Obchod století: Stíhačky, konvertoplány a tankery pro Izrael

Izraelská stíhačka F-15I; větší foto / Public Domain 

Izrael s americkou firmou Boeing dojednává obří nákup vojenské techniky za 11 miliard dolarů. V rámci největšího jednorázového nákupu všech dob izraelské obranné síly (IDF) získají stíhačky F-15IA, tankery KC-46A Pegasus, konvertoplány V-22 Osprey a vrtulníky CH-47F Chinook.

Izrael celý nákup realizuje z peněz americké vojenské pomoci a veškeré dodávky proběhnou do deseti let od podepsání smlouvy.

 

 

Smlouva o vojenské pomoci Washingtonu Tel Avivu je uzavírána na deset let a současná vyprší v letošním roce. Podle nové smlouvy Izrael mezi roky 2019 až 2028 získá 38 miliard dolarů, tj. 3,8 miliardy dolarů ročně. Podmínkou je, aby Izrael za americké peníze kupoval především americké zboží a služby.

 

Zprávy neuvádějí počty nakupované techniky. V případě stíhačky F-15IA (Israel Advanced) se mluví o jedne letce ‒ v typické letce izraelského letectva slouží 25 bojových letadel. S největší pravděpodobností tak Izrael dal minimálně dočasně přednost F-15IA před nákupem dalších stíhaček F-35A Lightning II.
 

Izrael u firmy Lockheed Martin již závazně objednal 50 letadel F-35A, resp. izraelských verzí F-35I Adir. Izrael přitom plánoval nákup 75 letadel (tři letky) F-35A.

 

Proč Izrael dál přednost F-15 před F-35, a proč zrovna zvolil takovou kombinaci zbraňových systémů? Z nakupovaného portfolia je jasné, že Izrael chce posílit a rozšířit své schopnosti provádět dalekonosné bombardovací a aeromobilní operace.

 

Ostatně jednou z klíčových schopností izraelského letectva (IAF) jsou údery na velké vzdálenosti. Zmínit můžeme slavný nálet IAF na irácký jaderný reaktor Osirak v roce 1982, kdy izraelské letouny provedly úder na vzdálenost 1600 km. V minulých letech pak IAF provedlo letecké údery na základny v Súdánu , které sloužily jako překladiště íránských zbraní pro palestinské bojovníky. Súdánské základny leží 1900 km od izraelského území.
 

F-15 nabízí v oblasti dalekonosných bombardovacích misí několik zásadních výhod. V prvé řadě lze F-15 dodat rychleji než F-35 a izraelský letecký personál má s letounem dlouhé zkušenosti, takže lze nové F-15IA okamžitě nasadit do bojových operací. 

 

Izraelské F-15I na cvičení v USA (2017)

 

Samozřejmě předností F-35 je stealth. Avšak F-35 využije schopnosti stealth jen tehdy, pokud má zbraně uvnitř zbraňové šachty. V tom případě ale nosnost F-35 klesá na 2590 kg zbraní.
 

V případě útoku na Írán budou muset izraelská letadla překonat tam a zpět vzdálenost kolem 4000 km (možná i více) a musí nést velké množství výkonné munice vzduch-země, aby mohla úspěšné útočit na zodolněné nebo pod zemí ukryté cíle.
 

F-15I má oproti F-35I významně větší dolet, výdrž ve vzduchu a nosnost (až 11 tun zbraní) a díky dvěma výkonným motorům lepší předpoklady pro vedení blízkého leteckého manévrového boje. Takže v teoretickém scenáři se mohou stealth letouny F-35 postarat o íránskou protivzdušnou obranu a F-15 zajistí zničení hlavních cílů.
 

Podoba F-15IA není známá, ale nepochybně bude vycházet z poslední verze F-15QA pro katarské letectvo. Jisté je široké využití izraelské elektroniky, avioniky, zbraní a zejména komplexů radioelektronického boje.

Spekuluje se o použití technologie radiolokační stealth ‒ zprávy o nákupu stealth verze F-15 Silent Eagle proběhly izraelskými médií dokonce již v roce 2015, ale není jasné, zda F-15IA nakonec něco z konceptu „Silent Eagle“ využije.

 

KC-46A Pegasus


Hlavními rysy F-15 Silent Eagle, oproti klasické F-15, jsou nižší čelní radarový průřez (RCS), nátěr pohlcující radarové signály, konformní přídavné nádrže, vnitřní zbraňové šachy umožňující přepravovat část zbraní uvnitř trupu a nově tvarované svislé ocasní plochy.

 

Současný F-15I ve výzbroji IAF je odvozen od víceúčelové verze F-15E Strike Eagle. V konformních nádržích F-15I přepraví navíc 4,5 t paliva. Přeletová vzdálenost s výzbroji je tak v případě F-15I až 4400 km (s podvěsnými přídavnými nádržemi) ‒ díky doplňování paliva je možné dolet ještě prodloužit.
 

Na případné cestě do Íránu poskytnou útoččícím letadlům palivo nové tankery KC-46A, které v izraelském letectvu nahradí devět zastaralých tankerů Boeing 707. KC-46A pomocí nového ráhnového tankovacího systému přečerpá palivo mnohem rychleji (4500 litrů za minutu) než starší tankery s tankovací hadicí. KC-46A získá i dvojici výsuvných hadic v podobě podvěsných kontejnerů (WARP) schopných přečerpat 1500 litrů paliva za minutu. KC-46A tak najednou doplní palivo až třem letounům.
 

KC-46A je schopen činnosti v podmínkách zamoření chemickými, jadernými a biologickými zbraněmi, a je zodolněný proti působení elektromagnetického pulsu (EMP).

 

CH-47F je jeden z nejrychlejších vrtulníků vůbec.

 

Nové vrtulníky CH-47F Chinook nahradí již notně zastaralé izraelské stroje CH-53 Sea Horses. Dvoumotorový CH-47F létá cestovní rychlostí 300 km/h a dokáže přepravit až 55 vojáků nebo téměř 11 000 kg nákladu. Bojový rádius (s nákladem) je 370 km, ale vrtulník lze vybavit tankovacím nástavcem. Přeletová vzdálenost prázdného vrtulníku je 2252 km.

 

Izraelské aeromobilní schopnosti značně rozšíří nákup konvertoplánů V-22 Osprey. Sroj dokáže přepravit až 32 vojáků rychlosti 446 km/h na vzdálenost 722 km (bojový rádius), i zde je však možné využít tankování ze vzduchu. Přeletová vzdálenost V-22 je 3590 km.

 

Celý kontrakt prozatím nebyl uzavřen, ale podle deníku The Times Of Israel k tomu dojde velmi brzy. V každém případě IDF nákupem této techniky zásadně rozšíří a prohloubí své schopnosti provádět přesné letecké údery a aeromobilní operace po celém Středním východě a v severní/východní Africe.

