Stíhačky F-16V Viper pro Jižní Koreu

Jihokorejská stíhačka F-16C. / Public Domain

Americká firma Lockheed Martin modernizuje flotilu jihokorejských stíhaček F-16 podle standardu F-16V Viper. Cena obřího kontraktu dosahuje 1,2 miliardy dolarů.

Letectvo Jižní Koreje ROKAF (Republic of Korea Air Force) se opírá o 60 výkonných víceúčelových stíhacích letadel F-15K Eagle a především o 169 stíhaček F-16 Fighting Falcon. Jižní Korea sice v roce 2014 objednala 40 stíhaček F-35 Lightning II, ale vzhledem k pomalým dodávkám, stíhačky F-15/F-16 zůstanou páteří jihokorejského letectva i v příštím desetiletí.

Jižní Korea, podobně jako další země východní a jihovýchodní Asie, přitom čelí rostoucí vojenské síle Číny, která pracuje na vlastních moderních stealth stíhačkách J-20 a J-31. Zejména výkonný J-20 může naklonit vojenskou rovnováhu v oblasti směrem k Číně.

Jižní Korea proto pověřila firmu Lockheed Martin modernizací 134 stíhaček F-16 podle standardu F-16V Viper. Hlavním středobodem modernizace je instalace radaru APG-83 s aktivním elektronickým snímáním (AESA) od firmy Northrop Grumman.

“Velice si ceníme důvěry, kterou do nás Korejská republika vložila s touto smlouvou,” říká Susan Ouzts, viceprezidentka programu F-16 ve firmě Lockheed Martin. “Tato modernizace je kritickou součástí národní obrany Jižní Koreje a podtrhuje závazek firmy Lockheed Martin plně zajišťovat životní cyklus F-16, od výroby, až po celoživotní podporu.”

APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z radaru APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman radary APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

Radar APG-83 (oproti starším radarům F-16) kromě vyššího výkonu, odolnosti proti elektronickému rušení a nižší ceny, nabízí vyšší spolehlivost a schopnost pracovat současně v režimech vzduch-země i vzduch-vzduch.

Kokpit F-16V Viper s velkým centrálním displejem; větší foto / Elbit Systems

Instalace radaru APG-83 nevyžaduje žádné úpravy draku stíhačky F-16. Podle Northrop Grumman přináší SABR „podstatný skok ve schopnostech skrze radarové technologie stíhaček páté generace.”

APG-83 vyniká větším dosahem při vyhledávání, sledování a zaměřování cílů, je mnohem přesnější v režimu mapování terénu i v režimech navádění zbraní vzduch-vzduch/vzduch-země a současně pilotovi poskytuje lepší situační povědomí.

Kromě nového radaru dostanou jihokorejské F-16 novou avioniku, novou vysokorychlostní sběrnici pro zpracování dat a také nový kokpit - tomu bude dominovat centrální velkoformátový displej. Další technické detaily modernizace jihokorejských F-16 nebyly uveřejněny.

Americká F-16C na letecké základně Nellis AFB amerického letectva během cvičení Red Flag.

Nicméně jednotková cena modernizovaného F-16 je 9 milionů dolarů, což dává přibližnou představu o rozsahu úprav. Samozřejmě část peněz z kontraktu půjde do nového pozemního zabezpečení, náhradních dílů, obslužných a servisních nástrojů, školení, atd. atd.

V současné době po celém světě léta 4570 stíhaček F-16. Výroba nástupce F-16 - stíhaček F-35 - při plné sériové výrobě nepřesáhne 110 strojů ročně. Velká část zákazníků proto F-35 získá nejdříve po roce 2020, navíc si ale řada států nákup F-35 jednoduše nebude moci dovolit.

Jednotková cena poslední verze F-16 se pohybuje kolem 40 milionů dolarů (cena pouze za holé letadlo). Pokud máme věřit číslům Lockheedu, tak pořizovací/provozní cena dvou nejnovějších F-16 odpovídá pořizovací/provozní ceně jednoho F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

T-X: Lockheed nabízí jihokorejský T-50 Golden Eagle

Americká firma Lockheed Martin nabízí pro americký program nového cvičného proudového letadla T-X ...

NATO musí být pro Rusko a Čínu méně čitelné

USA a NATO se řídí jasnými pravidly řešení krizových situací. Těchto jasných pravidel ale zneužívá ...

Cena stíhaček F-35 Lightning II padá dolů

Pentagon objednal u firmy Lockheed Martin devátou výrobní šarži (LRIP 9) 57 stíhaček F-35 Lightning ...

Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    22:24 28.11.2016

    F22 je možné znovu začít vyrábět. Škoda, že na to nejde vsadit :-)

  • jj284b
    10:49 26.11.2016

    cejkis: F-22 sa nevyraba takze na export nie je co uvolnovat...

  • cejkis
    20:32 25.11.2016

    Všichni čekají na to, až Trump uvolní export F22.

  • logik
    11:50 25.11.2016

    Větší nosnost jsem myslel v nestealth konfiguraci. Ale máš pravdu, že kdybych se rozhodoval, tak pošlu radši dvě stealth letadla, než jedno "viditelné" - a tam už F15 výhodu nemá.

    Co jsem teď hledal přesnější čísla, tak např. podle
    http://www.dtic.mil/dtic/tr/fu...
    stačí, aby se pod F15 pověsil LANTIRN (pod pro létání v noci u terénu) a dolet už je menší, než u F35, takže F15 bude mít výhodu nad F35 jen při těch "nejhloupějších misích", pro které by ale stačila E verze a nebyla by potřeba SE.

    Tak dík za korekci.

  • Shania
    11:12 25.11.2016

    logik: SE ve stealth konfiguraci (unese 4 rakety, možná se tam nedají navěsit bomby) nema větší nosnost a obětuje CFT, z CFT se totiž stavají pumovnice...
    F-35A má dvojnasobnou vydrž jako F-15C s dvěma nádržemi.

    SE by neměl ani ty přídavné nádrže, ale byl by zase v čisté konfiguraci. Tohle pomůže max rychlosti a letovým vlastnostem.

    Aby měl SE větší dolet jak F-35, musí mít relativně lehkou vyzbroj, CFT + EFT.



    Další věc je, že SE neexistuje, nikdo těch pár miliard usd na vývoj a par let nedá. Izrael to ví, jim jde převážně o modernizace stávající flotily na nejnovější verzi, protože F-15 budou provozovat ještě dlouho.

  • logik
    10:55 25.11.2016

    Marthy: Zaprve seš totálně mimo v tom, že JK nepočítá s válkou proti Číně (respektive že nebuduje armádu i proti ní).

    Za druhé, rusko dělá námluvy se SK (už s ní mělo i pořádat vojesnká cvičení), takže vyloučená dodávka nějaké té S400 (třeba i potajmu) není - popř. licencování, aby to nebylo očividné. Ona je otázka, kolik ze systému KN-06 je Korejského původu a kolik Ruského. Což nás dostává k druhému omylu:
    SK má poměrně velké množství pozemních AA prostředků - právě proto, že nemá nijak vyspělé letectvo (byť má Mig29, proti kterým se VLO hodí). Zmiňovaná KN-06 je pravděpodobně +- na úrovni S300. A vzhledem k zaměření vojenského vývoje v SK na raketové technologie se dají čekat vývoje dalších prostředků. Takže jejich PVO zas tak zastaralá, jak si myslíš, není.

    Cervus: To, proč chtěli Izraelci F15-SE má podle mne jeden podstatný důvod. Izrael chce mít letadla schopná doručit podstatné množství dárků na velkou vzdálenost. Na to se Silent-Eagle hodí lépe, přecijenom nosnost má větší než F35 a v současné době má i více certifikované munice.
    Navíc Izraelci jich mají nějaký počet F15 v provozu. Imho jednak nechtěli sázet vše na jednu kartu (F35 normálně dál kupují, tady šlo o další letadla nad rámec předtím dohodnutých), jednak chtějí navýšit schopnosti dálkového bombardování, jednak mají asi i zájem si pořádně osahat novou verzi F15, a to z několika důvodů:
    - podobnou mají saudové
    - jestli by se nevyplatil nějaký upgrade Izraelských F15
    - popř. jestli by něco z vylepšení nešlo udělat "doma"

  • Shania
    10:48 25.11.2016

    damik: o žádných dogfightech se tam nemluví.

    Víme tohle: F-35 letěli 88 sorties (misí, pokud se nepletu, jedna sortie=jeden stroj)
    Cvičení se účastnilo 7 F-35A (myslím že lítali po dvojicích), F-15E a F-16
    F-15E jako agresoři spolu s pokročilou IADS nedokázali sestřelit a nebo zastavit jedinou F-35 (nebylo upřesněno, jestli byli nějaké ztráty vs IADS)

    Shodili 16 GBU-12 s 94% úspěšností, pokud to budeme brát tak že, každy stroj nesl 1-2 bomby, z celkového počtu sortie je to jen 6-12 je klidně možné, že tohle byli živé/cvičné a pro zbytek ukolu byli použity simulované).
    F-35 plnili tyto ukoly: SEAD (potlačení PVO), Air Interdiction (hloubkové nalety), DCA a OCA (defenzivní a ofenzivní boj proti letadlům nepřítele), CAS.

