Společnost Bell podepsala smlouvu na výrobu zařízení pro letecký výcvik pro Českou republiku

Společnost Bell podepsala smlouvu na výrobu zařízení pro letecký výcvik pro Českou republiku
AH-1Z a UH-1Z v české maskovací kamufláži / Foto: Bell Textron Inc. (Zvětšit)

Společnost Bell Textron Inc. podepsala s vládou USA smlouvu na výrobu leteckého výcvikového řešení k nové flotile vrtulníků AH-1Z pro Českou republiku. Dodávka výcvikového zařízení bude hrát klíčovou roli při integraci nových vrtulníků H-1 do tuzemského letectva.

Zařízení FTD (Flight Training Device) bude sloužit k simulaci a výcviku budoucích pilotů kombinované flotily vrtulníků AH-1Z a UH-1Y. Bell touto dodávkou zajistí, že české letectvo bude mít nepřetržitě k dispozici veškeré odborné znalosti společnosti v rámci celého programu modernizace vrtulníků.

„Hlavním úkolem výcvikového zařízení je poskytnout pilotům účelné nástroje pro to, aby se mohli seznámit s vrtulníky H-1,“ uvedl Mike Deslatte, viceprezident a ředitel programu Bell H-1, a dodal: „FTD zajistí českému letectvu, že veškeré výcvikové aktivity proběhnou hladce a v souladu s dodávkami samotných strojů.“

Bell si jako klíčové subdodavatele vybral společnosti FlightSafety International a VR Group. FlightSafety International, světový lídr v oblasti konstrukce, výroby a podpory leteckých simulátorů, vizuálních systémů a displejů, dodá hardwarové a softwarové produkty pro simulační výcvik, včetně systému vizuálního zobrazení a řídicího načítacího systému.

„Mimořádně nás těší, že budeme pokračovat v dlouhodobé spolupráci s Bellem, a můžeme tak i nadále podporovat program H-1,“ řekl Michael Vercio, senior viceprezident pro simulační systémy ve společnosti FlightSafety. „Výcvikové zařízení pro Českou republiku, na kterém se podílíme, nám umožňuje poskytnout prvotřídní tréninkové řešení novým pilotům.“

Lokální společnost VR Group, která je rovněž do projektu zapojena, disponuje hlubokými odbornými znalostmi v oblasti simulačních technologií a poskytne některé pohyblivé modely pro systém vizuální databáze českého výcvikového zařízení H-1. VR Group bude rovněž zodpovídat za údržbu a podporu zařízení po jeho dodání. Účast VR Group podtrhuje obchodní příležitosti, které místním firmám a organizacím přináší nové flotily vrtulníků společnosti Bell pro Českou republiku.

„Spolupráce s Bellem na dodávce a údržbě zařízení pro letecký výcvik pro novou flotilu vrtulníků České republiky nám otevírá možnost dále posílit naši dlouhodobou vedoucí roli v oblasti simulačních technologií domácích vzdušných sil,“ sdělil Ivo Gamba, technický ředitel VR Group, a pokračoval: „Jako jeden z předních českých poskytovatelů řešení pro výcvik v oblasti obrany jsme nesmírně rádi, že se můžeme podílet na zajištění FTD ve spolupráci s týmem Bellu. Naše odborné znalosti tuzemského prostředí nám umožňují vytvářet zařízení, které je pro české piloty velkým přínosem.

Výroba nové flotily vrtulníků H-1 pro Českou republiku probíhá podle plánu a montážní středisko Bell v texaském Amarillu nedávno obdrželo první kabinu UH-1Y. Společnost Bell předpokládá, že výroba a dodávky nových vrtulníků AH-1Z a UH-1Y pro Českou republiku budou dokončeny do roku 2023.

O SPOLEČNOSTI VR GROUP

VR Group, a.s. je předním českým poskytovatelem komplexních výcvikových řešení pro ozbrojené síly, bezpečnostní složky a orgány krizového řízení. Díky svým dvacetiletým zkušenostem s vývojem, realizací a provozem výcvikových řešení pro ozbrojené a bezpečnostní složky může VR Group, a.s. nabídnout špičková výcviková řešení. Společnost je dceřinou společností státního podniku LOM PRAHA, jehož zřizovatelem je Ministerstvo obrany České republiky.

O SPOLEČNOSTI FLIGHTSAFETY INTERNATIONAL

Společnost FlightSafety International je přední světovou společností zabývající se profesionálním leteckým výcvikem a dodavatelem leteckých simulátorů, vizuálních systémů a displejů pro komerční, vládní a vojenské organizace. Společnost poskytuje výcvik pilotům, technikům a dalším leteckým profesionálům ze 167 zemí a nezávislých území. FlightSafety provozuje největší flotilu pokročilých plně letových simulátorů na světě ve školicích střediscích a výcvikových místech ve Spojených státech, Kanadě, Francii a Velké Británii. Další podrobnosti naleznete na stránkách flightsafety.com.

O SPOLEČNOSTI BELL

Myslíme nad rámec toho, co děláme. Již více než 85 let měníme představy o letových zážitcích – a o tom, kam nás může zavést. Jsme průkopníci. Jako první jsme překonali zvukovou bariéru a certifikovali komerční vrtulník. Podíleli jsme se na první lunární misi NASA a na trh jsme uvedli pokročilé systémy konvertoplánů. Dnes definujeme budoucnost pokročilé letecké mobility. Se sídlem ve Fort Worthu v Texasu – jako stoprocentní dceřiná společnost společnosti Textron Inc. máme strategické pobočky po celém světě. A protože téměř čtvrtina našich zaměstnanců prošla vojenskou službou, je pomoc armádě při plnění jejích úkolů naší vášní. Naše průlomové inovace přinášejí našim zákazníkům především výjimečné zážitky. Efektivně. Spolehlivě. A vždy s bezpečností na prvním místě.

O SPOLEČNOSTI TEXTRON INC.

Textron Inc. je mezinárodní společnost, která využívá svou globální obchodní síť tvořenou podniky z leteckého, vojenského, průmyslového a finančního odvětvíu k tomu, aby svým zákazníkům poskytovala inovativní řešení a prvotřídní servis. Společnost Textron je známá po celém světě díky svý silným značkám – např. Bell Helicopter, Cessna, Beechcraft, Hawker, Jacobsen, Kautex, Lycoming, E-Z-GO, Greenlee a Textron Systems. Pro více informací navštivte www.textron.com.

Některá prohlášení v této tiskové zprávě jsou výhledová prohlášení, která mohou předpokládat výnosy nebo popisovat strategie, cíle, výhled nebo jiné záležitosti, které nejsou historické; tato prohlášení hovoří pouze k datu, kdy byla učiněna, a my se nezavazujeme aktualizovat nebo revidovat jakákoli výhledová prohlášení. Tato prohlášení podléhají známým i neznámým rizikům, nejistotám a dalším faktorům, které mohou způsobit, že se naše skutečné výsledky budou podstatně lišit od výsledků vyjádřených nebo naznačených v těchto výhledových prohlášeních, mimo jiné včetně změn v harmonogramu dodávek letadel nebo zrušení či odložení objednávek a rizik souvisejících s vládními zakázkami USA a zahraničními vojenskými prodeji, jak je popsáno v našich dokumentech pro Komisi pro cenné papíry a burzu.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...

AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR

V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové ...

Námořní pěchota Spojených států předvedla první let stroje AH-1Z Viper s integrovaným datovým systémem Link-16

Během letových zkoušek Námořní pěchota Spojených států amerických (USMC) úspěšně předvedla ...

BELL dokončil první vrtulník AH-1Z pro Bahrajn

30. září tohoto roku společnost Bell Textron Inc., dceřiná firma Textron (NYSE: TXT), dokončila ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • moryk
    10:17 23.12.2021

    Takova uvaha, co projevit zajem o nahrazovane (vyrazovane) australske MRH-90? Nejakych 20ks (+10 na nahradni dily). Mi-17(1) za chvili konci zivotnost a asi by to stejne byl jeden ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Takova uvaha, co projevit zajem o nahrazovane (vyrazovane) australske MRH-90? Nejakych 20ks (+10 na nahradni dily). Mi-17(1) za chvili konci zivotnost a asi by to stejne byl jeden z kandidatu jako nahrada. Jsem si vedom, ze se ted koupil H-1, je treba dotahnut BVP a dalsi akvizice...
    Skrýt celý příspěvek

  • Storm
    13:23 16.12.2021

    flanker.jirka
    Poláci měli mnohem starší a olétanější Mi 24 nasazené v Iráku a v Afghanistánu. Uplatnit se mohly i při misích na balkánu, ale nedošlo k tomu.

    Čoveče ty jsi jako ...
    Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka
    Poláci měli mnohem starší a olétanější Mi 24 nasazené v Iráku a v Afghanistánu. Uplatnit se mohly i při misích na balkánu, ale nedošlo k tomu.

