Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?

F-35A Lightning II; větší foto / US Air Force 

Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací zpravodajské agentury Reuters ale Berlín požádal Spojené státy o utajované informace o schopnostech stíhaček F-35. Berlín chce pochopit všechny technologické možnosti F-35 - poté případně přijmout rozhodnutí, zda stíhačky F-35 nakoupí.

Německé letectvo se v současné době opírá především o 125 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon, 64 úderných/útočných letadel Tornado IDS a 29 letadel pro průzkum a vedení rádioelektronického boje Tornado ECR. 

Německé stíhačky Tornado zůstanou ve výzbroji minimálně do roku 2025. Německo tak již nyní musí začít hledat adekvátní náhradu, aby dokázalo plynule přejít na nový typ a neztratilo své schopnosti.

Zastoupit Tornada mohou stroje Eurofighter. Současné německé stíhačky Eurofighter však mají jen omezené možnosti používat zbraně vzduch-země. Německo plánuje Eurofightery vylepšit na verzi Phase 3 Enhacement (P3E), která dovoluje použití nejmodernější výzbroje vzduch-země (Paveway IV, Brimstone 2, KEPD 350) i střely vzduch-vzduch Meteor.

Součástí vylepšení P3E je instalace radaru Captor E-Scan (AESA), který umožní vést simultánně boj vzduch-vzduch i vzduch-země. Podle agentury Reuters ale německý program P3E nabírá zpoždění a není jasné, zda budou německé Eurofightery na tuto verzi vylepšeny.

Na pozadí problémů s letouny Eurofighter a nutností najít náhradu za letadla Tornado se Německo začíná zajímat o stíhačky F-35 Lightning II. Ty jsou primárně určeny pro vedení boje vzduch-země (náhrada za Tornado IDS) ale díky svému bohatému elektronickému vybavení i k vedení radioelektronického boje (náhrada za Tornado ECR).

Agentura Reuters měla šanci nahlédnout do žádosti zaslaném Berlínem do Washingtonu. Stojí v ní, že německé ministerstvo obrany provede “na konci letošního roku hloubkové hodnocení dostupných řešení na trhu, včetně stíhaček F-35."

V polovině roku 2018 německé letectvo dokončí podrobnou analýzu všech dostupných řešení (tedy především F-35 vs. Eurofighter) a následně Berlín přijme politické rozhodnutí, která bojová letadla nakoupí.

“Abychom pochopili nejmodernější technologie F-35, německé letectvo požádalo o informace o utajovaných schopnostech F-35 a speciálně o schopnostech senzorového vybavení, informačního managementu a operačních schopnostech,” cituje agentura Reuters žádost zaslánou německou vládou do Washingtonu.

Případný nákup F-35 jistě zvedne v Německu vlnu nevole, protože významná část stíhaček Eurofighter vzniká právě Německu. Zájem Berlína je o to více překvapující, protože v Německu sídlí mezinárodní firma Eurofighter Jagdflugzeug, která vyrábí stíhačky Eurofighter a nabízí je i zahraničním zájemcům - konkuruje tedy právě stíhačkám F-35.

Pro nákup F-35 ale mluví problémy s integrací zbraní vzduch-země do Eurofighterů a klesající cena F-35 - ta si již nezadá s cenou stíhačky Eurofighter a v budoucnu má dále poklesnout.

Navíc němečtí klíčoví spojenci - Velká Británie, Nizozemsko, Norsko, Itálie, Dánsko a Turecko, již stíhačky F-35 objednali. O nákup F-35 uvažuje také Belgie, Švýcarsko, Finsko, Řecko, Polsko, Španělsko a dokonce Rumunsko.

Principálně může Německo nakoupit několik desítek stíhaček F-35A Lightning (verze s klasickým startem a přistáním) jako náhradu za letouny Tornado IDS a Tornado ECR.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Cvičení Red Flag: Stíhačka F-35 ničí soupeře poměrem 15:1

Na probíhajícím leteckém cvičení Red Flag 17-1 na základně Nellis Air Force Base prokázala stíhačka F-35A Lightning II svou technickou nadřazenost nad ostatními letouny. V realistických cvičných ...

Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C

Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II pro americké námořnictvo (US Navy) a námořní pěchotu (US Marine Corps). Místo F-35C Boeing nabízí ne ...

Německá armáda radikálně posiluje

Podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung německý Bundeswehr v následujících letech výrazně zvýší svou akceschopnost ve vedení konvenčního způsobu boje. Výrazně posílí především pozemní ...

Německo hledá novou útočnou pušku

Německé ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení na výrobu a dodání 120 tisíc útočných pušek s příslušenstvím. Nové zbraně nahradí "politicky" problematickou pušku G36.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 9
  • Henrich7
    17:10 01.07.2017

    No z typov ktoré sa aktuálne vyrábajú môže Tornádo najlepšie nahradiť práve F35. Eurofightery už majú ,takže vedia porovnať. Myslím že nieje o čom!

  • strikehawk
    17:08 02.06.2017

    Nevím jaký technický problém znemožňuje vyvinout čistě protizemní verzi třeba i v dvoumístném uspořádání a integrovat plnou škálu výzbroje. Typhoon je lepší stíhací platforma než F-35 a byl by lepší i v úderné verzi a má stále velký vývojový potenciál. Pravděpodobně bych si tedy tipnul, že se jedná o politický ústupek jak snížit nepopulární obchodní přebytek, který každoročně činí desítky miliard USD Německa ve vztahu k USA a otupit tak hrot kritiky ze strany nové US administrativy. Pro Německo není problém koupit za 10 miliard USA 5 až 6 letek ale nic víc než politiku bych zatím nehledal.