 

Zdroj: The Times Of Israel

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izrael proměnil dělostřeleckou raketu v leteckou zbraň

Izraelské společnosti IMI Systems (Israeli Military Industries Systems) a IAI (Israel Aerospace ...

US Army nakupuje izraelské systémy Trophy pro tanky Abrams

Americká armáda (US Army) udělila první smlouvu ve výši 193 milionů dolarů americké firmě Leonardo ...

Izraelský tank Merkava Mk 4 Barak s umělou inteligencí

Izraelský průmysl vyvinul nejnovější verzi tanku Merkava Mk 4 označovanou jako „Barak“. Hlavní ...

Izrael sestřelil syrský stíhací bombardér Suchoj Su-22

Izraelská protivzdušná obrana (PVO) pomocí dvou interceptorů systému Patriot sestřelila syrský ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    16:23 17.08.2018

    Ty dokážeš naprosto neuvěřitelně ignorovat co píše druhý a pořád si mlít něco vedle.
    Si o tom auditu najdi něco za dvě minuty na internetu a nesnaž se tady přesvědčovat o "normálních tržních půjčkách", zametači debilní, hloupej. Fakt nechápu tvoje dementní motivy, kreténe - asi třikrát jsem ti napsal, že se jedná o objemy tisknuté bokem mimo jakékoli záchranné balíčky.....čili si něco pošleš do rodinných bank a můžeš za to koupit klidně doly v Mali nebo financovat revoluci. Nikdo nemá dohled nad tím, kolik toho doopravdy tisknou.

  • Jirosi
    10:16 02.08.2018

    StandaBlabol: "Ano, pořád je součástí "státu". V ekonomii se tomu říká oddělení monetární a fiskální politiky. "

    Plný souhlas, ale jde o to že pokud ji to stát zakáže, tak nevitiskne ani dolar..

    Luky:"Čili obhajuješ neobhajitelné a teď chceš převádět debatu jinam."

    Ne, Luky. To co oni dělali byli normální tržní půjčky. Ale ty se v systému částečných rezerv dějí denně. Pokud, by to nedělali ekonomika by velice rychle dojela na nedostatek peněz. A nevím jak by se ti líbilo nedostat výplatu.
    To co bylo tisknutí nových peněz 2008-2015, bylo jen kupováním státních dluhopisů cetralní bankou. Tím se srážela jejich cena na trhu, a peníze co by utopily investoři v nich, zustali na trhu pro podnikatelskou sféru.
    Když se dělal zpětná studie, kde končí super levné peníze z ECB. Zjistilo se, že leží jako jistina na účtech bank. Nikoliv, rozpůjčované klientům. Tedy na trhu se neobjevilo skoro žádné nové "euro". Proto to má skoro nulové inflační dopady na ceny.

  • Luky
    09:45 02.08.2018

    Jde o to, že o tom objemu pěti ročních rozpočtů peněz kongres nerozhodoval, nikdo to neschvaloval a ani nevěděl. Čili obhajuješ neobhajitelné a teď chceš převádět debatu jinam. Já s tebou ale ztrácet čas nebudu.

  • StandaBlabol
    09:41 02.08.2018

    Jirosi,

    ve většině států nepodléhá tisk nových peněz vládě. To proto, aby vláda nebyla v pokušení financovat svoje deficity rozpočtu tiskem peněz. To v minulosti způsobovalo hyperinflaci. Vlastně nejen v minulosti, viz. Venezuela. V inteligentně řízeném státě pouští peníze do oběhu centrální banka nezávislá na vládě. Ano, pořád je součástí "státu". V ekonomii se tomu říká oddělení monetární a fiskální politiky.

    Luky,

    tvoje spiklenecké teorie kolem FEDu jsou legrační. Kdyby to takhle fungovalo, nebyl by dolar nejpoužívanější měnou na světě a USA by neměly inflaci pod kontrolou. Hlavním úkolem centrální banky je stabilita měny a to se FEDu daří velmi dobře už desítky let.

  • Jirosi
    09:38 02.08.2018

    Luky: Neprůstřelný argument..

    Možná ti to nedošlo, ale ono tohle jde snadno ověřit v reálu...

    Pokud máš pravdu ty, tak "banky" generují přímo gigantické zisky...

    Pokud mám pravdu já, tak "banky" generují normální zisky. Protože musí vracet všechny peníze, které nevytvořily! Ale jen si je půjčily, tedy i ty kdy jim je klienti nebyli schopni splácet. Jinak by zbanrotovaly.

    Pokud si si nevšiml většina bank je obchodovatelná na burze a jejich zisky se moc neliší od ostatních společností co se tam obchodují.

    Příklad: Komerční banka...
    Tržní kapitalizace 178mld.
    Výnos z úroků 13mld(2017)
    Vyplacené úroky 2,7mld(2017)
    Provozní náklady 7,6mld(2017) - v tom 1mld. Odpisi/amortizace/zneho. majetku
    Čistý zisk 7,8mld(2017)
    https://www.rmsystem.cz/udalos...

  • Luky
    09:01 02.08.2018

    Kecáš.

  • Jirosi
    05:33 02.08.2018

    Pro každý dolar(korunu, Euro) co si půjčíš musíš mít účel, aby si pokryl úroky co sté půjčky vznikají. Bez toho ti ty peníze jen leží a ztrácí hodnotu. Což byl jediný důvod proč šly úroky, tak nízko. Protože banky nebyli ochotny půjčovat skoro nikomu.

    A jen pro info. FED musí jednat jen dle federálního zákona. A nové peníze tiskne jen na základě požadavků z Ministerstva financí jako v každém jiném státě.

  • Jirosi
    05:29 02.08.2018

    Luky: "Čili ten, kdo nové peníze do systému posílá, se bezpracně obohacuje. V tomhle je princip inflace stále stejně vychcaný....nicméně pokud je v národních rukou, tak to není taková tragédie (stát tě sice odře, ale zároveň jsi desetimiloontina státu)."

    Ve kterém státě, nepodléhá tisknutí nových peněz vládě?
    Ve kterém státě, to nejsou půjčky, které se musí splatit tedy žádné "bjanko šeky"?
    Ve kterém státě se vždy splatí 100% půjček?

    Jo, že nikde ....

    Peníze musíš investovat, ale to sebou nese rizko "ztráty"(italské banky nedostávají zpět až 20% půjčených peněz! Ale oni si ty peníze co půjčují, taky půjčují a musí splácet!). Stejně tak se sice říká bez úročná půjčka, ale tou se stává až ve chvíli očištění o inflaci. Nikoliv před!
    Tedy pokud je výnos dluhopisu 1%(urok), ale inflace 4%. Je ten dluhopis bezúročný.. na konci ti, ale budou chybět cca 3%..

  • Kozlus
    00:01 02.08.2018

    Samozrejme, ze rozpocet USA ani obcane na podobnych valkach nevydelaji - na nich ale nikomu nezalezi.

