadavky cehokoli...

  • TF_HU
    22:33 10.12.2015

    Alexa123

    To je podle me spatny preklad...v originale je zrejme myslena operacni dostupnost jako ve smyslu provozuschopnost...pres 94% techniky. S cenou to nema nic spolecneho.

  • Luky
    22:33 10.12.2015

    Popravdě teď narychlo nevím, kde jsem to četl, ale určitě v brožuře bylo psáno o modulárnosti a možnosti integrace ŘS na požádání..
    Každopádně EC Tigery nosí ve Španělsku Spike-ER
    Jednou jsem tu postnul video odpalu JAR střely Ingwe z EC635:
    https://www.youtube.com/watch?...
    ŘS Ingwe:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Jinak ve světě používají Jihokorejci Spike NLOS na Wildcatech, Rumuni Spike ER na Pumách (mixér), Italové na Mangustách a Kolumbijské Blackhawky umí ER, LR i NLOS

  • Nesher
    22:05 10.12.2015

    Luky
    Jste si jistý ohledně těch spiků? Co já vím, tak na uh 72 není integrováno nic a na H 145M jenom hot 3, což už jednak ty nejmodernější PTŘS zcela jistě nejsou (byť ničivá síla je stále velmi dobrá), ale hlavně by to znamenalo zavádět do AČR další PTŘS se všemi negativy s tím souvisejícími, nebo platit (asi dost drahou) integraci spiků. Ale samozřejmě se mohu mýlit.

  • Luky
    21:51 10.12.2015

    jednat o co nejlepší ceně a vyjednat integraci SPIKE-ER (existuje) a pak koupit...a pak cvičit a létat ať je na co čumět...a ještě si k tomu užívat offsety

  • Nesher
    21:23 10.12.2015

    kazd
    A není konkrétně u UH 72 trochu problém v tom, že nemá integrovanou výzbroj?

Stránka 1 z 2