Společnost DAF Trucks dodala belgické armádě první vojenské logistické nákladní automobily na podvozcích Tatra

Společnost DAF Trucks dodala belgické armádě první vojenské logistické nákladní automobily na podvozcích Tatra
DAF CF Military / TDV (Zvětšit)

Ve čtvrtek 1. prosince 2022 převzali zástupci belgické armády první vojenská logistická nákladní vozidla řady DAF CF Military. Celkem belgické ozbrojené síly objednaly bez mála 900 těchto vozidel, která jsou postavena na podvozku Tatra. Dodávky nových vozidel mají být dokončeny v roce 2025.

Během slavnostního aktu odevzdal prezident automobilky DAF Trucks Harald Seidel generálmajorovi Thierry Esserovi a generálporučíkovi Frédériku Goetynckovi, kteří zastupovali ministryni obrany Ludivine Dedonderovou, klíče od prvních sériových logistických automobilů řady DAF CF Military. Symbolicky se tak stalo v belgické továrně firmy DAF ve městě Westerlo, která se nachází asi 60 kilometrů od centrály DAFu v nizozemském Eindhovenu. Výroba prvních 150 vozů určených pro Motorizovanou brigádu, Pluk speciálních operací a Zdravotnickou složku belgické armády je již v plném proudu.

Belgické ministerstvo obrany objednalo v roce 2021 na základě výsledků výběrového řízení celkem 879 logistických nákladních vozidel, přičemž společnost DAF Trucks, která je dodavatelem (a tzv. „prime kontraktorem“), na projektu od začátku úzce spolupracuje s českými společnostmi Tatra Trucks a Tatra Defence Vehicle. Tatra Trucks má na starosti výrobu podvozků, podnik Tatra Defence Vehicle vyrábí pancéřované kabiny pro část vozů. Úspěch spolupráce firem DAF, Tatra Trucks a Tatra Defence Vehicle v belgickém výběrovém řízení znamená pro kopřivnické podniky nejvýznamnější armádní zakázku za poslední léta, a navíc první takto velkou zakázku do armády NATO ze západní Evropy.


DAF CF Military; větší foto / TDV

Belgická armáda v rámci dodávek získá 636 vozů v konfiguraci podvozku 4x4 (označení DAF CF YAV) a 243 vozidel v provedení 8x8 (DAF CF YAA). Výčet verzí čtyřnápravových vozidel DAF CF Military zahrnuje varianty s jednoramenným hákovým nakladačem pro manipulaci s kontejnery a kontejnerovými nástavbami ve formě plošin a valníků, dále jednostranné sklápěče a rovněž verzi, u níž je jednoramenný hákový nakladač doplněn hydraulickým jeřábem. Verze dvounápravové jsou pak osazeny příčkami pro přepravu unifikovaných kontejnerů a valníkových plošin a mohou být vybaveny hydraulickým jeřábem v zadní části. Všechna vozidla budou postavena na podvozku tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, nezávislým zavěšením výkyvných polonáprav a vzduchovým pérováním a budou bez výjimky vybaveny centrálním dohušťováním pneumatik.

Z celkového počtu bude 352 vozů opatřeno pancéřovanými kabinami s vysokou úrovní balistické a protiminové ochrany, které pro tento projekt vyvinula a certifikovala společnost Tatra Defence Vehicle. Belgické ministerstvo obrany si navíc vyhradilo opci na nákup dalších pancéřovaných kabin a příslušných technologických setů pro případnou výměnu standardních kabin u již objednaných vozidel – z toho vyplývá i unikátnost konstrukce těchto vozů, které je možno bez problémů osadit jak standardní, tak pancéřovanou kabinou.


DAF CF Military; větší foto / TDV

Automobily v provedení 4x4 jsou poháněny motory PACCAR MX-11 s výkonem 300 kW, provedení s podvozky 8x8 pak jsou opatřeny motory PACCAR MX-13 s výkonem 340 kW. Významnou předností vozidel CF Military je celková výška. Ta u všech provedeních nepřesahuje 4 metry, a to ani při přepravě zvýšené verze 20stopého přepravního kontejneru (tzv. ISO 1cc). Standardní nepancéřované kabiny pro více než polovinu automobilů z celkového počtu dodá společnost DAF Trucks. Kompletně se vyrábějí v již zmiňované továrně ve Westerlo, stejně jako interiéry pro pancéřované kabiny. Interiéry a ovládací prvky jsou pro pancéřované a nepancéřované kabiny stejné, aby byl pro osádky přechod mezi nimi bezproblémový.

