Stíhačky Gripen nebo F-16 pro Indii

JAS-39E Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG (na obrázku); větší foto / SAAB

Indie připravuje nákup nových jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů západní výroby. Mezi jediné dva uchazeče patří švédská stíhačka JAS-39E Gripen a americká F-16 Block 70.

Od roku 2007 Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft) poptávala 126 moderních víceúčelových stíhaček. Program MMRCA v roce 2012 vyhrála francouzská dvoumotorová stíhačka Dassault Rafale.

Ani po několika letech jednání však nedošlo k podpisu smlouvy. Kamenem úrazu se stal transfer technologií. Prvních 18 letadel Rafale mělo vzniknout ve Francii, dalších 108 pak v Indii. Původní podoba smlouvy počítala u zmíněných 108 letadel až se 70% podílem indických dílů a práce.

Indická vláda však požadovala po Dassault Aviation cenové i časové záruky za letadla vyrobená v Indii. Francouzská firma však nechtěla na takové podmínky přistoupit. Nakonec Indie program zrušila a nakoupila z Francie pouze 36 stíhaček Rafale za 8,8 miliardy dolarů. V ceně je samozřejmě komplexní pozemní zabezpečení, zbraně, výcvik, atd. atd.

Avšak už v průběhu jednání s Francouzi zaznívaly z Indie hlasy o potřebě lehčí a levnější jednomotorové stíhačky, která nahradí v indickém letectvu přestárle sovětské MiGy-21 a MiG-27.

Původně měla MiGy-21/27 nahradit stíhačka domácí výroby Tejas. Vývoj stíhačky Tejas probíhá ale již od roku 1983 a není zcela jasné, jaké technologické úrovně indická stíhačka dosáhla.

Kromě vývojových problémů je zde i problém s rychlostí výroby. Indická firma HAL (Hindustan Aeronautics Limited) připravuje spuštění druhé výrobní linky, která umožní vyrábět 16 stíhaček Tejas ročně.

V současné době indické letectvo provozuje (otázkou je jak úspěšně) 16 stíhaček Tejas. V listopadu minulého roku indické ministerstvo obrany objednalo první sériovou várku 83 letounů Tejas - výroba takového počtu strojů přitom bude trvat minimálně pět let.

V každém případě se Indie rozhodla nakoupit moderní západní stíhačky stejné výkonnostní kategorie, ač oficiálně nemá nákup západního stroje žádnou souvislost s programem Tejas.

V nejnovějším tendru Indie požaduje 200 (podle některých až 250) jednomotorových stíhaček západní výroby. Podmínkou je transfer technologií a přenesení výroby do Indie v duchu oficiální filozofie “Make in India”.

“V následujících měsících předložíme ministerstvu obrany nový návrh na nový jednomotorový stíhací letoun a budeme požadovat rychlý běh nového programu,” uvedl pro magazín Defense News nejmenovaný důstojník indického letectva. “Indické letectvo požaduje 200 nových jednomotorových stíhacích letadel vyrobených v Indii, které mohou stát kolem 45 milionů dolarů bez zbraní.”

Vzhledem k ceně 45 milionů dolarů existují na trhu pouze dva vhodné letouny - švédsky JAS-39E Gripen a nejnovější verze americké stíhačky F-16 označována jako F-16 Block 70. Verze “Block 70” vychází z technologického demonstrátoru F-16V Viper.

Indie požaduje nákup přímou formou vláda-vláda. Předložení oficiálních nabídek ze Švédska i ze Spojených států se očekává v prvním čtvrtletí 2018. Následně budou probíhat jednání s indickými průmyslovými partnery, budou se dojednávat možnosti transferu technologií a začnou se testovat oba kandidáti.

Konečný vítěz má být vybrán v roce 2021. Nové stroje v následujících pěti až sedmi letech nahradí 11 letek zastaralých sovětských strojů MiG-21 a MiG-27. V současné době má indické letectvo 34 letek - pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem ale indické letectvo požaduje minimálně 45 letek.

