Stealth F-35A Lightning II pro Polsko, Rumunsko a Maďarsko

Stealth F-35A Lightning II pro Polsko, Rumunsko a Maďarsko
F-35A Lightning II norského letectva / Forsvarsdepartementet (Zvětšit)

Viceadmirál Matthias Winter, šéf kanceláře Pentagonu pro program F-35, v písemné výpovědi směřované americké Sněmovně reprezentantů nastínil vývozní možnosti víceúčelových bojových letounů páté generace F-35 Lightning II. Winter mezi možné zákazníky zařadil Polsko a Rumunsko. Také maďarská média spekulují o zájmu Budapeště nakoupit F-35.

Snaha prodat F-35 dalším zemím je v souladu s loni přijatým plánem „Buy American“ administrativy Donalda Trumpa. Prezident Trump chce tímto způsobem nejen podpořit domácí ekonomiku, ale také čelit rostoucí čínské a ruské konkurenci (tedy rostoucímu vlivu obou zemí) na poli dodávek pokročilých zbraňových systémů, jako jsou bojové letouny, drony, válečné lodě a jiné těžké zbraně.

Mezi možné budoucí zákazníky F-35 patří podle Wintera Singapur, Řecko, Španělsko, Rumunsko a Polsko. Případné dodávky zbraní by probíhaly prostřednictvím programu zahraničního prodeje FMS (Foreign Military Sales), tedy formou přímé dohody mezi vládami. Skrze FMS Washington prodává ty nejpokročilejší zbraňové systémy.

Španělsko uvažuje o pořízení 45 až 50 letounů F-35A a 12 až 15 F-35B (s krátkým startem a kolmým přistáním) pro námořnictvo. Singapur chce získat zpočátku čtyři F-35A pro účely testování a srovnání s F-16C / D Block 52+.

Podle polského webu Milmag je zvláštní přítomnost Řecka na seznamu. Samozřejmě překážkou je obrovské zadlužení země, ale především v dubnu 2018 řecká vláda schválila modernizaci 85 letounů F-16 na standard F-16V.

Nákup F-35 zvažují i další země, jako je Finsko, Švýcarsko nebo Spojené arabské emiráty. Finsko poptává až 64 nových letounů. Podle Wintera Washington odpoví na všechny žádosti o informace ohledně prodeje F-35.

Poslední prodejní úspěch F-35 zaznamenaly v minulém roce v Belgii, která objednala 34 letounů za čtyři miliardy euro. Dodejme, že jde o „podivně“ nízkou cenu, která má ale zřejmě prosté vysvětlení ‒ belgické letectvo nepochybně využije provozní zázemí nizozemských F-35. Stejně však překvapí (při povrchním porovnání), že jde poměrově o podobnou částku, jakou Slovensko zaplatilo za nové F-16.

Z evropských zemí si F-35 prozatím objednala Velká Británie, Nizozemsko, Dánsko, Belgie, Itálie a Norsko. Účast Turecka na programu F-35 je kvůli dodávkám ruských systémů protivzdušné obrany S-400 nejasná.


Vzdušné tankování F-35A při přeletu do Bulharska; ilustrační video

O F-35 se však nově zajímají i země střední a východní Evropy. Nejdále je Varšava, která s Washingtonem vyjednává o urychleném nákupu 32 letounů F-35A Lightning II v rámci programu Harpyje. F-35A nahradí v polském letectvu již notně zastaralé stíhací bombardéry Su-22 a frontové stíhačky MiG-29. V roce 2018 se po sérii nehod MiG-29 (poslední nehoda se stala 4. března letošního roku) polské ministerstvo obrany rozhodlo program Harpyje urychlit.

Cena kontraktu ani datum dodání F-35 do Polska nejsou známy. Podle Richarda Edwardse, viceprezidenta Lockheed Martin pro mezinárodní prodej, však nelze prodej přes FMS uspěchat. Pokud dojde k podpisu smlouvy nyní, Polsko získá F-35A nejdříve v roce 2024.

„Vzhledem k tomu, že americká strana o tom [prodeji] veřejně hovoří, znamená to, že nákup může být urychlen,“ komentoval zprávu viceadmirala Wintera polský ministr obrany Mariusz Blaszczak. „S těmito informacemi jsem spokojen. Není to překvapení, protože jsme již zahájili jednání s USA. Připravil jsem právní a finanční základ pro získání nejméně 32 bojových letadel páté generace.“

Podle webu FlightGlobal, který se odvolává na neoficiální informace, Polsko nakoupí v první fázi 16 F-35A. Polské letectvo ale požaduje ideálně 48 bojových letounů páté generace.


F-35B na výsadkové lodi USS Wasp, ilustrační video

V případě Rumunska je situace méně jasná, protože Winter je vůbec první, kdo se o možném prodeji F-35A do Rumunska zmiňuje. Nepochybně se tedy již vedou jednání mezi Washingtonem a Bukureští. Rumunská média v podstatě jen převzala informace Reuters a možný nákup F-35 dále nekomentují.

