Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

F-35 Lightning II z 58. stíhací perutě (58th Fighter Squadron) se připravuje na tankování ve vzduchu; větší foto / US Air Force 

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) o případném prodeji stíhaček F-35 Lightning II do této arabské země. Možný prodej F-35 zapadá do snahy Washingtonu navázat s Abu Dhabi hlubší strategickou spolupráci.

F-35 Izrael neohrozí

Podle Defense News nebylo přijato prozatím žádné rozhodnutí o prodeji F-35 do SAE, už ale jen poskytnutí utajovaných informací o F-35 ukazuje na odklon Trumpa od dřívější politiky Baraky Obamy. Bývalý americký prezident odmítal požadavky SAE o přístup k údajům o F-35, aby zajistil zachování kvalitatívní vojenské převahy QME (Qualitative Military Edge) Izraele.

QME je koncept americké zahraniční politiky, který má zajistit technologickou a taktickou převahu Izraele nad početnějšími protivníky v regionu.

Administrativa Trumpa má podle vlastních slov zájem zachovat koncept QME. Stejně tak ale plánuje rozvíjet strategické partnerství se SAE, které bylo představeno v květnu, během schůzky korunního prince Muhammada bin Zayeda s Trumpem a Jimem Mattisem ve Washingtonu. Strategické partnerství bylo uzavřeno na 15 let a zahrnuje mimo jiné dodávky amerických zbraní, společný výzkum a vývoj nebo spolupráci speciálních sil.

"Tým Trumpa souhlasil s tím, že tuto žádost zváží. Ještě neřekli ´ano´, ale jsem si jisty, že budou souhlasit, až se usadí prach,” řekl bývalý představitel Pentagonu. “Prachem” je především probíhající spor mezi SAE, Saúdskou Arábií, Bahrajnem a Katarem. Washington tento "klasický" orientální spor musí nejdříve vyřešit, aby se mohl soustředit na odvrácení vojenských (nejaderných i jaderných) hrozeb z Íránu.

SAE jsou po Izraeli nejbližší americký spojenec na Středním východě. Byly ty právě SAE, které se účastnily všech šesti amerických intervenci v oblasti od konce války v Perském zálivu (1991), a hostí také tisíce amerických vojáků na letecké základně Al Dhafra, ležící 32 km jižně od Abu Dhabi.

Důležitý je také vztah SAE s Izraelem – SAE s Izraelem nesdílí žádné námořní a suchozemské hranice, jako např. k Izraeli nepřátelsky naláděná Saudská Arábie. Letectvo SAE také na cvičeních přímo spolupracuje s izraelským letectvem, naposledy tomu bylo na každoročním americkém leteckém cvičení Red Flag v Nevadě.

Izrael prozatím vstřícnost Washingtonu k prodeji F-35 do SAE nijak nekomentoval, ale nepředpokládá se, že bude mít námitky. Napomáhá tomu i fakt, že i v případě rychlého jednání SAE nedostane první F-35 dříve než za deset let (kvůli současném rozplánováni výroby) a uběhne ještě dalších několik let, než se piloti SAE s F-35 sžijí a budou je moc nasadit do bojových akcí

"Tyto dvě země nejsou spojenci; ani přátelé. Ale podle momentálně možných scénářů, kdyby si někdo myslel, že SAE použije tento letoun k útoku na Izrael, tak nežije v realitě," uvedla Šošana Bryen, ředitelka centra židovské politiky ve Washingtonu.

Kromě toho je Izrael jediným státem, který si zajistil práva na vlastní údržbu motorů a draků F-35. Izraelské letouny tak mohou fungovat nezávisle na celosvětové infrastruktuře F-35.

Izrael proto nebude závislý na aktualizacích softwaru a dalších schopnostech, které bude Pentagon a Lockheed Martin poskytovat zahraničním provozovatelům skrze "všeobjímající" celosvětový logistický systém ALIS letadel F-35.

Vláda USA skrze ALIS teoreticky může rychle zastavit přístup k životně důležitým aktualizacím softwaru a logistické podpoře F-35 nebo dokonce zahájit aktivní kybernetický útok na terminály ALIS v SAE, aby se pokusila odstavit F-35 nebo některé jeho klíčové funkce.

