Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

Dvoumístná stíhačka F-16; větší foto; ilustrační foto / Lockheed Martin

I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým letounem americký stíhač F-16 Fighting Falcon. Navíc podle výrobce letounu, americké firmy Lockheed Martin, stávající uživatelé budou v nejbližších letech chtít modernizovat minimálně 500 stíhaček F-16.

Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun na světě. Celkově bylo vyrobeno 4500 letadel. Dnes stále létá 3000 stíhaček F-16 ve 25 zemích světa. 

V současnosti Lockheed Martin vyrábí posledních 15 stíhaček F-16. Výroba probíhá v texaském závodě Fort Worth, který však postupně přechází na výrobu letadla F-35 Lightning II.

Americká firma však stále bojuje o získání nových zakázek. Aktuálně se mluví o Kolumbii, Filipínách, ale i Polsku.

Lockheed proto nabízí stávajícím i novým zákazníkům nejnovější variantu stíhačky označovanou jako F-16V “Viper”. Na standard “V” lze modernizovat starší F-16 nebo vyrobit zcela nové stíhačky “Viper”.

“Vzali jsme technologie z F-22 a F-35 a vložili je do F-16,” vysvětluje přednosti F-16V Randy Howard, obchodní ředitel pro prodej F-16. “Poslední dostupnou verzí je F-16V - jedná se o modernizační program stávajících F-16 a přirozený krok pro stávající i nové zákazníky této stíhačky.”

Klíčovým prvkem verze "V" je zcela nový radar Northop Grumman APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. Radar kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

Instalace radaru nevyžaduje žádné úpravy draku letadla, lze tak zpětně vybavit i starší verze F-16 A/B a F-16 C/D. Podle Northrop Grumman přináší SABR „podstatný skok ve schopnostech“ skrze radarové schopnosti stíhačů páté generace.

Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace. 


F-16 létá již 40 let a několik dalších desítek dekád bude létat.

“Radar shromažďuje spoustu dat, to znamená, že jsme přidali vysokorychlostní datovou síť a nový počítačový systém abychom umožnili proudit informacím do nových displejů v kokpitu stíhačky,” vysvětlil přednosti stíhačky Howard. ”Rychlost a hbitost F-16 je skvělá, ale v hodně případech to je o informacích proudících do kokpitu -  takže pilot se musí dívat na displeje, aby přijal taktické rozhodnutí.”

Data se u F-16V zobrazují na novém centrálním středovém displeji o rozměrech 6x8”. Hlavnímu centrálnímu displeji sekunduje dvojice menších displejů po stranách a nový průhledový displej.

Podle Howarda Lockheed má již nasmlouvanou modernizaci 300 stíhaček F-16 na standard “Viper”. Vylepšení svých “ef-šestnáctek” si objednala trojice zákazníků, jejich jméno ale firma tají.

Nicméně podle dřívějších zpráv hodlá modernizovat 145 stíhaček F-16A/B Taiwan a 134 stíhaček KF-16C/-D Jižní Korea. Třetí zákazník je neznámy.

Cena nejmodernější verze F-16 se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) - v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.

Zdroj: FlightGlobal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Henrich7
    06:10 19.09.2016

    Strategist, pokiaľ ja viem F15 nahradzuje F22 Raptor. Aj keď firma začína vyrábať aj nové verzie F 15SE (silent eagle) v stealth prevedení. Myslím ale že tie sú hlavne pre export.

  • Bajkal
    12:28 18.07.2016

    Neviete ako to je okolo nákupu stíhačiek pre vzdušné sily SR ? Niekde bolo spomenuté, že sa plán odkladá na rok 2019 ale nič konkrétnejšie o aký typ sa má jednať Gripen vraj to nebude.

  • Shania
    11:18 18.07.2016

    Gorn: tvoje kritika videa je oprávněná a zcela s tebou souhlasím, že minimálně pro nás by bylo lepší popsat tu animaci…. Na druhou stranu my dobře víme, co ty keci ve videu skutečně znamenají a pro nás to video není určené…. A i když bych byl rád za nějaké podstatně složitější vysvětlení (ale to pravděpodobně kvůli utajení v dohledné době nedostaneme).