    Čoveče ty jsi jako prasklá gramofonová deska... Opakuješ jednu kravinu vedle druhé furt dokola...

    To že Polsko nasadilo "hrbaté" ještě neznamená že my musíme taky... Když nějaký spojenec nasadí lukostřelce, tak to jako my musíme najednou ohýbat klacky a dělat luky aby jsme je mohli nasadit taky?
    To že někdo někde nasadil "heblo" vůbec nic neznamená. Ono totiž úspěšné nasazení není jako úspěšné nasazení... Pro někoho může znamenat úspěch když se jim vrátí všechny mašiny i s personálem domů vcelku, pro jiného aspoň část mašin a celý personál... Ale pro dalšího úspěšné nasazení může znamenat taky to, že v tom konfliktu k něčemu byl, že byl k něčemu spojencům, že nasazení bylo efektivní, tzn nebyly to vysloveně vyhozené peníze...
    Pravdou nejspíše ale bude, že hloubkově nemodernizovaná čtyřiadvacítka neplní ani jedno z toho... Můžete je nasadit buď jako hooodně mizerný taxík, kvůli stísněnému prostoru pro výsadek, obrovským rozměrům, né příliž stabilnímu podvozku a astronomickým nákladům na letovou hodinu... NEBO je nasadit jako hooodně mizerný bitevník, kvůli chybějícím senzorům, zastaralé reaktivní výzbroji, moc neúčinné hlavňové výzbroji, nebo když už účinné, tak nepohyblivé a né příliž okouzlujíjím letovým výkonům za vysokých teplot, vysoké nadmořské výšce, tedy tak typickým podmínkám pro Afghanistán o nějakém nasazení účinějších filtrů sání vzduchu k motorům, nasazení chladičů výfukových plynů nebo rozpoznání cíle friendly or foe vůbec nemluvím...

    Za mnohem účinější, nebo spíše užitečnější považuju to co dokázali naši vrtulnikáři od čtyřiadvacítek... Mentoring... Naučili domácí jak tu hromadu šrotu ( ve srovnání s moderními vrtulníky ) udržovat, opravovat, jak s ní lítat a jak s ní trochu bojovat... Což bylo dle mého mnohem lepší než kdyby si tam zalítali s hezky pomalovanými vrtulníky, které na realný konflikt nejsou vůbec připravené ani vyzbrojené...

    A jestli si myslíš, že by nějaký západní spojenec byl nějak extra klidný, když by dostal echo, že na žádost o podporu mu upalujou dvě totálně slepé čtyřiadvacítky, každá se čtyřma plnýma blokama neřízené výzbroje, tak to si hezky lžeš do kapsy...
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      15:30 17.12.2021

      Vidíte, přesto všechno co jste napsal, a máte pravdu o technické zastaralosti a nevýhodách tohoto typu, dokázali poláci najít způsob jak Hindy efektivně nasadit a provozovat ve ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Vidíte, přesto všechno co jste napsal, a máte pravdu o technické zastaralosti a nevýhodách tohoto typu, dokázali poláci najít způsob jak Hindy efektivně nasadit a provozovat ve dvou válkách.
      Kdo chce, hledá způsob, tedy v tomto případě taktiku nasazení, aby se systém použil co možná nejefektivněji.
      Mentoring pilotů Hindu byla super zkušenost, snad se v co největší míře podaří využít doma. (nebo už jsou piloti-mentoři v civilu?)
      Stále to bylo o tom naučit se používat technicky zastaralou mašinu v tom samém prostředí, jen místní armádou, což znamená, že ta technika tam použitelná byla a je.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        17:09 17.12.2021

        Zkušenosti z Hindu jsou pro Viper (Venom) celkem k ničemu. Předpokládám že do USA půjdou na výcvik mladí piloti. U slovenských F-16 si Američani přímo vyžádali piloty kteří ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Zkušenosti z Hindu jsou pro Viper (Venom) celkem k ničemu. Předpokládám že do USA půjdou na výcvik mladí piloti. U slovenských F-16 si Američani přímo vyžádali piloty kteří nelétaly na Mig-29.
        Skrýt celý příspěvek

        • HEKTOR
          15:36 18.12.2021

          Scotty - jedna vec je,čo si možno američania vyžadovali a druhá,čo by dostali...neviem či si môžu určovať akých pilotov tam slovensko pošle...ale keďže ossr chcela mladých ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Scotty - jedna vec je,čo si možno američania vyžadovali a druhá,čo by dostali...neviem či si môžu určovať akých pilotov tam slovensko pošle...ale keďže ossr chcela mladých pilotov,tak sa to neriešilo...
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:14 18.12.2021

            Vzhledem k tomu že tam šli samý nový piloti je celkem jasné jak to dopadlo.

            Vzhledem k tomu že tam šli samý nový piloti je celkem jasné jak to dopadlo.

          • HEKTOR
            16:39 18.12.2021

            Scotty - no jasné ako jasné...podstatné je,že asi američania ťažko môžu určovať aký piloti pôjdu na výcvik...

            Scotty - no jasné ako jasné...podstatné je,že asi američania ťažko môžu určovať aký piloti pôjdu na výcvik...

          • Scotty
            16:56 18.12.2021

            Proč ne? Je to jejich výcvikový program.

            Proč ne? Je to jejich výcvikový program.

          • HEKTOR
            18:50 18.12.2021

            Scotty - áno je,ale zákazník by si mal určovať podmienky...ak kongres posvätil predaj napr. na slovensko a teda uznal ho ako "dôveryhodné" je jedna vec,ale aby si určoval ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty - áno je,ale zákazník by si mal určovať podmienky...ak kongres posvätil predaj napr. na slovensko a teda uznal ho ako "dôveryhodné" je jedna vec,ale aby si určoval predávajúci (ktorý mimochodom môže byť rád,že sa od neho nakupuje) aj to kto môže a kto nie byť pilotom,tak to už mi príde ako zasahovanie do záležitostí kupujúceho štátu...

            či mali v usa obavy zo zlých návykov pilotov 29tok....?.
            inak ak by ste mali pravdu a bolo by to naozaj tak ako ste písali,bol by som za (jasné,na mne to nestojí) nakúpiť techniku u iného výrobcu - ale momentálne sa usa (v minulosti zssr) neodporuje...

            príde mi tá požiadavka absurdná,asi ako poprosiť rusko či láskavo môžeme predať 30r 29tky (vo vlastníctve štátu) inej krajine...
            Skrýt celý příspěvek

          • Escargot
            13:31 19.12.2021

            "... áno je,ale zákazník by si mal určovať podmienkyi ... (ktorý mimochodom môže byť rád,že sa od neho nakupuje)" či Lockheed predá alebo nepredá jednu letku F-16 nieje niečo čo by ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "... áno je,ale zákazník by si mal určovať podmienkyi ... (ktorý mimochodom môže byť rád,že sa od neho nakupuje)" či Lockheed predá alebo nepredá jednu letku F-16 nieje niečo čo by bolo pre nich životne dôležité. Skôr naopak, Slovensko nemá v danej cenovej hladine príliš na výber ak chce novovýrobu.
            Trh je o ponuke a dopyte, nikto nieje nútený predávať ani kupovať.
            Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            17:31 19.12.2021

            Escargot - skúste si o tom obchode viac prečítať, američania boli radi aj za výrobu tej jednej letky...podobne sa riešila aj výroba pre bahrajn...aj v usa ľudia potrebujú ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Escargot - skúste si o tom obchode viac prečítať, američania boli radi aj za výrobu tej jednej letky...podobne sa riešila aj výroba pre bahrajn...aj v usa ľudia potrebujú prácu...

            to že ossr bude nakupovať lietadlá bola info,ktorá sa zjavila z ničoho nič...riešil sa nákup 8x8 + 4x4 pre ťažkú brigádu...a zrazu prišlo sns že kupujeme lietadlá...
            novovýroba .??? dokonca ani to sa neriešilo...takže sme mohli nakúpiť ako dvojmotorové,tak aj jednomotorové z druhej ruky...

            "Trh je o ponuke a dopyte, nikto nieje nútený predávať ani kupovať." - neviem teda v ktorej oblasti sa vy pohybujete,ale hlavne v momentálnom stave ponuka hlboko prevyšuje dopyt a výrobcovia urobia čokoľvek aby predávali...takže aj výber lietadiel je široký,otázka je len koľko do toho chceme investovať...
            Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          17:34 18.12.2021

          Scotty
          To píšete o zkušenostech s pilotováním rozdílné techniky, ale jsou tu i věci organizační a praktické v plánování výcviku a misí. To se Vám bude hodit u každé mašiny.

          Scotty
          To píšete o zkušenostech s pilotováním rozdílné techniky, ale jsou tu i věci organizační a praktické v plánování výcviku a misí. To se Vám bude hodit u každé mašiny.

