Stíhačka 6. generace od Northrop Grumman

Foto: V roce 1997 McDonnell Douglas úspěšně otestoval „bezocasý“ experimentální letoun X-36. Jde o předobraz stíhaček 6. generace? /  McDonnell Douglas
V roce 1997 McDonnell Douglas (Boeing) úspěšně otestoval „bezocasý“ experimentální letoun X-36. Jde o předobraz stíhaček 6. generace? Podle Northrop Grumman zřejmě ano. /  McDonnell Douglas

Americká společnost Northrop Grumman se plánuje zúčastnit jako hlavní dodavatel vývoje stíhačky 6. generace pro americké letectvo (U.S. Air Force) a námořnictvo (U.S. Navy). Letectvo začíná pracovat na zcela nové generaci bojových letadel v rámci programu F-X a námořnictvo v rámci programu F/A-XX.

Informaci o zahájení vývojových prací na nové generaci stíhacích letadel oznámil Tom Vice, prezident letecké divize v Northrop Grumman. „Northrop Grumman se zúčastní soutěže na stíhačky nové generace," uvedl Vice s tím, že za tímto účelem ve firmě vznikla již speciální pracovní skupina.

Northrop Grumman patří společně s Lockheed Martin, Boeing a BAE Systems mezi hlavní dodavatelé zbraňových systémů Ozbrojeným silám Spojených států. Northrop Grumman dodal americkým ozbrojeným silám například strategický bombardér B-2 Spirit, průzkumný E-8C Joint STARS, bezpilotní RQ-4 Global Hawk nebo cvičný T-38 Talon.

Čistokrevný stíhací letoun však firma již několik desetiletí nevyvíjela. Posledními velkými programy byl v 60. až 70. letech vývoj a výroba lehkých stíhacích a útočných letadel Northrop F-5 Freedom Fighter, Grumman A-6 Intruder a především námořních Grumman F-14 Tomcat.

Současným americkým hegemonem ve vývoji a výrobě stíhacích letadel je se stroji F-35 Lightning II a F-22 Raptor Lockheed Martin. Druhým v pořadí je Boeing, který se stále snaží udržet výrobu stíhaček F/A-18 Hornet, resp. nejnovějšího provedení F/A-18E/F Super Hornet.

Northrop Grumman působí pro obě výše jmenované firmy jako důležitý subdodavatel. Vývoj vlastního stíhacího letounu po téměř 50. letech je však poměrně agresivní krok.

Vývoj stíhacího letadla je nesmírně komplikovaná a dlouhá záležitost. I když se zavádí v současné době letadla 5. generace do výzbroje, je nutné začít s vývojem nové generace již nyní. Podle plukovníka Toma Coglitora z Air Combat Command projdou programy F-X a námořní F/X-AA milníkem „A" (Miliesone A) v roce 2018.

Vývojové programy amerického ministerstva obrany mají tři základní dělící milníky – milestone A , milestone B a milestone C. Při překročení prvního milníku je již vyjasněn koncept nového systému (letadla) a také použité technologie – začínají se detailněji rozpracovávat jednotlivé technologie a také možné alternativy. Po překročení milníku „B" začíná samotný vývoj technologií (letadla). Po milníku „C" začíná výroba a dodávky nových zbraňových systémů.

Podoba letadla 6. generace zatím samozřejmě není známá. Několik rysů konstrukce je však možné určit již nyní. Nová generace stíhacích letadel nebude mít klasické ocasní plochy, alespoň podle současných představ Northrop Grumman. Typickým příkladem takových letadel je strategický bombardér B-2 Spirit.

„Dnes nevidíte žádné nadzvukové letouny bez ocasních ploch," vysvětluje Vice. „Proč? Protože to je velmi těžké! Ale uvažujte a pokročilých výpočtech, velmi vysoké rychlosti zpracování dat a nových materiálech – to je důvod proč je náš výzkum tak důležitý a co nám umožní vyvinout stíhačku nové generace v příštích 20. letech."

