Stíhačky F-35 Lightning II pro italské letectvo

První italská F-35 v doprovdu italských stíhaček Eurofighter a tankovacího letadla KC767 při letu přes Atlantik; ilustrační foto; větší foto / Public Domain

První dvě stíhačky páté generace F-35A byly doručeny italskému letectvu a jde tak o první kusy těchto letounů vyrobené mimo Spojené státy, které jsou v operačním stavu. Dodán byl také první ze dvou průzkumných letadel G-550 Conformal Airborne Early Warning (CAEW) od izraelské firma Israel Aerospace Industries (IAI).

Dvě stíhačky F-35A, které byly sestaveny a dokončeny v závodě v severoitalském Cameri, se 12. prosince přesunuly (pilotovány italskými piloty) na leteckou základnu Amendola na jihovýchodě Itálie, kde se připojily k nově vzniklé 13. letce 32. perutě italského letectva. Ve stejný den se svých prvních strojů F-35I „Adir“ dočkal i Izrael.

Zatímco Nizozemci, Britové a Izraelci z dodání svých prvních stíhaček udělali významné mediální události, italské letectvo se v tomto ohledu drží při zemi a své dosavadní úspěchy příliš neprezentuje. Podle Davida Cenciottiho z The Avionist jsou to však právě Italové, kteří během své přípravy na zavedení stíhaček F-35 dosáhli úctyhodných výsledků.

Příkladem může být italské prvenství v podobě prvního transatlantického letu F-35 vůbec, který se uskutečnil v únoru 2016. Byl to také italský vzdušný tanker, Boeing KC-767A, který jako první letoun svého druhu, zároveň neprovozovaný Spojenými státy, získal certifikaci k tankování stíhaček F-35 za letu.

Itálie má na svědomí rovněž výrobu prvních F-35 mimo Spojené státy. Právě v Itálii se totiž nachází jedna ze tří montážních linek na světě, kde se F-35 produkují (další jsou ve Spojených státech v Texasu a v Japonsku). Závod Final Assembly and Check Out (FACO) se nachází v Cameri na severozápadě země, kde má zbrojní průmysl dlouhou tradici.

Právě FACO pro Itálii představuje stěžejní součást jejich zapojení do programu F-35 Lightning II. Italové doufají, že jejich FACO bude sloužit jako středisko údržby pro letouny F-35 evropských států, což by jim umožnilo získat zpět alespoň část investic, které byly do celého podniku kolem F-35 vloženy. Jen náklady na továrnu v Cameri se pohybovaly kolem jedné miliardy EUR.

Pokud v Evropě nevznikne žádné další podobné zařízení, plán se Italům může velmi vyplatit, jelikož během 15 let by na starém kontinentu mohlo sloužit přes 500 F-35 v různých verzích, nehledě na modernizační programy v horizontu dalších desítek let. V Cameri se navíc nebudou vyrábět letadla pouze pro Italy, ale také pro Nizozemce, kteří chtějí nahradit své stárnoucí F-16.

Po Spojeném Království je Itálie druhým největším zahraničním účastníkem na programu vývoje Lockheed Martin F-35 Lightning II. Na vývoj letounu přišpěla miliardu EUR a spolu s Nizozemskem (800 milionů EUR) patři do tzv. druhé úrovně mezinárodní účasti.

Itálie plánuje pořízení 60 F-35A a 30 F-35B. 15 kusů verze B (s krátkým vzletem a kolmým přistáním) je určeno pro italské námořnictvo a jeho letadlovou loď Cavour. Italské letectvo chce novými F-35A nahradit stárnoucí Panavia Tornado a Alenia-Embraer AMX a F-35B nastoupí na místo AV-8B Harrier II.

Dále si italské letectvo udržuje letku 83 stíhaček 4,5 generace Eurofighter Typhoon, které jsou primárně určeny k ochraně italského vzdušného prostoru. Dalších 13 letounů je objednaných.

Itálie tento týden také získala první ze dvou průzkumných letounů G-550 CAEW od IAI. CAEW je systém včasného varování a letecké kontroly (podobně jako AWACS), který byl vyvinut ELTA Systems, dceřinou společností IAI. Stejná firma se spolu s předním českým výrobcem radarů RETIA podílí na vývoji radaru protivzdušné obrany .

Itálie si od IAI rovněž objednala průzkumný satelit OPSAT 3000, který by se měl na oběžnou dráhu dostat v průběhu příštího roku. OPSAT je považován za jakýsi záskok, dokud nebude dokončen italský průzkumný satelit OpSIS.

Zdroj: Defense-update, Jane´s

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Larry
    19:14 01.01.2017

    To Marthy:
    Zaujal mě váš topic:

    "Marthy Datum: 30.12.2016 Čas: 22:19

    Taky jsem věřil že třeba zabezpečení US průzkumných dronů bude téměř nepřekonatelné,ale potom Iránci dokázali nad dronem který "zabloudil"nad jejich území převzít kontrolu a přistát s nim,to mě dost překvapilo.To stejné dokázali Rusáci na Krymem,no to se už i dalo čekat,ale je divné že se to daří i kambajnistům na Ukrajině,museli mít ve škole skvělé radioamatérské kroužky,holt asi dobrej oddíl :D ......."

    Přečtěte si link na takový bolševický plátek a ztratíte iluze...předpokládám že AJ vám nečiní problémy:
    http://www.wsj.com/articles/SB...

    O co jde: Ani Skygrabber nemusíte kupovat, pokud ho cracknete :-))
    jde o to, že v zabavených ntb se našli naprosto stejné snímky bojiště jaké měli k dispozici američtí velitelé. A tak se začalo zjišťovat, proč, co, kdo a kdy.
    Celý problém byl v tom, že datový tok nebyl kryptován jakýmkoliv způsobem.
    ---------
    ad: skvělé radioamatérské kroužky
    Víte, existují příkazy a nařízení ministra obrany RF. jedním z nich je i rozkaz kterým ukládá spolupráci velitelů posádek s místními radioamatérskými krožky. Mají je všemožně podporovat (třeba poskytují klubové prostory v domech armády)
    zároveń vojáky důrazně upozorňuje že i při radioamatérské činnosti platí platí zásady ochrany služebního a státního tajemství. Pokud znáte alespoň základy RJ.
    http://afaru.ru/?section=doc...
    Naprosto stejně podporují letecké modeláře, motoristy atd....
    --------------
    Tedy česky: Vychovávají si budoucí odborníky, tak aby se jim děti a mládež neváleli
    bezprizorně na ulici, neholdovali alkoholu a drogám.
    Snaží se je vést k odpovědnosti, povinnostem, hrdosti a oddanosti vlasti.
    ---------------
    Marthy, vy jste idealista. Nemám Vám to za zlé, ale ještě se s tím dá snad něco dělat.......