Rumunsko v poslední době masivně investuje do nákupu nových zbraňových systémů, není ale jasné, zda má dostatek prostředků na nákup velmi drahých F-35. Rumunsko v současné době provozuje 12 ex-portugalských stíhaček F-16 Block 15 modernizovaných podle standardu MLU (Mid-Life Upgrade).

Rumunsko přitom v minulých měsících projevilo zájem o dalších pět ex-portugalských F-16. Zároveň podle Mihai Fifora, rumunského ministra obrany, Rumunsko vyjednává s USA, Izraelem a Řeckem o nákupu dalších 36 použitých F-16. Nové letouny v rumunském letectvu nahradí již zcela zastaralé stíhačky MiG-21 LANCER.

Informace o možných dodávkách F-35 do Rumunska jsou překvapení, protože „nejdivočejší“ spekulace v rumunských médiích mluvily o nákupu nových F-16. Avšak za nákup 36 kusů F-35 Rumunsko zaplatí (včetně komplexního provozního zázemí a v rámci provozních nákladů) výrazně více než za stejný počet F-16. Připomeňme, že Slovensko za nákup 14 nových F-16 (včetně komplexního provozního zázemí, výcviku a zbraní) zaplatilo 1,6 miliardy euro.


Námořní verzi F-35C objednalo zatím jen americké námořnictvo; ilustrační video

V případě Maďarská místní média spekulovala o možném nákupu F-35 v únoru. Podle únorového článku serveru 24.hu, který se odvolává na nejmenované zdroje, v roce 2026 vyprší pronájem maďarských Gripenů a Budapešť vážně uvažuje o nákupu letadel páté generace, tedy F-35A Lightning II.

„Podle našich informací vojenské vedení vážně zvažuje možnost nekupovat stíhací letouny Gripen čtvrté generace, naopak rozhodnutí o koupi stíhacích letounů páté generace může být provedeno v nejbližší době,“ psal v únoru web 24.hu

Polsko letos hodlá na obranu vydat 2,1 % svého HDP, což odpovídá 11,76 miliardám dolarů (267 miliard Kč), Rumunsko 4,29 miliardy dolarů (2 % HDP; 97,5 miliardy Kč) a Maďarsko 1,77 miliardy dolarů (1,16 % HDP; 40 miliard Kč).

Všechny tři země přitom počítají s mnohamiliardovými nákupy nových zbraňových systémů ‒ prostředky na nákup těchto zbraní se najdou nepochybně i mimo rozpočet ministerstev obrany daných zemí. Zejména Polsko mluví o tom, že F-35A nakoupí mimo rozpočet ministerstva obrany, stejně jako tomu bylo v případě nákupu 48 polských F-16C/D.

Názor Armádních novin
Pronájem českých stíhaček Gripen skončí v roce 2027 a je tedy třeba začít uvažovat, jak postupovat dále. Nákupem F-35A by Česká republika nepochybně dala jasně a velmi zřetelně najevo své spojenectví se Spojenými státy. Avšak Česká republika má jeden velmi vážný problém, který se nevyřeší dříve, než za jednu nebo dvě generace. Nejsou to peníze, ale nedostatek kompetentních lidí schopných řešit takto komplexní a náročné projekty (nejen z oblasti zbrojních nákupů). Bohužel za poslední století, a zejména za období komunismu, Česká republika přišla (především emigrací) o stovky tisíc kompetentních lidí (včetně jejich genofondu), které se zatím nepodařilo nahradit. Taková je realita a je tedy vážnou otázkou, zda vynakládat nedostatkové lidské zdroje na nákup a provoz F-35A nebo zůstat u osvědčených Gripenů.

Zdroj: Reuters, 24.hu, MilMag

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Program Harpyje: Stíhačky F-35A Lightning II pro Polsko

Podle deníku Defense News plánuje Polsko v roce 2025 v rámci programu Harpyje nakoupit stíhačky ...

Stíhačky, korvety, rakety: Rumunská armáda mohutně posiluje

Rumunské ministerstvo obrany v dalších letech na modernizaci armády vynaloží téměř 10 miliard euro. ...

Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal

V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M ...

Maďarská armáda směřuje k nákupu bojových vozidel pěchoty Puma

Podle maďarského deníku Nepszava maďarská armáda nakoupí 200 nových bojových vozidel pěchoty (BVP). ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Kichot
    11:07 10.04.2019

    Už vidím to výběrové řízení. Nejdřív se osloví všichni výrobci 5 gen letounu ,aby se pak po otevření obálek dozvěděli , že požadujeme vrtulové éro schopné startovat z travnatých ...Zobrazit celý příspěvek

    Už vidím to výběrové řízení. Nejdřív se osloví všichni výrobci 5 gen letounu ,aby se pak po otevření obálek dozvěděli , že požadujeme vrtulové éro schopné startovat z travnatých letišť :-)Skrýt celý příspěvek

    • balm
      13:24 10.04.2019

      To zní jako zákulisní informace o plánu oživení výroby ozbrojeného práškovacího Čmeláka.

