Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

-
14. 7. 2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým letounem americký stíhač F-16 Fighting Falcon. Navíc podle výrobce letounu, americké firmy Lockheed Martin, stávající uživatelé budou v nejbližších letech chtít modernizovat minimálně 500 stíhaček F-16.
Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun na světě. Celkově bylo vyrobeno 4500 letadel. Dnes stále létá 3000 stíhaček F-16 ve 25 zemích světa.
V současnosti Lockheed Martin vyrábí posledních 15 stíhaček F-16. Výroba probíhá v texaském závodě Fort Worth, který však postupně přechází na výrobu letadla F-35 Lightning II.
Americká firma však stále bojuje o získání nových zakázek. Aktuálně se mluví o Kolumbii, Filipínách, ale i Polsku.
Lockheed proto nabízí stávajícím i novým zákazníkům nejnovější variantu stíhačky označovanou jako F-16V “Viper”. Na standard “V” lze modernizovat starší F-16 nebo vyrobit zcela nové stíhačky “Viper”.
“Vzali jsme technologie z F-22 a F-35 a vložili je do F-16,” vysvětluje přednosti F-16V Randy Howard, obchodní ředitel pro prodej F-16. “Poslední dostupnou verzí je F-16V - jedná se o modernizační program stávajících F-16 a přirozený krok pro stávající i nové zákazníky této stíhačky.”
Klíčovým prvkem verze "V" je zcela nový radar Northop Grumman APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. Radar kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.
Instalace radaru nevyžaduje žádné úpravy draku letadla, lze tak zpětně vybavit i starší verze F-16 A/B a F-16 C/D. Podle Northrop Grumman přináší SABR „podstatný skok ve schopnostech“ skrze radarové schopnosti stíhačů páté generace.
Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace.
F-16 létá již 40 let a několik dalších desítek dekád bude létat.
“Radar shromažďuje spoustu dat, to znamená, že jsme přidali vysokorychlostní datovou síť a nový počítačový systém abychom umožnili proudit informacím do nových displejů v kokpitu stíhačky,” vysvětlil přednosti stíhačky Howard. ”Rychlost a hbitost F-16 je skvělá, ale v hodně případech to je o informacích proudících do kokpitu - takže pilot se musí dívat na displeje, aby přijal taktické rozhodnutí.”
Data se u F-16V zobrazují na novém centrálním středovém displeji o rozměrech 6x8”. Hlavnímu centrálnímu displeji sekunduje dvojice menších displejů po stranách a nový průhledový displej.
Podle Howarda Lockheed má již nasmlouvanou modernizaci 300 stíhaček F-16 na standard “Viper”. Vylepšení svých “ef-šestnáctek” si objednala trojice zákazníků, jejich jméno ale firma tají.
Nicméně podle dřívějších zpráv hodlá modernizovat 145 stíhaček F-16A/B Taiwan a 134 stíhaček KF-16C/-D Jižní Korea. Třetí zákazník je neznámy.
Cena nejmodernější verze F-16 se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) - v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.
Zdroj: FlightGlobal
Související články
Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně
Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...
-
05.06.2016
-
21 komentářů
-
Jan Grohmann
Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?
Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...
-
13.06.2016
-
182 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle
Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...
-
04.07.2016
-
50 komentářů
-
Jan Grohmann
Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch
Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...
-
10.07.2016
-
28 komentářů
-
Jan Grohmann
Strategist, pokiaľ ja viem F15 nahradzuje F22 Raptor. Aj keď firma začína vyrábať aj nové verzie F 15SE (silent eagle) v stealth prevedení. Myslím ale že tie sú hlavne pre export. Zobrazit celý příspěvek
Strategist, pokiaľ ja viem F15 nahradzuje F22 Raptor. Aj keď firma začína vyrábať aj nové verzie F 15SE (silent eagle) v stealth prevedení. Myslím ale že tie sú hlavne pre export.Skrýt celý příspěvek
Neviete ako to je okolo nákupu stíhačiek pre vzdušné sily SR ? Niekde bolo spomenuté, že sa plán odkladá na rok 2019 ale nič konkrétnejšie o aký typ sa má jednať Gripen vraj to ...Zobrazit celý příspěvek
Neviete ako to je okolo nákupu stíhačiek pre vzdušné sily SR ? Niekde bolo spomenuté, že sa plán odkladá na rok 2019 ale nič konkrétnejšie o aký typ sa má jednať Gripen vraj to nebude.Skrýt celý příspěvek
Gorn: tvoje kritika videa je oprávněná a zcela s tebou souhlasím, že minimálně pro nás by bylo lepší popsat tu animaci…. Na druhou stranu my dobře víme, co ty keci ve videu ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn: tvoje kritika videa je oprávněná a zcela s tebou souhlasím, že minimálně pro nás by bylo lepší popsat tu animaci…. Na druhou stranu my dobře víme, co ty keci ve videu skutečně znamenají a pro nás to video není určené…. A i když bych byl rád za nějaké podstatně složitější vysvětlení (ale to pravděpodobně kvůli utajení v dohledné době nedostaneme).