Rusové v pozadí

Danny Sebright, předseda obchodní rady USA-SAE, ale současně upozornil, že Abu Dhabi je frustrováno americkou politikou, která řídí přenos amerických technologií do Blízkého východu.

"Způsob, jakým naše (americká - pozn. red.) politika nyní funguje, je Izrael versus všechny ostatní arabské země. Ale oni (SAE - pozn. red.) nemají vůči Izraelcům žádné špatné úmysly a nevidí sami sebe, že budou s nimi válčit. Proto nechtějí, aby rozhodnutí byla zdržována na základě toho, jak mohou jiné arabské země ovlivnit izraelskou QME,” uvedl Sebright.

Sebright každopádně varoval, že v případě neochoty Spojených států podělit se o špičkové vojenské technologie, se SAE může porozhlédnout jinde – začátkem letošního roku podepsaly SAE a Rusko záměr o společném vývoji stíhačky páté generace na základě MiGu-29. Moskva také uvedla, že SAE má potenciální zájem nakoupit jednu letku (12 až 18 letadel) víceúčelových stíhaček Su-35. Rozhovory o prodeji Su-35 do SAE probíhají údajně již od roku 2015.

"Tyto záležitosti (spolupráce SAE s Ruskem - pozn. red.) mohou být považovány jako odraz frustrace SAE v procesu akvizice amerických zbraní,” vysvětlil pro Defense News Sebright. SAE již kvůli neochotě Washingtonu dodat bezpilotní letouny Reaper s výzbroji nakoupily obdobné čínské systémy.

"SAE nejsou jen spotřebiteli americké bezpečnosti, ale také poskytovatelem americké bezpečnosti. ... Uvažují sice o ne-západních dodavatelích, je ale důležité zdůraznit, že nadále silně upřednostňují americké zbraně ..., které přicházejí společně s americkým výcvikem a podporou a dále posilují vzájemné obranné a bezpečnostní vztahy oběma zeměmi,” dodal Sebright.

Podle Simon Henderson, ředitelky washingtonského institutu pro energetickou politiku Perského zálivu (Gulf and Energy Policy Program), mohou Spojené státy uvažovat o prodeji F-35 také Saudské Arábii. Rijád ale musí nejdříve rozptýlit obavy ohledně svých záměrů vůči Izraeli, například tím, že se zúčastní společných cvičení s izraelským letectvem ve Spojených státech.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Jemen a nenápadná válka na Arabském poloostrově

„Arabia felix“, neboli „Šťastná Arábie“ je jižní území Arabského poloostrovu. Ovšem v současné době ...

Stíhačka F-35A je připravena na boj a ukazuje svaly

V tomto měsíci první dvě letky amerického letectva (USAF) obdrží letadla F-35A Lightning II v ...

GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II

Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...

Stíhačka F-35 Lightning II bez náhradních dílů

Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) vydala v říjnu zprávu o ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Kubiš
    10:00 08.11.2017

    Za deset let....

    Vzhledem k množství kódu tam bude zadních vrátek mraky.
    Jestli jsou nějaký chtěný, nebo nechtěný nikdo nepozná.

    Za deset let....

    Vzhledem k množství kódu tam bude zadních vrátek mraky.
    Jestli jsou nějaký chtěný, nebo nechtěný nikdo nepozná.

  • Marthy
    07:54 08.11.2017

    Shal-prakticky ani ne-pokud se podaří zarušit navádění protilodní rakety bude stejně platná jako letoun co nevzlétne-bude k ničemu.Je to řádný podraz od firmy/státu kde jsi to či ...Zobrazit celý příspěvek

    Shal-prakticky ani ne-pokud se podaří zarušit navádění protilodní rakety bude stejně platná jako letoun co nevzlétne-bude k ničemu.Je to řádný podraz od firmy/státu kde jsi to či ono za těžké prachy nakoupil.
    Kromě toho na netu jsem viděl nějaké zprávy o PV systému Roland,údajně při nějakém konfliktu (Irák?)dostali všechny tyto systémy záhadnou poruchu a nešli zprovoznit.Netuším co je na tom pravdy,nicméně při útoku na Irák byl virem napaden Irácká pc síť PV obrany,který jim instalovala firma z Francie.Údajně tam byl virus nasazen bez vědomí Francie agentem CIA...a aktivován těsně před začátkem náletů.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    No,tak či tak je otázka jak dlouho by zůstali F-35 (a jiné,sofistikované zbraňové systémy,třeba ty SU-35)bojeschopné bez podpory výrobce,bez náhradních dílů-týdny,měsíce?Pokud by se třeba v SAE stal převrat a změnily by z.politiku na výrazně protiamerickou a protiizraelskou,USA by mohlo odvolat podporu svých letounů a SAE by je dlouho "ve vzduchu"neudržely i bez použití nějakých kyberútoků (ale vyloučit že by nepoužily i kyberútoky taky nelze)Skrýt celý příspěvek

