Stíhačka F-16C porazila v leteckém souboji F-35 Lightning II

Foto: F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force
F-35A Lightning II a F-16C Fighting Falcon; větší foto / U.S. Air Force

Od začátku letošního roku probíhají na základně Edwards letecké testy stíhaček F-35 Lightning II. Součástí testů jsou i cvičné blízké letecké souboje mezi stroji F-16C a F-35. Podle internetového magazínu War Is Boring letecké souboje pro F-35 nedopadly vůbec dobře.

Na letecké základně Edwards za účelem vývojového testování DT (Developmental Testing) působí šest letounů F-35A, dva F-35B a jeden F-35C. Testování je nezbytným předpokladem pro dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) letounů F-35 v americkém letectvu, námořní pěchotě a námořnictvu.

Podle současných plánů dosáhne IOC, tedy schopnosti nasadit letadla v omezené míře do ostrých akcí, námořní pěchota s letadly F-35B již během několika měsíců, americké letectvo s F-35A v roce 2016 a námořnictvo s F-35C v roce 2018.

Součástí testování jsou i blízké letecké souboje (tzv. dog-fight), při kterých se soupeřící letouny snaží navzájem vymanévrovat a připravit si pozici pro útok. V případě testování na základně Edwards byly soupeřem strojů F-35 letouny F-16C.

Ač je F-35 určený spíše k útočným operacím než ke vzdušnému boji, původní plány počítaly pro F-35 s manévrovatelností lepší než u stíhacích letadel 4. generace. Později byly plány redukovány na „manévrovatelnost na úrovní letadel F-16“.

V amerických plánech měly vzdušnou převahu zajišťovat výkoné stíhačky F-22A Raptor, útoky na pozemní a hladinové cíle pak byly určeny letounům F-35 Lightning II. Nicméně 187 operačně nasazených stíhaček F-22A Raptor nedokáže pokrýt všechny úkoly operací vzduch-vzduch. Navíc letouny F-35 se v řadě zemí stanou jediným typem víceúčelového stíhacího letadla.

Jak tedy dopadlo porovnání F-35 a F-16C? Podle webu War Is Boring, citující hodnotící pětistránkovou zprávu nejmenovaného testovacího pilota, neslavně. „F-35 byla ve výrazné výkonové nevýhodě,“ cituje magazín War Is Bornig zprávu, která není klasifikováná jako „tajná“, ale je určená pouze pro „služební potřebu“.

Během zmiňovaného leteckého testu se střetl F-35A Lightning II (jeden z prvních letounů označovaný jako AF-2) a jednomístná stíhačka F-16C Block 40. Souboje se vedly ve velkých „úhlech náběhů“ při „agresivních manévrech a změnách rychlostí.“

„Testování se soustředilo na celkovou účinnost letadla při provádění řady specifických manévrů v dynamickém prostředí,“ napsal testovací pilot F-35 v hodnotící zprávě „Testování se skládalo ze základních manévrů v útočných, obranných a neutrálních sestavách, ve výškách v rozmezí 10 000 až 30 000 stop (3000 až 9100 metrů – pozn. red.)."

F-35A letěl v čisté konfiguraci bez zbraní umístěných pod křídly nebo dokonce ve vnitřních zbraňových šachtách. F-16C měl dvě podvěšené palivové nádrže, což starší letoun aerodynamicky znevýhodňovalo. Souboje byly prováděny pouze pomocí kanónové výzbroje.

Během testů se prokázala manévrová dominance lehčího stíhacího letadla F-16C nad F-35A. „I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí,“ cituje War Is Boring hodnotící zprávu.

Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí“, „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°.“

"Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu," stěžoval si ve zprávě pilot F-35. Při opačné situaci F-35 nemohl F-16 uniknout, právě díky „nedostatečné rychlosti stoupání nosu“ letadla.

Aby problémů nebylo málo, v leteckém souboji se neosvědčila ani supermoderní přilba pilota F-35. Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.

Pilot v hodnotící zprávě uvedl, že se stíhačkou F-35 nemá smysl se dostat do trvalého blízkého leteckého souboje s jiným stíhacím letounem. „Neexistují přesvědčivé důvody pro souboj v této oblasti,“ uvedl testovací pilot. 

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se ...

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...

Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží

Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Deadog
    10:04 11.09.2015
  • Shania
    10:15 10.07.2015

    IvanBa84: Stealth hlavně poskytne příležitosti na nejrůznější lečky a přepady. Prošte protivník bude neustále v nevyhodě a nebude vědet proti čemu jde a odkud to přijde a i když dokaže detekovat pár stealth v oblasti, nebude vědět o ostatních.

    Otevření šachty letadlo nedemaskuje proti jinému letadlu, ale proti pozemním radarům, ale to je jen na par sekund, není to dost na zaměření.

  • IvanBa84
    00:07 09.07.2015

    Charlie: "Pokud budou mít obě strany kinematicky podobné rakety (AIM-120C/D vs R-77-1), je STEALTH jedinou nadějí pro F-35 - protivník se pro jeho zaměření musí dostat hluboko do zóny dostřelu AMRAAMů (nějakých 40-50km).Na druhou stranu, pokud F-35 počká až takhle dlouho, je reálná šance, že se té Su-35 povede zaměřit F-35 rovněž a vystřelit svoje rakety. F-35 pak bude mít problém je vůbec vymanévrovat (protože i útočící střely budou mít díky zkrácené vzdálenosti velkou rezervu dostřelu). na druhou stranu, pokud bude F-35 odpalovat na větší vzdálenost (80km kupříkladu) s výhodou lepší SA, riskuje jednak prozrazení (otevřené šachty, zapnutí radaru) a také že protivník střely vymanévruje (+4 generace v dynamických charakteristikách za 5. neztrácí, někdy i naopak)"

    Papierovy dostrel AIM-120C je 100km, to znamena, ze F-35tka moze teoreticky vystrelit s dostatocne velkou rezervou mimo detekcne schopnosti Su-35 (cca 60km). To znamena, ze ma vyhodu prveho vystrelu a protivnik bude musiet prejst do defenzivy. Ja myslim, ze vo vasich uvahach zabudate, na jeden podstatny fakt. A to, ze stealth redukuje niele detekcne schopnosti radarov lietadiel, ale aj ich bvr rakiet. To znamena, ze Su-35tka moze vystrelit R-77, ktora ale nebude schopna sama o sebe F-35tku zachytit a radar Su-35tky nebude schopny naviest raketu dostatocne blizko kedze lietadlo bude v defenzivnom manevri, takze pilot moze zvolit energeticky menej narocny manever (+otvorena otazkarusenia) a ziskat vyhodu. Nehovoriac, ze aj ked sa jedna F-35tka demaskuje vystrelom/radarom. vyvstava otazka pre protivnika, ze kolko ich tam vlastne je ... je tam jedna F-35 ? dve ? tri ? dvadsat ? ... Je to neopatrny utocnik a ci dokonala pasca ?
    Pokial viem, ulohou stealth pri 5 generacie je zarucit moznost prveho vystrelu.

  • Shania
    16:36 08.07.2015

    Charlie: Superhornet má čelní 0.1

    Frontal minimal RCS / Ratio of RCS / Ratio of range being detected:
    * F-22A: 0.00015 ~ 0.0006 m2 --> 1 ~ 4 --> 1.00 ~ 1.41
    * Su-35: 1.0 ~ 3.0 m2 --> 6666 ~ 20000 --> 9.03 ~ 11.89
    * EF-2K: 0.1 ~ 0.5 m2 --> 666 ~ 3333 --> 5.08 ~ 7.60
    * Rafale: 0.1 ~ 0.2 m2 --> 666 ~ 1332 --> 5.08 ~ 6.04

    S tím jakou ma PAK FA ber z rezervou, nikdo to neví a rusové to nejspíš nikdy nezveřejní.
    To že ji má podobnou jako superhornet je kvůli konstrukčním prvkům a kvalitě trupu a spojů, podle fotek a porovnání uhlů.

    Problém je třeba tvar IRST, jsou vidět lopatky motoru. velké díry u řídicích ploch a spoustu dalšího. A bavíme se tu o čelní, boční bude mít určitě lepší. Navíc nejspíš se počítá s tím, že superhornet bude bez vyzbroje....

