Stíhačky F-16 Block 70/72 pro Slovensko?

F-16C Fighting Falcon z 77. bojové perutě; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

Americké ministerstvo zahraničí, resp. Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency), ve středu odsouhlasila potenciální prodej 14 stíhaček F-16 Block 70/72 slovenskému letectvu.

Bratislava zatím o budoucnosti svého stíhacího letectva nerozhodla. Nicméně podle webu Defense News není neobvykle, aby americké ministerstvo zahraničí (z důvodu urychlení celé akvizice) rozhodlo dopředu o potenciálním prodeji. Například v roce 2015 DSCA schválila prodej vrtulníků Black Hawk (za cca 250 milionů euro) na Slovensko ještě před uzavřením tendru.

 

 

DSCA souhlasilo s prodejem až 14 stíhaček F-16 Block 70/72 na Slovensko v maximální ceně 2,91 miliardy dolarů. Maximální částka se schvaluje i pro případný další prodej leteckého vybavení a zbraní, aby se nemuselo absolvovat další schvalovací kolo. Podle slovenského ministerstva obrany je tak skutečná akviziční cena zhruba o miliardu eur (1,2 mld. dolarů) nižší. 

 

„Vnímejte prosím schválení nákupu nových stíhaček pro Slovenskou republiku Kongresem [následuje po schválení DSCA - pozn. red.] Spojených států amerických pouze jako formální akt. Následně vznikne konkrétní nabídka, kterou naše ministerstvo důkladně vyhodnotí a porovná. Máme vyčleněny finanční prostředky na modernizaci Ozbrojených sil SR, do které bychom se měli vejít,“ uvedl nový slovenský premiér Peter Pellegrini.

 

Součástí balíčku je až 16 motorů General Electric F110 nebo Pratt & Whitney F100, 16 radiolokátorů APG-83 AESA a související velmi komplexní provozní, logistické, výcvikové vybavení nebo pilotní výstroj. Potenciální prodej zahrnuje i 30 raket středního doletu AIM-120C7 AMRAAM, 100 raket krátkého doletu AIM-9X Sidewinder a až 150 kitů JDAM pro satelitem naváděné pumy a 400 „hloupých“ pum MK-82 nebo BLU-111 (pro kity JDAM). Dodejme, že jeden kit JDAM stojí 25 000 dolarů, AMRAAM cca 400 000 dolarů a AIM-9X 600 000 dolarů a puma Mk.82 více než 2000 dolarů.
 

„Slovensko těmito letadly hodlá nahradit stávající flotilu stíhaček MiG-29,“ uvádí DSCA. „Současné slovenské stíhačky nejsou interoperabilní s americkými nebo regionálními spojenci. Nákup F-16 poskytne Slovensku schopnosti letounů čtvrté generace, které jsou interoperabilní se Spojenými státy a NATO.“

 

Slovenské letectvo se již několik let snaží najít náhradu za 12 stíhacích letounů MiG-29. Rusové dokonce nabízeli nejnovější MiGy, což ale Bratislava kategoricky odmítla. Mezi hlavní kandidáty patří F-16 a švédská stíhačka JAS-39 Gripen od firmy SAAB. Za pozornost stojí, že oba dva letouny jsou hlavními soupeři i u obřího indického tendru, což může mít z politického hlediska jistý význam.

 

Infografika: F-16 Block 70/72 / Lockheed Martin
 

O vítězi může teoreticky rozhodnout prohlášení slovenské vlády ze srpna 2017, ve kterém se Bratislava zavázala nakupovat především evropské zbraně. Nicméně podle informací Deníku N se však se švédskou nabídkou již nepočítá. Vyjednávači ministerstva, v čele s generálem Danielem Zmekem, údajně vážně jednají jen s Američany.

 

Bratislava plánovala za nákup 14 víceúčelových stíhaček vydat maximálně 1,32 miliardy dolarů. První stíhačky chce Slovensko získat před koncem roku 2019, kdy končí životnost MiGů-29. V opačném případě budou muset převzít ochranu nad slovenským vzdušným prostorem letouny NATO, resp. české Gripeny díky v lednu podepsané dohodě o společné ochraně vzdušného prostoru.

