Legenda pokračuje: Stíhačky F-16 čeká zářná budoucnost

Dvoumístná stíhačka F-16; větší foto; ilustrační foto / Lockheed Martin

I přes příchozí stíhačku páté generace F-35 Lightning II pro mnoho zemí zůstane hlavním bojovým letounem americký stíhač F-16 Fighting Falcon. Navíc podle výrobce letounu, americké firmy Lockheed Martin, stávající uživatelé budou v nejbližších letech chtít modernizovat minimálně 500 stíhaček F-16.

Stíhačka F-16 je obchodně nejúspěšnější bojový letoun na světě. Celkově bylo vyrobeno 4500 letadel. Dnes stále létá 3000 stíhaček F-16 ve 25 zemích světa. 

V současnosti Lockheed Martin vyrábí posledních 15 stíhaček F-16. Výroba probíhá v texaském závodě Fort Worth, který však postupně přechází na výrobu letadla F-35 Lightning II.

Americká firma však stále bojuje o získání nových zakázek. Aktuálně se mluví o Kolumbii, Filipínách, ale i Polsku.

Lockheed proto nabízí stávajícím i novým zákazníkům nejnovější variantu stíhačky označovanou jako F-16V “Viper”. Na standard “V” lze modernizovat starší F-16 nebo vyrobit zcela nové stíhačky “Viper”.

“Vzali jsme technologie z F-22 a F-35 a vložili je do F-16,” vysvětluje přednosti F-16V Randy Howard, obchodní ředitel pro prodej F-16. “Poslední dostupnou verzí je F-16V - jedná se o modernizační program stávajících F-16 a přirozený krok pro stávající i nové zákazníky této stíhačky.”

Klíčovým prvkem verze "V" je zcela nový radar Northop Grumman APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) vyvinutý z radaru stíhačky F-35 Lightning II. Radar kromě vyššího výkonu, odolnosti proti rušení a nižší ceny nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

Instalace radaru nevyžaduje žádné úpravy draku letadla, lze tak zpětně vybavit i starší verze F-16 A/B a F-16 C/D. Podle Northrop Grumman přináší SABR „podstatný skok ve schopnostech“ skrze radarové schopnosti stíhačů páté generace.

Radar vyniká větším dosahem při vyhledávání i sledování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech zabezpečení navedení zbraní a současně pilotovi poskytuje lepší situační výstrahu. Podle výrobce APG-83 poskytuje F-16V radarové schopnosti letadel 5. generace. 


F-16 létá již 40 let a několik dalších desítek dekád bude létat.

“Radar shromažďuje spoustu dat, to znamená, že jsme přidali vysokorychlostní datovou síť a nový počítačový systém abychom umožnili proudit informacím do nových displejů v kokpitu stíhačky,” vysvětlil přednosti stíhačky Howard. ”Rychlost a hbitost F-16 je skvělá, ale v hodně případech to je o informacích proudících do kokpitu -  takže pilot se musí dívat na displeje, aby přijal taktické rozhodnutí.”

Data se u F-16V zobrazují na novém centrálním středovém displeji o rozměrech 6x8”. Hlavnímu centrálnímu displeji sekunduje dvojice menších displejů po stranách a nový průhledový displej.

Podle Howarda Lockheed má již nasmlouvanou modernizaci 300 stíhaček F-16 na standard “Viper”. Vylepšení svých “ef-šestnáctek” si objednala trojice zákazníků, jejich jméno ale firma tají.

Nicméně podle dřívějších zpráv hodlá modernizovat 145 stíhaček F-16A/B Taiwan a 134 stíhaček KF-16C/-D Jižní Korea. Třetí zákazník je neznámy.

Cena nejmodernější verze F-16 se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) - v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.