Nicméně pořád to video dává alespoň základní demonstraci rozdílu mezi generacemi a dávám ho sem, protože jsou tam (pro někoho) nové informace, např. CEC, datalinky, sensor fusion, obratnost (tohle je snad poprvé, co to řekli v PR videou na rovinu, že F35 je obratný stroj).
Před pár týdny jsme sem dál dlouhý překlad z konference o 5 generaci, to je podstatně lepší materiál, ale kolik lidí si to tady vůbec přečetlo než se to nenávratně ztratilo v diskuzi? Většina lidí si radši, pokud vůbec pustí pár minutové video.
BTW: To co jsi napsal mě k tomu videu stejně dobře mužeš napsat k článku pod tím o REB, k naprosté většině článků na tomto webu o nových zbraních. Skoro všechno vychází buď z PR oznámení výrobce nebo armády a pak je to navíc zhoršeno úvahami novinářů z webů nebo blogerů.
Ale s tvrzení, že se pilotům nedá věřit nesouhlasím … aspoň ne podle tohoto příkladu… Protože i když je to zjednodušen až na kost, je to v podstatě výsledný efekt.
Tohle je PR video pro širokou veřejnost, pro lidi co o F-35 ví akorát to, že není obratná a prohraje i s F-16 a stojí bilion dolarů.
Vzhledem k tomu, že i dost velká část lidí má obrovské problémy pochopit některé základní věci, je podle mě naprosto v pohodě pro tento typ lidí říct, že je něco v podstatě neviditelné (obzvlášť když se tento typ lidí dělí na dvě kategorie: letadlo je neviditelné a nebo stealth nefunguje) pro nynější radary, minimálně pro střelecké radary a jiné senzory v dnešních strojích neumožnují detekci a navádění zbraní na větší vzdálenosti.
Takže prakticky pro dnešní PVO a obzvlášť letadla je F-35 neviditelná (samozřejmě, že při zachování správné taktiky, taky v té animaci se vyhýbá známým senzorům protivníka a neletí skrz ně) a F-35 bude mít v naprosté většině případů benefit toho, že první zpozoruje, podle toho manévruje do výhodné pozice (např. mimo oblast kterou má pokrytou senzory) a vystřeli na protivníka.
Jinak jsem si vším, že LM test piloti rádi o F35 mluví o tom, že je neviditelná pro radary. OT a operační piloti radši říkají, že snižuje detekční vzdálenosti. Nebo že Stealth je enabler, co jim umožní jít tak kam by jinak nemohli.
Pár F-35B (asi 6) lítají po dvou na cvičení redflag, takže snad brzo budou nějaké nové informace.Skrýt celý příspěvekShania: naprosto nechápu proč linkujete to PR video od LM. Viz kapitola "stealth" maník rovnou otevře "what stealth means is that basically you're invisible to radar..." a pak to ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: naprosto nechápu proč linkujete to PR video od LM. Viz kapitola "stealth" maník rovnou otevře "what stealth means is that basically you're invisible to radar..." a pak to korunuje "...everything is based on radar detection. So if you're invisible to radar, than you're invisible to everyone"
To jsou prostě kecy, kdyby naférovku popsal tu animaci co je ve videu, je to zjednodušené, tak aby to každý pochopil, a určitě lepší než říct "F35 je neviditelná"
Mimochodem jediné co tohle video krásně ukazuje je jak se některým prohlášením z úst pilotů F-35 vůbec nedá věřit.Skrýt celý příspěvekPr video od LM popisující rozdíl mezi 4 a 5 gen https://youtu.be/4hPgaDaSMuE... A článek o reb od ...Zobrazit celý příspěvek
Pr video od LM popisující rozdíl mezi 4 a 5 gen
https://youtu.be/4hPgaDaSMuE...