Mezi hlavní výhody bezocasých letadel patří nižší aerodynamický odpor a dobré charakteristiky „stealth".

Vice dále uvedl, že nová generace stíhaček bude velmi pravděpodobně volitelně bezpilotní nebo pilotovaná. Ale na upřesnění koncepce letadel 6. generace se dočkáme (snad) až v roce 2018.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Problémy F-35 Lightning II s palubním kanónem

V programu stíhačky F-35 Lightning II se objevil nepříjemný problém. Chybějící software neumožňuje ...

FGFA: Rusko-indická stíhačka získává reálné obrysy

Rusko a Indie se dohodlo na výsledné podobě víceúčelové stíhačky 5. generace vznikající v rámci ...

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    11:13 23.01.2015

    To letadlo na obrázku vypadá jak zmrzlé kuře.

  • KOLT
    10:15 23.01.2015

    Charlie: Myslím, že jste to dobře vystihl. Ještě bych si dovolil doplnit, že výhoda F-35 daná jeho zapojením do "informačního systému bojiště" je opět plně využitelná jen v případě USA a dalšími několika málo dobře vybavenými státy. Pro ostatní to moc velkou výhodou nebude, pokud mu informace neposkytne někdo z těch lépe vybavených spojenců. Tím se pochopitelně exportní potenciál stroje dále snižuje.

  • Charlie
    08:18 23.01.2015

    Ono rozčarování z F-35 u některých partnerů je celkem pochopitelné - F-35 tak, jak byl na začátku prezentován, měl být víceúčelový stíhací/útočný letoun, který měl nahradit pokročilejší verze F-16, zavedený v mnoha letectvech napříč světem. Měl být levný, nenáročný na údržbu, schopný čelit moderním stíhačkám protivníka s tím, že je díky moderní konstrukci, stealth a elektronice překoná.

    Nyní se začíná ukazovat, že jeho vlastnosti se v průbehu vývoje, zaměřeného zejména na VTOL/STOVL verzi pro marínu a Brity natolik "zkompromisovaly", že ta F-16 možná bude ve většině parametrů lepší - narozdíl od Američanů totiž většina uživatelů nebude mít na druhý sofistikovaný stroj, určený k vybojování vzdušné nadvlády. A když se tito uživatelé dívají kolem sebe, čím může disponovat protivník, vidí relativně lacino nakoupené těžké stíhací letouny vycházející ze Su-27, které tento drahý, o 40 let mladší stroj stále ve většině parametrů (nebo těch týkajících se vzdušného boje) překonávají. Otázky ohledně vhodnosti výběru jsou tedy na místě, zejména v atmosféře, kdy prohlášením Lockheedu už nikdo moc nevěří.

    Že se nyní již začínají hledat směry pro vývoj další generace letounů je normální, funguje to tak vždy, zejména když je tu takový tlak na zvýšení sofistikovanosti. Spousta prototypů X je navíc jen zkušebních, jejich výrobce zkouší, jestli mu nějaké technologie budou fungovat v praxi. Navíc - Američané jsou si jistě vědomi všech problémů současné 5. generace svých letounů a mohou chtít urychlit vývoj jejich následovníků, minimálně proto, aby při modernizacích mohli použít novější technologie. Navíc tu je cenná zkušenost z vývoje a výroby obou těchto typů a obě zainteresované složky se nejspíš budou chtít vyhnout průšvihům, které se v jejich průběhu staly.

    PAK-FA totiž vstoupí do výzbroje možná mnohem později a možná nebude ani tak výkonný jako F-22, ale to ani nepotřebuje - stačí mu, když bude mnohem levnější. Hlavním protivníkem totiž nebude F-22 (Rusko s Amerikou pravděpodobně do "horké" války nevstoupí), ale F-35, a na tu nejspíš stačí už deriváty Su-27. Navíc PAK-FA má výhodu právě v své opožděnosti - vcelku dobře ví, co bude v nejbližších dekádách jeho protivníkem, jak postupovala konkuence v průběhu vývoje svých typů, může použít špionáž k získání citlivých informací...

