Stíhačka F-35A amerického letectva připravená k boji

Trojice F-35A se připravuje na tankování za letu; větší foto / Public Domain

Americké letectvo (U.S. Air Force) deklarovalo dosažení bojové připravenosti s první letkou stíhaček F-35A Lightning II. Letectvo může nyní v omezené míře nasadit stíhačky F-35A do bojových operací.

Americké letectvo po sérii ověřovacích zkoušek deklarovalo s F-35A dosažení tzv. počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability). Jedná se o jeden z důležitých milníků při zavádění každé nové vojenské techniky do výzbroje. IOC oznamuje dosažení minimálních schopností, které jsou nutné k nasazení zbraňového systému do bojových operací.

Vůbec první IOC s F-35B Lightning II dosáhla americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) v červenci minulého roku. Americké námořnictvo (U.S. Navy) plánuje dosáhnout IOC s námořními F-35C Lightning II nejdříve v roce 2018.

První operačně nasaditelnou letkou s F-35A je 34. bojová letka z 388. bojového křídla. Letka má ve výzbroji prozatím 15 stíhaček F-35A Lightning II a operuje ze základny Hill Air Force Base v Utahu. V budoucnu se počet F-35A v letce zvýší na 24. Celkově americké letectvo nakoupí 1763 stíhaček F-35A.

“Jsem hrdý oznámit, že tento nový mocný zbraňový systém dosáhl počátečních bojových schopností,” uvedl při slavnostní ceremonii generál Herbert Carlisle, šéf Velitelství vzdušného boje (Air Combat Command) amerického letectva.

“F-35A bude nejvíce dominantní letadlo v naší výzbroji protože může jít tam, kde naše současné letouny nemohou a poskytuje schopnosti pro naše velitelé potřebné na moderním bojišti,” uvedl mimo jiné Carlisle.

Při ověřování schopností letectvo testovalo stíhačky F-35A v blízké pozemní podpoře, přesném bombardováni nebo v omezené schopnosti ničit protivzdušnou obranu protivníka ve ztížených podmínkách (za elektronického rušení). IOC také potvrzuje, že je k dispozici veškerá pozemní logistická/servisní/provozní podpora a letadla mohou být nasazená do zahraničních operací.

Nasazení v zahraničí se mohou F-35A dočkat velmi brzo. Na začátku července generál Herbert Carlisle vyslovil přání nasadit stíhačky F-35A v rámci střežení vzdušného prostoru Pobaltí. “Tuto misi dělá NATO v Baltském regionu - Estonsku, Litvě a Lotyšsku - a my bychom v tomto regionu chtěli předvést F-35,” uvedl generál Carlisle.

F-35A však musí nejdříve své schopnosti potvrdit na pravidelném leteckém cvičení Red Flag. Teprve poté lze F-35A odeslat do Evropy nebo do oblastí východní Asie. Za zmínku jistě stojí, že “soupeřem” F-35A na cvičení Red Flag se stanou mimo jiné české letouny L-159 ALCA soukromé společnosti Draken International.

“K boji připravený F-35A je nejnovější stíhač páté generace ve výzbroji letectva a poskytuje našemu národu vzdušnou dominanci v každém prostředí,” uvedl při slavnostním ceremoniálu generál David Goldfein, šéf náčelníků štábu amerického letectva. “F-35 přináší bezprecedentní kombinaci ničivosti, schopnosti přežití a přizpůsobivosti pro společné a kombinované operace, a je připraven k ničení velmi dobře chráněných cílů kdekoliv na Zemi.”

Generál Carlisle také připomenul pokračující vývojové potíže s letounem, především se stabilitou letového softwaru. Pokračuje také zdokonalování chybového pozemního logistického systému ALIS (Autonomic Logistics Information System), který je klíčový pro údržbu/provoz stíhaček F-35. Nejnovější verze ALIS 2.0.2. bude k dispozici od října.

