Stíhačky F-35 Lightning II v operačním nasazení již v roce 2015

F-35B Lightning II
Foto: F-35B Lightning II. Všimněte si otevřených dveří turbodmychadla za přední podvozkovou nohou, kolmo dolů otočené zadní trysky a malých stabilizačních trysek vedle postranních podvozkových kol. KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / USMC

Technickými a finančními problémy zmítaný program F-35 Lightning II míří konečně do cílové roviny. Prvních šestnáct stíhaček verze F-35B Lightning II předvede své operační schopnosti v polovině roku 2015 ve službách Námořní pěchoty Spojených států amerických (USMC). Mariňáci využijí stíhačky v bojových operacích blízké pozemní podpory, útočném i obranném vzdušném boji, jako vzdušný doprovod či k ozbrojenému průzkumu.

První letka USMC bude vybavena F-35B Lightning II v základní bojové verzi Block 2B. Avšak podobně jako americké letectvo USAF také americká Námořní pěchota požaduje do budoucna upgrade všech strojů F-35 na "konečnou" verzi Block 3F.

"Jestliže poběží sedmý Hlavní integrační plán (Integrated Master Schedule – pozn. redakce) stíhaček F-35B dle předpokladů, počátečních operačních schopností mariňácké F-35 se docílí v období mezi červencem a prosincem 2015," uvádí zpráva pro Kongres, kterou vypracovalo letecké velitelství Námořní pěchoty U.S.



F-35B Lightning II

Foto: Koncept kolmého startu a přistání stíhačky F-35B Lightning II / USMC

Stíhačky F-35B Lightning budou prozatím operovat z pozemních základen. Námořní pěchota výhledově plánuje umístit stíhačky F-35 na výsadková vrtulníková plavidla typu LHD (Landing Helicopter Dock). Lodě slouží zejména k dopravě a podpoře pozemních vojsk na nepřátelském území.

Než budou stíhačky F-35 přemístěny na námořní lodě, plavidla budou muset podstoupit několik úprav. Největším problémem jsou horké výfukové plyny z motorů stíhaček, jelikož směřují při startu i přistání přímo na letovou palubu.



F-35B Lightning II

Foto: F-35B Lightning II v řezu. KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / USMC

Jedna věc jsou počáteční operační schopnosti, druhá věc je provádění bojových operací v plném rozsahu. Jedinými potvrzenými zbraněmi pro verze 2B jsou laserem naváděné bomby pro blízkou vzdušnou podporu. Jenomže letoun není schopen zasahovat rychle se pohybující cíle, např. obrněnou techniku. V podobných případech používá americké námořnictvo třeba řízené střely Hellfire.



Stíhačky rovněž postrádají vzdálený přijímač videa ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver), což je poměrně nová technologie umožňující pozemním silám, kupříkladu předsunutým návodčím, vidět prostřednictvím palubní optoelektroniky přesně to, co letoun.

Video: Kolmý start a přistání / YouTube

Technologie ROVER se obecně považuje za základní prvek vedení blízké pozemní podpory. V současnosti je instalována například v letounech F/A-18E/F Super Hornet. V případě námořních F-35B Block 2B je však nutné používat zaměřovací podvěsná pouzdra (snižují stealth vlastnosti letounu) do té doby, než bude ukončeno "interní" řešení.



Zdroj: Defense Update, Wikipedia, Flight Global

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35 jako slabá náplast na Raptora?

Produkce nadzvukového stíhače F-22A Raptor skončila, když bylo vyrobeno necelých dvě stě letounů. Je ...

F-35A poprvé vypustil řízenou střelu vzduch-vzduch AIM-120

Pokrok v testování zbraňových systémů oznámil minulý týden na svých webových stránkách přímo výrobce ...

Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II

V poslední době se kolem programu stíhačky F-35 Lightning II vyrojilo mnoho negativních zpráv. Píše ...

F-35 Lightning II: Nejdražší vojenský program v historii

Dnes volně navážeme na náš článek Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II. Ač nedávno ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Pavel
    19:36 06.06.2013

    Jeden by řekl, že při vývoji nového stroje nebude problém do jeho výbavy okamžitě a rychle zaintegrovat tu nejnovější výzbroj. Že snad proto jsou i staveny. Po krátkém porovnání ale shledávám, že nejnovější výzbrojí jsou prvně osazeny zavedené stroje, které za sebou mají již několik let služby. Čekal bych, že při vývoji nového stroje se postaví něco jako nosič a vše ostatní se tam zavěsí plug-in jako v počítači přes standardizované sběrnice a konektory.. a ono ne :)

  • Pavel
    19:36 06.06.2013

    Jeden by řekl, že při vývoji nového stroje nebude problém do jeho výbavy okamžitě a rychle zaintegrovat tu nejnovější výzbroj. Že snad proto jsou i staveny. Po krátkém porovnání ale shledávám, že nejnovější výzbrojí jsou prvně osazeny zavedené stroje, které za sebou mají již několik let služby. Čekal bych, že při vývoji nového stroje se postaví něco jako nosič a vše ostatní se tam zavěsí plug-in jako v počítači přes standardizované sběrnice a konektory.. a ono ne :)