Společnosti holdingu CSG a automobilka Tatra Trucks na veletrhu IDET představují premiérově novou vojenskou i radarovou techniku

Společnosti holdingu CSG a automobilka Tatra Trucks na veletrhu IDET představují premiérově novou vojenskou i radarovou techniku
Patriot II 4x4 – obrněnec na podvozku Tatra / CSG (Zvětšit)

Letošní veletrh IDET se nese ve znamení celé řady novinek českého obranného průmyslu. Hned několik jich pochází od firem holdingu Czechoslovak Group (CSG) a kopřivnické automobilky Tatra Trucks.

Kopřivnická novinka Tatra Tactic

Českou premiéru má například nejnovější provedení vozidla Tatra Tactic 4x4, které kopřivnická automobilka přihlásila i do soutěže o ocenění Zlatý IDET. Nová generace vozu Tatra Tactic se od té předchozí liší především novou tatrováckou kabinou i pohonným ústrojím. Představuje střední až těžký vůz s konvenčním rámovým podvozkem a portálovými nápravami Tatra Rigid. Je určené k přepravě volně loženého, sypkého i upevněného kusového materiálu a k přepravě osob. Pohotovostní hmotnost valníku činí 7,5 t, užitečná hmotnost dosahuje hodnoty 5,5 t a celková hmotnost je 13 t. Jde o robustní vozidlo nasaditelné v náročných podmínkách, které může být vybaveno podvozkem v konfiguraci 4x4 nebo 6x6.

Zcela nová trambusová kabina pojme čtyři osoby včetně řidiče a má společné unifikované prvky s řadou Tatra Force. Rovné geometrické tvary umožňují instalaci přídavného pancéřování. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou výškově i podélně stavitelná a vzduchem odpružená, kabina je vybavena klimatizací a může mít nezávislé i závislé topení napojené na chladící okruh motoru.

Tatra Tactic je vybavena kapalinou chlazeným šestiválcem Cummins ISB 6.7 Euro 3 s přeplňováním a s chlazením plnícího vzduchu. Maximální výkon motoru o zdvihovém objemu 6,7 l je 210 kW. Převodovka může být plně automatická šestistupňová značky Allison s integrovaným hydrodynamickým měničem, nebo manuální ZF. Nová Tatra Tactic může dosahovat rychlosti 100 km/h, jízdní dosah překračuje 800 km, stoupavost vozu činí 100 procent.


Tatra Tactic 4x4; větší foto / CSG


TITUS; větší foto / CSG

TITUS ve vojenském provedení

Tatra Trucks vystavuje i vojenskou verzi vozidla TITUS. To představuje kombinaci velmi odolného vozidla kategorie MRAP s mobilitou a výjimečnými jízdními vlastnostmi podvozku Tatra. TITUS má široké využití a velkou míru modularity. Disponuje balistickou i protiminovou ochranou dosahující až stupně 4 dle norem NATO a také systémy eliminující účinky chemických, biologických a jaderných zbraní. To vše zajišťuje vysokou úroveň ochrany osádky.

Výjimečnou mobilitu poskytuje tomuto obrněnému vozidlu ověřený podvozek Tatra 6x6 s centrální nosnou rourou a s nezávisle zavěšenými, vzduchem odpruženými polonápravami, přičemž první a třetí náprava jsou řiditelné. Systém vzduchového odpružení umožňuje také změnu světlé výšky vozidla za jízdy. K pohonu mohou být použité různé druhy motorů, ať z produkce kopřivnické automobilky Tatra Trucks, tak i jiných výrobců. TITUS na zpevněných komunikacích dosahuje rychlosti až 110 km/h, dojezd hodnoty 700 km.

Výzbroj vozidla závisí na konkrétní konfiguraci. Většina dálkově ovládaných zbraňových stanic umožňuje instalaci kulometů ráže 12,7 mm nebo granátometů ráže 40 mm. Zvolit lze i dálkově řízenou věž s rychlopalným kanonem ráže 20 mm a kulometem ráže 7,62 mm, které se běžně používají u bojových vozidel pěchoty. TITUS rovněž může sloužit jako nosič zbraňových systémů, například protitankových nebo protiletadlových, či jako minometné vozidlo atd. Armáda České republiky má v příštích letech do své výzbroje postupně získat 62 kusů těchto vozidel ve třech verzích – velitelsko-štábní, spojovací a verzi označovanou jako místo koordinace palebné podpory (MKPP).


