Stav hlavních ruských modernizačních programů

T-14 Armata
T-14 Armata; větší foto / Vitaly V. Kuzmin, CC BY-SA 3.0

Ruský vojenský deník Nězavisimaja gazeta přinesl článek o stavu hlavních modernizačních projektů ruské armády. Noviny upozorňují, že hlavní vývojové programy, jako je pásová platforma Armata a stíhačka T-50, čelí „nereálným“ časovým požadavkům.

Noviny v článku Na dosah vojenské vyrovnanosti (В двух шагах от военного паритета) přinesly informace o čtyřdenní schůzce (12. až 16. května) Vladimíra Putina s vedoucími zástupci ministerstva obrany a také s vedoucími zástupci ruského vojenského průmyslu.

V jeden den 15. května se Vladimír Putin sešel také s hlavními generály – mimo jiné Sergejem Šojgu, Valerijem Gerasimovem, Jurij Borisovem a šéfem ředitelství hlavních operací generálního štábu Andrejem Kartapalovem.

Hlavním probíraným tématem schůzek byl stav modernizačních projektů ruské armády, zejména s ohledem na schválené státní vyzbrojovací programy pro roky 2011 až 2020 (SVP 2011-2020) a pro roky 2016 až 2025 (SVP 2016 – 2025).

Rusko výrazně pokročilo v modernizaci výstroje, výzbroje a techniky armády. Na druhou stranu, řadu programů trápí finanční i časové potíže. Problémy způsobují především šibeniční časové lhůty hlavních modernizačních programů.

Deník si všímá, že při přehlídce ke Dni Vítězství na Rudém náměstí nebyly ve vzduchu přítomny nové stíhačky páté generace Suchoj T-50 (PAK FA). Přitom v roce 2012 velitel letectva Viktor Bondar oznámil, že v roce 2013 ruské letectvo získá 14 stíhaček T-50 a v roce 2015 průmysl zahájí sériovou výrobu.

Kde je problém? Vladimír Putin nařídil zařazení stíhačky T-50 do výzbroje pouze pět let od letu prvního prototypu. Přitom Spojeným státům zavedení stíhačky F-22A (od vzletu prvního prototypu) do výzbroje trvalo 14 roků a zavedení F-35 12 roků.

Kromě splnění krátkých časových lhůt je výzvou také zajištění financování náročných zbrojních programů. Například jen vývoj motorů pro nový strategický bombardér PAK DA přijde na 32 miliard rublů (14 miliard Kč).

V plánu je nákup transportních letadel Il-76MD-90A a vývoj odvozené tankovací verze. Počítá se s modernizací obřích dopravních letadel An-124 a obnovení jejich výroby v rámci programu Kolos. Dále běží společný program rusko-indického středního dopravního letadla MTA (Multi-Role Transport Aircraft) a ruského lehkého dopravního letadla Il-112V.

V letošním roce začnou zkoušky ruského bezpilotního průzkumného prostředku Altius-M (vzletová hmotnost 5000 kg). Ruské letectvo však poptává celou řadu bezpilotních letadel, od útočných, po letouny s extrémně dlouhou výdrží.

„Časový diktát" trápí také pozemní armádu. V případě platformy Armata je požadováno ruskou vládou zahájení sériové výroby pouze dva roky od představení prvního prototypu. Například vývoj sovětského tanku T-64 trval 10 až 15 roků.

Zahájení sériové výroby T-14 je letos nereálné. Podle Nězavisimaja gazeta nezačne sériová výroba tanků T-14 Armata dříve než v roce 2018. Počátečních operačních schopností pak první jednotka ruské armády s tanky T-14 Armata dosáhne mezi roky 2019 a 2020.

Před ruskou armádou stojí celá řada finančně a časově náročných modernizačních programů. Ruské letectvo nutně potřebuje přesné zbraně vzduch-země, zpoždění je v zavádění protivzdušných systémů S-350E Vítěz a S-500 Triumfátor. V oblasti dělostřelectva chybí nejen moderní (v dostatečném počtu) dělostřelecké systémy, ale také průzkumné prostředky nebo přesně naváděná munice.

Programy SVP 2011-2020 a VP 2016 – 2025 si kladou za cíl vyrovnat vojenské schopnosti Ruska se zeměmi NATO. Avšak to je možné pouze za předpokladu, pokud ruská ekonomika (zkoušená poklesem ceny ropy a západními sankcemi) vydrží finanční náročnost zbrojních programů. „V opačném případě může Rusko dopadnou jako Sovětský svaz," uzavírá svůj článek Nězavisimaja gazeta.

Zdroj: Nězavisimaja gazeta

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armata pod drobnohledem

Rusové na moskevské přehlídce představili svou nejnovější obrněnou techniku. Odborníci z celého ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Protivzdušný systém Buk-M3 pro ruskou armádu

Ruská společnost Almaz-Antej dokončuje vývoj nového protileteckého a protiraketového systému ...

Dva roky výcviku posádek tanků Armata

Nový ruský hlavní bojový tank T-14 Armata a těžké bojové vozidlo pěchoty T-15 Armata jsou špičkové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Charlie
    08:44 18.06.2015

    K těm lavinám - strhávání lavin dělostřelectvem je nejspíše relativně rozšířené a používá se v situacích , kdy jiná metoda není možná. Kupříkladu Amíci mají v jednom průsmyku (pokud jsem pochopil správně) zaparkované dvě M-60 a když je sněhu až po ramena, tak si k nim vyjedou a pošlou pár ostrejch do laviny, aby jí utrhli.

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.flickr.com/photos/...
    http://www.wsdot.wa.gov/mainte...

  • Superme
    15:06 17.06.2015

    KOLT - Promiňte, ale kdy jsem pod článek napsal jako první věc podobnou té, kterou běžně praktikuje Todomatch, tedy vysmívání se určité zemi?

    Vždy jsem pouze reagoval na podle mého naprosté hlouposti. A všimněte si prosím, že podobné diskuze vzniknou pouze tehdy, když se tu objeví zbytečné protiruské provokace, nebo možná spíše vysmívání. A to mě prostě štve, už kvůli tomu, že Rusové jsou špička, stejně jako Američané. Jednomu se zde však někteří vysmívají, ale z druhého dělají boha.