 

Nyní slovenský ministr obrany a jeho tým budou porovnávat švédskou a americkou nabídku a následně doporučí slovenské vládě vítězné řešení. Slovenská vláda následně rozhodne o vítězi.
 

Kongres USA bude v nejbližších dnech [viz vyjádření Pellegriniho v úvodu - pozn. red.] na základě požadavku slovenského ministerstva obrany schvalovat nabídku na nákup stíhacích letounů F-16 pro Slovenskou republiku, uvedla mluvčí slovenského ministerstva obrany Danka Capáková.
 

Původně se mělo o vítězi rozhodnout již v záři minulého roku, ale ministr Gajdoš si vzal dalších šest měsíců pro konečné rozhodnutí.

 


F-16 Block a F-16V Viper získají i zbrusu nový kokpit. 

 

F-16 Block 70 je nejmodernější verze F-16 a je často volně zaměňována s verzí F-16V, ostatně přídomkem „V“  je označen i Block 70 přímo ve zprávě DSCA. Technologicky jde o stejné letouny, ale označení F-16 Block 70 získají nově vyrobené stíhačky a  F-16V Viper je modernizační program současných F-16.
 

V obou případech je kličovou technologií špičkový radar APG-83 od firmy Northrop Grumman. APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z radaru APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman radary APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.
 

Radar APG-83 (oproti starším radarům F-16) kromě vyššího výkonu, odolnosti proti elektronickému rušení a nižší ceny, nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

 

Zjednodušeně řečeno – APG-83 dokáže objevit, sledovat a identifikovat mnohem rychleji větší počet cílů na mnohem větší vzdálenosti. Radar má také schopnost detailního mapování země, což umožňuje přesnou identifikaci pozemních cílů (tanky, BVP, atd.).

 

Zdroj: Dennik NDefense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách

Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského ...

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Chorvatsko koupí stíhačky F-16 z Izraele

Chorvatsko nakoupí 12 olétaných izraelských stíhaček F-16C/D Barak za 500 milionů dolarů. V ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 10
  • Jirosi
    19:54 13.12.2018

    Kupovat Gripeny je jako kupovat "avie" před WW2. Když by byla možnost rovnou pořídit "Spitfire".

    Piloty máme vycvičené to je sice pravda, ale na v NATO nevyskytující se letadla. Takže bojově jsou reálně k ničemu.
    Pokud by byli vycvičeni na F-16/F35/EF/Ra, tak po krátkém kurzu mohou dostat náhradní letoun od spřátelené země.

    Tedy k volbě Slovenska 100% +1. A přát jim jen spousty letových hodin bez nehod.

  • Luky
    16:57 10.10.2018

    Je to pecka, s F-19 lítám v paralelním dosmíru doteď (dokonce jsem si v ní změnil geometrii na F-117 a databázové modely od Maxe Remingtona III si prokrastinuji v CADu :)

    http://i844.photobucket.com/al...
    Angličtina asi néjni nejvíc STANAG, ale překrásný model MiGu 23 a Kremlina (Kuz) to snad kompenzuje (doteď jsem nepochopil, k čemu potřebujeme víc jak 16 barev)....

  • Flader
    15:21 10.10.2018

    Slovenské VzS prišli o lietadlo L-39. Zrútilo sa medzi Sliačom a Kováčovou do neobývanej oblasti. Podľa doterajších informácii sa obaja pilot stihli katapultovať a mali by byť v poriadku.

    http://www.teraz.sk/slovensko/...

  • Nesher
    14:59 18.08.2018

    Jo jo, zvlášť ta F 19 je pecka. :-)

  • tryskac
    14:51 18.08.2018

    cerstve informacie!

    https://www.vydavatelstvo-mps....

  • Luky
    15:57 15.07.2018

    Dost zásadní je, kolik vás bude ještě stát letová hodina.

    Mohli jsme lítat všude kam jsme chtěli. Hodiny bylo potřeba vylétat, takže nikdo nic neškrtil (docela podstatné).

    Vzhledem k tomu, že kontrakt byl uzavřen v korunách, je celkem sranda, že jsme si jich za poslední 4 roky vytiskli 2 bilióny a ještě náš kurz posílil...