          • skelet
            18:02 18.12.2021

            vzhledem k tomu, že Mi-24 díky své archaické výbavě a výzbroji vyžadují jiné plánování, než jakýkoliv jiný moderní bitevní vrtulník, tak je tato zkušenost plýtváním penězi.

            vzhledem k tomu, že Mi-24 díky své archaické výbavě a výzbroji vyžadují jiné plánování, než jakýkoliv jiný moderní bitevní vrtulník, tak je tato zkušenost plýtváním penězi.

          • Scotty
            19:32 18.12.2021

            Pokud sedí už ve štábních funkcích mají jinou náplň práce než školit začínající piloty (spíš se budou muset sami přeškolovat na způsob použití nových vrtulníků). Do USA buď už ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pokud sedí už ve štábních funkcích mají jinou náplň práce než školit začínající piloty (spíš se budou muset sami přeškolovat na způsob použití nových vrtulníků). Do USA buď už odešli nebo brzy odejdou první posádky na výcvik a ti pak budou spolu s americkými instruktory školit další posádky u nás.
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            09:59 21.12.2021

            skelet

            procesy plánování vrtulníkových operací jsou standardizované napříč NATO. Rozdíl je jen v schopnosti plnit konkrétní úkol. Vy plánujete prostředek a efekt na cíl, profil ...
            Zobrazit celý příspěvek

            skelet

            procesy plánování vrtulníkových operací jsou standardizované napříč NATO. Rozdíl je jen v schopnosti plnit konkrétní úkol. Vy plánujete prostředek a efekt na cíl, profil letu a provedení si plánuje pilot.

            Celých 20 let jsem plánoval létání Mi24 a Mi17/171 (sem tam taky AH a UH) a nemám problém plánovat pro jiný stroj.
            Skrýt celý příspěvek

        • TF_HU
          09:55 21.12.2021

          Scotty

          kdo půjde na výcvik do USA si vždy rozhoduje zákazník, ne dodavatel. Primárně chodí mladší piloti, zkušenější, aby mohli být déle instruktory...ale nikdo nám nediktuje, kdo ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Scotty

          kdo půjde na výcvik do USA si vždy rozhoduje zákazník, ne dodavatel. Primárně chodí mladší piloti, zkušenější, aby mohli být déle instruktory...ale nikdo nám nediktuje, kdo to má být. Na modernizované stroje u nás, s NVG u nás byl mezi prvními instruktory velitel základny :-) Divné, že?
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:57 21.12.2021

            Na Slovensku bylo řečeno jasně že NEchtějí nikoho se zkušeností s Mig-29. Chtěli výcvik pilotů na proudových strojích dělat od nuly. Možná má USMC jiné výcvikové programy a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Na Slovensku bylo řečeno jasně že NEchtějí nikoho se zkušeností s Mig-29. Chtěli výcvik pilotů na proudových strojích dělat od nuly. Možná má USMC jiné výcvikové programy a požadavky. To jak to má nějak nastavené AČR je celkem irelevantní.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            21:34 21.12.2021

            můžou to maximálně doporučit, ale určitě ne zakázat.

            můžou to maximálně doporučit, ale určitě ne zakázat.

          • TF_HU
            15:19 22.12.2021

            Scotty

            a kde to řekli? Ve smlouvě, veřejně či jinak? Nemáte někde link na takové oznámení, či rozhodnutí. Takové rozhodnutí opravdu nedělají v USA. Takové rozhodnutí pochází vždy ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty

            a kde to řekli? Ve smlouvě, veřejně či jinak? Nemáte někde link na takové oznámení, či rozhodnutí. Takové rozhodnutí opravdu nedělají v USA. Takové rozhodnutí pochází vždy od zákazníka. Tedy to bylo rozhodnutí slovenských VzS...

            Prosím vás, jakou sovislost s tím mají USMC?
            Skrýt celý příspěvek

          • Flader
            17:14 22.12.2021

            Scotty, môžem poprosiť o zdroj, že to bola požiadavka od americkej administratívy?

            Scotty, môžem poprosiť o zdroj, že to bola požiadavka od americkej administratívy?

      • Storm
        11:56 18.12.2021

        Deska se evidentně točí, točí, točí dál a jehla neúnavně přeskakuje pořád o drážku nazpět že?

        Prostě i když ti to někdo vysvětlí jako studentovi fofrgymplu, tak ty pořád meleš ty ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Deska se evidentně točí, točí, točí dál a jehla neúnavně přeskakuje pořád o drážku nazpět že?

        Prostě i když ti to někdo vysvětlí jako studentovi fofrgymplu, tak ty pořád meleš ty samé kraviny... Otázka je pouze to, jestli tě to pruzení baví, nebo těm kravinám co píšeš sám věříš...

        Nebo mi můžeš nějak vysvětlit, jak můžeš " EFEKTIVNĚ nasadit " vrtulník, který má NA DNEŠNÍ DOBU mizerné bitevní, přepravní, letové i ekonomické vlastnosti?

        To že je někdo nasadil, ještě zdaleka neznamená, že je nasadil EFEKTIVNĚ... Jestli si ale myslíš, že je efektivní nasadit bitevní vrtulník s cenou letové hodiny možná držsí než u gripena na podřadné úkoly, tak se s odpovědí ani nenamáhej...
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          18:01 18.12.2021

          Asi přehlížíte fakt, že se odkazuji na operační nasazení poláků z let 2003 - 2010. Na začátku tisíciletí se nám o něčem jiném než Mi 35 mohlo leda zdát.

          Jste naivní, pokud si ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Asi přehlížíte fakt, že se odkazuji na operační nasazení poláků z let 2003 - 2010. Na začátku tisíciletí se nám o něčem jiném než Mi 35 mohlo leda zdát.

          Jste naivní, pokud si myslíte, že provoz několika násobně dražších strojů bude levnější, možná jen po stránce spotřeby paliva.
          Jediné co lze s jistotou tvrdit, že budou na současném bojišti efektivnější, díky elektronickému vybavení, které budou mít.
          Jen pro úplnost, akutálně jsou mariňáci rádi, že mají FMC (full mission capabilty) těsně nad 65% a dodávky prioritních náhradních dílů v průměru 55 dní, což je zlepšení oproti začátku provozu od dodání strojů do roku 2016, kdy se údaje pohybovaly na 63% FMC a dodání náhradních dílů do 70 dní. Bude zajímavé vidět, jakých hodnot dosáhne tato technika u nás. (příslib růstu rozpočtu na 2% HDP novou ministryní to snad zajistí)

          Asi nechápete, že se odkazuji na operační nasazení poláků z let 2003 - 2010. Na začátku tisíciletí se nám o něčem jiném než Mi 35 mohlo leda zdát.
          Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            18:05 18.12.2021

            na přelomu tisíciletí platilo pro Mi-24 to samé co dnes. Výzbroj, která nebyla nikdy určena pro precizní útoky. K tomu připočteme, že polské Mi-24 často lítaly vyzbrojené jen dvěma ...
            Zobrazit celý příspěvek

            na přelomu tisíciletí platilo pro Mi-24 to samé co dnes. Výzbroj, která nebyla nikdy určena pro precizní útoky. K tomu připočteme, že polské Mi-24 často lítaly vyzbrojené jen dvěma raketovými bloky a municí do rotačního kulometu. Takže k čemu?
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            19:25 18.12.2021

            Třeba do Iráku poslali Poláci takové šroty že už jim ani nastálo za to je odvážet zpátky. To že se pravděpodobně nevrátí v jednom kuse bylo nejspíš plánované (ač nakonec došlo jen ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Třeba do Iráku poslali Poláci takové šroty že už jim ani nastálo za to je odvážet zpátky. To že se pravděpodobně nevrátí v jednom kuse bylo nejspíš plánované (ač nakonec došlo jen k nehodám). Něco takového bylo i je v AČR nemyslitelné. Je také otázka jak bylo nasazení totálně zastaralých vrtulníků efektivní nebo jakým úkolům tam byli nasazovaní...

            USMC provozuje svoje stroje v obtížných podmínkách. Aj k to bude fungovat u nás se z toho úplně odvozovat nedá.
            Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        09:53 21.12.2021

        flankere

        Já tam byl, v roce 2009 jste tam byl s našimi vrtáky. S poláky jsem mluvil, seděl jsem na online briefech, plánoval jsem a viděl jsem co tam Poláci dělali. Jak s Mi24, ...
        Zobrazit celý příspěvek

        flankere

        Já tam byl, v roce 2009 jste tam byl s našimi vrtáky. S poláky jsem mluvil, seděl jsem na online briefech, plánoval jsem a viděl jsem co tam Poláci dělali. Jak s Mi24, tak s Mi17.