    Umím si přiznat chybu a někdy jsou ty reakce možná přehnané, ale Todomatch VŽDY uráží a to se mi fakt nelíbí... také nepíšu, že Američané jsou neschopní hlupáci a k tomu, že Rusové nemají chybu a dělají vše dokonale, protože to jednoduše není pravda.

  • fenri
    10:47 17.06.2015

    To KOLT: proč bych se opíral do někoho, kdo mi nenadává, nepodsouvá mi co jsem neřekl, nebo nepíše faktické pitchoviny a OT, které bijí do očí? Mohu poprosit o nějaký příklad, kdy Todo projevil znalosti techniky dalece převyšující jmenovaných? Já ho totiž v žádné technické debatě moc nezaznamenal s jiným, než ideologickým pokřikem a když se náhodou pustí do techniky či historie, končívá to tragicky.
    Na druhou stranu souhlasím, že Vámi jmenovaní pánové mi také někdy přijdou zbytečně exaltovaní.
    K tomu videu: neřekl bych, že k tomu přistoupili jako banda dementů. Použivání akustických nábojek k odpalování lavin je běžné po celém světě (mimochodem v komentářích pod tím videem min. 2x padne, že stejně se to dělá v USA a Kanadě). Prostě jen hoši špatně odhadli množství a soudržnost sněhové vrstvy, což se také stává (zažil jsem na vlastní oči). Spíš mě přijde legrační, že video je prezentováno jakože do sněhu střílí vojáci dělem. Nejsou to vojáci a není to (běžné) dělo ani nepoužívá běžnou munici (na videu je to jasně patrné).
    Jinak souhlasím, že link na jednu univerzitu nemá velkou vypovídající schopnost, ale stále jde o dost relevantnější link, než Todův. Sám jsem ani nesledoval, jak ten boj o univerzitu vznikl a jak se vyvíjel. Přidal jsem jen vlastní omezenou zkušenost s jejich vysokými školami (lepší, než jsem čekal). Na druhou stranu areálů vysokých škol se po celém světě zcela běžně využívá i jiným akcím, než k výuce.

  • KOLT
    09:49 17.06.2015

    Už jsem se nechtěl k těm vašim politickým "debatám" ani připojovat, ale nakonec mi to nedá :-/

    Nehodlám se zastávat Todomatche. Video jsem neviděl, ale podle komentářů moc nechápu, co tu mělo dělat. O co víc ale bylo argumentačním klamem, než odkaz na universitu ve Vladivostoku? Jedno video, kde se něco Rusům nepovedlo (respektive k tomu přistoupili jako banda dementů), má asi takovou vypovídající hodnotu o ruských schopnostech či naturelu, jako info o jedné universitě s hypermoderním kampusem (který navíc je hypermoderní z jiných důvodů než kvůli universitě samotné) o kvalitě ruského školství. Takže pro Superme a Todomatch (ale i další), zchlaďte prosím svůj ideologický zápal a vraťte se k argumentačně kvalitním diskusím :-)

    Ještě doplněk speciálně pro fenriho ;-) Ale platí i pro mnohé další – do Todomatche jste se tady opřel(i), jak kdyby vám stoupl na kuří oko, a ne poprvé. Nějak jsem si ovšem nevšiml, že byste se podobně opřel(i) třeba do Superme, sentinela, strikehawka, nema či Sorgeho, ačkoliv jejich příspěvky, alespoň co se ideologického zápalu týče, jsou zpravidla minimálně na úrovni Todomatche, většinou spíš ještě mnohem dál. A znalostí techniky Todomatch většinu z nich dalece převyšuje.

  • semtam
    23:44 16.06.2015

    Tak, když už se diskuze opět zvrtla na jiné vcelku tradiční téma :), tak přihodím taky trochu do mlýna.

    Dle mého názoru jakési vypadající sympatie s Ruskem (může jich být škála) v současné době vyvolává hlavně ona politická krize. Je to země poměrně blízká (zeměpisně ) a může evokovat jakousi stabilitu a alternativu oproti záp. zemím. Teď se možná někomu víří žluče co to melu o stabilitě.
    Jednoduše naše společnost (rozuměj EU) stojí před důležitým milníkem jak bude v budoucnu vypadat. Bezpečnostní situace je rok od roku horší. Jak vnitřní (ta hlavně) tak i vnější. Myslím si, že víc jak 90% z nás by chtělo žít ve státě, jaký je blízký oné již zmíněné Austrálii. Myšleno bezpečnost a jakýsi velmi vstřícný kulturní náboj.
    Austrálie však razí úplně jinou zahraniční politiku než slavná EU. Co na tom že záp. země jsou oproti nám lepší v ekonomice i společenské kultuře pokud jejich životnost má pochybnou dobu trvání. Kde bude EU za 50 let? Při současném trendu na tom bude velmi špatně.
    Máme mnoho problémů jaké musíme řešit, ale místo toho radši (díky mediím) se bojíme Putina. A diskuze na politická témata tomu také odpovídaj. Někteří dokonce si již myslí, že Rusko je spolčeno s radikálním Islámem. Prostě guláš nevídanej. Podívejme se na své vlastní polit. představitele a jejich činy.

    A hlavně pro zarputilé dogmatiky mám jedno video. Ať si to každá přebere jak sám uzná za vhodné.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Připojím ještě omluvu redakci i čtenářům za off topic.

  • Superme
    22:07 16.06.2015

    Petr M - No Norové začali muslimy v celkem velkých počtech deportovat, protože se do vlády dostala strana Pokroku. V Dánsku poslední evropské volby vyhrála Dánská lidová strana a teď jsem zvědavý, jak dopadnou zanedlouho ve všeobecných volbách. Celkově se obě země probouzí ze zimního spánku.

    Švédsko je právě tragické, nejhorší v Evropě. Je to tam šílené... a ačkoliv Švédští demokraté za posledních 5 let posílily o více než 10% a momentálně jsou dost vysoko, tak se o Švédsko dost bojím...