Patriot II 4x4; větší foto / CSG


Patriot II 4x4; větší foto / CSG


Patriot II 4x4; větší foto / CSG

Patriot II 4x4 – obrněnec na podvozku Tatra

Společnost Excalibur Army premiérově představuje nové pancéřované vozidlo Patriot II 4x4 APC. Nový Patriot II je postaven na podvozku Tatra a je osazen tatrováckým vzduchem přímo chlazeným osmiválcem. Kabina je prostornější, širší a delší než u předchůdce, přepracovaná je i příď vozidla a vylepšeny jsou také další části. Patriot II 4x4 je stejně jako jeho předchůdce Patriot 4x4 vozidlo modulárního konceptu, nyní ale spadá do kategorie vozidel o váze 13 až 17,5 tun. Patriot II se oproti předchozímu modelu také zvětšil na délku a na výšku, zároveň se prodloužil i rozvor. Kabina novinky disponuje větším prostorem pro osádku a je vybavena protivýbuchovými sedadly.

Díky své univerzálnosti a modularitě je vhodný pro bojové nasazení, hlídkové mise či průzkumnou činnost. Konstrukce vozidla umožňuje instalaci věží s ručně ovládanými zbraněmi do ráže 14,5 mm nebo dálkově řízených zbraňových stanic s kanony do ráže 20 mm nebo granátomety. Vedle toho může být Patriot II vybaven řízenými střelami či minometem.

Nový vůz dostal výkonnější pohonné jednotky, k dispozici je nyní motor Cummins ISL anebo Tatra T3C-928-90. Ke změnám došlo i v oblasti odolnosti vozidla. Patriot II může disponovat balistickou ochranou úrovně 2 až 4, protiminová ochrana má úroveň 2a/2b až 3a/3b dle STANAG 4569.

V souvislosti s výrobními možnostmi společnosti Excalibur Army v oblasti obrněných vozidel se na letošním IDETu udála další významná událost. Zástupci šternberského podniku totiž na veletrhu ve středu 29. května podepsali memorandum o porozumění s představiteli izraelské firmy Elbit o možné spolupráci na výrobě bojových věží pro bojová vozidla pěchoty. Věže společnosti Elbit jsou nabízeny společně s platformou ASCOD 2 korporace General Dynamics European Land Systems v rámci tenderu na nová pásová obrněná vozidla pro AČR.


AM-70 EX; větší foto / CSG

Nový český mostní automobil AM-70 EX

Další českou premiéru má na IDETu i mostní vozidlo AM-70 EX, rovněž od společnosti Excalibur Army. AM-70 EX nese skládací mostní pole nůžkového typu o celkové délce 13,5 m. Jednotlivá mostní pole lze spojovat do velkých celků na potřebnou délku. AM-70 EX spadá do třídy MLC 70, nosnost mostu tedy odpovídá přibližně 70 tunám, a může tak zabezpečovat pohyb i těžké obrněné techniky ve výzbroji členských zemí NATO.

Základem je podvozek modelové řady Tatra Force se znakem náprav 8x8, který je již ve výzbroji AČR zaveden hned v několika variantách. Vůz systému AM-70 EX je vybaven osvědčeným tatrováckým osmiválcovým vzduchem přímo chlazeným motorem T3C-928.90 o max. výkonu 300 kW, díky kterému dokáže na silnici vyvinout rychlost až 90 km/h, v terénu pak 40 km/h. Dojezd vozidla bez přídavných nádrží přesahuje 500 km, celková hmotnost AM-70 EX činí 33 t.

AM-70 EX je možné vybavit různými kabinami. K dispozici je standardní krátká dvoudveřová nebo dlouhá čtyřdveřová kabina a také pancéřovaná krátká a dlouhá kabina s úrovní odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. S mostním systémem zvládne manipulovat i dvojčlenná obsluha, a to volitelně pomocí kabelového nebo bezdrátového dálkového ovládání, vozidlo může být opatřeno manuální nebo automatizovanou převodovkou, kabinu je možné osadit střešní lafetou pro kulomet, na příď vozu lze instalovat radlici pro zemní práce atd.


