Srbský obrněný transportér Lazar III

Lazar / Srđan Popović, CC BY-SA 4.0

Srbský zbrojní průmysl v posledních letech prokazuje svou schopnost přicházet na trh s vojenskou technikou, která je na jednu stranu cenově příznivá, na druhou stranu ale zůstává  technicky konkurenceschopná. Nejnovějším přírůstkem nabízených zbraní je už třetí generace osmikolového obrněného vozidla Lazar.

Lazar I

První generace vozidla Lazar I pochází z roku 2008 a představuje soukromou iniciativu srbské firmy Jugoimport. Vozidlo bylo navrženo s cílem zaujmout méně movité zahraniční zákazníky - cena byla stlačena použitím již existujících komponentů.

Výsledkem je stroj kombinující vlastnosti transportéru kategorie MRAP (Mine Resistant, Ambush Protected) a MRAV (MultiRole Armour Vehicle), vizuálně vzdáleně připomínající slovenský Tatrapan. Jeho osádku tvoří 13 osob (včetně řidiče, velitele a střelce), výsadek sedí uprostřed v podélné ose vozidla zády a k sobě čelem k zaskleným průzorům a střílnám. V prostoru výsadku jsou lapače pro sběr prázdných nábojnic a odsávání kouře.

Řidič a velitel mají k dispozici na bocích vlastní dveře s průzory. Technologický demonstrátor Lazar I byl vyzbrojen dálkově ovládanou stanicí s 20mm kanonem M-55 a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm.

Lazar II

Druhá generace Lazar II (2013) se od svého předchůdce v mnohém odlišuje. Firma Jugoimport na jeho vývoji spolupracovala se srbským ministerstvem obrany, jenž v té době požadovalo moderní bojové vozidlo pěchoty srovnatelné se zahraničními typy.

Prvním nápadným rozdílem oproti typu Lazar I je absence obou čelních skel a zcela jiné tvarování přídě s větším sklonem. Vozidlo přišlo o pravé přední dveře.

Vozidlo pohání dieselový motor Cummins ISM 500 (373 kW), zajišťující pohon všech nezávislé zavěšených osmi kol. Maximální rychlost je 100 km/h.

Posádku vozidla tvoří řidič, střelec a velitel plus devět mužů výsadku. Ti mají opět k dispozici střílny a prosklené průzory ke sledování okolí. Vozidlo opouštějí pomocí zadní hydraulicky sklopné rampy, jenž v sobě ukrývá dvoudílné dveře pro nouzové použití.

Ochrana stroje je modulární, s lehkou verzí přídavného pancéřování má Lazar II balistickou odolnost na úrovni 3 ( 7,62×51mm AP z 30 m) dle normy STANAG 4569 ze všech směrů, jeho protiminová ochrana je pak 2a/b (6 kg TNT kdekoliv pod podvozkem).

Lazar II

Výzbroj vozidla je opět možné řešit na přání zákazníka. Prezentován byl model jak s věží s kanónem ráže 30 mm a odpalovacím zařízením PTŘS Maljutka, tak i s lehkou věží osazenou 12,7mm kulometem M86. Hmotnost prázdného stroje základní verze je 22 t, maximální pak 28 t.

Oproti předchozí verzi si Lazar II rychle našel své zákazníky. Zájem o něj totiž už v roce 2013 projevila policie pákistánské provincie Sindh, jenž si objednala zkušební sérii tří vozidel. Bohužel pro srbskou stranu, obchod nakonec zrušil pákistánský soud, který konstatoval, že místní bezpečnostní složky nemají kompetence k nákupu techniky ze zahraničí. V roce 2016 ale srbská firma informovala o prodeji 12 vozidel Lazar II do zahraničí, pravděpodobně do zmíněného Pákistánu.

Prvním reálným provozovatelem stroje Lazar II se tak stala až srbské četnictvo,  jenž obdrželo jeden stroj v květnu 2015. Nakonec se ale dostalo i na srbskou armádu, která si v roce 2016 objednala minimálně 6 strojů.

Lazar III

Nejnovější verze Lazar III, oficiálně představená  mezinárodnímu publiku na výstavě IDEX 2017, je přímou evolucí svého předchůdce, oproti kterému vykazuje řadu vylepšení.

V prvé řadě se zvýšila balistická odolnost. V základu Lazar III disponuje ochranou úrovně 3 ze všech stran.