  • Larry
    18:34 01.01.2017

    to KOLT.
    Víte co to je kolego "být na dně"??
    Prezident republiky vždy byl a je vrchním velitelem ozbrojených sil.
    A te´d si představte, když byl velitelem jistý zneuznaný dramatik, alkoholik tak v r. 1990 vzkázal veřejně "na adresu vojáků z povolání":
    " zelené mozky, které zahodili rudé knížky" Divím se dnešní generalitě. Téměř bez výjimky členové KSČ, si měli po tomhle sdělení "svého šéfa" vpálit kuli do svých hlav.
    :-)))
    je zajímavé jak se dnes mlčí a nikdo nechce ani slyšet........

  • KOLT
    11:41 01.01.2017

    "...zrušeno s poukazem, že to je militarismus..." Ntvl, to můžou rovnou zrušit tu armádu celou, ta je taky militarismus!

  • Larry
    10:16 01.01.2017

    To JirkaM.
    Nejsem odborník na pozemní vojsko a výzbroj, ale,
    dělostřelecký radiolokátor musí mít poměrně velký výkon a velice citlivý přijímač.
    Odrazná plocha dělostřeleckého náboje je velice malá.
    Potřebujete zjistit azimut, odkud jde střelba a vzdálenost.
    Samozřejmě střela jde po klasické balistícké křivce. Radar provede řadu měření (čím více, tím lépe) a podle matematického algoritmu lze dopočítat vzdálenost.
    Ve vlastních mapových podkladech lze určit profil terému mezi palebnou jednotkou a nepřítelem. Tohle není nic složitého a třeba mobilní operátoři s profilem terénu pracují denně. (radar může být jinde nežli palebná jednotka)
    Dělostřelci pokud vím potřebují i tzv. náměr, ale tohle získají výpočtem. Na rozdíl od LaPVO nepotřebují znát rychlost cíle (střely)
    Na to nejsou potřeba výkonné servery.
    Jenže změřená a spočítaná data potřebujete v v reálném čase a určitém formátu předat z Arthura do palebného systému. A to je problém protože ShKH 77 Dana nic takového neumí. Na obou stranách by si data museli předávat vojáci a případně přepočítávat což je zdlouhavé a zdržuje.
    I nepřítel totiž bude mít mobilní systém "vystřel a uteč"
    Osobně jsem se podílel na vývoji a zkoušce střeleckého lokátoru pro jednu brněnskou firmu. Výsledky byli rozdílné. Záleželo nejenom na ráži která se měřila (velikost odrazné plochy, ale i kmitočtu kterým se měřil. Lidově řečeno, záleží co máte na konci vlnovodu za jednotku)
    Ani bych se nedivil, kdyby výrobci munice se pokoušeli vyrobit plášť střely z kompozitních materiálů. Dnes je velké množství materiálů které vlastnostmi nahradí železo či ocel. A proč ne kompozit s wolframovou špičkou????
    Aktuální trendy vývoje vám ale nikde nikdo na web nenapíše.

    K tomu pořadovému kroku, to byla otázka asi jednoho roku někdy v r.1990.
    Vezměte v úvahu, že voják musel a byl přezkušován u osobní zbraně zvládnout "rozborku a sborku"
    Sa-58 v časovém limitu. To bylo v r. 1992 zrušeno s poukazem, že to je militarismus ale někdy v r.2009 jsem se s tím setkal znovu. A věřím, že jsou dnes normy i na Brena.
    Ad: BKO je to jak píše flanker.jirka.
    Pokud si zadáte "Bílá kniha obrany" do vyhledavače, z webu MO si ji můžete stáhnout v kompletním znění. Sestaveno někdy v r.2011a odpovídá tehdejším podmínkám. Dnes je situace a tedy i realita jiná. Je to takové docela "dobrodružné čtení" a vím jak čas lépe prožít.

  • flanker.jirka
    18:34 31.12.2016

    Larry: jeden koncepční krok za druhým :-) BKO měli raději tisknout na rolích savého papíru, aby byla užitečná.

  • JirkaM
    18:06 31.12.2016

    Larry: " Tohle je ovšem NE-schopnost dělostřelectva AČR" - tak jsem si naivně myslel (protože o tom houby vím), že sledovat radarem odkud se střílí a palubu opětovat téměř v reálném čase už dneska umí všichni. Někde jsem četl, že Číňani tohle zvládali dělat Vietnamcům v 80tých letech a Rusové kvůli tomu zvažovali dvouhlavňovou Mstu, aby zvládli během chvilky vystřelit co nejvíc krát a pak hned někam popojet.

    Fakt by to naši nezvládli? To ty Arthury nejsou provozu, nebo je problém někde jinde?

    "Jinak mohu poreferovat jak tehdejší ministr Dobrovský zrušil pořadový krok." ale mě v roce 1999 ještě pochodovat nutili. Možná se ta informace do Přerova nedostala.

    A co je prosím BKO?

