Nové víceúčelové stíhačky Eurofighter Tranche 4 pro Německo

Nové víceúčelové stíhačky Eurofighter Tranche 4 pro Německo
Prototyp letounu Eurofighter Tranche 4 / Airbus (Zvětšit)

Rozpočtový výbor Bundestagu posvětil nákup 38 víceúčelových nadzvukových taktických letadel čtvrté generace Eurofighter pro německé letectvo. Cena zakázky dosahuje přes pět miliard euro (132 miliard Kč).

Akvizice se týká nejnovějších modelů Eurofighter čtvrté výrobní série (Tranche 4), konkrétně 30 jednomístných a osmi dvoumístných letadel. Nákup probíhá v rámci německého programu Quadriga.

První dodávky se očekávají v roce 2025. Čtyři letouny současně poslouží jako testovací a zkušební platformy (získají rozšířenou elektroniku a software), například v rámci rozvoje schopností elektronického boje nebo testů nových zbraní. 

S nákupem souhlasila německá vládní koalice CDU, CSU a SPD a opoziční strany AfD a FPD. Proti byla komunistická Levice, Zelení se zdrželi hlasování. 

Samotná německá objednávka pomůže udržet výrobní linku Eurofighterů minimálně do roku 2030. Eurofighter je největší evropský obranný program, na kterém spolupracuje Německo, Velká Británie, Španělsko a Itálie. Kromě technologických schopností zajišťuje v Evropě více než 100 000 pracovních míst.

Celkově Německo hodlá získat 93 nových stíhaček Eurofighter ‒ objednávka zbývajících 55 Eurofighterů se čeká v příštím roce. Zároveň Berlín hodlá nakoupit 30 víceúčelových letadel F/A-18E/F Super Hornet k nesení amerických jaderných pum B61 uložených v Německu v rámci aliančního programu Nuclear Sharing. Současně Berlín poptává 15 amerických letadel elektronického boje EA-18G Growler. Uvedených 55 Eurofighterů, Super Hornety a Growlery v německém letectvu nahradí všechny verze letounů Tornado.


Eurofighter zůstane ve výzbroji do roku 2060

Nákup 38 víceúčelových Eurofighterů Tranche 4 umožní Luftwaffe vyřadit stejný počet problémových Eurofighterů Tranche 1. Jedná se o první verzi uzpůsobenou především pro vedení boje vzduch-vzduch. Jedná se však již o zastaralé a v provozu obtížně udržitelné stroje. 

„Jsme potěšeni, že německý parlament potvrdil svůj závazek k programu náhrady Tranche 1 německých leteckých sil [Quadriga]. Zajištění programu Quadriga je vynikající zprávou pro celý podnik Eurofighter. Těšíme se na brzký podpis smlouvy s naším zákazníkem,“ řekl Herman Claesen, generální ředitel společnosti Eurofighter GmbH.

„Toto klíčové rozhodnutí posiluje schopnosti našich vzdušných sil. Nahrazením Tranche 1, která je zastaralá a náchylná k poruchám, zvyšujeme provozní připravenost flotily Eurofighterů, a tím i naši spolehlivost v alianci [NATO],“ řekl Ingo Gerhartz, generální inspektor německého letectva.

Německé letectvo převzalo poslední původně objednaný Eurofighter Tranche 3 v prosinci minulého roku. Připomeňme, že Německo v roce 2003 objednalo 143 Eurofighterů rozdělených do tří tranší (1, 2, 3). Od té doby Němci přišli o tři Eurofightery, o dva při vzájemné srážce v roce 2019.

Německo vlastní celkově 128 „bojových“ jednomístných Eurofighterů. V minulých letech se německá média předháněla ve zprávách, jak málo německých Eurofighterů je skutečně bojeschopných. Podle magazínu Der Spiegel bylo v určitou dobu, kvůli technickým problémům, pouze deset Eurofighterů bojeschopných.


Základní princip fungování SCAN-E

Ostatní Eurofightery samozřejmě mohly létat a bojovat. Problém byl s defenzivními systémy většiny Eurofighterů, které znemožňovaly letouny označit za „combat ready“. Německo se přitom zavázalo mít k boji připraveno 82 Eurofighterů. Od té doby údajně došlo ke zlepšení, ale kolik má německé letectvo nyní plně bojeschopných Eurofighterů (se všemi funkčními systémy), není jasné. 

Program Quadriga se netýká pouze německých Eurofighterů první série, je ale nabízen všem provozovatelům prvních Eurofighterů (jde o cca 140 letounů). Letouny Eurofighter v konfiguraci Quadriga jsou nabízeny také švýcarskému a finskému letectvu. Nákup nových Eurofighterů rovněž umožní Eurofightery Tranche 1 nabízet na mezinárodním trhu. 

Pokud se podaří prodat nově vyrobené Eurofightery dalším státům, zejména v případě Finska a Švýcarska jde o víc než 100 letounů, podaří se udržet výrobní linku až do příchodu nového evropského leteckého bojového systému FCAS (Future Combat Air System). 

Nejdůležitějším novým prvkem Tranche 4 je nový radiolokátor E-SCAN Mk1 typu AESA (Active Electronically Scanned Array). První Eurofightery s radiolokátorem E-SCAN (ale verze Mk0) letos získá Kuvajt a později také Katar. Tyto moderní radiolokátory hodlá pro své Eurofightery zavést také Velká Británie a Španělsko (viz dále). Londýn ale získá ještě pokročilejší vlastní verzi E-SCAN Mk2.

Kromě toho Německo v paralelním programu objednalo 110 radiolokátorů E-SCAN Mk1 pro zavedené Eurofightery Tranche 2/3.


Nejnovější verze Eurofighterů Tranche 3 může nést širokou paletu zbraní, včetně střel s plochou dráhou letu Taurus a Storm Shadow. Paleta munice u letounů Tranche 4 není zatím známá; větší foto / eurofighter.com

Výhodou E-SCAN Mk1, nebo také ECRS (European Common Radar System), oproti jiným radiolokátorům typu AESA, je pohyblivá „aktivní“ anténa, která nabízí až o 50 % širší zorné pole než ostatní AESA radiolokátory. 

Podle propagačních videí má zorné pole E-SCAN rozsah větší než 180°. Eurofighter tak dokáže například odpálit střelu vzduch-vzduch středního doletu Meteor a okamžitě provést kolmý úhybný manévr ‒ díky širokému zornému poli radiolokátor přesto střelu navede na cíl. To dovoluje zavést zcela nové taktiky vedení leteckého souboje.  

Německý Eurofighter Tranche 4 získá rovněž schopnost používat nejnovější výzbroj vzduch-země, konkrétně se zmiňují pumy GBU-54/B Laser JDAM (Joint Direct Attack Munition). Jde o speciální verzi pumy JDAM s laserovým naváděním pro ničení pohyblivých cílů. Berlín již objednal 2290 kitů Laser JDAM. Dosud jedinou přesnou municí vzduch-země německých Eurofighterů byla laserem naváděná puma GBU-48 Enhanced Paveway II.

Kromě toho se v roce 2021 očekává v rámci programu Project Halcón prodej 20 Eurofighterů Tranche 4 do Španělska, kde nahradí stejný počet zastaralých stíhaček EF-18 Hornet. Rovněž španělské Eurofightery obdrží radiolokátory SCAN-E Mk 1. Mimo to Madrid již objednal první pětici SCAN-E Mk 1 pro zavedené Eurofightery Tranche 3.