        V roce 2009 jim spadly dvě mašiny Mi24. jedna poškozena palbou, druhá při autorotaci (závada) po startu přímo v Ghazni.

        Co se týče úkolů, nebudu se rozepisovat Mi 24 létala většinou jen kolem polské základny. Píšu většinou. Poté co jim spadla ta druhá, nelétala skoro už ani to.

        Co se týče Mi 17...jednou v noci mi sami poláci volali, že potřebují přepravit 50 svých vojáků. Musel jsem jim úkol odmítnout, protože tak, jak byl požadavek postaven jsme jej nedokázali splnit.

        Při návštěvě Poláků u nás...nevěřili vlastním očím. My záviděli američanům, Poláci záviděli nám :-) To neříkám, abych tu nějak pochleboval, nebo se chlubil. Chci vám tím jen ukázat, za jakých podmínek a s jakým vybavením jsme tam působili jako dvě východní země NATO. Nejde o to, že bychom byli zhýčkaní, ale o to, jak jsme se dokázali na misi připravit, jak jsme modernizovaly vrtulníky, pozemní vybavení apod.

        Nevím jak moc bylo to polské nasazení Mi24 efektivní, ale domnívám se, že oc ne. Ve dne ještě ok, v noci nic. Když jsme s nimi mluvili napsledy, říkali, že UB bloky už ani nepoužívají, že střelba těmito raketami je nepřesná...riziko zásahu colateral damage...a používali spíše kanony GŠ. Které tam měli jako nejpřesnější. Ovšem, jak jsem říkal, většina jejich plánů byla "overwatch" nad Ghazni.

        https://theaviationist.com/201...

        Na videu je zajímavý odpal IR světlic, nad dráhou, což bylo v ISAF nestandardní, kvůli riziku požárů...v době kdy jsem tam byl a domnívám se, že za celou dobu ISAF nebyl použit žádný MANPAD proti vrtulníkům. Tohle byla jedna z klíčových informací, která se neustále hlídala.

        Tak otázkou je, co znamená to nejeefektivnější použití? Co si poid tím vy představujete? Ztrátu dvou strojů?

        Výcvik vrtulníkového letectva byl super, prováděli jej naši piloti hindů a hrochů. Už je to nějaká doba, takže si dovolím říci, že většina těch mentorů je již někde na úrovni GŠ, v civilu nebo v LOMu. Samozřejmě některé najdete stále ještě u základny.

        Tamní vzdušné síly Afg měly ty vrtulníky modernizované od USA. my je dodali, američané zmodernizovali. Nelétaly na strojích co my. Moc se to nelišilo. USA mělo zámysl postupně tyto flotily nahrazovat západními vrtulníky. Staří piloti se učili na Mi a mladí se navíc školii i na UH a jiné.

        Nevím co si představujete pod pojmem použití? Takže ano, použili je tam, my bychom je tam taky použili, ale jak a k čemu? My bojovou střelbu Mi24 v noci nelítáme ani doma.
        Skrýt celý příspěvek

    • HEKTOR
      15:32 18.12.2021

      Storm - súhlasím že mi-24 v našich končinách boli/sú zastaralé...ale garantujem vám,že by ste nechceli byť konkrétne v afgane na strane "povstalcov" ozbrojených len ručnými ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Storm - súhlasím že mi-24 v našich končinách boli/sú zastaralé...ale garantujem vám,že by ste nechceli byť konkrétne v afgane na strane "povstalcov" ozbrojených len ručnými zbraňami a stáť proti 24rke...

      mi-24 sa mi páči ako vrtuľník,ale na modernom bojisku proti vyspelému protivníkovi už veľa toho nedokáže...myslím že aj na východe ukrajiny dostali do tela...
      Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        15:40 18.12.2021

        podle ruske literatury byl mi24 v Afghanu mene uspesny nez Mi8 vybaveny kulomety. Po nastupu stingeru byl Mi24 lovnou zveri

        podle ruske literatury byl mi24 v Afghanu mene uspesny nez Mi8 vybaveny kulomety. Po nastupu stingeru byl Mi24 lovnou zveri

        • HEKTOR
          16:13 18.12.2021

          Jura99 - súhlasím...preto som napísal - ozbrojených len ručnými zbraňami... a posledných 10-15 rokov sa už ani rakety stinger neobjavovali...

          Jura99 - súhlasím...preto som napísal - ozbrojených len ručnými zbraňami... a posledných 10-15 rokov sa už ani rakety stinger neobjavovali...

      • Scotty
        16:15 18.12.2021

        Po dodání Stingerů skončila vláda Mi-24 na nebi Afganistanu celkem rychle.

        Po dodání Stingerů skončila vláda Mi-24 na nebi Afganistanu celkem rychle.

        • HEKTOR
          16:43 18.12.2021

          Scotty - toto vlákno je reakcia na komentár -flanker.jirka- o nasadení poľských hindov v afgane...a vtedy už taliban stingre veľmi nepoužíval (ak teda vôbec)...

          Scotty - toto vlákno je reakcia na komentár -flanker.jirka- o nasadení poľských hindov v afgane...a vtedy už taliban stingre veľmi nepoužíval (ak teda vôbec)...

          • Scotty
            19:26 18.12.2021

            Je otázka k čemu je dobrý vrtulník použitelný vlastně jen na velice omezený protipovstalecký boj...

            Je otázka k čemu je dobrý vrtulník použitelný vlastně jen na velice omezený protipovstalecký boj...

          • HEKTOR
            19:51 18.12.2021

            Scotty - možno na to,ako ste písali vyššie - do afganu (bez stingerov) ako spotrebák... cas asi už nepodporovali ,ale na nejakú ochranu campu pri nestrelení boli ešte dobré... ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty - možno na to,ako ste písali vyššie - do afganu (bez stingerov) ako spotrebák... cas asi už nepodporovali ,ale na nejakú ochranu campu pri nestrelení boli ešte dobré...

            inak o možnostiach a prístrojovom vybavení mi-24 vedia len odborníci a letecký fandovia... ale štyria 20-25r talibanci vyzbrojený ak-47 o tom čo dokáže (alebo už skôr nedokáže) nemajú šajnu a 24rky poznajú len z farbistého rozprávania ich deda...a keď im hind zahral gulometom,alebo s ub-32, nad hlavou,tak hnedá čiara bola až do hôr...
            Skrýt celý příspěvek

      • Storm
        21:06 18.12.2021

        A od kdy si prosímtě můžeš vybrat výzbroj protivníků??? Válka není editor v počítačové hře víme? A navíc vzhledem k chybějícím senzorům se posádka čtyřiadvacítky díky mnohem ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A od kdy si prosímtě můžeš vybrat výzbroj protivníků??? Válka není editor v počítačové hře víme? A navíc vzhledem k chybějícím senzorům se posádka čtyřiadvacítky díky mnohem nižšímu povědomí o bojišti nehohou spolehnout na to jestli nějací povstalci nějakou AA střelou disponují nebo ne a podle toho se bude muset i chovat...

        A garantuju ti, že ani povstalec uboze vyzbrojený jen kalachem, který není úplně blbej, ti nevystrční hlavu z houští, z koryta řeky, zpoza šutru nebo rohu baráku když uslyší rachot vrtulníku... A o úderu kanónem z dálky jako u Apače ani neuvažuj... Jednak čtyřiadvacítka nemá kanón, ale jen kulomet a ani senzory na idetifikaci... Joooo zasypat kilometr čtvereční neřízenýma raketama to by uměla dobře... Ale vysvetluj pak civilní oběti...
        O tom že krom stingru existuje i strela, kterou může nějaký povstalec koupit na tržišti ani nemluvím...
        Skrýt celý příspěvek

        • HEKTOR
          09:45 19.12.2021

          Storm - "A od kdy si prosímtě můžeš vybrat výzbroj protivníků???" - a viete že pred každou operáciu sa robí nejaký operačný plán ktorí obsahuje aj potencionálnu výzbroj.???a je ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Storm - "A od kdy si prosímtě můžeš vybrat výzbroj protivníků???" - a viete že pred každou operáciu sa robí nejaký operačný plán ktorí obsahuje aj potencionálnu výzbroj.???a je jedno či sa jedna o 12 člennú jednotku,alebo vojenskú inváziu...čiže máte aký taký prehľad o tom,proti čomu stojíte...

          a keďže v afganistane lietali vrtuľníky súkromných civilných firiem na "civilných" vrtuľníkoch v obrovských počtoch na pravidelných trasách a v pravidelných intervaloch ako autobusy v prahe,tak prítomnosť,alebo skôr neprítomnosť stingerov (strela 2) bola od nejakého "editora" zabezpečená...a najväčším problémom boli asi dšk...

          reč je stále o afganistane a poslednej vojne v afganistane...
          "Ale vysvetluj pak civilní oběti... " - boli,sú a aj budú...ale asi si to predstavujete ako v rambo 2jke keď na afgansku dedinu zaútočil roj hindov...v poslednej vojne to už tak nebývalo a aj kontakty boli väčšinou na miestach bez civilov,kde by aj tá podpora v podobe mi-24 a zasypania kilometra štvorcového prišlo vhod...lebo aj keď ten povstalec nie je úplne blbý,tú hlavu nevystrčí a ostane zalezený,ale ja približne toto miesto napr. vzdialené 200-300m označím dymom,tak jedna salva z raketometu ho zrejme presvedčí o tom že má dnes blbý deň...