    Pro fanoušky letectví, zklamané z "vyřazovací dekády", kdy výzbroj opustily výkonné studenoválečné typy (R.I.P. Corsairy, Intrudery, Tomcaty, Aardwarky), většinou bez náhrady, a letecký park řádně prořídl, tak začíná blýskat na lepší časy.

  • KOLT
    22:44 22.01.2015

    strikehawk: A vaše tvrzení: "X-47B je dron chápete ? Ne stíhačka." je podpořené čím? Proč by dron nemohl být stíhačka? Zvlášť, když se u stíhaček 6. generace předpokládá možnost bezpilotní verse.

  • strikehawk
    22:09 22.01.2015

    Arccos

    Odfiltrujte si 2 nebo 3 parametry vázané na stíhací roli a dostanete stejně znepokojivy výsledek. Navíc drtivá většina budoucích uživatelů a partnerů programu uvažuje s používáním i v primárně stíhací roli (konkrétně Austrálie)

    Vaš podnět je i částečně irelevantni protože článek hodnoti příslušnost F-35 ke kategorii letadel 5.generace podle kritérií obecně stanovených a typickych prave pro tuto generaci nikoliv schopnosti jako stíhacího letadla

  • strikehawk
    21:56 22.01.2015

    A propo rad poskytnou další argumenty podpořené i americkými zdroji jakmile Todomatch uvede alespoň jeden smysluplny podnět.

    Zvasty typu ze AK je kopie Stg (z příspěvku Todomatch pod jinou diskusí) nelze brát vůbec vážně a je to cilena provokace nebo totální neznalost.

  • strikehawk
    21:42 22.01.2015

    KOLT

    Argumenty říkáte? Dal jsem odkaz na konkrétní srovnání z pera renomovaného odborníka a reakce? Je zde nějaká smysluplna reakce, protiargument, zpochybnění toho či onoho parametrů? Todomatch s mokrym hadrem na hlavě googluje a filtruje foto. Kdyby níže uvedení věnovali stejnou porci času přečtení alespoň jedné studie, zjistili by, ze rozbory jsou psany čisté z australského pohledu a jejich geopolitické situace a případným protivníkům. Je nasnadě, ze většina sousedů Austrálie má zavedeny pokročilé derivaty Su-27, které tento zdroj považuje za hrozbu australské národní bezpečnosti .

  • KOLT
    19:23 22.01.2015

    strikehawk: Co takhle zkusit ostatní míň urážet a radši se soustředit na argumenty.

  • mattea
    18:27 22.01.2015

    Todomach: ať už mi obrázky říkají cokoliv, uložil jsem pochybnost a až příště budu pročítat auspower.net, budu na to nahlížet i z nového úhlu pohledu. :)

  • Todomatch
    17:52 22.01.2015

    to mattea:

    Šel jste na to lépe, ale i tak hned prvních třicet obrázků vypadá jako pozdravy z Ruska. Dál už je to lepší. Můj způsob spíš vyfiltroval, kde se kdo na tyhle strányk odvolává a třeba je v diskuzích odkazuje a to dalo prorušštější výsledky.

  • Deortc
    17:50 22.01.2015

    Ad. X-47B - omlouvám se za nepřesnost. X-47B vyrábí Northrop Grumman.
    Boeing má svůj vlastní vývoj, vyvíjí dron "Phantom Ray" založený na prototypu X-45C.
    Jak jsem se dočetl, v obou případech se má jednat o bezpilotní útočná a snad i stíhací letadla vybavená umělou inteligencí - na rozdíl od současných dronů tedy nebudou přímo ovládána nějakým operátorem, ale pouze dostanou zadání, které se následně budou snažit splnit - konkrétní detaily provedení už si ta éra rozhodnou sama.
    Amíci se tím zabývají už velmi dlouho - např. ten zmíněný prototyp X-45 je starý už cca. 13 let.
    Nevím jak vám, ale mě tohle zní jako letadla 6.generace.