Bez zajímavosti jistě není ani to, že v rámci dalšího výběrového řízení belgického ministerstva obrany na pořízení minimálně 9 kusů těžkých čtyřnápravových tahačů uspěla opět automobilka DAF Trucks s odvozenou variantou vozidla DAF CF Military 8x8, tj. opět s tatrováckým podvozkem a pancéřovanou kabinou od Tatra Defence Vehicle.

Společnost DAF bude úzce spolupracovat s belgickými ozbrojenými silami na zajištění údržby nákladních vozidel řady DAF CF Military. Zásadní roli bude hrát belgická síť prodejců DAF s určenými středisky podpory v Houthalenu a Grâce-Hollogne. Pokud jde o údržbu mimo území Belgie, po celém světě je k dispozici dealerská síť společnosti DAF s více než 1100 pobočkami, stejně jako rozsáhlý tým podpory DAF International Truck Service. Dealerská síť DAF se může spolehnout také na podporu PACCAR Parts s rychlou dostupností dílů.


DAF CF Military; větší foto / TDV

K projektu nových logistických vozidel pro belgickou armádu ministryně obrany Ludivine Dedonderová řekla: „Dobře postavené logistické a přepravní kapacity jsou nezbytné pro úspěch vojenských operací. Zavedení těchto nových vozidel je dalším velkým krokem vpřed pro ozbrojené síly. Nová vozidla jsou vhodná pro operace v jakémkoli prostředí a jsou také doslova životně důležitá pro náš vojenský personál, který každý den riskuje své životy pro naši bezpečnost. Ne méně než 40 procent těchto vozidel je pancéřovaných, a tak poskytují životně důležitou ochranu našim vojákům, když jsou v akci. V případě potřeby mohou být ostatní vozidla vybavena stejným typem kabiny, aby bylo zajištěno, že naši vojáci budou v bezpečí. Jsem samozřejmě velmi ráda, že velká část produkce bude probíhat také v Belgii. Spoluprací s belgickými společnostmi směrem k naší strategické autonomii a bezpečnosti našeho vojenského personálu ve skutečnosti posilujeme nejen naše ozbrojené síly, ale i celou zemi.“

„Armáda musí mít vybavení, na které se může spolehnout i za těch nejnáročnějších a nejobtížnějších podmínek,“ řekl Harald Seidel, prezident společnosti DAF Trucks. „Jsme proto nesmírně hrdí na to, že si belgická armáda zvolila spolehlivost a bezkonkurenční kvality našich nákladních vozidel CF Military. Všestrannost našich vozidel dokazuje, že společnost DAF nabízí také vynikající logistické řešení pro všechny vojenské účely,“ dodal Harald Seidel.

„Spolehlivé vybavení a bezpečnost našeho personálu jsou nanejvýš důležité,“ zdůraznil generálporučík Frédéric Goetynck, generální ředitel DGMR (Generální ředitelství pro materiální zdroje). „Potřebovali jsme nahradit naše 30 let staré nepancéřované nákladní vozy tak, abychom zajistili bezpečnost personálu během misí automobily, které mají ve své kategorii výjimečné terénní schopnosti,“ uzavřel Frédéric Goetynck.

Galerie

DAF CF Military / TDV DAF CF Military / TDV DAF CF Military / TDV

Nahlásit chybu v článku


Související články

CF Military: Nákladní vozidla Tatra pro belgickou armádu

Belgické ministerstvo obrany objednalo nákladní automobily CF Military na tatrováckých ...

Belgie kupuje samohybné houfnice CAESAR

Belgické ministerstvo obrany kupuje nové samohybné houfnice pro pozemní síly (nizozemsky ...