Softwarové problémy F-35 má v roce 2017 vyřešit nová verze letového softwaru Block 3F. S novým softwarem stíhačky F-35A dosáhnou plných operačních schopnosti FOC (Full Operational Capability). 

Letouny po dosažení FOC budou schopny využít veškeré své schopnosti (např. všechny funkce a možnosti radaru, použít nejnovější zbraně, systémy elektronického boje, atd.). Po dosažení FOC se počítá s nasazením F-35A do operací proti Islámskému státu.

Podle kritiků programu F-35 je ale dosažení IOC především marketingový tah, protože parametry IOC určuje a kontroluje samotné letectvo. Není tak jasné, jakými schopnostmi F-35A nyní skutečně disponuje.

“Nedělá všechno (F-35A - pozn. red.), co chtějí, aby dělala,” uznává výtky Todd Harrison, obranný analytik Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS). “F-35A měla všechny druhy problémů. Ale nyní je situace stabilizovaná, takže je to stále důležitý milník (IOC - pozn. red.) ve vývoji.”

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

První F-35A Lightning II pro Izrael

V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v ...

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • raziel87
    11:57 08.08.2016

    2 Shania.

    Už se známe :-) každej jsme na jinym břehu řeky. Já to jen narozdíl od tebe tolik neprožívám a neustálejma odkazama se nebiju do prsou za něco, co mě zajímá tak 15 minut denně, když se na internetu nudim - žiju všednímu starostma.

    Nerozumím tomu, proč srovnáváš financování vojenskejch projektů v době studené války s projekty, které jsou financované v době !MÍRU!. Ty nejsi hlupák Shanio, ty jsi chytrej kluk......jen si strašně zmanipulovanej PR článkama šitejma na míru. POřád mi přijde, že o tom máš načteno hrozně moc a stále ti uniká základní nosná myšlenka politiky, dotahování projektů, nutnost realizace právě F-35. Vždyť je to částečně z nouze ctnost. PRý se profinancovalo jen 100 miliard dolarů.......Shanio, opravdu si myslíš, že se z wiki dočteš, kolik stál daňové poplatníky USA projekt JSF? to nevědí ani oni :-D natož českej Pepík z Prahy, Strakonic, Písku, Brna, Ostravy....

  • Rase
    11:56 08.08.2016

    Spíš je škoda, že neměli zájem o Mistraly, které bych u nich viděl raděj, než u Egypťanů / Saudů.
    Kanadský premiér asi zjistil, že čtyři F-15 za cenu jedné F-35, byla pěkná blbost :D

  • raziel87
    11:42 08.08.2016

    2 Kolt.

    Nevím, nejsem politolog, ale nevěřím, že by byli kanaďani takoví trotlové. Teď nemám na mysli, že by F-35 byla nedostatečná - je přeci dokonalá a samospasitelná :)

    Spíš to beru z čistě geografického hlediska - Kanada by spíš měla hodně rychle zrenovovat svoje loďstvo, které je na tom mizerně. K čemu jim bude Lightening II nad Seattlem? sestřelovat PAK-FA? :-DDD...... hele jestli nemaj IQ tykve, popřípadě příkaz od "šedé eminence", tak ty finanční prostředky investují do obnovy loďstva nebo PVO - bude to mnohem účelnější.

  • jj284b
    07:34 08.08.2016

    ano bol.. lenze v opozicii nemal pristup k utajovanym detailom.. v podstate sa len ukazalo aky su populisti idioti.. presadzuju urcitu agendu bez toho aby o nej vedeli vsetko.. stastie pre Kanadu ze ten ich populista nakoniec uznal argumenty.. a nie ako v USA kde Obama zatrhol pokracovanie vyroby F-22 aj ked vedel vsetky detaily a protestoval cely Pentagon...

