Stealth útočný bombardér F-117 definitivně končí

Lockheed F-117 Nighthawk (2002); větší foto / Public Domain 

Americké letectvo (US Air Force) se rozhodlo definitivně vyřadit z výzbroje všech 52 útočných bombardérů Lockheed F-117 Nighthawk, které se proslavily především během operace Pouštní bouře v roce 1991.

První prototyp F-117 vzlétl v roce 1981 a zařazení do služby se F-117 dočkal v roce 1983, ale letectvo existenci letounu popíralo až do roku 1988. Ač má F-117 ve jméně “F” jako “Fighter”, ve skutečnosti jde o útočný letoun/stíhací bombardér bez kanónové výzbroje schopný použít pouze pumy s koncovým navedením.

Vzniklo pět testovacích YF-117 a celkově 59 F-117 letectvo zavedlo do výzbroje. Kromě operace Pouštní bouře se F-117 aktivně zapojily do akcí během operací v Panamě, Iráku, Jugoslávii a Afghánistánu.

Obecně koncepce stealth letounů vznikla v 70. letech na základě přijaté strategické obranné koncepce Ozbrojených sil Spojených států – Druhé kompenzační strategie SOS (Second Offset Strategy). Cílem SOS bylo zvýšit schopnosti lépe čelit vojskům Varšavského paktu, aniž by se musel snižovat práh použití jaderných zbraní, respektive zvyšovat jejich množství a aby zároveň nezmizelo věrohodné odstrašení.

Výsledky SOS byly plně odhaleny až po pádu Berlínské zdi především v První válce v Perském zálivu. Výsledkem často utajovaného výzkumu a vývoje na základě vypracované strategie byla přesně naváděná munice (Paveway), technologie stealth (např. F-117 a bombardér B-2 Spirit) umožňující proniknout nepozorovaně nepřátelskou obranu atd.

Šlo o technologie, které zajišťovaly nadřazenost americkým silám na bojišti proti podobně silnému konvenčnímu nepříteli, konkrétně proti Sovětskému svazu. Z výzkumu a vývoje přelomu 70. a 80. let Spojené státy těžily po celá 90. léta i na počátku nového tisíciletí. V současné době Pentagon pracuje na nové Třetí kompenzační strategii TOS (Third Offset Strategy).

Stealth bombardéry F-117 měly ve velkých nadmořských výškách proniknout skrze pokročilou vzdušnou obranu Sovětského svazu a ničit hodnotné cíle pumami Paveway s laserovým navedením.

Letectvo z aktivní služby vyřadilo zbývajících 52 bombardérů F-117 v roce 2008. Letectvo si ale letouny ponechalo ve výzbroji a pravidelně s nimi provádělo nad Nevadskou pouští testovací lety, aby byly v případě války “vysoké intenzity” připraveny pro opětovné zavedení do služby.

Avšak podle zrovna schváleného Zákona schvalující národní obranu NDAA (National Defense Authorization Act) pro rok 2017 všechny F-117 budou rychlostí čtyři kusy ročně vyřazeny z výzbroje. Avšak takovou rychlostí, pokud se nic nezmění, vyřazování z výzbroje potrvá 14 let a poslední F-117 zůstanou ve výzbroji amerického letectva ještě v roce 2030.


F-117 na letecké show v roce 2001

“Museli jsme udržovat všechny F-117 jako létající rezervu dokud nám NDAA 17 nedal povolení vyřadit je z výzbroje,” uvedl pro Military.com nejmenovaný důstojník, obeznámený s programem. “Jakmile něco máme, Kongres nás nenechá, abychom se toho zbavili najednou, ale ve fázích, abychom si udrželi záložní inventář, chcete-li uložená hlavní letadla nebo létající rezervu.”

Otázky ohledně F-117 se objevily znovu minulý týden, kdy při “utajované” letecké nehodě v Nevadě zemřel podplukovník  Eric Schultz. K nehodě došlo 100 km severozápadně od letecké základny Nellis.

Původně média informovala, že pilot havaroval ve stíhačce F-35 Lightning II, to ale v sobotu dementoval náčelník štábu letectva generál David Goldfein. "Určitě mohu říct, že to nebyl F-35," uvedl Goldfein. Oficiálně ale typ ztraceného letadla nebyl oficiálně oznámen.

Dodejme, že právě nastupující víceúčelové stíhačky páté generace F-35 Lightning, které jsou de facto svým hlavním posláním především útočnými letouny a stíhacími bombardéry, pohodlně převezmou všechny úkoly F-117. Již v roce 2008 ale mohly úkoly F-117 převzít částečně stíhačky F-22A, které na pozemní cíle dokáží shazovat satelitem naváděné pumy JDAM.

Zdroj: DefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

Nová hybná síla světa: Americká Third Offset Strategy

V roce 2014 se objevily informace o tom, že americký ministr obrany Ashton Carter nařídil zahájení ...

NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. ...

