Stíhačky F-35 Lightning II nesmějí létat

F-35
Foto: Dvojice F-35 v letu / US Air Force

Všechny stíhačky F-35 Lightning II jsou uzemněny a nesmějí do vzduchu. Zákaz platí pro všechny stroje všech verzí - pozemní, námořní i verze s krátkým vzletem a kolmým přistáním. Důvodem zákazu provozu je trhlina v lopatce motoru, která byla odhalena při běžné technické kontrole na kalifornské základně Edward Air Force Base.

Nejde o první případ, kdy bylo letounům F-35 Lightning II zakázáno létat. Tentokrát jde však o mnohem vážnější problém, nejen typem technické závady, ale i rozsahem přerušení letových testů stíhaček F-35. V prvním případě byly uzemněny pouze stroje F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním, u kterých se vyskytla závada na palivovém systému.

"Je příliš brzy říct, jak bude mít uzemnění dopad na flotilu letadel. Přesto, z bezpečnostního hlediska, všechny operační lety F-35 byly zastaveny, dokud nebude vyšetřování uzavřeno a příčina poškození lopatky nebude plně pochopena," vyjádřili se k uzemnění flotily letadel F-35 představitelé amerického ministerstva obrany.

Poškozená lopatka se našla na motoru pozemní verze F-35A Lightning II. Ač se jednotlivé verze od sebe konstrukčně liší, většina elektronických systémů a především motor je stejné konstrukce. Z toho důvodu došlo k uzemnění všech stíhaček F-35.

Video: Program F-35 Lightning II - ohlédnutí za rokem 2012 / YouTube

Otázkou je, jak trhlina vznikla. Pokud šlo o náraz cizího předmětu, budou lety brzy obnoveny, protože se nejedná o chybu konstrukce. Pokud však jde o trhlinu způsobenou nevhodnou konstrukcí lopatky, technologií výroby nebo použitím nevhodného materiálu, budou problémy mnohem větší.

V extrémním případě, pokud se ukáže, že jde o chybu v konstrukci lopatky, musí dojít k výměně všech lopatek v motorech a k novému testování motorů i celých letadel. Výsledkem bude samozřejmě prodražení i zdržení celého programu.

Stíhačka F-35 Lightning II firmy Lockheed Martin patří mezi největší a nejdražší vojenské programy současnosti. Počítá se s výrobou tisíce kusů a prodejem stíhaček do zemí po celém světě. Zde mají zastávat roli, kterou dosud hrály stíhačky F-16 Fighting Falcon. Největší počet strojů F-35 poputuje především do USA, Velká Británie a Izraele.

Update 3.3.2013: Stíhačky F-35 opět létají. Vše se zdá být v pořádku.

Zdroj: Armed International

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: F-35B Lightning II přistává na letadlové lodi

Pár dní nazpátek se udál významný milník v programu nového lehkého stíhače F-35 Lightning II. Verze ...

VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje

Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...

Japonsko oficiálně oznámilo záměr nakoupit stíhačky F-35

Japonsko oficiálně oznámilo nákup 42 amerických stíhaček F-35A Lightning II v  hodnotě 80 mld korun. ...

Velká Británie obdržela první sériový F-35B

Na konci července obdržela Velká Británie první ze tří objednaných víceúčelových letounů s krátkým ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    15:58 29.09.2018

    Prvá havária F-35: ... https://svet.sme.sk/c/20925761...

  • Nicolaj
    18:56 03.03.2013

    Iceman: Tak pozor, Rafale není lepší pouze v manévrovatelném boji. On je zatím lepší úplně ve všem protože F-35 zatím nebyla nasazena. To že se veškeré vzdušné boje vedou na extrémní vzdálenost není zcela pravda ( ostatně jednou už to tady bylo, američané už jednou pustili kanony k vodě) protože se zlepšuje zároveň ochrana letadla proti zásahu raketou. Navíc F-35 je o tolik dražší že si kladu otázku, zda nepředbíhá svou dobu - měli by prostě ubrat.

  • Ondřej Lacina
    17:24 01.03.2013

    Takže turbína F-35 nevydrží extrémní režimy, vše vyřešeno, můžou do vzduchu. Dobrý :D

  • Sunakashi
    16:02 01.03.2013

    No a je po afere.... Pentagon zrušil zákaz létání pro stíhačky F-35, zavedený minulý týden. Ukázalo se, že praskliny na turbíně motoru se týkaly jen jednoho stroje, který byl testován v extrémních režimech, a nejsou systémovou chybou

  • Rob
    11:06 01.03.2013

    Iceman: Tak Su-35 je stejně jako Su-30SM jen mezistupeň nežpoběží seriová výroba T-50. Myslím, že T-50 je úplně někde jinde, co se týče senzorů obecně a elektroniky. Počet senzorů v jednom "T-50" je jako v F-22 + F-35 dohromady + ještě radar do zadní polosféry. A Číňani můžou dostat osekanou verzi dost, hlavně radar Irbis a OLS-35 asi downgradujou.