  • KOLT
    21:44 07.08.2016

    Lehké mimotématično: Kanadská vláda chce koupit více F-35. Málem jsem si poprskal klávesnici :-) Nebyl to kanadský premiér, jenž šel do voleb s programem zrušit kanadskou participaci na programu JFS? A jaké kapky jsme zde dostali my, kteří jsme tvrdili, že je to nesmysl a že mu někdo rychle vysvětlí, jak se věci mají. Njn, tak nic :-)

  • Shania
    15:38 05.08.2016

    Studie ktere se ucastnilo 31 pilotů USAF aktualně lítajícími s F-35A.

    Piloti měli okolo 1400 hodin na starších typech:
    F-16 - 20; F-15E - 4; A-10 - 5; F-15C - 2 piloti

    podrobněji v tabulce:

    http://www.heritage.org/~/medi...

    Zde je vyhodnocení F-35 vs ostnatí stroje v rozmezí 1-5 (-/+)
    S tím že F-35A má stále umělý limit 7G

    http://www.heritage.org/~/medi...

    A s kterým strojem by piloti chtěli letět v dané situaci:

    http://www.heritage.org/~/medi...

    V BVR 100% v F-35, V BFM kategoriich okolo 80% v F-35 (vyjímka je tu pouze u jedné varinaty u F-15C, kde je to 25%)


    Takže se čím dál tím víc ukazuje, že F-35 není tak bezbraná v BFM

    Celý report zde:

    http://www.heritage.org/resear...

  • Shania
    15:26 05.08.2016

    baraka1974: protoze operujes s kreslenymi informacemi, tak to pa vypada hur nez to je.

    Dani mají aktuálně 35 F-16 + 10 cvičných. Budou nakupovat 28 F-35A

    Takže žádný 10 proti 100...

    Helma stojí 400000 usd a je v tom i vybavení v kokpitu, stejně stojí i helma v EF... a ta helma je v ceně stroje, takže to vubec nezohledňuje klesající cenu v masové výrobě.

    Letová hodina je jen lehce vyšší než u F-16 a roční naklady mají být asi o 10% vyšší, přitom F-35 je výrazně efektivnější.

    Takže nejenže F-35 nestojí výrazně víc na koupi nebo provoz, je podstatně efektivnější v tom co dělá a je jich potřeba taky míň a míň podpurých systémů, smíchej si to všechno dohromady a F-35 ti v cena/vykon dráž nepřijde. Obzvlašt pak s ALIS a globalní zasobou náhradních dílů.

  • baraka1974
    14:49 05.08.2016

    RiMr74 - ďakujem za ,,zaradenie" - nebudem bližšie ale nemyslím , že všetko ,,západné" je úplne geniálne - takisto ako si to nemyslím o ,,východnom" - mám jednoducho vlastný názor a myslenie nie zo ,,škatuľky"
    Pavel Rampir - F35 bola podľa mňa vyvýjaná pre potrebu USAF ako náhrada F16. a myslím, že je drahá , ak pozrem na jednotkovú cenu - pri jednomotorovej koncepcci - plus take speciality , že helma na každého pilota je robená namieru a stojí 2 milióny dolárov, cenu letovej hodiny som čítal buď tu alebo na ATM - a od cenovej hodiny sa odvíja letový život lietadla a je oproti vačšine strojov výrazne vyššia - uzbrojenie myslím tak , že aj veľa partnerských štátov uvažuje o znížení objednávok ale o odstúpení od programu. ak mal štát ako Holansko alebo Begicko na stovky F16, teraz si môže dovoliť desiatky - pri bežnej miere letuschopnosti je to výrazný pokles. samozrejme , že F35 prináša vysokú technologickú výhodu oproti F16MLU ale keď ti ostane bojaschopných 10 lietadiel prosti stovkám - moc ti to nepomôže. uzbrojenie myslím aj v kontexte lodí LCS kde jedna mala stát do 200 miliónov - teraz stoja cca 600 miliónov - a týchto programov kde bola cena chcená a je niekde inde - vyššie takých , je v celej americkej armáde veľa.

