Srážka F-35B s mariňáckým tankerem KC-130J

Srážka F-35B s mariňáckým tankerem KC-130J
Mariňácká F-35B a tanker KC-130J / USMC (Zvětšit)

29. září se poblíž mariňácké základny MCAS Yuma (Marine Corps Air Station Yuma) v Arizoně srazilo víceúčelové bojové letadlo F-35B Lightning a turbovrtulový tanker KC-130J. Následkem kolize došlo k zřícení F-35B a k tvrdému nouzovému přistání KC-130J. Posádky obou strojů jsou v pořádku.

Poslední incident je již šestou vážnou leteckou nehodou F-35. První incident se stal v červnu 2014, kdy F-35A na rozjezdové dráze vzplál motor. Letoun utrpěl těžká poškození a škoda byla vyčíslena na 50 milionů dolarů ‒ to je cena nejnovějšího modelu stíhačky F-16.

V záři 2018 se zřítil mariňácký F-35B v Jižní Karolíně. Příčinou pádu byla závada na palivovém potrubí. Pilot se ale zachránil. K vážné nehodě došlo v dubnu 2019, kdy se při nočním letu zřítila japonská F-35A. Pilot zřejmě v rychlém klesání ztratil orientaci a při nehodě zahynul. 

V květnu letošního roku havarovala při přistání F-35A amerického letectva. Pilot se katapultoval. V červnu pak na základně Hill Air Force Base v Utahu přistál F-35A amerického letectva bez vysunutého podvozku, což mělo za následek těžké poškození letounu. Není jasné, zda půjde letoun opravit nebo bude muset být odepsán.

A nakonec 29. září v 16:00 místního času došlo k šesté vážné nehodě F-35, když došlo ke kolizi mariňácké F-35B s mariňáckým tankovacím strojem KC-130J.


Pád F-35B se podařilo zachytit kolemjdoucím na spektakulární video

Ke kolizi došlo při přiblížení se F-35B k tankeru. KC-130J následkem kolize musel přistát v poli a byl těžce poškozen. Ztráta na F-35B je cca 100 milionů dolarů za zničené letadlo a možná dojde také k vyřazení KC-130J v hodnotě 70 milionů dolarů. Naštěstí ale posádka KC-130J a pilot F-35B vyvázli bez zranění. 

Pilot KC-130J z mariňácké tankovací jednotky VMGR-352 (Marine Aerial Refueler Transport Squadron 352) „Raiders“ po srážce pomocí svého volacího znaku RAIDER 50 nahlásil nouzovou situaci letovým kontrolorům. Pilot nahlásil poškození dvou motorů a to, že má letoun jen částečně pod kontrolou. Piloti se snažili s letounem doletět na nejbližší letiště, ale nakonec museli přistát v poli.

F-35B (volací znak VOLT 93) vzlétl z letecké základny MCAS Yuma, ale není známo, ke které letce patřil. Podle portálu Military.com byly oba letouny přiřazeny k mariňáckému výcvikovému programu WTI (Weapons and Tactics Instructor). WTI je sedmitýdenní pokročilý letecký výcvik pro zkušené mariňácké piloty. V podstatě jde o obdobu výcvikového programu „Top Gun“ pro elitní piloty amerického námořnictva. WTI se koná dvakrát ročně právě na základně MCAS Yuma a během výcviku se procvičují nejsložitější boje vzduch-vzduch, vzduch-země, včetně ostrého použití zbraní.

Tanker KC-130J v polích po nouzovém přistání

Po srážce s tankerem již pilot F-35B nekomunikoval s řídícími letového provozu a okamžitě se katapultoval. Podle oficiální tiskové zprávy byl pilot převezen do nemocnice.

Na internetu se posléze objevilo video zachycující pád F-35B a následný spektakulární výbuch. Současně na sociálních sítích začaly kolovat fotografie KC-130J ležícího na břiše v polích. Tanker zřejmě přišel o podvozek a na první pohled má poškozené dva motory.  

Americké zpravodajské servery zveřejnili také záznam komunikace (stažení .mp3) mezi piloty KC-130J a řízením letového provozu v LA Center (Los Angeles Air Route Traffic Control Center ). Na záznamu slyšíme komunikaci před i po nehodě, včetně oznámení pilota civilní společnosti American Airlines, který spatřil pád a následný výbuch F-35B.