Rusko vs. americká třetí kompenzační strategie

Spojené státy v rámci Třetí kompenzační strategie TOS (Third Offset Strategy) plánují revolučním ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jobr23
    15:43 06.10.2017

    Shania: Určitě víš, že minimální podpora F-117 skončila po jeho sestřelu nad Srbskem. Sami Američané to dnes uvádí jako značné podcenění. Další jeho lety vždy pečlivě hlídali systémem AWACS. Dále jej ve vzdálenosti s odstupem větším než 30 km hlídali doprovodné stíhačky. Dokonce přiznávají, že nad Srbskem jej i poté hladce detekovali a dokonce museli sestřelit Mig-29, který na ni byl naváděn, aby jim sestřelil další. Ono to s tou proklamovanou nesnadně detekovanou neviditelností až tak slavné nebylo. Třeba naše radary. Toho Srbského koumáka, který věděl jak na ně údajně našli. Byla na něho vypsána odměna.

  • Shania
    09:34 23.09.2017

    Trener: Podpora F117 byla určitě nutná, první utok zahrnoval otevření koridoru zničením přehledového radaru, které provedli apache.

    Nutnost mít EA stroje zalezí na hrozbe a jak moc dobře je naplánována trasa. Ale mít podporu EA strojů je vždy výhoda, i u moderních strojů jako F-35/F-22, ty mají výborné ISR, takže dokáží lepe najit mobilní hrozby, vyhnout se jim, potlačit je a nebo si podporu udělat sami.

    F117 byla uplně slepá vůči mobilním/neobjeveným hrozbám které nebyli zahrnuty už při plánování trasy, jediný senzor co mohl pilota varovat byli jeho oči.

    Přes to podpora pro F-117 byla naprosto minimální ve srovnání s tím co vyžadovali formace konvenčních strojů.

  • Trener
    08:51 23.09.2017

    Shania: takže někdy to bylo bez podpory, někdy zas s podporou EF-111A? Otázkou je, jak nutná byla ta podpora.

  • liberal shark
    06:57 23.09.2017

    Málokterý stroj v historii přinesl takový technologický pokrok a byl v praxi tak úspěšný jako F-117. Ale nemá smysl ho dále provozovat paralelně s F-35.

  • Shania
    22:18 22.09.2017

    Trener: učinnost byla výborná a zdaleka překonalo to se od stroje očekávalo (počítalo se se ztrátami), vzhledem k tomu jak málo ztrát ty stroje utrpěli při stovkách náletu nad silně bráněné cíle. Obzvlášť když to byla glorifikovaná křižující střela závislá na předem naplánované trase a pilot tam byl v podstatě jen operátor zbraní.

    Jedna přežila blízké setkání s dvěma mig-29 nad irakem, které přeletěli 30m na ní a nevšimli si ji.

    Druhá přežila nálet se zapnutými potkávacími světly nad Bagdadem (pak zavedli hlavní spínač který pojmenovali podle tohoto pilota), kde po ní šli všechny AAA v dosahu.

    V jugině jedna proletěla uprostřed souboje F-15 s mig-29 atd.

  • Trener
    21:06 22.09.2017

    Co zhodnocení jejich účinnosti? Viz. podpora od EF-111A nad Irákem.

  • CerVus
    14:18 22.09.2017

    Superme: 117 je moc sofistikovaná a drahá na provoz, aby přežila v moderní armádě. Navíc je ji snadné zastoupit. U 52 je to něco jiného. To je létající náklaďák, který je schopný několikrát obletět zemi a při tom vykonávat různé úkoly.
    117 v podstatě jen půjde pod drn za svým námořním bratříčkem, který tam na ní u pěkných pár let čeká.

  • Superme
    14:07 22.09.2017

    Je velká škoda, že takhle F-117 dopadla. Přeci jenom - taková B-52 poprvé vzlétla v roce 1955 a po mnoha modernizacích léta dodnes. Navíc tohle musí být technologicky mnohem lepší stroj a v případě modernizace by to naprosto vyhovovalo.

  • ujo Marek
    13:51 22.09.2017

    fascinujúci stroj, pamätám sa ako dieťa, ked som ho prvý krát videl, pripadal mi ako ufo...a to som ešte nemal poňatia aký to bol high tech unikát na svoju dobu...odchádza s ním jedna éra, odchádza legenda

  • Clanek
    13:14 22.09.2017

    L-39 je exponat ktery uz jinou nez muzejni hodnotu pro nikoho mit nebude. O F-117 bych to tak jiste nerekl, precijen do ted neni jediny dalsi stat co by stealth technologii zvladl na urovni USA a risknout venovani "muzejniho exponatu" do vychodni evropy, to si american netroufne.
    Coz je skoda, je to pro me letadlo ktere symbolizovalo jednu (kratkou) eru a muzeum i u nas bych jej moc pral. Snad kolem toho roku 2030 :)

  • lemkin
    11:57 22.09.2017

    V muzeu Kbely by jim to určitě slušelo........, na oplátku jim můžeme poslat L-39 z LOM až je nahradí NG. Nebo třeba věnovat ty naše L410 a nakoupit si nové :-)