      To zní jako zákulisní informace o plánu oživení výroby ozbrojeného práškovacího Čmeláka.

      • RiMr71
        15:10 10.04.2019

        ...taktak... a mohl by cestou tahat Blaníky naložené Semtexem, pardon, unmanned aerial vehikly :)

        ...taktak... a mohl by cestou tahat Blaníky naložené Semtexem, pardon, unmanned aerial vehikly :)

  • PavolR
    11:00 10.04.2019

    LOL, výroky typu "nemůžeme nakoupit a provozovat F-35, protože jsme jako národ příliš degenerovaný", by som očakával skôr od Zemana. :-) Rovnakým populačným stratám, spôsobenými ...Zobrazit celý příspěvek

    LOL, výroky typu "nemůžeme nakoupit a provozovat F-35, protože jsme jako národ příliš degenerovaný", by som očakával skôr od Zemana. :-)
    Rovnakým populačným stratám, spôsobenými politickými zvratmi a následnou emigráciou, čelia v porovnateľnej miere všetky krajiny regiónu - vrátane tých, ktoré si chcú podľa článku F-35 obstarať (obzvlášť u Maďarov je to dosť drsné, lebo si idú urobiť ďalšie "kolečko").Skrýt celý příspěvek

    • jj284b
      11:15 10.04.2019

      tak ono staci pozriet ako dopadlo vyberove konanie na nahradu za BVP-2... vitaza porovnavacieho testu vyradili lebo bol priliz "moderny" a mal bezosadkovu vezu...

      tak ono staci pozriet ako dopadlo vyberove konanie na nahradu za BVP-2... vitaza porovnavacieho testu vyradili lebo bol priliz "moderny" a mal bezosadkovu vezu...

      • otecko
        14:41 10.04.2019

        Vám už hlásili, jak výběrové řízení dopadlo, když ještě ani pořádně nezačalo?
        Na vás Slovácích se mi líbí, že jste před námi tak vpředu! :)

        Vám už hlásili, jak výběrové řízení dopadlo, když ještě ani pořádně nezačalo?
        Na vás Slovácích se mi líbí, že jste před námi tak vpředu! :)

      • Scotty
        16:47 10.04.2019

        jj284b
        Můžete si jít leštit své BVP-M které přílišnou moderností určitě netrpí, zato mají bezosádkovou věž....

        jj284b
        Můžete si jít leštit své BVP-M které přílišnou moderností určitě netrpí, zato mají bezosádkovou věž....

    • Poly
      11:54 10.04.2019

      Právě že od Zemana ne. Ten by přece nikdy nemohl svým věrným říct, něco ve stylu, že jim to nepálí a proto ho volí. Faktem je, že země, kde proběhla masivní emigrace vykazují hodně ...Zobrazit celý příspěvek

      Právě že od Zemana ne. Ten by přece nikdy nemohl svým věrným říct, něco ve stylu, že jim to nepálí a proto ho volí. Faktem je, že země, kde proběhla masivní emigrace vykazují hodně podobností. Část těch chytrých, kterým režim házel klacky pod nohy, emigrovala. Inteligence je dědičná (+prostředí a výuka). Když je otec tupý jak bambus a matka taky, tak děti budou taky tupé jak bambus. No a za totáče zdrhlo ze ČSSR plus minus půl milionu obyvatel.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        12:38 10.04.2019

        Inteligence dědičná až tak přímo není....
        Ale je rozdíl, zda se rodiče o dítě starají a dávají mu příklad. Nebo na něj kašlou.

        Inteligence dědičná až tak přímo není....
        Ale je rozdíl, zda se rodiče o dítě starají a dávají mu příklad. Nebo na něj kašlou.

        • Gibon
          13:26 10.04.2019

          Treba si vyhladat priemerne IQ v Europe a zistite, ze rozdiel medzi zapadom a vychodok v podstate neexistuje.

          Treba si vyhladat priemerne IQ v Europe a zistite, ze rozdiel medzi zapadom a vychodok v podstate neexistuje.

          • Jirosi
            13:48 10.04.2019

            Oni se někde dělají plošné IQ testy...

            Oni se někde dělají plošné IQ testy...

          • Gibon
            15:31 10.04.2019

            Plosne nie, boli robene na zaklade statistickeho vyberu. Posledne tusim 2012. Rozdiely v Europe boli v podstate v ramci statistickej chyby.

            Plosne nie, boli robene na zaklade statistickeho vyberu. Posledne tusim 2012. Rozdiely v Europe boli v podstate v ramci statistickej chyby.