  • Larry
    16:31 31.12.2016

    "u nás" znamená v naší společnosti, kde pracuji.
    Znám to, nemusíte mne poučovat. PVOS neboli Protivzdušná obrana státu ( sytémy SA-2, SA-3 a ve prospěch PVOS drželi hotovost i letecké pluky) bylo plošné pokrytí prostory účinného působe jednotlivých prostředků PVOS.
    Některé PÚP (prostory účinného působení) se musely nad strategickými aglomeracemi i x násobně překrývat (např. Ostrava, Brno, Praha...)
    Docházelo ke koordinaci s PVO PV ( typicky SA-6 .....) z důvodu předávání cílů určených k ničení.
    Někdy v r. 1990 začal program, "Integrace LaPVOS s PVO PV" což mělo za následek postupnou likvidaci PVOS. Počáteční myšlenka byla vynikající.
    PVO PV by se zbavilo podřízeností "pancéřových divizíů. Např. náš plik byl v podřízenosti 2 divize PVOS Brno. U PVOS se kladli vysoké požadavky na odbornost. Což bylo dobře. Ve školách se měli vojáci naučit "bigošárnu"
    Jenže v druhé polovině 80let jakýsi dobře známý pan Jakeš podepsal akt přístupu a spolupráce s OBSE. To znamenalo že nebude do 50ti kilometrů od st. hranice dislokováno jediné armádní letiště. V té době jsme si jako mladí vojáci speciálně po r. 89 uvědomovali že to je konec let. plukům 5. Líně. 11.Žatec (alias Korea)
    9. Bechyně, 1. Planá u Č.B.. Čekali jsem i "konec LKNA" Kupodivu přežili shodou náhod a s řadou omezení (bouřková činnost, st. hranice, JE Dukovany )
    Do toho se postupně rušili komponenty (palebné oddíly) SA-2/SA3. Probíhala reorganizace a redislokace. Přežíval SA-6 s poukazem na mobilitu a možnost modernizace. To bylo ofiko zdůvodnění....
    Mnohdy neplánovaně a neodborně. kde-jaký laik kafral do armády. Stačilo když "noví spojenci" vyjádřili "přání" a už se děli věci...........
    Např. "spojaři se umyli a otočili antény ze směru Moskva na směr Brusel" :-)))
    A tak museli vyklidit vojska REBu své posty na západní hranici a byli odveleny na Moravu do "dostatečné vzdálenosti" (až na pár vyjímek)
    Dalším přelomem byl r.1993 kdy "nová koncepce AČR" v souladu s dohodou se spojenci byla nastavena tak, že na západ od Prahy ke st. hranici nebude jediné vojenské letiště. kolik jich na západ od Prahy najdete??? (LKLN v podstatě jaxi tolerovali kvůli SAR, nicméně tam není bojový pluk či základna)
    Jinak mohu poreferovat jak tehdejší ministr Dobrovský zrušil pořadový krok.
    To není echt joke. To je pravda, které se smáli od Atlantiku po Moskvu.
    A smál by se Napoleon, Kutuzov, Bismarck, Hitler i Stalin.
    A zrovna ten samý pan Dobrovský se podílel na tvorbě dokumentu "Bílá kniha"
    což je dnes naštěstí významově už jen cár papíru.....
    Jinak svého času existovala VDZ neboli Vojenská Družstevní Záložna. Samozřejmě krachovala. V jejím čele stál jistý judr. Mahdalíček, který taktéž "radil v Bílé knize jak na to.... to musí být důvěryhodnost sama.
    Zajímavé byli i preference pasivních systémů (PSS). podle BKO se měli utlumovat z druhé strany jsme měli být lídry techniky pasivních systémů v NATO.
    Potom mě ujistil jeden uz obchodníků ERA že "BKO už naštěstí neplatí" :-)))

  • flanker.jirka
    15:32 31.12.2016

    Larry: kde je to "u nás?"
    Zkratka PVOS je už historií, tento druh vojska byl bez náhrady zrušen, jestliže jste znal jeho strukturu, tak asi to dokážete srovnat s tím co všechno dnes už (ne)má armáda k dispozici.

  • Larry
    14:30 31.12.2016

    To flanker.jirka:
    "Larry: takový plat pro elektromechanika je spíše nástupní než zaběhnutý, alej půjde o to v které době to bylo, civilní firmy se musí chovat ekonomicky a neplatit si člověka jen tabulkově, za to že se vyspí v práci, konkurence je těžká a vzhledem k tomu předpokládám, že jako elektrotechnicky vzdělaný, pokud za něco stál, tak utekl třeba do Škodovky, kde se platí mnohem lépe."
    ------
    Děkuji pěkně...U nás je nástupní plat elektromechanika 20k + příplatky dle druhu práce a ZP a nezanedbatelné benefity.
    Vnitrofiremním vzděláváním a přezkušováním do 2 let 28k + benefity. Já si nestěžuji :-)))
    Dnes mohu publikovat a zveřejňovat fakta z oblasti LaPVOS , ke kterým lze logicky dojít , ovšem to znamená znát základy.
    ------------------------------------------------------------------------
    To Marthy:
    "Další příklad,ohledně navigačních družit,nedávno o tom byl článek tady v AN.No jinde jsem četl strategii Ruské armády proti systému GPS v eventuálním konfliktu s NATO,psali tam že by se nezaměřily na fyzické ničení navigačních satelitů,levnější a efektivnější je jejich zarušení a nebo nabourání se do něj,do jejich programu. "
    Vzpomeňte na historii mořeplavby. Ve středověku se pro orientaci používal přístroj zvaný sextant. To nemělo nic společného se sexem... :-))
    Nicméně plulo se podle postavení hvězd.
    Jeden ruský koncern postavil navigační přístroje pro let podle hvězd. inspirovali se sextantem. Ten přístroj funguje i ve dne. Hvězdy svítí stále, jen v jiném světelném spektru. Hvězdný systém je odolný proti EW a REB tak "trochu jinak" než GPS/Glonass/Beidou atd.....
    --------------------------------------------
    "Jen jako zajímavost uvedu taktiku ruského dělostřelectva v případném konfliktu se schopným nepřítelem-jako první se dělá radiotechnický průzkum bojiště,pokusí se odhalit a zarušit,programově napadnout či zničit veškeré komunikační prostředky a dělostřelecké radary,teprve potom dělostřelectvo zahájí palbu na enemy jednotky.
    Chci tím říct,že v moderním konfliktu by měl obrovský,možná i rozhodující vliv radiotechnický boj.Bohužel o efektivitě REB prostředků a o odolnosti techniky proti nim je jen málo informací,relevantně prakticky téměř nic."

    Proč taktiku ruského dělostřelectva?? víte k čemu má dělostřelecká brigáda v Jincích lokátor "Arthur" 2ks?? k tomu, aby zjistili souřadnice, odkud je vedena nepřátelská palba. pokud by byl systém funkční, jsou automaticky schopny předat data vlastním palebným prostředkům a vést odvetnou palbu. Tohle je ovšem NE-schopnost dělostřelectva AČR.
    Víte k čemu vyráběla firma ERA systém BORAP???
    A nakonec nikdo nezveřejní data o svých systémech REB EW jedno jak to nazvete.
    Zmiňujete ukrajinskou armádu. Uvědomte si že to není Hi-Tech armáda, ale na zarušení jejich systémů není potřeba ani tak sofistikovaný systém jako je Krasucha. Viděl jste někdy systém REBu Kolčuga?? "Špičkový výrobek" ukrajinské elektroniky. :-)))
    Dnes se radioelektronický průzkum kmitočtového spektra již dělá technologií SDR
    (Software defined radio) lze ji vyzkoušet, je pro testování dosažitelná za opravdu levný peníz
    ---------------------------------------------
    To KOLT:
    "pro flanker.jirka: Moc mi není jasné, co v tomto případě myslíte tím otevřená. Pokud to, že přijímá data od ostatních strojů, pak ano, jisté risiko tu je. Nicméně protivníky by musel mít k disposici minimálně stroj, který je s F-35 schopný komunikovat, což si představit snadno lze. Pak by musel buď znát "kódy" nebo je nějak "hacknout", což už je o poznání složitější. Skoro bych řekl, že jako u většiny kybernetických útoků by hlavní slovo mělo "sociální inženýrství", v tomto případě výzvědné služby a jejich schopnost získat patřičné informace. Lámání kódů jak u Enigmy by se asi nekonalo."