Belgická armáda poprvé představila nové logistické vozy na tatrováckém podvozku

Belgie slaví 21. července Národní den jako připomenutí nezávislosti na Spojeném království ...

Tatra Trucks dodá české armádě stovky nových nákladních automobilů

Zástupci kopřivnické automobilky Tatra Trucks a Ministerstva obrany ČR podepsali v tomto týdnu ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Charfi
    02:11 12.12.2022

    Opět si jenom povzdechnu, že my kupujeme nepancéřovaný valníky. Bez možnosti výměny kabiny, ani nástavby…

    Opět si jenom povzdechnu, že my kupujeme nepancéřovaný valníky. Bez možnosti výměny kabiny, ani nástavby…

  • Maulincio
    17:40 09.12.2022

    Zajímalo by mě, zda má roura na sobě nápis TATRA a nebo došlo ke kompletnímu přeznačkování na DAF... jelikož v kirátké tiskové zprávě od DAFu jsem o Tatře neviděl ani zmínku, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mě, zda má roura na sobě nápis TATRA a nebo došlo ke kompletnímu přeznačkování na DAF... jelikož v kirátké tiskové zprávě od DAFu jsem o Tatře neviděl ani zmínku, tak nevím nevím jestli se tím budou chlubit jako jejich vlastním výrobkem a nebobude záležet na bystrém oku a postřehu sledovatele, že jde o podvozek jiné firmy.Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      17:54 09.12.2022

      DAF sa na tlačovke vyjadril citujem: "Made in Europe. Made in Belgium. But also made in the Netherlands and made in Czech Republic ;)

      DAF sa na tlačovke vyjadril citujem: "Made in Europe. Made in Belgium. But also made in the Netherlands and made in Czech Republic ;)

      • Sgt Murphy
        18:28 09.12.2022

        Ďalej citujem opäť DAF: "Production of the cabs of the CF Military trucks will take place in DAF’s cab plant in Westerlo, Belgium. The engines come from DAF’s engine plant in ...Zobrazit celý příspěvek

        Ďalej citujem opäť DAF: "Production of the cabs of the CF Military trucks will take place in DAF’s cab plant in Westerlo, Belgium. The engines come from DAF’s engine plant in Eindhoven, the Netherlands. Chassis will be produced at the TATRA TRUCKS plant in the Czech Republic." Takže netuším prečo podľa teba sa DAF chváli vozidlom ako vlastným výrobkom?Skrýt celý příspěvek

        • Danik
          16:09 10.12.2022

          Zrovna pancéřové kabiny se budou dělat v TDV. Navíc nepancéřované kabiny jsou téměř identické s těmi, co Tatra dává na modelovou řadu Phoenix. DAF tedy zajišťuje motor, převodovku ...Zobrazit celý příspěvek

          Zrovna pancéřové kabiny se budou dělat v TDV. Navíc nepancéřované kabiny jsou téměř identické s těmi, co Tatra dává na modelovou řadu Phoenix. DAF tedy zajišťuje motor, převodovku a nápis DAF na přední straně kabiny.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            16:50 10.12.2022

            Danik máš to napísané aj v článku: "Standardní nepancéřované kabiny pro více než polovinu automobilů z celkového počtu dodá společnost DAF Trucks. Kompletně se vyrábějí v již ...Zobrazit celý příspěvek

            Danik máš to napísané aj v článku:

            "Standardní nepancéřované kabiny pro více než polovinu automobilů z celkového počtu dodá společnost DAF Trucks. Kompletně se vyrábějí v již zmiňované továrně ve Westerlo, stejně jako interiéry pro pancéřované kabiny. Interiéry a ovládací prvky jsou pro pancéřované a nepancéřované kabiny stejné, aby byl pro osádky přechod mezi nimi bezproblémový."