  • KOLT
    15:44 02.06.2017

    Nezapomínejte na to, že obratnost v nízkých rychlostech a výškách nic nevypovídá o obratnosti v bojových podmínkách ;-)

  • Shania
    11:30 02.06.2017

    Cant climb, cant turn...

    Nácvik na Paris airshow:

    https://www.youtube.com/watch?v=9FPHi8Mq7Ds

    Takže se můžeme těšit na parádní display a ukázku obratnosti F35A v 3i konfiguraci.

  • Shania
    15:44 01.06.2017

    Mají tam starou helmu:D

  • Olivav
    15:11 01.06.2017

    Shania,

    nemohu si to odpustit. Larry dal odkaz u letadlovky na to, že bude Top Gun 2 a tady jeden fanda vyrobil trailer :)

    https://www.youtube.com/watch?v=x1YZEvuVPoI

    Tom Cruise a F-35

    ;-)

  • Shania
    10:15 01.06.2017

    DOTE E je veřejná (to ze skoro kazdorocne predcasne unikne je z politických důvodů ) - před slyšením senátu), pár příspěvků níž máš okomentované pdf z 2015 a i ty starší jsou dostupné.

    DOTE E report 2015 okomentovaný SMSgt Mac

    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22527

    Jeho blog:
    http://elementsofpower.blogspot.cz/2016/11/pentagon-top-tester-tests-nothing-but.html

    Tam když budeš hrabat, najdeš nejen zajímavé technické články, ale i ty politické, jak pracují lidi napojení na reformatory z POGO atd.

    -----
    Tady máš všechny reporty DOTE, F-35 je pod DOD.

    http://www.dote.osd.mil/annual-report/index.html

  • Olivav
    09:30 01.06.2017

    Shania,

    no řekl bych, že se nakonec shodneme :)

    Jak jsem se snažil naznačit, tak okolo 2020 bude z F-35 pěkné éro v tom "bloku" 4.1

    Jo a s tím stelth, že ho i jiní cpou alespoň v omezené míře všude s tebou pně souhlasím. Myslí, že Su-27 kdy z RCS 30m2 to stáhli na 3m2 u Su-35 díky kompozitům atd o něčem svědčí a Jas-39 Grippen san se nepletu tak verze NGS se taky snaží o maximu v rámci možností. Jo i těch pár sekund je k něčemu a v těch rychlostech je pár sekund docela kus cesty :)

    Dík ze ten článek s tou opravou. Fakt zajímavé.

    Bylo by zajímavé, kdyby každý rok unikla DOTE E zpráva, aby byl vidět pokrok v dolaďování F-35.

  • Shania
    13:32 31.05.2017

    Co se ještě týká dostupnosti, tak např. USAF je jedno jakou dostupnost bude mít Italie a nebo USMC. Dostupnost ve velké míře vždy závisí na tom kolik peněz je k dispozici pro udržbu, v tomto aspektu bude mít F-35 aspon globální zásobování a ALIS, takže ceny náhradních dílů a dostupnost někde jinde než stroje s menší produkc ía rozšířením a vůbec nemluvě o starších typech, kde výroba některých komponentů už prakticky neexistuje.

    To proč dostupnost u F-35 je téma, protože aby jsi to měl v kontextu, před rokem byl velká problém se stabilitou softwaru 3i, tohle se jim podařilo vyřešit do IOC USAF. Bogdan o tom mluví v jednom z těch videi co jsem ti předtím dal.

    Další faktor je, že dostupnost prvních serii je nižší (některé snad nejsou ani na verzi 2b a 3i), při jejich provozu se přišlo na mnoho problémových částí, které byl i pak později vyměněny za lepší atd, jednotky provozující starší verzi ALIS mají nižší dostupnost a větší náklady. Tyhle starší stroje možná dostanou mody na 3F, ale pokud ano, tak později, pravděpodobně zůstanou u výcvikových jednotek. A i stroje s 3F a nejnovější verzí ALIS mají dost prostoru na zlepšení.

    ------------
    Problém s izolaci: problém byl zjištěn v září 2016. Postihlo to 57 F-35A,
    13 operačních USAF, 2 norské a 42 strojů v produkci.

    Tady je unikátní pohled jakým způsobem problém řešili u operačních strojů

    http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23754

    USAF které tak odpadla velká část operačních strojů, chybějící sorties řešila tak, že zbylé stroje látali až 3x denně. V listopadu byli operační stroje opraveny a v prosinci se problém vyřešil i na výrobní lince.

    ----

    Podle toho co vidím já, tak program probíhal téměř tak jak odhadli v 2011 při restrukturalizaci programu, ty pány jsou časově někde jinde nez byl původní odhad na začátku programu a cena je taky vyšší, ale je taky třeba říct, že ani doba, cena a požadavky neodpovídali tomu co bylo reálné.

    koncem roku se začnou chrlit stroje ve verzi 3F a po finálních testech rozjedou sériovou výrobu, vokolo 2020 začne být dostupné verze 4.1 atd, půlka verzí z bloku 4 bude jen nový software. F-35 tak budou mít mnohem kratší modernizační cyklus, místo aby dostali MLU. tohle samozřejmě bude stát víc peněz, nové schopnosti nebudou zadarmo, ale flotila bude v mnohem lepší formě čelit aktuálním hrozbám než kdy předtím.

    ---

    Co se týká T-50, stávají motor je naprosto dostačující i s ním to bude výborné letadlo. Ale to je to poslední s čím ten program má problém.

    A když už jsme u něj, tak i s horším rcs než F-35/F-22, bude sakra problém pro všechny 4gen stroje. Proč si myslíš, že ty novější 4gen mají investice v redukci rcs, protože i pár sekund, které ti oddálí detekci představují velkou výhodu...

Stránka 1 z 9