    Dnes je požadavkem minimální informační podpora pro letadla ze země.
    Nepleťte sociální inženýrství známé z internetu (ano i to bylo původně vyvinuté jako vojenská síť.) Armádní sítě jsou naprosto jiné. Buď speciální jednoúčelové nebo založené na známých OS. Pokud chcete jakoukoliv armádní síť fyzicky propojit s internetem, takhle přemýšlí jen hlupák. Potom lze uvažovat o sociálním inženýrství, virech atd....
    V AČR a samozřejmě ve všech armádách je zakázáno fyzické i virtuální propojení uzavřených systémů sítí s internetem a nesmíte připojit jakékoliv neevidované medium (flash disc....atd..)
    Podle mých zjištění se na to v AČR ale i OSSR dost kašle....
    Jsou země, kde za takové jednání vojáků a civilních pracovníků MO jsou kriminály případně absolutní trest za vlastizradu (RF, ČLR....)
    Možná i tak "poděkovali" polský zpravodajci bývalému kolegovi plk. Stefanu Zielonkovi. :-(((

  • flanker.jirka
    12:12 31.12.2016

    Shania, KOLT, Marthy:

    Nejrůznějším způsobům "hackování" nebo manipulacím se neubrání nikdo. A nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na toto:
    http://www.bbc.com/news/techno...

    a dát si to do souvislosti s tímto:
    http://www.armadninoviny.cz/ar...

  • Shania
    00:36 31.12.2016

    Prectete si tohle, pro predstavu s cim USAF pocita a na co uz par let cvici

    http://arstechnica.com/informa...

    "...Hacking planes out of the sky
    Gen. Carlisle also talked about how offensive cyberwarfare capabilities are an important part of the future combat approach of the Air Force—a vision put forward in the Air Force’s recently released Future Operating Concept. “It’s not about just putting warheads on foreheads,” he said at ASC this week. “If we can use cyber to deny adversary aircraft the ability to take off, that will change the game.”

    The Air Force has been looking at ways to conduct cyber attacks against adversaries’ networks from flying aircraft—either from drones or from manned aircraft, injecting attacks into radio and wireless networks that could disable or confuse enemy systems. Those capabilities have already been tested and could soon be fielded.

    During a press roundtable, Air Force Major General Burke “Ed” Wilson, the commander of the 24th Air Force (the Air Force’s communications and cyberwarfare force) and of Air Forces Cyber, talked about the ways the Air Force is looking to combine “non-kinetic options into the kinetic fight…bringing together the power of the air, space, cyber, ISR [Intelligence, Surveillance and Reconnaissance] and EW [Electronic Warfare] domains.”

    Wilson said that the Air Force has conducted tests “where we asked the question, what if we—instead of jamming a target—put a tool on an aircraft that allowed us to touch a target with cyber? And yes, we can touch a target from an air-enabled network.”

    The Air Force Future Operating Concept, a document that envisions how the Air Force will fight 20 years from now, presents the idea of offensive and defensive cyber-operators being integrated into joint command operations centers, using both air-based and other networks to try to disable enemy weapons systems, sensors, and support systems. It also anticipates that future enemies will do the same, attacking both commercial and military networks both for strategic and tactical purposes.

    That has been a major part of why the Air Force has tried to tack hard toward cyberwarfare capabilities over the past 10 years, even putting weapons system designations on some of its network capabilities. And over the past few years, the Air Force has integrated cyberwarfare into its annual Red Flag war game, along with planning for space warfare (defending satellite networks and taking out adversaries’ satellite systems).

    While Wilson said that cyber had been integrated into Red Flag for several years, Carlisle said that this past year was the first time the Air Force included cyber as a major aspect of Red Flag. “It took us 11 years,” Carlisle noted during his presentation at ASC. “We have to move faster than that—we have got to take advantage of this warfighting domain. Our adversaries have a huge capability here, and we have to be able to root them out in the same way we do in the physical domain.”"

  • Marthy
    00:35 31.12.2016

    Tady jsem o tom zachyceném dronu v Iránu našel nějaký článek.Podle toho jak jsem to pochopil zachycení sofistikovaného dronu je velice složité,ale proveditelné.Mimo to pamatuju že byly i snímky toho dronu,dokonce USA žádali jeho vrácení..a taky Irán začal vyrábět své drony,na základě toho ukořistěného tak mám za to že je to pravda.
    http://michsvoboda.blog.idnes....

  • KOLT
    00:11 31.12.2016

    pro flanker.jirka: Tak určitě ;-) Jen si nejsem jistý, jak bude vypadat ten přístup k úpravám. Tzn. jak moc otevřená platforma v tomto smyslu vlastně F-35 je. Pokud to je formou zásuvných modulů, které musí být kupříkladu nahrány pomocí speciálního HW/SW a po drátě (což by mi přišlo poměrně logické), tak bych se toho až tak moc nebál. Rozhodně ne toho, že někdo pomocí bezdrátové komunikace převezme kontrolu nad řízením stroje. Leda, že by tam někdo předem, na zemi, nahrál patřičný malware.

  • KOLT
    00:07 31.12.2016

    pro Marthy: Jenže my nevíme, zda nad dronem Íránci či Rusové či Komajnysty převzali kontrolu. Ve většině případů to spíše vypadá, že jen zarušili komunikaci. Čímž netvrdím, že to není možné. Ale z toho mála, co vím o šifrování komunikace, mi vyplývá, že pokud to nedělal vysloveně amatér (asi jako já :-) ), není šance v reálném čase cokoliv hacknout.

    Mmchd, o "radioelektronických" schopnostech Kombajnystů mám vysoké mínění... vůbec bych je nepodceňoval.

  • flanker.jirka
    22:20 30.12.2016

    KOLT: z velké části jste si odpověděl sám, ale způsobu je dnes mnohem více, F 35 je určen pro export, tak že jeho SW může být mnohem více ohrožen, už jen tím, že i jednotliví zákazníci budou mit přístup a potenciál i k úpravám. Oproti F 22 tak bude více možností k nabourání se.

  • Marthy
    22:19 30.12.2016

    Taky jsem věřil že třeba zabezpečení US průzkumných dronů bude téměř nepřekonatelné,ale potom Iránci dokázali nad dronem který "zabloudil"nad jejich území převzít kontrolu a přistát s nim,to mě dost překvapilo.To stejné dokázali Rusáci na Krymem,no to se už i dalo čekat,ale je divné že se to daří i kambajnistům na Ukrajině,museli mít ve škole skvělé radioamatérské kroužky,holt asi dobrej oddíl :D
    S takovou moc nevěřím v budoucnost bezpilotních letounů,podle mě určitě nemůžou zcela nahradit klasické letouny s piloty.

