Společnost GDELS představí na Dnech NATO obrněné vozidlo ASCOD 42

Společnost GDELS představí na Dnech NATO obrněné vozidlo ASCOD 42
ASCOD 42 / DP (Zvětšit)

Na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě Mošnově se už tradičně koná jedna z největších bezpečnostních show na evropském kontinentu – Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky. Letos se bude konat již 20. ročník, který se uskuteční o víkendu 19. a 20. září.

Dny NATO a Vzdušných sil Armády České republiky jsou jednou z nemnoha akcí svého druhu, které se letos v Evropě navzdory pandemické situaci konají, a tedy i jednou z mála příležitostí prezentace pro společnosti obranného a bezpečnostního průmyslu. Už po několik let se Dnů NATO zúčastňuje i společnost General Dynamics European Systems (GDELS), která je letos jedním z jejich hlavních marketingových partnerů.

GDELS o nadcházejícím víkendu ve statické expozici i během dynamických ukázek předvede nejnovější provedení bojového vozidla pěchoty ASCOD 42, které společnost nabízí české armádě v rámci výběrového řízení na nová pásová vozidla. Během Dnů NATO v minulých letech se v dynamických ukázkách představilo vozidlo ASCOD 42 v provedení vozidlo palebné podpory s věží osazenou zbraní ráže 120 mm nebo jako bojové vozidlo pěchoty s bezosádkovou věží UT-30 MK2.

Loni se na mošnovském letišti představil technologický demonstrátor bojového vozidla pěchoty ASCOD 42 s osádkovou věží MT-30 MK2 a interiérem pro tříčlennou posádku plus osm členů výsadkového družstva. O nadcházejícím víkendu společnost GDELS představí v premiéře další vývojový stupeň technologického demonstrátoru bojového vozidla pěchoty ASCOD 42 s osádkovou věží MT-30 MK2, který se zúčastní i plánovaných listopadových zkoušek funkčních vzorků Armády České republiky. Všechny varianty vozidla ASCOD 42 představené na Dnech NATO v posledních letech demonstrují variabilitu platformy ASCOD a možnosti zástavby různých bojových systémů a uspořádání interiéru.


ASCOD 42; větší foto / DP

Hlavní výzbroj stroje představuje kanon Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm nabíjený z interiéru věže. Doplňkovou zbraní je kulomet ráže 7,62 mm. Vedle toho je ve věži MT-30 MK2 ukryto vysouvací odpalovací zařízení pro dvě protitankové řízené střely Spike. Velmi důležitým aspektem z hlediska logistiky a unifikace je fakt, že pásové bojové vozidlo pěchoty ASCOD 42 nabízené české armádě využívá stejnou výzbroj jako kolové bojové vozidlo pěchoty KBVP Pandur II CZ 8×8 české armády, a tedy také střelivo a systém podávání munice i nábojové pásy jsou plně kompatibilní s těmi, jež se využívají u KBVP Pandur II CZ. Pokud by armáda zvolila typ ASCOD 42, veškerá logistika týkající se munice a výzbroje by byla pro kolovou i pásovou platformu shodná, a to včetně řízených protitankových střel.

Kanon Mk44 Bushmaster II v osádkové věži MT-30 MK2 má elevační rozsah -10 stupňů až +60 stupňů, což jsou mezi moderními bojovými vozidly pěchoty s osádkovými věžemi mimořádné hodnoty. ASCOD 42 tak může díky velkému elevačnímu rozsahu i vysoké kadenci hlavní zbraně a moderním elektronickým pozorovacím či zaměřovacím systémům účinně působit proti vzdušným cílům. To je umocněno i schopností používat tzv. air-burst munici.

ASCOD 42 v provedení bojové vozidlo pěchoty má v základu hmotnost 38 t, ovšem s možností navýšit ji až na 42 t. ASCOD 42 tedy disponuje velkou váhovou rezervou pro růstový potenciál a modernizace či speciální vybavení. Osádku vozidla tvoří tři osoby (velitel, střelec a řidič), přičemž v útrobách je prostor pro osmičlenné pěchotní družstvo. Vozidlo, které se představí na Dnech NATO, pohání motor MTU 8V MT199 TE21 o výkonu 600 kW spojený převodovkou RENK HSWL 256B, může však být osazeno i silnější pohonnou jednotkou až o výkonu 800 kW nebo hybridním pohonným systémem.


Bojový modul ASCOD 42; větší foto / DP

GDELS působí na českém trhu již od minulého desetiletí prostřednictvím své pobočky GDELS-Czech, přičemž počátkem byl projekt vozidel Pandur II CZ 8×8 pro AČR. Jako strategický partner pro tento projekt byl vybrán státní podnik VOP, který pak ve spolupráci s GDELS zajišťoval dodávky pandurů pro českou armádu. I v případě další modernizace českých pozemních sil zavedením platformy ASCOD 42, pokud uspěje ve výběrovém řízení, GDELS počítá se zapojením českých firem, a chce tak rozšířit vazby a spolupráce, které již existují. České firmy se například v posledních letech podílely na výrobě vozidel Pandur pro Kuvajt, dodávají komponenty do vozidel Piranha 5 pro Rumunsko a Dánsko nebo pro britský program Ajax.

