Srbové modernizují bitevní letadla J-22 Orao

Srbové modernizují bitevní letadla J-22 Orao
J-22 Orao (2017) / Srđan Popović, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

Podzvukové bitevní letouny J-22 Orao vyvinula Jugoslávie ve spolupráci s Rumunskem v sedmdesátých letech minulého století. Srbsko je jejich poslední uživatel. Chystá se je vybavit novou avionikou a přezbrojit na chytré zbraně.

Letouny J-22 Orao mohou podle Srbů létat až do roku 2042. Jejich název znamená česky Orel. Jde o bitevní a průzkumný letoun, určený k plnění podobných úkolů jako například Suchoj Su-25 Frogfoot, u nás zvaný spíše Hrábě.

Bělehrad v současnosti provozuje přibližně deset těchto strojů, jak jednomístných, tak dvoumístných variant. Další blíže neurčený počet letadel Orao mají Srbové uskladněný, takže je mohou znovu zprovoznit, nebo využít jako zdroj náhradních dílů.

Zvlášť druhá zmíněná možnost mohla hrát zásadní roli v rozhodnutí letadla zmodernizovat. Letoun J-22 se poprvé vznesl v roce 1974. Původně plánovaná životnost strojů byla 24 let. Důkladná technická prohlídka však podle webu FlightGlobal prokázala, že mohou nalétat ještě tisíc hodin, což vystačí do čtyřicátých let jednadvacátého století.

Během modernizace Orao získá celkem jedenáct nových systémů. Většinu nové elektroniky, palubní počítač a multifunkční displeje dodá do letadel domácí firma Teleoptik-Žiroskopi. Propojí je s navigačním systémem Stigma 95 od francouzské firmy Safran Electronics & Defense. Letadla dostanou v rámci přestavby i novou přesnou výzbroj. Bomby bez navádění nahradí moderní řízené střely a pumy.

Dvě fáze

„Dokážeme dosáhnout stejného účinku na cíl s polovičním, nebo dokonce méně než polovičním počtem letadel,“ popsal rekonstrukci plukovník Dejan Vasiljević na webu Novosti. Vasiljević je velitelem 98. letecké brigády, která stroje J-22 provozuje. „Když budeme chtít zničit tři cíle, budeme k tomu potřebovat jen jedno letadlo.“

Nutno podotknout, že J-22 už v současné konfiguraci používá střelu AGM-65 Maverick americké výroby. „Hlavní zbraň bude [srbská] střela VRVZ-200,“ uvedl Vasiljevićův zástupce, plukovník Zoran Prodanović.„Umožní letounu Orao operovat z výšky 7000 metrů a vzdálenosti 40 kilometrů, a to i v noci za nepříznivých meteorologických podmínek.“

Program moderizace je neoficiálně označován Orao 2.0. Modernizace se už probírala na červnovém zbrojním veletrhu Partner 2019 v Bělehradu. Asistent srbského ministerstva obrany pro zbrojní technologie Nenad Miloradovič uvedl, že bude mít dvě fáze. Během první fáze dojde k částečné rekonstrukci kokpitu (viz video níže) a k přezbrojení na nové přesné zbraně. Druhá fáze přinese kompletní digitalizaci kokpitu.

Problém s motorem

Dvoumístné letouny NJ-22, používané dosud spíše jako cvičné, dostanou plnohodnotné vybavení k palebné podpoře pozemních jednotek. Na zadním sedadle bude létat důstojník zbraňových systémů, podobně jako například v dvoumístných amerických stíhačkách F/A-18 F Super Hornet. 

Srbové chtějí programem získat odolný, spolehlivý a moderní letoun, který je nebude stát moc peněz. Zároveň chtějí podpořit úroveň svého leteckého průmyslu. Z podobných pohnutek ostatně bitevníky Orao vznikly. Jugoslávie a Rumunsko se chtěly vymanit závislosti na Sovětském svazu. 

Jugoslávie byla socialistická země, ale nepatřila k Varšavské smlouvě. Rumunsko sice k paktu patřilo, leč v roce 1968 se odmítlo účastnit invaze do Československa. Jak Rumunsko, tak Jugoslávie proti vpádu vojsk Varšavské smlouvy na naše území protestovaly. Jugoslávský prezident Josip Broz Tito i Rumunský prezident Nicolae Ceaușescu vedli vlastní zahraniční politiku neřízenou Kremlem.

Společný zbrojní projekt znamenal přínos pro obě strany. Aby to nevypadalo, že se jeden z partnerů vyvyšuje nad druhého, letadlo dostalo dvě jména. Zatímco v Jugoslávii neslo už zmíněné označení J-22 Orao, v Rumunsku se jmenovalo IAR-93 Vultur (česky Sup). Letadlo mělo původně být nadzvukové. K tomu však byl potřeba dostatečně výkonný motor, který Jugoslávský ani Rumunský průmysl nedokázal bez pomoci vyrobit.