          "O tom že krom stingru existuje i strela, kterou může nějaký povstalec koupit na tržišti ani nemluvím..." - opakujem,reč je o afganistane 2001-2021 ...strelu 2 by ste asi kúpili skôr v mogadišu...

          "o úderu kanónem z dálky jako u Apače ani neuvažuj... Jednak čtyřiadvacítka nemá kanón, ale jen kulomet a ani senzory na idetifikaci..." - o to že má 24rka kanón tu nikto okrem vás nepísal...ale aby sme boli presní,ak sa teda bavíme o verziách používaných v afganistane 2001-2021 - teda verzie D a V...lebo ak by bola reč o verziách P a VP,tie už kanón majú...

          osobne neviem prečo poliaci nasadili mi-24,ale dúfam že vaše rady a postrehy si zoberú k srdcu plánovači v nato a v poľskom generálnom štábe a takú chybu ako urobili s nasadením hindov v poslednej afgánskej vojne už viac nespravia...
          Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    07:18 15.12.2021

    To je na tomhle portálu výborné. Odborná debata vždy začne u nepodstatného problému :-)

    To je na tomhle portálu výborné. Odborná debata vždy začne u nepodstatného problému :-)

    • flanker.jirka
      10:01 15.12.2021

      Když on ten článek odborný není. Je to prakticky marketing pár firem. Nikde nejsou zmíněné konkrétní možnosti, které simulátory budou umět.
      A když někde vidím zkratku LOM, tak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Když on ten článek odborný není. Je to prakticky marketing pár firem. Nikde nejsou zmíněné konkrétní možnosti, které simulátory budou umět.
      A když někde vidím zkratku LOM, tak ....
      Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        10:08 15.12.2021

        flankere

        Však já se nevyjadřuji k odborné úrovni článku, pouze k diskuzi.

        flankere

        Však já se nevyjadřuji k odborné úrovni článku, pouze k diskuzi.

      • TF_HU
        10:11 15.12.2021

        BTW...

        Pro neodbornou veřejnost to stačí. Pokud se podíváte na definice slov jako je trenažer nebo simulátor, bude vám jasné co tenhle simulátor bude nabízet. JInak už v úvodu je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        BTW...

        Pro neodbornou veřejnost to stačí. Pokud se podíváte na definice slov jako je trenažer nebo simulátor, bude vám jasné co tenhle simulátor bude nabízet. JInak už v úvodu je napsáo tisková zpráva...
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          12:52 15.12.2021

          Právě, tisková zpráva. To je tak do hvězd a pruhů a AReportu. Čekal bych, že se tady objeví více podrobností.
          Jedna věc je obecně napsaná věta „Hlavním úkolem výcvikového zařízení ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Právě, tisková zpráva. To je tak do hvězd a pruhů a AReportu. Čekal bych, že se tady objeví více podrobností.
          Jedna věc je obecně napsaná věta „Hlavním úkolem výcvikového zařízení je poskytnout pilotům účelné nástroje pro to, aby se mohli seznámit s vrtulníky H-1,“
          Druhá věc je co si skutečně AČR objednala a co z toho opravdu dostane?
          Společnosti jako je FlightSafety nebo VR Group umí navrhnout věci na míru a tím myslím na míru i v případě rozpočtu. Jen doufám, že v tomto případě AČR nešetřila a bude simulace zahrnovat i full mission simulace, protože munice a provoz vrtulníků bude hodně drahý.
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            14:57 15.12.2021

            Z Ameriky je koupený plně letový simulátor AH-1Z.

            Z Ameriky je koupený plně letový simulátor AH-1Z.

          • flanker.jirka
            16:54 15.12.2021

            Scotty
            Znamená to současně i full mission?

            Scotty
            Znamená to současně i full mission?

          • Scotty
            18:22 15.12.2021

            Simulátor od FlightSafety nepochybně je i full mission.

            Simulátor od FlightSafety nepochybně je i full mission.

          • flanker.jirka
            18:29 15.12.2021

            Scotty
            Nepochybně, ... jen jsem na jejich webu v sekci government and military nenašel zmínku o simulaci výzbroje.
            https://www.flightsafety.com/g...

            Scotty
            Nepochybně, ... jen jsem na jejich webu v sekci government and military nenašel zmínku o simulaci výzbroje.
            https://www.flightsafety.com/g...

          • flanker.jirka
            15:31 17.12.2021

            scotty
            To vypadá slibně.

            scotty
            To vypadá slibně.

    • JP--
      11:02 15.12.2021

      Tahle objednávka má jediné dva problémy o kterých se ví a řešit se stejně nebudou.tj. málo kusů a bez výzbroje. Jinak si myslím, že se už všichni s nákupem smířili. Jen ty dvě ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Tahle objednávka má jediné dva problémy o kterých se ví a řešit se stejně nebudou.tj. málo kusů a bez výzbroje. Jinak si myslím, že se už všichni s nákupem smířili. Jen ty dvě chybky budou mít zásadní vliv na možný použití, ale schopnosti přece máme, že naše slavné ministerstvo...
      Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        13:29 15.12.2021

        Ani jedno není takový problém jaký se z toho dělá.
        Jasně těch 12 ks není zrovna žádná hitparáda, ale na získání schopností a pokrytí potřeb AČR je to nezbytné minimum. Jediné co je ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ani jedno není takový problém jaký se z toho dělá.
        Jasně těch 12 ks není zrovna žádná hitparáda, ale na získání schopností a pokrytí potřeb AČR je to nezbytné minimum. Jediné co je na tomto "problému" problém, je otázka zdalipak se v budoucnu počty navýší.
        Druhý problém není problém. Stroje se samozřejmě kupují s municí. Bez munice nejsou. Většině lidí stejně vadí jenom malý počet střel HELLFIRE. Nicméně když se nad tou problematikou trochu více zamyslíte a uvědomíte si, že nákupem vojenské techniky si AČR kupuje primárně schopnosti, které ale nejdříve musí získat, výcvikem, provozem atd. atd. a že nyní není v AČR technika, která by dokázala střely HELLFIRE odpalovat a neexistuje voják, který by je uměl použít, tak je zbytečné nyní nakupovat kvanta poměrně drahé sofistikované munice jenom pro to aby se na ní ve skladě prášilo, a to vše v době kdy rozpočet není neomezený a je potřeba financovat i jinačí projekty, které dokážete využít hned a ne až za 1 - 2 roky. Ono totiž po předání vrtulníku systému H1 do AČR bude nějaký ten pátek trvat než si osádky odzkouší ostré střelby a i ty nebudou zkoušet denně. Takže chvilku bude trvat než bude potřeba větší množství munice. Nehledě na to, že na munici se vyčleňují finance vždy zvlášť. :-)
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          18:33 15.12.2021

          Ano, problém to nebude, při intenzitě operačního nasazení Mi 24/35 v AČR je to jedno. Bitevníky jsme operačně nasadili pouze v rámci systému PVOS pro ostrahu vzdušného prostoru ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ano, problém to nebude, při intenzitě operačního nasazení Mi 24/35 v AČR je to jedno. Bitevníky jsme operačně nasadili pouze v rámci systému PVOS pro ostrahu vzdušného prostoru proti pomalým cílům.
          Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            06:54 16.12.2021

            Je úplně jedno kde a jak byli nasazovány Mi 24/35.
            To je naprosto bezpředmětné. Systém H1 má totiž větší potenciál a možnosti. Jen je nejdříve potřeba si ty možnosti osvojit, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Je úplně jedno kde a jak byli nasazovány Mi 24/35.
            To je naprosto bezpředmětné. Systém H1 má totiž větší potenciál a možnosti. Jen je nejdříve potřeba si ty možnosti osvojit, naučit se je a to bude nějaký ten pátek trvat, kor když finanční prostředky jsou omezené s tím budete mít omezený počet letových hodin i ostré střelby. A do té doby není potřeba mít plné sklady velice sofistikované, ale také drahé munice což by odčerpávalo už tak nedostatek zdrojů.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:31 16.12.2021