            TDV dodá na pancierové kabíny len "pancierovú škrupinu", ostatok je od DAFu. Tatra na radu Phoenix používa práve kabíny od DAFu rady CF ;)Skrýt celý příspěvek

          • The Pale Emperor
            18:10 10.12.2022

            Přesně to tím Danik myslel, tu “pancéřovou skořepinu”. :-)

            Přesně to tím Danik myslel, tu “pancéřovou skořepinu”. :-)

          • Sgt Murphy
            19:03 10.12.2022

            Pancierová škrupina ale nie je celá kabína pokiaľ viem, to by si vodiča nepotešil keby v nej nenašiel ani sedačku, palubnú dosku ani volant... a nepancierované kabíny vyrába DAF aj ...Zobrazit celý příspěvek

            Pancierová škrupina ale nie je celá kabína pokiaľ viem, to by si vodiča nepotešil keby v nej nenašiel ani sedačku, palubnú dosku ani volant... a nepancierované kabíny vyrába DAF aj pre Tatru celé takže nechápem tú narážku Danika že na nich majú "vyrobený" len nápis.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            23:58 10.12.2022

            "více než polovina" myslím znamená cca nad polovinu. Kdo bude dělat zbytek se asi dá předpokládat (Nizozemci, případně přímo Tatra). S tou pancéřovou skořepinou je to krapet ...Zobrazit celý příspěvek

            "více než polovina" myslím znamená cca nad polovinu. Kdo bude dělat zbytek se asi dá předpokládat (Nizozemci, případně přímo Tatra). S tou pancéřovou skořepinou je to krapet složitější, což je patrné při prvním pohledu na rozdíly mezi pancéřovou x standardní kabinou. Ty pancéřové se budou dělat v TDV. Potom jak u chráněných tak i nechráněných jsou ještě vidět prvky militarizované Tatry Phoenix, které u DAFu CF nenajdeš, třeba úpravy krytu předního nárazníku. samozřejmě interiér si bude dělat DAF.

            Pro Tatru je to sakra velký úspěch.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            07:52 11.12.2022

            Áno. Viac než polovica z celkového počtu má nepancierovanú kabínu (DAF) a menej než polovica pancierovú (TDV/DAF). Ešte raz, Phoenix má kabíny od DAF nie od Tatry.

            Áno. Viac než polovica z celkového počtu má nepancierovanú kabínu (DAF) a menej než polovica pancierovú (TDV/DAF). Ešte raz, Phoenix má kabíny od DAF nie od Tatry.

          • Sgt Murphy
            08:33 11.12.2022

            Citujem originálny text DAF... Keďže očividne si ho nevieš sám dohľadať ...Zobrazit celý příspěvek

            Citujem originálny text DAF... Keďže očividne si ho nevieš sám dohľadať https://www.daf.com/en/news-an...

            "Forty percent of the vehicles are fitted with armoured cabs, which provide a high level of protection for occupants during military operations."

            "The non-armoured cabins for CF Military trucks are produced from start to finish at the DAF factory in Westerlo. The interiors for the state-of-the-art shielded cabins, which are supplied by Tatra Defence Vehicles (TDV), are also produced in Westerlo. The controls are the same in both types of cabs, allowing drivers to easily switch from one type of vehicle to another.

            Tak zhrnutie ešte raz pre tých čo nepochopili a nerozumejú anglicky. 40% automobilov DAF CF Military má pancierovanú kabínu, ktorej pancierová "škrupina" je dodávaná TDV, interiér kabín je DAF. 60% automobilov DAF CF Military má nepancierovanú kabínu odvodenú od civilnej rady CF a vyrábané sú 100% komplet v Belgicku. Kabíny od DAFu a vyrobené v Belgicku používa aj Tatra na radu Phoenix, či už civilnú alebo militarizovanú verziu.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            09:51 11.12.2022

            Murphy proč se hádáš sám se sebou? Jo Phoenix má cab převzatý od DAFu CF. Pancéřové si bude dělat TDV, interiér samozřejmě DAF, nepancéřované DAF. Jediné co jsem z textu blbě ...Zobrazit celý příspěvek

            Murphy proč se hádáš sám se sebou? Jo Phoenix má cab převzatý od DAFu CF. Pancéřové si bude dělat TDV, interiér samozřejmě DAF, nepancéřované DAF. Jediné co jsem z textu blbě pochopil bylo to s procenty chráněné x nechráněné. Jo 60% jsou kabiny DAF a 40% TDV, interiér DAF. Já ti jen opakuji, že militarizovaná Tatra Phoenix má prvky, které jsou i na NEchráněných belgických DAFech, viz kryt předního nárazníkuSkrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            11:42 11.12.2022