    Takže na to že je to jejich první generace to není zas tak špatné.

  • Charlie
    16:00 08.07.2015

    pet.rok: To že jsou BVR rakety drahé tu nikdo nepopírá (navíc cena 300-400tis může být platná vzhledem k tehdejšímu dolaru, těžko říct), ale letouny jsou ještě dražší a zničit letoun v ceně 80-100 milionu USD raketou za necelé 2 mio se vyplatí.

    Další věc - Rusko může svoje rakety nakupovat levněji (koneckonců ruská technika byla vždycky řádově levnější), zejména pokud nepoužívá zahraniční komponenty (což je u SSSR raket pravděpodobné).

    RiMr71: Nemyslím si, že Rusové postaví PAK-FA tak, aby si při BVR střetu na vstřícném kurzu proti F-22 ani neškrtl. A radarovou signaturu jako SuperHornet? No to by byl docela fail, tu má už Su-35 (nejsem si jist, čísla tu hrozně plavou).

  • pet.rok
    14:20 08.07.2015

    shania, charlie: len mala poznamka k ekonomickym aspektom.
    BVR rakiety su ku... drahe (povodny udaj na wiki 300-400tis/ks je dnes uplne mimo a uvedena cena za verziu D (1,7mil) sa blizi realite).
    US momentalne rocne obstarava cca 200 ks za 300-400 mil. rocne s cielom 12tis pre USAF a 4,5tis pre USN co zhruba odpoveda 1-2 AA misiam na kazde tabulkove lietadlo.
    takze ak spravime projekciu do ruskych realii predpokladam pocty obstaranych BVR rakiet maximalne na desiatky rocne a v skladoch stovky kusov.

    rozhodne scenare s lietadlami s nakladom 6-8 BVR rakiet na misiu su realne jedine na príhraničné pošťuchovanie a pod. konflitky nizkej intenzity pretoze pri rozsiahlejsom nasadeni by skladove zasoby sotva stacili.

  • RiMr71
    12:03 08.07.2015

    "PAKFA... obecně to bude nádherné éro a důstojný protivník F-22"

    No jo, ale při jakém scénáři? Pokud jsou vlastnosti F-22 takové jak se na základě jeho killratia odvozuje a pokud bude mít PAKFA radarovou signaturu jako Superhornet, tak to při klasickém scénáři se vstřícným kursem moc optimisticky nevidím...

  • Shania
    11:06 08.07.2015

    Charlie: rychlost a výška dělají při odpalu hodně, ale máloco dokáže akcelerovat na víc jak mach 1.3 (což je supercruise F35) s poděšenou vyzbrojí a letět ve velkých výškách. Raptor to dokáže, PAK FA, konvenční stroje už moc ne. Ne že by nemohli letět rychleji, ale akcelerace nějakou dobu trvá, takže záleží na výchozích podmínkách souboje, Nad M 1,6 se pak už v reálných podmínkách dostane málo co.

    AIM 120D má dolet 180 km, zajímavé je na tom to, že za použití stejného motoru se dolet zvedl dvojnásobně jen změnou softwaru a letového profilu.

    Taktika předčasného výstřelu se běžně používá pro donucení nepřítele reagovat, je to taky jeden z důvodů proč APA udávala tak nizké PK u raket.
    Největší problém u protivníka, který bude chtít střílet po F35 na velkou vzdálenost je ten, že neví kde je a rakety potřebují aktualizovat přesnou polohu cíle po celou dobu letu, jinak manévrující cíl nezasáhneš. raketa prostě zapne aktivní radar a nic v předpokládaném prostoru cíle neuvidím, protože ten je už někde jinde.

    Např.u obrany proti SAHR AAM lze defenzivně odpálit rakety předčasně, takže nepřitřel musí manévrovat a ztratí zaměření

    Ofenzivně se zase používá taktika pro oddálení merge, po odpálení letadlo zpomalí a letí na hraně radaru a ne kolmo k cíli (to je asi 60/80 stupnu), ale to už je dnes historie.

  • Charlie
    10:15 08.07.2015

    Shania: papírové údaje jsou samozřejmě jedna věc a realita druhá, ale určitě je lepší mít pod křídlem raketu o doletu 80km než její ekvivalent o doletu třeba 60km.

    Výhodu 20km můžu zužitkovat dřívějším odpalem (což nutí protivníka dříve provádět obranné manévry a nemá tak optimální pozici pro svůj odpal), nebo můžu počkat, až se dostanu na hranu protivníkova dostřelu (55km vzdálenost), odpálit současně s ním a mám mnohem větší šanci na sestřel (protivníkova raketa útočí na samé hranici doletu, moje má větší rezervu) nebo další variatny téhož.

    Ideální je samozřejmě odpalovat raketu za velké rychlosti z velké výšky na cíl letící níž, ale protivník samozřejmě tuhle výhodu nechce poskytnout.

    Tohle mimochodem může být jedna ze slabších stránek F-35 - to letadlo má relativně nízkou maximálku a operační dostup, čili protivník, byť s papírově horším letounem, může mít výhodu energie (rychlost + výška) na své straně. Pokud budou mít obě strany kinematicky podobné rakety (AIM-120C/D vs R-77-1), je STEALTH jedinou nadějí pro F-35 - protivník se pro jeho zaměření musí dostat hluboko do zóny dostřelu AMRAAMů (nějakých 40-50km). Na druhou stranu, pokud F-35 počká až takhle dlouho, je reálná šance, že se té Su-35 povede zaměřit F-35 rovněž a vystřelit svoje rakety. F-35 pak bude mít problém je vůbec vymanévrovat (protože i útočící střely budou mít díky zkrácené vzdálenosti velkou rezervu dostřelu). na druhou stranu, pokud bude F-35 odpalovat na větší vzdálenost (80km kupříkladu) s výhodou lepší SA, riskuje jednak prozrazení (otevřené šachty, zapnutí radaru) a také že protivník střely vymanévruje (+4 generace v dynamických charakteristikách za 5. neztrácí, někdy i naopak). Ve finále to může, i bez sestřelu na kterékoliv straně, znamenat prohru F-35 (vystřílela rakety a prozradila svou pozici).

    Myslím, že USA v tomhle ohromně spoléhá na svůj propracovaný systém kontroly vzdušné situace pomocí pozemních i létajících center navedení a perfektní vycvičenosti zůčastněného personálu. To by mělo, spolu se STEALTH, dát F-35 potřebnou převahu. F-35 totiž chtě nechtě ponese velkou část úkolů, F-22 je prostě příliš málo.

  • Shania
    09:43 08.07.2015

    Charlie: o kvalitách Su-27 vůbec nepochybuji a i když ta cesta byla také dost problematická, udělali z toho dobré letadlo. Tvrdím však že co se týká avioniky, tak měla F-15 navrch i když je to o dost starší letadlo.

    Sovětské rakety zcela jistě měli výrazný vliv na vývoj a urychlení vývoje na celém světě.
    Archer byl zcela určitě lepší než v té době Sidewinder. A to co tu popisuješ je přesně to co jsme psal jinde, pokud mají oba stíhači hobs rakety, je velká šance, že se sejmou navzájem.

    Ale papírové udaje jako max dolet jsou prostě udaje o ničem, letová obálka, NEZ se mění s výškou, rychlostí odpalující platformy atd. Pak má velký vliv elektronika, senzory atd. Pokud by byla tenkrát válkám, tak by určitě ztráty byli na obou stranách obrovské.

    PAK-FA má mít velmi dobré kinematické vlastnosti, stealth bohužel bude výrazně horší, možná dokonce horší jak má superhornet ze předu, podle těch konstrukčních rozhodnutí. Každopádně je to u ruských letadel velký krok kupředu.

  • Charlie
    08:21 08.07.2015

    IvanBa84: R-77 se objevila a papírově překonala všechny verze AIM-120, které v té době byly (B a první C). Zejména dostřel byl vynikající (80km) a i navádění a další parametry měla ta střela špičkové (v té době). Jistě, všichni věděli o R-27, ale ta byla v obdobné situaci jako Sparrow - sice díky modernizacím držela krok, ale už to nebyla ta hitparáda, nebyla Fire and forget (až na EA) a hlavně je ukrutně těžká. Na západě tehdy nikdo nepředpokládal, že se Rusům s jejich úrovní mikroelektroniky povede udělat něco takového.