            Klimesov
            Na využití většího potenciálu budeme asi všichni zvědaví, píšte to jako marketing. Budou s tím lítat okolo komína a po 15 letech to nebudou chtít provozovat, případné ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            Na využití většího potenciálu budeme asi všichni zvědaví, píšte to jako marketing. Budou s tím lítat okolo komína a po 15 letech to nebudou chtít provozovat, případné ztráty nehodami nebudou realizovány, protože už se to nebude ani vyrábět.
            Argument se skladováním munice jsem už slyšel v případě Gripenů a L 159. A jak jsme na tom po 21 letech provozu L 159 a cca 15 letech provozu gripenů? AIM 9 staré verze jako dárek od USA, 24 kusů AIM 120. O ostatním raději pomlčím. Máme munici alespoň na 5 dní akcí, nebo se s víkendem akce ukončí?
            Toto dopadne úplně stejně. Přitom jak se mění bezpečností situace v Evropě a jaké jsou dodací lhůty inteligentní munice, si myslím, že co je doma to se počítá. Čekat na to, než kongres schválí další export munice může být v krizových situacích velkou slabinou.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            11:14 16.12.2021

            flanker.jirka
            No to je docela možné, že to nakonec dopadne takhle. Pokud dojde k armádním rozpočtovým škrtům, tak se prostě nakupovat nebude. To je jednoduché odhadnout.
            Každý ví, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            No to je docela možné, že to nakonec dopadne takhle. Pokud dojde k armádním rozpočtovým škrtům, tak se prostě nakupovat nebude. To je jednoduché odhadnout.
            Každý ví, že AČR je na tom špatně, protože dlouhou dobu byla pod financovaná.
            Nevím proč všichni neustále dělají problém už z asi 20 let známého problému :-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:54 16.12.2021

            flanker.jirka
            Máme 80 AIM-9M9 které nejsou darované a do příchdu verze X to byla nejmodernější varianta. V nedávné se kupovaly řádově stovky pum Mk.82 a naváděcích souprav. Takže ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Máme 80 AIM-9M9 které nejsou darované a do příchdu verze X to byla nejmodernější varianta. V nedávné se kupovaly řádově stovky pum Mk.82 a naváděcích souprav. Takže tvrdit že se nic nekupuje je nesmysl.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            11:57 16.12.2021

            flanker.jirka
            A co se týče toho množství munice.
            Ano je jí málo a ví to i samotní armádní představitelé, nicméně stále si AČR drží nějaké základní pohotovostní minimum, což je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            A co se týče toho množství munice.
            Ano je jí málo a ví to i samotní armádní představitelé, nicméně stále si AČR drží nějaké základní pohotovostní minimum, což je momentálně nejvíce zapotřebí.
            Nebo si vážně myslíte, že AČR se buduje na dlouhodobý opotřebovávací konflikt globálního rozsahu, tak jak za studené války?
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            10:18 21.12.2021

            flankere

            když budeme hnidopiši, tak mi24 jsme nasadili na NaPoSy proti malým a pomalým vzdušným cílům, také k službě SAR :-)

            Co se týče budoucnosti, popsal to solidně ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flankere

            když budeme hnidopiši, tak mi24 jsme nasadili na NaPoSy proti malým a pomalým vzdušným cílům, také k službě SAR :-)

            Co se týče budoucnosti, popsal to solidně Klimesov.

            Jak víte, že to nebudouch chtít za 15 let provozovat? O jakých ztrátách mluvíte? To přisuzujete jako negativní těm stojům, nebo komu? V roce 2015 jsme přišli o jednu Mi171 a taky bez náhrady, přestože se vyrábí :-) To není problém stroje, ale politického řízení resortu.

            Ano, souhlasím s municí. To je k diskuzi. Zde není problém s výcvikem, ale s politicky preferovaným přístupem tzv. odložené spotřeby, která by se mohla hodně rychle vymstít. To je opět otázka na politickou vůli kupovat munici, kterou nepotřebujete až moc, ve skladu vám stáren. Stárne tak dlouho, že už ji nemůžete použít a musíte ji delaborovat a koupit novou. Tohle stojí obrovské peníze...když budete politik, budete muset najít odvahu k takovému vynakládání státních prostředků.
            Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          20:57 15.12.2021

          A kde by měli obstarožní Mi-24 nasazovat?

          A kde by měli obstarožní Mi-24 nasazovat?

          • flanker.jirka
            10:34 16.12.2021

            Poláci měli mnohem starší a olétanější Mi 24 nasazené v Iráku a v Afghanistánu. Uplatnit se mohly i při misích na balkánu, ale nedošlo k tomu.

            Poláci měli mnohem starší a olétanější Mi 24 nasazené v Iráku a v Afghanistánu. Uplatnit se mohly i při misích na balkánu, ale nedošlo k tomu.

          • skelet
            10:54 16.12.2021

            tam i onde jsme nasadili Mi-17 a Mi-171. Nasazovat tam Mi-24V se zastaralou výstrojí a výzbrojí by bylo pro osádky potenciálně nebezpečné, a pro nasazení silně limitující. Bavíme ...
            Zobrazit celý příspěvek

            tam i onde jsme nasadili Mi-17 a Mi-171. Nasazovat tam Mi-24V se zastaralou výstrojí a výzbrojí by bylo pro osádky potenciálně nebezpečné, a pro nasazení silně limitující. Bavíme se o konfliktech, kde se v maximální možné míře používaly přesná munice. To Mi-24V nemá. Jediné co má přesné je obstarožní 9M113 a kulomet. Takže proč? Aby si někdo honil PR?
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            09:14 21.12.2021

            flankere

            Máte nějakou osobní zušenost s nasazením polských Mi24 v ISAF? nějakou statistiku plněných úkolů, nehod, incidentů či nasazení? Děkuji.

            flankere

            Máte nějakou osobní zušenost s nasazením polských Mi24 v ISAF? nějakou statistiku plněných úkolů, nehod, incidentů či nasazení? Děkuji.

        • JP--
          09:09 16.12.2021

          Jenže to se nestane, koukněme se na současnost. Padury 72 KBVP kolik je pro ně 30 kový munice a řízenech střel, na týden bojový činnosti? Spike se dokupovaly kolik 15 let? ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jenže to se nestane, koukněme se na současnost. Padury 72 KBVP kolik je pro ně 30 kový munice a řízenech střel, na týden bojový činnosti? Spike se dokupovaly kolik 15 let? Minomety, nový bezpečný nesovětský munice je kolik? na den dva max. Dělostřelectvo, ten šrot čím se střílí je životu nebezpečnej a pořád se básní o tom kolik je jich ve skladech. PTŘS 30+ let starý, PVO už nemánic, dobře možná něco příjde. Letectvo má munici taky tak na 3 dny, a to možná přehánim. Sorry pokud na to nemáme, tak je jediný řešení armádu zmenšit na nasaditelnou a ufinacovatelnou velikost. Teoritiky máme mít těžkou brigádu v reálu je bojeschoplnej tak prapor a to za ty prachy není moc. Problém je, že ministerstvo umí utratit za lidi, občas za techniku, ale ten zbytek, logistika zásoby atd.. je v p..... Jakej problém byl přihodit k těm vrtulníkům 150 Hellfirů, pár tisíc neřízenejch raketek a několik stovek AKPWS? co by se stalo cena by byla o 3-4 Mld vyšší, ale bylo by na 20 let vystaráno. Tohle postupný přikupování je na h..... Pak se řekne zdroje nejsou a ta technika je vcelku k ničemu = vyhozený peníze.
          Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            10:13 16.12.2021

            Chápu co tím chcete říct, ale nic není tak jednoduché jak se popisuje.
            Kolikrát za tu dobu, kterou popisujete, byla v ČR stabilní vláda? Stabilní vládu máme pouze posledních 8 let. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Chápu co tím chcete říct, ale nic není tak jednoduché jak se popisuje.
            Kolikrát za tu dobu, kterou popisujete, byla v ČR stabilní vláda? Stabilní vládu máme pouze posledních 8 let. A ani těch posledních 8 let to nebyla žádná hitparáda.
            Bez stabilní vlády nelze dělat stabilní rozpočty, a bez stabilního rozpočtu nelze provádět pravidelné nákupy. A jak samotná ČR tak i samotná AČR se v posledních 20. letech potýká s jednou nestabilitou za druhou. A armádní rozpočty jsou vždy ty, které se jako první škrtají.
            Vy tu házíte miliardami jak kdyby to byly jen nějaké čísla, které někdo AČR s radostí dá, ale realita je taková, že nedá. Vy tu píšete něco o 3 - 4 miliardách, za které by jste nakoupil munici, kterou ovšem AČR nebude umět minimálně 5 let použít, od podpisu smlouvy. A co by se stalo? No třeba by jste tím odebral prostředky pro nákup letecké munice, kterou AČR už používat umí. Nebo by jste tím odebral zdroje pro nákup balistické ochrany jednotlivce, která je potřebnější než nějaká munice, kterou neumíte použít atd. atd. Prostě odebral by jste finance z něčeho jiného co by v danou chvíli mohlo být potřebnější.
            A nemáte na 20 let vystaráno. Pouze jste koupil další kouli na noze, která vám na dvacet let zatíží už tak malí rozpočet, protože za to skladování a servis té munice se také platí a nejsou to malé částky a přitom tu munice nebudete umět plně zužitkovat.
            Takže bohužel, já chápu že se to mnohým nelíbí, ale AČR prostě musí dělat kompromisy. Bez nich by nedokázala přežít. Nikdo jí neodsouhlasí skokový nárůst rozpočtu o cca 100 miliard.
            Ano AČR nemá ideální rozpočet a ideálně s ním nepracuje, ale co je na světě ideální? Nápady laické veřejnosti? Ani omylem. Nikdo nedokáže najít ideální postup, pro ideální postup by jste musel mít neomezený rozpočet. Pokud ten nemáte, jste vždy odsouzen ke kompromisům :-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:35 16.12.2021