  • Luky
    23:56 01.08.2018

    Jinak mě se do této debaty původně vůbec nechtělo a snažil jsem se držet velice při zemi a spíš nastínit principy. Nicméně ty emise peněz jsou samozřejmě mnohem vyšší než "zdravé".

    Např. mimo sumy oficiálních čísel emise dolarů, stimulů ekonomiky a záchranných balíčků bank, jenom v letech 2007-2010 FED načerno rozdal 16 bilionů dolarů (podle některých zdrojů 24) na bezůročných půjčkách, které se ani nevracely. HDP USA je kolem 14 bilionů, rozpočet bývá kolem cca 3,5 bilionu. Takovou obrovskou defraudaci objevil audit z roku 2011 (po obřích obstrukcích), což byl první audit za více než sto letou existenci této svérázné instituce (přesto nebyl úplný). Peníze šly do bank rodin, které FED kontrolují a do dalších spřátelených institucí po celém světě. To jen pro představu objemu "kouzlení".

  • Luky
    22:24 01.08.2018

    To je právě tím, že měna Venezuely i Zimbabwe nemá globální přesah (jsou odkázáni jen na objem své ekonomiky).

  • Scotty
    22:17 01.08.2018

    Luky
    Je pravda že zvyšováním inflace stát bohatne ale jen do určité míry. Pokud by to platilo obecně tak Venezuela nebo Zimbabwe byly jedny z nejbohatších států na světě. Přitom zjevně nejsou.

  • Czertik
    21:52 01.08.2018

    leti dve su-57 ve formaci,a tu najednou jedne selze motor a letoun zacne klesat dolu a pilot vola o pomoc druheho, jestli ho ne nekde vidi.
    ne, nikde te nevidim.
    super, konecne sme stealth.

  • Luky
    21:39 01.08.2018

    Ty nechápeš systém, který není založen na chlebu, ale přebytku peněz, kapitálových trzích, derivátech a dalších nadstavbových letadlech. Chlebů je potřeba stále podobně, ale virtuální prachy můžeš kdykoli za chleba směnit. Peníze se nikam neztrácí, ty vytištěný (třeba elektronicky na posílení "letadla") mají stejnou hodnotu jako normálně vydřený a ten chleba si za ně taky koupíš. Čili ten, kdo nové peníze do systému posílá, se bezpracně obohacuje. V tomhle je princip inflace stále stejně vychcaný....nicméně pokud je v národních rukou, tak to není taková tragédie (stát tě sice odře, ale zároveň jsi desetimiloontina státu).

  • Jirosi
    18:46 01.08.2018

    Luky: "nástupci předával nejvyšší dluh v dějinách země"

    Tomu se říká inflace. I když nevytvoříš ani dolar nového dluhu. Jen úrokové sazby a repujčky to udělají sami.

    "Za normální a ekonomiku stimulující se považuje, když je inflace někde do 5%. To znamená, že kdo tiskne prachy, zcela zdravě a bezpracně si ukradne 5% z celého obratu státu. No a teď si představte, že budete dělat emisi měny, kterou bude používat 7 miliard lidí. Nevadí, že se jedná o národní měnu 0,35 miliardy lidí, nějakým způsobem ji používají všichni ostatní (třebaže jen skrze své banky nebo tím, že tankují benzín). Když těch cca 5% vezmete z globálního balíku, žádná akce za záchranu tohoto systému není příliš drahá. :)"

    Tohle jen ukazuje, že nechápeš systém. Inflaci si očisti o růst HDP. Najednou nemáš 5%, ale třeba jen 2%. Ale to není dané tím, že by se o ty peníze někdo obohatil. Ale jen to vyjadřuje, že pokud si koupíš za svoje peníze chleba a ten sníš. Tak už si ho prostě nikdo další nekoupí. Tedy cena těch ostatních chlebů, kterých je teď méně. Protože ten tvůj chybí. Se dá koupit za stále stejný počet počet peněz. Protože, ty se nikam neztratily. Tím je způsobena vyšší cena těch zbývajících chlebů a rozdíl je "inflace".

  • Luky
    13:50 01.08.2018

    Máš obrovský balík peněz, co válka stojí. Část toho balíku stejně do armády nacpeš, protože tě stojí prachy i v míru a cvičit se stejně musí. Nejvíc vojáků umře při výcviku. Lelkující armáda je nejdražší armáda.
    Další část balíku jde do munice a techniky, na tom se napakujou domácí zbrojovky a lecos se vrátí na daních. Roztáčíš tak optimistický čísla o domácí produkci, děláš si lepší rating a rozpouštíš náklady za tisknutý prachy do celýho světa.
    Zároveň zatrhneš tipec chlápkovi, který chce obchodovat ropu v Eurech. Kdybys to neudělal, za chvíli se ti to sesype všechno. Dobytou zemi trochu vykradeš, dodáš techniku na restrukturalizaci armády, munici atd. Nastavíš si základní pravidla jak chceš. Připravíš půdu pro kolaps sousední země. Válka je super byznys. Logické dojmy jsou pro batolata.

    Existují rody a klany, který tradičně podporují více stran, neprodělají nikdy a ani se nemusí špinit politikou.
    Že ekonomika půjde do kopru a dolar klesat, věděli už na přelomu milénia. Proto chtěli věci stihnout do pěti let. Pak přišla krize a svět se začal měnit viditelněji.

  • Scotty
    13:31 01.08.2018

    danny
    Takže USA jako stát na válce v Iráku vydělaly i když většina ekonomických ukazatelů svědčí o opaku. Zajímavá logika se kterou nemůžu souhlasit.

  • danny
    10:15 01.08.2018

    Scotty: musím podpořit Lukyho. Ve světě velkých peněz platí pravidla, která se příčí středostavovské logice i poučkám z podvojného účetnictví. Na bilanci federálního účtu, kurz světové rezervní měny a strukturu státního dluhu supervelmoci nemůžeš koukat optikou rodinného rozpočtu.
    Ano, USA mohou na válce vydělat, i když s ní jsou spojeny astronomické výdaje a skokový nárůst zadlužení. Mohou vydělat, i když ne zcela čistými metodami podtrhnou cenu dolaru. A mohou vydělat i v řadě jiných, na první pohled zcela nelogických situacích. Nezapomínej, že ve většině případů jsou to ony, kdo rozdává karty, určuje pravidla hry a drží bank.

  • Luky
    21:47 31.07.2018

    V to doufám. Nadruhou stranu, když máš dobrý kladivo....

  • Scotty
    21:36 31.07.2018

    Luky
    Takže když od začátku války v Iráku klesala cena dolaru tak na tom celkově vlastně vydělali. Asi ne.
    Válku pokud vím vede stát a ten na ní musí mít prostředky nebo si je půjčit což pro stát není moc zdravé. To že si někdo přišel k penězům, je státu který by měl financovat další válku celkem houby platné.
    Poku se podívám na růst dluhu USA od začátku války docházím k závěru že další válka je to poslední co právě potřebují.