  • mattea
    17:45 22.01.2015

    Todomach: zkusil jsem vyfiltrovat veškeré obrázky z ausairpower a nepřijde mi, že by drtivě převládaly fotky ruské techniky a ty západní pak byly nějak nelichotivé. images.google.com -> vyhledat:* site:ausairpower.net

  • Todomatch
    17:37 22.01.2015

    to RiMr71: Co by, tradiční machorka.

  • Arccos
    17:37 22.01.2015

    I kdyby ta tabulka na ausairpower ukazovala cokoliv, tak to nemá žádnou hodnotu. Předvádí totiž obvyklou a oblíbenou chybu - srovnává F-35 s letadly úplně jiné kategorie. Zatímco všchny ostatní stroje jsou určené pro vybojování vzdušné nadvlády, F-35 k tomu určená není a nikdy neměla být.
    Příště ji zas někdo může srovnávat se strategickými bombardéry, to taky vyjdou hezká, příjemně se hodící čísla...

  • RiMr71
    17:34 22.01.2015

    To strikehawk: co to máte za matroš, já chcu taky!

  • Deortc
    17:29 22.01.2015

    to "strikehawk": Dron je obecný název pro bezpilotní letadlo, jakéhokoliv typu - pokud je bezpilotní, je to dron, takže i stíhačka 6.generace je dronem, pokud v ní nesedí pilot. ;-)

  • J.D.
    17:28 22.01.2015

    Northrop Grumman působí pro obě výše jmenované firmy jako důležitý subdodavatel. Vývoj vlastního stíhacího letounu po téměř 50. letech je však poměrně agresivní krok.

    Ano, už je to nějaká doba co naposled udělali stíhačku ale většina z vás zapoměla na její asi nejcenější kousek, který kdy udělala a udělá..... B-2 Spirit

  • Todomatch
    16:56 22.01.2015

    to strikehawk:

    Pokud jde o stránky www.ausairpower.net... , už delší čas sonduj odkud vítr fouká. Jsou velmi často silně proruské. Ne absolutně vždy (to by bylo podezřelé, cha, cha), ale už hodně měsíců zpět jsem opakovaně narážel na zjevné vychvalování ruských letadel. Zajímalo by mě, co je to za oragnizaci, nebo sdružení. Zadejte si například heslo "ausairpower" v google v režimu obrázků. Když to projedete očima, musí vás trknout, že naprostá většina vylistovaných obrázků zobrazuje ruská sůčka, migy, tůčka, S-300, S-400 a jinou ruskou techniku. Když je tam západní technika, tak často v nějakém nelichotivém srovnání s tou ruskou. Ne všechno, co se objeví je přímo ze stránek "ausairpower", ale u těch obrázků, co jsou přímo z těch stránek je ten výskyt ještě vyšší. Je to taková trošku ruská australská stránka, nezdá se vám?

  • strikehawk
    16:46 22.01.2015

    Deortc

    X-47B je dron chápete ? Ne stíhačka. Nepleťte si pojem a průjem. Takže si to srovnejte nejdříve v hlavě.....

  • Todomatch
    16:40 22.01.2015

    to Deortc:

    No teda, hotový UFO ....

  • Deortc
    16:40 22.01.2015
    Oblíbený příspěvek

    to strikehawk: No, já bych řekl, že ta rádobyslavná ruská T-50 je stále ještě pouze víc na papíře než v reálu. Nemá vyprojektovaný motor, radar, zbraňové systémy..... to na mě nepůsobí nějak dopracovaným dojmem. A Amíkům ta jejich X-47B už zcela sama autonomně létá.

  • Deortc
    16:37 22.01.2015

    Mimochoem, Boeing X-47B je letadlo 6.generace, nebo není? Dle dostupných informací je s tím Boeing už docela daleko. Např. to má už být schopné zcela autonomně (bez lidského zásahu) startovat a přistávat na letadlové lodi a také i doletět kam je třeba.

    Look at this by far coolest thing in nowadays army world: :D

    https://www.youtube.com/watch?...