    F-35 určite kooperovali s F-16, vzhledem k OCA a DCA misím, došlo přímo k boji mezi F-16, F-35 vs F-15E a ne jen že je obešli.
    V případě F-35 ale pochybuji, že šlo o dogfigt.

  • damik
    10:20 25.11.2016

    Ono se tomu ani nechce verit ale asi fakt ta 5th generace ma neco do sebe ...

    https://theaviationist.com/201...

    F-15E Strike Eagles unable to shoot down the F-35s in 8 dogfights during simulated deployment

  • Kozlus
    09:55 25.11.2016

    Nejsem si jistej, jestli se v tomhle da brat postoj Izraele proti F-35 uplne vazne, protoze je velmi pravdepodobne, ze to cele byl jen tanecek za ucelem navyseni te pomoci.

  • CerVus
    09:16 25.11.2016

    Tak koukám, že nakonec Izreal dosáhl svého. Sice se nejedná o F15SE ale je to blízko. V září k ním bylo přímo z aktivní služby (to se doposud nestalo) převeleno 10 F15D a navíc jim bylo nabídnuto 178 uzemněných F15C a D. Vše zdarma mimo schválený balíček oficiální pomoci ze kterého se pořizují F35.
    O verzi SE měli prý zájem i z toho důvodu, že by na ni po zpětném vývoji přestavěli většinu svých strojů. Ostatně i ty nově dodané F15 projdou úpravou do podoby Ra'am.

  • CerVus
    08:40 25.11.2016

    Ono "nadřazenost " f35 krásně dokládá fakt, že je loni Israel odmítal a požadoval místo nich dvě letky F15SE jako kompenzaci za kroky Obamovi administrativy vůči Íránu. To, že na ně nakonec přistoupili byl jen důsledek extrémní lobby že strany Lockheedu. Nakonec si alespoň Izraelci prosadili alespoň větší počet f35 než jim bylo nabízeno.
    A pokud stát, který ty letouny opravdu používá a který se i podílí na vývoji preferuje "obstarozni " letoun, tak je prostě něco špatně.

  • Charlie
    08:10 25.11.2016

    Lidičky nezapomínejte, že kromě pořizovací ceny letounu tu máte i náklady na logistický zabezpečení. Pro stát, který už F-16 má, je pořízení dalších mnohem levnější (protože už má vybudovaný zázemí) než koupě jiného typu (třeba i se stejnou jednotkovou cenou za letoun), pro který by musel všechno znovu budovat.

    Na smetení severokorejskýho letectva by nejspíš stačily i naše Gripce.

  • Marthy
    07:43 25.11.2016

    Nejdůležitější ale je k čemu se budou Korejské F-16V nebo F-35 využívat,oni určitě nepočítají s nějakou válkou proti Číně nebo Rusku.Ty letadla mají chránit J.Koreu proti KLDR,a ti nemají S-400,jejich letectvo a PVO je zoufale zastaralé..Tu prorazí celkem snadno F-35 stejně jako F-16V,takže hádám že Korejcům půjde hodně o takové věci jako nákladnost letu,kolik bojových letů za den je průměrně schopen ten či ten letoun provézt,kolik %letky bude průměrně akceschopné a podobně.

  • logik
    00:30 25.11.2016

    jirkaM: a kromě software tu máš i limity draku, např. F35 má radarovou anténu s průměrem 700mm, zatímco F16 jen 650. F16 modernizovaná stejnou technologií jako F35 tedy bez velkého zásahu do draku bude mít vždy horší radar. Totéž se týká doletu bez podvěsů (podvěsy podstatně limitují výkony letadla a zvětšují RCS) atd...

  • logik
    00:00 25.11.2016

    JirkaM:
    1) Pokud tam dáš stejný přístroje do F16, tak bude dražší, než F35. Ani současná verze F16 (která o tolik levnější není) schopností F35 nedosahuje.

    2) I tak by zvládla polovinu toho, co F35, protože přesně jak píšou v článku - zatímco F16 bude bojovat v prostředí s S400 jen s velkejma obtížema, F35 bude moci díky většímu combat radiusu si volit lepší (delší) cestu skrz a zároveň díky VLO vlastnosti bude schopna se k této PVO přiblížit na menší vzdálenost.

  • JirkaM
    22:44 24.11.2016

    Pokud dají do F-16 podobné přístroje jako do F-35, pak F-35 docela ztrácí smysl.