  • Luky
    20:34 31.07.2018

    Když dáváš neuvěřitelně prosťáčkovské otázky, dostaneš podobné odpovědi.
    Psal jsem, že některé struktury neprodělají, ne že veřejný účet za válku je v plusu.
    -----
    Takže tu máme vylhanou a vyvrácenou vazbu Saddáma na Al-Kaidu, vylhané a vyvrácené ZHN. Mašinérie se rozjede.

    ....Auditoři americké vlády v roce 2005 zjistili, že z kont iráckého ropného fondu, který byl určen na obnovu Iráku, zmizelo 8,8 miliard dolarů - více než 40 procent celkové částky. Koaliční správa, která fond spravovala, byla obviněna ze špatného hospodaření. Týkalo se to i předražených zakázek pro americké firmy jako Custer Battles nebo Halliburton, v jejímž čele byl dříve americký viceprezident Dick Cheney.
    -----
    G. Bush v roce 2009 odcházel z úřadu jako nejméně oblíbený prezident USA a svému nástupci předával nejvyšší dluh v dějinách země. Do Iráku se jel rozloučit v prosinci 2008. Irácký novinář Muntadar Zajdí po něm na tiskové konferenci hodil obě své boty. Bush se vyhnul, Zajdí byl odsouzen ke třem rokům vězení. Nový prezident Barack Obama před příchodem do úřadu sliboval, že američtí vojáci budou doma do 16 měsíců od jeho nástupu. Koncem února bylo jasné, že slib nesplní. Sdělil však, že většina ze 142 tisíc amerických vojáků z Iráku odejde do srpna 2010, zbytek pak do konce roku následujícího.
    ------
    Podle Výzkumné služby Kongresu (Congressional Research Service) stála válka v Iráku od 11. září 2001 do července 2007 450 miliard dolarů. Náklady tak činí okolo tří čtvrtin z hlavních válečných kampaní Spojených států (Irák a Afghánistán). Na ty USA v současné době vyčleňují okolo 12 mld. dolarů měsíčně, resp. 720 milionů dolarů (asi 14 mld Kč) denně. 26. října 2007 provedl Kongres USA nový odhad, ve kterém obě válečné kampaně vyčíslil na 2,4×1012 dolarů. Na začátku března 2008 se k výdajům na válku v Iráku vyjádřil držitel Nobelovy ceny za ekonomii Joseph Stiglitz, který do nich započítal i dílčí útraty a další „opomíjená fakta“. Podle jejich publikace stojí válka Spojené státy měsíčně 16 mld dolarů a celkově bude stát 3 bilióny dolarů. Zbytek světa za ni zaplatí přibližně stejnou částku. Další bilión dolarů budou činit úroky z půjček, které USA zaplatí do roku 2017. Měsíční příspěvek jedné americké domácnosti na vedení války pak stanovil na 138 dolarů.
    (kdo ty úroky schrábne?)

    Výsledek ale nemusí být tak strašný. Všimli jste si, že deflace je jedna z věcí, které se vlády všude nejvíc bojí. Za normální a ekonomiku stimulující se považuje, když je inflace někde do 5%. To znamená, že kdo tiskne prachy, zcela zdravě a bezpracně si ukradne 5% z celého obratu státu. No a teď si představte, že budete dělat emisi měny, kterou bude používat 7 miliard lidí. Nevadí, že se jedná o národní měnu 0,35 miliardy lidí, nějakým způsobem ji používají všichni ostatní (třebaže jen skrze své banky nebo tím, že tankují benzín). Když těch cca 5% vezmete z globálního balíku, žádná akce za záchranu tohoto systému není příliš drahá. :)

  • Scotty
    19:41 31.07.2018

    Luky
    Vy opravdu myslíte že USA na operaci v Iráku vydělali? Já až do teď žil v tom že Američani na udržování armády v Iráku silně prodělaly.
    Mě baví jak různí konspirátoři, když se jim to hodí, vykládají jak USA bohatne na válkách. Vzápětí však tvrdí že USA je před krachem nějak mě to nejde dohromady.

  • Luky
    18:43 31.07.2018

    Víš Scotty, problém trošku je, že ty poválečné smlouvy a dohody jsou často neveřejné a o podstatném se ze zásady nemluví. V Evropě to byl třeba "kancléřský akt" a po první válce v zálivu se podepisovaly všelijaké reparace Kuwaitu (bůhví kam ty prachy šly doopravdy), v Iráku a Afgánistánu se taky lecos nastavilo a pak ještě vybudovalo a je vlastně docela jedno, jestli místní milují nebo nemilují Ameriku. Jsou struktury, které vědí, proč do těch válek lezou a nikdy neprodělají a pak ti druzí, co si s tím lámou hlavu, případně tam fyzicky bojují.....

    Osobně si taky myslím, že bez Sýrie na kolenou útočit na Irán nebudou, ale budu věc sledovat a rozhodně nebudu předem vylučovat jakoukoli alternativu.

  • Scotty
    18:34 31.07.2018

    Luky
    Myslíte že v Iránu je taková situace že by vládu položil jen letecký úder to si nemyslím. Ta výměna vlády v Iráku byla ovšem sakra drahá a dlouhá záležitost a přitom pro Američany výsledek nic moc. Současná vláda v Iráku má k bezpodmínečně proamerické hodně daleko. Operace v Libyi ale nebyla až tak Americká že. Tedy minimálně na začátku.

    Dnes jsem zaslechl že se Tramp chce setkat s Rúháním. Zdá se že vyhrožovat válkou a pak jednat bude Trampova strategie.

  • Luky
    18:10 31.07.2018

    @Scotty

    Proč nesplnitelnosti? Ba naopak, v Iráku je přeci u moci někdo jiný než před invazí. Takže úkol splněn. To samé v Lýbii a dalších státech. Somozřejmě, že se nebavíme o nějaké obrovské pozemní operaci s udržovací přítomností po konfliktu. Řeč byla o letecké kampani s podporou opozice jako v Lybii.
    Když to přehodnotí a půjdou si hrát do jižního Pacifiku, no problem. Nicméně reálie jsou takové, že se stupňuje tlak na Irán a Evropě je vyhrožováno aby stahovala investice....