Pro projekt ASCOD 42 pro českou armádu GDELS počítá se zapojením podniku VOP v pozici systémového integrátora. Zástupci GDELS také vloni a letos podepsali memoranda s několika českými společnostmi, které by se tak mohly podílet na výrobě a dodávkách vozidel ASCOD 2 pro AČR.  Šlo o společnost VR Group, se kterou by GDELS spolupracovala na vývoji a výrobě simulačních systémů pro vozidlo ASCOD 42. Další dohoda byla podepsána s pardubickou firmou RETIA, která by se podílela na integraci IT struktury a elektronických komponent. Stejně tak GDELS navázala kontakty s českými vědeckými institucemi a vysokými školami, jako jsou například fakulty strojní a elektrotechnická ČVUT, brněnské výzkumné centrum CEITEC nebo VŠB – Technická univerzita Ostrava.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Rozhovor: ASCOD 2 je ideální platforma pro budoucí potřeby Armády České republiky

Před nedávnem Ministerstvo obrany oznámilo zahájení výběrového řízení na nová pásová vozidla pro ...

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová ...

ASCOD 42 – univerzální obrněnec plnící požadavky české armády

Jedním z uchazečů ve výběrovém řízení na nová pásová obrněná vozidla pro Armádu České republiky ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    17:27 17.09.2020

    Pořád se jaksi nemůžu smířit s tím, že lidi od GDELS nepoužili na ten podvozek věž jako je na rakouském Ulanu. Vypadá skvěle a tomu podvozku by slušela. Tohle je prostě Elbiťácký ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pořád se jaksi nemůžu smířit s tím, že lidi od GDELS nepoužili na ten podvozek věž jako je na rakouském Ulanu. Vypadá skvěle a tomu podvozku by slušela. Tohle je prostě Elbiťácký hnus mno...
    Skrýt celý příspěvek

    • Marcus
      19:37 17.09.2020

      Pořád se jaksi nemůžu smířit s tím, že lidi od GDELS nepoužili na ten podvozek něco od Cockerillu.... Ale chápu je. Elbit je prostě levnější a jelikož se ta věž ještě nevyrábí, tak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pořád se jaksi nemůžu smířit s tím, že lidi od GDELS nepoužili na ten podvozek něco od Cockerillu.... Ale chápu je. Elbit je prostě levnější a jelikož se ta věž ještě nevyrábí, tak je možné rozjet výrobu u nás. A to je prostě plus.
      Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        21:31 17.09.2020

        Mno myslím že si tu věž vyrábí Rumuni pro své Piranhy V a budou si je vyrábět Španělé (rovněž pro nové Piranhy). Tedy pokud bysme si je vyráběli my, nepůjde o žádné unikum, jde o ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Mno myslím že si tu věž vyrábí Rumuni pro své Piranhy V a budou si je vyrábět Španělé (rovněž pro nové Piranhy). Tedy pokud bysme si je vyráběli my, nepůjde o žádné unikum, jde o normální exportní produkt. Věže od Cockerillu mají výhodu v tom, že by do těch větších měl jít v pohodě osadit i kanón )minimálně 105 ale asi i větší) což je prostě bezva. Pokud jde o tu na Ulanu, tak je myslím od Rheinmetallu, který navrhl i věž pro britský Ajax atd. Němci věže prostě umí - minimálně ty osádkové.
        Skrýt celý příspěvek

        • Marcus
          12:40 18.09.2020

          Myslím, že ti všichni budou používat věže UT-30. Bezosádkovou věž MT-30 mk2 nikdo jiný nepoužívá a ještě nebyla sériově vyráběná. My budeme první.
          Cockerill prostě věže umí. ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Myslím, že ti všichni budou používat věže UT-30. Bezosádkovou věž MT-30 mk2 nikdo jiný nepoužívá a ještě nebyla sériově vyráběná. My budeme první.
          Cockerill prostě věže umí. Ochrana, variabilita, promyšlenost. To vše ale za vyšší cenu a jen made in belgium.
          Skrýt celý příspěvek

          • Marcus
            12:41 18.09.2020

            Oprava: Osádkovou vez MT-30 mk2 nikdo jiny nepoužívá.....

            Oprava: Osádkovou vez MT-30 mk2 nikdo jiny nepoužívá.....

  • Arccos
    09:16 16.09.2020

    Nemám nic proti ASCODU a myslím, že jestli jej armáda vybere, tak nějakou chybu neudělá, což platí asi o všech uchazečích. Ale tyhle masír PR články mi ho dokážou tak nanejvýš ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nemám nic proti ASCODU a myslím, že jestli jej armáda vybere, tak nějakou chybu neudělá, což platí asi o všech uchazečích. Ale tyhle masír PR články mi ho dokážou tak nanejvýš znechutit. Koho tím chcete zaujmout? Kdybyste aspoň články poctivě označovali za reklamu...
    Skrýt celý příspěvek

  • Maulincio
    17:29 15.09.2020

    Prosím prosím ještě jednu o ASCODu!

    Prosím prosím ještě jednu o ASCODu!