Španělsko původně objednalo 59 jednomístných a 14 dvoumístných Eurofighterů, včetně 19 letounů Tranche 1. O tři stroje ale španělské letectvo již přišlo. 

Zdroj: EURO-SD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Trápení u konce? Rakousko ukončuje provoz stíhaček Eurofighter

Rakouské letectvo v roce 2020, tedy po 13 letech provozu, vyřadí všech 15 stíhaček Eurofighter ...

Královské letectvo vylepšuje své Eurofightery

Královské letectvo RAF (Royal Air Force) provozuje stíhačku Eurofighter Typhoon už šestnáct let. Do ...

Luftwaffe kupuje americké Super Hornety k nesení jaderných zbraní

Podle informací německých novin Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) německé ministerstvo obrany ...

Rakouské stíhačky Eurofighter do Indonésie?

Rakousko stále tápe nad osudem svého stíhacího letectva. Řeší se nákup jak nových cvičných letadel, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    19:41 19.11.2020

    Bylo by hodně zajímavé ony Eurofightery Tranche 1 přeprodat za symbolickou cenu Ukrajině. Přeci jen zde potřebují přezbrojit letectvo a nějaké letouny mají v plánu pořídit. Když si ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Bylo by hodně zajímavé ony Eurofightery Tranche 1 přeprodat za symbolickou cenu Ukrajině. Přeci jen zde potřebují přezbrojit letectvo a nějaké letouny mají v plánu pořídit. Když si vezmeme, že se mluví o F-16 a Gripenu, tak EFT nabízí o dost lepší výkony. Provoz je sice drahý, ale pokud by se Němci rozšoupli a nechtěli na prodeji vydělat, byl by to zajímavý krok. Ostatně Polákům taky dali za symbolickou cenu Leopardy 2A4, Migy-29 a myslím že i další zbraně.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      23:00 19.11.2020

      Danajský dar

      Danajský dar

      • Rase
        10:08 20.11.2020

        Všechno je to otázkou ceny. Pokud by byla cena symbolická, tak to smysl má.

        Všechno je to otázkou ceny. Pokud by byla cena symbolická, tak to smysl má.

    • PavolR
      19:02 21.11.2020

      Ale však už čo nevidieť budú masovo vyraďované F-16 krajinami, čo zavádzajú F-35 ...

      Ale však už čo nevidieť budú masovo vyraďované F-16 krajinami, čo zavádzajú F-35 ...

      • Rase
        23:45 21.11.2020

        Jj F-16 jsou nejpravděpodobnějším kandidátem. Jen jsem uvažoval nad alternativou, když budou Němci vyřazovat své Tranche 1 a mohli by to pojmout jako výpomoc.

        Jj F-16 jsou nejpravděpodobnějším kandidátem. Jen jsem uvažoval nad alternativou, když budou Němci vyřazovat své Tranche 1 a mohli by to pojmout jako výpomoc.

  • lemkin
    11:13 18.11.2020

    Tak si říkám, jestli své EFT Rakousko opravdu vyřadí, nebo dostane z Německa vyřazené EFT na náhradní díly.

    Ono by se asi našlo i pár zemí, kam Tranche 1 odprodat/darovat ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak si říkám, jestli své EFT Rakousko opravdu vyřadí, nebo dostane z Německa vyřazené EFT na náhradní díly.

    Ono by se asi našlo i pár zemí, kam Tranche 1 odprodat/darovat (muselo by to být levně). Třeba Ukrajina, by jistě uvítala, několik letek neruské techniky.
    Skrýt celý příspěvek

    • satai
      12:52 18.11.2020

      Otazka je, zda se jim to vyplati z hlediska provoznich nakladu. Zejmena kdyz Tranche 1 moc neresi jejich problem s pozemnimi jednotkami a je primarne air-to-air.

      Otazka je, zda se jim to vyplati z hlediska provoznich nakladu. Zejmena kdyz Tranche 1 moc neresi jejich problem s pozemnimi jednotkami a je primarne air-to-air.

      • logik
        22:05 18.11.2020

        satai: Tuším block 5 má i některé AtG schopnosti. Ale o té ekonomické výhodnosti bych také pochyboval. Ty Turecké drony jim poslouží podstatně lépe.

        Leda že by se Rusko chtělo ...
        Zobrazit celý příspěvek

        satai: Tuším block 5 má i některé AtG schopnosti. Ale o té ekonomické výhodnosti bych také pochyboval. Ty Turecké drony jim poslouží podstatně lépe.

        Leda že by se Rusko chtělo odkopat a nasadilo stíhací letectvo proti těm dronům, pak by se EFT Ukrajině hodily, ale k tomu doufám nedojde.
        Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      13:50 18.11.2020

      lemkin
      jsou to stejné mašiny, budou mít i stejné problémy tak, že by to rakouskou agónii v podobě drahého provozu jen prodlužovalo

      lemkin
      jsou to stejné mašiny, budou mít i stejné problémy tak, že by to rakouskou agónii v podobě drahého provozu jen prodlužovalo

      • Clanek
        07:26 19.11.2020

        Docela by me ta rakouska agonie zajimala v cislech, ocistena o mzdove naklady. Jestli to nahodou nebude cenove srovnatelne, nebo i pod polskymi / slovenskymi MiGy, a cely problem ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Docela by me ta rakouska agonie zajimala v cislech, ocistena o mzdove naklady. Jestli to nahodou nebude cenove srovnatelne, nebo i pod polskymi / slovenskymi MiGy, a cely problem neni ani tak o nakladove nenazranosti prvnich typhoonu, jako spis o tom ze 0,72HDP co Rakousko dava na obranu je jednoduse malo na jakykoliv nadzvuk.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          12:12 19.11.2020

          počítejte s tím, že mzdové náklady budou naprosté minimum z toho co ten provoz stojí, na drahý provoz naříkají i němci. Rakousko nemá plně profesionální armádu a má i na letecké ...
          Zobrazit celý příspěvek

          počítejte s tím, že mzdové náklady budou naprosté minimum z toho co ten provoz stojí, na drahý provoz naříkají i němci. Rakousko nemá plně profesionální armádu a má i na letecké základně dost pomocného personálu v podobě branců, tak jako i u nás ještě v 90. letech.
          Poláci hodně těží z toho, že na spoustě analogových bloků Migu 29 si dokážou šikovné ruce s dokumentací poradit svépomocí a nebo na Ukrajině, ukrajinci jim modernizovali i radar.
          Na EFT si sám nic už neuděláte, tam se už jen mění bloky kus za kus. A oproti Migu 29 mají EFT rozhodně lepší ekonomiku ve sptřebě paliva a životnosti motorů.
          Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    11:36 17.11.2020

    Já si jen kladu otázku, jsou takto výkonné stroje v dnešní době smysluplné? Jde o to, že v případě konfliktu s rovnocenným protivníkem, kdy bude bojová oblast dostatečně saturována ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Já si jen kladu otázku, jsou takto výkonné stroje v dnešní době smysluplné? Jde o to, že v případě konfliktu s rovnocenným protivníkem, kdy bude bojová oblast dostatečně saturována PVO se budou obě dvě strany zdráhat poslat do akce letectvo, aby neutrpělo příliš velké ztráty. Viz třeba konflikt v Náhorním Karabachu. Nebylo by smysluplnější investovat do levnějších létajících platforem, které se budou starat o doručení munice na místo určení a jejichž ztráta v počtu několika desítek ks nebude znamenat fatální zdecimování schopností letectva? Mě prostě přijde, že tyto moderní letadla jsou jako bitevní lodě za druhé světové války - extrémně drahé, ale v konfliktu sehrály podružnou roli. Jen si to ještě nikdo moc neuvědomuje.
    Skrýt celý příspěvek