  • UnionPacific
    17:17 31.07.2018

    Danny : Fajn príspevok,len zo záverom by som bol opatrný. zabúda sa totiž na možnosť,že Irán by po "obmedzenom útoku"(čo je nezmysel,útok musí byť obrovský) mohol zdivieť a realizovať odvetu: od plnej aktivácie Hizballáhu,po útoky na tankery v Hormuzskom zálive,raketové údery na Saudské ropné polia,ktoré sú od Iránu,čo by si kameňom dohodil,úmyselné potopenie vlastných nákladných lodí v Hormúzskom zálive,samovražedné útoky rýchlymi člnami,ktoré má k dispozícii. Saudi už s touto možnosťou počítajú a nakupujú techniku ostošesť. Tých 300 mld. USD,čo dohodol Trump ,to je suma zodpovedajúca výdajom v čase vojny,kedy sa nepozerá na ceny. Ja to vidím tak,že v prípade útoku na jadrovú infraštruktúru budu musieť spojenci úplne zničiť Iránske námorníctvo,raketové sily a všetky pozemné vojská na pobreží...a po nich infraštruktúru,aby nemohli doplniť zásoby...čiže všetky letiská...prístavy....mosty,železnice...rafinérie.....no proste všetko. Jedine tak zabránia odvete.

  • danny
    17:12 31.07.2018

    HEKTOR: co vím, tak poměrně zásadní dodávku náhradních dílů a raket AIM-54 dostali po r. 1980, a to dost paradoxním způsobem. CIA žádala Kongres o peníze na podporu Nikaragujské gerilly a Kongres žádost zamítl. Tak bylo rozhodnuto získat peníze z černých zdrojů. Komponenty radarů, součástky k motorům a právě zmíněné rakety byly dodány přes Izrael.
    Co se týče motorů, tak verze TF30-P-414 prý měla řadu shodných, nebo lehce modifikovatelných dílů s motory z F-5
    Aktuálně prý vyrábějí 70% součástek nějak doma a opakovaně proběhly pokusy integrovat ruskou výzbroj. Dokonce plánují nějaké rozsáhlejší modernizace s použitím ruských motorů a skleněného kokpitu.

    Když jsem tam byl, letěl jsem z Busheru do Teheránu třicetiletou A300 od Iran Air. Musím říct, že se původní strach změnil v překvapení. To letadlo vypadalo jak pečlivě udržovaný veterán, naleštěné, načesané koberečky... Prostě bylo vidět, že lidi, co kolem toho běhají, si na údržbě dávají sakra záležet. Ale stejně...

  • danny
    16:33 31.07.2018

    Dovolím si připojit pár faktických poznámek k Iránu:
    Alí Chameneí vydal v r. 2013 fatwu, která zakazuje výrobu jaderných zbraní a činí ji nelegální nejen z hlediska světského práva, ale i práva náboženského. To se v Iránu nebere úplně na lehkou váhu. MAAE opakovaně tvrdí, že Irán podmínky jaderné dohody (tedy zastavení práce na vývoji jaderných zbraní) dodržuje. Dovolím si tvrdit, že tvrzení o tajné výrobě jaderných zbraní a ještě k tomu s úmyslem zaútočit na Evropu, USA nebo Izrael, je dost divoká spekulace.

    1 650 000 km2 a 82 mio obyvatel. 9 měst s populací přes milion obyvatel. Vysoká úroveň vzdělanosti, vlastenectví a hrdosti. K tomu rozvinutá infrastruktura, průmysl. Velké vzdálenosti, hory, pouště, totálně odlišné klima mezi Kaspickým mořem a Perským zálivem. Nic, co by v případě nápadů na vojenskou operaci věštilo poklidné safari.

    Dle osobní zkušenosti před necelými dvěma roky: obyvatelstvo hodnotí kriticky vedení země. Kritizuje korupci, zbytečně přísnou regulaci, řádění náboženské policie a hlavně ekonomickou stagnaci. Touží po bohatství, svobodě a demokracii, kterou máme na Západě. Asi tak, jako jsme my snili o blahobytu v Západním Německu před r. 89. Na Ajatolázích jim vadí, že do Iránu tahají "arabské móresy". Oni jsou přece Peršané, co před přijetím Islámu provozovali Zoroastrismus, na kteroužto historii jsou velmi hrdí.
    Všichni mi ale zdůrazňovali, že přes všechnu kritiku rozhodně netouží po tom, aby je kdokoli osvobozoval. Striktně se staví proti jakékoli vnější agresi.

    Takže ano, dovedu si představit nějaké lokálně omezené akce Izraelců proti např. programu balistických raket, který se marketingově zabalí do útoku na jádro (na to se přesně ty F-15 hodí). Ale do čehokoli většího by se pouštěl dle mého názoru jen blázen.

  • Scotty
    16:10 31.07.2018

    Luky
    Pokud s takovým plánem někteří lidé opravdu počítaly, pak je realita v Iráku musela přesvědčit o nesplnitelnosti toho plánu. Nemyslím si že Američani mají dost prostředků na to zopakovat druhý Irák, kde to nedopadlo pro Američany špatně jen díky gen.Petraeusovy.

  • Luky
    15:37 31.07.2018

    Nevím, jaký protiraketový hardware na ochranu základen tam mají teď.
    Tyhle věci ale lze do oblasti navozit přes noc.

  • Michaall
    14:11 31.07.2018

    Dokázal by zde někdo říci, jestli by se dokázali základny USA v oblasti ubránit iránským raketám. Irán se netají tím, že v případě konfliktu s USA by na ně zaútočil, zajímal by mě tedy poměr protiraketové obrany USA v oblasti vs rakety íránu, jestli to někdo dokáže popsat, děkuji

  • Luky
    13:33 31.07.2018

    ...a co se týče té reality Iráku a Afgánistánu - ta je taková, že nyní mají Amíci vojenské základny nejen v zálivu na jih od Iránu, ale také ve východní i západní sousední zemi.

  • Luky
    13:14 31.07.2018

    Ten brainstorming pár lidí v podstatě generálům oznámil, na co se mají připravit. Oni sami zjevně nevěděli proč. To "proč" se ale nikam neztratilo. Že se nedrží harmonogram je podružné.

    Je to jen necelá minuta a půl a přitom tak výmluvná :
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shania
    12:41 31.07.2018

    Luky: na to co se pořád odkazuješ, byl tak max. nějaký brainstorming pár lidí po 11.září (vsadím se, že v Pentagonu v té době bylo i pár lidi, co planovalí použít atom...) a velice rychle z něho sešlo po kontaktu s realitou v Iraku a Afganistanu...

    A mim. na to co Gen. Wesley Clark odkazoval byla změna režimu ala Irak, tedy přímá voj. akce.

    *pulka těch lidí teď děla think tanky pro Saudy a podobně...