    Neviditelnost je dost nejistá výhoda a kromě přístrojů a neviditelnosti F-35 moc předností nemá.

  • damik
    21:19 24.11.2016

    Nebo teda 3 az 12 letadel 4th generace. Jestli je na tom trochu pravdy tak je F-35 levna i kdyby stala 2x tolik ...

  • damik
    21:10 24.11.2016

    Prej jedna F-35 je jako ctyri letadla 4th generace ...

    http://nationalinterest.org/bl...

    While such a mission might be “marginally successful”—at best—when flown by a dozen or more aircraft like the Hornet, the four F-35Bs completed the scenario with near impunity.

    http://breakingdefense.com/201...

    Deptula says that one F-35 “can create effects that require dozens of legacy aircraft, and in some cases dozens of legacy aircraft simply cannot accomplish with one or two ‘F’-22s or ‘F’-35s can accomplish.”

  • semtam
    21:04 24.11.2016

    Tato zpráva říká jen to, že Jižní Korea nebude pospíchat se zavedením F-35 do služby.

    Myslím, že Korea zvolila racionální řešení. Program JSF se neúnosně protahuje a deklarované schopnosti a hlavně náklady nemusí striktně kopírovat realitu. Malinko mi přijde, že první zahraniční uživatelé F-35 kupují zajíce v pytli.

    Ani bych se nedivil, kdyby i další země šli obdobnou cestou a modernizovali svůj stávající letový park. A získali by tím dost času až se F-35 ukáže ve svých plných kvalitách.

  • Rase
    21:02 24.11.2016

    Pokud hodláme, i v budoucnu, provozovat pouze 14 stíhaček, tak bysme měli provozovat takový typ, který bude nejrozšířenější v NATO. F-35 bych se tedy nebál, ale jak již bylo řečeno, zatím nestíhá výroba, tak se musíme spokojit s tím co máme. Radši než modernizovaných F-16, bych se držel třeba JAS-39E

  • Karlos73
    20:55 24.11.2016

    Iq323, ale to si môžu povedať štáty, ktoré si zaplatili program a kupujú tento stroj...najbližších 20-30 rokov sa budú plniť ich potreby! :) Štát, ktorý sa teraz rozhodne, že ide kupovať F-35 Lightning II. , príde na radu až po týchto štátoch, na čele s USA...čiže najbližších 30 rokov bude aj tá F-16V s moderným vybavením, podobným z F-35 veľmi dobrý stroj...

  • jj284b
    20:52 24.11.2016

    s tym rozdielom ze F35 najblissej vyrobnej serie maju mat cenu 90milionov... takze kto bude kupovat F16 za 80 namiesto F35 za 90?

  • Iq323
    19:52 24.11.2016

    Nevím při ceně za vybavenou F16 za nějakých 80milionu usd je asi lepší dat těch 110 milionu za F35 která má stealth vlastnosti a je modernější a hlavně bude déle bojeschopnejsi

  • Karlos73
    19:39 24.11.2016

    F-16 je nadčasový stroj, a už dnes je jasné, že aj po modernizáciách tu bude aj v najbližších 30-40 rokoch...
    Modernizované F-16V v cene cca 60 ~ 90 mil. US$ je veľmi zaujímavá cena, aj pre menej solventné štáty NATO, v porovnaní s cenami konkurencie. V súčastnosti sa viacero bohatších členov NATO , ktorí si objednali F-35 Lightning II, sa budú postupne zbavovať svojich F-16. Celkom slušné ich majú Dáni, Nóri, a stálo by za to rozmýšľať nad kúpou týchto repasovaných stíhačiek s následnou modernizáciou, tak ako to robí Singapur, Južná Kórea,...
    Touto cestou asi pôjde aj Poľsko, Rumunsko, prípadne ďalší záujemcovia o staršie stroje F-16 (možno Bulharsko,Chorvátsko,... )

  • Shania
    14:56 24.11.2016
    Oblíbený příspěvek

    redakce: "pořizovací/provozní cena dvou nejnovějších F-16 odpovídá pořizovací/provozní ceně jednoho F-35 - při stejném počtu letových hodin ročně."

    To máte z tohohle článku?
    http://www.defensemedianetwork...

    V té době byla cena F-35 125-150 milionu, což dělá cenu F-16V v 2012 usd 60-70mil.

    Zdroj:
    http://elementsofpower.blogspo...

    LM se taky celou dobu chlubí, že cenu F-35 strazí na hodnotu F-16. A jeden z nejnižších udajů o ceně F-35 je 85 mil (což bylo myslím 75 mil v 2012 usd)