    • Jackob25
      11:59 17.11.2020

      Myslím že krajina ako je Nemecko ktorej rozhadzovanie peňazí nerobí veľký problém nebudú vadiť stráty drahých lietadiel. Skôr také Rusko by rozhodne uvažovalo o každom vzlete ich ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Myslím že krajina ako je Nemecko ktorej rozhadzovanie peňazí nerobí veľký problém nebudú vadiť stráty drahých lietadiel. Skôr také Rusko by rozhodne uvažovalo o každom vzlete ich stíhačiek.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        23:55 17.11.2020

        jackob25
        Není to tak dlouho, co se na Německé letectvo proflákla tato zajímavá informace. Evidentně ty peníze rozhazují jinam než na letectvo. (a zcela nedávno zrušili nákup ...
        Zobrazit celý příspěvek

        jackob25
        Není to tak dlouho, co se na Německé letectvo proflákla tato zajímavá informace. Evidentně ty peníze rozhazují jinam než na letectvo. (a zcela nedávno zrušili nákup nákladních vrtulníků, hádejte proč)
        https://www.denik.cz/ze_sveta/...
        Skrýt celý příspěvek

        • Jackob25
          08:29 18.11.2020

          Vyzerá to tak že nemecku je armáda ľahostajná ale v prípade konfliktu by to bolo iné. Pokiaľ by vzniklo veľké napätie alebo by hrozil konflikt s Ruskom po prípade s Tureckom vedelo ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Vyzerá to tak že nemecku je armáda ľahostajná ale v prípade konfliktu by to bolo iné. Pokiaľ by vzniklo veľké napätie alebo by hrozil konflikt s Ruskom po prípade s Tureckom vedelo by sa o tom nejakú chvíľu do predu. V takom prípade nemecké peniaze a zajmy by sa obrátili vo veľkom na armádu.
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:52 18.11.2020

            V případě konfliktu je dnes už pozdě, jak dlouho trvají rozhodující fáze konfliktů. A jak dlouho trvá výroba stíhacích letadel?

            V případě konfliktu je dnes už pozdě, jak dlouho trvají rozhodující fáze konfliktů. A jak dlouho trvá výroba stíhacích letadel?

      • madrabbit
        09:05 18.11.2020

        A) Nesmysl - ztráty letadel budou vadit i Německu. Pochybuji, že výrobní linka by přežila a byla schopná doplňovat bojové ztráty a opravovat poškozenou techniku. V Rusku stejný ...
        Zobrazit celý příspěvek

        A) Nesmysl - ztráty letadel budou vadit i Německu. Pochybuji, že výrobní linka by přežila a byla schopná doplňovat bojové ztráty a opravovat poškozenou techniku. V Rusku stejný problém, možná větší.
        B) Nesmysl - i když by šlo nahrazovat stroj, tak s ním jde do kopru i pilot a vycvičit ho není sranda, navíc bojové ztráty jsou v zemích EU dost citlivé téma.
        Skrýt celý příspěvek

    • apache
      13:06 17.11.2020

      Karabach je prostorově velmi omezená záležitost. Z hlediska globálního jde o malou pláckobitku. Pokud bude Německo válčit s někým rovnocenným, ať už se bavíme o Rusku nebo Turecku, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Karabach je prostorově velmi omezená záležitost. Z hlediska globálního jde o malou pláckobitku. Pokud bude Německo válčit s někým rovnocenným, ať už se bavíme o Rusku nebo Turecku, bude boj probíhat na mnoha místech, na velké vzdálenosti. Tam bude výkonnost letounu hrát svoji roli.
      Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      13:08 17.11.2020

      Xstandis

      Arménskom podľa správy z roku 2019 má 4 su-30mk, objednané 8 ďaľších kusov..
      A obstaróžne PVO..

      Azerbajdžan má síce len mig-29, ale až 2 "divízie" ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Xstandis

      Arménskom podľa správy z roku 2019 má 4 su-30mk, objednané 8 ďaľších kusov..
      A obstaróžne PVO..

      Azerbajdžan má síce len mig-29, ale až 2 "divízie" s-300pmu..

      Azerbajdžan nie je rovnocenným protivníkom..
      Jednoznačne vyplýva, že stíhačky majú podobné počty s jemne lepšími na strane Arménska..
      Lenže Arménsko nemá absolútne žiadnu zbraň na zasiahnutie s-300pmu v svojích lietadlách..

      Teraz k tvojej mýlnej úvahe, načo lietadlá..
      Cena pvo je niekoľkonásobne vyššia ako cena lietadla, to isté cena údržby, výcviku posádok i potrebný počet ľudí - nikdy nebudeš mať toľko PVO ako počet lietadiel..
      Hlavne lietadlo si vyberá čas a miesto útoku - má hlavnú strategickú výhodu oproti pvo..

      Lenže azerbajdžan má moderné pvo, arménsko nie..
      Prakticky oba štáty nemajú letectvo, čo by stálo za reč..
      Lenže azerbajdžan má PVO na úrovni.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        16:07 17.11.2020

        darkstyle
        Cena moderních PVO systému se hodně liší podle výbavy a ceně střel, když to chcete například z USA nebo Francie, tak se nedoplatíte. Jestliže vezmete v úvahu to, že AČR ...
        Zobrazit celý příspěvek

        darkstyle
        Cena moderních PVO systému se hodně liší podle výbavy a ceně střel, když to chcete například z USA nebo Francie, tak se nedoplatíte. Jestliže vezmete v úvahu to, že AČR bude za 10 mldKč pořizovat 4 baterie systému SPYDER z Izraele, tak zjistíte, že cena jedné baterie je zhruba 100 mil USD, což je dnes cena moderního bojového letounu. A provozní hodina, výcvik osádek bude o dost nižší než letová hodina stíhače.
        Zkuste si pak spočítat, jak by to vypadalo, pokud by jste nějakou oblast bránil jenom pomocí stíhačů 24 hodin denně 7 dní v týdnu. ...po týdnu činnosti by jste měl unavené piloty, letadla odstavená na údržbě.
        Skrýt celý příspěvek

        • darkstyle
          22:53 17.11.2020

          Flanker

          Lietadlo stojí pod 80 mil. - aspoň to, čo je uspôsobené práve na prekonávanie PVO. (F-35)

          Spyder patrí k PVO s malým alebo stredným dosahom - teda je dobrý skôr proti ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Flanker

          Lietadlo stojí pod 80 mil. - aspoň to, čo je uspôsobené práve na prekonávanie PVO. (F-35)

          Spyder patrí k PVO s malým alebo stredným dosahom - teda je dobrý skôr proti balistických strelám či strelám s plochou dráhou..
          Bojovať proti lietadlám - tam už je tento systém menej dostačujúci..

          Jednoducho - dnes už má kde kdo stand off zbrane, ktoré pri správnom použití dokážu zahltiť spyder a jemu neostane nič iné len kapitulovať..

          Také s-300pmu - to je trochu iná káva - samozrejme s patričnými antiraketami..