  • Maulincio
    15:49 15.09.2020

    Prosím prosím ještě jedu o ASCODu!

    Prosím prosím ještě jedu o ASCODu!

  • flanker.jirka
    10:01 15.09.2020

    Argumentace s maximální elevací je jako "mezi slepými jednooký král."
    Při srovnání s BVP 2 má slepý prostor nad sebou vozidlo Ascod42 jednou tak velký.
    BVP 2 má slepý prostor ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Argumentace s maximální elevací je jako "mezi slepými jednooký král."
    Při srovnání s BVP 2 má slepý prostor nad sebou vozidlo Ascod42 jednou tak velký.
    BVP 2 má slepý prostor nad sebou 30°, Ascod pak 60°
    Skrýt celý příspěvek

    • satai
      10:15 15.09.2020

      Ale zase to BVP nic netrefi...

      Ale zase to BVP nic netrefi...

      • flanker.jirka
        11:09 15.09.2020

        :-) i to je dost možné :-) přece jen to bude více závislé na výcviku a možnostech techniky bez SŘP

        :-) i to je dost možné :-) přece jen to bude více závislé na výcviku a možnostech techniky bez SŘP

      • Rošťák
        17:58 15.09.2020

        Ale to zase ne...... pokud bude bevina stát,protivník se nebude úplně nejrychleji přesouvat,bude to ve dne ( a v neztížených podmínkách ) a SO nebude kopyto tak i něco trefí ;)

        Ale to zase ne...... pokud bude bevina stát,protivník se nebude úplně nejrychleji přesouvat,bude to ve dne ( a v neztížených podmínkách ) a SO nebude kopyto tak i něco trefí ;)

        • flanker.jirka
          19:07 15.09.2020

          tak že můžeme klidně spát, hlídají nás profíci

          tak že můžeme klidně spát, hlídají nás profíci

          • Scotty
            19:20 15.09.2020

            Ono s pozorovacími přístroji co jsou v befku se nedají dělat zázraky.

            Ono s pozorovacími přístroji co jsou v befku se nedají dělat zázraky.

          • Rošťák
            20:04 15.09.2020

            Tak ona bevina v pozorovacích přístrojích tahá za docela krátkej provaz .... a SO může bejt profík nad profíky, ale když vám zvesela sám od sebe shazuje stabík tak toho taky moc ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak ona bevina v pozorovacích přístrojích tahá za docela krátkej provaz .... a SO může bejt profík nad profíky, ale když vám zvesela sám od sebe shazuje stabík tak toho taky moc neuděláte ;)
            Skrýt celý příspěvek

    • Charlie
      10:31 15.09.2020

      Max elevace BVP-2 je 75°, jeho slepý prostor je tedy 50°, ASCOD 60°, to není zas takový rozdíl. Kolikrát se tenhle maximální náměr použije?

      Max elevace BVP-2 je 75°, jeho slepý prostor je tedy 50°, ASCOD 60°, to není zas takový rozdíl. Kolikrát se tenhle maximální náměr použije?

      • flanker.jirka
        11:08 15.09.2020

        Charlie, možná na vaší planetě, beru horní hemisféru, ta zabírá od 0°do 90° od 90° odečtu 75° výsledek je 15° na každou stranu od vozidla, což je 2x15° tedy 30°

        Charlie, možná na vaší planetě, beru horní hemisféru, ta zabírá od 0°do 90° od 90° odečtu 75° výsledek je 15° na každou stranu od vozidla, což je 2x15° tedy 30°

        • Charlie
          13:27 16.09.2020

          Na mojí planetě je to stejně, holt už je ta hlava slabší, no :/

          Na mojí planetě je to stejně, holt už je ta hlava slabší, no :/

    • Arthur
      10:43 15.09.2020

      BVP-M, s vežou TURRA-30 má námer v rozsahu −10° až +70°

      BVP-M, s vežou TURRA-30 má námer v rozsahu −10° až +70°

      • Rošťák
        17:59 15.09.2020
        Oblíbený příspěvek

        Ale tuto věž nemáme a dá li bůh, ani mít nebudeme :D

        Ale tuto věž nemáme a dá li bůh, ani mít nebudeme :D

        • satai
          18:53 15.09.2020

          Nezbývá, než držet palce ;-)

          Nezbývá, než držet palce ;-)

      • flanker.jirka
        19:14 15.09.2020

        Arthur
        Neváhejte a dojeďte se Šakalem. Když bude mít Babiš náladu, tak koupíme i takové stroje. Bylo by zajímavé vidět rozdíl poměrů ceny a výkonů jednotlivých vozidel proti těm ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Arthur
        Neváhejte a dojeďte se Šakalem. Když bude mít Babiš náladu, tak koupíme i takové stroje. Bylo by zajímavé vidět rozdíl poměrů ceny a výkonů jednotlivých vozidel proti těm starým.
        Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          19:26 15.09.2020

          Jen ať si ten krumpl nechají tam ke vznikl (a kde ho odmítli zavést do armády).

          Jen ať si ten krumpl nechají tam ke vznikl (a kde ho odmítli zavést do armády).