    2000 mld - 20 mld (nebo47) = ehm ehm
    tím samozřejmě neříkám, že to bylo zadarmo

  • darkstyle
    14:52 15.07.2018

    Prave som sa dozvedel, od starlight ze vas zatial stali gripeny aj s dokocenim najmu do roku 2027 46,76 mld. korun..
    Tazko povedat kolko to je eur, niekde medzi 1.5 az 2 mld eur..

    A ako pise starlight na strane 17 stale cakate na strelecke kontainery a link 16 a schopnost nicit pozemne ciele.. ako pise rok 2019, 2020?

    Neviem co je to dobry kauf, ani my nebudeme platit naraz, ale zaplatime do 7 rokov..
    Vy si to rozlozite na 20 rokov plus Vam ostanu suciastky ktore si mozte nechat, my zas za tu istu sumu dostaneme stihacky, ktore musime servisovat ale po 30 rokoch ich zase mozme odpredat dalej
    Ste obmedzeni kolko hodin mozte nalietat, kam mozte lietat..

  • Clanek
    18:41 11.07.2018

    Jara:"Už jsem to tady několikrát..."

    Naprosty souhlas, vyzbroj pesaka je proste zaklad.

  • Jara
    16:33 11.07.2018

    Tryskáč
    Ano asi jsme nikdo nezažily v ČR zakázku bez korupce.... a to myslím vysvětluje vše

  • Jara
    16:30 11.07.2018

    Už jsem to tady několikrát psal 8x8, 4x4, Viper ano nic proti( až na tu Turru)ale něják nechápu proč se Slováci stále drží SA58 to 58 je rok zavedení, opravdu je vhodné když se utrácí těžké peníze mít jako základní výzbroj něco co je dvakrát starší než většina mužů OSSR?

  • skelet
    15:43 11.07.2018

    Luky: tak nějak. Ono to srovnání ČR vs SR je v tom, že se to děje nyní. Pokud Slováci dotáhnou své nákupy, tak nás de facto doženou, respektive budou trošku napřed, ale to bude dáno rozdílem času mezi českými a slovenskými nákupy.
    Tryskac: proč to bude pro nás dobře, že si koupíte F-16V? Minimálně kvůli tomu, že budeme vědět kolik stojí provoz F-16V v počtech, které budeme provozovat i my.

    Za mě by bylo asi fajn, kdyby si český a polský ministr obrany sedli a začali domlouvat tendr na bojové letouny s dodáním r.2027.

  • Flader
    14:54 11.07.2018

    Osobne sa mi celkom pozdáva plán veliteľa VzS. Do nových lietadiel nových pilotov. Pokiaľ naozaj Američania sú schopný a hlavne ochotný v cene urobiť ich komplet výcvik so všetkým, tak prečo nie. Síce lietadlá prídu o par mesiacov neskôr ako prípadne Gripen, ale prídu s po všetkých stránkach vycvičenými pilotmi.

  • mikojan29
    14:48 11.07.2018

    Konečne sa rozhodlo a myslím si, že z tohto súboja po všetkých stránkach pre lepší typ lietadla. Stredné vrtuľníky a Spartany už sú, ešte ich postupne dovybaviť tým, čo by mali mať aby boli naozaj vojenské (systémy sebaochrany, zbraňové systémy), húfnice sú odsúhlasené, RL by sa mali vybrať do roka, doriešiť a objednať 8x8 a 4x4, začať pripravovať obmenu L39 a doriešiť aj vrtuľníkové letectvo (hovorilo sa o LUH -Bell 429, H145M...). Samozrejme nezabúdať na všetko ostatné a hlavne nie na vojakov a osobnú výstroj a výzbroj, lebo Sa vz. 58 aj keď je stále účinná zbraň, má svoje najlepšie roky za sebou.
    Ono táto správa by mohla byť aj vzpruhou pre letecký a pozemný personál LZSL do bližšej budúcnosti.