          PVO ktoré má dnes účinne pôsobiť proti lietadlám musí mať oveľa väčší dosah ako cca 50 km spyderu - takže jeho cena rastie..
          Rátam, že niekoľko násobne pri systémoch S-400 alebo patriot/thaad - i keď tie Amerika sme nie sú primárne určené na ničenie lietadiel..

          Ak porovnáme čisto 1 stroj proti 1 PVO, ktoré sa väčšinou skladá z radarovej časti a tej streleckej + často i veliacej tak sa ti naráta tak cca 15 ľudí v teréne oproti 1 pilotovi..
          Mám strach, že plat pilota bude väčší ako 15 ľudí..

          7dni v týždni potrebuješ mať aj u PVO, dokonca tam je to oveľa horšie - pilotovi sa stačí povaľovať na základne a oddychovať - systém včasnej výstrahy (automatizovaný) mu dá echo, stačia minúty, aby bol v kokpite..
          Posádka PVO musí byť neustále v strehu - viď Sýria a útoky Izraela na moderné pvo dodané Ruskom..

          A teraz sa dostaneme k poslednej časti - výcviku..
          Preto Izrael si doslova robí čo chce, lebo v sýrií nie je dosť vycvičených posádok - a tie môžeš cvičiť len tak, že reálne trénuješ bojové situácie a aj po cieli reálne aj vystrelíš..

          Cena protirakiet je tak 10-100 násobne drahšia ako ich cieľ (niekedy totižto PVO chybné rozozná napriklád PVO s-125 raketu ako balistickú ako sa to stalo izraelu a vtedy máš 100 násobok)..

          Takže PVO ti vyjde summa sumárum, ak ho nechceš používať ako Slovensko, že sme vystrelili len 3 krát za našu históriu oveľa drahšie..

          Lebo aj PVO máš odstavené k údržbe, aj to potrebuje technikov, aj to sa kazí ako všetko..
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:46 17.11.2020

            darkstyle
            jenom aby to opravdu bylo pouze 80 mil USD, na takové letadlo musíte přizpůsobit kompletně zázemí a výcvik. A pokud zůstaneme u Typhoonu, tak ty jsou dražší než 80 mil ...
            Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle
            jenom aby to opravdu bylo pouze 80 mil USD, na takové letadlo musíte přizpůsobit kompletně zázemí a výcvik. A pokud zůstaneme u Typhoonu, tak ty jsou dražší než 80 mil USD. A co výzbroj? Dnes na to každá prkotina z USA stojí více než milion dolarů.
            Není Spyder jako Spyder, ve verzi LR má dosah 80 km, to není vůbec špatná hodnota.
            Pokud chcete posuzovat účelnost podle toho kolikrát jste si z toho či onoho vystřelili, tak rovnou můžete armádu zrušit a opravdu ušetříte.
            Kolikrát si asi vystřelíte mnohem dražší střely jako jsou AIM 9X nebo AIM 120?

            Posuzování nákladů na PVO prostředky a letectvo je diskuse trochu mimo, zapomněl jste na to kolik stojí provoz leteckých základen a výcvik pilotů. Na obsluhu celé baterie stačí cca 8 specialistů a zbytek jsou bigoši a řidiči. Podívejte se na pyramidu specializací a počtu osob, kterou potřebujete proto, aby se jedno letadlo na hodinu do vzduchu. U moderních radarů máte dnes řádově desítky hodin údržby na 8500 hodin provozu (cca rok) u stíhaček máte několik hodin údrržby specialistů na jednu letovou hodinu.
            Podobně je na tom výcvik obsluh nových PVO prostředků naprosto minimální částka, protože například o odpalovací zařízení se vám dnes postarají i dráteníci bez vyššího vzdělání a potřebných kurzů. Rakety jsou ukládány v kontejnerech na které se nemusí deset let sáhnout a složitě s nimi manipulovat.
            Nesrovnávejte to s PMU, který jste při dělení ČSFR dostali, to je postavené na technologiích 70. let minulého století s "kvalitou" elektrotechniky SSSR.
            Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            14:22 18.11.2020

            flanker.jirka

            Kde kdo bude mať už veľmi skoro stormbreakera.. (sdb-2)
            Na 1 lietadlo ich dáš 16-36ks - dosah 80km na pohyblivý cieľ, 100 km na stacionárny..



            Spyder je podľa teba ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka

            Kde kdo bude mať už veľmi skoro stormbreakera.. (sdb-2)
            Na 1 lietadlo ich dáš 16-36ks - dosah 80km na pohyblivý cieľ, 100 km na stacionárny..



            Spyder je podľa teba aký druh cieľa stacio? hýbe sa???

            Ten spyder trafím hocijakou 4 gen stíhačkou so sdb-2..
            1-2 stíhačky vedia doniesť slušnú nálož rakiet..
            Cena sdb-2 je cca 10x lacnejšia ako aim-120.. Dokonca i viac ako 2x ako Sidewinder..

            cena sdb-2 vychádza 147 000 dolárov pri LRIP 6..
            Odhadujem, že pri plnej výrobnej kapacite pôjde cena ku 100 000..
            https://media.defenceindustryd...

            Zavedený zatiaľ na F-15, zavádza sa na F-18, koncom budúceho roka majú začať so zavedením na F-35 (potrvá asi až do FY 2024 - tam to príde ako súčasť BLOCK 4 balíka upgradov).. plánuje sa postupne zaviesť na všetky bojové platformy armády.. (FY 2026 F-16??)

            Tu jasne vidno, že spyder je už dnes nedostačujúci obranný systém voči lietadlám..
            Dokým ho doručia - už sdb bude mať aj F-35 a bude sa zavádzať na F-16, čím sa uzavrie kruh - niečo podobné budú vyvíjať/vyvíjajú a zavedú do 10 rokov ako odpoveď Čína a Rusko a do 15 rokoch ho bude mať kde kdo vo viac či menej osekanej verzii - je to pomerne lacná zbraň..
            Vtedy sa na boj s lietadlami stane spyder podľa môjho názoru stane už morálne zastaralí..


            btw: Strely do Patriotu - sú neporovnateľne drahšie..
            Predstav si, žeby si radšej zobral Patriota, aby si mohol aj na lietadlá..
            tam sa začneme blížiť k cca 100x násobku..


            čo sa týka nákladnosti ja neporovnávam lietadlo so spyderom ale so S-400 a Patriot PAC 3.. nič iným - všade inde výjde cena + údržba lepšie ako stíhačka..
            Len 1 F-15 dokáže zasiahnuť reálne 6-8 cielov (6-8 SDB-2 na 1 cieľ)
            Takže tu porovnávať nič slabšie nemá ani zmysel..
            Dôvod - prečo musíš mať len najdrahšiu PVO a tá stojí 100-vky miliónov EUR za komplet a ak sa ti dostane stíhačka na 80 km od teba tak ti rozstrieľa doslova PVO aj za miliardu (1-2 stíhačky to dajú hravo).