  • Refael
    12:04 31.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Včerejší demonstrace v několika íránských městech,kde demonstranti křičeli např. "Nepřítel není USA, ale tady u nás".
    Íránská ekonomika pomalu krachuje a to ještě nevstoupili sankce USA(ty vstoupí v platnost 6.8..).
    Protestující v Iránu mění taktiku a místo organizování masivních demonstrací, sdílejí různá videa, kde ukazují bídu na vlastní oči, např.běžné výpady elektřiny, špinavá tekoucí voda, včera ve 14.15h írán.času byl írán.Rial za 11.200 za 1 USD, už ve 14.20h za 11.300 za dolar a o 5 minut později za 11.400. Dnes už je dolar za 120.000 riálů. Lidé v tomto měsíci též dostávají jen čtvrtinu platu oproti před půl rokem. Inflace se přibližuje k 250%.
    Šéf írán.parlamentu, který byl u smlouvy s Obamovou administrativou, už otevřeně podporuje zasednutí ke stolu s Američany. Též uvnitř vlády se ozývají hlasy, že Írán se už nemůže spolehnout na EU. Ovšem jako pokaždé, poslední slovo mají Ajatolláhové.
    Tj.nikoli něco, co USA organizují uvnitř Íránu, ale jednoduše tvrdá fakta o íránské ekonomice, kde lidé mají mít zuby vlády Ajatolláhů. To vše díky nákladné válce v Sýrii a Jemenu, také podpora Hizballáhu v Iráku, Sýrii a Libanonu.

  • UnionPacific
    11:35 31.07.2018

    KOLT : Izrael určite nechce Irán obsadiť,ale ako sme videli v prípade Lýbie,letecké bombardovanie na zrútenie štátu úplne stačí.
    "Tamní populace je kupodivu poměrně proevropsky naladěná..",....nejaká časť určite,ale je tu aj druhá,ktorá pamätá ,kto podporoval Irak vo vojne s Iránom,kto dodal chemické zbrane,ktoré Irak vtedy použil a kto odstrelil ten Airbus pred 30 rokmi .Je otázne je či tá prvá skupina bude taká prozápadná,až padnú prvé bomby.

  • Luky
    10:56 31.07.2018

    On je problém v tom, že Irán je mezi těmi "sedmi zeměmi v pěti letech", u kterých se měla dle plánu násilně vyměnit vláda.

    Irák, Lybie, Sýrie, Libanon, Somálsko, Sudán, Irán (+Jemen).

    Sýrie je první stát, kde neokoni narazili, takže je určitá naděje, že to Trump přehodnotí. Obávám se ale, že jak se jednou na seznam dostaneš.......jeden neví, kdy se vyloupne něco zásadního, že to bude potřeba neodkladně řešit.

  • Rase
    10:52 31.07.2018

    KOLT:
    jen doplním, že velice pochybuji o tom, že by se chtěli Azerové odtrhnout. Přeci jen v Íránu je to výrazně ekonomicky aktivní část populace a jsou zde všelijací významní podnikatelé atd. Navíc jich zde žije až 25 mil. Pokud jde o Kurdy tak v tom souhlasím, ale ti dnes mají separatistické tendence pakticky všude v okolí. někdy se do toho Íránu budu muset zajet podívat

  • KOLT
    10:33 31.07.2018

    Nevím, co řešíte s těmi utečenci. Izrael nemá v úmyslu (ani to není v jeho silách) porazit a okupovat Írán. Jednalo by se o časově a prostorově limitované útoky. Mmchd, oni by ani nemuseli použít taktickou jadernou zbraň. S těmi "dálkovými" schopnostmi, co mají, by klidně mohli na místě vysadit PÚU speciálních sil, které je v relativně krátké době (po kterou by IAF dokázalo udržet síly protivníka z dosahu) schopné zlikvidovat i poměrně rozsáhlou infrastrukturu. Nemluvě o tom, že zrovinka v oblasti penetračních protizemních schopností IAF bych byl velmi opatrný stran toho, co vlastně mají k dispozici...

    A to už vůbec nemluvím o tom, že v Íránu by stačilo politickou moc přesunout z té bandy "duchovních", revolučních gard a různých Ahmadínežádů do ruky lidem. Tamní populace je kupodivu poměrně proevropsky naladěná, nemá se Západem zdaleka takový problém jako ta v arabském světě, dokonce není ani dramaticky protiizraelská (oproti třeba Sýrii či Turecku). Ve chvíli, kdy by pominuly sankce, cenzura a ideologický tlak z médií, byl by s Íránem menší problém než si většina lidí myslí. Největší hrozba by byla v separatistických tendencích okrajových oblastí (Kurdové, Azerové...), ne v samotných Íráncích.

  • KOLT
    10:23 31.07.2018

    danny má, jako obvykle ;-), pravdu – Izrael si nemůže dovolit výpadek ve schopnostech. Pokud má tedy svoje F-15 olétané, potřebuje za ně přímou náhradu, ne několik let řešit změnu doktríny. Protože s příchodem 5. generace letadel dochází k dosti zásadní změně doktríny. A Izrael pravděpodobně zjistil (na základě svých, ale hlavně amerických zkušeností), že už díky přítomnosti jednotek kusů F-35, které podporují stroje 4. generace, dochází k zásadnímu nárůstu schopností letectva. Čili si může dovolit na ten přechod nějak zásadně nespěchat. Možná také rozmýšlejí, zda část F-35 nepořídit ve versi B (mělo by to s ohledem na mělkost jejich území svoji logiku).

  • Petr M
    22:52 30.07.2018

    Izraelci nemají nic, čím by mohli zničit podzemní jaderné zařízení, leda, že by jim USA darovali MOP GBU-57A/B a bombarder B-52 nebo utočili společně s nimi.

    Jinak i kdyby se Irán rozhodl zničit Evropu, za několik let získal jadernou zbraň a zmenšil ji na rozumnou velikost, tak nemá nic, čím by ji mohl efektivně dopravit do Evropy, nemá rakety, které by sem doletěly, letectvo tak beznadějně zastaralé, že by útok neměl žádnou šanci na úspěch.

    Pokud náhodou Trumpovi přeskočí, USA (společně s Izraelem) zautočí na Irán, bude se opakovat Irácký scénář, Usa obsadí nerostné zdroje, A Evropa to odskáče v podobě dalších milionů imigrantů ročně, co se sem pohrnou, jako by nestačilo, že další miliony čekají v Africe na odvoz od pašeráků, frontexu a neziskovek.

    ps. Izraelci dostanou 38 miliard usd, tj cca 15 rozpočtů ačr, taky by nám mohli naši spojenci pár miliard poslat.

  • UnionPacific
    22:24 30.07.2018

    Inak,až to v Iráne Izrael definitívne ukončí,bude zaujímavé,čo miestni Izraelofili povedia na dalšie vlny utečencov,čo sa možno aj do Európy budú chcieť natlačiť .

  • dusan
    21:29 30.07.2018

    HECTOR

    Samozrejme nulová ... Iránci už majú "školenie" od útokov na Irak či Sýriu .... takže určite s tým počítali a infraštruktúru diverzifikovali. Nepochybujem, že Izrael podniká útoky .... ale skôr "soft" ... počítačové vírusy, likvidácia najakých kľúčových ľudí –– "diskrétne" a pod.