  • Petr M
    21:20 16.06.2015

    Jediné 2 státy srovnatelné velikosti, které jsou schopné sami bránit svoje území je Izrael a Švýcarsko, které vzor pro nás bych bral.

    supreme
    Co se týče Švédská, Norska, Dánska. díky malé populaci a vysoké migraci to budou asi první státy, které ovládnou muslimové, kdo tam byl tak ví, jak to tam vypadá, to už je jak skoro stejné, jak v Paříži, či Londýn , Madrid, nebo Amsterdam. samej afričan, muslim...

  • Superme
    21:03 16.06.2015

    HonzaH - Proboha, byl jsi někdy ve Švédsku?

    Hlavně nedopadnout jako oni...

  • HonzaH
    19:42 16.06.2015

    Tak pokud bych mohl, přidal bych k těm vzorům ještě Švédsko.

  • RiMr71
    17:51 16.06.2015

    ...tak vidíš. Na něco přece jen najdeme společný názor :)

  • Superme
    17:46 16.06.2015

    Luky - Vzor není ani Rusko, ani USA. Já za vzor považuji Švýcarsko a Austrálii :)

  • Luky
    17:31 16.06.2015

    Tak třeba já z Rusů fobii nemám, ale rozhodně si taky nemyslím, že je Rusko nějaký vzor. Je hrozně odlišné ve spoustě věcí. Ale líbí se mi třeba jeho hrdý postoj vůči pokrytectví západu (resp. USA, nemám chuť rozebírat). To ale neznamená, že je pro mě západ hned celý zkažený nebo špatný...
    K zubaři si samozřejmě také raději zajdu u nás. Ale co vím, třeba je zubař v Rusku super...mě je to ale jedno, tady to mám blíž.
    -------------
    Co se týče těch dohadů tady v diskuzi, tak si myslím, že admin je tu jasně prozápadní a nemám s tím zásadní problém. Proto nechápu ty komentáře z "atlasu hub".

  • Smutnej
    16:36 16.06.2015

    "...Ach ano, na zdi mám namalovaného Putina, před spaním se k němu modlím a dokonce mám jeho podobiznu vytetovanou na svém penisu :) ..."

    Řekl bych, že kvalita diskuse dosáhla svého dna...

  • RiMr71
    16:34 16.06.2015

    Ale já v tom nevidím žádný problém Superme, že obdivuješ na Rusku to, co mě třeba přijde až nechutné. Je mi jasné, že ty stejně tak vidíš moje sympatie k demokraciím západního typu, včetně USA a Izraele.
    No a co?
    Pokud tebe nebo někoho podobného nazvu Rusofilem, je to asi stejně tak "závažné", jako když mě někdo nazve amerikofilem. Nestojí to za řeč. Ale jak řekl člověk, kterého bytostně nesnáším (ale občas se trefím) "když to chodí jako kachna, kejhá jako kachna a vypadá jako kachna, tak to asi bude kachna". Takže když někdo v každém příspěvku obhajuje RUsko, tak je to holt zřejmě člověk, kterého to Rusko "bere" a má potřebu ho bránit před vrahy z volstrýtu, bude to tedy zřejmě rusofil. nestyď se za to, není to nic závadného. Já se taky nestydím za to, že až nekriticky obdivuju Izrael, VELMI respektuji USA (ale ne nekriticky), nsnáším tu věc na Hradě... No a co?
    Různí lidé, různé názory. V demokracii normální věc.

  • Superme
    16:09 16.06.2015

    petres - Ach ano, na zdi mám namalovaného Putina, před spaním se k němu modlím a dokonce mám jeho podobiznu vytetovanou na svém penisu :)

    Né, teď opravu. Nejsem žádný rusofil, proto jsem si dal také avatara jakého mám. Bohužel, mnohým stále nedochází, že mohou existovat také lidé s jiným názorem. A já jsem hrdý, že se řadím k lidem, kteří nevěří všemu, co vypustí některá naše média nebo politici do světa, ale hledám i jiné zdroje informací.

    RiMr71 - Jednomu z členů posádky tanku T-34 je 19. Tak doufám, že teď jsem zase moc mladý.. :)

  • Jecchus
    14:48 16.06.2015

    Vrata:
    Nemůžete počítat jen cenu vytěžené ropy a plynu, ale i vše související. Tím ten podíl naroste. S těžbou souvisí dodávky těžebních zařízení, doprava suroviny, energie a voda potřebná k těžbě a další a další věci. Z našich pozic to sami asi těžko můžeme spočítat. Někde jsem narazil na údaj, že těžba a související údaje plní ruský státní rozpočet z 50 %. A státní zbrojní programy se neplatí z HDP, ale právě z rozpočtu.

  • Vrata
    14:15 16.06.2015

    Nehodlam zde spekulovat o kvalitach/nekvalitach novych Ruskych zbrani kdyz o nich prakticky nic nevim ale zdejsi kratka diskuse na tema "podil tezby surovin na Ruskem HDP" mne dotlacila k hledani a zde je vysledek:

    Na CIA world factbook je:
    HDP Ruska 2014: ca 2000 mld $ (/rok). (to je udaj ve smennem kurzu, v parite kupni sily je udano 3500 mld $).

    tezba nafty v Rusku (2013): 10 mil. barelu/den = 3650 mil barelu/rok = (pri dnesni cene 62$/barell) 226 mld $/rok

    tezba zemniho plynu za rok (2013): 668 miliard m3/rok = (pri cene 0.15-0.30 $/m3) 100-200 mld $/rok.
    K teto polozce - ceny plynu jsem nasel v rozmezi 4-8$/MMBtu (MMBtu je energeticka jednotka ktera odpovida podle WIKI priblizne 1000 cubickych stop zemniho plynu coz je cca 27m3. No a 4$/27 = 0.15$/m3, 8$/27 = 0.30$/m3 - uvadim pro kontrolu, kdybych udelal nekde chybu)

    To znamena, ze Rusko dnes produkuje naftu a zemni plyn ve svetovych cenach cca 326-426 mld $/rok, coz je 16-21% jejich HDP (viz vyse). Pred padem cen nafty se podil tezby techto surovin na HDP skutecne mohl blizit 30%, coz mi pripada dost.

    Z CIA factbook lze tez vycist, ze asi 2/3 zemniho plynu Rusko samo spotrebuje, u nafty se mi to nepodarilo odhadnout.