      • RiMr71
        13:57 10.04.2019

        "od Zemana ne. Ten by přece nikdy nemohl svým věrným říct, něco ve stylu, že jim to nepálí a proto ho volí. " ...ale on jim to řekl :) MIloš Zeman, 1992: "Třetina obyvatel této ...Zobrazit celý příspěvek

        "od Zemana ne. Ten by přece nikdy nemohl svým věrným říct, něco ve stylu, že jim to nepálí a proto ho volí. "

        ...ale on jim to řekl :)
        MIloš Zeman, 1992:
        "Třetina obyvatel této země je slabá duchem. Každý sedmý občan je debilní nebo dementní nebo alkoholik. Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt,"

        ...jenže jeho volič tak rekativně složité větě a přemíře cizích slov nerozumí, tak se ho to ani nemůže dotknout :)

        __________________________


        Pokud Bureš nekecá a chceme dávat na armádu 2%, tak by to (F-35) neměl být problém. Jenže to by musely lítat na řepkový olej, nebo by to musel prodávat Strnad...Skrýt celý příspěvek

        • Gibon
          16:23 10.04.2019

          "Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt,"
          To da logiku, ze polovica ludi ma podpriemerny intelekt. Gausova krivka plati pre vsetky spolocnosti.

          "Zhruba polovina obyvatel této země má podprůměrný intelekt,"
          To da logiku, ze polovica ludi ma podpriemerny intelekt. Gausova krivka plati pre vsetky spolocnosti.

          • Jirosi
            16:54 10.04.2019

            Průměr je pořád stejný... -50% / +50%
            Gausova křivka je typ rozložení hodnot v studovaném vzorku.

            Průměr je pořád stejný... -50% / +50%
            Gausova křivka je typ rozložení hodnot v studovaném vzorku.

        • Scotty
          16:55 10.04.2019

          Tak pokud jde o odbyt biopaliva v armádě je Gripen jasným vítězem příštího výběru. ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak pokud jde o odbyt biopaliva v armádě je Gripen jasným vítězem příštího výběru. :)
          https://www.aeroweb.cz/clanky/... Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      14:13 10.04.2019

      Posledním z pachatelů podobných výroků je Olga Sommerová :-)

      Posledním z pachatelů podobných výroků je Olga Sommerová :-)

    • Snownomad
      20:23 10.04.2019

      to se hluboce mýlíš, o zdegenerovaném českém národě, který si neumí vládnout dnes mluví úplně někdo jiný, zajdi někdy i na jiné diskuze a weby, např. Schwarzenberg, Sommerová, ...Zobrazit celý příspěvek

      to se hluboce mýlíš, o zdegenerovaném českém národě, který si neumí vládnout dnes mluví úplně někdo jiný, zajdi někdy i na jiné diskuze a weby, např. Schwarzenberg, Sommerová, Hřebejk, levicoví novináři a intelektuálové, progresivní senátoři jako např. Štětina a mohl bych pokračovat ještě dlouho

      problémem je socialismus ne genofond

      jestli si někdo myslíte, že zápaďané jsou chytřejší nebo samostatnější jste naivní,
      fakticky je to úplně naopakSkrýt celý příspěvek

  • Kichot
    10:58 10.04.2019

    Ten názor Armadnich novin je jako od Mičurina....

    Ten názor Armadnich novin je jako od Mičurina....

  • infi
    10:57 10.04.2019

    Schopni lidi tu jsou, akorat nepracuji pro statni podnik(y), protoze ve vetsine korporatech dostanou diametralne jine platove podminky.

    Schopni lidi tu jsou, akorat nepracuji pro statni podnik(y), protoze ve vetsine korporatech dostanou diametralne jine platove podminky.

  • Filip Fifo
    10:52 10.04.2019

    Česká republika a stíhačky F-35? To snad ne.. proboha doufám že tohle zůstane tohle jen u spekulací. Odrovnat většinu investic AČR do pořízení pár stíhaček, které budou umístěny na ...Zobrazit celý příspěvek

    Česká republika a stíhačky F-35? To snad ne.. proboha doufám že tohle zůstane tohle jen u spekulací. Odrovnat většinu investic AČR do pořízení pár stíhaček, které budou umístěny na jedné základně s veškerou výbavou, když teoreticky budeme napadeni Ruskem tak po vzletu stíhaček nám zničí letiště a tohle všechno zázemí tak jak asi bude vypadat bojová hodnota jednoho vzletu 14-18 stíhaček. Navíc poslat ohromný balík peněz za F-35 do cizí země bez toho aniž bychom z toho měly pro průmysl jakékoliv užitek, a to nemluvíme o provozu. Stačí se podívat kolik toho AČR potřebuje zmodernizovat a nakoupit.... jen samotná spekulace o českých F-35 je šílenost.Skrýt celý příspěvek

    • SeaWolf
      11:01 10.04.2019

      Zatím bych se toho neobával, vzhledem k tomu, že nedokážeme vypsat ani tendr na nová BVP. S jistou nadsázkou tvrdím, že dokud nebude Agrofert vlastnit nějakou zbrojovku, bude AČR ...Zobrazit celý příspěvek

      Zatím bych se toho neobával, vzhledem k tomu, že nedokážeme vypsat ani tendr na nová BVP. S jistou nadsázkou tvrdím, že dokud nebude Agrofert vlastnit nějakou zbrojovku, bude AČR mimo zájem aktuální vlády.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      11:53 10.04.2019

      Filip Fifo: A kterou jinou levnější stíhačku 5.gen by si navrhoval? Ty investice do stíhacího letectva a dalších částí, stejně budeš muset zaplatit. A bud si zaplatíš techniku co ...Zobrazit celý příspěvek

      Filip Fifo: A kterou jinou levnější stíhačku 5.gen by si navrhoval?
      Ty investice do stíhacího letectva a dalších částí, stejně budeš muset zaplatit. A bud si zaplatíš techniku co bude schopna čelit nepříteli, nebo zaplatíš méně za zbytečnou techniku.