Ukázkové tankování F-35B z KC-130J

Poté (záznam 2:30) pilot KC-130J nahlásil losangelskému řídícímu provozu:„LA Center LA Center, RAIDER 50 vyhlašuje nouzovou situaci, srážka ve vzduchu s VOLT 93. Dva motory jsou mimo, uniká nám palivo, pravděpodobně hoří a v tuto chvíli nouzově klesáme. RAIDER 50.“

Řídicí v LA Center následně požádal o vyjasnění pozice letounu a situace. „Vyhlašujeme nouzovou situaci. Stále máme částečnou kontrolu nad letadlem. Dva motory jsou pryč. Míříme k uh …,“ jde slyšet na záznamu. V další komunikaci (již po pádu F-35B) pilot KC-130J zřejmě oznámil, že míří na letiště Thermal nedaleko jezera Saltonské moře a snaží se dostat vítr do zad k prodloužení svého doletu. Letoun KC-130J ale na letiště nedoletěl a skončil 20 kilometrů od letiště v polích. 

K podobné nehodě došlo v prosinci 2018, kdy se 200 námořních mil od Japonska srazila námořní stíhačka F/A-18D Hornet a tanker KC-130J. Posádka F/A-18 se katapultovala, ale podařilo se zachránit pouze operátora. Celá pětičlenná posádka KC-130J zahynula. 

Z nehody F-35B se může „radovat“ firma Martin-Baker vyrábějící vystřelovací sedadlo pro všechny letouny F-35. Podle firmy vystřelovací sedadla Martin-Baker, včetně poslední nehody F-35B, zachránila již 7633 členů letových posádek.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Stíhačky F-35B a 20 letadlových lodí amerického námořnictva

Ve včerejším článku jsme popsali probíhající testy letounů F-35B Lightning II na britské letadlové ...

Japonské kapesní letadlové lodě se stíhačkami F-35B Lightning II

Kdo aspoň občas sleduje námořní novinky, toho to nepřekvapí. Japonské lodě třídy Izumo přezbrojí ...

Italská letadlová loď Cavour ponese bojová letadla F-35B Lightning II

Letadlová loď Cavour italského námořnictva nedávno prošla modernizací letové paluby. Díky odolnější ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • ArWe
    20:45 01.10.2020

    ..kolize ve vzduchu je strašák každého pilota. U vojenských letadel poměrně častá příčina nehody. Samotné tankování ve vzduchu je vůbec vyšší level pilotáže a soustředění a musí to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ..kolize ve vzduchu je strašák každého pilota. U vojenských letadel poměrně častá příčina nehody. Samotné tankování ve vzduchu je vůbec vyšší level pilotáže a soustředění a musí to být extrémně zatěžující situace, v bojových podmínkách násobeno. Ani nejmodernější éro mi nepomůže, protože se musím prostě trefit ručně. Na youtubu je plno videí z tankování a občas jsou ty éra pěkně pomlácený. Na A-desítkách to je třeba dobře vidět.
    Ve formaci trávím dost svýho letovýho času a ač jen s malýma letadlama, tak musím říci, že pokaždé jsem z toho pěkně vyšťavený. Soustředění a koordinace pohybů jede na plný obrátky. Těch faktorů, které můžou způsobit srážku je plno. Špatný odhad rychlosti (ve vzduchu se docela blbě brzdí), celkově špatný odhad setrvačnosti a hybnosti éra, nepředvídaný manévr vedoucího způsobený čímkoliv (počasí, řízení, úlek), úplav (to je obzvlášť pěkná svině), chvilková nepozornost... joo občas mám pěkně vykulený oči.. Tím chci říct, že se ani nedivím těm klukům vojenským a myslím, že o srážkách nebo něčem podobným budeme číst co dva tři roky..
    Skrýt celý příspěvek

  • damik
    19:18 01.10.2020
    Oblíbený příspěvek

    kdyby ti idioti nestaveli neviditelna letadla, tak by se jim to nestalo ...

    kdyby ti idioti nestaveli neviditelna letadla, tak by se jim to nestalo ...

  • fotr
    17:21 01.10.2020

    Tak tedy, muselo to být pěkně divoké ale je fajn že jsou v pořádku.
    Škoda je prý cca 170 milionů dolarů ale už kdysi dávno jsem četl že výcvik pilota stojí nejméně 35 milionů ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak tedy, muselo to být pěkně divoké ale je fajn že jsou v pořádku.
    Škoda je prý cca 170 milionů dolarů ale už kdysi dávno jsem četl že výcvik pilota stojí nejméně 35 milionů dolarů, dnes to asi bude více.
    Předpokládám že tanker má nejméně 4 lidi v posádce i když asi ne všichni jsou piloti + pilot F35, to je 5 ks celkem a tudíž také pěkná cifra i když cena lidského života jako takového ani počítat nejde.
    Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    16:49 01.10.2020

    Jestli ta F-35 očesala tomu tankeru vrtule, tak to docela musel být hukot. Super že to všichni přežili.