  • Luky
    14:33 11.07.2018

    Panduři slouží a plavou, něco bylo i venku. Plamen plamení a v budoucnu může plamenit i na jiných strojích. Téčko sloužilo, cvičilo tankány a jezdilo na cvičení do Němec. L-159 slouží a dělá nám jméno v Iráku. Neviděl bych vše tak tragicky, každý kdo kupuje první, se dostane do stavu, kdy má něco staršího/horšího/ne-ideálního.

    Věřím, že Bevka dopadnou slušně.

  • RiMr71
    14:32 11.07.2018

    ...tak já si myslím, že je zřejmé, kde je unás zakopaný pes... dokud z toho něco nekápne pro svěřenecké fondy premiéra a jeho gang, Strnada a jeho gang (včetně loutkovodičů loutky na Hradě), tak nic... tragéd Žilka, po něm ta blonďatá událost... tahle vláda taky nebude žádný tým s jasným cílem co se týče naší obranyschopnosti a NATO směřování, tam budou cíle úplně jiné...
    ...no špatný to bylo a ještě horší to bude...

  • Rase
    13:57 11.07.2018

    Ať už jsou ty nákupy OSSR jaké jsou (ty okecávky jsou opravdu bídné), ale ve výsledku dostanou vojáci velice kvalitní techniku. Black Hawk je myslím dobrým příkladem, to samé Spartany, F-16V, těžké houfnice a u Patrií to je obdobné. Oproti tomu MO ČR, vždycky hodně koume, ale ve výsledku upřednostní horší z možností a s odstupem se naše rozhodnutí ukazují jako nešťastní (Pandur II, Plamen, T-72M4CZ, plán zmodernizovat si Mi-35 a do uvozovek dám i vývoj L-159 atd.). Na top úrovni máme akorát tu pěchotu a speciály - to ale není dost
    ps. aby to u vrtulníků nedopadlo nakonec tak, že koupíme ty Black Hawky taky...

  • Flader
    13:42 11.07.2018

    Rase, ja si myslím, že to tak aj bude. Že ako RL technika budú na Slovensku "žirafy".

  • tryskac
    13:42 11.07.2018

    Takto u nas budu podozrenia z korupcie, lobbingu a akehokolvek nekaleho spravania, ale v konecnom dosledku tie riesenia budu technicky OK. Samozrejme mozte namietat, ze to ci ono nie je vybavene doplnkovou vybavou ako by malo byt, ale vzdy lahsie dokupite napr. sebaobranne systemy na UH60 a SPARTAN, ako nafuknete CASU aby uniesla o 2t navyse...

  • Clanek
    13:42 11.07.2018

    Tendr byt nemusel, pokud byl tak mel byt transparentni a tim nemyslim zrovna sirokou verejnost, ale parlamentni komisi vcetne sirokeho zastoupeni opozice. Pokud by toho nebo onoho navrhla takova komise na zaklade siroke shody, pak nemam problem s tim, ze se verejne nic propirat nebude.
    Takhle tam ale vzdycky bude pachut toho o co mohlo jit atd. Kazdopadne OSSR nove a hlavne zapadni nadzvuky potrebuje, F-16 je za me v souctu vlastnosti lepsi volba nez gripen C/D, gripen E/F nam nikdo nenabizel, MiGy 29 diskvalifikuje nase smerovani => vybralo se nejlip jak mohlo. Ted zabezpecit rozumne mnozstvi AA munice a pripravit treba za 5 let nakup i AG munici (nema smysl kupovat kompletne vybaveny stroj, vcetne zamerovacich kontejneru, kdyz se nebudou pouzivat, ale taky nema smysl nakoupit vsechno hned, kdyz ted nebude cas s tim cvicit).

    @Rase, znovu, zatim bych netleskal. Zatim z toho co jste vypsal je jisteho kdyz dobre tak 1/4, a to ta krute nejlevnejsi 1/4. Chleba se zacne lamat az ted a tak za 5 let si muzeme rict jestli jde SR rozumnym smerem, nebo smerem CR (spousta slibu, malo akce).

  • tryskac
    13:40 11.07.2018

    Rase: mate pravdu. Ale ja naozaj netusim, kde sa u vas stala chyba. Vybavili ste sa Pandurmi, CASAmi, vrtulniky tiez v cajku este z deblokacii, GRIPEN OK, RBS70 tiez fajn. To vsetko bolo ale pred 15rokmi.