        • Arthur
          22:43 15.09.2020

          Každý je strojcom svojho osudu za 53 mld Kč ešte o to viac v krízových časoch.
          Úprimne sám som veľmi zvedavý či vo volebnom roku (uvidíme aká bude ešte COVID-19 jeseň) Vaša vláda ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Každý je strojcom svojho osudu za 53 mld Kč ešte o to viac v krízových časoch.
          Úprimne sám som veľmi zvedavý či vo volebnom roku (uvidíme aká bude ešte COVID-19 jeseň) Vaša vláda rozhodne o nákupe nových húfnic alebo jednoducho HYPE spľasne ...
          Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            07:34 16.09.2020

            Tak to radši ať se nákup odloží o rok nebo dva, než vyhazovat peníze z okna za nesmysly typu Šakal nebo BVP 2M. OSSR možná nepotřebuje vojáky chránit. Asi jich má dost. AČR si ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak to radši ať se nákup odloží o rok nebo dva, než vyhazovat peníze z okna za nesmysly typu Šakal nebo BVP 2M. OSSR možná nepotřebuje vojáky chránit. Asi jich má dost. AČR si života vojáků váží, takže jim chce nakoupit BVP, které jsou na rozdíl od BVP 2 nebezpečné nepříteli a ne vlastním osádkám. Už to tady bylo několikrát: Smiř se s tím, že výroba těžké vojenské techniky na Slovensku je minulost a i tehdy to byla JEN licenční výroba. Nemáte žádnou vývojovou tradici a základnu na které by jste mohli stavět (stejně jako ČR). T72 a BVP nemají další modernizační potenciál a to proto, že byly vyvinuty pro specifické potřeby tehdejší doktríny SSSR. Dnešní AČR má potřeby zcela jiné a proto potřebuje tyto typy nahradit. Daleko líp uděláte, když se budete soustředit na to co na Slovensku opravdu umíte, než na resuscitaci výroby t T72 a BVP
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            08:02 16.09.2020

            Arthur
            ¨V poměru ekonomik je to podobné nákupu F 16 u vás.

            Arthur
            ¨V poměru ekonomik je to podobné nákupu F 16 u vás.

          • Arthur
            11:35 16.09.2020

            flanker.jirka
            Však práve a ako sa s tým nákupom na MO a MF boria aby bolo na splátky resp. aby neujedali z krajca iným spôsobilostiam OSSR.

            Torong
            A ktorému, že to nepriateľovi ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Však práve a ako sa s tým nákupom na MO a MF boria aby bolo na splátky resp. aby neujedali z krajca iným spôsobilostiam OSSR.

            Torong
            A ktorému, že to nepriateľovi boli doteraz nebezpečné Vaše BVP-2 alebo T-72M4CZ, len sa pochváľte?
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            12:04 16.09.2020

            Arthur:
            Jak T72 tak BVP2 je dědictví po ČSLA, která se řídila tehdejší Sovětskou doktrínou, která počítala s rychlými přesuny mechnizovsných vojsk po zamořeném území na velké ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Arthur:
            Jak T72 tak BVP2 je dědictví po ČSLA, která se řídila tehdejší Sovětskou doktrínou, která počítala s rychlými přesuny mechnizovsných vojsk po zamořeném území na velké vzdálenosti.
            Doktrína naší armády se změnila s rozpadem východního bloku a vstupem do NATO, ale armáda byla v "pozadí zájmu" pokud tím zájmem nebylo její rozkrádání. To se ovšem teď mění a zdá se, že nové velení armády skutečně "ví co chce". Proto se nakupuje výzbroj odpovídající době a potřebám armády.

            Takže ano, doteď používala (a zatím ještě používá) AČR BVP, která jsou nebezpečná víc vlastním osádkám než nepříteli a tanky, které i přesto, že mají asi nejlepší modernizaci tohoto typu (a která ve výsledku stála víc než pořízení nových moderních) je za zenitem a na konci životnosti.
            Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            13:56 16.09.2020

            Torong:
            Takže nič žiadne bojové úspechy a ani neúspechy s BVP-2 a T-72M4CZ.
            Ostatné je len stále dookola vata alebo sa chystáte do Mali s novými BVP ?

            A vzhľadom na uvedené a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Torong:
            Takže nič žiadne bojové úspechy a ani neúspechy s BVP-2 a T-72M4CZ.
            Ostatné je len stále dookola vata alebo sa chystáte do Mali s novými BVP ?

            A vzhľadom na uvedené a pseudoargument, že "asi nejlepší modernizaci tohoto typu (a která ve výsledku stála víc než pořízení nových moderních)" by malo znieť najlepší učebnicový príklad ako sa modernizácia nerobí vzhľadom na hodnotu za peniaze (efektívnosť, hospodárnosť, účelnosť a účinnosť) a opäť idete do toho vrážať "technicky zhodnotiˇť" cca 33 272 727,27 CZK s DPH = 1 261 860,11 EUR s DPH (1 ks) a zrejme ani to nebude stačiť...

            https://www.securitymagazin.cz...

