Srážka F-35B s mariňáckým tankerem KC-130J

-
1. 10. 2020
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
29. září se poblíž mariňácké základny MCAS Yuma (Marine Corps Air Station Yuma) v Arizoně srazilo víceúčelové bojové letadlo F-35B Lightning a turbovrtulový tanker KC-130J. Následkem kolize došlo k zřícení F-35B a k tvrdému nouzovému přistání KC-130J. Posádky obou strojů jsou v pořádku.
Poslední incident je již šestou vážnou leteckou nehodou F-35. První incident se stal v červnu 2014, kdy F-35A na rozjezdové dráze vzplál motor. Letoun utrpěl těžká poškození a škoda byla vyčíslena na 50 milionů dolarů ‒ to je cena nejnovějšího modelu stíhačky F-16.
V záři 2018 se zřítil mariňácký F-35B v Jižní Karolíně. Příčinou pádu byla závada na palivovém potrubí. Pilot se ale zachránil. K vážné nehodě došlo v dubnu 2019, kdy se při nočním letu zřítila japonská F-35A. Pilot zřejmě v rychlém klesání ztratil orientaci a při nehodě zahynul.
V květnu letošního roku havarovala při přistání F-35A amerického letectva. Pilot se katapultoval. V červnu pak na základně Hill Air Force Base v Utahu přistál F-35A amerického letectva bez vysunutého podvozku, což mělo za následek těžké poškození letounu. Není jasné, zda půjde letoun opravit nebo bude muset být odepsán.
A nakonec 29. září v 16:00 místního času došlo k šesté vážné nehodě F-35, když došlo ke kolizi mariňácké F-35B s mariňáckým tankovacím strojem KC-130J.
Pád F-35B se podařilo zachytit kolemjdoucím na spektakulární video
Ke kolizi došlo při přiblížení se F-35B k tankeru. KC-130J následkem kolize musel přistát v poli a byl těžce poškozen. Ztráta na F-35B je cca 100 milionů dolarů za zničené letadlo a možná dojde také k vyřazení KC-130J v hodnotě 70 milionů dolarů. Naštěstí ale posádka KC-130J a pilot F-35B vyvázli bez zranění.
Pilot KC-130J z mariňácké tankovací jednotky VMGR-352 (Marine Aerial Refueler Transport Squadron 352) „Raiders“ po srážce pomocí svého volacího znaku RAIDER 50 nahlásil nouzovou situaci letovým kontrolorům. Pilot nahlásil poškození dvou motorů a to, že má letoun jen částečně pod kontrolou. Piloti se snažili s letounem doletět na nejbližší letiště, ale nakonec museli přistát v poli.
F-35B (volací znak VOLT 93) vzlétl z letecké základny MCAS Yuma, ale není známo, ke které letce patřil. Podle portálu Military.com byly oba letouny přiřazeny k mariňáckému výcvikovému programu WTI (Weapons and Tactics Instructor). WTI je sedmitýdenní pokročilý letecký výcvik pro zkušené mariňácké piloty. V podstatě jde o obdobu výcvikového programu „Top Gun“ pro elitní piloty amerického námořnictva. WTI se koná dvakrát ročně právě na základně MCAS Yuma a během výcviku se procvičují nejsložitější boje vzduch-vzduch, vzduch-země, včetně ostrého použití zbraní.
U.S Marine Corps F-35 crashes in Southern California after colliding with a KC-130 during mid-air refuelling. The KC-130 made a forced gear-up landing in a carrot field near Thermal, California. F-35 pilot ejected and is safe. https://t.co/jkjFe8orQX pic.twitter.com/i3GtBK5Vjc
— Breaking Aviation News & Videos (@breakingavnews) September 30, 2020
Tanker KC-130J v polích po nouzovém přistání
Po srážce s tankerem již pilot F-35B nekomunikoval s řídícími letového provozu a okamžitě se katapultoval. Podle oficiální tiskové zprávy byl pilot převezen do nemocnice.
Na internetu se posléze objevilo video zachycující pád F-35B a následný spektakulární výbuch. Současně na sociálních sítích začaly kolovat fotografie KC-130J ležícího na břiše v polích. Tanker zřejmě přišel o podvozek a na první pohled má poškozené dva motory.
Americké zpravodajské servery zveřejnili také záznam komunikace (stažení .mp3) mezi piloty KC-130J a řízením letového provozu v LA Center (Los Angeles Air Route Traffic Control Center ). Na záznamu slyšíme komunikaci před i po nehodě, včetně oznámení pilota civilní společnosti American Airlines, který spatřil pád a následný výbuch F-35B.