    Ani Izrael nie je všemocný - v roku 2006 Hizabláh síce vojensky utrpel porážku .... ale propagandisticky jednoznačne vyhral. Zobereme to obrazne .... "otrhanci" hrali s najmodernejšou armádou sveta celkom dobrú "partiu".

  • UnionPacific
    21:19 30.07.2018

    HEKTOR : ja som netvrdil že nulová,ale mrkni na net,koľko jadrových objektov je treba úplne zničiť. Osirak bol jeden reaktor,a nebol pod horou ako centrifúgy v Natanze.
    Čo s utečencami ? Zrejme pôjdú do Ruska,ale predsa,budú ich milióny...takže pôjdu aj inam....tiež niektorí z nich počuli o Wir schaffen das.
    Problém je,necháme Irán vyrobiť jadrovú bombu a zničí nás...alebo ho predtým zničíme my a utečenci nás zaplavia a zničia nás.

  • HEKTOR
    20:58 30.07.2018

    UnionPacific,dusan - nulová ??? to si asi myslel aj sadám o osiraku a izralci mu zahrali takú "OPERU",že si to už potom nemyslel...ak toto niekto dokáže,tak potom si myslím že jedine IDF...

  • dusan
    20:49 30.07.2018

    UnionPacific

    1. nemusím nad tým meditovať, je to ťažká ideológia, v "normálnom" svete je nepredtaviteľné aby malý štát masívne podporovaný veľkým štátom si dovolil na neho tak zúrivo "štekať" a bolo by to bez následkov (Netanjahu-Obama)
    2. nulová ... to je jednoducho nereálne na to je infraštruktúra príliš veľká ... a okrem iného nahraditeľná. Ak bude chcieť Irán jadrové zbrane, tak ich bude mať ...
    3. Problém by nebol Irán, ale vlastné obyvateľstvo, ktoré zas až tak nefandí vzťahu s USA ako by sa mohlo zdať.
    4. Rusov by sa nepýtali, keby o tom rozhodli ... už skôr Amíkov, lebo tých podporujú ako diplomatické krytie (právo veta, kde USA v podtate takmer vždy držia stranu židovskému štátu, často i proti vlastným záujmom).

  • UnionPacific
    19:37 30.07.2018

    No paráda. Ale predsa mám zopár otázok :
    1.Ako by vyzerala AČR resp. OSSR keby nám niekto každý rok daroval výzbroj za 3,6 mld. USD a niekto další by nám dodával techniku za polovičnú cenu ?
    2. Ako vyzerá reálna šanca na zničenie všetkej iránskej jadrovej infraštruktúry ? Lebo je strategicky rozmiestnená po celej krajine,často dokonca ukrytá v bunkroch pod horami a navyše si iránci osvojili taký čudný zvyk tu a tam doplniť na tieto horské bunkre ešte jednu vrstvu železobetónu,aby to poriadne držalo.pred asi 5 rokmi bol článok o tom,že CIA sa domnieva, že na zničenie niektorých podzemných komplexov by potrebovali 5 kilotonovú taktickú petardu.
    3. Pri lete do Iránu budú potrebovať preletieť cez Sýriu,Irak,Kuvajt,Jordánsko,Saudskú Arábiu....majú zaručené,že nikto od nich ,kto izraelské lietadlá uvidí na radaroch,nedá echo do Teheránu,aby mali čas ísť im oproti ?
    4. Dovolia Zauralskí mužíci elimináciu Iránu ? lebo ak mapa neklame,všade naokolo (Sýria,Irak,pakistan,Afganistan) je totálny chaos, na druhom brehu Hormúzskeho prielivu ich bratia vo viere sotva prijmú ,tak utečenci si to cez Kaspické more namieria do toho stredoázijskeho zapadákova.

  • HEKTOR
    18:21 30.07.2018

    Miroslav - ja som skôr narážal na názory niektorých ľudí tu z fóra,ako na slovenských civilov čo len všetko ofrflú...

    danny- tie iránske F-14 sú záhada aj pre mňa...okrem nich ich používali len američania,takže ani vyradené nemali od koho odkúpiť...a stále im to lieta...

  • danny
    17:32 30.07.2018

    Miroslav: tak nějak. Iránci se zbrojním rozpočtem cca 12 mld USD mají cca 30 funkčních Tomcatů ve verzi A. To, že je dokážou udržovat v letuschopném stavu by sice mělo být zařazeno mezi divy světa. Ale reálně se ničemu, co mohou poslat Izraelci, nemůžou rovnat. Těch AIM - 54 jim zbývá taky posledních cca 80 kusů a v kdo ví jakém jsou stavu.
    Mirage F-1, Chengdu J-7, 25ks Mig - 29 možná s R - 27. No a nakonec cca 120 F-4 a F-5. Většina výzbroje ale bude tak na úrovni R-77E, takže nic, na co by byl nezbytné nasazovat F-35.
    Případná nově dodaná PVO má zase omezený dosah a pro případ, že bude zlobit, tak letku Adirů mít budou.

  • RiMr71
    17:25 30.07.2018

    ...taky se přímo nabízí představa ve stealth konfiguraci zašité F-35 která rozděluje cíle opodál lelkujícím mulám/F-15 naloženým oružím až po poličku s Tórou...

  • niko
    15:42 30.07.2018

    Myslim, ze Izrael chce F-35 pouzivat skor v roli tzv. "door opener" pre utoky skrz aktivnu PVO protivnika. Pre vybojovanie vzdusnej nadvlady moze pri dnesnom stave letectiev susednych statov v podstate pouzit hociktory stihacy bombarder, ktory ma.

  • vlasto
    15:32 30.07.2018

    Celkom zaujímavá predstava. F15, pôvodne postavená ako stíhač pre vybojovanie vzdušnej nadvlády v roli diaľkového bombardéra, pričom vzdušné krytie jej poskytuje F35, pôvodne postavená ako univerzálny stíhač so širokými schopnosťami boja zem-vzduch. Dynamický je tento svet, veru dynamický :)

  • Miroslav
    13:58 30.07.2018

    Laci: Povedal by som, že toto je skôr sekundárny efekt. Hlavným cieľom je prostredníctvom Izraela udržanie mocenských záujmov v regióne. Ak by padol Izrael tak okrem Jordánska tam už nie je nejaký čisto prozápadný spojenec USA

  • Laci
    13:28 30.07.2018

    Zajímavá tahle placená reklama na americká letadla. Izrael “neutratí ani halíř” za nové bojové stroje a USA “prodá” spoustu strojů, které zároveň dostanou tu nejlepší možnou reklamu - bojové nasazení v izraelských službách.