  • RiMr71
    12:42 16.06.2015

    ...jůůůů, souzi se tu sešli, taková cigánská férovka, zjistili, že je jich tu proti jednomu víc, navíc se soudruh učitel nedívá, tak to do něho šijou ze všech stran. Už jim po tom jejich fiasku po průjezdu amerického konvoje otrnulo.

    Petres - tak to tady zkrátka někdy je, nedělej si z toho těžkou hlavu, tady ta zmanipulované a manipulující osádka tanku T-34 to tady vede :)

    Důležité je dění v reálu a ne na diskuzích na AN. A reál byl vidět třeba při tom průjezdu, nebo při "masových" odborářských demonstracích.
    Prostě křičí, jsou tak naučení.

    Ale k tématu, mě by spíš zajímalo, jak se musulmanští Rusové naučí tu moderní techniku používat. Protože těch přibývá, kdežto ti ruští pravoslavní blonďáci se postupně prochlastávají na dno genetického barelu. Ale to není problém jen Ruska, například v německé armádě mají údajně vedle kř. kaplanů sloužit i muslimští imámové.

    Ještě bude veselo. A až to praskne, tak se můžeme jen modlit, aby klíčky od ZHN měli lidé co mají v hlavě mozek a ne korán, Lenina, nebo Mein Kampf a obávám se, že (i když se atomovky a bojové plyny nechají v silech) ve výsledku nevyhraje nikdo...

  • peter123x
    09:12 16.06.2015

    Ked sme uz pri tom odstrele lavin, tak tato nahodou im celkom vysla:) https://www.youtube.com/watch?... V tom roku zrejme ich takto odstrelovali viac, kedze tam asi napadlo kopa snehu.

  • fenri
    08:39 16.06.2015

    Petres: mohl byste nám kremlofilům, rusifilům, kanibalům a zvrhlíkům nějak demonstrovat, jak Todo věcně argumentuje? Tím, že do debaty o modernizačních programech ruské armády dá video z odstřelu laviny (mimochodem tu lavinu neodstřelují ruští vojáci jak Todo píše) a tím demonstruje fakt, že jsou všichni Rusové blbci? Bez ohledu na to, že podobných videí je plný YT ze všech koutů a států světa? Všiml jste si, někdy, že jakmile se řeší technika, její parametry apod. není o Todovi slyšet, pouze vždy vyleze s nějakým emocionálním výlevem, jaký jsou Rusové hajzli a primitivové? Nikdy žádná data, nikdy údaje a když, tak jsou to perly (Tigery v roce 1939 jsou jen jedním z příkladů).
    Ano, příspěvky na FB mluví za vše. FB je alfou a omegou vzdělanosti i hlasem zhůry té jednodušší části populace :-(
    "Studujeme" na Wiki a odvoláváme se na Facebook. Ach jo.

  • jarpe
    07:41 16.06.2015

    Petres: Ctělo by to vysvětlit co konkrétně máte na mysli. Takovej všeobecnej komentář je nicneříkající.

  • petres
    07:26 16.06.2015

    Jsem překvapený a smutný na jakou úroveň klesla úroveň diskuze na AN. Místní rusofilové se jak supy slétli na jednoho diskutujícího, které ho napomenul Admin. Zatímco, ale onen diskutující argumentuje celkem věcně (stačí si přečíst poslední příspěvky, až na faktickou chybu-Tigr). zato z druhé strany se ozývá radostný ryk bez argumentů a nadšení ze " správného postoje Admina. Nevím jestli to byl či nebyl zamýšlený záměr Admina, ale opravdu tu chce moderovat diskuze tímto neobjektivním způsobem, když jednu stranu rázně utne a druhou, která to co vytýká té první straně porušuje ještě více, pustí ze řetězu? Příspěvky o profilu na FB mluví za vše.

  • HonzaH
    23:02 15.06.2015

    Pane Grohmanne, odvadite dobrou praci,na nejakeho troubu z priblblyho FB kaslete.

  • Petr M
    22:53 15.06.2015

    Tu stránku si založil nějaký protiruský trol přes fake profil ne? Nikdo reálný, normální to asi nebude, Pár stejně orientovaných volů a mu tam přitakává. Se divím, že to FB ještě nesmazal, asi to nikdo nenahlásil.

  • Luky
    21:46 15.06.2015

    ....no to snad není pravda. Ten člověk postrádá elementární rozlišovací a analytickou schopnost. Bych nechtěl vidět, jak si představuje "správnou" protiruskou diskusi...asi celkem fanatik.

  • Franto
    21:34 15.06.2015

    Pan Grohmann davajte si pozor s obhajobou rusov. Uz vas stihli na urcitej FB stranke obvinit z rusofilstva :) ...http://postimg.org/image/q9hii...

  • fenri
    20:17 15.06.2015

    Todo-nedělejte s tím vůbec nic, mně je to jedno. Spíš si doplňte vzdělání, nebo zdobte svými krasomyšlénkami nějaký server o něčem, čemu rozumíte? Třeba štrikování?
    BTW 1.) zima 2012 v Pitztalu. Na vlastní oči jsem viděl, jak Rakušané z vrtulníku odpalují laviny (házejí tam takové "bouchací plechovky"). Jedna z těch lavin se zastavila pár metrů od parkoviště plného konsternovaných lyžarů nakládajících lyže na auta po odpolední lyžování. Klika. Z toho jasně plyne, že rakouské vysoké školství stojí za prd a všichni rakušáci jsou pitomci.
    BTW 2.) Na googlu neexistuje žádné video typu US Army fails, které by ukazovalo US armádu v jiném světě, než jsou propagační sppty US Army.

  • Superme
    20:09 15.06.2015

    fenri - Je lepší na Todomatcha moc nereagovat, ušetříte si spoustu drahocenného času :)

  • Todomatch
    20:04 15.06.2015

    fenri: To video, je skutečné. Já nevím, co s tím mám dělat? Prostě si to ruští vojáci natočili a někdo to dal na web. Pokud to nějak bolestně koliduje s obrazem Ruska jež chováte ve svém srdci, můžeme se tvářit, že jsme to neviděli a zkusit zapomenout.