            Možno by to chcelo 105 ks nových BVP a 105 kusov modenizovaných Befiek a plnohodnotný prápor s novými tankami a možno by Vám s tých 53 mld niečo aj zostalo na iné spôsobilosti...
            Skrýt celý příspěvek

          • Rošťák
            16:59 16.09.2020

            @Arthur: Do Mali asi úplně ne, ale máme v závazcích cosi,jako je těžká brigáda ( světe div se, ale máme brigády dvě a bude i skákací pluk ) a ta těžká brigáda musí splňovat určité ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Arthur: Do Mali asi úplně ne, ale máme v závazcích cosi,jako je těžká brigáda ( světe div se, ale máme brigády dvě a bude i skákací pluk ) a ta těžká brigáda musí splňovat určité parametry - třeba mít tanky a tak ......
            Ale pač 2 jsou technicky po smrti ( a držení pohotovosti 71. zatěžuje celou 7. a stroje jsou funkční jen zázrakem ) tak je jejich náhrada na pořadu dne. Jakákoliv modernizace (i částečná ) je vyhazování peněz z okna. Kdyby byly někde uskladněné nové, neopotřebované ,tak by to při troše dobré vůle bylo super pro AZ. Ale rvát prachy do mašin, které jezdí 25-30 let je prostě absurdnost. Nové mašiny tu mají být zase 30 - 40 let a né abychom opět za 15 - 20 let řešily jak je nahradit (analogie s M4CZ je dost na snadě ). Modernizace M4CZ byla původně projektovaná na 300 ks bohužel po vývoji se udělalo jen 30ks..... Takže ano, máme asi nejdražší modernizační balíček, alespoň se ty prachy úplně nevyhodily do hajzlu a jelikož některé komponenty se již nevyrábí a neexistuje ani jejich výrobce, tak je tu otázka,zda "zhodnotit",nebo sehnat jiné,na což ted nemáme,pač si kupujeme plno jiných věcí .......... ( Aomlouvámseza to, jakým tonem je příspěvek laděn, ale už mě unavuje cyklické uvažování nad modernizacemi ..... Kdyby takovej Šakal přišel v roce 2000 tak neřeknu ani půl slova ale v tuhle chvíli je pasé z několika důvodů )
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            22:27 16.09.2020

            Arthur:
            "Takže nič žiadne bojové úspechy a ani neúspechy s BVP-2 a T-72M4CZ."
            A co by měl být ten bojový úspěch nebo neúspěch? Napiš co si pod tím představuješ. Sám nevíš a jen ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Arthur:
            "Takže nič žiadne bojové úspechy a ani neúspechy s BVP-2 a T-72M4CZ."
            A co by měl být ten bojový úspěch nebo neúspěch? Napiš co si pod tím představuješ. Sám nevíš a jen chceš odvést pozornost, že?
            "Ostatné je len stále dookola vata"
            Ne. Jen (evidentně zbytečná) snaha ti vysvětlit jak nesmyslné jsou tvoje názory.
            "alebo sa chystáte do Mali s novými BVP ?"
            Jakože když nové stroje okamžitě nepoužiju, tak jsou zbytečné? Co je to za hloupost? Máš vůbec aspoň představu, jakým způsobem se buduje armáda? Že nakupovat zbraně až když nepřítel stojí před branami je debilita? Že primárním úkolem armády není bojovat, ale odradit potencionálního nepřítele vůbec nějaký boj začínat?
            "A vzhľadom na uvedené a pseudoargument, že "asi nejlepší modernizaci tohoto typu (a která ve výsledku stála víc než pořízení nových moderních)" by malo znieť najlepší učebnicový príklad ako sa modernizácia nerobí vzhľadom na hodnotu za peniaze (efektívnosť, hospodárnosť, účelnosť a účinnosť)"
            To není pseudoaegument, ale fakt, který ti nejde pod nos. Z hlediska technickotaktického je to asi nejlepší modernizace. Z hlediska ekonomického průser a to díky seškrtání počtu modernizovaných tanků z tří set na třicet kusů. Nic víc v tom není. Každá velká modernizace stojí spoustu peněz a jedině velkým počtem modernizovaných strojů je možné cenu za kus snížit.
            "Možno by to chcelo 105 ks nových BVP a 105 kusov modenizovaných Befiek a plnohodnotný prápor s novými tankami a možno by Vám s tých 53 mld niečo aj zostalo na iné spôsobilosti..."
            Ne nechtělo. Modernizací šrotu získám modernizovaný šrot. Nic víc. Jak napsal Rošťák. Modeenizace BVP 2 měla nějaký smysl v roce 2000, s tím, že po roce 2020 se nahradí novými. Dnes bych toho kdo něco takového schválí nechal postavit před soud za plýtvání veřejnými prostředky. A být tebou, tak o nějaké nehospodárnosti radši pomlčím vzhledem k tomu za kolik OSSR nakoupily Zuzany 2. Od výrobce to byl ovšem "majstrštyk", protože díky tomu už asi těžko najde jiného zákazníka než OSSR.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            07:51 17.09.2020