  • shal
    07:28 08.11.2017

    madrabbit: Jedna věc je znalost letounu a poskytnutí informací o jejich slabých místech a druhá věc je ji na dálku vypnout.

    madrabbit: Jedna věc je znalost letounu a poskytnutí informací o jejich slabých místech a druhá věc je ji na dálku vypnout.

  • madrabbit
    07:16 08.11.2017

    Vyjádření o možnosti omezit provoz by poškodilo USA jenom docasně, pokud vůbec. Vemte si Francii, která prodala Argentině Exocety a pak Angličanům po invazi na Falklandy ...Zobrazit celý příspěvek

    Vyjádření o možnosti omezit provoz by poškodilo USA jenom docasně, pokud vůbec. Vemte si Francii, která prodala Argentině Exocety a pak Angličanům po invazi na Falklandy prozradila, jak je zarušit. A na prodejich se to neprojevilo.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:13 08.11.2017

    Starlight – Indové? ;-)

    Starlight – Indové? ;-)

  • shal
    00:03 08.11.2017

    Zbytečnékonspiračn teorie. To pak můžete snadno aplikovat na cokoliv. Třeba na ruské SU35. Prostě přijde signál a suchoje popadají z nebe jako zralé švestky.

    Zbytečnékonspiračn teorie. To pak můžete snadno aplikovat na cokoliv. Třeba na ruské SU35. Prostě přijde signál a suchoje popadají z nebe jako zralé švestky.

  • Jirosi
    21:57 07.11.2017

    Pokud by se tohle skutečně použilo, tak by to byl pro daný stát největší trapas. Uvědomujete si jak by to poškodilo daný stát? I kdyby to existovalo, tak takové použití by bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se tohle skutečně použilo, tak by to byl pro daný stát největší trapas. Uvědomujete si jak by to poškodilo daný stát?
    I kdyby to existovalo, tak takové použití by bylo na úrovni zmáčknutí jaderného tlačítka.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    21:19 07.11.2017

    Trocha postřehů z reality v bohatých, ale na populaci malých SAE: V letectvu SAE nepotřebujete žádné složité vypínače a zadní vrátka. Údržbu letounů totiž neprovádějí občané SAE ...Zobrazit celý příspěvek

    Trocha postřehů z reality v bohatých, ale na populaci malých SAE:

    V letectvu SAE nepotřebujete žádné složité vypínače a zadní vrátka. Údržbu letounů totiž neprovádějí občané SAE :-). A kdo si myslíte, že asi tak bude mít papíry na údržbu pokročilých letounů nové generace F-35, aby mohl být najatý na tento job?Skrýt celý příspěvek

  • logik
    19:40 07.11.2017

    daniel78,kozlus:: Ale samozřejmě, že tam amíci mohou něco mít. Ale 1) viz KOLT - pokud nebude mít zákazník letadla připojená k software v USA, tak je amíkům nějakej backdoor v ...Zobrazit celý příspěvek

    daniel78,kozlus::
    Ale samozřejmě, že tam amíci mohou něco mít. Ale

    1) viz KOLT - pokud nebude mít zákazník letadla připojená k software v USA, tak je amíkům nějakej backdoor v ALIS k ničemu. A pokud se budu chystat na akt, kterej se amíkům natolik nelíbí, že by hrozilo, že sáhnou k takovému kroku, tak asi od nich nebudu stahovat updaty do vojenských letadel, žejo. Takže ALIS opravdu NENÍ taková bezpečnostní hrozba, jaká se z ní dělá.

    2) Samozřejmě, že v tom softu můžou bejt backdoory, který když někdo dokáže se k tomu letadlu "připíchnout", tak může využít. Dokonce tam můžou bejt i backdoory vyvolané např. konkrétním radiovým signálem.
    Ale všechno todle může být v JAKÉMKOLI letadle, co nemá otevřený zdrojový kód. Proč neděláte podobné bububu např. u Su-35?