  • KOLT
    21:46 30.12.2016

    pro flanker.jirka: Moc mi není jasné, co v tomto případě myslíte tím otevřená. Pokud to, že přijímá data od ostatních strojů, pak ano, jisté risiko tu je. Nicméně protivníky by musel mít k disposici minimálně stroj, který je s F-35 schopný komunikovat, což si představit snadno lze. Pak by musel buď znát "kódy" nebo je nějak "hacknout", což už je o poznání složitější. Skoro bych řekl, že jako u většiny kybernetických útoků by hlavní slovo mělo "sociální inženýrství", v tomto případě výzvědné služby a jejich schopnost získat patřičné informace. Lámání kódů jak u Enigmy by se asi nekonalo.

    "Zahlušit" senzory, možná nějak i systémy stroje, si představit umím. Ale "hackování" ve stylu Lovci pokladů mi moc pravděpodobné nepřijde. Nicméně čistě teoretisuji, vím o tom prd.

  • Marthy
    21:44 30.12.2016

    Právě,veškeré sofistikované systémy mě přijdou zranitelné.Pár příkladů-UK armáda si stěžuje ne dělostřelecké pozorovací drony které jin dodaly z USA,podle vojáků jsou zcela nepoužitelné.Povstalci je buďto zaruší nebo nad nimi dokonce převezmou kontrolu.Takže Ukrajinští dělostřelci nakonec navádějí palbu systémem z 2 sv,to jest chlap s dalekohledem na stromě.
    Další příklad,ohledně navigačních družit,nedávno o tom byl článek tady v AN.No jinde jsem četl strategii Ruské armády proti systému GPS v eventuálním konfliktu s NATO,psali tam že by se nezaměřily na fyzické ničení navigačních satelitů,levnější a efektivnější je jejich zarušení a nebo nabourání se do něj,do jejich programu.
    Asi si taky budete pamatovat že při útoku letounů koalice proti Iráku,jako odpověď na zabrání Kuvajtu se centrální systém PVO Iráku zhroutil,protože jeho počítačová síť byla napadena virem,který se údajně agentům CIA podařilo do systému při jeho výrobě ve Francii tajně vložit.A aktivován byl těsně před útokem.
    Jen jako zajímavost uvedu taktiku ruského dělostřelectva v případném konfliktu se schopným nepřítelem-jako první se dělá radiotechnický průzkum bojiště,pokusí se odhalit a zarušit,programově napadnout či zničit veškeré komunikační prostředky a dělostřelecké radary,teprve potom dělostřelectvo zahájí palbu na enemy jednotky.
    Chci tím říct,že v moderním konfliktu by měl obrovský,možná i rozhodující vliv radiotechnický boj.Bohužel o efektivitě REB prostředků a o odolnosti techniky proti nim je jen málo informací,relevantně prakticky téměř nic.

  • flanker.jirka
    16:54 30.12.2016

    Marthy: v moment kdy si postavíte otevřený systém, tak bude vždy určité procento možnosti se do takového systému nabourat.

  • Shania
    14:56 30.12.2016

    Marthy:tady más nejake zdroje k cyber atack

    http://www.f-16.net/forum/view...

    A důraz na toto:

    It's important not to think of "cyber" as "hacking". It's not. That's just a very small part of what "cyber" actually means.

  • Marthy
    13:54 30.12.2016

    Dnes se hodně mluví o kyberútocích,tak mě napadlo zda moderní technika,jako je F-35,není zranitelná touto formou útoku.Jestli je,teoreticky,možné nabourat se do jejich systému a poškodit je nebo dokonce celý letoun zneschopnit.
    Vzpomněl jsem si na aférku ohledně nákupu F-16 pro Polskou armádu,tenkrát bylo v P.médiích něco o tom že Polská armáda nemá povolen přístup k programovému vybavení těch letounů.To se mnohým v Polsku nelíbilo,dokonce se spekulovalo že ty letouny můžou používat v podstatě jen s posvěcením USA.Takže v teoretickém případě,kdyby došlo ke konfliktu Polska vs bližšího spojence USA by prý ty letouny nešli použít,dokázali by je na dálku programově zablokovat.
    Je něco takového opravdu možné,nebo jde jen o přílišnou fantazii nějakých novinářských "odborníků"?

  • flanker.jirka
    00:23 30.12.2016

    Larry: takový plat pro elektromechanika je spíše nástupní než zaběhnutý, alej půjde o to v které době to bylo, civilní firmy se musí chovat ekonomicky a neplatit si člověka jen tabulkově, za to že se vyspí v práci, konkurence je těžká a vzhledem k tomu předpokládám, že jako elektrotechnicky vzdělaný, pokud za něco stál, tak utekl třeba do Škodovky, kde se platí mnohem lépe.

    Situace v armádě šla do kopru v souvislosti s profesionalizací, přizvaní "poradci" z júesej tu lidem nabulíkovali jak je moderní outsourcing, tak se politici rozhodli armádu připravit o odborníky, kteří uměli věci opravovat, navrhovat náhradní řešení, zkrátka o dílny oprav všeho druhu a tyto služby se začaly "levně" nakupovat. Z toho plyne nejspíše i vaše rozčarování, protože se s touto formou začalo a ne všechny kontrakty se povedly dokonale.

    HAL je velká korporace pracující na mnoha projektech, tam se lidi znají sotva v jedné sekci, tak jako jinde v korporacích po světě. Pravdou je, že Eldis dodává do Asie a nyní i do Evropy hodně zajímavé zboží na letiště a spolehlivé.
    Eldis bych moc nehanil, firma se dokázala prosadit na trhu, kterému vládl a vládne Thomson a jeho parta, přitom dokáží konkurovat i kvalitou. Jestli něco Eldis dělá ještě pro armádu, tak snad jen jako bokovku, s radary se jim daří, dostali se i do Polska, kde jsou většinou upřednostňováni domácí výrobci.
    toto asi mluví za vše: http://www.eldis.cz/reference...

    (Retia je oproti tomu jen klíště přisáte na českou armádu a o kvalitě vypovídá, respektive nevypovídá případný export - neexport)

  • Larry
    22:51 29.12.2016

    Ano měl jsem na mysli Eldis. Pokud by jste někdy v AČR sloužil, věděl by jste jak to chodí s personalistikou i logistikou. A nevěřte tomu, že by Vám firma dala cokoliv co musí, pokud to není smluvně ošetřeno.
    A proč by se připravovali o "kšeft" ???