KOVVŠ Pandur II CZ 8x8; větší foto / CSG


KOVVŠ Pandur II CZ 8x8; větší foto / CSG


KOVVŠ Pandur II CZ 8x8; větší foto / CSG

KOVVŠ Pandur II CZ 8x8 – novinka pro českou armádu

Společnost Tatra Defence Vehicle na IDETu ve světové premiéře představuje speciální velitelsko-štábní vozidlo KOVVŠ Pandur II CZ 8x8, které zkonstruovala podle požadavků české armády na základě zakázky z roku 2017. Tatra Defence Vehicle vyrábí pro AČR celkem dvacet obrněných velitelských a spojovacích vozidel na bázi Panduru II CZ 8x8, který je již v armádě zaveden. Šest kusů bude v provedení kolové obrněné vozidlo velitelsko-štábní, 14 kusů kolové obrněné vozidlo spojovací. Všechna vozidla budou podle požadavků armády disponovat vyšší balistickou odolností než pandury již v armádě zavedené. Součástí dodávky je i 6 pracovišť pro činnost štábu v poli, která budou funkčně propojena s velitelskými pandury.


UH-60 Black Hawk; větší foto / CSG

Legendární UH-60 Black Hawk a další vrtulníky

Další člen holdingu CSG, společnost European Air Services (EAS), vystavuje na IDETu několik typů vrtulníků, které používá k výcviku pilotů nebo k letecké přepravě a dalším službám. Ve spolupráci s MSM Group, slovenskou větví CSG, EAS na podzim roku 2017 otevřela výcvikové centrum Slovak Training Academy v Košicích. Centrum má výcvikové kapacity až pro 70 pilotů a disponuje téměř 20 vrtulníky a leteckým simulátorem. Mimo jiné provozuje stroje UH-60 Black Hawk, Schweizer S-300 nebo MD-530G, které jsou k vidění i na brněnském výstavišti. European Air Services, potažmo holding CSG, je ve světě jediným komerčním provozovatelem legendárních strojů UH-60 Black Hawk mimo území USA.


 ReGUARD; větší foto / CSG

Pardubický 3D radar ReGUARD

Součástí divize CSG Aerospace je i pardubická společnost RETIA, která na veletrhu IDET v české premiéře představuje novinku v podobě víceúčelového 3D radaru ReGUARD. Tento pulsně-dopplerovský radar je určen pro detekci a současné sledování pozemních cílů a pomalých nízkoletících objektů s malou odraznou plochou.

ReGUARD patří do kategorie pulsně-dopplerovských 3D radarů, jeho koncepce je flexibilní a používá výhradně polovodičovou technologii. Univerzálnost radaru ReGUARD podtrhuje možnost jeho použití buď jako samostatného čidla, nebo jeho zapojení jako integrální součásti vyššího systému. V případě objektů s malou odraznou plochou (LSS) činí jeho dosah 18 km s výškovým pokrytím do 3 km, v režimu pozemních cílů je přístrojový dosah rovněž 18 km. Nový radar umožňuje současné sledování pozemních i vzdušných cílů a dokáže zachytit široké spektrum objektů. Je tedy vhodný například k ochraně hranic nebo důležité infrastruktury, uplatní se dobře v antidronových systémech např. při ochraně letišť, ale i v systémech protivzdušné obrany.

ReGUARD pracuje ve dvou základních režimech. V sektorovém režimu je svazek radarových paprsků vychylován pouze elektronicky v azimutu i elevaci. V celokruhovém režimu se radarová hlava senzoru otáčí na rotující základně rychlostí 15 otáček za minutu a elektronické vychylování svazku se používá především k vychylování v elevaci. ReGUARD je možné dodat v přenosné, statické nebo mobilní konfiguraci. Součástí radaru ReGUARD je i kompaktní výnosné pracoviště pro obsluhu a diagnostiku zařízení.

 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR získá 20 speciálních Pandurů a 6 polních velitelství

Včera, 30. 1. 2017, byla podepsána mezi Ministerstvem obrany ČR a výrobním podnikem TATRA DEFENCE ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

AM-70 EX – ve Šternberku vzniká nové české mostní vozidlo

Před nedávnem česká armáda představila klíčové modernizační projekty, které mají na nejbližší roky ...