  • strikehawk
    16:31 22.01.2015

    TF-HU

    mají rozpracovanou stíhačku 6. generace ve stejném stupni jako PAK-FA když mají plné ruce práce s dovedením F-35 do operační použitelnosti???

    Neuhodil jste se náhodou včera do hlavy při vystupování z toho vašeho vrtulníku???

    Todomatch

    smiřte se s tím, že USA nic ve vývoji co by mohlo vstoupit do letectva v nejbližších 10 letech nemá. Existuje pouze F-22 s rozmontovanou výrobní linkou, takže obnova produkce je v podstatě vyloučena a nepodarek F-35, který většina odborníků odmítá řadit mezi letadla 5. generace.

    http://www.ausairpower.net/jsf...

    Pro vás konkrétně a pro nick liberal shark jedna rada : před pročtením článku si připravte mokrý hadr na hlavu, protože informace a srovnávací tabulka u vás vyvolá minimálně šok....

    To nejlepší co by USA mohli udělat je zavést licenční výrobu Eurofighteru s vlastním radarem a elektronikou vyvíjenou pro F-35/F22 jinak jsou totálně srááááát

  • Todomatch
    16:18 22.01.2015

    to Superme:

    Tak já si dělám legraci, že to zase zkopírujou a vy mi odpovíte, ať se moc nesměju, že už maj ukradené plány F-35. To mi přijde spíš jako potvrzení toho co píšu, než popření.

  • segal7
    15:44 22.01.2015

    Informace, že firma Northrop Grumman 50 let nevyvíjela stíhačku je blbost.S McDonnelem se s YF-23 zůčastnili tendru o ATF, kde prohráli s budoucím F-22 Raptor

  • Superme
    15:10 22.01.2015

    Todomatch - Jen dělejte z Rusů a Číňanů debily, přesně jak to dělají Vaši bohové z Ameriky.

    Ale pak zjistíte, že oni ti Číňani vlastně vědí úplně všechno o F-35 :D Navíc si to ještě vylepší :)

    http://www.svobodnymonitor.cz/...

    A mimochodem. Mig již také nějakou dobu pracuje na nové stíhačce 6. generace, takže asi tak pozadu nebudou.

  • Deortc
    14:18 22.01.2015

    Jsem naprosto přesvědčen o tom, že Američani v současné době mají bezpilotní letadla 6.generace v podobném stádiu rozpracovanosti jako Rusové mají svou T-50 a Číňani J-20 a J-31.

  • alexa123
    13:53 22.01.2015

    Viem si predstaviť, koľko bude stáť jeho vývoj a výrobná cena. F-35 sa bude od hanby červenať, aký je lacný.

  • liberal shark
    12:44 22.01.2015

    Rusové a Čínani právě vytáhli sekerky dlabatky a z dubových kmenů tesají formy na sklolaminát :-)).

  • Todomatch
    12:33 22.01.2015

    Tak tak a tady je ta fotka ve velkem rozlišení, ona je zjevně namalovaná celá kabina. U bezpilotního modelu to asi vážně nevadí ... vtipálci američtí.

    http://upload.wikimedia.org/wi...

  • TF_HU
    12:25 22.01.2015

    ..vidím to tak, že jakmike budou ve fázi "C" bude teprve operačně zaveden T - 50 ;-)

  • Todomatch
    12:14 22.01.2015

    Ale vzhledem k tomu, že se jedná o bezpilotní model, tak to může být i záměrný fór od konstruktétů ... navíc je to skoro 20 let starý, tady ho má NASA na společné fotce s jinými zajímavými stroji: http://goo.gl/RdCCjF...

  • Todomatch
    12:11 22.01.2015

    Podle toho se pak pozná ruská a čínská kopírka, budou to tam mít taky v domění, že to plní nějakou funkci.

  • Sierpe
    12:10 22.01.2015

    Ty hlavy tam jsou masakar :D :D :D

  • strikehawk
    11:43 22.01.2015

    Ta fotka snad patří na Apríla ne? Co ty dvě kreslený postavičky na překrytu kabiny?