  • Shania
    20:05 04.08.2016

    raziel87: jo 20 let vymívání mozků jak je projekt JSF predrazený a jak je nakonec F35 drahá, trochu kontextu ale neuškodí....

    Takže JSF program byl fail z ohledu toho co bylo v počátcích projektováno, to ano, od 2012 po přehodnoceni programu to jede jak po drátkách a i IOC USAF je presne na horní hranici toho co bylo v roce 2012 vytyčeno...

    Další kontext:

    F16 R&D (výzkum a vývoj) do roku 1986 bylo 13,8 miliard usd (vzrostl o 7 miliard od 1977, takže o polovinu)... 13,8 miliard je v 12015 dolarech 58,2 miliard dolaru

    55 miliard má být R&D JSF... Takže ve skutečnosti hodnota R&D F-35 je dvojnásobné proti R&D F-16 v 1977...

    A co se říkalo v počátcích JSF? že JSF vyvinou za cenu 1,5-dvojnásobku jiných letadel....

    Takže když si vezmeš, že R&D F-16 bylo menší než co bylo u Harieru a Hornetů... tak z toho F-35 vychází nakonec velmi dobře, máš tu tři stroje stroj co stáli jako vývoj dvou F-16A (takže velmi jednoduchý stroj)...

    Doteď se za JSF se vsim vsudy utratilo jen 100 miliard dolarů.

    celkove bude vyroba 2443 F-35 stát okolo 340 miliard a ta nejhorsí castka co je, že bude 1.1 bilionu stát provoz se vsim vsudy od 2010-2070, neco co se nedá dnes ani priblizne urcit.

    JSF je tedy v kontextu s tím, co jen USAF vyvádelo v 70-80 letech nizkonakladovy projekt obzvlast v obdobi, kdy 25 let srali na obnovu flotily.

  • RiMr71
    13:06 04.08.2016

    ...nekrm тролля Pavle ;-)

  • pavel rampir
    12:02 04.08.2016
    Oblíbený příspěvek

    baraka 1974- uzbroja sa sami a to nemusia ani proti cine :-)
    jsem mile překvapen technickou erudicí pana baraky, všechny tajné informace čerpá na internetu což my ostatní neumíme- nebo má známé v Pentagonu...
    Ale k věci, každý letoun má problémy když je zaváděn do výzbroje. F-15 měl nickname Hangar Lady protože zpočátku měly neskutečné problémy- F-16 měla víc nepřátel v USA než v letectvu Varšavské smlouvy. Myslím že F-35 je další vývojový krok který je nevyhnutelný.
    A´t si pan baraka 1974( pěkné jméno, ne ?) počká až se uzbrojí, třeba prodají F-35 za jedno EURo slovenskému AF :-)

  • palo satko
    11:26 04.08.2016

    myslim, že udaje uvedene v članku maju nejaku vypovednu hodnotu, len pre akcionarov vyrobcu a lobbistov vo Washingtone.

  • D.i.p
    10:41 04.08.2016

    stirling
    Cena Gripenu půjde taky dolů. Navíc pořizovací cena je jen jedna část nákladů.
    Navíc jak píše JardaBrum účastníci programu za ten stroj zaplatili mnohem víc a dá se očekávat, že pořádně vydělávat se začne až na nezúčastněných. A kdo ví komu je budou ochotný vůbec prodat. Izrael bude mít od USA určitě speciální cenu, takže pak Japonsko a Jižní Korea... ?

  • JardaBrum
    10:23 04.08.2016

    sterling
    řekl bych že na tvé přání nikdy nedojde.
    Ta cena bude pro nezúčastněné v programu JSF asi někde jinde... Logistika pro tak minoritního uživatele.. Ochota se podělit.... atd.

  • stirling
    10:00 04.08.2016

    Krásné letadlo, snad jednou nahradí gripeny v našich hangárech. Ty ceny za nové gripeny e/f v porovnání s f35 začínají být trošku mimo.