Hlad Indie po nových stíhacích letadlech však nekončí. Indie připravuje stavbu nových letadlových lodí na jaderný pohon, které mají být vybaveny katapulty, což umožní start těžších letadel.

Indie sice provozuje na své letadlové lodi Vikramaditya ruské stíhačky MiG-29K, ale pro nové letadlové lodě se zajímá také o námořní verzi francouzské stíhačky Rafale M, americký F/A-18E/F Super Hornet nebo dokonce F-35C Lightning II.

Zdroj: The Diplomat

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indické noviny: Su-30MKI deklasoval Eurofighter Typhoon

Před několik dny skončilo indicko-britské letecké cvičení Indradhanush-4. Během cvičení se na obloze ...

Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale

Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček ...

Indie kupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Před několika dny Rusko a Indie podepsaly kontrakt na dodávky protiletadlových a protiraketových ...

Indie kupuje americké houfnice M777A2

Indická armáda získá od americké pobočky BAE Systems 145 tažných houfnic M777A2 LW155 a další ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Henrich7
    16:09 09.01.2017

    Pokial viem,tak najnovšie F16 nesú označenie Viper. Iné typy neviem či ešte vyrábajú.

  • Kozlus
    22:47 08.01.2017

    Uprimnou soustrast ucastnikum tendru:)

  • Lyšák
    19:01 08.01.2017

    Pokud bude Indie nakupovat stroje pro své jaderné nosiče (které jsou snad ve formě projektu), je otázkou, které z jmenovaných mašin budou v té době vůbec k mání, resp. ve výrobě. Vývoj a stavba CVN je sakra dlouhá etapa... Každopádně ve výčtu chybí navalizovaná verze Gripenu E, která je sic na papíru, ale Brazílie by ho mohla realizovat.

  • Iq323
    14:35 07.01.2017

    Podle mého názoru Indové moc dobře vědí co dělají chtějí mít lehké jednomotorové stíhací letadlo protože jejich tejas se nepovedlo A toto je řešení s největší pravděpodobnostíností vyhraje gripen protože američané nepustí technologie

  • Sokrates
    19:39 06.01.2017

    Pre indické letectvo by bolo najlepšie, keby prijali ponuku Saabu, ktorý navrhol, že okrem Gripenov ešte pomôže dokončiť vývoj Tejasu. Zmluva s Lockheedom by dávala väčší zmysel, iba ak by LM vytiahol žolíka v podobe F-35. :-)

  • Argonaut.CZ
    16:44 06.01.2017

    problém Indů bude jako obvykle v obchodním jednání a podmínkách. Nakonec se ještě po pár letech se zase zkusí vrátit k Francouzům.

    Kombinaci východní a západní techniky měla Indie vždy a schválně, aby byla nezávislá.

  • Strategist
    15:16 06.01.2017

    alexa123: F 15 zůstávají ve službě i nadále spolu s F 22,F35 a F18 superhornet, vyřazovat se budou pouze F 16 aF 18

  • Olivav
    14:42 06.01.2017

    jenikdavid, to by bylo zajímavé, kdyby to vše nějak indicky slepili a udělali ten Tejas tak jak chtějí.

  • jenikdavid
    14:26 06.01.2017

    Tipnul bych že jim hodně jde o ty technologie. Tejas ne a ne lítat jak by si představovali, tak nakoupí nějaký aktuální západní vzor. Počet avizovaný kusů pak vůbec nemusí být dodržen. Otázka je, jestli se jim to takto vyplatí a ten Tejas pak stejně (ne)dají dohromady...

  • alea206
    14:25 06.01.2017

    Kolegové,
    Tohle je Indie! V tom žádný záměr ani smysl nehledejte, TO prostě JE INDIE :)

    Současně bych ale tu zakázku moc přás Saabu. Vždycky dělal moc zajímavý letadla, neříkám že to byla světová extratřída, ale byly zajímavý.

  • alexa123
    14:09 06.01.2017

    RiMr71
    Ta roztříštěnost je neuvěřitelná....