      Ano, nová technika je drahá. Ale tady se v podstatě nic nekoupilo. Zvykli jsme si, že účty za ochranu a samostatnost platí jiní...Skrýt celý příspěvek

      • Filip Fifo
        12:23 10.04.2019

        Žádnou stíhačku 5.gen bych teď nekupoval, to jako chcete říct že všichni kdo kupují stíhačky 4-4,5 gen např. F-16 nebo F-18 vyhazují peníze z okna? Za zbytečnou techniku? Tak jak ...Zobrazit celý příspěvek

        Žádnou stíhačku 5.gen bych teď nekupoval, to jako chcete říct že všichni kdo kupují stíhačky 4-4,5 gen např. F-16 nebo F-18 vyhazují peníze z okna? Za zbytečnou techniku? Tak jak si představuje AČR? Že budeme mít stíhačky F-35 a zbytek armády bude vypadat jako mongolská armáda? Ono to tak dopadne. A ty stíhačky F-35 proti komu se nejlépe vyplatí? I kdyby jsme měly 24 stíhaček F-35 tak proti Rusům jak dlouho vydrží? Pár hodin navíc? Vy všichni kdo chcete nakupovat stíhačky F-35 ignoruje schopnosti a možnosti naší země.Skrýt celý příspěvek

        • RiMr71
          13:52 10.04.2019

          "I kdyby jsme měly 24 stíhaček F-35..."

          ...tak budeme mít víc letounů 5. generace než Rusko :)

          "I kdyby jsme měly 24 stíhaček F-35..."

          ...tak budeme mít víc letounů 5. generace než Rusko :)

        • Jura99
          15:46 10.04.2019

          Ano, nakup F-16 jsou vyhozene penize, mimo nakupu oletanych za nizkou cenu a kratsi dobu.

          Ano, nakup F-16 jsou vyhozene penize, mimo nakupu oletanych za nizkou cenu a kratsi dobu.

          • HEKTOR
            16:39 10.04.2019

            :)))))

            :)))))

      • CerVus
        12:31 10.04.2019

        A k čemu by nám 14 stíhacích letounů 5 generace bylo, kdyz temi stroji nedisponuji ani větší a bohatší armady? Není lepší mít 21 strojů 4,5 generace? Osobně nevěřím, že se náklady ...Zobrazit celý příspěvek

        A k čemu by nám 14 stíhacích letounů 5 generace bylo, kdyz temi stroji nedisponuji ani větší a bohatší armady? Není lepší mít 21 strojů 4,5 generace? Osobně nevěřím, že se náklady na ledovou hodinu, čas a naklady údržby F35 blíží ceně Gripenu nebo F-16.
        Tady se všichni koukají po co nejlepší technice, ale když jí nekoupím adekvátní počet, tak to stejně nemá větší význam.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        12:48 10.04.2019

        Filip Fito: Stíhačky se nekupují na týden ale na 40.let a více. Jejich nákup není otázkou dneška ale roku 2030. Vaše otázka dnes v budoucnu koupených stíhaček 4.gen. Až od těchto ...Zobrazit celý příspěvek

        Filip Fito: Stíhačky se nekupují na týden ale na 40.let a více. Jejich nákup není otázkou dneška ale roku 2030.
        Vaše otázka dnes v budoucnu koupených stíhaček 4.gen. Až od těchto stíhaček odstoupí jejich hlavní uživatelé, budou jejich zbývajícím uživatelům značně stoupat provozní náklady.
        A ve výsledku tyto stroje budou i nákladnější.
        Vy tu berete jako konkurenci Ruskou armádu, ale té sama o sobě nemůže CR vzdorovat. Proto jsme součástí aliance NATO. A to už společně nedisponuje 14-24, ale stovkami stíhaček F-35!