    Shania: AIM-120 se v pozdějsích verzích hodně vyšvihla (C-5, C-7 a nakonec D), myslím že právě v reakci na vynikající R-77 a pozdější verze R-27 (P, EP, EA). Stejně tak Sidewinder dostal pořádný upgrade, protože stroje vyzbrojené staršími verzemi najednou hrály v WVR boji druhé housle, zejména při absenci HMD, a to i proti prvním MiGům v ořezaných verzích - viz zkušenosti pilotů bývalého východoněmeckého letectva:
    "But when all that is said and done, the MiG-29 is a superb fighter for close-in combat, even compared with aircraft like the F-15, F-16 and F/A-18. This is due to the aircraft’s superb aerodynamics and helmet mounted sight. Inside ten nautical miles I’m hard to defeat, and with the IRST, helmet sight and ‘Archer’ I can’t be beaten. Period. Even against the latest Block 50 F-16s the MiG-29 is virtually invulnerable in the close-in scenario. On one occasion I remember the F-16s did score some kills eventually, but only after taking 18 ‘Archers’. We didn’t operate kill removal (forcing ‘killed’ aircraft to leave the fight) since they’d have got no training value, we killed them too quickly. (Just as we might seldom have got close-in if they used their AMRAAMs BVR!) They couldn’t believe it at the debrief, they got up and left the room!

    They might not like it, but with a 28deg/sec instantaneous turn rate (compared to the Block 50 F-16's 26deg) we can out-turn them. Our stable, manually controlled airplane can out-turn their FBW aircraft. But the real edge we have is the ‘Archer’ which can reliably lock on to targets 45deg off-boresight."

    Shania: já samozřejmě nevím, kolik čeho mají Rusové na skladě. Třeba mají opravdu jen pár R-77 a zbytek tvoří kombinace R-60, R-73 a R-27, ale třeba taky ne. Pokud jde o BVR boj, tam MiG-29 určitě ztrácí (zejména ty verze zavedené ve výzbroji satelitů) a Su-27 byla spíše porovnatelná než lepší než F-15 (která měla navíc obrovskou výhodu v AVACSech).

    Blbé je, že my máme celkem jasnou představu o stavu těsně před pádem SSSR (jedna strana měla něco a druhá zase něco jiného), ale díky němu a tím pádem i prosáknutí informací o technice na Západ Amíci hodně modernizovali (AIM-120D, AIM-9X), zatímco v Rusku všechno pomalu zarůstalo křovím. Obrovským plusem byli i vzájemné návštěvy pilotů - na YTB ej pěkné video z raných devadesátek, kde námořní pilot popisuje svou návštěvu Ruska a lítání na Su-27, bežný život ruských pilotů a další věci. Ten chlapík, s tisícovkami hodin na kontě, nešetřil chválou na letadla, a obecně v aerodynamice Rusové za západem v ničem nezaostávají. Myslím, ž epokud se jim PAK-Fa podaří dotlačit do výzbroje, můžou nás zase překvapit. Osobně si myslím, že nesleví ze svých požadavků na supermanévrovatelnost (je to jejich tradice a jedna z největších výhod) a možná jim i obětují i trochu toho STEALTH, ale obecně to bude nádherné éro a důstojný protivník F-22 (tak jako byla Su-27 důstojným protivníkem F-15 a MiG-29 F-16).

  • Shania
    23:13 07.07.2015

    Charlie: ano máš pravdu, že raketová výzbroj NATO nebyla a dodnes není nijak excelentní, ale SSSR až na skvělý archer + mig 29+ hmd (použitelnétak akorát v dogfigtech) zas tak nic extra neměli a rozhodně to nemají dnes.

    Důvod proč tu máme pořád AIM-120 je proto, že dostačuje, je sice několik next gen raket ve vývoji, ale nijak se na ně netlačí, protože nejsou potřeba hned. Je to nejspíš krásný přiklad že v armádě vyhraje ten s nejnižší cenou, jak moc se mi to nelíbí, tak tohle je aktuálně realita a aspoň to zajistí dostatek raket.

    Problém s BVR raketami je jejich cena, Britové se vystavili na Meteoru, pěkně drahý vývoj a moc kusů nakonec nenakoupí. Rusové mají sice velké plany, nemají peníze, ani se nemůže počítat s nákupem většího počtu kusů. Jejich doktrína vyzbrojit letouny 8-12 raketami je sice fajn a nutnost, ale nepočítejte, že budou mít dost raket, aby vyzbrojili všechny svoje letouny takovým počtem raket.
    Mít prototyp a par raket ve skaldu je krásná věc, ale plné skaldy a dostupnost jakou májí různé verze AIM-120C jen tak někdo nemá.

    V 90 letech SSSR mělo jen velmi málo letadel schopnost vést BVR boj a vůbec nic se nevyrovnalo v této oblasti F-15 a její avionice. SU-27 sice bylo postaveno na poj proti F-15 a v WVR ji překonává, ale kolik z nich bylo ve stavu, kdy mohli zahájit boj první?

    Tady je ještě hezký obrázek jak se zvyšuje cena za kus ( a někdo to takhle přepočítá i na letovou hodinu), pokud snížíte objednávku

    Tohle platí pro B-2

    http://2.bp.blogspot.com/-PsXM...

  • IvanBa84
    19:32 07.07.2015

    R-77 a legenda ? Viete mi to dolozit nejakym zdrojom ? Pretoze podla toho co som cital boli R-77 zavedene do sluzby az v 1994 a prvy export sa udava do indie v roku 2002. Okrem toho potrebovali modernizovane radary, ktore vychodny block urcite v tej dobe nemal.
    O R-73 nepochybujem, kedze naozaj spustila vyvoj modernych zapadnych AA rakiet (i ked zaostavanie sposobil skor fakt, ze europa dobabrala vyrobu asramov) .

    Hlavna vyhoda F-35tiek proti protivnikom rovnakych tech. urovni budu pocty. F-35 bol vyvinuty s ohladom na co najmensie naroky na udrzbu. Tam kde skupina technikov bude schopna poslat do vzduchu jeden vykonny stihac, tam bude pocetne ten isty F-35 technicky tym schopny poslat 2 F-35. Podobna situacia sa uz riesila ked F-18 nahradzovali vykonne F14. Tiez to bolo fnukania, ze je to vymena za horsie lietadlo. Lenze mat na lodi cca 24 vykonnych jednoucelovych strojov alebo 60 multifunkcnych s dobrymi leteckymi vlastnostami je pekny rozdiel, hlavne pri schopnosti udrzby poslat do vzduchu 2 F-18 namiesto jednej F-14.

  • Charlie
    12:53 07.07.2015

    Když to trochu přeženu, tak F-35 je řešení nedostatečných výkonů západních A-A raket cestou negace výhod A-A raket protivníka.

    A teď dosti hyperbol a co tím vlastně myslím.

    Po pádu opon NATO (a USA) dostalo možnost reálně cvičit proti východní technice a hlavně proti strojům, které nebyly "ořezané na kost" jak ostíhačky, se kterými se střetávali Izraelci nebo další západní státy v konfliktech různě po světě, a navíc proti špičkově vycvičeným evropským pilotům a ne nějakých podvyživených "křováků" (fyzická limitace byla kupříkladu jeden z důvodů, proč Severovietnamci lítali, jak lítali).

    I přes fakt, že stroje východních sovětských satelitů nedosahovaly úrovně západních strojů, překvapilo Američany (a další), jak kvalitní piloti východních států jsou a jak kvalitní je raketová výzbroj sovětské provenience. R-73 a R-77 se prakticky přes noc staly legendami a obě defakto deklasovaly v té době zavedené AIM-9 a AIM-120. V kombinaci s dosahem radarů sovětských strojů tu reálně hrozilo, že Rusové své protivníky přestřílí - při BVR budou mít výhodu vyššího dostřelu (pokud ne většího množství střel na podvěsech) a pri WVR zase přilbových zaměřovačů a extrémně agilních R-73 podvěšenými pod supermanévrovatelnými letouny.