    Jinak té firmě bych nevěřil ani "Dobrý den" Jeden bývalý kolega co sloužil na LKCV měl na starosti výběrové řízení na pozici elektromechanik.
    Nabízený plat 17k Kč brutto mne dovedl k smíchu. Jako bonus uváděli, že si lze "dojet do města v pracovní době" v případě potřeby. To je job :-)))
    Požadovali mimo jiné znalost elektroniky a diagnostiku a servisní práci, měření a identifikaci závad na PCB.
    Na můj dotaz na spolupráci s HAL (Hindustan Aeronautics Limited) prý o tom nic nevědí. Tak jsem se jich zeptal proč je uvádí indický partner na svém webu ???
    To je důvěryhodnost sama :-)))

  • KOLT
    22:50 29.12.2016

    pro flanker.jirka: Že je stealth B-2 mnohem lepší než F-117, to je bez debaty. Jen jsem prostě myslel, že velikost B-2 a jeho vyšší stáří jej oproti F-22 hendikepují. Ovšem ty rozdíly v designu oproti F-22, které zmiňujete, jsou asi skutečně takové, že i takhle velká potvora se dostane s RCS na úroveň stíhače.

    pro Pavka: Lepší manévrovatelnost YF-22 prý skutečně měla na jeho vítězství nějaký vliv. Ono se není až tak co divit, když byl stroj vyvíjen jako odpověď na Su-27, které v tomto parametru F-15 bez debaty deklasuje. Nicméně hlavním důvodem prý měla být mnohem vyšší vyspělost projektu YF-22 oproti YF-23. Tedy šlo do jisté míry o sázku na jistotu. Ono už se to dnes moc nepíše, ale projekt ATF měl ve své době skoro stejně odpůrců, jako má dnes JSF....

  • flanker.jirka
    22:33 29.12.2016

    Larry: omlouvám se, firma se jmenuje ELDIS, klávesnice si zaúřadovala.

  • flanker.jirka
    22:30 29.12.2016

    Larry: duo Pat a Mat jsem zmiňoval jako dotaz na autora, když se podíváte na titulek článku, tak je zmínka o té firmě absolutně mimo, nebo jen skrytá reklama.
    Pokud má vojsko problémy s dodavatelskymi firmami, tak je to ve většině případech ve způsobu nastavení smluvních vztahů.
    Měl jsem možnost videt nový radar od druhé firmy v Polsku a tam panuje spokojenost s novou plně polovodičovou technologií. Mají i nový PAR radar s technologií AESA.
    Tedy, pokud jste měl na mysli Doris, nebo snad T-CZ?

    Na vojně platilo voják se stará, voják má, když se voják postará, má i SW vybavení ;-)

  • Larry
    21:58 29.12.2016

    To flanker.jirka
    " Ale proč sem motáté "předního českého výrobce" čeho si o čem ten klub radioamatérů z Retie nemá ani páru? Vážně si myslíte, že si světová špička ELTA nechá sahat někoho takového do svých systémů? "
    --------------
    Víte kolik lidí zaměstnává Retia? Víte kolik radioamatérů tam pracuje??
    Odpovím vám přesně, protože oba dva znám. :-)))
    Jinak pracovat s mikrovlnami znamená umět a mít více než jen "cejchovaný šroubovák" tím si buďte jist.
    Oproti jiné Pardubické firmě která "modernizovala" radary pro AČR to jsou jenom hodní, snaživí a neškodní chlapci. Ta "druhá" firma si to "obšlápla" tak, že k diagnostice jimi zmodernizovaných radarů je zapotřebí SW který radiotechnikům AČR nikdy nedali. Takže "reset" - vypnout a opět zapnout. Když to nepomůže, volat servisní skupinu služebním postupem. To je docela prekerka.....
    A to se vyplatí! :-)))

  • Pavka
    18:17 29.12.2016

    Kdysi proběhla netem myšlenka, že RCS u F-22 bylo částečně upozaděno ve prospěch supermanévrovatelnosti. Což měl být ostatně jeden z mála parametrů, která měla mít YF-22 proti YF-23 lepší a tudíž se zdá, že ve své době byl vnímán velmi silně. Takže v tomto duchu bych se vůbec nedivil, kdyby RCS u B-2 bylo opravdu velmi blízko k F-22 a stejně tak i F-35.

    Mimochodem na té ilustrační fotografii v článku je vidět další velmi žádaná vlastnost 5.gen a to dolet, respektive vytrvalost ve vzduchu. F-35 letí v čisté konfiguraci zatímco EF nesou 2 nebo dokonce 3 nádrže? No a ono když se to pak sečte, tak palivo stejně musí být neseno v trupu kvůli štíhlým křídlům, k tomu velké vnitřní pumovnice kvůli aerodynamické čistotě, tak on i bez stealh by drak jednomotorového letounu 5.gen vypadal dost podobně k F-35.

  • flanker.jirka
    17:18 29.12.2016

    KOLT: o řád výše je F 117, B 2 je hodně "čisté" letadlo bez zbytečných výstupků, srovnejte si jen jak vypadají vstupy vzduchu a ze zadu výstupy z motorů obou strojů, k tomu přidejte, respektive odeberte absenci výškových a směrových kormidel a zapracovaný kokpit

  • KOLT
    16:21 29.12.2016

    Mě na obrázku s RCS překvapila informace, že by B-2 měla mít jen nepatrně větší RCS než F-22. Doteď jsem měl za to, že se jeho hodnoty pohybují minimálně o řád výše.

  • flanker.jirka
    16:14 29.12.2016

    shania: díky za odkaz, je to ale dost obecný obrázek. Narazil jsem na pár fotografií, kde jsou vidět na F 35, F 22 a čínském J 20 odražeče v podobě Luneberghových čoček, aby se krapet "zviditelnili" pro provoz. To o něčem dost vypovídá, čočky jsou směrovány vpřed a vzad, ne do boků.

    Text ohledně schopností EW systémů bych bral s rezervou, na jedné straně jsou tu přehledové radary, které mají mnohonásobně lepší anténní charakteristiky a přesto se tu dočítám, že nejsou schopné poskytnout informaci pro navedení rakety a na druhé straně totálně pasivní systémy v podobě "zázračné zbraně" které to letadlu poskytnou celokruhově, ačkoliv je vybaven miniaturními, směrově odkloněnými anténami.

    Zajímavé by mohlo být tvrzení firmy Northrop Grumman v souvislosti s tím jak se vyjadřují o L-band radaru letounu Wedgetail, přece jen by "mohli" mít zkušenosti se stealth letadly větší než ostatní státy. Otázkou je, co považují za "longer ranges"
    http://aviationweek.com/awin/c...

  • Shania
    15:45 29.12.2016

    flanker.jirka: myslím že hmyz tu znamená nějaký větší druh brouka a ne komar atd. A vzhledem k tomu že kovova kulička má menší rcs než tento hmyz...

    ----
    Anteny:
    https://2.bp.blogspot.com/-OM-...