    Podla mna problem bol v tom, ze vzdy ked sa malo nieco vyberat, vybralo sa technicky nie najpresvedcivejsie riesenie z toho co bolo zvazovane. CASA vs SPARTAN, PANDUR vs PATRIA. Vzdy si lobbisti dosiahli svoje, co by nebolo tak na skodu, ako skor to, ze to nebolo to naozaj technicky lepsie (hoci aj drahsie). A odvtedy politici dostali strach a teraz sa uz boja kupit v podstate cokolvek.

  • Rase
    13:31 11.07.2018

    tryskac:
    souhlasím. Už jen zbývá, abyste nákup radaru přihráli SAABu, jako držhubné místo Gripenů a máte vybavenou armádu hodně kvalitními věcmi. Ono tak jak říkáš, u nás se akorát kecá, opravuje zadání, vypisují tendry, ale nic nekupuje. OSSR má teď našlápnuto hodně dobře - budou nové 8x8, nové houfnice 155 mm, nové těžké 4x4, radary, F-16V. Oproti tomu AČR se furt plácá na místě

  • Flader
    13:24 11.07.2018

    Tak už je to aj na stránke MO SR:

    http://www.mosr.sk/42280-sk/vl...

  • Flader
    13:17 11.07.2018

    Takže materiály bol na vláde schválený:

    https://rokovania.gov.sk/RVL/N...

    Utajovaná časť bez pripomienok, verejná s pripomienkou. Takže asi bude treba počkať na oficiálne vyjadrenie po jednaní vlády.

  • kazd
    13:12 11.07.2018

    Flader: dost pochybuju, že v té utajované části je něco ve smyslu
    "jednali jsme s dodavateli (AA, AG, link16 atd) a po dovybavení na úroveň F16 je pevna cena gripenu tolik a tolik."

    Tryskac: protoze
    a) švédum může lepit, že stejně dopadne tendr na konci 20 let v ČR a Švédi těch zákazníků zase tolik nemají
    b) další reference na F16 v našem okolí včetně proběhnutí tendru atd..

  • Flader
    12:33 11.07.2018

    Tender byť nemusel, 3 roky sa jednalo len so Švédmi a nikomu to nevadilo. Akonáhle už Švédi mali konkurenciu vo výbere začala tá pravá mediálna komédia.

  • tryskac
    12:28 11.07.2018

    sice neviem v com moze byt pre CR lepsie, ked si SR vyberie jedno alebo druhe, ale to je v podstate jedno. Ide o to, ze F16 70/72 je naozaj lepsie lietadlo ako Gripen C/D. Orientacia na USA ma vo svete vacsiu vahu ako orientacia na SWE. Tender je to pro-forma, skratka sa chcelo vybrat USA riesenie, patrne po dobrych skusenostiach s UH60M. Keby sa dalo, najradsej by ziaden tender nebol, kedze byt musi, tak je aspon pro forma. Vzdy lepsie ako v CR, kde su tendre na vsetko a nakoniec nie je nakupene nic...

  • Flader
    12:19 11.07.2018

    kazd, tak ona je toto len jedna časť materiálu. Táto verejná je skôr určená pre širokú verejnosť. Samotné čísla sú v tej utajenej časti.

  • kazd
    12:12 11.07.2018

    Trapná je na tom úroveň materiálu.
    Je to na úrovni když obejdu showroomy a stěžuju si, že v jednom neměli motor co jsem chtěl otestovat - OK, nemá každý dealer aut všechno..
    Tohle je ale zakázka, která se řeší x let.
    Takže nemůže být v zdůvodnění "nabídka neobsahovala, muselo by se přikoupit".
    Buď si to dokoupení měli sami z MO poptat a nacenit, nebo to měla být podmínka účasti v tendru = chceme mít nabídce Meteor nebo AIM-120 C-7 resp. AA s takovými parametry --> nenabídnete = jste vyloučeni.

    Aby bylo rozuměno - pro ČR je podle mého lepší, když slováci vezmou F16, ale úrovaň tendru vzhledem k ceně je zoufalá a nemáme si co závidět...