    Krátkodobá reakce NATO a USA byla razantní modernizace výzbroje (upgrady používaných strojů a hlavně nové verze raket) a v dlouhodobějším výhledu se rozhodli vynegovat výhodu většího dostřelu raket pomocí STEALTH.

    Jinak řešeno, Rusovi bude vyšší dostřel raket na nic, protože reálně se bude muset přiblížit na několik málo desítek kilometrů, aby náš (USA/NATO) letoun vůbec zjistil - a to už bude hluboko v no-escape zóně AMRAAMů.

    Jediná naděj pro Rusy na zachování parity je nový letoun s RAZANTNĚ menší RCS (aby se negovala informační převaha na straně moderních 5. gen strojů) a zároveň s RAZANTNĚ lepším radarem (aby získal informační výhodu zpět na svou stranu).

    Pak se ale dostáváme zpět na začátek naší story - proti sobě budou stát letouny s adekvátní úrovní STEALTH, s ekvivalentními radary, které se tedy zjistí na obdobné vzdálenosti, a pak bude záležet na tom, kdo toho kolik ponese a jak daleko to doletí. Tady bude KRUCIÁLNÍ akt, jestli USA a západ jako takový dokáže dohnat a předehnat náskok, který zatím Rusové u svých raket mají (trio R-27, R-73, R-77 je stále velice konkurenceschopné a až nové AIM-9X a poslední verze AMRAAMů je dohnaly a překonaly).

  • Shania
    18:21 06.07.2015

    Luky: znam:) pokud jsi neviděl, tak je to z tady toho filmu: http://www.csfd.cz/film/168354...

    Jako bonus tady je vidět rozdil mezi aim 9x a aimd 9L

    https://www.youtube.com/watch?...

    A hobs v simulaci
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shania
    13:44 06.07.2015

    luky: vidis, mozna mas pravdu ze nejde o ic, musim se na to podivat.

  • Luky
    12:44 06.07.2015

    No já jsem ve svým příspěvku spíš sázel na ARH než IR, ale jak říkám, viděl bych to spíš na nouzovku, než nějakou běžnou taktiku.
    Letecké radary už teď mají možnost detekovat velmi malé a velmi rychlé cíle. ARH hlavice zase nemá žádné velké prodlevy mezi odesláním a vyhodnocením signálu. Směrovatelné bojové hlavice raket mají dnes slušnou přesnost a když uvážíme, že pro ARH střelu není problém zasahovat malou, plně manévrující stíhačku přímým zásahem (pokud má dost ehnergie)...

    pro srandu v 0:35
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shania
    12:22 06.07.2015

    luky: schopnost protiraketove obrany nektere ir rakety maji. ale porad plati to co napsal M nize.

    existuje neco jako ooda loop https://en.m.wikipedia.org/wik...

    co ve zkratce udava schopnosti platformy zjistit, zorientovat se, provest rozhodnuti, vypalit. to kazdemu trva jinak dlouho.
    u dedikovanych obranych systemu namornictva to muze trvat par sekund, u letadla to zalezi, jestli o rakete bude vcas vedet.

  • Luky
    11:16 06.07.2015

    Už poněkolikáté se tu mluví o druhé zteči rakety.... možná to vzniklo ve vlákně, kde jsem o tomto psal v souvislosti s vysoce off boresight odpaly, ke kterým může dojít při dogfightu nebo těsném průletu protivníků (psal jsem, že tu schopnost druhé zteče má jen pár raket, jako např. Python5)
    V BVR se ale toto neděje, k tomu vůbec není důvod. Nerad bych stál za vznikem nějaké "urban legend".

    Su-35 bude mít proti F-35 své šance. Tepelná stopa F-35 také bude detekovatelná na slušnou vzdálenost. Její motor nepracuje na ALIEN technologii.
    Jinak boje ARH raketa vs raketa nemusí být nesmysl. Otázka je, zda by se to mohlo stát standardní technikou.

  • m164
    23:11 05.07.2015

    Vesty: počujem prvýkrát v živote o tom, ako by jedna aam, letiacia rýchlosťou mach 4, zostrelila druhé aam, letiace oproti rýchlosťou mach 4, v čase 5-10 sekúnd od momentu, kedy radar zachytí objekt, pilot rozpozná hrozbu a zareaguje.

    Sotva sa Izrealci po dlhoročných pokusoch na tisícich raketách naučili zostrelovať predvídateľné, pomaly letiace trúbky s hlavicou zo statických odpalovacích rámp so sieťou radarov, ktoré presne mieria na malé územie, z ktorého prichádzajú. Pilot má väčšiu šancu sa rakete uhnúť, než ju zostreliť vlastnou raketou. Pritom šanca sa uhnúť je takmer nulová. Ak by pilot stihol behom daných 5-10 sekúnd zaregistrovať varovanie radaru, rozpoznať raketu a ak by sa mu aj podarilo pritiahnuť riadiacu páku nadoraz, krídla by sa odtrhli od preťaženia. Pri rýchlosti mach 1 stačí veľmi málo na dosiahnutie preťaženia 10g, ktoré je často kritickou hranicou stroja i pilota. Vyššie preťaženie môže spôsobiť trvalé následky až smrť, no stroj sa rozpadne o dosť skôr. Už pri 11-12g sa deformuje drak. Raketa má pritom značne vyšší limit a dokáže cieľ nasledovať aj v ostrých manévroch. Navyše, ak by sa pilotovi aj podarilo uhnúť počas prvého preletu, následne by už nemal žiadnu energiu a teda žiadnu šancu čeliť druhému útoku tej istej rakety, ktorý by prišiel behom nasledujúcich sekúnd.

    Čo sa týka nového radaru na Su35, oficiálne má byť mierne slabší než pôvodný radar z F22, čo je vynikajúci výsledok, no stále žalostne nízky proti strojom 5.gen. Radar z Su35 dokáže zachytiť na 100km Rafale, Eurofightera, Gripena a pod (IIRC od cca 180 km zachytí objekt s rcs 0.5, od cca 130 ho rozpozná a dokáže navádzať zbrane). Jediná reálna slabina 5.gen je tepelná stopa, ktorú ale zachytí až na tesnú blízkosť, do ktorej sa ale skúsený pilot nepriblíži.

    O Su35 + LBand sa diskutovalo už viackrát. Istý portál ausairpower.net pred rokmi rozšíril veľa sprostostí vrátane tejto, ktoré dodnes kalia vodu a mnoho ľudí sa na ne stále nachytá.

    Čo sa týka rušenia - je to súboj dvoch radarov a radar F35 je na vysokej úrovni. Rozhodne by som svoj život nedával do stávky na základe rušičky, ak pôjdem proti F35. Navyše pilot Su35 nebude vedieť, kedy ju spustiť, keďže F35 ani nespozoruje a z pochopiteľnch dôvodov nebude nepretržite lietať so zapnutou rušičkou.

    Nech sa na to pozriete z akejkoľvek strany, F35 je úplne iná liga než Su35. Su35 nemá proti F35 o nič väčšiu šancu než MiG21 proti F15E. Ak dôjde k zostrelu, bude to jedine zlyhaním pilota F35 a zhodou množstva náhod naraz.

    Dokým nebudú na trhu T50 a Čínske J-XY, nemá význam uvažovať o súboji s F35.

  • Vestly
    18:34 04.07.2015

    Podcenujes schopnosti rusenia Sucka.
    Taktiez ma moznost zostrelit prichadzajuce rakety so svojimi R-73M, ktorych ma viacej ako F-35 mraamov. Uhnut sa raketam by taktiez nemal byt problem.