  • Todomatch
    19:55 15.06.2015

    Petr M: Můj soused má velký dům, docela luxusní vůz a jezdí na drahé dovolené. Platí hypotéku, leasing a kdo ví kde bere na dovolenou, má hezký život. Druhý soused auto nemá a dům má léta neomítnutý, dluhy nemá žádné, ale vůbec se neusmívá. Jak si to vysvětlujete?

  • Petr M
    19:41 15.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Todomatch : Buďte v klidu národ nezodpovědných diletantů Rusko dočasné nízké ceny ropy a neúčinné sankce jistě položí na lopatky, Nejspíše i brzy zbankrotuje s astronomickým dluhem 13% HDP :-). jaké je asi tak zadlužení států EU a USA...?

  • fenri
    18:41 15.06.2015

    Tradiční Todovská kvalita: " o problému vím prd a tím spíš o tom napíšu": Poláci útočíci v roce 1939 proti Tigerům?
    No, když tak znáte dějiny a vojenskou problematiku, budeme vám nadále věřit i v tom co je a co není ruská realita. ;-)

  • Todomatch
    18:21 15.06.2015

    to Pekuc: A vy jdete se svým příspěvkem z Novinek rovnou ne? K vašemu oslavnému textu a exkurzu ohledně závislosti či nezávislosti ruské ekonomiky na těžbě ropy a plynu ocituji krátký text¨:

    "To, že Rusko je ropnou a plynovou velmocí, tuší asi všichni. Málokdo si ale uvědomuje veškeré pozitivní i negativní důsledky z toho plynoucí. Komodity tvoří v současnosti okolo 70 % ruského exportu. Přitom ještě nedávno (v polovině 90. let) tento podíl tvořil přibližně 50 %. Export plynu a ropy v současnosti tvoří téměř třetinu ruského HDP a je zodpovědný za celou polovinu ekonomického růstu od roku 2000 do současnosti. Tento fakt se velmi silně projevil během světové finanční krize v roce 2009, kdy cena ropy klesla na historická minima a ruská ekonomika vykazovala v meziročním srovnání pokles o 8 %, nejvíce ze všech vyspělých států G20. Tato čísla jasně ukazují, že odvětví je naprosto klíčové pro funkci státu a celou ekonomiku Ruska." (http://1url.cz/G53k)...

  • Todomatch
    18:13 15.06.2015

    to Muhaha: Že by se Poláci smáli Němcům slyším prvně. Zato si pamatuji mnohokrát opakované posměšky Čechů vůči Polákům, žo šli proti Messerschmittům a Tigrům s dvojplošníky a na koních. Zjevně jsme si tím řešil komplex, že my jsem nešli ani na těch koních.

  • Todomatch
    18:09 15.06.2015

    Přehlížíte jednu zásadní věc - připojené video nebylo propagandistické, posměšné, uměle natočené či sestříhané s cílem někoho poškodit. Přesně naopak! Video obsahovalo 0% propagandy a 100% reality. Byl to záznam, dokument, fakt. Vždyť si to natočili sami ruští vojáci. Tak to prostě provedli, tak to prostě bylo. Pokud se jim někdo smál, pak má sám problém. Mě šel trošku mráz po zádech nad tím - podle mě nezodpovědným až diletanstkým přístupem. Klidně tam mohlo zařvat 20 vojáků a civilů a oni se tomu ještě smějí. Navíc to stržené vedení vysokého napětí asi vede do nějakého města a v tom městě z rozvodny třeba do nemocnice a tam je třeba zrovna někdo na sále. Jediné zlehčení bylo moje použití slova "molodci". Internet je plný videí, kde jsou s metalovou hudbou v podkresu sestříhané záběry na SPECNAZ prolínané se záběry kamovů a sůček - to je propaganda, tohle byla ukázka ruské reality, kterou se nechlubí a vsadím se, že to většina viděla prvně. Jistěže je Rusko velký národ, jistě že je to hrdý národ (což je jen efemismus pro obyčejnou pýchu), co mě ale na Rusku hodně vadí je právě tenhle zhovadilý přístup k řešení problémů. Prostě tam střelíme a uvidíme. Pochybuji, že byla oblast důkladně uzavřená a vyklizená. Měli velké štěstí. A do poslední chvíle se tomu tlemí. Kdyby to dopadlo špatně, tak lomí rukama, pijí, pronášejí patetické projevy a staví pomníky hrdinům. Podle mě je i tohle skutečná tvář Ruska, kterou je také dobré nepřehlížet stejně jako jejich vojenskou sílu.

  • Pekuc
    17:02 15.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    HDP Ruska z prodeje nerostných surovin, ropy, plynu uhlí a dalších surovin tvoří asi 20%, takže pokles ropy o 30 dolarů za barel není zas tak výrazná rána, pro Ruskou ekonomiku.
    Ruská armáda je stále druhou nejsilnější silou na Zemi ( s Nato se samozřejmě nemůže měřit), i když většina její techniky nepatří mezi nejmodernější, modernizace probíhá, Ruští konstruktéři, inženýři dělají dobrou práci a jejich nová technika patří mezi světovou špičku. S-400, pancir , tor, iskander, Su-35, Mig-35, T-50, RS-24, T-90, Kornet-D, houfnice 2S35, Ka-52, ponorky třídy borej adt. Uvidíme, jaké parametry bude mít armata a jakým tempem bude probíhat výroba. Současné Rusko už není zbídačený stát, jak tomu bylo za opilce Jelcina. I když někteří si myslí, že je to stát nevzdělaných blbů s vojenskou technikou plnou starého šrotu z dob SSSR.

    Muhaha: co se týče příspěvků todomacha, a dalších, člověk si občas připadá, jako když omylem otevře diskuzi plnou podobného trolování na novikách, idnesu apod.

  • Muhaha
    16:05 15.06.2015

    Závěrečná poznámka pro pana Todomatche:

    V jisté době se Poláci smáli Němcům, že mají tanky z překližky.

  • Muhaha
    16:02 15.06.2015

    Pane Grohmanne,

    děkuji za reakci.

    Jde Vám o přiblížení se ideálu slušné a obsahově kvalitní diskuse. Meta je to nedosažitelná, ale to neznamená, že by se na ni mělo rezignovat. A já Vašemu snažení rozumím.