    Nicméně pořád to video dává alespoň základní demonstraci rozdílu mezi generacemi a dávám ho sem, protože jsou tam (pro někoho) nové informace, např. CEC, datalinky, sensor fusion, obratnost (tohle je snad poprvé, co to řekli v PR videou na rovinu, že F35 je obratný stroj).

    Před pár týdny jsme sem dál dlouhý překlad z konference o 5 generaci, to je podstatně lepší materiál, ale kolik lidí si to tady vůbec přečetlo než se to nenávratně ztratilo v diskuzi? Většina lidí si radši, pokud vůbec pustí pár minutové video.

    BTW: To co jsi napsal mě k tomu videu stejně dobře mužeš napsat k článku pod tím o REB, k naprosté většině článků na tomto webu o nových zbraních. Skoro všechno vychází buď z PR oznámení výrobce nebo armády a pak je to navíc zhoršeno úvahami novinářů z webů nebo blogerů.

    Ale s tvrzení, že se pilotům nedá věřit nesouhlasím … aspoň ne podle tohoto příkladu… Protože i když je to zjednodušen až na kost, je to v podstatě výsledný efekt.

    Tohle je PR video pro širokou veřejnost, pro lidi co o F-35 ví akorát to, že není obratná a prohraje i s F-16 a stojí bilion dolarů.
    Vzhledem k tomu, že i dost velká část lidí má obrovské problémy pochopit některé základní věci, je podle mě naprosto v pohodě pro tento typ lidí říct, že je něco v podstatě neviditelné (obzvlášť když se tento typ lidí dělí na dvě kategorie: letadlo je neviditelné a nebo stealth nefunguje) pro nynější radary, minimálně pro střelecké radary a jiné senzory v dnešních strojích neumožnují detekci a navádění zbraní na větší vzdálenosti.
    Takže prakticky pro dnešní PVO a obzvlášť letadla je F-35 neviditelná (samozřejmě, že při zachování správné taktiky, taky v té animaci se vyhýbá známým senzorům protivníka a neletí skrz ně) a F-35 bude mít v naprosté většině případů benefit toho, že první zpozoruje, podle toho manévruje do výhodné pozice (např. mimo oblast kterou má pokrytou senzory) a vystřeli na protivníka.

    Jinak jsem si vším, že LM test piloti rádi o F35 mluví o tom, že je neviditelná pro radary. OT a operační piloti radši říkají, že snižuje detekční vzdálenosti. Nebo že Stealth je enabler, co jim umožní jít tak kam by jinak nemohli.


    Pár F-35B (asi 6) lítají po dvou na cvičení redflag, takže snad brzo budou nějaké nové informace.

  • Gorn
    07:30 18.07.2016

    Shania: naprosto nechápu proč linkujete to PR video od LM. Viz kapitola "stealth" maník rovnou otevře "what stealth means is that basically you're invisible to radar..." a pak to korunuje "...everything is based on radar detection. So if you're invisible to radar, than you're invisible to everyone"
    To jsou prostě kecy, kdyby naférovku popsal tu animaci co je ve videu, je to zjednodušené, tak aby to každý pochopil, a určitě lepší než říct "F35 je neviditelná"

    Mimochodem jediné co tohle video krásně ukazuje je jak se některým prohlášením z úst pilotů F-35 vůbec nedá věřit.

  • Shania
    09:28 16.07.2016

    Pr video od LM popisující rozdíl mezi 4 a 5 gen
    https://youtu.be/4hPgaDaSMuE...

    A článek o reb od BAE

    http://breakingdefense.com/201...

  • shal
    08:18 16.07.2016

    Standa: To by nikdy neprošlo. Někteří jedinci by to vládě omlátili o hlavu s tím, že to měli raději dát na dotace na rohlíky.