            Dělostřelectvo přejde v následujích letech na 155 mm munici. Takže o zásobach básní možná pár nostalgiků tady.
            Minomet se snad podaří také v dohledné době nahradit.
            Letectvo teď ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Dělostřelectvo přejde v následujích letech na 155 mm munici. Takže o zásobach básní možná pár nostalgiků tady.
            Minomet se snad podaří také v dohledné době nahradit.
            Letectvo teď trápí zejména stárnutí a nízký počet PLŘS. Osobně doufám že se tomu bude věnovat plán na rozvoj letectva, který má být dokončen příští rok. Poku se bude nakupovat u Američanů, tak jaký je problém přihodit k tomu i další výzbroj pro vrtulníky. (Mimochodem přímo s vrtulníky se nakupuje pár stovek Hyder a přes sto komletů APKWS)
            Skrýt celý příspěvek

          • JP--
            10:56 16.12.2021

            právě mě štve, že ty základní věci nejsou už v ceně akvizice ano ty ceny budou vyšší , ale pravdivé

            právě mě štve, že ty základní věci nejsou už v ceně akvizice ano ty ceny budou vyšší , ale pravdivé

          • Scotty
            12:13 16.12.2021

            Třeba u vrtulníku se plánovaná cena akvizice zvyšovala asi už nebylo možné jít ještě výš. Ostatně při nákupu bylo zmíněno že nakupovaná munice je pouze pro zkoušky a výcvik. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Třeba u vrtulníku se plánovaná cena akvizice zvyšovala asi už nebylo možné jít ještě výš. Ostatně při nákupu bylo zmíněno že nakupovaná munice je pouze pro zkoušky a výcvik. Samozřejmě bylo by lepší nakoupit všechno naráz, ale už tak se plánovaná cena navyšovala.
            Skrýt celý příspěvek

          • JP--
            15:44 16.12.2021

            Jenže tím se zase zvyšuje vnitřní dluh a točíme se pořád dokola. Koupí se něco, ale není to celý, takže to co se koupí není 100% využitelný, protože něco chybí, takže by se mělo to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jenže tím se zase zvyšuje vnitřní dluh a točíme se pořád dokola. Koupí se něco, ale není to celý, takže to co se koupí není 100% využitelný, protože něco chybí, takže by se mělo to něco co chybí dokoupit, ale na to nejsou peníze, nebo se budou muset dát v budoucnu. Jenže se najde zase něco co je jiná priorita a armáda pak je jako celek strašlivě neefektivní a všude se improvizuje. Viz například padáky pro výsadkáře, co se koupily bez certifikovanejch závěsů na zbraně, zbraně se léta skládaly na dopadový plochy do kupiček wtf... Takle se to přeci do nekonečna dělat nedá. Nedej bože, že by se muselo někde reálně bojovat, vždyť jenom kolik by takovýhle blbosti stály lidí život, že někde není termovize, není munice, není gps, není laserovej dálkoměr, koho to na ministerstvu zajímá? Na nasazení něco pobere ad hoc z celý armády něco se vyžebrá u spojenců a pak se plácáme po zádech jak nám to jde... tohle je prostě principiálně úplně špatně. Tak si řekněme na co reálně máme a to stavme na 100% né na 30-50%, že možná někdy se něco dodělá.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            17:01 16.12.2021

            JP--
            Nikdy nic nebude na 100% procent. Jestli na něco takového čekáte tak to můžete zabalit rovnou.

            JP--
            Nikdy nic nebude na 100% procent. Jestli na něco takového čekáte tak to můžete zabalit rovnou.

          • Klimesov
            08:01 17.12.2021

            JP--
            Nikdy nic nebude 100% využitelný, zvláště ve chvíli, kdy vám výrobce bude novou techniku dodávat.
            Když to přeženu ad absurdum, tak v tuto chvíli naši piloti neumí doslova ...
            Zobrazit celý příspěvek

            JP--
            Nikdy nic nebude 100% využitelný, zvláště ve chvíli, kdy vám výrobce bude novou techniku dodávat.
            Když to přeženu ad absurdum, tak v tuto chvíli naši piloti neumí doslova otevřít ani dveře do kabiny strojů H1, natož s nimi vést bojovou činnost.
            Jak jsem několikrát psal.
            Nákupem vojenské technologie si primárně kupujete schopnosti, které ovšem získáváte v čase formou učení, výcviku a přizpůsobování. Nákup techniky je pouze tím prvním a nejjednodušším krokem, to složitější a náročnější AČR teprve čeká s tím počítejte. Bude minimálně 2 - 5 let trvat než si piloti a armáda osvojí schopnosti strojů H-1 a během tohoto osvojení se budou řešit takové věci jako munice, jejich skladování, jejich množství atd. atd.
            Momentálně v AČR nikdo neví kolik munice budeme reálně pro stroje H1 potřebovat tak aby jsme plnili závazky vůči NATO, nikdo neví kolik nás skladování té munice bude stát atd. atd. To všechno budeme zjišťovat až ve chvíli kdy ty stroje začneme provozovat, kdy si osvojíme jejich schopnosti, kdy reálně zjistíme co z jejich schopností budeme nejvíce potřebovat a co méně, kdy ty stroje zakomponujeme do operačních plánu AČR atd. atd.
            Vy klidně můžete koupit 150 střel a dalších tisíce neřízených, ale po 2 -5 let provozu zjistíte, že je to prostě málo a budete tak jako tak nucen tu munici dokupovat, nebo naopak po 2 - 5 letech provozu zjistíte, že té munice je zbytečně moc a že váš rozpočet si to jednoduše nemůže dovolit.
            Takže ten váš požadavek 100% nikdy nejde zajistit během prvotního nákupu. Těch vašich 100% získáváte postupem času rozvíjením a osvojením si schopností, které vám stroj nabízí. Tak to je, a tak to vždy bude.
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            10:27 21.12.2021

            Klimesov

            hele, vy si taky s autem nakupujete pneumatiky, olej na celou dobu zivotnosti vozidla? Nee, co?

            Jasně, je potřeba mít munici zabezpečující operační nasazení a pro případ ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov

            hele, vy si taky s autem nakupujete pneumatiky, olej na celou dobu zivotnosti vozidla? Nee, co?

            Jasně, je potřeba mít munici zabezpečující operační nasazení a pro případ války, stojí to nemalé peníze. Nemluvě o tom, že když nakoupíte rakety na 10 let :-) Budou za 5 let staré...nemluvě o možnosti implementace nových raket, které si vy nekoupíte, protože vám doma leží plné sklady raket 5 let starých. Tohle je fakt složitější a politici se s ím musí poprat.

            Garantuji vám, že otevřít kabinu naši piloti umí, btw to dělá technik :-) bojové operace jsou stejné, rozdílné je jenom pilotování vrtulníků. Je to jako byste jedzil se škodovkou závody a pak si pořídíte audi. Jídzda, trať je stejná, jen řísení se trochu liší, můžete jet rychleji, zatočit ostřeji, zmáčknout jiný pedál, ale to je otázka cviku, tak měsíce...pak už to bude stejné jako s Mi :-)

            Počty munie se nepočítají dle typu, ale podle osnov výcviku. Takže když vám třeba řeknu, že pilot je CR poté co odpálí 10 střel, počítáte 10 střel na pilota a výcvik. S tím si plánovači poradí, nic s čím by civil musel radit :-)

            Ani munice do ručních zbraní se nenakupuje naráz. Bude se dokupovat dle potřeby...to je běžné.
            Skrýt celý příspěvek

          • JP--
            10:27 22.12.2021

            Klimesov
            2-5 let snad ne, naposledy mě kluci od vrtulí přišli jako docela Ok, takže rok bych věřil a pokud bude FMS tak i méně. Lítat uměj a avioniku a zbraně holt budou muset ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            2-5 let snad ne, naposledy mě kluci od vrtulí přišli jako docela Ok, takže rok bych věřil a pokud bude FMS tak i méně. Lítat uměj a avioniku a zbraně holt budou muset nadrtit, ale předpokádám, že se na to těší jak malý kluci.