        CerVus: Hned o par řádků výše je upozornění na problém sehnat osádky do letadel.
        Tedy každé navýšení znamená další náklady.
        U toho porovnání 14/24 vám ten počet nevychází. Na to aby jste dorovnal schopnosti by jste těch letounů potřeboval více. Potom už najednou ty F-35 vychází cenově lépe.
        Význam to má. Pokud těmito stroji nedisponujete. Zaostáváte i v tréningu boje proti nim.Skrýt celý příspěvek

        • CerVus
          15:52 10.04.2019

          Jedna věc je co to letadlo umí, druhá co z toho naše letectvo využije a jakou k tomu dostane výzbroj. 159 a Gripeny jsou zdárným příkladem. Navíc až se zruší 159, tak budeme ...Zobrazit celý příspěvek

          Jedna věc je co to letadlo umí, druhá co z toho naše letectvo využije a jakou k tomu dostane výzbroj. 159 a Gripeny jsou zdárným příkladem. Navíc až se zruší 159, tak budeme potřebovat víc kusů na jejich alespoň částečné dorovnání. I když je F35 suprový stroj s dlouhou budoucností, tak prostě nevěřím, že je vhodný pro nás.
          A těch 21ks beru právě s ohledem na zrušení 159. 3x6 jednomístných stojů a 3 dvoumístné.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            16:35 10.04.2019

            CerVus: Nepočítej stroje(piloty), počítej schopnosti v roce 2030+.
            A na moderním bojišti by 159 velice rychle dolétaly. Přijdeš o piloty, letadla, a zbytek se uzemní. Přínos?

            CerVus: Nepočítej stroje(piloty), počítej schopnosti v roce 2030+.
            A na moderním bojišti by 159 velice rychle dolétaly. Přijdeš o piloty, letadla, a zbytek se uzemní. Přínos?

        • CerVus
          17:28 10.04.2019

          Sakra nejde mi reagovat na ten příspěvek dole. Schopnosti....udržení schopností je bohužel poslední roky alfa omega AČR. Počty nikoho už nezajímají. Zafouká vítr a ty jednotky ...Zobrazit celý příspěvek

          Sakra nejde mi reagovat na ten příspěvek dole.
          Schopnosti....udržení schopností je bohužel poslední roky alfa omega AČR. Počty nikoho už nezajímají. Zafouká vítr a ty jednotky kusů ti rozfouká jak domeček z karet.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          17:40 10.04.2019

          CerVus: Malí počet strojů je také problém. Ale o řád menší než, flotila z vojenského hlediska zbytečných letadel. L-159 se nedostali ani na schopnosti co byli na začátku ...Zobrazit celý příspěvek

          CerVus: Malí počet strojů je také problém. Ale o řád menší než, flotila z vojenského hlediska zbytečných letadel.
          L-159 se nedostali ani na schopnosti co byli na začátku požadovány. Proto, jejich ukončením o ně ani armáda nemůže přijít. Případně jejich zachováním si je udržet, a vývoj nečeká.Skrýt celý příspěvek

  • Jiří Vojáček
    10:41 10.04.2019

    Co přesně znamená, že jsme přišli o kompetentní lidi "včetně jejich genofondu?"

    Co přesně znamená, že jsme přišli o kompetentní lidi "včetně jejich genofondu?"

    • Míša
      10:51 10.04.2019

      Prostě nám zbyli voliči Zemana a spol., prostě již i Slovensko je dál..... Pokud budeme volit takovouhle vládu, nejen prezidenta, nebude zde šance na nákup, který neponese pachuť ...Zobrazit celý příspěvek

      Prostě nám zbyli voliči Zemana a spol., prostě již i Slovensko je dál.....
      Pokud budeme volit takovouhle vládu, nejen prezidenta, nebude zde šance na nákup, který neponese pachuť "velká domů". Čili to znamená, že vyhraje jiný zájem, třeba(pří.) tradiční rodina Klausů by vybrala nejspíš zase Migy.Skrýt celý příspěvek

      • otecko
        14:34 10.04.2019

        A v čem je Slovensko dále, prosím? Mají tam podobné problémy, jako v celé Evropě a navíc si tam střílejí novináře, tak v čem je dále, že platí eurem? Nebo jinak, co jim ...Zobrazit celý příspěvek

        A v čem je Slovensko dále, prosím? Mají tam podobné problémy, jako v celé Evropě a navíc si tam střílejí novináře, tak v čem je dále, že platí eurem? Nebo jinak, co jim závidíte, já tedy vůbec nic, notabene ani stav jejich armády a to se ještě dlouho nezmění, myslím že nikdy!
        Blábolíte hlouposti.Skrýt celý příspěvek

        • Míša
          15:17 10.04.2019

          Euro se již nyní ukazuje, jako dobrá volba! Konečně blbým argumentem bylo, že s ním vzrostou ceny a u nás vidíme, že rostou s korunou uplně stejně. Podniky si na českou kačku také ...Zobrazit celý příspěvek

          Euro se již nyní ukazuje, jako dobrá volba! Konečně blbým argumentem bylo, že s ním vzrostou ceny a u nás vidíme, že rostou s korunou uplně stejně. Podniky si na českou kačku také stěžují. Novinář díky demenci obyvatelstva se zde nemusí ani zabíjet, stačí jej zesměšnit, zde lid věří spasiteli před uprchlíky. Ano Slovensku brzy také začneme závidět a to je dobře.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            15:50 10.04.2019

            bohužel, nemáte v ničem pravdu.

            bohužel, nemáte v ničem pravdu.

          • Míša
            16:07 10.04.2019

            Souhlas bych od vás snad ani nečekal.

