Srbské vrtulníky H145M získají srbské zbraně

Srbské vrtulníky H145M získají srbské zbraně
Srbský H-145M / Ministry of defence Republic of Serbia (Zvětšit)

V roce 2016 Srbsko objednalo u Airbus Helicopters devět vrtulníků H145M s tím, že šest kusů získá armáda a tři kusy ministerstvo vnitra. Armáda chtěla vyčlenit čtyři H15M pro bojovou podporu a dva pro pátrání a záchranu SAR (Search and Rescue). Celkový počet nakupovaných vrtulníků zůstal stejný, ale armáda nakonec získala jen pět vrtulníků a ministerstvo vnitra čtyři. Na začátku února 2020 Srbsko oznámilo úspěšné zahájení testování domácí výzbroje na těchto vrtulnících.

Kontrakt

Koncem roku 2016 podepsalo srbské ministerstvo obrany s Airbus Helicopters smlouvu na dodávku zmíněných devíti strojů H145M. Hodnota kontraktu byla 105 milionů euro. V listopadu 2018 převzal srbský ministr obrany Aleksandar Vulin první vrtulník v továrně Airbus Helicopters v německém Donauwörthu. Vrtulník zůstal poté v Německu a reálné předávání do užívání probíhalo v Srbsku od června roku 2019. 

První vrtulník byl předán ozbrojených silám v kamuflážním zbarvení. Poté v druhé polovině roku 2019 pokračovaly dodávky dalších vrtulníků, jak ve vojenském zbarvení pro ozbrojené síly, tak ve stříbrno-modrém provedení pro ministerstvo vnitra.

Vojenské vrtulníky jsou upraveny na systém slaňování „fast roping“, pro nesení výzbroje a to i implementací systému HForce pro ovládání zbraňových systémů, mají částečnou balistickou ochranu a systém aktivní ochrany. Výzbroj srbských vrtulníků byla poprvé prezentována na pařížském aerosalonu v červnu 2019. 

Na fotografiích z aerosalonu je patrné zavěšení výzbroje na bočních nosnících, kdy na jedné straně byla zavěšena gondola s kulometem a na druhé straně raketnice. Do výzbroje je potřeba zahrnout také kulomet pro palubního střelce, který je umístěn na vnitřní lafetě. Při prezentaci bylo také patrné, že interiér je upraven tak, že podél stěn jsou umístěna sedadla pro šestičlenný výsadek. Do výzbroje je možno zahrnout i jiné druhy střel, například protitankové řízené střely SPIKE.


Srbský H145M na aerosalonu v Paříži (2019) ; větší foto / Ministry of defence Republic of Serbia


Vojenské testy H145M

Součástí dohody na dodávky vrtulníků H145M byla i další dohoda s Airbus Helicopters na tom, že letecký podnik Moma Stanojlović bude certifikován pro opravy vrtulníků Gazelle, kterých mají srbské ozbrojené síly celou řadu. Zástupci Airbus Helicopters se vyjádřili tak, že počítají s tím, že toto středisko oprav bude zajišťovat opravy i pro okolní země. 

Dá se předpokládat, že středisko Moma Stanojlović bude v budoucnu usilovat i obdobnou certifikaci pro H145M. Mimo to v návaznosti na úspěšný projekt vrtulníků H145M Srbsko pro letku ministerstva vnitra objednalo tři kusy vrtulníků H215, což je vlasně Super Puma, s dodávkami v letech 2021 a 2022.

Nakonec v prosinci 2019 byl slavnostně předán nový hangár na letišti v Niš, který má sloužit právě pro údržbu a hangárování vrtulníků H145M a také pro Mi-35.


Srbské H145M při testech srbské výzbroje; větší foto / Ministry of defence Republic of Serbia

Integrace a zkoušky srbské výzbroje

V prosinci 2019 byly zahájeny stacionární testy výzbroje vrtulníku H145M, které pokračovaly v novém roce. Na začátku února 2020 byla provedena veřejná prezentace letových testů a střeleb jak neřízenými raketami S-8 KOM, tak kulometem v ráži 12,7mm v podvěsném pouzdru. Schopnosti byly předvedeny jak při denních, tak nočních střelbách. Při testech měl vrtulník na jednom závěsníku raketnici a na druhé gondolu s kulometem.