  • Luky
    12:03 11.07.2018

    @tryskac
    Teď máme myslím těch 24ks Amraamů, že by chtěli nakupovat ještě Meteor jsem zatím neslyšel. Pokud by chtěli vlastnit víc BVR střel, byla by to logická volba.

  • Clanek
    11:54 11.07.2018

    Nepropadal bych optimismu. Co se ted deklaruje je jedna vec, ale pocita se az to co se podepise. Podle me je dost dobre mozny scenar:

    1) Vybere se F-16, protoze je za A) lepsi => zadny politik ve skutecnosti tohle neresi, ale hodi se jako duvod, a za B) je k dodani pozdeji => a to se vladnouci strane hodi moc a moc (prodlouzeni MiGu)
    2) Vybere nerovna se podepise, uzavrou se nejaka memoradna o porozumeni atd., ale do plneni zakazky jeste prece daleko a dalsi 1-2r se nic nepodepise.
    3) A protoze se nic nepodepise hned, tak se rozhodne nic nepodepise ani pred volbama, protoze tento obchod smrdi transparentnosti a co smrdi transparentnosti nesmrdi vsimnym => cert to vem co bude, hlavne si pred volbama nerozhadat volice takovou velkou utratou na "zbytecnosti". Nejaky balicek pro duchodce, zvedani platu zdrav. sester nebo jine populisticke gesto, to je to prave kde je potreba pred volbama utracet.
    4) A tak se dost mozna stane ze ani za ty 3 roky nebude nic noveho, MiGy se prodlouzi znovu (a jeste mastneji) a rozhodnuti se necha salamounsky na novou vladu.

    PS: Neoperoval bych s tim jak se osvedcil Gripen v CR, nebo kolik stoji Gripen (zazemi, letova hodina, vycvik u svedu) CR. Pristup Svedska v "boji o prodej na Slovensko" zatim ukazuje leda to, ze o tu zakazku svedove spis nestoji => tak se dost pravdepodobne ani cenove podbizeli => aby nakonec ta letova hodina Gripenu v pripade TETO KONKRETNI nabidky vazne nebyla drazsi nez nabizena cena hodiny v F-16. Obecne je to blabol, ale do toho co je vazne na stole ted, v pripade Slovenska, nikdo z nas nevidi.

  • Luky
    11:50 11.07.2018

    "Riadené rakety vzduch – vzduch (A-A) krátkeho dosahu (AIM-9):
    Obidve lietadlá sú schopné niesť riadenú raketovú muníciu krátkeho dosahu (AIM-9) s infračerveným samonavedením.
    Lietadlo F-16 je schopné niesť 6 ks AIM-9X/II, ktoré predstavujú najnovší model riadenej rakety krátkeho dosahu s infračerveným samonavedením na ničenie vzdušných cieľov.
    Lietadlo JAS-39 je schopné používať 6 ks AIM-9M-9, t. j. staršia verzia rakiet. Obstaranie riadených rakiet AIM-9M-9 predstavuje vynaloženie ďalších dodatočných nákladov. Novší model riadenej rakety AIM-9X/II nie je na lietadle JAS-39 integrovaný.
    Riadené rakety vzduch – vzduch (A-A) stredného dosahu (AIM-120):
    Obidve lietadlá sú schopné niesť riadenú raketovú muníciu stredného dosahu (AIM-120) s aktívnym rádiolokačným navedením.
    Lietadlo F-16 je schopné niesť 6 ks AIM-120 C-7, ktoré predstavujú najnovší model riadenej rakety stredného dosahu s aktívnym rádiolokačným navedením na ničenie vzdušných cieľov. Lietadlo JAS-39 je schopné niesť 4 ks AIM-120 C-5, ktoré predstavujú starší model riadenej rakety stredného dosahu s aktívnym rádiolokačným navedením na ničenie vzdušných cieľov.
    Riadené rakety AIM-120 predstavujú hlavný prvok výzbroje moderných taktických lietadiel. Umožňujú pôsobiť na vzdušné ciele za hranicou vizuálneho kontaktu a znižujú tak pravdepodobnosť straty vlastného lietadla počas vzdušného boja na viditeľnú vzdialenosť. Väčší počet tohto typu riadených rakiet umožňuje efektívnejšie vedenie vzdušných operácií vo význame pôsobenia proti viacerým vzdušným cieľom. Vzdušný priestor je tak možné chrániť efektívnejšie a to aj s menším počtom lietadiel. Súčasne je možné udržať vzdušnú nadvládu počas dlhšej doby.
    Obstaranie riadených rakiet AIM-120 C-5 u lietadla JAS-39 nie je predmetom ponuky a predstavuje vynaloženie ďalších dodatočných nákladov. Novší model riadenej rakety AIM-120 C-7 nie je na lietadle JAS-39 integrovaný. "