    Otázkou je, zde nejste vůči zdejším čtenářům příliš paternalistický a ve snaze uchránit je před klamem nezabráníte tomu, aby si o něm utvořili vlastní názor sami.
    Podle mého odhadu tak čtvrtina zdejších příspěvků (hlavně těch "ideologicky" zabarvených) obsahuje ve větší či menší míře často celé hrsti argumentačních klamů, a většinou tak primitivních, že soudnému čtenáři nemůže dát žádnou práci si je uvědomit.

    Podle mě je vhodnější cestou v rámci reakce na určitý klam na něj prostě jen případně upozornit v následné diskusi.

    Ale jak už jsem předeslal, nechám to plně na Vás a přeji Vám hezký zbytek dne.

  • Jan Grohmann
    15:29 15.06.2015
    Oblíbený příspěvek

    Muhaha, zásadou diskuze by mělo být nepožívání argumentačního klamu, tedy řečnického triku/slovního útoku, při které nám jde jen a pouze o likvidací našeho oponenta v diskuzi. To se stalo také s video příspěvkem, který měl dokázat neschopnost Rusů. Typický argumentační klam - podívejte se jaci jsou to nešikové na videu, to znamená, že všichni Rusové jsou nešikové.
    Tento typ pohrdání protivníkem/konkurentem je hodně nebezpečný. Jak to napsal Feri - "vždyť to jsou jen opilí mužíčci, kteří nic nedokážou."
    Karel Řehka měl před nedávnem přednášku https://www.youtube.com/watch?... o hybridní válce. Rusové "vedou seriozní vojenský výzkum a mají seriozní vojenskou teorii". Není radno je podceňovat. To, že přineseme článek o tom, že Rusové mají časové "problémy" s vývojem zbraní neznamená, že odstartováváme posmívání se Rusům.
    Rád bych viděl diskuzi, ve kterém diskutují projevují respekt nejen k diskutujícím, ale také ke státům, které nemají z nějakého důvodu v oblibě.

  • Muhaha
    14:51 15.06.2015

    Pane Admine,

    chtěl bych Vás požádat o zvážení Vašeho postoje ohledně "propagandisticky posměšných" příspěvků pana Todomatche, které již do budoucna nechcete tolerovat.

    I posměšné, nesmyslné, hloupé, či jinak problematické názory (a tím teď prosím nemířím na p. Todomatche, berte to obecně) mohou zkvalitňovat diskurz, třeba i jen tím, že ostatním diskutujícím pomáhají ujasnit si problematiky, v nichž si nejsou zcela jisti, a to právě prostřednictvím silně kritického úhlu pohledu, který je až tak mimo, že čtenáři jsou schopni jeho mimóznost rozeznat a zhodnotit.

    Současně si také myslím, že i v takových příspěvcích se může skrývat (a někdy opravdu skrývá) perla, která je opravdu informačně obohacující. Tím nemyslím situaci, kdy smíchy poprskám monitor, ale chvíli, která mě přinutí se zamyslet nad mým vlastním hodnocením dané věci, zformulovat si protiargumenty a případně znejistět.

    Je samozřejmě zcela na Vás, jaké mantinely stanovíte. Ale přílišné sešněrování pravidly vždy ubližuje výměně názorů (byť se navenek může zdát, že je to hádka o to, kdo ho má, s prominutím, většího). Čtenáři jsou dospělí lidé a různé názory (i ty difamační) jim snad neuškodí.

    Předem děkuji za zvážení.

  • fenri
    11:42 15.06.2015

    Todo-však jsem nepsal, že máme dvě VŠ školy na genderstudies. Dokonce jsem nehovořil o ČR. Psal jsem o tom, že podíl různých sociologicky orientovaných oborů je na Západě větší, než v Rusku, kde jsem měl pocit, že spíš jedou na technické obory a přírodní vědy. Ale že různé sociostudie začínají také přicházet do módy, protože roste podíl dětí z bohatších rodin, které také chtějí vejšku, na tvrdá studia se jim nechce a jejich rodiče nejsou tak bohatí, aby je poslali na Západ. Takže jim tam taky sílí trend různých Plzní a UJAKů apod.
    A souhlasím s vámi, že ČR je na tom ještě relativně dobře.
    Obecně ale podíl sociologických a podobných oborů roste, jsou jistě lehčí než (např.) MatFyz. a jejich přínos pro společnost osobně (sic!) považuji za diskutabilní až negativní. Přijde mi, že právě z těchto škol vycházejí myšlenkové proudy a názory, jež osobně považuji pro společnost ve finále za pochybné (Frankfurtská škola, multi-kulti posedlost, genderstudies, enviromentalismus apod.). Ale asi bych to fakt ukončil, je to OT. Můj koment byl o tom, že VŠ v Rusku mají jiné těžiště záběru a že po stránce prostor a vybavení tam nejde o žádnou katastrofu ve srovnání s ČR (co jsem mohl posoudit, ale fakt jsem byl jen na dvou VŠ Ruska). Největší rozdíl vidím v tom, že v českých VŠ klubech se v průměru hraje mnohem, mnohem lepší hudba, než v ruských. Pozitivní výjimky jsou, ale jinak to dost připomíná křížence strašidelného zámku s plážovou diskotékou z Bibione.

  • Todomatch
    11:29 15.06.2015

    Fenri takové školy nerostou jako houby po dešti. Žádné školy nerostou jako po dešti. To se jen tak říká a všichni to opakují. Nenechte se mást neziskovkami, nadacemi a dobrovolnickými organizacemi – to nejsou vysoké školy, to je běžný kolorit občanské společnosti. Váš comment vyznívá, že máme dvě vysoké školy specializované na gender studies, ale tak to přece není - je to jen jeden z mnoha oborů, na jedné z mnoha kateder, jedné z mnoha fakult oněch dvou univerzit. V Praze cca 40 studentů a v Brně 40 studentů. V ČR celkem studuje aktuálně cca 400 tisíc studentů, tedy je těch genederových 0,02 %. Česká republika je naopak velmi dobrá v technických oborech a ty expandují, protože je poptávka po inženýrech. To bude mimochodem velmi přínosné i pro naši armádu, protože se rozběhne vývoj i v tomto segmentu a už rozbíhá. I diskutovaný ruský tank na platformě Armata ukazuje jak složité přicházejí systémy a sami Rusoví přiznávají, že na ně už běžný voják nebude stačit. V tomhle má naše země naopak konkurenční výhodu a ne náhodou zde byl vždycky silný zbrojní průmysl. Teď je méně viditelný, ale je tu stále. Koneckonců např. Fakulta vojenských technologií na brněnské Univerzita obrany stále funguje. Absolventů gender studies se opravdu bát nemusíte, těch ať se bojí primitivové jež vnímají ženy podobně jako islamisté. Mimochodem tlak na rovnost mužů a žen může být jeden z výrazných (a zákonných) instrumentů, který velmi zkomplikuje etablování islamistického pohledu na svět v našem kulturním prostoru - vůbec bych se těchto nástrojů nezříkal.