Zdroj: FlightGlobal

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch

Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Todomatch
    17:37 14.07.2016

    Tohle je hezká ukázka amerických vojenských možností. Často někdo postaví do protikladu k drahým americkým programům jako je F-33 ruský přístup postupných modernizací s tím, že je ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle je hezká ukázka amerických vojenských možností. Často někdo postaví do protikladu k drahým americkým programům jako je F-33 ruský přístup postupných modernizací s tím, že je to ekonomické a plně dostačující - zkrátka rafinovaně ruské. Kritici však zcela zapomínají, že tuhle možnost mají Američané samozřejmě také. Mohou i nadále vyrábět stávající stroje, mohou je modernizovat, mohou dokonce začít znovu vyrábět nedávno vyřazené stroje. Takže tu máme úplně stejné možnosti výroby prověřených letounů s novější elektronikou (F-16, F-15, F-18) jako Rusko a nad to supernové projekty jako F-35 a F-22 (s možností obnovy výroby). Popravdě i F-117 by se dala vzkřísit, třeba i Blackbird a U2, kdyby byla potřeba. Ještě markantnější je to s bombardéry, vždyť i málo zmiňovaná B-1 Lancer je plně dostačující protiváha TU-160, který je pro Rusko naprostý top stroj. Ale americké letectvo má ještě B-2 a vývoj nekončí. Má-li USA F-35 neznamená to, že všechny ostatní možnosti zmizely z povrchu zemského. Mají to i ono a ve tmě tajného hangáru i tamto ...Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    16:58 14.07.2016

    Osobne Viper nevnimam jako konkurenci pro Gripen. Rozhodne ne v dlouhodobym horizontu. F-16 je pro LM odchazejici produkt, oproti tomu Grippen je pro Saab vlajkova lod, takze ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobne Viper nevnimam jako konkurenci pro Gripen. Rozhodne ne v dlouhodobym horizontu. F-16 je pro LM odchazejici produkt, oproti tomu Grippen je pro Saab vlajkova lod, takze pobezi dal vyvoj draku, kompatibility s novejma technologiema a hlavne pobezi dal vyvoj motoru a sprazenych generatoru el energii.
    Viper je velice dobry upgrade. Jako novy produkt je diskutabilni.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    15:39 14.07.2016

    Myslím si, že ideálna stíhačka pre menšie krajiny a vážny konkurent pre Gripen.... Osobne by som F-16 Viper uvítal ako náhradu za Mig-29 v OS SR. Ak platí cena a ponúkaný výkon, ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím si, že ideálna stíhačka pre menšie krajiny a vážny konkurent pre Gripen.... Osobne by som F-16 Viper uvítal ako náhradu za Mig-29 v OS SR. Ak platí cena a ponúkaný výkon, vystrojenie....nieje o čom. Je možné predpokladať, že F-16V sa stane zaujímavým pre viacero menej solventných štátov...Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    15:38 14.07.2016

    Put_in Tak hlavně, aby si všichni Rusové mysleli o F35 a F22 blbosti co ty a pak se o budoucnost F-35 a F-22 nemusíme nijak strachovat :-D Ještě jsi zapomenul napsat jak jim ...Zobrazit celý příspěvek

    Put_in
    Tak hlavně, aby si všichni Rusové mysleli o F35 a F22 blbosti co ty a pak se o budoucnost F-35 a F-22 nemusíme nijak strachovat :-D

    Ještě jsi zapomenul napsat jak jim to T-50 nandá abych to lajknul :-DSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:26 14.07.2016

    ...to patřilo Puťkovi..

    ...to patřilo Puťkovi..

  • RiMr71
    15:26 14.07.2016

    ...aleditybrepto...

    ____________


    40 mega USD za nového Vipera? Není to nějak málo? Není to jen cena za modernizaci?

    ...aleditybrepto...

    ____________


    40 mega USD za nového Vipera? Není to nějak málo? Není to jen cena za modernizaci?

  • Jakub2
    15:25 14.07.2016

    Takže díky tomu radaru bude Viper neprodejný o třetího světa (Pákistán, Brazílie, ...), protože americká vláda nepovolí export do těchto zemí. Tomu neříkám úspěch...

    Takže díky tomu radaru bude Viper neprodejný o třetího světa (Pákistán, Brazílie, ...), protože americká vláda nepovolí export do těchto zemí. Tomu neříkám úspěch...

  • Put_in
    15:21 14.07.2016

    Vždyť se vůbec není čemu divit. F-35 je největší průšvih v historii vojenského letectví a tak se mezery musí vyplnit starým, ale osvědčeným výrobkem.

    Vždyť se vůbec není čemu divit. F-35 je největší průšvih v historii vojenského letectví a tak se mezery musí vyplnit starým, ale osvědčeným výrobkem.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2