    Ignorance existence Iris-T, C-7 není nejnovější model (to je D), ignorance existence Meteoru.
    Opravdu bych rád viděl cenu, kterou nabídli Švédi.

  • asdf
    11:36 11.07.2018

    luky > V tej tvojej cene porovnavas AIM-120D voci Meteouru.
    K F-16 budeme kupovat AIM-120C7.

    Napr. cesi k svojim Gripenom kupovali v roku 2004 AIM-C5 za cenu 20 mil. ceskych korun. Neviem aky bol vtedy kurz dolar, ale dnes to vychadza okol 800k dolarov za strelu. C5 sa uz nevyraba a C7 Gripen nema integrovane.

    Takze podla tych tvojich cien jeden Meteor stoji 2 miliony$ voci mozno 1 mil za C7.
    Takze podla mna to nie su zrovnatelne ceny. Podla tych cisel je Meteor tak dvojnasobne drahsi.

  • tryskac
    11:36 11.07.2018

    Ze ta sprava nie je celkom fit som si vsimol hned ako som ju cital. Druha vec je ale, ze napr. porovnanie rychlosti, resp. vytrvalosti jednotlivych lietadiel asi blabol nebude a tam je rozdiel naozaj markantny.
    Max rychlost v A2A konfiguracii 2.0M vs 1.4M...
    Mozno tunajsi odbornici to vedia lepsie ako ludia na MO SR (to by som ani nebol prekvapeny), ale predpokladam, ze na sprave pracovali aj ludia zo VzS OSSR a ti sa uz do problematiky predpokladam rozumeju.
    Ta sprava ale poukazuje na iny fakt. To ze je METEOR povedzme vykonnejsi ako AIM 120C7 nikto nemusi spochybnovat, ale v srpave sa uvadza, ze dodavka tychto komponentov NIE je predmetom zmluvy dodavky - musela by byt riesena samostatne, z coho by vyplyvalo zdrzanie a narast ceny.
    Dalej bol porovnavany vycvik a tam su tiez znacne rozdiely. Takze netreba brat spravu len ako porovnanie lietadiel, aj ked aj tam je velmi zaujimave citanie, ale ako porovnanie "platforiem" a tam to je este zaujimavejsie. Napriklad Svedi do vycviku nezahrnuli vycvik tankovania za letu, USA ano. Letova hodina tankeru KC10(135) stoji cca 100000USD...

    Ked sa ale opytam, ma CR integrovane METEORY? Planuje sa ich nakup?

  • Luky
    11:21 11.07.2018

    Nemyslím, že je Meteor mnohem dražší (řekl bych velmi srovnatelně):

    "The cost of procuring Meteor is hard to come by. Limited figures came to light in Germany in 2013. The Luftwaffe will acquire 150 missiles at a cost of around $323 million, plus a further $175 million for integration. That compares favorably with a price tag of $423 million for 180 AIM-120Ds, which the Pentagon paid in 2012."

    Od té doby byl už někde modernější materiál a myslím, že vycházel ještě trochu lépe. Možná to byla cena v nějakém článku na AN. Každopádně když se Slovensko ve svých proklamacích zavazuje nakupovat evropské zbraně, je ignorance výkonnější evropské střely, která je integrovaná do Gripenu CD za srovnatelnou cenu s Amraamem celkem trapas.

  • KOLT
    11:08 11.07.2018

    Luky, obecně souhlas, klasické řeči pro zdůvodnění toho, co už mám vybráno. Jen k tomu Meteoru – jasné, ale on je také mnohem dražší než C-7, čili tohle význam skutečně má. Osobně to považuju za jednu z největších nevýhod Gripenu v současnosti.