    Jestli ta F-35 očesala tomu tankeru vrtule, tak to docela musel být hukot. Super že to všichni přežili.

    • JirkaM
      16:51 01.10.2020

      I když, při tanování se ta stíhačka k vrtulím asi jen tak snadno dostat nemohla, takže o vrtule ten tanker asi přišel až při přistání. Těším se na další info o tom, co se přesně ...
      Zobrazit celý příspěvek

      I když, při tanování se ta stíhačka k vrtulím asi jen tak snadno dostat nemohla, takže o vrtule ten tanker asi přišel až při přistání. Těším se na další info o tom, co se přesně stalo.
      Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        17:03 01.10.2020

        Existuje záznam komunikace s řídícím kde tanker hlásí ztrátu dvou motorů při kolizi. Takže při přistání se to ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Existuje záznam komunikace s řídícím kde tanker hlásí ztrátu dvou motorů při kolizi. Takže při přistání se to nestalo.
        https://www.youtube.com/watch?...
        Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        17:06 01.10.2020

        Podle fotek z místa to vypadá, že KC dosedla celkem bezproblémově. Listy vrtule na druhém křídle jsou sakra daleko od země a řada stromů je až daleko za letadlem. To jí očesala ta ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Podle fotek z místa to vypadá, že KC dosedla celkem bezproblémově. Listy vrtule na druhém křídle jsou sakra daleko od země a řada stromů je až daleko za letadlem. To jí očesala ta stihačka. Je tam i poškozené tankovací zařízení mezi gondolami.
        Skrýt celý příspěvek

        • demagog
          22:50 01.10.2020

          Poskodenie lavej casti lietadla, (listy vrtule vonkajsieho motora, tankovacie zariadenie na konci kridla) je typicke pre kontakt so zemou sposobeny nadmernym naklonom na lavu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Poskodenie lavej casti lietadla, (listy vrtule vonkajsieho motora, tankovacie zariadenie na konci kridla) je typicke pre kontakt so zemou sposobeny nadmernym naklonom na lavu stranu. To rozhodne nesposobila F-35.
          Skrýt celý příspěvek

          • Riiiederner
            11:16 02.10.2020

            Ale jak potom přišli o dva motory ještě ve vzduchu ? I když uznávám ,že z videa f35 nevypadá tak očesaně jako bych po nárazu do těch vrtulí čekal.

            Ale jak potom přišli o dva motory ještě ve vzduchu ? I když uznávám ,že z videa f35 nevypadá tak očesaně jako bych po nárazu do těch vrtulí čekal.

  • Sunet
    16:23 01.10.2020

    Zde jsou odkazy na dvě fotky ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zde jsou odkazy na dvě fotky KC-130:

    https://www.defenseworld.net/u...

    https://news.usni.org/wp-conte...

    Vypadá to, že pravé dva motory jsou úplně očesané od listů, druhý levý motor má listy poškozené, alespoň se to tak jeví z fotografie. Pilot našel naštěstí vhodnou plochu na přistání, pole vypadá velmi měkce a rovně.
    Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:05 01.10.2020

    Neprobíhá tankování za letu v nějakém poloautomatickém režimu? F-35 přece musí mít systémy, které mají pomoct zabránit srážce.

    Neprobíhá tankování za letu v nějakém poloautomatickém režimu? F-35 přece musí mít systémy, které mají pomoct zabránit srážce.

    • Miroslav
      14:59 01.10.2020

      Keď v momente stratíš výšku, vletíš do nejakej turbolencie alebo depresie, tak tam asi pomoci niet.

      Keď v momente stratíš výšku, vletíš do nejakej turbolencie alebo depresie, tak tam asi pomoci niet.

  • RiMr71
    12:35 01.10.2020

    "Poslední incident je již šestou vážnou leteckou nehodou F-35."

    Skutečně? JIŽ?
    Kolik že se sériových F-35 už vyrobilo? A pokud se k tomu poměru vyrobeného množství kusů a šesti ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Poslední incident je již šestou vážnou leteckou nehodou F-35."

    Skutečně? JIŽ?
    Kolik že se sériových F-35 už vyrobilo? A pokud se k tomu poměru vyrobeného množství kusů a šesti havárií hodí označení UŽ nebo JIŽ, tak jak se označuje, když havarují všechny sériově vyrobené letouny (resp. letoun)?
    Skrýt celý příspěvek

    • infi
      13:40 01.10.2020

      V loni jich bylo 400...letos 500? 6ks ti prijde malo za par let provozu?

      V loni jich bylo 400...letos 500? 6ks ti prijde malo za par let provozu?