Nová modulární konstrukce ale umožňuje vkládat přídavné pancéřové pláty, které zvyšují odolnost na úroveň 4 (proti 14,5×114mm AP z 200 m) z bočních stran a úroveň 5 z čelní strany (25 mm APDS-T z 500 m). Zlepšila se i odolnost proti minám na úroveň 3a/b (8 kg TNT kdekoliv pod podvozkem).

Bojová hmotnost vozidla je 22 t až 26 t, maximální 28 t. Jestliže je stroj vybaven robotickou věží s 12,7mm kulometem, posádku tvoří tři lidé (řidič, velitel a střelec) a výsadek devíti vojáků. Vozidlo lze osadit věží s 30mm kanónem, v tom případě prostor výsadku pojme osm vojáků.

Lazar III má podle oficiálních stránek výrobce i podle dostupných fotografií opět dvoje boční dveře pro řidiče i veliteli. Ti mají také vlastní stropní průlezy.

Motor je stejného typu jako u Lazar II, ale maximální rychlost vzrostla na 110 km/h. Modernizovaná byla také celková obslužná ergonomie vozidla, včetně vnitřního a vnějšího vybavení.

První stroje Lazar III podle serveru Jane’s již vstoupily do služby srbské armády, a to ve verzi obrněného transportéru vybaveného dálkově ovládanou věží s 12,7 mm kulometem. Jejich počet ale není znám, pravděpodobně však půjde o jednotky kusů.

Je pravděpodobné, že právě vylepšené stroje Lazar III budou předmětem dalších objednávek ze strany srbské armády, která poptává zhruba 200 vozidel této kategorie.

Fotogalerie Lazar III

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Srbské transportéry Larar II pro Pákistán

Podle informací zpravodajského portálu defence-blog.com prodalo Srbsko 12 transportérů Lazar II ...

Boxer s 30mm kanónem pro litevskou armádu

Německo-nizozemská firma ARTEC předvedla litevské delegaci v Německu prototyp kolového bojového ...

Ruský BMPT Terminátor-3 tankem budoucnosti?

Podle Ruslana Puchova, ředitele moskevského centra CAST (Centre for the Analysis of Strategies and ...

Rusko daruje Srbsku stíhačky a tanky

Srbsko získá od Ruska darem stíhačky MiG-29 a tanky T-72. Výměnou se pak ruské firmy budou podílet ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    18:12 08.03.2017

    Myslím, že Larry má víceméně pravdu, je to spíš pro protipovstalecký boj, kdy protivník nemá příliš prostředků, jak takový stroj napadnout. Maximum je kulomet ráže 12.7 mm, proti kterému to lze v pohodě obrnit. Pokud povstalci použijí RPG, tak proti tomu je z boku a zezadu bezmocná většina kolových OT, pokud nemají přídavné pancéřování (alespoň mříže). V tu chvíli je ovšem výhoda, že jsou tam střílny, protože je díky tomu vyšší šance, že někdo z výsadku střelce uvidí a sejme dřív, než ten vystřelí.
    Jen ohledně těch ZHN, tak tam bych si v poslední době nebyl tak jistý. IS nám ukázal, že se jich rozhodně neštítí... Takže je to jen o tom, jestli je dokáže IS nebo podobná banda sehnat či vyrobit :-/

    Pro nás Lazar pochopitelně není, protože, jak píše Arassuil, pro regulérní armádu není problém takovéto vozidlo rozlousknout. On tedy Pandur v základu není papírově o mnoho odolnější. Jenže právě absence střílen a oken tu odolnost v reálu výrazně zvyšuje. Navíc ty bojové máme naštěstí vybavené slušnou zbraňovou stanicí s kvalitními senzory, což jeho bojovou hodnotu zásadně zvyšuje.

  • Arassuil
    15:52 08.03.2017

    Mně tedy přijde Lazar III spíše jako taková hračka pro policejní sbory, co si chtějí hrát na kovboje a standardní policejní auto je pro ně moc průměrné. Do armádního plnokrevníka to má daleko... Přijde mi to moc lehké, moc papírové a ty střílny z toho dělají vyhlídkový autobus. Balistická ochrana v základu nic moc. Ale třeba za pár let uvidíme nějaké Lazary ve výzbroji švýcarské gardy.