            TF_HU
            Problém je, že se nekupuje ani munice na to úvodní zaškolení a pokud tak málo, že na reálný nasazení by to rozhodně nebylo, navíc představa o reálný spotřebě munice, řízený munice je podle mě u nás extrémně podstřelená. Za mě je lepší mít 5 let starou ve skladech, než nemít nic a koukat, navíc shelf live se pořád prodlužuje a blíží se skoro u všeho na 20 let, ale uznávám levná sranda to není. Pokud budeme pořád čekat na nový a nový druhy tak tu budeme čekat donekonečna.
            Jsem si myslel, že se třeba někdo poučí z toho jak při nasazení v Libii došla UK i Francouzům téměř veškerá protizemní řízená munice, nebo z Náhorního Karabachu, ale to bych asi chtěl moc.
            Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            15:29 22.12.2021

            JP

            však říkám, že to nepopírám, osobně se domnívám, že větší počty munice by nám taky slušely. Ovšem málokdo z nás vidí do reálného stavu. Tohle je věc na politiky, aby našli ...
            Zobrazit celý příspěvek

            JP

            však říkám, že to nepopírám, osobně se domnívám, že větší počty munice by nám taky slušely. Ovšem málokdo z nás vidí do reálného stavu. Tohle je věc na politiky, aby našli nějakou rovnováhu mezi počtem zbraní ve skladu a reálné potřeby.

            Dost výcviku se provede na simulátorech, trenažerech...ty dnešní jsou fakt dobré. Díky nim nemusíte střílet x raket ročně k zajištění vycvičenosti, ale bude postačovat třeba jen x-y, kde y je počet výstřelů na simulátoru. Ano, doufám stejně jako vy, že na MO ČR a GŠ AČR se z této zkušenosti poučili.

            S těmi raketami, no spíše střelami, já to myslel tak, že budete mít třeba střelu Siedewinder, ale dnes je třeba lepší Iris T. Koupíte Iris, když vám ve skladech leží stovka Sidewinderů? Tento druh rozhodování je složitější v zemi, kde máte omezené výdaje na obranu a nechuť občanů k takovým výdajům.
            Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    14:10 14.12.2021

    Líbí se mi spojení "flotila vrtulníků", opravdu velmi vtipně napsáno... těch 12 vrtulníků je jen pro udržení kapacit a schopností, žádná flotila to opravdu není.

    Líbí se mi spojení "flotila vrtulníků", opravdu velmi vtipně napsáno... těch 12 vrtulníků je jen pro udržení kapacit a schopností, žádná flotila to opravdu není.

    • markus223
      14:34 14.12.2021

      To je bohužel pravda.

      To je bohužel pravda.

    • flanker.jirka
      15:38 14.12.2021

      Obvzláště, když je slovo "flotila" ve větě přímo spojeno s AH 1Z. ...celé 4 kusy

      Obvzláště, když je slovo "flotila" ve větě přímo spojeno s AH 1Z. ...celé 4 kusy

      • Miroslav
        16:30 14.12.2021

        Explicitne nie je určené koľko kusov flotilou je, a koľko nie je. Roxette je skupina rovnako ako Alexandrovci

        Explicitne nie je určené koľko kusov flotilou je, a koľko nie je. Roxette je skupina rovnako ako Alexandrovci

        • Badysak
          17:45 14.12.2021

          Alexandrovci byli orchestr. Skupina má od každého nástroje jeden kus a to je dost velký rozdíl.

          Alexandrovci byli orchestr. Skupina má od každého nástroje jeden kus a to je dost velký rozdíl.

        • flanker.jirka
          18:13 14.12.2021

          Asi je to o preferencích autora, před časem se tu psalo o rozšíření "flotily" devíti UH 60 na Slovensku o další stroje.
          Osobně bych slovo flotila použil asi pro větší počet ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Asi je to o preferencích autora, před časem se tu psalo o rozšíření "flotily" devíti UH 60 na Slovensku o další stroje.
          Osobně bych slovo flotila použil asi pro větší počet strojů než je jedna letka, protože kupujeme letku tvořenou systémem H1.
          Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            18:56 14.12.2021

            Jenže ono je to v pořádku, kromě "námořního" významu má slovo flotila nejen v češtině tento význam "Flotila může označovat i skupinu jiných dopravních prostředků - aut, kosmických ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jenže ono je to v pořádku, kromě "námořního" významu má slovo flotila nejen v češtině tento význam "Flotila může označovat i skupinu jiných dopravních prostředků - aut, kosmických lodí apod., které mají něco společného - patří jednomu státu, dopravci, podniku apod." Na počtu přitom nezáleží.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            09:36 15.12.2021

            Myslím, že Nesher to nižšie vysvetlil presne. Flotilou nazvať možno každú technickú skupinu ktorá patrí štátu, firme alebo jednotlivcovi. Napríklad nevidím problém povedať, že ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Myslím, že Nesher to nižšie vysvetlil presne. Flotilou nazvať možno každú technickú skupinu ktorá patrí štátu, firme alebo jednotlivcovi. Napríklad nevidím problém povedať, že firma má 2 dodávkové vozidlá a je to ich flotila dodávkových vozidiel. Hoci sú len 2, patria a pracujú pre firmu
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:54 15.12.2021

            Chápu to, ale spíše bych použil názvosloví z oboru, tedy, letka.

            Chápu to, ale spíše bych použil názvosloví z oboru, tedy, letka.

          • Miroslav
            10:27 15.12.2021

            Ani veľkosť letky nie je presne definovaná. Vo východnej terminológii ktorú dodnes používame je letka zložená z 12 strojov. A čo letka ministerstva vnútra ktorá má u nás 2x A-319, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ani veľkosť letky nie je presne definovaná. Vo východnej terminológii ktorú dodnes používame je letka zložená z 12 strojov. A čo letka ministerstva vnútra ktorá má u nás 2x A-319, 2x Fokker 100, 2x Mi-171 a Bell-429? Je 7 stojov letka alebo flotila leteckého útvaru MV? :D
            Skrýt celý příspěvek

      • SYN_
        11:16 15.12.2021

        Ještě tak aby byly necelé :)

        Ještě tak aby byly necelé :)

        • flanker.jirka
          12:59 15.12.2021

          :-) můžeme jen doufat, že budou se všemi nabízenými senzory a vybavením, které v rámci DSCA schválilo, tedy, že se na nich nezačalo moc šetřit a domácímu publiku tak jen zalepit ...
          Zobrazit celý příspěvek

          :-) můžeme jen doufat, že budou se všemi nabízenými senzory a vybavením, které v rámci DSCA schválilo, tedy, že se na nich nezačalo moc šetřit a domácímu publiku tak jen zalepit hubu tím, že jsou to opravdu 4 kusy a ne třeba ořezané verze jako Fabia v základu.
          Skrýt celý příspěvek

    • spesl
      10:26 15.12.2021

      Zato 10ks zastaralých MI24V a 4xMI171š to je "flotila ".

      Zato 10ks zastaralých MI24V a 4xMI171š to je "flotila ".

      • flanker.jirka
        13:03 15.12.2021

        221 letka má u sebe pouze 4 Mi 171š, ale zapomněl jste na dalších 11 u 222 letky.

        221 letka má u sebe pouze 4 Mi 171š, ale zapomněl jste na dalších 11 u 222 letky.

        • spesl
          14:53 15.12.2021

          Mi171š se tedy z armády vyřazují a jdou z 222 a 221 do šrotu ?

          Mi171š se tedy z armády vyřazují a jdou z 222 a 221 do šrotu ?

          • skelet
            15:19 15.12.2021

            ne, vyřazují se jen Mi-24V

            ne, vyřazují se jen Mi-24V

          • flanker.jirka
            16:55 15.12.2021

            S Mi 171š se počítá i nadále.

            S Mi 171š se počítá i nadále.

        • spesl
          18:04 15.12.2021

          Takže když se nevyřazují a zůstavají včetně obsluhy ,tak jsem je neopomněl.

          Takže když se nevyřazují a zůstavají včetně obsluhy ,tak jsem je neopomněl.

          • flanker.jirka
            10:39 16.12.2021

            Kdyby jste je neopomněl, tak nenapíšete "4xMI171š" ale započítáte do toho i těch dalších 11 kusů u druhé letky. :-)

            Kdyby jste je neopomněl, tak nenapíšete "4xMI171š" ale započítáte do toho i těch dalších 11 kusů u druhé letky. :-)

          • spesl
            13:07 16.12.2021

            H1 jdou do 222 ,nebo jen do 221. Asi tak.

            H1 jdou do 222 ,nebo jen do 221. Asi tak.