            Ešte som stále nepochopil tvoju vetu z 16:09 že DAF na tých nepancierovaných kabínach zaisťuje len nápis na prednej strane kabíny. Tak keď vieš že DAF tie kabíny vyrába v Belgicku ...Zobrazit celý příspěvek

            Ešte som stále nepochopil tvoju vetu z 16:09 že DAF na tých nepancierovaných kabínach zaisťuje len nápis na prednej strane kabíny. Tak keď vieš že DAF tie kabíny vyrába v Belgicku aj pre Tatru aj tak prečo potom napíšeš taký blud a snažíš sa o tom dohadovať? Fakt nechápem.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            23:22 11.12.2022

            Sgt Murphy. To jsem (pravda zbytečně moc) přehnal a nadnesl fakt, že DAF si tam sice hodil své logo, ale podstatné části jsou od jiného výrobce. Což je dnes samozřejmě běžná praxe ...Zobrazit celý příspěvek

            Sgt Murphy. To jsem (pravda zbytečně moc) přehnal a nadnesl fakt, že DAF si tam sice hodil své logo, ale podstatné části jsou od jiného výrobce. Což je dnes samozřejmě běžná praxe ve všem a u všech...Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      11:49 10.12.2022

      U nákupu jakéhokoliv zbraňového systému je třeba říkat automaticky, že se bude vyrábět v dané zemi, že přinese zaměstnanost atd. Většině voličů tohle stačí, aby ten nákup ...Zobrazit celý příspěvek

      U nákupu jakéhokoliv zbraňového systému je třeba říkat automaticky, že se bude vyrábět v dané zemi, že přinese zaměstnanost atd. Většině voličů tohle stačí, aby ten nákup "přijala". Jaká je realita, to už nemá čas nikdo pořádně zjišťovat - a ono to ani nejde pořádně zjistit.

      Vždyť ty pancéřové kabiny sice dělá TDV, a je to opravdu věda. Ale třeba kdo dodává vysokopevnostní ocelové pláty, z kterých se svařují kabiny? Izraelci? To samé pro Pandury.

      Je vůbec v ČR nějaká ocelárna, která je schopná dodávat vysokopevnostní ocelové pláty pro pancéřové korby / kabiny?

      Jinak skutečné gro Tatry, srdce podvozků Tatra, je jejich unikátní slévárna a kovárna - https://www.tatrametalurgie.cz... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:20 09.12.2022

    Jaké kontejnery bude vozit verze 4x4? Nebude to něco podobného co "malé DAFy v Holandské armádě pouze pro desetistopé kontejnery? ... vozit na 4x4 standardní dvacetistopé, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Jaké kontejnery bude vozit verze 4x4? Nebude to něco podobného co "malé DAFy v Holandské armádě pouze pro desetistopé kontejnery?
    ... vozit na 4x4 standardní dvacetistopé, tak snad jen po silnici.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    14:19 09.12.2022

    Dnes som videl novú Tatru Phoenix 6x6 valník vo farbách OS SR, má niekto k tomu bližšie info? Je to opäť nejaká kusovka alebo sa už rozbehol sľubovaný väčší nákup vozidiel pre OS ...Zobrazit celý příspěvek

    Dnes som videl novú Tatru Phoenix 6x6 valník vo farbách OS SR, má niekto k tomu bližšie info? Je to opäť nejaká kusovka alebo sa už rozbehol sľubovaný väčší nákup vozidiel pre OS SR a niečo mi ušlo?Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:44 09.12.2022

      Možná nějaký předváděcí kus.

      Možná nějaký předváděcí kus.

      • Sgt Murphy
        16:28 09.12.2022

        Tiež možnosť. Ale nebolo by od veci mať ich aj reálne v ozbrojených silách vo verzii aké majú Belgičania.

        Tiež možnosť. Ale nebolo by od veci mať ich aj reálne v ozbrojených silách vo verzii aké majú Belgičania.

Načítám diskuzi...