  • Coffin Corner
    22:28 28.02.2013

    Iceman: Ano, na papíře je základní koncepce programu JSF správná. Má, nebo spíše měla vytvořit relativně levný, víceúčelový letoun páté generace, jako náhradu celé řady F-16, F/A-18 a AV-8B ve složkách americké armády , jakož i spojenců. Jenže tato koncepce selhala ještě dříve, než se letoun dostal do operačního nasazení. Už nyní je o 70% dražší oproti původním plánům, cena není zdaleka konečná a problémů spíše přibývá.
    Pentagon přiznává, že bude nereálné nahradit všechna letadla předchozích generací, právě kvůli rostoucím nákladům a vlády participujících evropských států si rvou vlasy, jak tahle letadla zaplatí. Dokonce i izraelci spoléhají na to, že F-35 dostanou od američanů v rámci zahraniční vojenské podpory.
    Nechci F-35 shazovat za každou cenu, je to výborný stroj, ale zatím to vypadá, že se vydal cestou jeho většího bratra F-22, tedy, že požírá sebe sama.

  • Iceman
    22:11 28.02.2013

    Souhlasim. Stejne se vsechno dozvidame tak 10 - 20 spozdenim, kdo vi, co se testuje prave ted. Pohadky tupu Aurora ted uplne nemyslim, ale kdo vi. :) - Ohledne tech letounu do Ciny..... nechapu jak jim to Rusaci mohli prodat. Cinani jim to zkopirujou a vezmou jim trhy. :( Bud jsou Rusaci financne opravdu zoufali - nebo maji davno uz neco lepsiho - nebo jim ty SU-35 dodaji radne "poladene" :D Snad jim neprodaji plnohodnotne stroje, to bych nechapal. To by prece ohrozovalo i je (cinsky zalusk na sibir).

  • lentak37
    21:44 28.02.2013

    vždy je to len uhol pohľadu, subjektívne názory no ukáže bojaschopnosť len vojna s obstojným protivníkom, cez prvú svetovú vojnu si tiež Británia myslela aké má krízniky hlavne čo sa týka HMS Indefatigabl.
    Ja sa priklánam a považujem za najlepšie ruské, aj napriek tomu, že rusko koncom 90-tych rokcoh zbankrotovalo no postupne sa stavia na nohy a časom určite ukáže svoje
    No škoda že prednedávnom predsa len došlo k dohode medzi čínou a RF ohľadom SU -35

  • Iceman
    21:31 28.02.2013

    @OL

    Urcite myslis RED FLAG civeceni na Alijasce a WVR souboj F22ky vs Nemecke Typhoony. Ano, tam doslo v tesnem manevrovem boji k remize. S tim, ze piloti F22 museli dodrzovat mnoha omezeni (nesmely pouzivat pokrocile systemy ruseni atd,), aby slo ciste o manevrovy boj. -- Je to tim, ze konstrukce Typhoonu je zamerena v prvni rade na manevrovatelnost.... a tomu se podridilo temer vse. Z toho letadla je to videt na prvni pohled, delta s kachnima plocahama.... teziste hodne vzadu.... uzasny pomer tah/hmosnost.... a pritom je docela maly. Je to takova mala raketa. Typhoon mam docela rad :) Jenze F22 se mu v supermanevrovatelnosti z 95% vyrovna a k tomu ma vlastnosti, ktere pousovaji vzdusny boj uplne do jinych dimenzi. Spoustu z nich se nikdy nedozvime. Jako celek je F22 naopak myslim dost podcenovany. --- Nicmene za tu cenu, je pro Brity, Nemce a spol. Typhoon skvelej stroj.... to se povedlo. Mam ho o dost radsi, nez Rafale.

  • Iceman
    21:13 28.02.2013

    To je fakt :), spatne jsem se vyjadril. (ja mel spis na mysli extremni WVR na "kanony", ala prvni a druha svetova :D)

  • Ondřej Lacina
    21:07 28.02.2013

    No já jsem zvědavej na F-35 v aliančních cvičeních ve vzdušnym souboji, jestli teda vůbec k tomu dá USA souhlas. Mohli by se právě divit stejně tak, jako jim evropský letouny 4 a 4.5 generace sestřelujou F-22.

  • JaM
    19:33 28.02.2013

    Rafale by nemal sancu ani v WVR prave koli schopnosti palubnych systemov.. EODAS umoznuje napr navadzanie IR rakiet 360 stupnov okolo lietadla bez toho aby ich bolo treba akokolvek zameriavat., navyse ide o najlepsi IR system sucasnosti, takze F-35 by mala voci Rafale vyhodu skorsej identifikacie a tym padom by si pilot F-35 mohol zvolit smer utoku...