    AN/ASQ-239 “Barracuda”. While most aircraft carry crutch Electronic Warfare(EW) systems, the F-35’s was designed from the outset for integration, able to operate not just with other components within the aircraft such as the APG-81, it can operate with other F-35’s over MADL to perform EW operations together. The AN/ASQ-239 is an evolution of the F-22’s AN/ALR-94 which is described as the most complex and costly avionics piece on the F-22, the Barracuda has twice the reliability and is a quarter the cost of the ALR-94, as well as being able to reduce the 30 sensors on the F-22 to 10 sensors, it has demonstrated the ability to detect and jam the F-22’s radar. It’s able to precisely geo-locate emission locations hundreds of kilometers away, further then it’s radar can see and from there the APG-81 can be slaved to that data track and then detect and track the object with a very narrow beam, increasing power and detection on target while decreasing detection by other aircraft. At close range or against targets using Jammers it is capable of narrowband interleaved search and track(NBILST) against aircraft which provides precise range and velocity that can then be used by a missile without need of the APG-81, allowing 360 degree targeting of aircraft. The Barracuda can refer to it’s data-banks of known emissions and identify the source vehicle or store it for future classification. Other features are false target generation and range-gate stealing, offensive EW is possible, a towed RF decoy is also a part of the package as is MJU-68/B Flares, the counter measure dispenser’s can be seen from behind. The F-35 will also feature “cyber attack” capability.

    https://comprehensiveinformati...
    ------
    Jedna z hlavních funkci EO DAS je MAWS s YATO (you are the one)
    O detektorech ozáření laserem nic nevím.

    -----
    RCS se bude měnit podle uhlu, ale o tom je taky spike management a schopnost u obou strojů vědět, kde mužou byt viděny a kde ne.

  • Trener
    15:25 29.12.2016

    Ta F-35 má jistě našlápnuto se stát novou F-16, takže asi bude v Evropě hodně rozšířená.Kdo už měl jednou americkou techniku, nebo je více spjat s USA, tak se nedivým, že si F-35 pořídil. Takže pro USA plusové body, tomu se bude konkurovat těžko. Jsem zvědavý s čím jednou (a kdy) přijdou Němci, Francouzi a Švédové.

  • flanker.jirka
    15:00 29.12.2016

    shania: tabulka kde se uvádí RCS stealth letadel o řád menší než pro "insect," tedy hmyz, mně vždy pobaví :-D Co se asi s tou RCS stane když se mu na křídlo přilepí nějaký ten beatlesák? :-D

    F 35 je plánován jako platforma pro všechno, ale bude mít schopnostiprowleru bez nějakých speciálních kontejnerů nebo s nimi?
    Proces ECM dnes musí být automatizován všude, nikde s letadly nepoletí analytik schopný dělat frekvenční analýzu a v real time režimu nebude schopen reagovat na danou situaci. SW vybavení na tuto činnost existuje už pár desetiletí, jen ten počítač tehdy vypadal jako půlka éroplánu.

    To že RCS F 35 nejspíše bude menší než u raptoru bude dáno pokrokem a zkušenostmi ze samotného raptoru, ale platí to ve všech směrech skenování?

    Ohledně situačního povědomí, nemáš nějaký odkaz na obrázek, kde by bylo vidět MAWS, laserové detektory a antény pro ECM na F 35?

  • Shania
    14:28 29.12.2016

    flanker.jirka: ke vztahu rcs a potrebneho vykonu pro ruseni je odstavec Jamming-to-Signal Ratio ke konci článku. A tento obrázek

    https://basicsaboutaerodynamic...

    Ten konktretně pochazí z nějakeho článku k zumwaltu.

    Tady viz RCS, aktuální je ten nižší odhad:

    https://basicsaboutaerodynamic...

    z článku

    https://basicsaboutaerodynamic...

    Ta tabulka pochází ze staršího zdroje (zdroje jsou pod článkem), current estimation je tam až zpětný autorem této stránky. Vychází z nejnovějších tvrzení velitelů USAF a JPO (tedy že má menší RCS než F-22)

    ------------

    K tomu jestli bude nebo nebude F-35 viděna pasivními senzory, diskuze k EW je tady http://www.f-16.net/forum/view...

    Jen k tomu dodám, že podle USMC má mít 75% schopností Prowleru.
    Podle pilotů je celý proces plně automatizovaný (tzv stará se o to pokročilá umělá inteligence stroje jako o většinu dalších věcí) a pilot jen rozhoduje jen o tom, jestli rušit nebo ne.

    http://www.sldinfo.com/the-mom...


    F-35 má být schopná provádět jak stand in, tak stand off rušení při eskortě jiných strojů a chystá se kooperační EW v budoucích blocích. Izrael má v planu přidat vlastní EW pod asi pro širší pasma.

  • flanker.jirka
    11:49 29.12.2016

    shania: koukal jsem na ten Váš odkaz ohledně technik rušení, pokud máte na mysli rušení výkonem takovým, aby došlo k "burn-trough" tak musíte zvažovat i výkony rušeného radaru, když něco takového začnete emitovat, tak Vás zaměří pasivní systémy široko, daleko.
    Taky je tam uvedena o řád jiná hodnota RCS pro F 35, než uváděl Dragon029 ve svém videu, (0,001 místo 0,0001) která z hodnot je blíže k pravdě?

  • flanker.jirka
    11:33 29.12.2016

    shania: ta rovnice je úplná, jen jde o to, že existuje více výkladů této rovnice obsahujicí i další možné zlepšující či zhoršující faktory

    ad 1. detekční vzdálenosti uvádí všichni v přehledových režimech, jde jen o to co v tom režimu radar umí, některé radary umí jen určit souřadnice, jiné i rychlost cíle. Uváděná hodnota 80% je hodnota pravděpodobnosti s jakou daný radar dokáže cíl detekovat. Tak že ozářím-li cíl 10x tak v osmi případech mám detekci zaručenou. U starších analogových systémů se uváděla pravděpodobnost nižší, nebylo to pouze specifikum ruské techniky, u nové techniky se standardně uvádí 80%.
    Účinný dosah radaru je taková hodnota, na kterou jsem schopen cíl vidět, další režimy činnosti jako sledování pak závisí i na antenna gain (rozměr antény versus použitá vlnová délka) proto má radar s větší anténou schopnost "uzamknout" cíl na větší vzdálenost, souvisí to i s kvalitou monopulsního určení souřadnic.
    V režimech přímého sledování cíle tak může dojít k tomu, že se rozdíly mezi radary smažou, nesmaže se však rozdíl v RCS cílů.

    ad2) vliv výkonu tam je vždy, ale zkuste si spočítat, s jakou energií doputuje úvodních 20 kW výkonu na vzdálenost třeba 100 km na cíl (ztráty pod druhou mocninou) a od něj se s mnohem menší efektivitou všesměrově rozptýlí a jen minimum se začne vracet zpět k anténě radaru (opět ztráty pod druhou mocninou). To vše jsou tak malé hodnoty, že i malý rušič (klamný cíl), jako například MALD, bude schopen generovat energii k tomu, aby nasimuloval i RCS 300 metrů, tam dnes problém už není.
    A pokud chcete nějaký radar zarušit, tak určitě musíte použít takový výkon, aby jej byl schopen vůbec detekovat.
    http://www.radartutorial.eu/01...