  • Standa
    14:23 15.07.2016

    No jestli stojí jedna F-16V 1 mld.Kč, tak už jsme jich měli mít tak 20ks, bych i možná oželel těch 20 km dálnic navíc.

  • Vrata
    08:41 15.07.2016

    Luky:
    tezce jste mne vydesil..... predstavil jsem si flotilu Severokorejskych An-2 s warpovym pohonem...

  • Todomatch
    00:25 15.07.2016

    Na B-1 mám pěknou vzpomínku z roku 2007. Shodou okolností jsem se ocitl kousek za Brnem na jakémsi kopci obsazeném leteckými nadšenci. Čekali na přílet.tohoto stroje. Velké zpoždění, špatné počasí, chvilkama déšť, mlha. Podle info z webu to vypadalo, že snad nepřiletí (letěla z Německa) a pak najednou se zjevila, proletěla nízko a neskutečně tiše (oproti tomu co člověk čekal). Ohromující! Fór byl, když jsem pak večer koukal na zprávy a tam zmínili, že s ohledem na počasí B-1 do Brna vůbec nepřiletěla. A my z kopce věděli že jo! Druhej den přiletěla znovu a tou už si i sedla - byl to CIAF http://www.planes.cz/cs/photo/...

  • KOLT
    21:56 14.07.2016

    OT: Na letošním Ample Strike by se měly objevit B-1. Myslíte, že u nás budou i přistávat, nebo poletí z domovské základny, provedou bojovou činnost a zase se vrátí? Protože jestli by se daly vidět, tak bych vážně uvažoval o výletu na Vysočinu...

  • KOLT
    21:54 14.07.2016

    Izraelci navíc dost vážně uvažují, že k F-35 koupí F-15 Silent Eagle, což v jejich případě docela dává logiku. Osobně bych jejich pořízení chápal i v případě Kanady, Austrálie, omezeně i Brazílie, ale ani u jedněch to asi nehrozí.

    pro Luky: Jj, taky jsem se pobavil :-)

  • Sokrates
    21:22 14.07.2016

    Nadšenec: V USAF podstupujú F-15C/D a F-15E modernizáciu, vrámci ktorej dostávajú AESA radary. Tie najbližších 10 rokov do dôchodku nepôjdu.

  • Nadšenec
    20:55 14.07.2016

    A ako je na tom vlastne F-15(E,SE,C/D)?
    Plánuje sa vôbec ešte niečo alebo poletí do dôchodku?

  • Rase
    20:09 14.07.2016

    Strategist:
    F/A-18 a asi i F-15 nahradí nový stroj, projektovaný letoun 6.generace (nejspíš budou mít námořnictvo a letectvo trochu jiné typy, tedy ne univerzální stroj jako F-35):
    ¨http://www.armadninoviny.cz/am...

  • Luky
    19:47 14.07.2016

    článek:F-16 létá již 40 let a několik dalších desítek dekád bude létat.

    Je fakt, že s warpovým pohonem a fotonovými torpédy bude její budoucnost ještě hódně zářivá :)

  • Strategist
    19:36 14.07.2016

    Jaké letadla přesne ma F 35 nahradit? Vím o F 16 pro USAF, F. F 15 18 hornet pro US NAVY a harrier pro USMC, nahrazuje ještě nějake jiné? Ještě by me zajímalo zda si US necháva F 15 a F 15 E nebo budou taky nahrazeny? Podle me by být neměly protože se jedna o speciálizovane stroje a ty by universal nahrazovat neměl

  • Superme
    19:25 14.07.2016

    Todomatch - legenda trollingu je zpět :D

  • RiMr71
    18:07 14.07.2016

    ...jojo, verze XL byla nadčasová. A moc hezká. Chci si ji postavit jako model, ostatně stejně jako Mig-21 Analog - taky sexy mašina! :)

  • dave22
    17:48 14.07.2016

    Je skoda, ze nikdy nepustili do produkce XL. Uz v tech 80 tych letech mela supercruise a doletem a obratnosti byla jeste o tridu vys nad F16 A/B C/D.
    Je zajimavy ze v ramci modernizace nepouzivaki veci, ktere byly na F16 zkouseny v ramci vyvoje F35 jako treba saci kanal bez oddelovace mezni vrstvy, ktery snizoval i na F16 docela vyrazne radarovy profil z predni polosfery.