            Arthur
            Problém se zhodnocením T-72M4 a použitím tohoto faktu v diskuzi, je ten že u nás skoro nikdo tento krok neobhajuje jako správný, ale pouze jako dočasné řešení. Ale i tady by ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Arthur
            Problém se zhodnocením T-72M4 a použitím tohoto faktu v diskuzi, je ten že u nás skoro nikdo tento krok neobhajuje jako správný, ale pouze jako dočasné řešení. Ale i tady by si valná většina přála aby se místo toho pořídili nové MBT. Ale hold teď na to nejsou peníze a cca 5 - 10 let nejspíš nebudou. A 5 - 10 let je doba, kdy si AČR nemůže dovolit provozovat stroj, ke kterému už se nevyrábějí náhradní díly, tak se sáhlo k tomuto řešení. Takže to s nějakou Slovenskou modernizací vašich BVP či nákupem Zuzan-2 nelze srovnávat. Protože u vás jsou tyhle modernizace brány jako finální produkty a nevím o tom, že OS SR plánovala za cca 5 - 10 let nákup nových BVP nebo MBT či houfnic, které by přinesly OS SR perspektivní rozvoj do budoucna v rozmezí cca 20 a více let. :-)
            Takže reálně AČR sice utratí více financí, ale na cca 20 a více let má vystaráno a hlavně po celou tuhle dobu se bude moct AČR přirozeně vyvíjet a zlepšovat a bude moct tím tak postupně navyšovat své schopnosti (třeba rozšiřovat vybavení vojáků a jejich výstroj a výzbroj)
            OS SR sice nyní utratí míň financí, ale za to se na cca 20 let omezí ve svůj přirozený vývoj a bojové schopnosti celé OS SR se budou navyšovat jen minimálně ( třeba rozšiřování vybavení a výstroje vojáků. Už tak se do BVP-2 nevlezou natož v budoucnu kdy by chtěli s sebou tahat rozšířenou výzbroj a výstroj v podobě většího množství munice či účinnějších přenosných PTŘS, dronů a podobně)
            Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            10:46 17.09.2020

            Klimesov
            Ach jo toľko nepresností.

            Tak za prvé o našich BVP resp. BPsVI bolo rozhodnuté v roku 2016, že sa budú modernizovať pre prápor ISTAR.
            Až v priebehu modernizácie BPsVI ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Klimesov
            Ach jo toľko nepresností.

            Tak za prvé o našich BVP resp. BPsVI bolo rozhodnuté v roku 2016, že sa budú modernizovať pre prápor ISTAR.
            Až v priebehu modernizácie BPsVI tj niekedy v 2017 bolo rozhodnuté, že prápor ISTAR bude BPsVI využívať len do príchodu BOV/VTV 4x4 a potom ich 18 ks BPsVI budú preradené do jedného mechanizovaného práporu na štandard BVP-M a zároveň sa zmodernizuje ďalších 17 ks BVP-M (dokopy 35 ks BVP-M).
            Takže časť našich mechanizovaných práporov už cvičí na modernizovanej pásovej technike a dokonca aj 2ks BVP-M spolu s 13ks BVP-2 máme v eFP Latvia, kde tiež len so spojencami cvičia.

            S novými BVP sa rátalo pre ťažkú mechanizovanú brigádu (ďalej len "ŤMB"), ku ktorej sme sa sami zaviazali, že ju dodáme do 2030 avšak nezmyselne minulá vláda "vyvíjala" BOV 8x8 s level 3 podľa STANAG 4569, ktoré sa hodí len pre strednú mechanizovanú brigádu čo nám je tak na .....

            A čas tiká... Po výmene vlády na jar tohto roku to vypadá tak, že sa bude akvizovať BOV 8x8 v počte zrejme len 66 ks pre potreby ŤMB avšak v balistickej ochrane level 5 podľa STANAG 4569 / protimínovej ochrane 4a/4b podľa STANAG 4569 (ďalej len "BOV 8x8") nakoľko projekt BOV 8x8 bol len pozastavený a nie zrušený.
            (základ BOV 8x8 môže byť kľudne level 3 podľa STANAG 4569 modulárne modifikovaný na level 5 podľa STANAG 4569)

            Z uvedeného je zrejmé, že sme schopní relatívne veľmi rýchlo postaviť ŤMB na kostre BOV 8x8 doplnenú buď o jeden prápor BOV 4x4 alebo modenizovaných BVP a zároveň o jeden prápor modenizovaných tankov T-72M1 (o spôsobe a rozsahu modernizácie sa ešte len rozhodne).

            Z uvedeného je zrejmé, že vlk bude sýty a aj koza celá pre ŤMB, ktorú dokáže relatívne rýchlo vyčlenením z našich dvoch mechanizovaných brigád v procese moderniácie vyskladať a možno predbehneme aj našich partnerov a susedov v NATO a zároveň podporíme domáci bezpečnostný a obranný priemysel tj. ekonomiku SR.

            To však nič nehovorí o tom, že potrebujeme nielen pre teritoriálnu obranu časom aj nové BVP atď.