  • Shania
    16:15 04.07.2015

    vestly: F35 dokaze rozpoznat a rusit LPI radar F22, ktery je vykonnejsi a modernejsi nez cokoliv co budou mit rusove v letadlech v pristich 20 letech. o detekci na sto kilometru si SU35 muze nechat jen zdat, natoz pak ucinne bojovat. stahni to tak na 30/40 km.

    ale ok, i kdyby to byla pravda, F35 bude o SU bude vedet stejne prvi, a muze se podle toho zaridit. takticka vyhoda bude i tak obrovska proti 4gen. letadlum.
    scopnost prezit u SU zavysi na tom, jak dobre se jim bude darit vymanevrovat AAM F35 nez vubec bude moc obetovat palbu. pokud by to byl pro americany problem, vyvinou se aam s delim doletem a lepsimy schopnosti, prinejhorsim kdyby to bylo treba rychle, koupi meteory.

  • Vestly
    14:34 04.07.2015

    F-35 by bolo dobre lietadlo tak pred 10 rokmi, teraz je uz trocha neskoro. Lietadla ako Su-35 by mohli bojovat s F35 na + 100 km. Nove X-bandy aesa radary tuto vzdialenost iba zvisia.
    A to ani nehovorim o L-band radaroch, ktore mozu velmi lahko naviest stihace na ciel.

  • KOLT
    13:28 04.07.2015

    Luky: Přidávám se, moc pěkná videa, díky.

  • RiMr71
    10:47 04.07.2015

    Parádní videa, díky!
    V éru jsem krátkodobě zažil k 5G a je to hrůza (obvzláště s nadváhou). O záporných ani nemluvím. Chápu, jsou trénovaní, systém jim pomáhá, ale stejně...
    A krátkodobá 9-10G v šortkách (vojín Šonkin) si vůbec nedokážu představit. Resp. dokážu a není to hezká představa :)

    Jestli se chcete pobavit, tak je k tomuto článek od nerdů (těch co rozumí úplně všemu) na IT webu diit.cz :)

  • Luky
    09:39 04.07.2015

    IvanBa84: jen drobnost, AoA je ve stupních a na tom prvním videu je vše "odlétáno" v CAT III konfiguraci - čili hodně naložená F-16 s plnými podvěsy i bagy (nádrže). Takové letadlo ztrácí rychle při prudkých manévrech rychlost.
    On se tam jakoby snaží instruovat, jak takový BVR střet ustát bez odhození balastu (tj. ukončení mise).
    Možné přetížení hodně závisí na rychlosti, výšce a naložení stroje (taky spotřebě paliva a jeho množství). Se slušnou rychlostí u země a s lehce naloženým strojem může například F-16 držet 9G (při dostatku paliva) a limitující je pilot (nevydrží to dlouho). S rostoucí výškou už pak je i u tak silného letadla, jako je F-16 limitující výkon stroje.

    Může nastat velké množství variant střetů a 9G stíhačka svůj potenciál proti agilnímu a dobře vycvičenému útočníkovi určitě využije. Takže i v BVR se může létat s 9G, pokud to dává smysl a nevede ke zbytečné ztrátě energie.
    ---------------
    Nedávno běžel v TV takový seriálový dokument o adeptech na Hornety, které přijali do výcviku v ColdLake v Kanadě. Mládežníci museli projít zkouškou na centrifuze - vydržet 6G na 15 vteřin a neomdlít. Měli s tím celkem problém. Museli dost rénovat, někteří zkoušku opakovali a někdo neprošel vůbec. Ono všechno nad 4-5G je už celkem slušný manévrování. Proto jsem ve vlákně o Mig-31 neviděl velký problém, když je limitován při nadzvuku limitem 5G....

  • Shania
    08:41 04.07.2015

    IvanBa84: při těch rychlostech myslím 9g nedáš. V reálném provozu tě taky dost imituje software a nařízení, protože drak co se moc namáhá nevydrží 30 let. Proto tabulkové max. výkony neuvidíš ani v bojovém nasazení.

    Např max rychlost letadel v zteči AA konfiguraci moc často nepřekračuje 1.3M.

  • IvanBa84
    08:24 04.07.2015

    suhlasim, velmi pekne videa ... zaujimave je, ze podla tych cisiel F-16 malokedy manevruje s pretazenim vacsim ako 3 G (hodnoty atakujuce 4- 5 G tam boli snad len raz) a AoA tusim ani raz neprekrocilo hodnotu 15 % ... zatial co rychlost sa pravidelne drzala okolo 0,9 - 1,2 Machu.
    Plus ked to clovek vidi takto pekne znazornene musi ocenit, aku velku vyhodu poskytuje F-35tke system DAS s celokruhovym pokrytim okolia.

  • Shania
    22:16 03.07.2015

    Luky: díky, pěkné videa.

  • Luky
    19:25 03.07.2015

    ten pan Scuby to má fakt hezky udělaný i názorně popsaný, tady jsou od něho další dvě s rozdílnou geometrií:
    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Vždycky, když jsem na severu východních Čech, tak takhle pozoruju naše Gripeny mezi Jaroměří a Náchodem ...a je to nádhera (příbuzní nikdy nic nevidí a nenajdou, ale často je navedu prstem a někdy pomůže taky odlesk nebo kondenzát :)
    Ta geometrie bývá podobná, i když myslím, že naši šetří obyvatelstvo a lítají podzvukem...nevím, jestli si pak mohou třeba nastavit na CATM-120C kratší nohy, nebo to řeší většími rozestupy(rezervou) při odvalu...
    Mě to celé připomíná sportovní šerm - tam taky jde o to vybalancovat tu těsnou hranu odstupu (mensuru) a vlastně většinou bývá rozhodnuto před vlastním sekem (je to o nohách)

  • Luky
    18:28 03.07.2015

    P.S. to první video je 4x zrychlený a samozřejmě i 3d modely jsou hrozně zvětšený, aby to bylo čitelný....

  • Luky
    18:24 03.07.2015

    Když ono to na papíře hrozně mate.
    Střela má MACH4, když ji vypustí rychlostí MACH 1,5 letící letadlo ve velké výšce a střela letí rovně....navíc tu max. rychlost má jen chvilku, protože motor dává impulz několik vteřin (nejdřív akceleruje, pak zpomaluje)...ale piloti se učí svoje třeba MACH 1,2 letadla v pravou chvíli otočit tak, aby střela o energii přišla, takže "po dragování" už nejsou rozdíly tak závratné, navíc rakety mají velmi malou plochu křídel a po vyhoření už to prostě není ono (to právě změní ramjet)...
    Jen pro ilustraci - jsem kouknul na youtube a tady je to (po puštění v max HD s hodnotami) naznačeno - je to jen simulace v dost sterilním prostředí 1 vs 1 a ještě proti nic moc umělý inteligenci, ale pro základní představu ok
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Deutschmann
    17:56 03.07.2015

    Clanek:
    nejde o to jí uletět, ale těsně před ní uhnout tak aby tě minula a musela se obrátit a zaútočit znovu. Velmi často na ten druhý útok už nemá palivo a energii.

  • Clanek
    17:51 03.07.2015

    Diky Luky.
    No kdyz se divam na moderni Air to Air missiles tak Mach 4 je standart, Mach 5 se taky najde. Nejak si nedovedu predstavit jak s letounem pohybujicim se 5* mensi rychlosti neco podobne uspesne vymanevrovat, nedejboze nekolikrat za sebou.

  • Luky
    16:07 03.07.2015

    Dnes je nejjistější a často i jediná možnost tyto střely vymanévrovat kinematicky. Dobře vycvičený pilot s funkčním RWR a solidní stíhačkou by měl toto ovládat. Další použitelná technologie jsou tažené nebo vypouštěné návnady.

    Staniol a fléry jsou spíš proti starším SAMům a manpadům...

    Každopádně proti agilnímu protivníkovi se nadá moc počítat s úspěšností "one shot, one kill" (i když to střela nepokazí, nemá prostě často energii, proto bude ramjet)

  • Clanek
    16:00 03.07.2015

    V analyze na tom norskem blogu se nekolikrat zminuji moznosti pri kterych by se i F-35 mohla ocitnout v dogfightu, jako jeden z prikladu je ze prisla o vsechny rakety / nepritel se vsem vyhnul.
    Jaka je vubec schopnost dnesnich nadzvukovych letadel 4. generace ubranit se dnesnim rizenym strelam? Neptam se na typy protiopatreni jako spis na jejich ucinost, je to jen "pro dobry pocit" a pak aby se pilot modlil nebo je to rovnoceny souper rizenym strelam a pilot tak vazne muze mit sanci se opakovane ubranit raketovemu utoku na dalku tim co je schopna nest F-35?