            Vieš ja píšem jasne o aký typ PVO porovnávam, argumentovať mi niečím ako spyder je smiešne..
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            12:31 19.11.2020

            darkstyle
            Vaše srovnání připomíná hru s cínovými vojáčky a je maximálně úsměvné. Porovnáváte systémy jiné vrstvy PVO a PRO systémů, než AČR pořizuje.
            Zkuste se sám sebe zeptat ...
            Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle
            Vaše srovnání připomíná hru s cínovými vojáčky a je maximálně úsměvné. Porovnáváte systémy jiné vrstvy PVO a PRO systémů, než AČR pořizuje.
            Zkuste se sám sebe zeptat proč se v celém světě a i Evropě vyrábí a vyvíjí PVO prostředky s obdobnými parametry jaké má Spyder SR-LR.
            Jako příklad lze uvést CAMM a CAMM ER, IRIST, IRIST SLM, Aster 15, NASAMS, nebo ruské Pantsiry, Tory. To asi budou všichni okolo tupci a vy king of rimavska samstag.
            ...představte situaci, že někoho napadne PVO prostředek předsunout před bráněnou oblast o 30 km k vám, najednou má PVO s dosahem 80 km schopnost eliminovat působení stíhačů se zbraněmi s dosahem 100-110 km (80+30). Ale taková teoretická hra je o ničem, to bychom tu mohli diskutovat pořád.
            Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            15:57 19.11.2020

            flanker.jirka
            Cena výcviku pilota je 2,1 milionu dolarů na úroveň na úroveň „combat ready - alfa“ cez program FMA (Foreign Military ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Cena výcviku pilota je 2,1 milionu dolarů na úroveň na úroveň „combat ready - alfa“ cez program FMA (Foreign Military Financing)..

            https://www.armadninoviny.cz/r...
            Ta cena je síce vysoká k môjmu platu, ale pri 80-120 mil stihačke sú to 2%..
            Je to skoro toľko ako jeden AIM-120 - vystrelíš jeden ostrý na cvičení = 40 mesačný výcvik pilota od "nuly"..




            Prečo sa vyrábajú systémy ako spyder?
            Na ochranu pred balistickými strealmi a strelami s plochou dráhou..
            Pre nič iné.. - to je hlavným dôvodom, a je logické, že práve tie aj Česko potrebuje riešiť, keďže je súčasťou NATO - letecky najsilnejšieho uskupenia..

            Sci-fi o posúvaní PVO o 30 km, bez toho, aby som si toho všimol, mi príde úsmevná v čase satelitov, dronov, F-16V+ F-35, awacsov a podobne..
            Ako netvdím, že menšiemu štátu ako Arménsko bez podpory NATO a s malou armádou, ktorá nemá ako udržiavať 24/7 dohľad nad záujmovým územím sa to môže stať..

            Vieš existujú SAR satelity, cloudy, ktoré z ich dát automaticky vyhodnocujú dáta..
            Jedna spoločnosť dokáže spraviť 4-7 preletov nad územím denne zo svojou flotilou sateletov - lenže štáty a ich obranné agentúry kupujú od rôznych spoločností naraz..
            a dopyt len narastá..
            Reálne ak kúpiš od 5 spoločností môžeš dostať 20-35 preletov nad územím za deň..
            tak si dáš tu námahu ísť práve vtedy keď máš dáta..

            Tu máš čítanie o tom kde sme a kam smerujeme so SAR-om :)
            https://spacenews.com/sar-rena...

            vitejte v novej digitalnej dobe cinovej :)
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            00:14 20.11.2020

            darkstyle
            1. Výcviku pilota v USA a provozní náklady na stíhací letouny jinde na základně u uživatele se liší. Ale ten rozdíl asi nechápete.

            2. Když mně vítáte v "digitální" době, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle
            1. Výcviku pilota v USA a provozní náklady na stíhací letouny jinde na základně u uživatele se liší. Ale ten rozdíl asi nechápete.

            2. Když mně vítáte v "digitální" době, tak si zjistětě co vše umí PVO systéme Spyder, protože proti balistickým střelám určen není. Zde na odkaze na výrobce najdete popis toho, proti čemu je určen.
            https://www.rafael.co.il/world...

            3. Manévry s PVO prostředky nejsou sci-fi, ale nutná realita, proto se všechny armády zajímají o schopnosti mobility těchto systémů a dávají si opravdu práci, aby byli schopny rychle opustit použité stanoviště v řádu minut. Opět naražíme na digitální dobu, najděte si to pod heslem "shoot and scoot" V době satelitů a dronů, nebo google maps si můžete i vy sám zjistit, kde se nachází postavení PVO k určitému datu.

            4. Možná Vás to překvapí, ale na západ od Vás, ČR, používají pravidelný monitoring pomocí dronů a satelitů i zemědělci. Ale nějak nechápu proč to vztahujete pouze k pohybu PVO, tyto zdroje odhalí vše co se kde pohne, nejen vozidla s PVO. Pokud se chcete bavit o elektronickém průzkumu, tak to už je na jinou debatu, vše má své výhody i nevýhody. To už tu můžete psát elaborát i o hvězdě smrti ze Star wars. Ale můžu tu dát malou reklamu na českého výrobce dronů, který používá IMSAR radar NSP 7 s rozlišením až 10 cm.
            https://uav-stol.com/cz/...

            A pokud bych měl zmínit tu "inou kávu" v podobě S 300, tak se proberte, máte doma starý krumpl s původními střelami s dosahem s bídou 75 km.
            Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            10:13 20.11.2020

            flanker.jirka

            Manévrovaný boj je jedna vec, iná presunúť 30km do týlu protivníka svoje PVO, či bližšie ku hraniciam..

            Ono SPYDER bude manévrovať určite nie kvôli lietadlám, ktoré ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka

            Manévrovaný boj je jedna vec, iná presunúť 30km do týlu protivníka svoje PVO, či bližšie ku hraniciam..

            Ono SPYDER bude manévrovať určite nie kvôli lietadlám, ktoré v čase útoku môžu mať reálne dáta o pohybe..

            Proste vy si prečítate pojmy ako manévrový boj, nákladovosť lietadla, - prečítate si aké to je drahé a potom to len opakujete ako papagaj..

            čo tak sa pozrieť na čísla..

            príklad: F-35 - 80 mil, výcvik ,výzbroj, upgrade - 160 mil..
            25 000 x 8000 = 200 mil na prevádzku..
            360 mil za 30 rokov jedna F-35..

            S-400 - 625 mil za bateriu.. (2,5 mld Turecko za 4 baterie)

            2 F-35 vedia vyradiť 1 bateriu S-400
            Cena celého životného cyklu 2 F-35 je cca rovnaká ako jedna nová batéria S-400..
            V tom životnom cykle lietadla máš doslova všetko..
            Máš to rozložené na "splátky" na 30 rokov - ale pri S-400 musíš zaplatiť celú sumu day one..
            A koľko ťa budú stáť tvoji drátenáry a vojaci, etc etc etc...

            To, že nejaká PR stránka výrobcu to bude tvrdiť je jasné.
            To, že sa naozaj reálne dá spyderom zostreliť prakticky všetko je pravda - len spyder musí dosiahnuť taktickú výhodu nad protivníkom.. a tá príde len vtedy ak spraví protivník chybu..

            Lebo ak vieš, že má dané územie za ochranu Spydera a ty sa tam s lietadlom dostaneš do jeho dostrelu, keď je logicky možné v 99% misiách ju vykonať bez toho aby si sa dostal na dostrel..

            Ja som nikdy netvrdil, že spyder vyjde drahšie ako F-35, vyjde lacnejšie..
            Ale aj dostaneš menej muziky ako Gripen, F-35 etc etc..
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            16:18 21.11.2020

            darkstyle
            A proč mi to tu počítáte proti nějakému systému S 400, který v čechách nepořizujeme? AČR plánuje pořídit jednu baterii Spyderu cca za 100 mil USD.