            Suma sumárum rozhodne teda nejdeme utopiť 53 mld Kč LEN za nové BVP pretože niečo podobné spravila predchádzajúca vláda so 14 ks F-16 ...
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            11:24 17.09.2020

            Arthur. Ne z toho co jste napsal jen vyplívá, že vytváříte né těžkou brigádu, ale nějaký kočkopes, který budou tvořen kombinací těžkých kolových KBVP a modernizovaných starých BVP ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Arthur. Ne z toho co jste napsal jen vyplívá, že vytváříte né těžkou brigádu, ale nějaký kočkopes, který budou tvořen kombinací těžkých kolových KBVP a modernizovaných starých BVP a kolových samohybných houfnic.
            Takže brigáda složená z kolových a pásových platforem. S tím, že ty kolové budou mít dostatečnou ochranu a asi i výzbroj, ovšem je otázkou jaký budou mít prostup terénem a jak budou schopné tyto KBVP operovat v boji se spojeneckýma BVP, a s tím, že ty pásové budou mít tu ochranu nedostačující, přepravní kapacitu jak by smet, snad budou mít dostačující výzbroj, ale za to budou mít dostačující prostupnost terénem.
            No docela dobrý guláš si z té armády děláte :D
            A takže jste potvrdil to co jsem psal. Adekvátní náhradu za BVP-1/2 nemáte a neplánujete. Takže co se týče pásové platformy tak se OS SR na několik let zaseknou na místě.
            Aspoň že ty KBVP chcete nakoupit nové a ucházející.
            Skrýt celý příspěvek

          • Arthur
            12:56 17.09.2020

            Francúzsko má certifikovanú ŤMB postavenú na kolesách a nikto s tým nemá problém.
            To je náš záväzok vo vzťahu k NATO ku ktorému sme sa zaviazali.

            Vo vzťahu nielen k teritoriálnej ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Francúzsko má certifikovanú ŤMB postavenú na kolesách a nikto s tým nemá problém.
            To je náš záväzok vo vzťahu k NATO ku ktorému sme sa zaviazali.

            Vo vzťahu nielen k teritoriálnej obrane SR sa budeme stavať po svojom.
            Skrýt celý příspěvek

          • Klimesov
            14:02 17.09.2020

            Arthur
            Já nemám problém s tím, že OS SR bude nakupovat nějaké KBPV. Naopak tohle vaší armádě přeji, protože tohle třeba smysl má.
            Ale mám problém v té nesmyslné kombinaci KBVP a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Arthur
            Já nemám problém s tím, že OS SR bude nakupovat nějaké KBPV. Naopak tohle vaší armádě přeji, protože tohle třeba smysl má.
            Ale mám problém v té nesmyslné kombinaci KBVP a stará nevyhovující BVP v jedné brigádě.
            I podle toho co píšete, tak Slovenská modernizace BVP-1/2 jen ubrala prostředky a zdroje na vaše nová KBVP.
            Pokud by jste stará BVP vyřadili a nahradili KBVP tak by jste udělali líp, protože BVP-M I po modernizaci má naprosto minilální bojovou hodnotu pro těžkou brigádu a jak z pozice odolnosti tak přepravy pěchoty je to nedostačující stroj. Má akorát novou věž a to je tak vše.
            Skrýt celý příspěvek

          • Rošťák
            19:31 17.09.2020

            @Arthur:
            1) upřímně mi je jedno, na jakém podvozku si Frantíci udělaly těžkou brigádu ...
            2) Jsem překvapen, že se tak kope do "zhodnocení" moderen, ale vy se chystáte sypat ...
            Zobrazit celý příspěvek

            @Arthur:
            1) upřímně mi je jedno, na jakém podvozku si Frantíci udělaly těžkou brigádu ...
            2) Jsem překvapen, že se tak kope do "zhodnocení" moderen, ale vy se chystáte sypat prachy do mašin, které mají oproti modernám o dost nižší odolnost. Jsem zvědavej kolik do toho nasypete a co s tím uděláte.......
            3) Fakt nerozumím tomu, proč máte tak obrovskej problém s tím, že chceme za 53 mld. přezbrojit kompletně sedmičku ..... To jako máme koupit jen PBVP a zase dalších 15 let čekat,než se k tomu dokoupí ostatní? Nebo jít Vaší cestou,koupit dalších pár KBVP a narvat v přepočtu 1,15 miliardy do 31 vozidel,které se tak možná dostaly na úroveň našich, již 10 let starých KBVP .......
            A propo, za podobné prachy" zhodnotíme" stejný počet vozidel,ale s nesrovnatelně větší odolností a palebnou silou ....... A prosím, prosím, zase plno červených prstů :D Ale reakce v podobě názoru by byla přínosnější
            Skrýt celý příspěvek

  • satai
    09:20 15.09.2020

    Cim vic tady ctu, jak GDELS zduraznuje blbosti pomalu razeni "integrovany kavovar podpori bdelost posadky a toto unikatni reseni, ktere bude integrovane ceskym strategickym ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Cim vic tady ctu, jak GDELS zduraznuje blbosti pomalu razeni "integrovany kavovar podpori bdelost posadky a toto unikatni reseni, ktere bude integrovane ceskym strategickym partnerem, je prelomem v situacnim povedomi obrnenych vozidel", tim vic drzim palce Lynxu, aby ASCOD prevalcoval.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      09:55 15.09.2020

      To sedí, jsem zvědav co vše dovezou na zkoušky. Bylo by dobré smět vyzkoušet všechny nástavby vozidla, které aktuálně existují, včetně ženijních.