  • Muhaha
    13:39 03.07.2015

    A to ještě kdyby spindoktoři od Boeingu tušili, že F-35 je hlučnější než Šohaj 425, to by byl teprve poprask. Raději na to ani nemyslet.

  • RiMr71
    12:21 03.07.2015

    ...Sakra, fakt by měli spáchat nějakou F-22 MkII nebo tak něco...

  • RiMr71
    12:19 03.07.2015

    Ten norský web je skvělý Shania - díky za tip!

  • Shania
    12:08 03.07.2015

    Luky: nebo taky (raptor bez raket) :) https://www.youtube.com/watch?...

    no to se klidně vsaď, že velká čast těhle článků je sponzorovaná Boeingem a jinou konkurencí.. Jsou v tom obrovské peníze.

    Tady je další článek, rozhovor s generalem USAF

    http://breakingdefense.com/201...

    Par citací z článku níže

    He even disdains the term “fighter” for the F-35 and F-22. “I’ve said for years and will continue to do so until the defense troglodytes finally get it (and some are slowly coming around)—5th generation aircraft are not ‘fighters’—they are ‘sensor-shooters’ optimized for different threat regimes, and can perform the roles of “F,” “B,” “A,” “RC,” “E,”EA,” and AWACS aircraft of the past.”

    Deptula says that one F-35 “can create effects that require dozens of legacy aircraft, and in some cases dozens of legacy aircraft simply cannot accomplish with one or two ‘F’-22s or ‘F’-35s can accomplish.” Dogfighting isn’t the sine qua non of air combat, he argues. Killing the enemy before he knows you’re there is. “Bottom line—it’s about the information, stupid.” ...

    Hostage made it clear that the F-35 is not the plane to send in for hot dogfights. It is, instead, the first US aircraft built specifically for taking out advanced Integrated Air Defense Systems (IADS) such as the Russian S-300 and S-400. The plane that would lead the way to take out enemy fighters in close-up battles would be the F-22.

    “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth,” Hotage told me, “The F-35 is geared to go out and take down the surface targets.” In fact, it takes eight F-35s to do what two F-22s can accomplish in the early stages of a war.

  • Luky
    11:36 03.07.2015

    https://www.youtube.com/watch?...

    neplatí to ale úplně vždycky...
    -------------------------------------------------------

    jinak pokud se podobné zprávy budou množit, možná to bude pomáhat Gripenu u konzervativnějších letectev, kde si mohou vybrat jen jeden nadzvuk

  • Shania
    11:10 03.07.2015

    Blog vyvolal pěknou pozornost:) Chytila se toho i RT

    Tady je pěkná reakce norského letectva
    http://blogg.regjeringen.no/ka...

  • KOLT
    10:20 03.07.2015

    Raptor je prostě sexy :-)

  • Sgt Murphy
    00:38 03.07.2015

    Exercise Northern Edge 2006: 12 F-22 vs F-15/F-16 - 108 zostrelov, bez strát (Raptory viedli letku Blue Force, s dvomi stratami a 241 zostrelmi, ani jeden Raptor nepadol)

    F-22 Raptor je lietadlo s kill-ratio 221-0

  • Shania
    00:11 03.07.2015

    12 raptorů (polovina pilotů byli nováčci s méně než sto letovými hodinami) dosáhlo score
    244 ku 2. A to šli proti pilotům agresorům, kteří jsou jedni z nejlepších pilotů.

  • Todomatch
    00:06 03.07.2015

    Mě na celém příběhu zaráží především to, že o údajném úspěchu ruských letadel na cvičení v roce 2010 (jak píše tn.nova.cz) informoval ruský server pravda.ru už v roce 2004. V Rusku asi opravdu "zítra, znamená již včera". http://1url.cz/4bRe...

  • Shania
    23:37 02.07.2015

    Petr M: Raptor je v BVR doslova nedotknutelný a jediný limit je počet raket co unese 6+2
    Na red flag ostatní piloti vůbec nevěděli odkud to přišlo a raptory totálně eliminovali jakoukoliv opozici, která neměla ani minimální šanci. Kvůli tomu změnili ROE tak, aby ostatní letadla měla nějakou šanci. Takže se bojuje na kratší vzdálenosti.

  • Petr M
    23:07 02.07.2015

    2 raptory sestřelí 10 F-15C?

    Já bych raptory zas tak nevychvaloval, však tu byl i článek, že německé Typhoony F-22 porazily.

  • ardz
    23:04 02.07.2015

    arccos siahli na tvojich bohov?

  • Shania
    22:41 02.07.2015

    ardz: Pentagon tohle s radostí přizná, protože je to dobrý způsob jak dostat další peníze do rozpočtu:) Navíc to není žádné tajemství. Víc je tu asi překvapil přístup Indů než cokoliv jiného.

    Myslím že NOVA odkazuje na tuto událost, tady jsou aspoň uvedeny ROE a není to tak zmateně popsaný

    http://www.rense.com/general58...

    Takže 4 F-15C proti formaci 12 letadel, z čehož jen některé byli určeny pro AA.
    Dál měli i další omezení pro AAM.

    Su 27+ by měli překonávat F-15C v letových vlastnostech a obratnosti, ale ne v avionice, každopádně jsou to rovnocenná letadla a tohle se ví už dlouho, proto tu máme 5 generaci. F-15C měli být v podstatě kompletně nahrazeny F-22.

    Ale jen pro tvou představu, dvě F-22 stačí na sestřelení 10+- F-15C.

  • Arccos
    22:31 02.07.2015

    ardz: tn.nova.cz? A v Blesku o tom už taky informovali? :))))))

  • ardz
    20:44 02.07.2015

    Pentagon uznal, že ruské stíhačky jsou lepší než ty americké

    http://tn.nova.cz/clanek/magaz...

  • Shania
    13:06 02.07.2015

    Tady ještě jedna novinka pro výcvik. Propojení skutečných stroju se simulátorem, umožní to trenink situací, které by jinak nebyli možné.

    https://www.youtube.com/watch?...

    A jako bonus fotka ze simulátoru F-35

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • Shania
    12:40 02.07.2015

    Čistá F-16 má neuvěřitelně dobré vlastnosti a minimální drag. Jenže jakákoliv výzbroj ho radikálně zvyšuje (což platí u všech konvenčních letadel, někde ale miň, např u některých zbraňových stanovištích u F-15 je vliv minimální). Jenže tohle u F-22 a F-35 neplatí a zvyšuje se jen váha. Díl obratnost není všechno a liší se v různých letových profilech. Méně obratná F-18 nemá problém díky schopnostem ve vyšších uhlech AOA vymanévrovat F-16.

    Klasické dogfigty jeden na jednoho ve skutečnosti prakticky neenxistuje a vždy to bude několik letadel proti sobě a tam víc záleží na SA a koordinaci. Nehledě na to, že střihač zatažený do furballu je extrémně zranitelný, protože jeho SA rapidně klesá.

    Historicky USA moc obratných letadel ve výzbroji nemělo a většinou ty parametry byli horší než u nepřítele. Kdyby obratnost byl rozhodující faktor ve vzdušných soubojích, bylo by zero nejlepší letadlo, jenže není a Američané s zvítězili s o dost méně obratnějšími letadly. V Evropě byla situace obdobná. Další skvělá ukázka je F-4 ve Vietnamu, kde je vidět velký nepoměr ztrát mezi piloty USAF a USN (kteří vzdušné boje cvičili) a pak migem 21 a 19.

    Největší esa byli vždy piloti, kteří dokázali nepřítele překvapit, udeřit, zmizet a nenechali se zatáhnout do manévrového boje.

  • Sgt Murphy
    11:21 02.07.2015

    Je jasné že v manévrovacom boji F-35 ktorá je váhová kategória F-15 musí strácať energiu rýchlejšie než ľahká F-16.