Ukázkové tankování F-35B z KC-130J
Poté (záznam 2:30) pilot KC-130J nahlásil losangelskému řídícímu provozu:„LA Center LA Center, RAIDER 50 vyhlašuje nouzovou situaci, srážka ve vzduchu s VOLT 93. Dva motory jsou mimo, uniká nám palivo, pravděpodobně hoří a v tuto chvíli nouzově klesáme. RAIDER 50.“
Řídicí v LA Center následně požádal o vyjasnění pozice letounu a situace. „Vyhlašujeme nouzovou situaci. Stále máme částečnou kontrolu nad letadlem. Dva motory jsou pryč. Míříme k uh …,“ jde slyšet na záznamu. V další komunikaci (již po pádu F-35B) pilot KC-130J zřejmě oznámil, že míří na letiště Thermal nedaleko jezera Saltonské moře a snaží se dostat vítr do zad k prodloužení svého doletu. Letoun KC-130J ale na letiště nedoletěl a skončil 20 kilometrů od letiště v polích.
K podobné nehodě došlo v prosinci 2018, kdy se 200 námořních mil od Japonska srazila námořní stíhačka F/A-18D Hornet a tanker KC-130J. Posádka F/A-18 se katapultovala, ale podařilo se zachránit pouze operátora. Celá pětičlenná posádka KC-130J zahynula.
Z nehody F-35B se může „radovat“ firma Martin-Baker vyrábějící vystřelovací sedadlo pro všechny letouny F-35. Podle firmy vystřelovací sedadla Martin-Baker, včetně poslední nehody F-35B, zachránila již 7633 členů letových posádek.
Zdroj: The Drive
Související články
Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo
Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...
-
02.01.2018
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva
Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...
-
17.10.2018
-
24 komentářů
-
Jan Grohmann
Japonské kapesní letadlové lodě se stíhačkami F-35B Lightning II
Kdo aspoň občas sleduje námořní novinky, toho to nepřekvapí. Japonské lodě třídy Izumo přezbrojí ...
-
13.01.2019
-
62 komentářů
-
Radek John
Italská letadlová loď Cavour ponese bojová letadla F-35B Lightning II
Letadlová loď Cavour italského námořnictva nedávno prošla modernizací letové paluby. Díky odolnější ...
-
03.06.2020
-
43 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
..kolize ve vzduchu je strašák každého pilota. U vojenských letadel poměrně častá příčina nehody. Samotné tankování ve vzduchu je vůbec vyšší level pilotáže a soustředění a musí to ...Zobrazit celý příspěvek
..kolize ve vzduchu je strašák každého pilota. U vojenských letadel poměrně častá příčina nehody. Samotné tankování ve vzduchu je vůbec vyšší level pilotáže a soustředění a musí to být extrémně zatěžující situace, v bojových podmínkách násobeno. Ani nejmodernější éro mi nepomůže, protože se musím prostě trefit ručně. Na youtubu je plno videí z tankování a občas jsou ty éra pěkně pomlácený. Na A-desítkách to je třeba dobře vidět.
Ve formaci trávím dost svýho letovýho času a ač jen s malýma letadlama, tak musím říci, že pokaždé jsem z toho pěkně vyšťavený. Soustředění a koordinace pohybů jede na plný obrátky. Těch faktorů, které můžou způsobit srážku je plno. Špatný odhad rychlosti (ve vzduchu se docela blbě brzdí), celkově špatný odhad setrvačnosti a hybnosti éra, nepředvídaný manévr vedoucího způsobený čímkoliv (počasí, řízení, úlek), úplav (to je obzvlášť pěkná svině), chvilková nepozornost... joo občas mám pěkně vykulený oči.. Tím chci říct, že se ani nedivím těm klukům vojenským a myslím, že o srážkách nebo něčem podobným budeme číst co dva tři roky..Skrýt celý příspěvekTak tedy, muselo to být pěkně divoké ale je fajn že jsou v pořádku. Škoda je prý cca 170 milionů dolarů ale už kdysi dávno jsem četl že výcvik pilota stojí nejméně 35 milionů ...Zobrazit celý příspěvek
Tak tedy, muselo to být pěkně divoké ale je fajn že jsou v pořádku.
Škoda je prý cca 170 milionů dolarů ale už kdysi dávno jsem četl že výcvik pilota stojí nejméně 35 milionů dolarů, dnes to asi bude více.
Předpokládám že tanker má nejméně 4 lidi v posádce i když asi ne všichni jsou piloti + pilot F35, to je 5 ks celkem a tudíž také pěkná cifra i když cena lidského života jako takového ani počítat nejde.Skrýt celý příspěvekJestli ta F-35 očesala tomu tankeru vrtule, tak to docela musel být hukot. Super že to všichni přežili.