Tatra Tactic – kopřivnická novinka mezi taktickými nákladními automobily

Už více než deset let uběhlo od zavedení středního terénního vozidla Tatra T 810 do výzbroje Armády ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    08:36 30.05.2019

    @Rase
    Nie wiem czy już to czytałeś , powrót do tematu ,który ma już bardzo długą i siwą brodę..jest też parę słów o opoźnieniu ze strony RH w proj 2pl
    http://dziennikzbrojny.pl/aktu...

    • Rase
      09:09 30.05.2019

      Něco jsem už o polském plánu na nový tank zaslechl. Pokud by bylo výsledkem něco jako lehčí Altay, tak by to mohl být povedený stroj. Jen si nejsem jistý jak do celeho plánu zakomponovat vozidlo palebné podpory Gepard.

      • Tecka
        09:33 30.05.2019

        Ponowne finansowanie pomysłu „gepard” to kroplówka dla OBRUM ale tez możliwy ukryty zamysł dopracowania juz rozwijanych technologii dla MBT. Jeśli tak się stanie ,będzie to miało sens..temat jest wielowątkowy i sam jestem ciekaw jak to się zakończy. U Fracuzów i Niemców też nie jest za wesoło..ja obstawiam , że skończy się jak zawsze.

        • Rase
          13:29 30.05.2019

          Tak Leopardy 2 už Němcům moc dlouho nevydrží (BW provozuje jen modernizované, nemají žádné nové) a Francouzi nemají v plánu obnovit výrobu Leclercu, tedy oba státy nový tank potřebují a to ne jen pro sebe, ale hlavně na export. Přeci jen ve světě zájem o tanky je a bude se jen zvyšovat. Všechny ty staré mašiny nevydrží věčně a potenciální zákazník nemá moc věcí na výběr. Když škrtne čínské a ruské stroje, zbude akorát Altay a Oplot-M. Potom ojeté Leopardy a Abramsy, nic víc. Osobně se trochu bojím, aby ten francouzsko-německý tank nebyl moc hyper-super a tedy i přehnaně drahý.

          • Tecka
            17:52 31.05.2019

            @Rase
            Obawiam się, że masz racje ... koszt jednostkowy MBT nowej generacji (jeśli taki w ogóle powstanie , Francja-Niemcy) ,będzie na tyle wysoki , że kraje V4 nie bedą miały środków na zakup i utrzymanie. Byłoby wskazane rozpoczęcie wspólnego projektu z niemieckim know-how ,napewno Rheinmetall AG ... Ale tutaj trzeba męskich decyzji a nie propagandy chłopców w krótkich spodenkach.

          • Tecka
            18:09 31.05.2019

            Ps. Bardzo rozsądną decyzją, było poparcie kandydatury Merkel przez V4 ..oby tak dalej .

          • Rase
            13:56 01.06.2019

            Tecka:
            myslím že by mělo smysl se vážně zamyslet nad Korejskou nabídkou K2. Přeci jen používá dost německých dílů, tak s re-germanizací není problém a zbytek se dá udělat v Polsku. Něco podobného má ale smysl řešit při počtu cca 500-1000 tanků aby to mělo smysl, méně ne. Obávám se, že V4 je na tohle malý trh. Polsko potřebuje tanky spíš doplnit a Maďaři právě kupuji Leopardy. Tak nějak si myslím, že je pořídíme i my a OSSR, jelikož jsou aktuálně nejdostupnější (vyrábí se) a stačí jich pořídit i méně než 100 ks. Potenciál Leopardu radši neřeším, jelikož koncept je už fakt starý...

          • Tecka
            13:40 02.06.2019

            ..ale mówimy o potencjalnych zakupach za paręnaście lat .. sytuacja ekonomiczna v4 będzie odmienna ,licząc wzrost na poziomie minimum 1,5-2 procenta. Uważam , gdyby była wola polityczna , to region mógłby pozyskać nowe technologie i kompetencje, a tak...znowu zakupy i zyski u tych, którzy inwestują w rozwój. Wracając do projektu Francja-Niemcy , to ci pierwsi napewno się nie zgodzą na przyłączenie polski a tym bardziej reszty regionu. Jesteśmy coraz bardziej traktowani jako realna konkurencja ,przeciwnie Niemcy , wolą współprace niż konflikt . Moim zdaniem skończy się to tak ,ze francuzi zajmą się samolotem nowej generacji a Niemcy mbt. A propos, miała być fuzja na rynku niemieckim a francuzi cały czas blokują, taka współpraca ;)

          • Tecka
            10:47 09.06.2019
          • Tecka
            11:10 09.06.2019

            ..a tu, z drugiej strony : http://www.opex360.com/2019/06...