  • raziel87
    09:29 04.08.2016

    2 Iceman8241
    však jo, to nerozporuji. Vývoj stojí prachy a spoustu lidského úsilí - stejně jako stavění pyramid před 3000 tisíci let, stejně jako transibiřská magistrála, stejně jako program Apollo atd. Ale já jsem nad timhle letadlem už 20 let na vážkách. Vem si, kolik peněz sežralo tohle?

    Nevím jesti je úplně rozumný ohánět se koncovými cenami za letadlo z wiki. Patřím mezi lidi, kteří moc nevěří, že bych se na volně dostupné části internetu dozvěděl opravdu citlivé informace. Nějaké náznaky ano...ale asi ne nic o tajných finančních machinacích a vládních projektech, které nebyly dosud odtajněny.

    A já holt patřím do té části, kterým finální podoba letadla z programu JSF nevoní.
    Moc mi nevoní ani argumentace, že díky tomu současně došlo k obrovskému posunu v avionice, vlastnostech stealth, digitalizaci bojiště, zefektivnění komunikace atd. Lidé jsou mravenečkové čiperní a vyvíjejí a tvoří stále :-) ten vývoj v letectví jde takhle strmně nahoru už od 50. let, pokračovalo by to i bez nesmysleného vyhazování peněz do finální podoby F-35. Někteří z toho děláte, jak kdyby bez tady toho programu zamrzlo vojenské letectví.

  • Iceman8241
    22:49 03.08.2016
    Oblíbený příspěvek

    Ona nová technologie stojí krapet víc, než ta stará, že ano ;) Na kolik letounů to budeme počítat? Na těch 194 doposud vyrobených, nebo 2443 plánovaných do roku 2060?

    Ceny v dolarech (2012) za celou dobu výroby (min./průměr):
    F-35A 76/86 Mio
    F-35B/C 94/109 Mio
    F-16 Block 52 73 Mio (odhad)
    F/A-18 Super Hornet 63/79 Mio
    EA-18G Growler 64/72 Mio
    JAS-39 Gripen E/F 80-85 Mio
    Rafale C 87 Mio
    Rafale M 100 Mio
    Eurofighter T3 110 Mio
    F-22 115/181 Mio

    Vše ceny za drak, avioniku, motory, zbraňové systémy, software, vybavení a příslušenství. A včil mudruj.

  • raziel87
    21:55 03.08.2016

    2 Iceman8241
    no vidiš jak si chytrej :-) tak si teď ještě sečti kompletní náklady za vývoj a rozpočítej to na jednotlivé letouny.......Blackbird s Valkyrii hadr......

  • baraka1974
    21:35 03.08.2016

    uz ich ALIS konecne pustila bezne do vzduchu ako ostane lietadla ked je to treba?
    piloti menej s vyskou ako cca 170 cm je pri kataptultazi v akychkolvek parameteroch ohrzeni na zivote a podobne - su teda bojaschopne...
    presne ako Raptor - doteraz nie su na 100% vyriesene problemy s OBOGs + AMRAAM intergracia verzie D az za cca 2 roky plus doteraz nemaju cidlo IRST - bojaschopne...
    cena letovej hodiny Lightningu cca 20 000 dolarov - uzbroja sa sami a to nemusia ani proti cine

  • Iceman8241
    21:01 03.08.2016

    Cena už poklesla. Díval jsem se dneska na počty vyrobených kusů a ceny v roce 2014 a cena se pohybovala 200M dolarů. Dneska je to od 98M do 116M dolarů.

  • dusan
    16:32 03.08.2016

    Zdá sa, že F-25 je už "za vodou" ...

    Už je toľko strojov v prevádzke, že keby to bol nejaký "prúser" tak sa to utajiť nedá. Samozrejme, že sa bude ladiť, cvičiť a vylepšovať, ale to je už normálny proces.

    Ak pôjde všetko dobre, tak možno očakávať i pokles ceny a koniec "nesmrteľných" variácií (novopostavených) F-16, F-18 a F-15.