            To co uvádíte u F 35 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle
            A proč mi to tu počítáte proti nějakému systému S 400, který v čechách nepořizujeme? AČR plánuje pořídit jednu baterii Spyderu cca za 100 mil USD.

            To co uvádíte u F 35 je spekulace, s tím jaké problémy se začínají projevovat se může stát, že těch 8000 hodin nenalétá a bude třeba je vyměnit dříve. A ani s jistotou nevíte co vše cena 25000 USD provozní hodiny zahrnuje nebo nezahrnuje. Máte v ní například nákladnou údržbu letecké základny na dobu životnosti toho letadla?
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            16:27 21.11.2020

            darkstyle
            A stejně Vám to nevychází, když zvážíte i 50% provozuschonost u stíhaček :-) měl by jste další dvě mašiny připočítat a k tomu minimálně pátou, která bude procházet ...
            Zobrazit celý příspěvek

            darkstyle
            A stejně Vám to nevychází, když zvážíte i 50% provozuschonost u stíhaček :-) měl by jste další dvě mašiny připočítat a k tomu minimálně pátou, která bude procházet servisem, tak aby jste opravdu měl k dispozici 2 mašiny. Oproti tomu jsou schopnosti udržet radiolokační systémy PVO na téměř 100% a nemusí být pro dublovány
            Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      16:10 17.11.2020

      xtandis
      Samozřejmě, že je to smysluplné. Stále je lepší snažit se likvidovat nepřítele co nejdále od vlastních hranic nebo území zájmu. A stíhači nejsou bezbranní, neustále se ...
      Zobrazit celý příspěvek

      xtandis
      Samozřejmě, že je to smysluplné. Stále je lepší snažit se likvidovat nepřítele co nejdále od vlastních hranic nebo území zájmu. A stíhači nejsou bezbranní, neustále se zdokonalují taktiky SEAD a DEAD. A pokud se podívate na situaci v Sýrii, Libyi, nebo i v Karabachu. Tak všude tam se snažily letecké prostředky působit proti bráněným cílům a proti samotné PVO z pozice Stand Off, což znamená použití řízených střel a klouzavých pum s delším dosahem než je dosah PVO.
      Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      19:27 17.11.2020

      Nemyslím, že PVO dokáže v ochrane vzdušného priestoru nahradiť letectvo. Dokáže ho len dopĺňať. Keby bolo PVO všeliekom, nikto by dnes bojové letectvo nemal. Nemusíme ísť ďaleko do ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nemyslím, že PVO dokáže v ochrane vzdušného priestoru nahradiť letectvo. Dokáže ho len dopĺňať. Keby bolo PVO všeliekom, nikto by dnes bojové letectvo nemal. Nemusíme ísť ďaleko do minulosti. Rusi v Sýrii prišli už asi o desiatku moderných prostriedkov PVO Pantsir.

      Ani výkonnejšie PVO typu S-300 nie sú výhrou. V prvom rade tie antirakety sú nesmierne drahé. My ich máme cca 40 a za celú dobu prevádzky S-300 sme vystrelili 2 ks rakiet. Teda sa pýtam, že ako sú reálne pripravené posádky keď väčšina z nich v živote nezažila ostré streľby. Pokrytie ani riešiť nebudeme. To nemá zmysel
      Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        21:09 17.11.2020

        Miro, 3, nie 2 , 1 letela 26. augusta 2016, ďalšie dve 27. augusta 2016 - https://www.mosr.sk/data/att/1... strana 16

        Miro, 3, nie 2 , 1 letela 26. augusta 2016, ďalšie dve 27. augusta 2016 - https://www.mosr.sk/data/att/1... strana 16

        • Miroslav
          21:57 17.11.2020

          Ďakujem za upozornenie. Ja tiež nemôžem byť všade :-)

          V každom prípade všetko ostatné platí

          Ďakujem za upozornenie. Ja tiež nemôžem byť všade :-)

          V každom prípade všetko ostatné platí

          • Ján Paliga
            23:02 17.11.2020

            :-D Len upresnenie, a nemáš za čo... A samozrejme ako píšeš, ostatné platí....

            Čo viem, napíšem, čo neviem, to sa spýtam....

            :-D Len upresnenie, a nemáš za čo... A samozrejme ako píšeš, ostatné platí....

            Čo viem, napíšem, čo neviem, to sa spýtam....

      • flanker.jirka
        23:52 17.11.2020

        Miroslav
        Přesně, to nejde ani náhodou, PVO má být záloha, když už vše selže, ale je třeba ji mít. Už jen protože pro ochranu objektů ji dokážete držet efektivní v nepřetržitém ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Miroslav
        Přesně, to nejde ani náhodou, PVO má být záloha, když už vše selže, ale je třeba ji mít. Už jen protože pro ochranu objektů ji dokážete držet efektivní v nepřetržitém provozu, stíhače ne. Kkdyž nebudete mít efektivní PVO, tak vám nepřítel jednoduše vymaže leteckou základnu a letectvo přestane existovat.
        Sýrie přišla o více PVO prostředků než jen Pantsiry, ale tam se také ukazuje jaké úsilí je na to třeba vynaložit. Pak se zeptejte sám sebe, které letectvo by to opravdu dalo? Asi si pamatujete fiasko s nálety na bezbrannou Libyi. To co Izrael, USA a Turecko vyházeli na Sýrii stálo hodně velké peníze. A stejně to na prosazení jejich politických favoritů pro Sýrii nestačilo.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          06:26 18.11.2020

          Proste faktom je, že žiadna krajina na svete nemá vzdušnú ochranu postavenú na PVO. Prečo? Lebo všetci sú hlúpi a plytvajú zbytočne zdrojmi? Mimochodom, väčšina krajín nevie svoj ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Proste faktom je, že žiadna krajina na svete nemá vzdušnú ochranu postavenú na PVO. Prečo? Lebo všetci sú hlúpi a plytvajú zbytočne zdrojmi? Mimochodom, väčšina krajín nevie svoj vzdušný priestor komplet pokryť ani radarom, nie to ešte PVO
          Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:53 18.11.2020

            píšu snad něco jiného?

            píšu snad něco jiného?

    • Poly
      09:38 18.11.2020

      Bitevní lodě měly zásadní odstrašující účinek. Stejně tak je tomu i v případě výkonných letounů. Navíc pozemní PVO je pořád je pouze defenzivní a překonatelná překážka. Na zahlcení ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Bitevní lodě měly zásadní odstrašující účinek. Stejně tak je tomu i v případě výkonných letounů. Navíc pozemní PVO je pořád je pouze defenzivní a překonatelná překážka. Na zahlcení systému je třeba vytáhnout a rychle dopravit dost munice případně i nějakých pidi dronů. Navíc takový letoun plní i funkci PVO. S nějakou plečkou nebo dronem to udělat nejde.
      Skrýt celý příspěvek

  • FantomasMan
    07:40 17.11.2020

    Tomu sa povie podporenie zbrojárskeho priemyslu EU. Za mňa palec hore.

    Tomu sa povie podporenie zbrojárskeho priemyslu EU. Za mňa palec hore.