    Len by som doplnil - z hľadiska budúcnosti si niečo také nedovolí dokonca ani USA - ich stíhacie resp. stíhacie-bombardovacie letectvo bude závisieť na dvoch typoch - F22 a F35. Lietadlá 4. generácie (F15, F16,F18) dolietajú svoju technickú životnosť a skončia.

  • Olivav
    13:42 06.01.2017

    RiMr71

    hezky řečeno. Možná chtějí mít vše a umět vše a všemu rozumět. Smysl to ovšem nedává.

  • RiMr71
    13:39 06.01.2017

    ...ti indiáni jsou vyčůraní... vždycky byli.. co mi to jenom připomíná :)

    Ta roztříštěnost je neuvěřitelná... moderní verze Su, plánovaný nákup T-50, Mig-29, do toho nesmyslně za těžké prachy nakoupených pár Rafalů... teď Gripeny nebo F-16... neskutečné!

  • Olivav
    13:35 06.01.2017

    Laci těch rusofilů musí být asi více. Já články nehodnotím. Možná je to tak lepší. A komentáře taky nehodnotím palci nejsme na Fejsáči ne?

  • marfolodej
    13:23 06.01.2017

    Indové sou pěkní tajrdlíci...když už idělali kšeft s Dassaultem, měli si je nechat udělat v námořní verzi. OK, námořnictvo by si ce mělo dva typy (Mig a Rafale), ale měli by je docela brzo a mohli by v klidu operovat z letadlovek. A s Tejasem na lodě nemusej vůbec počítat. O starost míň a pohodové řešení.
    Pak mají podle info co sem kde četl velice dobrou zkušenost s Su-30, mají jich mraky (přes 200...) Sice to prý není uplně super kvalita, ale mají prot to všechno, piloti to znaj, zázemí maj, aji to vyrábí.
    Bych se na nějaký jednomotorovky zatím vykašlal a dělal Su-30 dál... A v klidu pak zavedl ten jednomotorovej typ a na Tejas se vykašlat úplně.

  • Arccos
    12:55 06.01.2017

    Až si někdo postěžuje na nekoncepčnost plánů naší armády, vzpomeňte si na Indii. Jak píše mudry.udrzbar, Indie v tom má aspoň navenek dost chaos. Pomalu každý rok nějaká nová nebo změněná preference, uzavírané a rušené smlouvy, guláš západní, ruské a vlastní techniky...

  • Arccos
    12:51 06.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    Laci, Strategist: Nejde jenom o jednu hvězdu hodnocení článku, ale někdo úplně stejným způsobem automaticky omínusuje skoro všechny komentáře, které nekritizují západní techniku. I kdyby v tom komentáři byl uvedený jenom holý, nijak nezabarvený fakt.

  • Laci
    12:42 06.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    Strategist: Já už si toho všímám přes dva měsíce snad. To má na starosti nějakej ubohej rusofil.
    Každej článek o západní technice má jednu hvězdu, článek o ruské (když není negativní) má plnej počet.

  • mudry.udrzbar
    12:22 06.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    Už som to tu raz písal, nechápem prečo má India potrebu si robiť v zložení vzdušných síl taký bordel. Miešať niekoľko generácii lietadiel západnej, ruskej a vlastnej konštrukcie je taky logisticky nezmysel, že to može viesť jedine k tomu, že Indické vzdušné sily budú mať napriek obrovským výdajom mizivú akcieschopnosť.

    Keby Indovia dali dohromady všetky peniaze, ktoré do uskutočnených a plánovaných projektov investovali do jednoho projektu mohli mať počtom možno slabšie ale kvalitou najlepšie letectvo v regione.

  • Strategist
    11:06 06.01.2017
    Oblíbený příspěvek

    zajímalo by mě kdo je ten co ustavičně dává článkům hned po tom co vyjdou 1 hvězdu, už jsem si toho všiml po několikáté

  • lorgarius
    10:24 06.01.2017

    povedal by som ze tejas caka osud podobny arjunu.