          • Rase
            18:20 09.06.2019

            Tecka:
            hodně zajímavé, tak se zdá, že pokud Nexteru zůstane 50 % KNDS, tak o zbytek se budou muset podělit německé společnosti KMW a nově i Rheinmetall. Mno bude to ještě zajímavé. ps. ten obrázek je skvělý

          • Tecka
            17:42 10.06.2019

            W każdym razie dla Niemców ,więcej problemów niż korzyści..

  • cejkis
    22:30 29.05.2019

    Očekával jsem, že další verze Patriotu bude lehčí, bude směřovat v základní odolnosti k 7tunám hmotnosti a výkonu motoru 240kW, bude mít přípravu pro osazení aktivního systému ochrany, bude umožňovat osazení přídavné balistické ochrany. Vznikne univerzání vozidlo nahrazující LandRovery.

    Místo toho pravý opak. Co tam ten management dělá ? Chce konkurovat Patriotem Titusu ? Doba, kdy jste vzali generalitu na plochu a ukázali jim, co mají vypsat skončila.

    • Jura99
      08:12 30.05.2019

      S náklaďáckým podvozkem a náharda Land Roveru ? Co se zde člověk nedozví. Ani těch 7t by nebylo adekvátní Land Roveru. Patriot nemíří do tendru na lehká terénní auta, nejspíš dokonce vůbec nemíří do ČR, ale spíš do tendrů v SR a PL.

  • hurvo
    20:49 29.05.2019

    Mali podvozok na ktorom bola uzucka korba s minimom priestoru . Nechceli sa vzdat podvozku tak ho aspon vyuzili a rozsirili korbu. Konecne dali na dvere asistenta otvarania a vzadu zjavne je viac miesta ako predtym (patriot 1 dvaja vojaci vzadu oproti sebe koleno v rozkroku toho oproti a naopak). Takze sa v trencine poucili a z mierne nakokot auta spravili lepsie, ale este stale nedosiali eagle V a medzitym im rastie konkurencia v zetore, kde TIEZ najali vojakov aby dizajnovali auto.

    • Jura99
      08:18 30.05.2019

      Přesně tak, původní Patriot měl divné proporce, masivní široký podvozek a stísněná kabina. Tato verze je mnohem vyváženější a má velmi dobré užitečné zatížení, že by se na střechu dala posadit Turra :).

      • stirling
        10:07 30.05.2019

        Kdy se vůbec očekává rozhodnutí na slovensku? Gerlach vypadá rozhodně lépe, ale za mě má malou nosnost (diskutabilní možnost přídavné balistiky) a bude otázka při hmotnosti třeba 14 t jestli podvozek tatra nebude v terénu fungovat lépe...
        Viděl někdo foto vnitřku této nové verze zajímalo by mě uspořádání vzadu jak to teď je.
        Jo a vývoj podle hurva probíhá v Trenčíně? Je zajímavé jak se z česko-polského stal česko-slovenský projekt, ale chápu, že dle výběrka se to operativně přejmenuje a aby úplně nekecali tak zadají nějaké domácí firmě vývoj některé z částí.

        • tomas.kotnour
          00:14 31.05.2019
          • stirling
            12:49 31.05.2019

            Díky za foto, takže uspořádání zůstalo stejné jen přidali jeden pár sedaček takže, je to 7+1. Možná pokud by to vezlo vzadu nějakou jinou nástavbu a kabina se usekla za druhou řadou tak dokáží případně dát ještě jednu sedačku dozadu nad tunel. Co ty vůbec jako odborník na tatru říkáš na nového patriota?

