Stíhačky Dassault Rafale pro Egypt

Foto: Dassault Rafale; ilustrační foto / Public Domain
Dassault Rafale; ilustrační foto / Public Domain

Egypt projevuje vážný zájem o francouzské víceúčelové stíhačky Dassault Rafale. Informace o úspěšném jednání přinesl před několika dny Laurent Collet-Billon, ředitel francouzského Generálního úřadu pro vyzbrojování.

Francie zavedla stíhačku Dassault Rafale do výzbroje v roce 2001, patnáct roků od startu prvního prototypu. Z celkově 180 strojů pro francouzské letectvo a námořnictvo bylo 136 strojů již doručeno.

Jediným dalším potenciálním uživatelem stíhaček Rafale je Indie, která dala Rafale přednost ve svém programu MRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). Indové plánují odebrat 126 strojů, ale rozhovory váznou. Existuje reálná šance zpoždění dodávek, zmenšení počtu objednaných strojů nebo dokonce odstoupení od dohody.

Jednání o prodeji stíhaček Rafale vede Francie i s dalšími státy, ale od roku 2001, se nepodařilo stroj prodat žádnému zahraničnímu zájemci.

Existuje však velká šance na prodej francouzských stíhaček do Egypta. Jednání o možném prodeji 24 kusů probíhají zatím nadějně. Pokud se dohoda uskuteční, půjde o první reálný prodej stíhaček Rafale do zahraničí.

„Usmíváme se,“ řekl Collet-Billon novinářům 9. února. „Jsme optimisté, i když je tam hodně práce, kterou je třeba udělat.“

V současné době se egyptské letectvo opírá o celou řadu bojových strojů. V prvé řadě to je 220 stíhaček F-16A/B/C/D. Dále jde o 18 stíhaček Mirage 2000 a 82 starších Mirage V.

V letectvu také léta 56 obstarožních MiGů-21 a 57 stíhaček (čínská kopie Mig-21) Chengdu J-7 – oba typy letadel však egyptské letadlo postupně vyřadí z výzbroje. Otázkou samozřejmě je, a platí to pro všechny typy letadel v egyptském letectvu, jaký je skutečný počet nasaditelných letadel.

Podle francouzských médií mají stíhačky Rafale nahradit flotilu 18 letadel Mirage 2000, které Egypt získal již v roce 1981. Připomeňme, že Rafale je víceúčelový letoun schopný vést boj s dalšími letadly nebo provádět útoky na pozemní cíle.

Dodávka letadel Rafale je součástí širší francouzko-egyptské vojenské smlouvy. V rámci dohody mají Egypťané získat ještě námořní fregatu FREEM a výkoné střely vzduch-vzduch. Výše smlouvy dosahuje 5,65 až 6,78 miliardy dolarů.

„Je to na spadnutí. Pro mě je podpis jistý,“ citovala dokonce Reuters svůj zdroj z jednání. V současné době zbývá údajně vyřešit pouze časový rámec dodávky francouzských zbraní do Egypta. Podle Collet-Billona mohou první stíhačky Rafale přistát v Egyptě v roce 2018.

Podle deníku Le Monde dohodu posvětil i současný egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí.

Zdroj: Reuters, IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indie nakoupí 126 francouzských stíhaček Rafale

V největší novodobé soutěži na nákup stíhacích letounů je dobojováno! Indie se rozhodla v rámci ...

Konkurence Gripenu: Dassault Rafale

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají ...

Nová šance pro stíhačku Dassault Rafale

Prodej francouzských víceúčelových stíhacích letounů Dassault Rafale do Spojených arabských emirátů ...

Kauza Rafale: Indie varuje Francii

V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

Vyhledávání platí pro hlavní příspěvky, ale zobrazeny jsou vždy celá vlákna. Hodnoty vyhledání jsou: Klíčové slovo, autor a časové období. Hodnoty lze kombinovat.

  • Barry
    10:22 11.03.2015

    nebo kulové,pokud se francouzi nestanou spolehlivými dodavateli techniky...

    nebo kulové,pokud se francouzi nestanou spolehlivými dodavateli techniky...

  • Karlos73
    14:23 14.02.2015

    Dassault Rafale povazujem za jednu z najuniverzalnejsich sucasnych stihaciek v EU a NATO. Skoda ze Francuzi su tak tvrdohlavy a idu si svojou cestou (raketova ...Zobrazit celý příspěvek

    Dassault Rafale povazujem za jednu z najuniverzalnejsich sucasnych stihaciek v EU a NATO. Skoda ze Francuzi su tak tvrdohlavy a idu si svojou cestou (raketova vyzbroj,kompaktibilita s inou vyzbrojou NATO, atd) Velka skoda, ze tento stroj je dost drahy a pre vychodoeuropske staty nedosiahnutelny (cena viac ako 90mil euro za kus+cena za vycvik, servis, nahradne diely,..viac ako 100mil. euro za lietadlo.)
    Europske staty robia chybu, ze nevedia spolupracovat, a aj ked spolupracuju, tak je za strojom viac problemov a komplikacii (EF2000,A400,Eurocopter Tiger).
    Velka skoda, ze Francuzsko nepokracovalo vo vyvoji a pokracovani Mirage 2000, jednomotorovej stihacky...Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    23:24 13.02.2015

    kazd: No jistě. Ale to zjistili až teď? To už mohlo být vyjasněný během vyjednávání o prodeji. Tohle prostě není normální.

    kazd: No jistě. Ale to zjistili až teď? To už mohlo být vyjasněný během vyjednávání o prodeji. Tohle prostě není normální.

  • kazd
    22:04 12.02.2015

    no podle toho co prosáklo, se zjistilo, ze MF již není vázáno zažitým "co armáda utrží za prodej je její" osobně netuším kdy to přestalo platit a proč. takže řeší jak to zase ...Zobrazit celý příspěvek

    no podle toho co prosáklo, se zjistilo, ze MF již není vázáno zažitým "co armáda utrží za prodej je její"
    osobně netuším kdy to přestalo platit a proč. takže řeší jak to zase zavéstSkrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    21:57 12.02.2015

    Je to téměř mimo téma. Ale chtěl bych upozornit, jak naše vláda (neschopná nebo úmyslně sabotující) opět zdržela prodej L-159 do Iráku.

    Je to téměř mimo téma. Ale chtěl bych upozornit, jak naše vláda (neschopná nebo úmyslně sabotující) opět zdržela prodej L-159 do Iráku.

Načítám diskuzi...