  • logik
    17:46 14.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    alea206: LM ale bude chtít prodávat něco státům, které nebudou chtít kupovat F35, která bude vždy spíše "dražší všehoschopné :-)" letadlo. Nedivil bych se, kdyby se snažili z F-16 udělat něco, jako byla poměrně dosti úspěšná F-5.

  • Todomatch
    17:37 14.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Tohle je hezká ukázka amerických vojenských možností. Často někdo postaví do protikladu k drahým americkým programům jako je F-33 ruský přístup postupných modernizací s tím, že je to ekonomické a plně dostačující - zkrátka rafinovaně ruské. Kritici však zcela zapomínají, že tuhle možnost mají Američané samozřejmě také. Mohou i nadále vyrábět stávající stroje, mohou je modernizovat, mohou dokonce začít znovu vyrábět nedávno vyřazené stroje. Takže tu máme úplně stejné možnosti výroby prověřených letounů s novější elektronikou (F-16, F-15, F-18) jako Rusko a nad to supernové projekty jako F-35 a F-22 (s možností obnovy výroby). Popravdě i F-117 by se dala vzkřísit, třeba i Blackbird a U2, kdyby byla potřeba. Ještě markantnější je to s bombardéry, vždyť i málo zmiňovaná B-1 Lancer je plně dostačující protiváha TU-160, který je pro Rusko naprostý top stroj. Ale americké letectvo má ještě B-2 a vývoj nekončí. Má-li USA F-35 neznamená to, že všechny ostatní možnosti zmizely z povrchu zemského. Mají to i ono a ve tmě tajného hangáru i tamto ...

  • alea206
    16:58 14.07.2016

    Osobne Viper nevnimam jako konkurenci pro Gripen. Rozhodne ne v dlouhodobym horizontu. F-16 je pro LM odchazejici produkt, oproti tomu Grippen je pro Saab vlajkova lod, takze pobezi dal vyvoj draku, kompatibility s novejma technologiema a hlavne pobezi dal vyvoj motoru a sprazenych generatoru el energii.
    Viper je velice dobry upgrade. Jako novy produkt je diskutabilni.

  • Karlos73
    15:39 14.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Myslím si, že ideálna stíhačka pre menšie krajiny a vážny konkurent pre Gripen.... Osobne by som F-16 Viper uvítal ako náhradu za Mig-29 v OS SR. Ak platí cena a ponúkaný výkon, vystrojenie....nieje o čom. Je možné predpokladať, že F-16V sa stane zaujímavým pre viacero menej solventných štátov...

  • SeaWolf
    15:38 14.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Put_in
    Tak hlavně, aby si všichni Rusové mysleli o F35 a F22 blbosti co ty a pak se o budoucnost F-35 a F-22 nemusíme nijak strachovat :-D

    Ještě jsi zapomenul napsat jak jim to T-50 nandá abych to lajknul :-D

  • RiMr71
    15:26 14.07.2016

    ...to patřilo Puťkovi..

  • RiMr71
    15:26 14.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    ...aleditybrepto...

    ____________


    40 mega USD za nového Vipera? Není to nějak málo? Není to jen cena za modernizaci?

  • Jakub2
    15:25 14.07.2016

    Takže díky tomu radaru bude Viper neprodejný o třetího světa (Pákistán, Brazílie, ...), protože americká vláda nepovolí export do těchto zemí. Tomu neříkám úspěch...

  • Put_in
    15:21 14.07.2016
    • (14)

    Vždyť se vůbec není čemu divit. F-35 je největší průšvih v historii vojenského letectví a tak se mezery musí vyplnit starým, ale osvědčeným výrobkem.