  • daniel78
    20:03 16.11.2020

    Nevíte někdo, jestli je součastí Tranche 4 i Eurofighter Enhanced Manoeuvrability (EFEM), respektive alespoň Aerodynamic Modification Kit (AMK), v roce 2015 se psalo, že by to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Nevíte někdo, jestli je součastí Tranche 4 i Eurofighter Enhanced Manoeuvrability (EFEM), respektive alespoň Aerodynamic Modification Kit (AMK), v roce 2015 se psalo, že by to mělo být u všech nově vyráběných, ale nikde jsem se už nedočetl, jestli se to skutečně zavedlo.
    Třeba letadla pro Kuwait to podle fotek nemají.
    Díky.
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:44 16.11.2020

    Trochu komická situace s EFT, ve stejných letech, kdy němci vyřadí Tranche 1. bude Polsko končit s provozem Migů 29, které EFT v Německu nahradily.
    "Nákup 38 víceúčelových ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Trochu komická situace s EFT, ve stejných letech, kdy němci vyřadí Tranche 1. bude Polsko končit s provozem Migů 29, které EFT v Německu nahradily.
    "Nákup 38 víceúčelových Eurofighterů Tranche 4 umožní Luftwaffe vyřadit stejný počet problémových Eurofighterů Tranche 1. Jedná se o první verzi uzpůsobenou především pro vedení boje vzduch-vzduch. Jedná se však již o zastaralé a v provozu obtížně udržitelné stroje. "
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      17:57 16.11.2020

      1/ Nemecká ekonomika si to môže dovoliť vyraďovať stroje ktoré by inde ešte lietali ďalších 20 rokov
      2/ Nemecko by ich objednalo aj keby mali ďalších 200 bojaschopných na sklade. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      1/ Nemecká ekonomika si to môže dovoliť vyraďovať stroje ktoré by inde ešte lietali ďalších 20 rokov
      2/ Nemecko by ich objednalo aj keby mali ďalších 200 bojaschopných na sklade. Je to vec udržania schopnosti a kontinuity výroby. Taktiež je nutné odobrať určité množstvo tak, aby bola investícia do vývoja a evolúcie rentabilná. Napríklad Švédsko má 150 ks Gripenov verzi A,B,C,D a ďalších 60 ks verzie E je objednaných. Myslíš, že Švédsko potrebuje viac ako 200 stíhačiek?
      Skrýt celý příspěvek

      • logik
        18:51 16.11.2020

        Vzhledem k tomu, že T1 se snaží vyřadit i Rakušané, kteří na amádu dosti pečou, tak to fakt není silnou německou ekonomikou.

        Holt EFT T1 byl trochu něco podobného, jako náš Bren ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Vzhledem k tomu, že T1 se snaží vyřadit i Rakušané, kteří na amádu dosti pečou, tak to fakt není silnou německou ekonomikou.

        Holt EFT T1 byl trochu něco podobného, jako náš Bren 1. Stroj, kterej se prodal, protože politika, aniž by byl ještě zcela dovyvinut.
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          22:17 16.11.2020

          Samozrejme, aj to je jeden z dôvodov. Ale nemyslím, že podstatným. Tie prvosériové EF v Luftwaffe nelietajú tak či tak. Teda ako keby ani neboli. Niečo predali (aj tým Rakušákom) a ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Samozrejme, aj to je jeden z dôvodov. Ale nemyslím, že podstatným. Tie prvosériové EF v Luftwaffe nelietajú tak či tak. Teda ako keby ani neboli. Niečo predali (aj tým Rakušákom) a niečo je v sklade. Teda teoreticky by to nahrádzať ani nemuseli
          Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          09:02 17.11.2020

          Rakušané mají letouny plné závaží kalibrovaných na místo zařízení, který by tam sloužily. Pořídili si tak očesanou verzi, jakou ani škodovka u fabie v základu nenabízí. Provoz je ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Rakušané mají letouny plné závaží kalibrovaných na místo zařízení, který by tam sloužily. Pořídili si tak očesanou verzi, jakou ani škodovka u fabie v základu nenabízí. Provoz je pro ně drahý. U němců se divím, že si mašiny dávno nenechali přestavět ve výbavě na vyšší verzi.
          Skrýt celý příspěvek

          • logik
            10:10 17.11.2020

            Fór je v tom, že ono to přestavět moc nejde.... T1 a T2+ jsou defakto jiný letadla.

            Fór je v tom, že ono to přestavět moc nejde.... T1 a T2+ jsou defakto jiný letadla.

          • flanker.jirka
            12:43 17.11.2020

            logik
            To je ten systém stavby s otevřenou architekturou a potenciálním růstem?

            logik
            To je ten systém stavby s otevřenou architekturou a potenciálním růstem?

          • logik
            13:23 17.11.2020

            EFT v T2 se totálně překopal (např. úplně jiný křídlo). Prostě T1 byl vývojovej prototyp prodanej jako hotový letadlo. EFT s AESA radarem je výborné letadlo, s hodně pokročilou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            EFT v T2 se totálně překopal (např. úplně jiný křídlo). Prostě T1 byl vývojovej prototyp prodanej jako hotový letadlo. EFT s AESA radarem je výborné letadlo, s hodně pokročilou avionikou (a to bohužel nedostalo vše, co se plánovalo, ale to je "jen" otázka peněz).

            Jen prostě nesmíš EFT hodnotit podle prototypu, kterej prodávali pod názvem tranche 1, aby mělo konsorcium peníze na dovývoj letounu..
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:22 17.11.2020

            logik
            EFT je dobrý i s původním radarem. Zajímavé je, že část zemí jde cestou antény od firmy Leonardo a část jde cestou antény pro Gripen (tuším, že britové si ji vybrali). ...
            Zobrazit celý příspěvek

            logik
            EFT je dobrý i s původním radarem. Zajímavé je, že část zemí jde cestou antény od firmy Leonardo a část jde cestou antény pro Gripen (tuším, že britové si ji vybrali). Principiálně jsou to dvojčata, jen to co chtějí britové bude vícekanálové provedení, aby se skutečně využily možnosti AESA technologie.
            Jaký prototyp? Vždyť si na tom státy stavěly své letectva, pokud by to byl prototyp tak je to ostuda, že jich museli postavit tolik.
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            19:01 17.11.2020

            flanker:
            Důvod, proč to letadlo celý překopali asi byl. Je pravda, že důvod, proč to bylo třeba překopat, neznám, ale viděl jsem tolik zdrojů udávat, že T1 je podstatně ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker:
            Důvod, proč to letadlo celý překopali asi byl. Je pravda, že důvod, proč to bylo třeba překopat, neznám, ale viděl jsem tolik zdrojů udávat, že T1 je podstatně nekompatibilní s T2, že to považuju za jisté.

            Jinak jo, i T1 byl vcelku schopný stíhač. Jenže prostě dneska se od "stíhačky" chce podstatně víc, než jen "dělat ve vzduchu kobru". A nemalou část těch dalších fíčur, které dělají stíhačku "dobrou", prostě na T1 nenarveš (nebo tak draze, že to nikdo dělat nebude). Z tohodle pohledu to prostě jiný letadlo je. U těch Rakouskejch není problém v tom, jak si to objednali.

            Ale v tom, že ty zařízení do T2 jsou prostě s tou T1 nekompatibilní, takže s to letadlo nejde nikam posunout. A původní radar sice možná byl jeden z nejlepších neAESA radarů, ale holt je to dneska třicet let stará technologie.... A nejde jen o radar, jde v podstatě o všechno, včetně nový avioniky, kterou hardware z T1 neutáhne (a hardware z T2 tam jednoduše nenacpeš, takže bys muse dělat zakázkovou výrobu).