            Souhlas bych od vás snad ani nečekal.

          • HEKTOR
            16:37 10.04.2019

            Míša - nemá to význam... je to jeden zo zakomplexovaných jedincov,tu na AN...netvrdím že nejak extra máte čo slovensku závidieť,ale aj keby také niečo bolo,podobné typy to aj tak ...Zobrazit celý příspěvek

            Míša - nemá to význam... je to jeden zo zakomplexovaných jedincov,tu na AN...netvrdím že nejak extra máte čo slovensku závidieť,ale aj keby také niečo bolo,podobné typy to aj tak neuznajú... :)Skrýt celý příspěvek

          • DuPo
            16:42 10.04.2019

            Pardón, že sa Vám do toho miešam, ale myslím, že čo sa týka prúserov sme na tom veľmi podobne. Je pravda, že Euro je fajn a nová prezidentka svetlo na konci tunela, ale blbcov máme ...Zobrazit celý příspěvek

            Pardón, že sa Vám do toho miešam, ale myslím, že čo sa týka prúserov sme na tom veľmi podobne. Je pravda, že Euro je fajn a nová prezidentka svetlo na konci tunela, ale blbcov máme ešte stále aj na export. Vládne strany Smer-SD a SNS sú skôr banda lúpežníkov ako zástupcovia občanov, je ale evidentné, že citlivosť väčšiny voličov na všadeprítomnú korupciu sa zvyšuje a nejaké zmeny k lepšiemu sa dejú. Je to však ešte beh na veľmi dlhú trať, takže som len opatrný optimista.Skrýt celý příspěvek

          • Gibon
            18:11 10.04.2019

            Za poslednych 10 rokov mala SR najnizsiu mieru inflacie z V4.

            Za poslednych 10 rokov mala SR najnizsiu mieru inflacie z V4.

          • Jura99
            18:24 10.04.2019

            Euro se neukazuje nijak, je to neutrální faktor. O Slovensku toho asi víte velmi málo, korupce, rodinkárstvo, dárečky, to je naprosto neopominutelné mazivo jakékoliv činnosti, není ...Zobrazit celý příspěvek

            Euro se neukazuje nijak, je to neutrální faktor. O Slovensku toho asi víte velmi málo, korupce, rodinkárstvo, dárečky, to je naprosto neopominutelné mazivo jakékoliv činnosti, není to žádná novinářská kachna, realita je horší než se zdá.Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            19:18 10.04.2019

            HEKTOR - fakta hovoří jasně, kde se lépe žije: https://www.lidovky.cz/domov/v... ... ...Zobrazit celý příspěvek

            HEKTOR - fakta hovoří jasně, kde se lépe žije:

            https://www.lidovky.cz/domov/v...

            ... zato nevím o nikom, kdo by odcházel z ČR na východ.Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            20:25 10.04.2019

            otecko - nepochopili ste môj príspevok...ja osobne si myslím,že v globále je na tom česko stále lepšie ako slovensko-to je asi fakt...ale fakt je aj to,že ľudia ako vy,ako som ...Zobrazit celý příspěvek

            otecko - nepochopili ste môj príspevok...ja osobne si myslím,že v globále je na tom česko stále lepšie ako slovensko-to je asi fakt...ale fakt je aj to,že ľudia ako vy,ako som pisal neuznajú žiadny argument ktorý by hovoril o niečom kde by slovensko náhodou mohlo byť lepšie...v minulosti to bolo asi naopak,ale v posledných rokoch skôr česi viac dehonestujú slovákov,ako keby sa báli že ich slováci "predbehnú"...
            to že sa "ťahajú" slováci do čiech,je prirodzené...už som to tu raz myslím písal-ukrajinci-slovensko,česko,nemecko...slováci-česko,nemecko...česi-nemecko...
            hold ten západ má svoje čaro... :)

            príspevok - jura99- " O Slovensku toho asi víte velmi málo, korupce, rodinkárstvo, dárečky, to je naprosto neopominutelné mazivo jakékoliv činnosti, není to žádná novinářská kachna, realita je horší než se zdá. "

            toto isté je aj v česku...naše spoločné x-ročné spolunažívanie nás poznačilo,takže toho máme veľa spoločného-hlavne toho zlého...ide skôr o to,čo sa dostane von...asi ste zabudli napr. na vašu kauzu penazí v krabici od vína...
            stále budem tvrdiť,že roky komunizmu sa na naše národy podpísali veľmi negatívne... :(Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            14:56 11.04.2019

            HEKTOR- já vycházím ze svého denodenního kontaktu s SK managery v oblasti IT a nákupu technologí. Po dobu posledních 10 let. Ten narcismus je fakt. Co je ze Slovenska je ...Zobrazit celý příspěvek