  • D.i.p
    10:28 02.07.2015

    Tak předně F-16 byla vyvvinuta při jiném zadání. Důraz na dog-fight byl mnohem větší. S maximálním možným výhledem pilota kolem sebe. F-35 má operovat jinak, nenápadně s překvapivím rychlým útokem (ať už na zem či ve vzduchu). Nevýhodu v obratnosti má částečně kompenzovat ta helma a další vymoženosti. Osobně si myslím, že USA potřebují obojí. Nezapomeňte taky, že pilot F-35 měl se svým letadlem mnohem méně zkušeností než pilot F-16.

  • Shania
    09:47 02.07.2015

    Arccos: DAS ti promítne výřez obrazu + potřebné symboly o poloze cíle v HMD. tohle bude nejspíš o zvyku, ale když se podíváš na tu fotku ode mě níže, pilot má velmi špatný výhled za sebe, přímo za ním má slepé úhly pod ním nevidí vůbec nic. Nejlepší výhled je před, do boku a nad sebe tak do 45 stupňu.

    Při vyšších G otáčet hlavu musí být dost problém. DAS a HMD tohle prostě řeší promítnutím obrazu do helmy, takže pilot nikdy neztratí pozici letadla, a nemůže se k němu nikdo přiblížit, jak je to popisované v reportu.

  • Arccos
    09:39 02.07.2015

    Na přilbě asi bude možné natočit obraz do kteréhokoliv směru, například pomocí kloboučku na kniplu. Ale mnohem přirozenější a rychlejší je zkrátka otočit hlavu a řekl bych, že právě to má být primární úloha a právě tak je to i zamýšleno. Zvlášť v manévrovém boji!

  • Shania
    09:26 02.07.2015

    Tady je první video z testu kanonu na zemi

    https://www.facebook.com/bryan...

    hurvo: to ano, ale ten letoun neměl funkční avioniky, v plně funkční F35 se pilot nebude muset (anebo aspoň ne tolik) otáčet do zadu, ale bude mít na to projekci. Někde jsem čet, že se počíta s úpravou krytu, tak uvidíme.

    Není to žádná sranda ani konvenčním letounu, mít dobrý výhled za sebe.
    http://www.f-16.net/forum/down...

  • hurvo
    09:00 02.07.2015

    Jedno z odporucani bolo upravit prekryt kabiny pretoze demon head bola privelka a pilot sa nemohol pozriet dozadu

  • Shania
    23:56 01.07.2015

    Autor toho článku totiž nechápe ten report, bere ho jako test dogfigtu 1vs1, což nebyl. Bere to jako kritiku pilota k F-35, což také není, je to prostě report z testovacího letu, který byl prováděn za určitým účelem.

    Po rozboru toho reportu se ukazuje, že to byl test specificky určený pro test manévrů při vysokých AOA, což logicky znamená velkou ztrátu energie pro jakýkoliv letoun, tyhle restrikce F-16 neměla a ani nemohla, protože to F-16 nedokáže.

    Ten testovací letoun taky postrádal většinu avioniky (je určen pro zátěžové testy draku), nefungoval DAS, HMD měl omezenou funkčnost, také to vysvětluje problém s pohledem dozadu.

    Také je z reportu vidět, že budou prováděny modifikace řídícího systému.

  • HonzaH
    23:08 01.07.2015

    Už jsem to tady jednou psal, stále ale nevím, proč se zrovna do F35 tolik lidí rádo strefuje. Jak psal Shania, je opravdu velice divné, že by F35 nevymanévroval F16 s přídavnými nádržemi. Schválně jsem to hledal a F16 Block40 má v případě přídavné nádrže pod trupem omezené přetížení na 7G. Při maximálním zatížení 8891 kg je přetížení dokonce pouze 5,5g. Záleží samozřejmně na typu nádrží, které nese pod křídly, běžně váží okolo 2500 kg. V téhle konfiguraci jistě F16 nedosáhne na maximální přetížení 9G. Proto se také nádrže v případě boje odhazují.
    F35 je více něž jakékoli jiné letadlo postavena na SW, takže je možné, že v některých režimech nefunguje úplně na 100%. Proto se také provádějí testy a určitě je toho hodně co opravovat. Ale že by Američani postavili takový šrot, to se mi nezdá. Stejně tak bych nevěřil, kdyby tohle někdo tvrdil o nových ruských letadlech. Prostě mají tak velké a dlouhé zkušenosti se stavbou stíhaček, že mi to přijde nepravděpodobné.

  • Kozlus
    21:13 01.07.2015

    Zase to neprehanejte. F-35 rozhodne neni zadnej smejd a jestli jeho software a senzory zvladaji to, co se slibuje, tak to bude pri spravnem nasazeni nejspis spicka. A dog fight na kulomety to spravny nasazeni rozhodne neni.

  • GAVL
    21:00 01.07.2015

    F-35 je jen drasticky předražený letoun na bombardování velmi drahou municí. Spusta funkcí a aplikací, ale pořádný letadlo to není. Museli dát F-16 přídavný nádrže aby to nebyla taková ostuda. Čas ukáže , že ty super moderní systémy mohli dát klidně do mnohem levnějšího letadla a udělalo by to lepší službu.

  • Shania
    20:15 01.07.2015

    hurvo: po pořečtění testu a dalších for, které se na to teď zaměřují a chvilku potrvá, než budu mít další info:

    Cíl testu bylo zjistit jak se bude letadlo ovládat v bojových podmínkách při vysokých AOA, takže to by vysvětlovalo problém s energii.

  • Shania
    20:05 01.07.2015

    CerVus: může mít radar a jakékoliv jiné součásti z F-22, ale přesto i v převaze 10 ku 2 F-22 vyhraje.

    Tady nejde o jednotlivé systémy, ale jejich kombinaci tzv sensor fusion a další faktory jako Stealth.

    Nejblíž z 4gen + je k tomu rafaele, která má docela dobrý systém podobný DAS.

    V nejbližší době vyjdou další dvě videa která se těmto tématům budou věnovat, tak je pak postnu.

  • Shania
    20:00 01.07.2015

    Hurvo: dík, tady je přímo oficiální reakce od LM
    https://www.f35.com/news/detai...

    Aircraft AF-2 did not have the mission systems software to use the sensors that allow the F-35 to see its enemy long before it knows the F-35 is in the area. Second, AF-2 does not have the special stealth coating that operational F-35s have that make them virtually invisible to radar. And third, it is not equipped with the weapons or software that allow the F-35 pilot to turn, aim a weapon with the helmet, and fire at an enemy without having to point the airplane at its target.

    The F-35's technology is designed to engage, shoot, and kill its enemy from long distances, not necessarily in visual "dogfighting" situations. There have been numerous occasions where a four-ship of F-35s has engaged a four-ship of F-16s in simulated combat scenarios and the F-35s won each of those encounters because of its sensors, weapons, and stealth technology.

  • Sgt Murphy
    19:57 01.07.2015

    https://www.youtube.com/watch?... Názor ruského vojenského experta Vladislav Shurygin na F-35 a lietadlá 5. generácie.

  • hurvo
    19:49 01.07.2015

    Pan grohman pozrite si toto video https://www.youtube.com/watch?...
    mozno by z toho bol celkom pekny clanok o ruskych raketovych systemoch maskovanych v civilnych kontajneroch.

  • hurvo
    19:38 01.07.2015

    Na war is boring zverejnili original spravy. zaujimave citanie. Napr je tam odporucanie aby mal pilot vyssie opravnenia na ovladanie lietadla, softver chraniaci lietadlo pred vyvrtkou totiz sposoboval spomalenu a skokovu odozvu ovladania :D

  • hurvo
    19:20 01.07.2015

    sprava mala klasifikaciu Neutajovana s obmedzenim "len pre sluzobnu potrebu".

    na war is boring pisal autor ze lietadlo pri manevroch velmi rychlo straca energiu a ze ma pri dogfighte deficit energie, nie výkonu.

  • dusan
    18:41 01.07.2015

    http://theaviationist.com/2015...

    Hádam z toho niečo užitočné bude : )

  • logik
    18:20 01.07.2015

    CerVus: Ovšem je otázka, kolik stál vývoj těch moderních serepetiček a kolik vývoj samotného draku. Započítejte do toho vyšší cenu letových hodin dvoumotorových stíhaček za dalších dejmetomu dvacet let a nedivil bych se, kdyby najednou vývoj F35 vypadal jako vcelku rozumná věc.