  • fenri
    10:59 15.06.2015

    To Todo - legurity mea culpa, omlouvám se, fakt hloupé. V metalurgii musím přidat..
    Vám na 10M státeček přijdou dvě vysoké školy, kde můžete studovat genderstudies jako málo, či adekvátní? Mně to přijde jako vyhazování peněz a chystání budoucích průšvihů s absolventy. Nevím, co je na mém textu alarmistického. To, že podíl různých "společenských věd" roste na úroveň tvrdých oborů je fakt. Je i fakt, že v tom rusku, je jejich podíl nižší. Vůbec nehodnotím, co je lepší nebo horší. Určitě je výhodnější deset specialistů na genderstudies než jaderný inženýr, abyste byl spokojen;-)
    Můj soukromý, a jistě špatný názor je, že tyto školy rostou jak houby po dešti, protože ta studia jsou lehoučká (ve srovnání s jinými obory). Absolventi jsou pak v tržním prostředí nepoužitelní, ale o to plnější pocitu, že přesně ví, jak má společnost fungovat a jak jí vhodnými souciálně-inženýrskými zákroky měnit. Ale třeba je to tak správné a má to tak být.
    Prostě když se tu vyvrbila debata nad úrovní vysokého školství a dokazování, tak jsem měl potřebu popsat svojí (krátkou) zkušenost s ruským provinčním vysokým školstvím.

  • Todomatch
    09:57 15.06.2015

    fenri, tyhle alarmistické výmysly snad ani nemůžete myslet vážně? My produkujeme mraky sociálních antropologů a specialistů na genderová studia? Víte vůbec, že např. ony slavné tzv Gender Studies, můžete v ČR na vysokoškolské úrovní studovat pouze na dvou místech? Na FHS UK v Praze (magisterská úroveň) a na brněnské MUNI (bakalářská úroveň). Dohromady na obou školách tam studuje ročně +/- 80 studentů a ještě to studují "k něčemu" tzn. v kombinaci. To jsou mraky? Co furt plašíte a strašíte? Myslíte snad že brněnské VUT a pražské ČVUT jsou zaměřeny na genderová studia? Z těchhle škol se sypou tisíce kvalifikovaných techniků ročně. A nejen z nich. A že už moc lidí neumí napsat program pro CNC mašinu? Základní algoritmy píšou i kluci z učňáku a trošku chytřejší dělnasi, co na tom dělaj - a občas přijdou se zlepšením, protože vidí jak to běží v reálu a poznají, které úkony a pohyby jsou zbytečné. A co jsou to legurity šmankote? Myslíte legury? Váš příspěvek opět "zavání" odborností. Nepsal jste to nakonec celé proto, abyste mohl napsat - že ač úroveň výuky na ruských školách posoudit nemůžete, obecně v přírodních vědách vám Rusové přijdou dost na úrovni.
     
    Ano na přírodní vědy jsou to kabrňáci i elektrické vedení si strhli molodci: https://www.youtube.com/watch?...
    Pane Tondomachu, nechápu, proč sem dávate tyhle videa. Co to má společného s článkem, případně dokonce se školstvím? Příště tuhle propagandu nebudeme tolerovat.
    Rusové jsou naši protivnící/konkurenti, ale tyhle posměšné příspěvky, kdy se snažíte shazovat Rusy a ukázat je jako neschopné vedou k jediné věci - podceňování protivníka/konkurenta. Tedy na věci, která se tisíckrát v minulosti nevyplatila. Rusové jsou velký, silný a schopný národ, tak buďte prosím te lásky a projevte špetku respektu. Děkuji. Admin

  • fenri
    08:06 15.06.2015

    Jestli mohu k tomu školství: měl jsem možnost porovnat Přírodovědu UK (coby relativně prestižní univerzitu hlavního města) s Altajskou státní univerzitou v Barnaulu, coby provinční univerzitou "daleko od Moskvy" a technikou v Novosibirsku. Smutné je, že stav budovy na Albertově je mnohem horší, než v Barnaulu. Vybavení mi přišlo+/- stejné (rozhodně bych podle fotky nepoznal co je co). Úroveň výuky posoudit nemůžu. Obecně v přírodních vědách (geologie, pedologie, hydrogeologie, geomorfologie, hydrologie velký toků a nádrží...) mi Rusové přijdou dost na úrovni.
    Myslím, že většina kolejí Karlovky je docela katastrofa (ale už jsem tam dávno nebyl, třeba je to nyní o něčem jiném). Z ruských jsem zažil jen novou kolej v Novosibirsku a velmi slušné (navíc i prostředí lesa). Ale netuším, třeba se tam také někdy pořádala nějaká akce jako v tom Vladivostoku, takže se to nepočítá. Staré koleje (roztahané po celém Novosibirsku) prý byly většinou děsné (podle vyprávění bych to přirovnal k Opletalce v 90.tých, kde jsem občas měl možnost přespat), ne-li hůř.
    Přijde mi, že Západ strašně jede na scientometrii, články pro články, honí se impakt faktor. Články se vydávají podle známých v redakční radě atd. Za další si myslím, že se více soustředíme na "humanitní obory", takže produkujeme mraky sociálních antropologů a specialistů na genderové studie, ale napsat program pro CNC mašinu či porozumět leguritům už moc lidí neumí. Zato máme frankfurtskou školu, multikulti, gender studies a diktát od "ekologů" kteří ekologii nikdy nestudovali (protože jako věda, nikoli jako ideologie, je to docela těžký obor). Nemám z toho dobrý pocit. Na druhou stranu rusové chtějí být jako Západ a začínají tam letět "měkké obory" jako sociologie a podobné. Zdůrazňuji že jde jen o dojmy z jedné delší konference na dvou provinčních univerzitách.