    3) Viz Shania. Tam jde o takové miliardy, že si to jen tak někdo nedovolí. Navíc na backdoory lze přijít i reverzním inženýrstvym - od windows také nejsou zdrojáky dostupné a kolik chyb se tam našlo, takže existence něčeho takového je pro výrobce dosti riskantní.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:49 07.11.2017

    Kozlus:
    Podľa predošlého článku sú chybnou diagnostikou porúch trolovaní hlavne samotní Američania. ;-)

    Kozlus:
    Podľa predošlého článku sú chybnou diagnostikou porúch trolovaní hlavne samotní Američania. ;-)

  • Shania
    18:24 07.11.2017

    daniel78: pokud je to poslední zbraň kterou chceš prodat, tak tam můžeš mít skrytý kill switch:) Výrobce stroje samozřejmě zná slabá místa a má možnost je využít. Jak se to ...Zobrazit celý příspěvek

    daniel78: pokud je to poslední zbraň kterou chceš prodat, tak tam můžeš mít skrytý kill switch:)

    Výrobce stroje samozřejmě zná slabá místa a má možnost je využít.

    Jak se to stalo např. v případě Íránských F-14....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:53 07.11.2017

    Pokud odstřihnu ALIS od sítě, těžko mi tam USA něco nahraje. Muselo by se jednat o kybernetický útok, ne o kliknutí na ikonu "Power off SAE's Lightnings" na počítači v Pentagonu. ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud odstřihnu ALIS od sítě, těžko mi tam USA něco nahraje. Muselo by se jednat o kybernetický útok, ne o kliknutí na ikonu "Power off SAE's Lightnings" na počítači v Pentagonu. Čímž netvrdím, že USA neví, kam v případě potřeby cílit své úsilí.

    Izrael si rozhodně nějaké neomezené zacházení se SW nevynutil. Není vůbec jisté, jestli si vynutil (zákulisně) nějaký zásadně větší přístup do systému než státy zapojené do programu.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    16:13 07.11.2017

    "aby se pokusila odstavit F-35 nebo některé jeho klíčové funkce." Kdo tady nechape a prekrucuje? Takze zadne aktualizace softwaru, ale treba falesne hlasena porucha a letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    "aby se pokusila odstavit F-35 nebo některé jeho klíčové funkce."
    Kdo tady nechape a prekrucuje?
    Takze zadne aktualizace softwaru, ale treba falesne hlasena porucha a letadlo proste nenahodi motor.Skrýt celý příspěvek

  • daniel78
    15:53 07.11.2017

    a teď upřímně, fakt si myslíte, že tam nemají američani nějaký "vypínač"? Stejně tak si myslím, že něco takového mají i rusové u exportovaných stíhaček či radarů. Prodávat takto ...Zobrazit celý příspěvek

    a teď upřímně, fakt si myslíte, že tam nemají američani nějaký "vypínač"? Stejně tak si myslím, že něco takového mají i rusové u exportovaných stíhaček či radarů. Prodávat takto sofistikované zbraně bez možnosti zajistit si, aby to "nestřílelo" na "vlastní" by byl krajní nerozum.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:29 07.11.2017

    Vojta: a mě zas přijde nejvíc alarmující zjištění, jak se někdo chytne pár řádek, překroutí je nebo nepochopí - a dělá z toho senzaci. Ano, američané budou moci zastavit ...Zobrazit celý příspěvek

    Vojta: a mě zas přijde nejvíc alarmující zjištění, jak se někdo chytne pár řádek, překroutí je nebo nepochopí - a dělá z toho senzaci.

    Ano, američané budou moci zastavit aktualizace softwaru. Ano, budou moci přestat dodávat náhradní díly. A dokonce se budou moci snažit hacknout počítače v SAE. Čím se to liší od jakéhokoli jiného letadla?

    Leda snad tím, že F35 má přidanou hodnotu v ALISU - a pokud s tím přestane USA kooperovat, tak se část té hodnoty ztratí. Ovšem jen část - aby se ztratila celá výhoda ALISU (a tedy letadlo začlo fungovat, jako ostatní stroje, co nic takového nemají) - tak by museli amíci hacknout stroje jednotlivých zemí...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4