S-8 KOM jsou neřízené rakety s hlavicí typu HEAT z rodiny sovětských/ruských raket S-8. Ráže rakety je 80 mm. Hmotnost je 11,7 kg s rychlost 610 m/s. Průbojnost homogenního válcovaného pancíře je 400 mm. U těchto raket se předpokládá, že budou využívány jako na H145M, tak na Mi-35.


Vojenské testy H145M

Závěr

Vedení srbského ministerstva obrany se netají tím, že má další plány na nákup vrtulníků od společnosti Airbus Helicopters. Nákup lehkých univerzálních vrtulníků jako doplnění flotily nově nakoupených transportních vrtulníků Mi-17 a bitevních Mi-35 přímo nabízí srovnání s českou několikaletou anabází na nákup lehkých univerzálních vrtulníků, které měly nejprve doplnit stávající flotilu vrtulníků Mi-17/171 a Mi-24 s tím, že by vrtulníky Mi-24 výhledově nahradily.

Jenže požadavky na lehké vrtulníky, kam právě patří H145M, postupně rostly do té míry, že české ozbrojené síly skončily u UH-1Y/AH-1Z, který má minimálně dvojnásobnou hmotnost. Tím, že Srbsko nakupovalo lehký vrtulník, mohlo spojit nákup dvou složek dohromady, což musí mít evidentně pozitivní dopad na cenu, než kdyby si každá složka pořizovala vrtulník samostatně.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

MSM Group z holdingu CZECHOSLOVAK GROUP zachraňuje srbskou firmu IMK 14. Oktobar

Holding CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) plánuje rozšíření svých aktivit mimo území bývalého Československa. ...

CZECHOSLOVAK GROUP vstupuje do srbského podniku IMK 14. Oktobar

Skupina MSM GROUP, slovenská část holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), uspěla ve výběrovém řízení a ...

Srbsko získá ruské tanky T-72B3 a transportéry BRDM-2MS. Rumunsko dodávky blokuje

29. července 2019 na základně srbské armády „Mija Stanimirović“ se konala prezentace deseti ...

Modernizace srbského bojového vozidla pěchoty M-80A

Srbské ministerstvo obrany na testovacím polygonu Nikinci představilo prototyp modernizovaného ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Chacal
    20:07 13.03.2020

    Nj lehce militarizovaný civil s dodatečným oplechováním 0,5mm :-) Podobný kepl jaký se nám snaží vnutit italští eurosoudruzi od Leonarda. Něco takové je dobré maximálně pro policejní složky a nebo ostrahu hranic. Vyrazit s tím do boje. To vyjde nastejno jak s dodatečně opancéřovaným Fiatem 500 vyrazit do tankové bitvy.

    • SYN_
      14:38 14.03.2020

      Je to skoro stejný nesmysl jako letět s MI-24 odvézt zraněného nebo dopravit někam potentáta...
      Vždycky bude existovat něco "ještě lepšího", ještě silněji vyzbrojeného, ještě silněji pancéřovaného... ale v situaci kdy na to nemáme nakoupit jen několik málo kusů takového "super" je sebevražda. Pak vám to sestřelí první stíhačka co poletí okolo, protože vám/nám nezbylo na protiletadlovou obranu (například).

    • danny
      11:58 16.03.2020

      Chacal: na pohraniční potyčky s UCK, případně přetlačování s Chorvaty to úplně stačí. On ten oplechovaný Fiat 500 je docela fajn, pokud proti tobě do té tankové bitvy vyjede hustě vytuněnej Olcit nebo Zastava.

    • danny
      12:00 16.03.2020

      Chacal: a ještě jeden důležitý moment. Nezapomeň na ekonomickou situaci Srbska. Prostě raději pár kousků malého, obratného pracanta na ostrahu hranic, než si pořídit jeden super kousek, u kterého nebudou mít prachy ani na to, aby ho poslali do vzduchu.

