Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?

super
F/A-18E/F Super Hornet / Boeing

Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle Američanů F/A-18 dokáží bez problémů startovat z indických letadlových lodí se skokanským můstkem. Za prodej letounů bude v záři přímo v Indii orodovat také americký ministr obrany James Mattis.

Indické námořnictvo údajně trápí technické problémy s ruskými stíhačkami MiG-29K. Podle indických médií také existují vážné spory o tom, kdo má neustále opravy hradit. Indické námořnictvo se navíc údajně cítí firmou MiG (celým jménem Ruská letecká korporace MiG) podvedeno.

"Kořeny těchto problémů (provozuschopnost a závady) spočívají ve velmi špatné kontrole kvality v ruském vojensko-průmyslovém komplexu a žalostné podpoře výrobků, které ruský průmysl dodával indickému námořnictvu za posledních 25 let," uvedl pro indická média Arun Prakash, bývalý náčelník štábu indického námořnictva. "Vše navzdory skutečnosti, že vývoj MiG-29K byl zcela financován indickým námořnictvem."

Podle vyjádření ruské strany se však informace médií nezakládají na pravdě. “Ani nám nebo naším partnerům nebyly hlášeny údajné problémy s provozem ruských letadel značky MiG. Zejména je zvláštní vidět tuto informaci po úspěšném absolvování námořního cvičení Malabar-2017 v Bengálském zálivu, kde MiGy-29K/KUB provozované z letadlové lodě Vikramaditya prokázaly dobré výsledky,” uvedla Anatasia Kravčenko, ředitelka tiskového oddělení firmy MiG.

Kravčenková navíc uvedla, že indické lodě INS Vikramaditya a INS Vikrant (uvedení do služby 2020) jsou založeny na ruských technologiích a mohou být provozovány pouze s ruskými letadly.

V každém případě indické námořnictvo v rámci programu MRCBF (Multi-Role Carrier Borne Fighters) poptává 57 nových námořních stíhacích letadel. Číslo se jistě zvýší po vstupu třetí letadlové lodě INS Vishal do služby v roce 2025.

Kromě Rusů se o tendr zajímá firma Boeing se stíhačkou F/A-18E/F Super Hornet, francouzská Dassault Aviation se stíhačkou Rafale M a švédský SAAB s námořní verzí stíhačky JAS-39 Gripen – Gripen Martime.

Boeing nedávno uspořádal v indickém hlavním městě Dillí mediální akci propagující F/A-18E/F Super Hornet. Podle Američanů F/A-18E/F nemá problém operovat z indických letadlových lodí se skokanským můstkem a klasickým brzdným lanovým systémem jde o tzv. systém STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery).

Boeing nabízí indickému námořnictvu Super Hornet nejnovější verze Block III – hlavní předností nové verze je nižší čelní radarový průřez (RCS), infračervený senzor umístěný na nose středové palivové nádrže, pokročilé prostředky radioelektornického boje, nejnovější radar typu AESA, modernizovaný kokpit a přídavné horní konformní palivové nádrže.

Stíhačky F/A-18E/F údajně nepotřebují žádné zásadnější úpravy, aby mohly působit z letadlových lodí INS Vikramaditya a INS Vikrant a rozměry letadel odpovídají nárokům na jejich umístění na palubě, uvnitř lodě a také při přepravě lodními výtahy.

"Udělali jsme spoustu simulací s indickým námořnictvem, abychom lépe porozuměli jejich požadavkům a jsme přesvědčeni, že Super Hornet může fungovat na všech jejich letadlových lodích, a to jak těch dnešních, tak i budoucích,” uvedl pro indický magazín Livefist Dan Gillian, viceprezident pro programy F/A-18 a EA-18 ve firmě Boeing. "Myslíme si, že můžeme působit na palubě, byt plně nasaditelní a být schopni provádět mise s příslušnou výzbroji, abychom poskytli námořnictvu to, co potřebují.”

Nezbytným předpokladem úspěchu v indickém tendru je ctít filozofii “Make in India” – tedy maximální zapojení indického průmyslu do výroby. Boeing připomíná, že ve Spojených státech je do výroby F/A-18 zapojeno 60 000 lidí a 800 firem.

Boeing slibuje “maximální zapojení” indického průmyslu, jeho napojení do globálního dodavatelského řetězce a výstavbu továrny pro finální montáž F/A-18 přímo v Indii.

"Mluvíme o vybudování továrny nové generace v Indii. Myslíme si, že Super Hornet je nejvyspělejší letoun, který Indie může vyrábět, což povede k nové generaci letadel, kterou Indie sama navrhne a postaví (v této továrně – pozn. red.),” uvedl Gillian a dodal, že F/A-18 Super Hornet bude fungovat jako prvosledové letadlo minimálně do roku 2040.

Připomeňme, že druhá indická letadlová loď INS Vikrant získá ještě skokanský můstek, ale třetí INS Vishal již obdrží katapult (systém COTOBAR). Indové dokonce projevují zájem o technologii elektromagnetického katapultu EMALS.

Boeing zdůrazňuje, že F/A-18 dokáže startovat jak ze skokanského můstku, tak i z lodí s katapultem. Naproti tomu MiG-29K je v současné době omezen pouze na působení z lodí se skokanským můstkem - MiG ale nevylučuje jeho úpravu i pro systém COTOBAR.

Zdroj: Life.ruFlight Global

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...

4000 Tomahawků pro americké námořnictvo

Firma Raytheon minulý týden slavnostně předala americkému námořnictvu (US Navy) 4000 střel s plochou ...

Proti Sýrii a Íránu: Izrael objednává další letadla F-35I “Adir”

Tel Aviv se s Washingtonem dohodl na prodeji dalších 17 stíhaček F-35A Lightning II pro izraelské ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shelmik
    18:07 31.08.2017

    Nechápu indy :) vzdyť mají asi nejvetší zbírku letadel a stále to chtejí rozšiřovat :P

    Nechápu indy :) vzdyť mají asi nejvetší zbírku letadel a stále to chtejí rozšiřovat :P

  • fenri
    18:02 31.08.2017

    Tak už jen zavést F-35 a Avii B-534 a mají to komplet. Já nevím, že ty Indové musí mít od každé zbraně pár kousků. Ještě by mohl mít každý pluk svojí vlastní, nekompatibilní ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak už jen zavést F-35 a Avii B-534 a mají to komplet.

    Já nevím, že ty Indové musí mít od každé zbraně pár kousků. Ještě by mohl mít každý pluk svojí vlastní, nekompatibilní ráži do pušek.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2