  • Luky
    07:53 15.06.2015

    Jestli jsou VDV jen z půlky nesmrtelný jak tenhle klasický song, tak západním speciálům nepomůže ani "voják 22. století":

    https://www.youtube.com/watch?...

  • fenri
    07:24 15.06.2015

    Jecchus: dovolil bych si připomenout, že nejprve jsem byl seřván Todomachem, že jsem si dovolil napsal něco o VDV (velikost a že jsou respektovanou silou), čímž jsem jsem narušil ideovou jednotu v tezi, že Rusko nemá síly rychlé reakce a není schopno nasadit globálně prapor (což jak znalci vědí je elementárním ukazatelem modernosti armády).
    S hodnocením VDV souhlasím s KOLTem. Jsou to těžko porovnatelné síly, protože ostatní armády koncipují síly rychlé reakce jako lehké (dalo by se říci velmi lehké) jednotky. Málokdo je schopen shazovat velké množství obrněné techniky z letadel a cca 35 000 mužů s paradesatní specializací (nikoliv tím, že mají pár seskoků) prostě je síla.
    Úroveň jednotlivých vojáků neznám, předpokládám, že jejich výcvik bude tvrdý, na čem stavět mají, ale samozřejmě jsou to jen blbý Rusáci, mužikové, alkoholici. Snad je to kulantně napsáno.
    Co se týče seřvání: rád se bavím s dospělými lidmi, kteří něco vědí. Nemám rád, když někdo podsouvá někomu, co nenapsal a zároveň sám nikdy nenapsal nic, co by svědčilo o znalosti techniky, zbraní, boje. Vzhledem k tomu, že se Todo do mně naváží jak může, podsouvá mi, nálepkuje a zároveň jsem od něj nikdy nečetl nic o zbraních, technice (zkrátka cokoliv, co chce víc, než jen ideový zápal) , tak věřím, že nemusím psát s přehnaným outlocitem. Toda mám za takového přepólovaného Kojzara

  • Jecchus
    23:31 14.06.2015

    fenri, KOLT, Todomatch:

    Zajímavá slovní přestřelka o VDV :)
    Co v tomto směru píše KOLT je +/- i moje stanovisko.

    Proto se tedy přímo ptám fenriho:
    Jak tedy hodnotíte VDV při srovnání s obdobnými západními silami?

    Jen připomínám, že jste o nich a o vašem hodnocení VDV napsal v různých příspěvcích (zhruba) to, že jsou "respektované" (což ale podle vás údajně neznamená, že by byly stejně dobré jako západní a když tvrdil Todomatch, že to tvrdíte, tak ste ho za to silně sjel), dále jste ale napsal "A BTW skutečně VDV (či některé jejich jednotky) nesnesou srovnání se západními silami?:-)"

    Tak nevím, co si tedy vlastně o nich myslíte... :)

    Každopádně seřvat někoho v diskuzi v tom jste docela dobrý a možná že i respektovaný... :D

  • dusan
    06:26 14.06.2015

    IvanBa84

    T-14 je totálne konštrukčne a koncepčne niekde inde ako "praveký T-72" ... čo v praxi znamená, že testovania i zavádzanie do výzbroje bude pomalé ... a drahé ...

    Môžeme sa tak baviť o 10 rokoch ....

    Stačí sa pozrieť na hmotnosti a rozmery .... treba "poriešiť" i také samozrejmosti ako údržbárske dielne, transport, parkovanie .....

    Netreba zabúdať na sankcie ... nech sú akokoľvek poiliticky neúčinné .... majú tvrdý dopad na niektoré odvetvia a zbrojársky priemysel to určite cíti ....

    Tvrdenia "však to Čína rada dodá" v tomto odvetví akurát vzbudzujú úsmev ....

    Všetky tie aktívne obranné systémy, komunikácia, prístrojové vybavenie je bez diskusie vybavené "zlými" západnými komponentmi .... a už je len otázka toho čo všetko sa podarí nahradiť, či obísť embargo ...

    Nepohybujem, že väčšinu áno ... ale tie kľúčové prvky si západ vie postrážiť ....

    Ak sa dnes pri vývoji T-90 či modernizácii T-72 Rusi nepohnú pri systémech riadenia paľby bez francúzkej elektroniky, tak je zrejmé, že v T-14 to nebude ináč ....

  • IvanBa84
    01:41 14.06.2015

    Petr M: "Ve finančním hledisku ani rychlosti výroby problém nevidím." musim sa priznat, ze by som to nevidel tak optimisticky.
    Armata je oficialne stale len prototyp bez ukonceneho vyvoja, bez skusok, bez certifikacie ... kde nielen platforma ako taka, ale v podstate kazdy jeho system neexistuje vo finalnej podobe. (nove informacie o 152mm kanone to len potvrdzuju)
    Co je dolezitejsie, neexistuje ani funkcna vyrobna infrastruktura ... ziadna vami uvadzana supermoderna automatizovana vyrobna linka ... ziadna vyrobna linka na kanony (ved sa ani nevie aky vlastne kanon nakoniec T-14 bude mat) ... ziadne vyrobne linky pre ochranne, komunikacne systemy, atd ... a nic z toho sa neda postavit za 30 dni.
    Je sice pekne, ze T-90 stala 2miliony (co mohlo byt aj tym, ze rusko zdedilo rozsiahli sovietsky priemyselny potencial, ktory T90 ako kombinacia T-72/T-80 mohla vyuzivat) ale cena modernej verzie T90MS sa uvadza 4.5 miliona a Armata nemoze byt lacnejsia, uz len to pre to velke mnozstvo bojovych systemov (radar, termo/IC senzory, aktivnu ochranu, pasivnu ochranu atd.)

    A ked si vezmeme v uvahu historiu sovietsko/ruskych tankov (a nielen sovietskych) je vas optimizmus takmer neuveritelny.

Stránka 1 z 3