A článek o reb od BAE
http://breakingdefense.com/201... Skrýt celý příspěvekNa B-1 mám pěknou vzpomínku z roku 2007. Shodou okolností jsem se ocitl kousek za Brnem na jakémsi kopci obsazeném leteckými nadšenci. Čekali na přílet.tohoto stroje. Velké ...Zobrazit celý příspěvek
Na B-1 mám pěknou vzpomínku z roku 2007. Shodou okolností jsem se ocitl kousek za Brnem na jakémsi kopci obsazeném leteckými nadšenci. Čekali na přílet.tohoto stroje. Velké zpoždění, špatné počasí, chvilkama déšť, mlha. Podle info z webu to vypadalo, že snad nepřiletí (letěla z Německa) a pak najednou se zjevila, proletěla nízko a neskutečně tiše (oproti tomu co člověk čekal). Ohromující! Fór byl, když jsem pak večer koukal na zprávy a tam zmínili, že s ohledem na počasí B-1 do Brna vůbec nepřiletěla. A my z kopce věděli že jo! Druhej den přiletěla znovu a tou už si i sedla - byl to CIAF http://www.planes.cz/cs/photo/... Skrýt celý příspěvek
OT: Na letošním Ample Strike by se měly objevit B-1. Myslíte, že u nás budou i přistávat, nebo poletí z domovské základny, provedou bojovou činnost a zase se vrátí? Protože jestli ...Zobrazit celý příspěvek
OT: Na letošním Ample Strike by se měly objevit B-1. Myslíte, že u nás budou i přistávat, nebo poletí z domovské základny, provedou bojovou činnost a zase se vrátí? Protože jestli by se daly vidět, tak bych vážně uvažoval o výletu na Vysočinu...Skrýt celý příspěvek
Izraelci navíc dost vážně uvažují, že k F-35 koupí F-15 Silent Eagle, což v jejich případě docela dává logiku. Osobně bych jejich pořízení chápal i v případě Kanady, Austrálie, ...Zobrazit celý příspěvek
Izraelci navíc dost vážně uvažují, že k F-35 koupí F-15 Silent Eagle, což v jejich případě docela dává logiku. Osobně bych jejich pořízení chápal i v případě Kanady, Austrálie, omezeně i Brazílie, ale ani u jedněch to asi nehrozí.
pro Luky: Jj, taky jsem se pobavil :-)Skrýt celý příspěvekNadšenec: V USAF podstupujú F-15C/D a F-15E modernizáciu, vrámci ktorej dostávajú AESA radary. Tie najbližších 10 rokov do dôchodku nepôjdu.
Nadšenec: V USAF podstupujú F-15C/D a F-15E modernizáciu, vrámci ktorej dostávajú AESA radary. Tie najbližších 10 rokov do dôchodku nepôjdu.
Strategist: F/A-18 a asi i F-15 nahradí nový stroj, projektovaný letoun 6.generace (nejspíš budou mít námořnictvo a letectvo trochu jiné typy, tedy ne univerzální stroj jako ...Zobrazit celý příspěvek
Strategist:
F/A-18 a asi i F-15 nahradí nový stroj, projektovaný letoun 6.generace (nejspíš budou mít námořnictvo a letectvo trochu jiné typy, tedy ne univerzální stroj jako F-35):
¨http://www.armadninoviny.cz/am... Skrýt celý příspěvekčlánek:F-16 létá již 40 let a několik dalších desítek dekád bude létat.
Je fakt, že s warpovým pohonem a fotonovými torpédy bude její budoucnost ještě hódně zářivá :)článek:F-16 létá již 40 let a několik dalších desítek dekád bude létat.
Je fakt, že s warpovým pohonem a fotonovými torpédy bude její budoucnost ještě hódně zářivá :)Jaké letadla přesne ma F 35 nahradit? Vím o F 16 pro USAF, F. F 15 18 hornet pro US NAVY a harrier pro USMC, nahrazuje ještě nějake jiné? Ještě by me zajímalo zda si US necháva F ...Zobrazit celý příspěvek
Jaké letadla přesne ma F 35 nahradit? Vím o F 16 pro USAF, F. F 15 18 hornet pro US NAVY a harrier pro USMC, nahrazuje ještě nějake jiné? Ještě by me zajímalo zda si US necháva F 15 a F 15 E nebo budou taky nahrazeny? Podle me by být neměly protože se jedna o speciálizovane stroje a ty by universal nahrazovat nemělSkrýt celý příspěvek
Je skoda, ze nikdy nepustili do produkce XL. Uz v tech 80 tych letech mela supercruise a doletem a obratnosti byla jeste o tridu vys nad F16 A/B C/D. Je zajimavy ze v ramci ...Zobrazit celý příspěvek
Je skoda, ze nikdy nepustili do produkce XL. Uz v tech 80 tych letech mela supercruise a doletem a obratnosti byla jeste o tridu vys nad F16 A/B C/D.
Je zajimavy ze v ramci modernizace nepouzivaki veci, ktere byly na F16 zkouseny v ramci vyvoje F35 jako treba saci kanal bez oddelovace mezni vrstvy, ktery snizoval i na F16 docela vyrazne radarovy profil z predni polosfery.Skrýt celý příspěvekalea206: LM ale bude chtít prodávat něco státům, které nebudou chtít kupovat F35, která bude vždy spíše "dražší všehoschopné :-)" letadlo. Nedivil bych se, kdyby se snažili z F-16 ...Zobrazit celý příspěvek
alea206: LM ale bude chtít prodávat něco státům, které nebudou chtít kupovat F35, která bude vždy spíše "dražší všehoschopné :-)" letadlo. Nedivil bych se, kdyby se snažili z F-16 udělat něco, jako byla poměrně dosti úspěšná F-5.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...