      • Miroslav
        13:54 01.10.2020

        Su-57 vyrobili 2 ks, z toho jedna sa zrútila pri skúšobnom lete a druhá pre istotu nikdy neletela, a napriek tomu je to pre mnohých najlepšia stíhačka súčasnosti

        Su-57 vyrobili 2 ks, z toho jedna sa zrútila pri skúšobnom lete a druhá pre istotu nikdy neletela, a napriek tomu je to pre mnohých najlepšia stíhačka súčasnosti

      • satai
        14:32 01.10.2020

        Viper dal 7 nehod jen za 1980:

        http://www.f-16.net/aircraft-d...

        Viper dal 7 nehod jen za 1980:

        http://www.f-16.net/aircraft-d...

      • History
        14:48 01.10.2020

        Počet vyrobených kusů je určitě relevantní, ale podle mého názoru je počet odlétaných hodin/havárie nejvíc vypovídající údaj. Myslím, že tam “35” nemá problém. Kolem února to bylo ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Počet vyrobených kusů je určitě relevantní, ale podle mého názoru je počet odlétaných hodin/havárie nejvíc vypovídající údaj. Myslím, že tam “35” nemá problém. Kolem února to bylo kolem 250 000 letových hodin.
        Skrýt celý příspěvek

      • infi
        15:53 01.10.2020

        Miroslav a proc hned SU57? Staci si vzit nejake jine ero ve vetsich seriovych davkach.

        Treba Indie provozuje 270+ks SU30 a meli 7 nehod mezi lety 97-18, tedy za 21 let provozu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Miroslav a proc hned SU57? Staci si vzit nejake jine ero ve vetsich seriovych davkach.

        Treba Indie provozuje 270+ks SU30 a meli 7 nehod mezi lety 97-18, tedy za 21 let provozu vsech kusu. Samozrejme hraje velkou roli kolik s tim naletali hodin. S tim logicky souhlasim. A rozhodne si nemyslim ze SU30 je lepsi, nebo ze Indove jsou super piloti a maji vynikajici udrzbu. Docela me tak nizky pocet prekvapil, cekal jsem vetsi srotiste.

        Rafale ve Franczouskem letectvu melo da se rict pouze jednu nehodu od zavedeni v roce 2001. Dalsi dva stroje ztratili po kuriozni vzajemne srazce. Tedy 19 let, 1 pad na 180ks

        Samozrejme se asi najdou stroje ktere jsou na tom podstatne hure.

        Ja obecne zastavam teorii ze era padaji a je jedno jestli je z USA,Evropy ci Ruska. Ale musis uznat ze 6ks za tak kratkou dobu neni rozhodne neco cim by se melo nejvyspelejsi ero chlublit...proto autor pouzil slovo JIZ naprosto spravne.
        Skrýt celý příspěvek

        • satai
          16:39 01.10.2020

          Na zaklade ceho budeme nepocitat 2 Rafale a zaroven pocitat F-35, ktere to napralo do tankeru?

          Na zaklade ceho budeme nepocitat 2 Rafale a zaroven pocitat F-35, ktere to napralo do tankeru?

          • infi
            18:31 01.10.2020

            i kdyz ji zapocitas, meni to neco na tom, co jsem napsal?

            i kdyz ji zapocitas, meni to neco na tom, co jsem napsal?

  • CerVus
    12:23 01.10.2020

    Ta Kc-130 vypadá, že je ve slušném stavu. Očividně to nebylo tvrdé přistání, ale sklouznutí na měkkém poli. Podvozek nevysunuli nejspíše právě kvůli místu dosednutí.
    Pilot té F-35 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ta Kc-130 vypadá, že je ve slušném stavu. Očividně to nebylo tvrdé přistání, ale sklouznutí na měkkém poli. Podvozek nevysunuli nejspíše právě kvůli místu dosednutí.
    Pilot té F-35 ale očividně hodně špatně pracoval s plynovou pákou při konečném přiblížení nebo samotném tankování, aby takhle očesal listy na vrtulích.
    Skrýt celý příspěvek

  • demagog
    12:06 01.10.2020

    "Tanker zřejmě přišel o podvozek při přistání a na první pohled měl těžce poškozený minimálně jeden motor a vrtuli. "

    Z fotiek jasne vidiet ze doslo k strate vsetkych listov ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Tanker zřejmě přišel o podvozek při přistání a na první pohled měl těžce poškozený minimálně jeden motor a vrtuli. "

    Z fotiek jasne vidiet ze doslo k strate vsetkych listov vrtuli na motoroch na pravom kridle, pravdepodobne nasledok kolizie s F-35.

    Tiez je vidiet ze su zavrete dvere hlavneho podvozku, takze lietadlo on pravdepodobne neprislo ale jednalo sa o pristate bez podvozku.
    Skrýt celý příspěvek