    Jak už tady někdo psal - na boje s povstalci, kteří mají maximálně ten kalach, je to asi dostačující, ale jakákoliv lépe vyzbrojená regulérní složka si musí s Lazarem lehce poradit.

  • pjek
    11:48 08.03.2017

    ->nesher: Produkci našich zbrojovek prodáte naprosto všude, když víte přes koho a když vás netíží Svědomí...

  • pjek
    11:47 08.03.2017

    Ti, kdo ohrnovali nos nad !zastaralými koncepcemi" u ruské obrněné techniky, již měli více příležitostí pochopit kouzlo technologické evoluce. Tam, kde se vývoje účastní nejlepší mozky z univerzit společně s těmi, kdo mají silnou motivaci bránit svou vlast před kýmkoli a čímkoli, jsou výsledky evoluční bez nutnosti měnit celou již zpočátku optimální koncepci, když se nemění zásadně vnější podmínky. je to levné a účinné. Proto se divím, že se u nás nikomu moc nechce pracovat evolučně se zastarávající technikou. Nemá snad onen kvalifikovaně optimalizovaný základ? To ji pořizovali diletanti?

  • Vestly
    11:15 08.03.2017

    madrabbit: Juhoslavci vyvinuli ich vlastnu verziu, Maljutku 2T, ktora mala penetraciu 1000 mm RHA. Srbi na vyvoj nadvazovali s Maljutkou 2T5, ktora ma vacsi dosah (5km) a vacsiu rychlost letu. Nieje moc draha na vyrobu, takze ju davajutakmer na kazde vozidlo alebo vrtulnik a s penetraciou 1000mm dokaze vyradit vacsinu obrnenej techniky.

  • Larry
    09:26 08.03.2017

    V prostoru Balkánu je použití ZHN mnohem méně pravděpodobné než použití Lazaru III v protiteroristických operacích.
    Srbové vůbec nemají ambice prodávat zemím NATO. Existuje třetí svět a rozvojové země. Předpokladem je, že vozidla zakoupí i Makedonie (FYROM)
    To je stejný zájem a protiteroristické operace jsou prioritou.
    Osobně znám profesně vývojáře zodpovědného za vývoj systémů elektroniky a optiky, pro komunikaci, řízení a velení. A vím že to v rámci možností nebude špatné.
    Je jasné, že tam je inspirace u řady BTR/BMD. Navíc mají možnost udělat reálné srovnávací testy a "zeptat se"

    Srbsko dokázalo, že "to dokážou" je tam know how pro vývoj a výrobu. To je základní předpoklad nezávislosti politické i ekonomické.

  • KOLT
    09:00 08.03.2017

    Mně se, přiznávám, moc nelíbí ta myšlenka okýnek všude možně. Jasně, vojáci mají přehled a můžou palbou z ručních zbraní pomáhat chránit vozidlo. Ale upřímně, tuhle možnost bych obětoval balistické odolnosti a ochraně proti ZHN. Jasně, pro protipovstalecké operace ap. může být naopak tahle koncepce lepší, čili to auto si může najít svou díru na trhu. Ale pro naši armádu, pokud ji nechceme budovat jako expediční s cílem bojovat proti asymetrickým hrozbám, nemá význam.

    Co mě naopak zaujalo, jsou nouzové dveře v zadní rampě. To mi přijde jako dobrý nápad. Jasně, také to o něco málo sníží balistickou odolnost, ale ne nějak zásadně, respektive se to dá řešit.

  • madrabbit
    22:35 07.03.2017

    Spíš mne zaráží výzbroj Maljutkou - jasně, lehce panceřované vozidla to probije, ale tanky?

  • Nesher
    17:12 07.03.2017

    marfolodej
    Dokázal, jen by to pravděpodobně dopadlo stejně jako v tomto případě. Srbové mají už třetí generaci, ale zatím prodali cca 20 kusů. To znamená, že vývoj platí stát.
    V našich podmínkách by stát zadotoval vývoj, možná koupil 200 kusů a tím by to skončilo. Konkurence je v tomto segmentu tak obrovská, že pravděpodobnost nějakých větších zakázek je malá. A to ještě Srbové mají tu výhodu, že můžou prodávat prakticky komukoliv, my jsme více vázáni ohledy na spojence a členství mezinárodních organizacích typu NATO a EU.

  • marfolodej
    13:25 07.03.2017

    ...mi neříkejte, že náš průmysl na to nemá...má, ale politika je víc... :-(