          • tomas.kotnour
            18:08 31.05.2019

            CSG nemá peníze na to, aby si jen tak vymýšlelo nějaké vozidlo. Jedná se o řešení odpovídající požadavkům zákazníka. Osobně jsem doufal v ty 16 R20, díky kterým by získal mnohem lepší prostupnost terénem. než nabízí konkurence. Bojová váha vozidla je udávána na 15 000 kg. Při použití ISBčka místo V8 se ušetří 400 kg. Nástavba vznikala za dozoru Plasanu, tak jako u 1, JLTVčka, Hawkeye atd. V případě umístění 5. sedačky by se spíše šlo cestou umístění sedačky mezi zadní kola. Změna masky se případně nechá řešit výměnou dílu na 6 šroubech. A nějaké moje hodnocení? Zeptal bych se, kolik jednotka s sebou poveze materiálu, a doporučil Tituse, ale ten je za jiné peníze. Což je také hlavní důvod, proč tyto 4x4 v této hmotnostní kategorii vznikají.

  • Flader
    20:48 29.05.2019

    Naložený 17,5t veď to už je kategória 6x6.

  • Jura99
    12:48 29.05.2019

    Změna k lepšímu, i když to má 4 kola, nemá to nahrazovat UAZ, ale spíš suplovat některé vlastnosti starých KOT 8x8, takže hmotnost a nosnost to nemůže mít drobečka. Dizajn zvláštní, v každém případě originální.

    • PavolR
      16:14 29.05.2019

      Na suplovanie starých KOT 8x8 predsa máte Titus! Kvôli čomu takému špecifickému by bolo treba ďalej trieštiť vozový park, iba aby bolo aj obrnené vozidlo vo váhovej kategórii medzi 17t a 13t - teda medzi Titusom a Dingom (ktorého mimochodom Patriot II v parametroch nijako zvlášť neprevyšuje).

      • Jura99
        08:15 30.05.2019

        Však ano, AČR si vybrala Titus, ale kvůli nějakým zpochybněním CSG se zatím žádné nekoupily (snad prý v létě). Patriot se má nabízet v SR a nejspíš PL, kde tendr na velké 4x4 bude. Pokud se nepletu, tak v ČR (zatím) o tuto kategorii zájem není, jsou nakoupena Iveca.

  • mikojan29
    10:59 29.05.2019

    Neviem ako Vám, ale mne sa Patriot II dosť podobá v hrubých náčrtoch na Dingo 2. Stal sa z toho strašne veľký mastodont, pôvodný projekt sa mi pozdával oveľa viac.

  • kisam
    09:36 29.05.2019

    To si robia srandu s tým Patriotom? :D 17,5 tony a ešte zväčšené rozmery? Snažia sa vytvoriť najväčšie auto na svete?

    Inak akú výhodu má vzduchom chladený motor v porovnaní s kvapalinou chladeným? Okrem toho že je to pre Čechov domáci motor.

    • DolphinXXL
      09:54 29.05.2019

      Je lehčí a menší, jednodušší konstrukce, nižší nároky na údržbu, menší tepelná setrvačnost, .......

    • stirling
      10:03 29.05.2019

      Prázdná váha je 13t to není o tolik více než měl před tím, navíc dle foto to vypadá, že má odolnou celou kabinu až dozadu. Naopak má velkou výhodu, že uveze ještě 4,5 t to dává velké možnosti k nošení různých nástaveb, když to srovnáš s tím, že některá vozidla uvezou třeba jen 2 t a to se chvástají, ještě možností domontovat přídavné pancéřování, tak je to pak jen papírový údaj pro publikum, ale reálné využíti to nemá.
      Tatra motor je jasně mířen na AČR, máš další vozidlo se stejný podvozkem a i motorem což je na logistiku super.

    • Kichot
      10:24 29.05.2019

      Ono asi vyrobit něco co bude dostatečně odolné bez použití hi-tech drahých materiálů asi není možné... Taky mohli napasovat Turru na gazika a " bolo bo to vyriešené"

    • technik
      18:19 29.05.2019

      vzduchem chlazený motor nemá žádnou výhodu, rozhodně nemá jednodušší konstrukci a nižší nároky na údržbu. Možná jedna výhoda tu je, přidřeš píst a jsi schopen ho vyměnit za půl dne ale tím to končí a většinou ten píst měníš proto že je špatně chlazen. Tatra motor má nevýhodu že poslední válce u ventilátoru jsou nejhůře chlazený, je tam prostě nerovnoměrné chlazení které u vodníka prostě nemáš. V zimě motor nemůžeš předehřát, na každý válec máš 8 x těsnění píšťal které díky rozdílné roztažnosti materiálu věčně tečou, často podfukují palice. Vodník má jedno těsnění a to vydrží minimálně 300 tisíc. Tak kde je jednodušší konstrukce? Maximálně tak ve vstřikovacím ústrojí a nebýt toho že na armádních vozech se neměří emise (mají vyjímku), tak by ani řadovka čerpadlo dnes neudělala emise, to nemluvím o výkonu který u tatry je tristní.