  • Iceman
    16:28 28.02.2013

    Rafale je oproti JSF lepsi pouze (teoreticky) v manevromvem boji na blizkou vzdalenost. Ale stealth charakteristiky a avionika.... to je neporovnatelne. Integrovany bojovy system, jaky ma F35 je bezkonkurecni. A prave tyto veci jsou v dnesnim vdusnem boji (az na vyjimky) rozhodujici. Samozrejme, ze F35 nema dva motory (ma ale fungovat hlavne jako doplnek k F22 - ala F15 a F16), v urcitiych ohledech je to komporomis, ale rekl bych, ze svym zpusobem dokonaly, protoze je zameren presne na moderni zpusob boje ve vzduchu. Americani vi, proc ten letoun chteji. Ty prutahy a cena jsou velmi neprijemne (to je hodno kritiky), ale zakladni koncepce letounu, je podle me naprosto spravna. Rafale by v BVR (nikoliv WVR) proti F35 nemel sanci, padl by k zemi jako papir.

  • Ondřej Lacina
    15:45 28.02.2013

    Kdyby se místo F-35, jakožto náhrada za F-16 a novej NATO letoun, nakoupili Rafaly, bylo by to 1000x lepší a ekonomičtější - levnější letoun, odzkoušený v boji, prvky stealth, radar AESA, operatibilní z letadlových lodí, široké spektrum výzbroje (i jaderná), schopnost supercruise (narozdíl od F-35).

    Bude to možná bohužel znít protiamericky a někteří diskutanti div nevyletí z kůže, ale USA holt zase jednou zavelela :O

  • Jarda P.
    09:56 28.02.2013

    Deadog: Taky jsi diskutující a píšou sem i další co mají stejný názor jako ty. Kdyby měli všichni stejný názor, pak by nebylo o čem diskutovat. Od toho je to diskuze komiku. :)

  • Argonaut
    09:47 28.02.2013

    omlouvám se za double post, prosím o smazání duplicity, díky

  • Argonaut
    09:46 28.02.2013

    Uzemnění je naprosto standardní postup. Navíc není tolik strojů zavedeno do provozu, takže nevidím problém.

    O "vycouvání" z tohoto projektu uvažovalo/uvažuje více účastníků projektu. Je ovšem nutné dívat se na projekt a zejména podepsání účasti z širšího časového spektra. To, že nastanou takové odsuny spojené s realizací s nejspíš nikdo na začátku nepřipouštěl (včetně Dánů). A vypovídat dlouhodobé mezinárodní smlouvy jen podle toho, kdo zrovna sedí v kabinetě vlády je standardem snad jen v ČR (ironie). Pro úplnost je nutné dodat, že Kanaďanům a Australanům už pomalu dochází trpělivost a raději rozšíří/rozšiřují letky F/A-18E/F Super Hornet.

  • Argonaut
    09:33 28.02.2013

    Uzemnění je naprosto standardní postup. Navíc není tolik strojů zavedeno do provozu, takže nevidím problém.

    O "vycouvání" z tohoto projektu uvažovalo/uvažuje více účastníků projektu. Je ovšem nutné dívat se na projekt a zejména podepsání účasti z širšího časového spektra. To, že nastanou takové odsuny spojené s realizací s nejspíš nikdo na začátku nepřipouštěl (včetně Dánů). A vypovídat dlouhodobé mezinárodní smlouvy jen podle toho, kdo zrovna sedí v kabinetě vlády je standardem snad jen v ČR (ironie). Pro úplnost je nutné dodat, že Kanaďanům a Australanům už pomalu dochází trpělivost a raději rozšíří/rozšiřují letky F/A-18E/F Super Hornet.

  • Deadog
    09:04 28.02.2013

    neni lepsi z bezpecnostniho hlediska uzemnit vsechny stroje nez se zjisti proc je tam ta prasklina aby nedoslo ke ztrate zivotu ? je to podle me normalni postup vsude na svete ,jen diskuteri na AN z toho delaji halo.

  • Jakub
    22:03 27.02.2013

    Pre Sunakashi:
    Danska lavica minuly rok apelovala na vladu aby zrusily JSF a nakupily Gripeny. Vraj by to bolo lacnejsie, praktickejsie, pomohlo bi to dansko svedskej kooperacii (Dani uz pouzivaju CV90) a lahsie na pouzivanie po tom čo vyradia F16. Nakoniec sa to ale nestalo lebo jeden diel sa ma vyrabat v dansku. A teraz ked danska armada setri kde sa da, je JSF dobra picovina. Zrovna tento tizden zrusily 5 kasarni, jednu lod a zrusily vymenu gulometov.

  • Čtenář
    20:13 27.02.2013

    Problém je ten, že to je nedomyšlený a nedodělaný, ale oni potřebují prachy z prodeje letounů.

  • Sunakashi
    20:01 27.02.2013

    nechapu co na tom nechapete.... :-) poridi si ho vsechny staty co se na tom podilely ma to byt hlavni bojovy letoun NATO a to ze se objevuji problemy je snad normalni.... at to stoji kolik to stoji dokud to neni odzkouseno casem a praxi nikdo nemuze vedet co se pokazi....

  • Ondřej Lacina
    17:47 27.02.2013

    Nechápu nejen Dány.. Těch problémů bude u těhlech letadel jak maku. Rapidní uspěchání celýho projektu si začíná (a v plný síle teprve začne) vybírat svou daň ;)

  • Jakub
    17:27 27.02.2013

    Tak zarucene to neni naposledy. Stale nerozumiam jak to mohli dani kupit.