  • Luky
    10:39 11.07.2018

    @kazd
    Jo, já to četl včera v noci - tuhle hlášku (taky zaujala) jsem zahrnul do poznámky "ignorance stran údržby". Vypíchnu 1,6 x nebo kolikrát silnější motor, ale nikde se to na nákladech neprojeví (i kdybych ignoroval filozofii Gripenu a to, že ho posuzuju bez AG).

    Procentuální hodnocení jim přeze všechno nevyznívá tak bombasticky, jak by potřebovali, tak to dohánějí....

  • kazd
    10:33 11.07.2018

    mě spíš zarazilo tohle

    "Celkové finančné náklady v súlade s predloženými návrhmi zmlúv po prepočte na zabezpečenie 10 ročnej prevádzky lietadiel F-16 Block 70/72 sú približne rovnaké ako celkové náklady na zabezpečenie 10 ročnej prevádzky lietadiel JAS-39C/D."

    JAS 2100 hodin + bez AG
    F 16 2520 hodin + s AG

    Ať si koupí F16, ale dát do vlády takový blábol.....
    Kdyby vám doktor s takovou kvalitou práce něco operoval....

  • Luky
    10:20 11.07.2018

    Ten materiál bije do očí a je jasné, co předem chtěli. Vedle takovýchto hlášek:

    "S možnosťami, ktoré lietadlo F-16 Block 70/72 ponúka, sa jedná prakticky o nové lietadlo, pretože lietadlo F-16 Block 70/72 ponúka vysokú bojovú hodnotu a bude ešte niekoľko desaťročí viac ako vyrovnaným protivníkom lietadlám 5. generácie."

    ...a podobně zavádějících poznámek jako: "Konformné nádrže pritom neznižujú výkonové parametre lietadla."

    Je to znát při drbání Gripenu a adoraci F-16, ignoranci stran údržby a oproti tomu zveličování výhod F-16 (např má C-7 ale u Gripenu musíme platit, přehlížení Meteoru)...velmi tendenční a do očí bijící.
    Nezpochybňuju volbu jako takovou, ale je to "dobrej matroš".

  • KOLT
    21:29 10.07.2018

    Fakt bych je OSSR přál!

  • Flader
    21:17 10.07.2018

    Tak zatiaľ je to len to, čo chce MO. Zajtra to na vláde môže aj nemusí prejsť. Takže to môže skončiť ešte všelijak. Inak ten materiál verejný je celkom dobré čítanie. K informáciám ktoré boli zverejňované v našich médiách pridáva aj to "za B" .

  • mafky
    19:02 10.07.2018

    Flader, konecne dobra sprava (hned mam lepsi den :D)

  • Flader
    18:23 10.07.2018

    Tak je to oficiálne vonku, MO chce F-16V:

    https://rokovania.gov.sk/RPO/M...

  • jani11
    20:31 03.07.2018

    Pan Pellegrini sa dnes krasne populisticky vyjadril,ze nam stihacky netreba

  • Flader
    20:36 18.06.2018
  • PavolR
    20:27 18.06.2018
  • mikojan29
    07:37 23.05.2018

    Len informačne.

    https://spravy.pravda.sk/domac...

    Neviem, ako je so zo Saabom, ale od nich je informácii veľmi stroho.

  • Flader
    13:05 19.04.2018

    Tu je info od nášho MOSR:

    http://www.mosr.sk/41721-sk/sl...

  • sgtlk
    12:58 19.04.2018
  • hurvo
    19:18 17.04.2018

    je pekne ze pan v tom clanku ani raz neklamal, ale vysledok je aj tak rovnaky. obhajit neobhajitelne rozhodnutia a pochvalit nepouzitelne vyrobky.

  • Jura99
    17:57 17.04.2018

    Alpacino36: i kdyby byl 2A42 dokonce lepší (jako že není), tak na nově zaváděném vozidle armády NATO nemá ani nějakým omylem co dělat. Je to sovětská ráže, sovětská munice, a jak známo, dnešní Rusko je potenciální nepřítel.

Stránka 1 z 10