            HEKTOR- já vycházím ze svého denodenního kontaktu s SK managery v oblasti IT a nákupu technologí. Po dobu posledních 10 let. Ten narcismus je fakt. Co je ze Slovenska je nejpokročilejší, nejlepší, ve své třídě nejlacnější. A pokud, nedej bože, máte pod sebou podřízeného-Čecha, je to pro vás zadostiučinění skoro jako Nobelová cena!
            Je fakt, že od té doby, co tuto práci vykonávám se můj pohled na Slováky dost otočil, jsem více opatrný a nedůvěřivý.Skrýt celý příspěvek

    • Kichot
      11:11 10.04.2019

      Možná mají v redakci problém s genofondem ;-)

      Možná mají v redakci problém s genofondem ;-)

    • Sunet
      11:32 10.04.2019

      carramba66> Odpověď není jednoduchá, ve zkratce. Největší zločin komunistů byla devastace morálky obyvatelstva spojená s nucenou či ilegální migraci elit národa. Bohužel náprava se ...Zobrazit celý příspěvek

      carramba66> Odpověď není jednoduchá, ve zkratce. Největší zločin komunistů byla devastace morálky obyvatelstva spojená s nucenou či ilegální migraci elit národa. Bohužel náprava se děje velmi pomalu a těžce, schopní lidé prostě chybí, odešli jinam a jejich děti se sem ve většině případů již nevrátili.
      Tyto škody jsou dlouhodobé a mají na svědomí nedozírné škody jak materiální, tak morální. Proto je tak obtížné dosáhnout ekonomické síly západních zemí, kdy tento proces je velmi pomalý a v některých případech dokonce i ztrácíme.Skrýt celý příspěvek

      • Kichot
        11:54 10.04.2019

        Počet blbců ve všech státech je procentuálně stejný. Problém v našem pomalém zlepšování je v nastavení právního rámce, školství a infrastruktuře. Tedy zakopaného psa hledej v ...Zobrazit celý příspěvek

        Počet blbců ve všech státech je procentuálně stejný. Problém v našem pomalém zlepšování je v nastavení právního rámce, školství a infrastruktuře. Tedy zakopaného psa hledej v politicích a jejich zahleděnosti do sebe a neschopnosti se odprostit od minulosti. Možná až ta gerontovská mafie pamatující komunismus přirozeně vymře bude líp... Ale to já už nezjistím ;-)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    10:36 10.04.2019

    Japonci vcera o jednu F35 prisli pri nehode, zatial nie je jasne co sa stalo, pilota zatial nenasli

    Japonci vcera o jednu F35 prisli pri nehode, zatial nie je jasne co sa stalo, pilota zatial nenasli

    • SeaWolf
      10:58 10.04.2019

      Uvidíme co bude příčina. F-35 budou padat úplně stejně jako jiná letadla s tím se musíme smířit.

      Uvidíme co bude příčina. F-35 budou padat úplně stejně jako jiná letadla s tím se musíme smířit.

      • GlobeElement
        11:00 10.04.2019

        Jenom se hůř hledají, jelikož jsou neviditelná.

        Jenom se hůř hledají, jelikož jsou neviditelná.

        • infi
          11:20 10.04.2019

          Myslím, že hlavně Čína jí bude chtít vylovit jako první.

          Myslím, že hlavně Čína jí bude chtít vylovit jako první.

        • balm
          13:38 10.04.2019

          To je nesmysl, protože s výjimkou bojových misí jsou letouny pod kontrolou řízení letového provozu (tzn. pozemní řízení zná přesnou polohu, výšku, rychlost, identifikaci) a ...Zobrazit celý příspěvek

          To je nesmysl, protože s výjimkou bojových misí jsou letouny pod kontrolou řízení letového provozu (tzn. pozemní řízení zná přesnou polohu, výšku, rychlost, identifikaci) a nezáleží, jestli jde o F-35, nebo B-2 Spirit. Kdyby ne, tak si to sestřelí sami.

          P.S.: Nejsou neviditelná, pouze obtížně detekovatelná. Neviditelné letadlo ještě nikdo nikdy v celé historii nevyrobil. Když budete mít dost peněz, informací, technických kapacit, času, prostředků ... pravděpodobně uspějete. Bohužel, nebo bohudík, to zase tak jednoduché není.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:51 10.04.2019

            Balm: "Neviditelné letadlo ještě nikdo nikdy v celé historii nevyrobil."

            Třeba ano, ale ono je to těžký když ho pak nemůžete nikomu "Ukázat" :)

            Balm: "Neviditelné letadlo ještě nikdo nikdy v celé historii nevyrobil."

            Třeba ano, ale ono je to těžký když ho pak nemůžete nikomu "Ukázat" :)

          • balm
            15:10 10.04.2019

            @Jirosi 13:51 10.04.2019

            Nelze-li pozorovat objekt přímo, lze pozorovat doprovodné jevy.

            @Jirosi 13:51 10.04.2019

            Nelze-li pozorovat objekt přímo, lze pozorovat doprovodné jevy.

          • Jirosi
            15:42 10.04.2019

            Pokud můžeš něco pozorovat, pak je to "vidět".

            Pokud můžeš něco pozorovat, pak je to "vidět".

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3