Jestli ta F-35 očesala tomu tankeru vrtule, tak to docela musel být hukot. Super že to všichni přežili.
I když, při tanování se ta stíhačka k vrtulím asi jen tak snadno dostat nemohla, takže o vrtule ten tanker asi přišel až při přistání. Těším se na další info o tom, co se přesně ...Zobrazit celý příspěvek
I když, při tanování se ta stíhačka k vrtulím asi jen tak snadno dostat nemohla, takže o vrtule ten tanker asi přišel až při přistání. Těším se na další info o tom, co se přesně stalo.Skrýt celý příspěvek
Existuje záznam komunikace s řídícím kde tanker hlásí ztrátu dvou motorů při kolizi. Takže při přistání se to ...Zobrazit celý příspěvek
Existuje záznam komunikace s řídícím kde tanker hlásí ztrátu dvou motorů při kolizi. Takže při přistání se to nestalo.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekPodle fotek z místa to vypadá, že KC dosedla celkem bezproblémově. Listy vrtule na druhém křídle jsou sakra daleko od země a řada stromů je až daleko za letadlem. To jí očesala ta ...Zobrazit celý příspěvek
Podle fotek z místa to vypadá, že KC dosedla celkem bezproblémově. Listy vrtule na druhém křídle jsou sakra daleko od země a řada stromů je až daleko za letadlem. To jí očesala ta stihačka. Je tam i poškozené tankovací zařízení mezi gondolami.Skrýt celý příspěvek
Poskodenie lavej casti lietadla, (listy vrtule vonkajsieho motora, tankovacie zariadenie na konci kridla) je typicke pre kontakt so zemou sposobeny nadmernym naklonom na lavu ...Zobrazit celý příspěvek
Poskodenie lavej casti lietadla, (listy vrtule vonkajsieho motora, tankovacie zariadenie na konci kridla) je typicke pre kontakt so zemou sposobeny nadmernym naklonom na lavu stranu. To rozhodne nesposobila F-35.Skrýt celý příspěvek
Ale jak potom přišli o dva motory ještě ve vzduchu ? I když uznávám ,že z videa f35 nevypadá tak očesaně jako bych po nárazu do těch vrtulí čekal.
Ale jak potom přišli o dva motory ještě ve vzduchu ? I když uznávám ,že z videa f35 nevypadá tak očesaně jako bych po nárazu do těch vrtulí čekal.
Zde jsou odkazy na dvě fotky ...Zobrazit celý příspěvek
Zde jsou odkazy na dvě fotky KC-130:
https://www.defenseworld.net/u...
https://news.usni.org/wp-conte...
Vypadá to, že pravé dva motory jsou úplně očesané od listů, druhý levý motor má listy poškozené, alespoň se to tak jeví z fotografie. Pilot našel naštěstí vhodnou plochu na přistání, pole vypadá velmi měkce a rovně.Skrýt celý příspěvekNeprobíhá tankování za letu v nějakém poloautomatickém režimu? F-35 přece musí mít systémy, které mají pomoct zabránit srážce.
Neprobíhá tankování za letu v nějakém poloautomatickém režimu? F-35 přece musí mít systémy, které mají pomoct zabránit srážce.
"Poslední incident je již šestou vážnou leteckou nehodou F-35." Skutečně? JIŽ? Kolik že se sériových F-35 už vyrobilo? A pokud se k tomu poměru vyrobeného množství kusů a šesti ...Zobrazit celý příspěvek
"Poslední incident je již šestou vážnou leteckou nehodou F-35."
Skutečně? JIŽ?
Kolik že se sériových F-35 už vyrobilo? A pokud se k tomu poměru vyrobeného množství kusů a šesti havárií hodí označení UŽ nebo JIŽ, tak jak se označuje, když havarují všechny sériově vyrobené letouny (resp. letoun)?Skrýt celý příspěvekV loni jich bylo 400...letos 500? 6ks ti prijde malo za par let provozu?
V loni jich bylo 400...letos 500? 6ks ti prijde malo za par let provozu?