    ad3) Situační povědomí je dnes to hlavní, tam vstupuje do hry celé spektrum čidel, schopnosti datalinků a podpůrných sítí z dalších čidel, ze země, vzduchu a moře. Amíci to mají našlapané, u rusů to bude jen "otazník," nové letadla vybavují slušně, jak datalinkami, tak čidly na detekci ozáření laserem, MAWS systémy, nové generace ECM a novými generacemi RWR, ale jak jim to funguje?

    ad 4) to je jako u bodu 3, činnost bez podpory z jiných zdrojů je nasazení stíhaček sázka do loterie, prakticky všechny operace od první války v zálivu jsou vedeny za přítomnosti E-3 nebo E-2, a další podpory jako E-8, RC-135. Na druhé straně, pokud se někdo brání, tak bývá zvykem mít své území a okolí vykryté pozemními radary a dalšími průzkumnými prostředky poskytující informaci vlastnímu letectvu.
    Efektivitu všech faktorů do toho vstupujících ukáže jedině přímý střet.

  • Shania
    10:03 29.12.2016

    Trener: o stealth vlastnosti a materialy tady podle me nejde. Spis o avioniku a software, který nebyl zabezpečen proti zkopirovani. F-35 je od počátku stavěná pro export, takže citlivé technologie jsou patřičně zabezpečené.

    flanker.jirka: má to být jen základ radarové rovnice. Pro ukázaní jaký má nízké rcs vliv na dosah radaru. S kompresí by to už asi bylo moc složité. Jinak je v 1.1 s pár opravami a změnami. https://www.youtube.com/watch?...

    Video nemá demonstrovat skutečné detekční vzdálenosti mezi těmi stroji. Tam jsou pak další faktory. A budu rád, když mě opravíš....

    1. Ty detekční vzdáleností radaru jsou myslím v režimu velocity search, za nejlepších podmínek (USA má myslím 80% detekci, rusové mají myslím nižší hodnoty).
    Pro ukázku různé režimy APG-65
    http://forum.keypublishing.com...

    Takže jak vidíte, účinný dosah radaru je mnohem nižší.

    2. nizké rcs má pak pozitivní vliv na vykon rušení
    https://basicsaboutaerodynamic...

    3. vyhoda F-35 v SA (prehled o situaci) a tim i moznost prvni jednat, manevrovat a ovlivnovat boj ve svuj prospech.

    4. podpurné prostředky obou stran - obě strany se je budou snažit vyradit/znicit a tim snizit efektivitu nepritele.

  • KOLT
    09:49 29.12.2016

    A také netřeba zapomínat, že F-22 byla prostě zavedena podstatně dříve, čili v tu dobu byly použité technologie na špičce. Dnes vyvíjí a zavádí letadla 5. generace i další státy, takže je pochopitelné, že USA chtějí vyzbrojit adekvátní technikou i své spojence.

  • KOLT
    09:47 29.12.2016

    pro Trener: F-35 byla od počátku vyvíjena tak, aby bylo výrazně složitější z vlastního letounu reversním inženýrstvím získat použité technologie. Jinými slovy, kdyby prodali F-22 do zahraničí, bylo by mnohem snažší ji zkopírovat. Jinak má F-35 skutečně (a pochopitelně) spoustu věcí mnohem "dál" než F-22. Kupříkladu i RAM materiály, které původně podle zadání nemusely být tak účinné jako u Raptora, jsou ve výsledku údajně lepší. Hlavně jsou ale zabudované přímo v draku letadla, takže není takový problém s jejich údržbou (podle typu F-35 jsou "natírací" RAM maximálně tuším na 30 % trupu).

  • Trener
    09:15 29.12.2016

    A čím je tak unikátní F22, že ji na rozdíl od F35 USA "nepustí" ze svého území? Je to kvůli použitým vrstvám pohlcující radarové vlny, nebo kvůli něčemu jinému? F35 by v řadě věcí měla být dále, nebo ne? Nebo je to díky letovým výkonům?

  • flanker.jirka
    00:45 29.12.2016

    shania: zajímavý odkaz na radarovou rovnici, krásně to ukazuje výhodu stealth technologie, jen autor "zamrzl" v sedmdesátých letech v používaných technologií ohledně použití výkonu v této rovnici, tak jak ji vykládá, jde o hodnotu impulsního výkonu, dnes už všechny radary používají technologii komprese impulsů a požadované efektivní hodnoty energie signálu tak není třeba jít cestou zvyšování impulsního výkonu, jak je vtipně prezentováno fotografií jaderné elektrárny :-D
    https://en.wikipedia.org/wiki/...


    Problémem bude to, že neznáme reálné hodnoty jak RCS F 35, tak reálné možnosti radaru Irbis.
    Výpočty v daném odkaze jsou správné, avšak nemusí jít nutně o hoax ze strany rusů, některé prameny uvádí dosah tohoto radaru na cíl o RCS 0,01 m na 90 km, což koresponduje s hodnotou 0,0001 na 27 km. Půjde jen o to, kdo jakou hodnotu RCS považuje za relevantní. (rusové si přirozeně budou říkat své s lepší hodnotou pro ně samotné :-) )
    Zatím jedinou známou zkušeností letců mimo USA se střety se stealth letouny mají piloti z Německa, Ti uváděli pro časopis LK hodnotu detekce F 22 na 36 km, za použití tehdy dostupného radaru s mechanickým skenováním.
    (každopádně ani hodnota 90 km neposkytne výhodu proti F 35)

  • flanker.jirka
    00:13 29.12.2016

    to Myklín: pěkně zhodnocené uvádění F 35 do provozu v Evropě, super informace o tom, že existuje transfer této technologie do Itálie.
    Ale proč sem motáté "předního českého výrobce" čeho si o čem ten klub radioamatérů z Retie nemá ani páru? Vážně si myslíte, že si světová špička ELTA nechá sahat někoho takového do svých systémů? (snad že by je nechali kontejner natřít na zeleno) Zkuste se podívat zda vůbec Retia prodala nějaký svůj vlastní radar do zahraničí (nepočítaje nějakou zfušovanou modernizaci starších systémů). To že se takto profiluje sama tato firma ještě neznamená, že to umí.

  • Shania
    16:47 28.12.2016

    Dragon029 udělal další video z jeho série, není to úplně plnohodnotný díl, je zaměřený na radarovou rovnici.

    https://www.youtube.com/watch?...

  • akimAlí
    15:29 28.12.2016

    Na dluhy neprší!