Modernizace J-22 Orao s částečným pohledem do modernizovaného kokpitu

Zvuková bariéra 

Partneři se obrátili na Velkou Británii. Kvůli členství Rumunska ve Varšavské smlouvě však nepochodili. Museli se spokojit s motorem Rolls-Royce Viper, který už licenčně vyráběl jugoslávský letecký podnik SOKO. Později obě země své letouny modifikovaly, takže se Vultur a Orao navzájem odlišily. Rumuni vyřadili Vultury v roce 1998. Zbytky jugoslávské flotily nakonec zůstaly Srbsku. Srbové se často chlubí, že J-22 je nadzvukový letoun. Orao skutečně dokáže překročit rychlost zvuku. Poprvé se to v něm podařilo pilotovi jménem Marjan Jelen v roce 1984.

Bylo to ale během klesání. Ve vodorovném letu J-22 rychlost zvuku nepřekoná. Ve výšce jedenáct tisíc metrů vyvine maximální rychlost 1130 kilometrů za hodinu. Odpovídá to Machovu číslu 0,96. Letouny Orao se účastnily jugoslávských válek. Nejvíc pravděpodobně zasáhly do kosovského konfliktu v letech 1998 a 1999. Tehdy jimi disponovalo letectvo Svazové republiky Jugoslávie.

Byla to federace Černé Hory a Srbska, která zbyla po odtržení ostatních balkánských států. Letadla Orao bombardovala bojovníky Kosovské osvobozenecké armády. Jeden stroj narazil během kosovské války za nejasných okolností do terénu. Nikdo neví, jestli to byla nehoda, nebo byl sestřelen. Údajně až jedenáct dalších letounů Orao zničilo NATO na zemi na letišti Ponikve poblíž města Užice.

Zdroje: Ekapija, Novosti, Flightglobal, AT

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Srbský obrněný transportér Lazar III

Srbský zbrojní průmysl v posledních letech prokazuje svou schopnost přicházet na trh ...

CZECHOSLOVAK GROUP vstupuje do srbského podniku IMK 14. Oktobar

Skupina MSM GROUP, slovenská část holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), uspěla ve výběrovém řízení a ...

Srbsko získá ruské tanky T-72B3 a transportéry BRDM-2MS. Rumunsko dodávky blokuje

29. července 2019 na základně srbské armády „Mija Stanimirović“ se konala prezentace deseti ...

Modernizace srbského bojového vozidla pěchoty M-80A

Srbské ministerstvo obrany na testovacím polygonu Nikinci představilo prototyp modernizovaného ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Matesaax
    20:14 15.01.2020

    Moc nechápu proč se Rumuni téhle mašiny tak rychle zbavili a vše vsadili na Mig-21.Kdyby ho za pomoci Izraele modernizovali,tak mají zajímavý bitevní stroj s vyšší životností než jednadvacítka a pro boj s pozemními cíly i vhodnější.

  • Tango23
    11:02 15.01.2020

    ..je to off-topic..ale tak nejak mi Orao pripomelo kluky co meli stanoviste na Udbine tesne po naletu... doby kdy podplukovnici se nechavali dobrovolne "degradovat" na rotmistry, aby si jako ridici OT prividelali nejakou kacku v prvnich zahranicnich misich ... hrozna partizanstina (s tim vykastrovanym mandatem OSN)... :)

  • tryskac
    18:17 14.01.2020

    A potom toho albika porovnás napr s G4 SuperGaleb a zistis, ze aj tí Juhoslávci vedeli vyrobiť lietadlo, ktoré je nielen pekne, ale aj leti...

    • History
      18:41 14.01.2020

      No nevím, školy nemám, ale kdo u koho čerpal inspiraci je zřejmé. První let Albatrosu je o deset let dříve.

      • tryskac
        19:19 14.01.2020

        Bez školy do hospody nelez :) a nie je to v konečnom dôsledku jedno? Keď sa rozhodnú vyrobiť dolnoplosnik s nulovým sipom tak to všade bude vyzerať rovnako, alebo aspoň podobne..

        • Storm
          13:44 15.01.2020

          Možná vypadá podobně, ale u letadla rozhodují letové vlastnosti ;)

  • RiMr71
    17:34 14.01.2020

    ...vždycky když vidím polské nebo tyto konstrukce z té doby, tak si řeknu "ten náš Albík je ale krásné letadlo!" :)

    • stronger.p
      13:16 15.01.2020

      Albatros, Alca i iNGčko jsou krásná letadla s nadčasovým dizajnem

    • Storm
      13:42 15.01.2020

      Souhlasím Rimre i Strongere... Aero minimálně od Delfínka vždy umělo krásné a dobré letadla... Což se o jejich konkurenci povětšinou říct asi nedá... Kamarádi Poláci prominou, ale Iskra je hnus podobný Multiple...