Su-57 vyrobili 2 ks, z toho jedna sa zrútila pri skúšobnom lete a druhá pre istotu nikdy neletela, a napriek tomu je to pre mnohých najlepšia stíhačka súčasnosti
Su-57 vyrobili 2 ks, z toho jedna sa zrútila pri skúšobnom lete a druhá pre istotu nikdy neletela, a napriek tomu je to pre mnohých najlepšia stíhačka súčasnosti
Viper dal 7 nehod jen za 1980:
http://www.f-16.net/aircraft-d...Viper dal 7 nehod jen za 1980:
http://www.f-16.net/aircraft-d...Počet vyrobených kusů je určitě relevantní, ale podle mého názoru je počet odlétaných hodin/havárie nejvíc vypovídající údaj. Myslím, že tam “35” nemá problém. Kolem února to bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Počet vyrobených kusů je určitě relevantní, ale podle mého názoru je počet odlétaných hodin/havárie nejvíc vypovídající údaj. Myslím, že tam “35” nemá problém. Kolem února to bylo kolem 250 000 letových hodin.Skrýt celý příspěvek
Určite viac. Veď aj tu bol článok a nie nedávno, a už v ňom sa písalo o 400k hodinách
Určite viac. Veď aj tu bol článok a nie nedávno, a už v ňom sa písalo o 400k hodinách
Pardon, moja chyba. Článok z polovice roka 2019 udáva 400 ks a 200k ...Zobrazit celý příspěvek
Pardon, moja chyba. Článok z polovice roka 2019 udáva 400 ks a 200k hodín
https://www.armadninoviny.cz/4... Skrýt celý příspěvekPíšu z mobilu a mačkam blbosti... Psal jsem info z února, článek https://www.armadninoviny.cz/r... .... jestli je to tak, ...Zobrazit celý příspěvek
Píšu z mobilu a mačkam blbosti...
Psal jsem info z února, článek https://www.armadninoviny.cz/r...
.... jestli je to tak, pak je to jen lepší.Skrýt celý příspěvek
Miroslav a proc hned SU57? Staci si vzit nejake jine ero ve vetsich seriovych davkach. Treba Indie provozuje 270+ks SU30 a meli 7 nehod mezi lety 97-18, tedy za 21 let provozu ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav a proc hned SU57? Staci si vzit nejake jine ero ve vetsich seriovych davkach.
Treba Indie provozuje 270+ks SU30 a meli 7 nehod mezi lety 97-18, tedy za 21 let provozu vsech kusu. Samozrejme hraje velkou roli kolik s tim naletali hodin. S tim logicky souhlasim. A rozhodne si nemyslim ze SU30 je lepsi, nebo ze Indove jsou super piloti a maji vynikajici udrzbu. Docela me tak nizky pocet prekvapil, cekal jsem vetsi srotiste.
Rafale ve Franczouskem letectvu melo da se rict pouze jednu nehodu od zavedeni v roce 2001. Dalsi dva stroje ztratili po kuriozni vzajemne srazce. Tedy 19 let, 1 pad na 180ks
Samozrejme se asi najdou stroje ktere jsou na tom podstatne hure.
Ja obecne zastavam teorii ze era padaji a je jedno jestli je z USA,Evropy ci Ruska. Ale musis uznat ze 6ks za tak kratkou dobu neni rozhodne neco cim by se melo nejvyspelejsi ero chlublit...proto autor pouzil slovo JIZ naprosto spravne.Skrýt celý příspěvekNa zaklade ceho budeme nepocitat 2 Rafale a zaroven pocitat F-35, ktere to napralo do tankeru?
Na zaklade ceho budeme nepocitat 2 Rafale a zaroven pocitat F-35, ktere to napralo do tankeru?
Ta Kc-130 vypadá, že je ve slušném stavu. Očividně to nebylo tvrdé přistání, ale sklouznutí na měkkém poli. Podvozek nevysunuli nejspíše právě kvůli místu dosednutí. Pilot té F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Ta Kc-130 vypadá, že je ve slušném stavu. Očividně to nebylo tvrdé přistání, ale sklouznutí na měkkém poli. Podvozek nevysunuli nejspíše právě kvůli místu dosednutí.
Pilot té F-35 ale očividně hodně špatně pracoval s plynovou pákou při konečném přiblížení nebo samotném tankování, aby takhle očesal listy na vrtulích.Skrýt celý příspěvek"Tanker zřejmě přišel o podvozek při přistání a na první pohled měl těžce poškozený minimálně jeden motor a vrtuli. " Z fotiek jasne vidiet ze doslo k strate vsetkych listov ...Zobrazit celý příspěvek
"Tanker zřejmě přišel o podvozek při přistání a na první pohled měl těžce poškozený minimálně jeden motor a vrtuli. "
Z fotiek jasne vidiet ze doslo k strate vsetkych listov vrtuli na motoroch na pravom kridle, pravdepodobne nasledok kolizie s F-35.
Tiez je vidiet ze su zavrete dvere hlavneho podvozku, takze lietadlo on pravdepodobne neprislo ale jednalo sa o pristate bez podvozku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...