      • stirling
        09:52 30.05.2019

        No bude zajímavé jak dopadne ten projekt tohoto motoru v euro 6, podle toho co píšeš to vlastně ani není možné a vlastně je blbost to dále posouvat, tak proč do toho ty peníze dávají?

        • technik
          13:46 30.05.2019

          Neříkám že to možné není, ale rozhodně to nebude klasika,kterou zde dávají všichni za příklad jednoduchosti. O tomhle motoru se mluví už tři roky a osobně nemám žádné zprávy ze by se někam pokročilo, Tatře přeji ať ten motor vyvinou ale pokud představí 12 válec s 450 kW tak to nemá vůbec smysl. Otázkou je získat interní data Tatry ohledně zástaveb motoru, myslím že kromě armády je jen minimum zákazníků kteří chtějí origo motory Tatra.

          • stirling
            13:10 31.05.2019

            Já o tom nic nevím, ale jestli máš pravdu, tak opravdu nevidím důvod proč se s tím motorem trápit dále. Pokud chtějí zachovat vývoj motorů (což je určitě super a fandim jim) aspoň pro spec. a vývoz na východ, kde nemají ještě přísné normy. Tak by to chtělo se podívat po nějaké licenci či zkrachovalém podniku kde by získali klasický vodou chlazený třeba jen euro 3 a začít vývoj nad ním, aby vše nerostlo na zelené louce.

  • Gibon
    09:20 29.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    A tu mile deti mozete vidiet, ako sa da potopit projekt jedneho obrnenca.

    • Rase
      10:41 29.05.2019

      Jj tvary, váha a přepravní kapacita nenabízí nic zajímavého. Osobně si myslím, že i v Jordánsku by dokázali postavit na Tatře lepší vozidlo. Stačí porovnat s vozidly co nabízí Turci. Prodejnost tohoto vozidla na trhu bude asi jako u Vegy od SVOS. Ta byla rovněž hnusná, velká a zbytečná, stejně tak jako tenhle Patriot II.

      • stirling
        12:44 29.05.2019

        Mě přijde zatížení 4,5 t, jako výborný parametr. Hodnocení vzhledu se sice řídí vkusem, ale rozhodně mě tohle nepřijde hnusné jako vega ba naopak ještě doladí ten přední gril třeba ten jednoduchý jako má titus a bude to velice pěkné vozidlo.
        Je to protáhlé díky nástavbě dozadu (asi chtěli ukázat jak velký může být), možná mohli zvolit lehkou korbu hned useklou za zadní nápravou jako má gerlach pro první prezentaci, vypadalo by to kompaktněji.

  • PavolR
    08:59 29.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Neviem ako vám, ale mňa pri pohľade na Patriot II napadlo pokračovanie Jurassic parku. A miesto toho, aby prišli s riešením, ktoré jeho váhu zníži, tak ju ešte viac zvýšili, na čom mi ostáva rozum stáť. A rovné plechy to nemá kvôli prídavnému pancierovaniu (takú výhovorku už dnes nikto nezhltne), ale proste pre to, že ich nevedia ohnúť. :-D

    • stirling
      09:29 29.05.2019

      No mě ten předek také přijde dost velký, ale logicky pokud tam chtěli narvat tatra motor tak asi jinou šanci neměli.
      Ohnout plech samozřejmě dokážou, ale jdou na to velice logicky a snaží se o unifikaci a jednoduchost výroby. Ono když nějaká firma dělá něco s tím, že to chce efektivně vyrábět tak je to vždy dobré znamená než vytvořit něco z čeho jim pak při výrobě vyleze o třetinu větší cena s dvojnásobnou dobou výroby. Navíc u vojenského vozidla je jednoduchost naopak přednost. Za mě tatra super.