    PS: A při výpočtu prosím neoperujte s oficiální cenou letové hodiny F35 - do ní jsou právě započítány ty serepetičky....

  • CerVus
    17:47 01.07.2015

    logik: Tak silent eagle má třeba radar z f22, takže se to vlastně stalo. Pokud nová letadla nemají výraznou převahu nad zmodernizovanými je jejich koupě neopodstatněná. Třeba teď Kanada vybírá novou stíhačku a F-35 není zrovna kandidát na výhru.

  • Left
    17:04 01.07.2015

    Zdá se mi to celé nějaké zvláštní. Hlavně stěžování si na výrazně nižší výkon F-35 je docela nesmysl vzhledem k tomu, že výkonnostně je na tom F-35 lépe, než F-16. A to i vzhledem k tomu, že F-35 je těžší.

  • logik
    17:02 01.07.2015

    Myslím, že námitky proti F35 vedené z toho směru mají v podtitulu: "to mohli nechat "starý" (F15,F18...) drak a dát tam jen ty moderní vychytávky.

  • Shania
    16:47 01.07.2015

    CerVus:Tak nějak nevím v čem je Superhornet lepší, navíc jsou to pořád letadla 4 generace, sice pár let vydrží, než možný protivník bude mít 5 gen., ale tady nejde jen o letadla, ale i o moderní IAD, kde už dnes máji letadla 4 generace jen malou šanci na přežití.

    Z technologického hlediska je 4gen (i ta ++) první mobilní telefon a 5 gen je iphone, možnosti a schopnosti jsou tu daleko lepši, lepší uživatelské prostředí a jednoduchá a intuitivní obsluha a hlavně je propojen v síti a hlavně aplikace. Tohle prostě mnoho lidí nechápe a neví jak radikální vliv to na vzdušný boj má.

    O Raptoru se říká, že jeho kinematické schopnosti jsou ta nejmíň impresivní schopnost co má.

  • KOLT
    15:55 01.07.2015
    Oblíbený příspěvek

    CerVus: Super Hornet je těžký stíhcí bombardér (jak já ten termín nemám rád...), Silent Eagle je stíhačka pro vybojování vzdušné převahy. Oba jsou to dvoumotorové stroje. Takže ano, v mnohém lepší budou. Náš starý kombík taky uveze víc nákladu než nové Porsche 911 a je obratnější a rychlejší než nový Tranzit. Je proto lepší? Pro účely naší rodiny rozhodně ano, závodník a závozník by to viděli rozhodně jinak :-)

    Trochu problém mohou mít státy, kde bude F-35 jediný typ stíhacího letounu. Jenže ty kdyby neměly F-35, tak budou mít jiný výceúčelový stroj (F-16, Gripen), takže na tom vlastně moc jinak nejsou. Pokud někdo vyřadí specializované dvoumotorové stroje ve prospěch víceúčelového jednomotorového, musí prostě počítat s tím, že přijde o nějaké schopnosti.

  • CerVus
    15:31 01.07.2015

    Aby nakonec nebyly Super Hornet a Silent Eagle mnohem lepší stroje.

  • apache
    14:56 01.07.2015

    To, že F-35 bude buhví jak dobrý v soubojích na kanóny snad nikdo ani nečeká, priority těchto "létajících počítačů" jsou někde jinde. Nicméně jedna věc tam není ani zmíněna - F-16 létá již jakou dobu a piloti dokonale znají jeho silné a slabé stránky. Piloti se učí jak s ním bojovat a zvítězit a vychází ze zkušeností nabytých během několika desítek let provozu a celé řady reálných konfliktů. Kolik zkušeností mají v této oblasti s F-35? Skoro žádné. V dogfightu bych sázel na pilota F-16, ale ne proto, že F-35 by byl vyloženě šunt.

  • RiMr71
    14:52 01.07.2015

    Ale to jsou fakta Shania, to tady nikoho nezajímá, tady se sosá z "nejmenovaných zdrojů" :D

  • Shania
    14:41 01.07.2015

    Alexa: kontext

    The F-35’s development timeline is also relatively moderate. The Rafale started development in 1982 and introduced in 2001(19 years). The Euro-fighter started in 1983 and was introduced in 2003(20 years). The Raptor started in 1986 and entered service in 2005(19 years). The PAK-FA, an evolutionary aircraft, started in 2001 and will be introduced in 2017(16 years). The Gripen started development in 1979 and was introduced in 1998(19 years). The Hornet was a redesign of the YF-17(9 years) from 1975 to 1983(8 Years) from which the Super Hornet evolved from 1992 to 2000(8 years). The F-35 in comparison to all of these started in 1996 with USAF IOC in 2016(20 years).

  • Shania
    14:36 01.07.2015
  • petr99
    14:33 01.07.2015

    alexa123: Aha, až tak ?

  • alexa123
    14:28 01.07.2015

    No, kluci na tom ještě nějakou práci maj. Zas tak rychlý to nasazení asi nebude. Nevíte, od jakého roku je F-35 vyvíjena ?

    Správnejšia otázka by asi bola "od jakého století je F-35 vyvíjena" pretože je to "never ending story"

  • Shania
    13:59 01.07.2015
    Oblíbený příspěvek

    Takže report založený na tajné zprávě nejmenovaného pilota na civilním webu, navíc plný totálních nesmyslů, co mi to jen připomíná. I kdyby se k tomu reportu dostal, tak je to bez kontextu a zaměřené jen na body, které se mu hodí.

    //Místo toho, abych překvapil svůj cíl rychlým přitažením, abych získal vedení, nos stíhačky se zvedal pouze pomalu, což mu (F-16 – pozn. red.) umožnilo jednoduše se vyhnout předchozímu zaměření kanonu,"//

    To měl pilot F-16 telepatické schopnosti, aby věděl kdy přesně má načasovat úhybný manevr?

    //Během souboje se helma ukázala natolik objemná, že neumožnila pilotovi plně otočit hlavu a podívat se alespoň částečně za sebe.

    the JSF flier discovered he couldn’t even comfortably move his head inside the radar-evading jet’s cramped cockpit. “The helmet was too large for the space inside the canopy to adequately see behind the aircraft.” That allowed the F-16 to sneak up on him//

    Co to je za blbost, proč by měl pilot F35 vůbec chtít otáčet hlavu dozadu, když to za něj udělal DAS a promítne mu zadní obraz do helmy s přesnou polohou letounu kdekoliv okolo.

    F-16 mělo prý přídavné nadrže, ale si mu nedošel fakt, že v to konfiguraci je omezeno na 5-6g a proč by s nimi vůbec někdo vstupoval do dogfigtu.

    To co se v tom reportu popisuje vůbec neodpovídá popisům ostatních pilotu F-35, kteří aspoň uvedli svoje jméno

    Lt. Col. O'mally from the 59th test and evaluation squadron says the F-35 combines the best flying characteristics of the F-16 and F/A-18.

    The Norwegian airforce claims that in A-A configuration the F-35 is just as good or better than the F-16.

    Topgun instructor Lt.Col Matthew Kelly and Brig Gen. Gary Thomas say that the F-35 will be comfortable at any type of dogfight

    Test pilot Billy Flynn who flew F-16s, F/A-18s and Typhoons say that F-35 can match those aircraft in any maneuvering metric and surpass them in some.

    Lt Col Lee Kloss who went on record that the F-35A has superior maneuverability than a loaded block 50/52 viper

  • petr99
    13:19 01.07.2015

    No, kluci na tom ještě nějakou práci maj. Zas tak rychlý to nasazení asi nebude. Nevíte, od jakého roku je F-35 vyvíjena ?

  • dusan
    13:17 01.07.2015

    MiG-29 vymanévruje F-15 či F-14 ... ale v praxi mu to nikdy nepomohlo ...

    Ja by som to neriešil ..... prečo sa asi vojaci neučía lepšie karate, či útok na bodáky ? ... lebo sa sústreďujú na to aby to nikdy nepotrebovali : )