      • Larry
        19:18 16.03.2020

        Stačí se podívat, na Maďarsko a jeden pochopí, že objednávali u Airbusu téměř současně.
        Celkově téměř 50 strojů různých typů. Účelově aby snížili cenu. S Airbusem mají tradičně velmi dobré vztahy. U Srbska je zajímavá silná letka ve službách MV.
        Kromě toho nakoupili bitevníky 4x Mi35, získali nové Mi17-V5.
        Po 30ti letech investovali do PVO nákupem Pantsir S1,
        Tak jako tak, za málo peněz slušný výsledek.

        • Scotty
          22:26 16.03.2020

          To je nějak podložené nebo jen spekulace?

  • stirling
    11:24 13.03.2020

    To že se náš tendr nakonec přehoupl až k H1 neznamená, že v budoucnu nějaké H145M či něco podobného armáda nakoupí, přece jen provoz bude daleko levnější a na střežení areálů, hranice, pátrání nebo pouhá doprava v nebojové zóně je to určitě dobré řešení. Jen asi pár let počkají až se budou vyřazovat sokoly.
    Problém u takto lehkého stroje je to když požaduji výzbroj (moc toho neunese a naopak se pak výrazně omezí přepravní kapacita). Za mě tedy H145M klidně i pro AČR, ale neozbrojen s možností osadit kulomet pro palubního střelce to bohatě stačí.

    • Scotty
      14:22 13.03.2020

      V zásadě by bohatě stačila i H-135M.

      • stirling
        17:12 13.03.2020

        Nevím kde je prostor pro případná nosítka a ostatní vybavení. a určitě není nutné kupovat zrovna h145m, takže i h135m by stačila, prostě menší levný vrtulník ať nemusí všude lítat venom po vyřazení sokolů.

    • semtam
      14:40 13.03.2020

      stirling

      Naším Sokolům končí životnost (do GO) max. v roce 2029 a některým strojům ještě dříve. H145M se nyní jeví jako velmi vhodný nástupce. Konkurence H145M již dnes je poměrně silná a až budeme vybírat nový LUH jakožto náhradu Sokolů což bude nejdříve v roce 2024 (spíš ještě dále) tak konkurence bude již nabízet nejspíš všechny schopnosti jako nyní nabízí H145M.

      Systém H1 se pořídil nikoliv jako nástupce W-3A+MI-24, jak bylo prvně zamýšleno, ale jen jako náhrada za MI-24, stroje W-3A Sokol nyní prochází GO. Pořízením systému H1 lze spíše odhadnout, jak bude vypadat v budoucnu náhrada za MI-171Š, ale to je již jiné téma.

    • SYN_
      14:41 14.03.2020

      Teoreticky neznamená, prakticky na 90% ZNAMENÁ. Nejen že na druhou investici na vrtulníky hned tak nebude, ale ještě navíc i když se něco vydoluje, bude to utraceno za nákup dalších H1 family, protože už teď je slyšet ze spousty stran že doufají že se přikoupí další :(

  • Miroslav
    15:28 12.03.2020

    Investovať peniaze do vývoja aby vyzbrojili 5 militarizovaných strojov je mrhanie zdrojmi daňových poplatníkov. Srbsko má navyše veľmi obmedzené schopnosti exportovať vlastné technológie a tam, kde by to šlo sa asi Airbusu veľmi nedarí

    • danny
      11:55 16.03.2020

      Miroslav: nesouhlasím. Vzhledem ke geopolitické situaci má Srbsko enormní problém se zajištěním nákupů jakékoli západní (a vlastně i východní) výzbroje. Jakási míra soběstačnosti je pro něj klíčová.
      Z ekonomického pohledu mají sice zastaralé, ale celkem bohaté průmyslové kapacity, kvalifikované pracovníky v oboru a extrémně nízkou cenu práce. Takže modifikaci podvěsu kulometného kontejneru a kontejneru s S-8, které se ještě ke všemu budou používat i pro Mi-35, fakt nevidím jako mrhání prostředky.