  • Miroslav
    13:21 30.07.2018

    Hektor: Ten argument je skôr výsledkom svetonázoru ako relevantného názoru odborníka. Proste fuj fuj Amerika... To je celé. To aj potom najnovší VW Passat je šrot keď ho začali vyrábať v 70. rokoch

  • Miroslav
    13:16 30.07.2018

    Prečo F-15 a nie F-35? Treba si uvedomiť, že z povahy protivníkov v okolí aj F-15 výrazne prevyšuje ich možnosti. Proti MiG-21 či SU-22 je aj staršia verzia F-16 výrazne väčšia sila za menej peňazí ako F-35. Nemyslím, že Egypt, Irán či Sýria dokážu v dohľadnej dobe modernizovať svoje letectvo do takej miery aby bolo nutné ísť na vyšší level ktorý poskytuje F-35.

  • danny
    13:07 30.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    kubo4747: to je tedy čirá konspirace:-) Výše jsou celkem jasně popsané důvody pro tuto volbu. Nosnost, dolet, plynulé zvyšování schopností bez výpadku způsobeného přezbrojováním, budováním infrastruktury a výcviku.
    Zároveň si v Sýrii asi dostatečně ověřili, že na ně při správném nasazení nikdo z regionálních konkurentů nemá ani s touto technikou a že jim tedy F-35 stačí méně pro vybrané mise.
    Pro Izraelce je na rozdíl od Belgie a spol. udržení reálné bojeschopnosti. Oni prostě nemohou a nechtějí na pár let vypustit a zahltit letectvo náročnou integrací nového systému.

  • Rase
    13:01 30.07.2018

    PavolR:
    to jsem nakousl já ve vlákně: Americké letectvo zvažuje nákup nových stíhaček F-15X

    Pokud jde o Belgii, tak tam se ještě uvidí co vyberou. Francouzi jsou dost naštvaní že nekompromisně z tendru vykopli Rafale. Oplátkou jim hrozí, že jim znemožní přístup k projektu stíhačky nové generace SCAF. Zdá se, že belgičané měli zájem jak koupit F-35 nebo Typhoon (z obou se má teprve vybrat vítěz), tak se připojit právě do programu SCAF. Celkem hodlá Belgie pořídit 34 nových stíhaček za maximální sumu až 3,6 mld euro. Tedy jde o hodně peněz a každý používá všelijaké páky, aby prosadil svůj produkt.

    https://svet.sme.sk/c/20874090...

  • HEKTOR
    12:58 30.07.2018

    zaujimavé,ten nákup F-15...som zvedavý, či tu niekto použije argument o nákupe "starých" strojov za zenitom, ako pri nákupe F-16 pre slovensko... :)

  • niko
    12:40 30.07.2018

    Shania: Dik moc za info. Zaujimave. Nakoniec to pre USA nebude az take drahe. :)

  • Shania
    12:07 30.07.2018

    Shania: co jsme naposled slyšel, tak měli právě zájem o stare D z USAF, takže jim to asi moc nevadí, prostě tomu udělají generálku.

  • 12:07 30.07.2018

    Možno F-15 zvolili, pretože sa im F-35 neosvedčila a prišli na to, že to s tým stíhačom vôbec nie je tak ako sa píše, vyskúšali to v praxi a viac sa oplatí napr. spomínaná F-15.
    Ale to je čistá konšpirácia. :D

  • niko
    11:43 30.07.2018

    Matesaxx:
    Tak Belgicko ma 54 F-16 a prezbrojuje 34 z nich na F-35. Holansko ma 69 F-16 a prezbrojuje 37 lietadiel na F-35. Cize obidve krajiny prezbrojuju gro svojich vzdusnych sil.

    Shania: Nevies v akom stadiu vylietanosti su izraelske F-15 D ? Ma vobec este ich modernizacia z hladiska zivotnosti zmysel ?

  • Shania
    11:18 30.07.2018

    niko: spíš je to tím, že mají početnou flotilu starých F-15 A-D a součástí toho dealu má být hlavně jejich modernizace a prostě ani Izrael nedokáže financovat vše.

    Jsem moc zvědavej jak to nakonec dopadne, kolik dostanou starych D a kolik nových strojů.

    +je z toho vetší vývar pro domací firmy
    +je tam jako v USAF eagle mafie, co ta F-15 bude lobovat.

  • Matesaax
    11:07 30.07.2018

    V dnešní době už si málokdo z menších státu troufne na dva typy letadel.. No zrovna Belgie a Nizozemí neprezbrojuji kus za kus, těch nových strojů bude o dost méně než F-16.

  • niko
    10:58 30.07.2018

    Chlapi zabudate, ze Boeing ma aj civilnu cast a je najväcsim producentom linkovych lietadiel na svete. ;)

    Inak mna zaujala urcita zdrzanlivost Izraela voci F-35. Ocividne beru jeho plne bojove vyuzitie ako beh na dlhu trat. Napriek tomu, ze je to vyborne bojove lietadlo, potrebuje proste par rokov, aby sa rozlietalo. V tomto svetle ma bude celkom zaujimat vyvoj letectiev Beneluxu a casti Skandinavie, ktore vsetko stavili na jednu kartu. Teda na jeden typ lietadla a klasicke prezbrojenie kus za kus.

  • semtam
    10:52 30.07.2018

    Pokud by Izrael neměl onu tučnou americkou podporu, tak by spíše nakupoval obdobně jako země Zálivu. Různá směska původu zbraní. Tyto země si nákupem zbraní kupují i přízeň zemí od kterých nakupují a také neriskují to, že kdyby měli techniku jen od jednoho dodavatele a ten se od nich odvrátí, tak mají docela problém. V poslední době je to více vidět u Kataru.

    PavolR

    Nevím, kdo špekuloval, tolik ty diskuze pročtené nemám, ale do jisté míry S MIGem tam podobnost je, oběma pomáhájí státní dotace :), ale víc to téma nechci rozebírat. Mohl by se toho zase chytnout nějakej chytrák a si na tom honit pírko.

  • PavolR
    10:44 30.07.2018

    A to tu už niekto cez víkend špekuloval, či nemôže Boing postihnúť osud Migu. :-)

  • Matesaax
    10:43 30.07.2018

    No zrovna Francie uvalila na své Mirage embargo a Izrael přešel na americká letadla. Na druhou stranu by asi k nákupu Phantomu došlo stejně, protože oproti lehkým Mirage-3/5 byl Phantomu prostě dal.

  • Matesaax
    10:43 30.07.2018

    No zrovna Francie uvalila na své Mirage embargo a Izrael přešel na americká letadla. Na druhou stranu by asi k nákupu Phantomu došlo stejně, protože oproti lehkým Mirage-3/5 byl Phantomu prostě dal.

  • lemkin
    10:17 30.07.2018

    To se to buduje armáda, když jí máte zadarmiko :)

    Zajímalo by mě, jaké zbraně by Israel kupoval, kdyby měl nakupovat za vlastní. Dle mého asi Francouzské - Frantík nekouká tolik na politiku a je v celku otevřený přenosu technologií resp. Israelizaci.