      Nejvíce se obávám, že na ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To sedí, jsem zvědav co vše dovezou na zkoušky. Bylo by dobré smět vyzkoušet všechny nástavby vozidla, které aktuálně existují, včetně ženijních.

      Nejvíce se obávám, že na skutečné srovnání a prověření techniky, de facto ve fázích prototypů nebude dostatek času a prostoru. Systémů, které jsou třeba otestovat je tam více než dost.

      Jsem zvědav, zda něco předvedou i švédové, jakoby se z mediálního prostoru vytráceli a jsou k vidění pouze reklamy na Ascod a Lynx.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        10:39 15.09.2020

        Stěží můžou přivést varianty které například u Lynxu ještě ani neexistují a u ostatních výrobců se budou teprve upravovat podle požadavků AČR.

        Stěží můžou přivést varianty které například u Lynxu ještě ani neexistují a u ostatních výrobců se budou teprve upravovat podle požadavků AČR.

        • flanker.jirka
          11:14 15.09.2020

          Vy nechcete vidět na testech vše co výrobce dokáže? Já bych chtěl vidět co nejvíce věcí od toho co armáda může potenciálně požadovat.
          Pokud například výrobce naslibuje něco na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Vy nechcete vidět na testech vše co výrobce dokáže? Já bych chtěl vidět co nejvíce věcí od toho co armáda může potenciálně požadovat.
          Pokud například výrobce naslibuje něco na papíře a konkurence dokáže předvést to samé reálně funkční, tak je to pro nás jedině dobře.

          ...AČR je plná profesionálů, ale celou dobu se požadavky mění, jakoby to byl spolek amatérů hrajících pouze World of Tanks.
          Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:22 15.09.2020

            Všechny verze budou vycházet z jednoho podvozku. Navíc verze BVP ve rozhodně nejdůležitější. Určitě nebude nikdo vyrábět na míru pro armádu x verzí aby je po zkouškách uložil někam ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Všechny verze budou vycházet z jednoho podvozku. Navíc verze BVP ve rozhodně nejdůležitější. Určitě nebude nikdo vyrábět na míru pro armádu x verzí aby je po zkouškách uložil někam do skladu.
            Od vyhlášení tendru se požadavky nijak zásadně nezměnily.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:48 15.09.2020

            Scotty
            Chápu, že hlavní je vlastní verze BVP, ale stále si myslím, že by bylo dobré vidět i ostatní možnosti těchto platforem a jejich případná existence.
            Jsou to obchodníci, ti ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Chápu, že hlavní je vlastní verze BVP, ale stále si myslím, že by bylo dobré vidět i ostatní možnosti těchto platforem a jejich případná existence.
            Jsou to obchodníci, ti se budou stále tvářit, že to co nabízejí je nejlepší na světě, dělají to pro zisk, nějaké praktické věci jsou jim ukradené, jim jde o minimalizaci nákladů.
            Skrýt celý příspěvek

    • Horny
      19:46 15.09.2020

      Osobně se dost divím tomu neustálému zdůrazňování kompatibility a podobností s Pandurem, hoši s GDELS asi netuší, jakou má u veřejnosti pověst... Docela by stálo za to zeptat se ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Osobně se dost divím tomu neustálému zdůrazňování kompatibility a podobností s Pandurem, hoši s GDELS asi netuší, jakou má u veřejnosti pověst... Docela by stálo za to zeptat se jich, jestli je i doba opravy ASCODu po střetu s osobním vozem typu Škoda Fabia shodná s dobou opravy Panduru.
      Skrýt celý příspěvek

      • History
        00:39 16.09.2020

        Existuje nějaká fotografie té slavné “Fabie”?

        ...protože na této je to Sharan.
        https://www.jcted.cz/public/te...

        Existuje nějaká fotografie té slavné “Fabie”?

        ...protože na této je to Sharan.
        https://www.jcted.cz/public/te...

        • Horny
          19:44 16.09.2020

          To klidně může být třeba stokrát, ale v rámci přiblížení problematiky průměrnému čechovi (zejména těm kteří sedí v parlamentu) je nutné důsledně uvádět množství v základních ...
          Zobrazit celý příspěvek

          To klidně může být třeba stokrát, ale v rámci přiblížení problematiky průměrnému čechovi (zejména těm kteří sedí v parlamentu) je nutné důsledně uvádět množství v základních jednotkách které zná a kterým rozumí. V tomto případě tedy (zaokrouhleně) "jedna fabie" .
          Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      22:06 15.09.2020

      přesně. Jestli bych jim i fandil, tak po takovýchto s prominutim priblblych reklamách si člověk akorát řekne no jestli mají stejně schopné týpky všude jinde ve firmě jak v ...
      Zobrazit celý příspěvek

      přesně. Jestli bych jim i fandil, tak po takovýchto s prominutim priblblych reklamách si člověk akorát řekne no jestli mají stejně schopné týpky všude jinde ve firmě jak v oddělení komunikace a PR, tak dál od nich. A jak tuto priblblost vehementně opakují, aby náhodou někdo nepochyboval.
      Skrýt celý příspěvek