            ===

            Jinak ty AESA radary jsou dokonce tři :-)
            https://www.defense-aerospace....
            Ale myslím, že je všechny ve výsledku dělá leonardo
            https://www.thedrive.com/the-w...
            Jen Katar má nějakou starou verzi, Němci kupujou to, co teď je a UK chce "vzdušný zámky".
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            00:09 18.11.2020

            logik
            to jako vážně Tranche 1 není schopná pojmout do draku jinou avioniku a čidla? To je přece blbost, věci jako IRST nebo AESA radar se dají dát do draků všech mašin. Stačí se ...
            Zobrazit celý příspěvek

            logik
            to jako vážně Tranche 1 není schopná pojmout do draku jinou avioniku a čidla? To je přece blbost, věci jako IRST nebo AESA radar se dají dát do draků všech mašin. Stačí se podívat na upgrade starých F 16. (i když, co občas čekat od "euro" řešení problémů)

            UK nechce vzdušné zámky, ale chtějí opravdu využít všech výhod AESA technologie (proto tam má údajně něco být společného z radaru pro Gripen EF od Bae Systems, nejspíše signálové processory, zpracování, úpravy pro vedení elektronického boje v pořádném rozsahu). Anténu jako takovou pro všechny zmíněné projekty stavělo Leonardo.
            Hensoldt s Indrou jede na bázi toho co postavilo Leonardo, ale jde tam o to, že chtějí přenos technologií i k nim domů a podíl "domácího průmyslu." UK moc dobře ví proč jde jinou cestou.
            https://www.defensenews.com/gl...
            Skrýt celý příspěvek

          • Sandai
            10:16 18.11.2020

            U T1 možná nebude problém vyměnit samotné "krabice", ale kabely k nim. Pokud by se muselo vyměnit hodně kabelů, tak by to bylo neekonomické.

            U T1 možná nebude problém vyměnit samotné "krabice", ale kabely k nim. Pokud by se muselo vyměnit hodně kabelů, tak by to bylo neekonomické.

          • logik
            11:07 18.11.2020

            flanker:
            Ale jistě že dá. Jen tam
            a) nenarveš to, co je určený do T2+. Musl bys to tedy znovu vyvinout, prohnat testy, certifikacemi atd....
            b) na nový HW není avionika. Tedy ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker:
            Ale jistě že dá. Jen tam
            a) nenarveš to, co je určený do T2+. Musl bys to tedy znovu vyvinout, prohnat testy, certifikacemi atd....
            b) na nový HW není avionika. Tedy bys musel vyvinout i novou avioniku
            c) tu novou avioniku by neutáhl instalovaný hardware, musel bys teda vyměnit i hardware
            d) no a samozřejmě s tím absolvovat kompletní sadu testů, protože nová avionika

            Ve výsledku by z toho byl takový upgrade, kterej se na "pár letounech" evidentně nevyplatil. Teda, v okamžitých penězích to bude levnější, než koupit nový letadlo, ale když do toho započítáš to, že následujících třicet let budeš udržovat speciální verzi letadla, a že každou další modernizaci opět zaplatíš dvakrát, tak je levnější starý letadlo vyhodit či prodat nějakýmu "hejlovi" a koupit nový.
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            11:09 18.11.2020

            PS: A ad paralela s F-16. Ok, ale kolik je starých F-16 a kolik je EFT T1? U F-16 s vývojový náklady rozpouštěj snadno.

            PS: A ad paralela s F-16. Ok, ale kolik je starých F-16 a kolik je EFT T1? U F-16 s vývojový náklady rozpouštěj snadno.

          • flanker.jirka
            13:56 18.11.2020

            logik
            Ano, u sérii jako je F 16 se náklady rozpouští snadněji. Stejně tak se evidentně rozpouštějí slova, kterými kdysi naši západoněmečtí soudruzi argumentovali, že EFT ...
            Zobrazit celý příspěvek

            logik
            Ano, u sérii jako je F 16 se náklady rozpouští snadněji. Stejně tak se evidentně rozpouštějí slova, kterými kdysi naši západoněmečtí soudruzi argumentovali, že EFT představuje otevřenou platformou pro další růst schopností :-) A hádejte jakou Tranchi tehdy ČR nabízeli?
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            22:11 18.11.2020

            flanker:
            To, kolik se T1 prodalo a že T2 je bohužel nekompatibilní víme teď. Ono také třeba kdyby se prodalo více T1, tak se udělalo více práce na vzájemné kompatibiltě, protože ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker:
            To, kolik se T1 prodalo a že T2 je bohužel nekompatibilní víme teď. Ono také třeba kdyby se prodalo více T1, tak se udělalo více práce na vzájemné kompatibiltě, protože by se to vyplatilo. Když jich bylo pár, tak bylo levnější udělat řez. A?

            Prostě nějak vůbec nechápu, na co vlastně nadáváš. Jo, T1 se moc nepovedla, T2 je dobré letadlo, jen bylo dosud poměrně drahé. A? Že se někdo snažil prodat i letadlo, co se moc nepovedlo? To Tě překvapuje?
            Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        09:12 17.11.2020

        Německá ekonomika je bezpochyby výkonná, proto jim tam lítá sotva 50% z toho co si pořídili, že? :-)
        Situace Švédska je velmi podobná, verzí EF nahradí staré verze, tak jak je tomu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Německá ekonomika je bezpochyby výkonná, proto jim tam lítá sotva 50% z toho co si pořídili, že? :-)
        Situace Švédska je velmi podobná, verzí EF nahradí staré verze, tak jak je tomu v případě Typhoonu v Německu. Kde byly Typhoony, když Gripeny ve Švédsku začaly sloužit?
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          22:04 17.11.2020

          A vám bolo načo 72ks L-159 keď L-39 ešte mohli lietať?

          A vám bolo načo 72ks L-159 keď L-39 ešte mohli lietať?

          • flanker.jirka
            14:04 18.11.2020

            Miroslav
            Původní reforma armády počítala až 36 000 vojáky, L 159 měly být na jedné základně a na druhé mělo být 36 nadzvukových stíhaček. Přítrž tomu udělaly sanace velkých povodní ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Původní reforma armády počítala až 36 000 vojáky, L 159 měly být na jedné základně a na druhé mělo být 36 nadzvukových stíhaček. Přítrž tomu udělaly sanace velkých povodní v roce 1997 na Moravě a 2002 v Čechách.
            Ale je pravdou, že 72 L 159 bylo přemrštěné číslo, které tu chtěli pouze politici a Aero. Ale možná vás překvapí to, že díky modernímu radaru na palubě jsou naši piloti po taktické stránce mnohem lépe připraveni než u vás na Migu 29.
            A kde Alcy jsou? Jednak slouží v AČR, další v iráckém letectvu i v ostrém nasazení na CAS proti islámskému státu a pak slouží jako víceúčelové letouny pro výcvik v USA.
            Nelze spolu srovnávat letouny L 39 a L 159, první je cvičné s možnosti malých podvěsů, druhé je bojové s mnohem novější avionikou, víceúčelovým radarem, možnosti nosit i řízenou munici a poskytuje lepší situační povědomí než v případě L 39, Su 22 M4 nebo Su 25, které u nás nahradily.
            Skrýt celý příspěvek

    • apache
      13:08 17.11.2020

      Bez Tranche 1 by dnes nebyl Tranche 4.

      Bez Tranche 1 by dnes nebyl Tranche 4.