Stíhačky šesté generace podle Northrop Grumman

Koncept F/A-XX - nástupce stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. / Northrop Grumman

Americká firma Northrop Grumman představila dva koncepty stíhaček šesté generace - pro program F-X amerického letectva (U.S. Air Force) a F/A-XX amerického námořnictva (U.S. Navy). Koncepty poodhalují některé klíčové přístupy ke konstrukci stíhacích letadel zítřka. Otázkou je, v jaké míře design konceptů odpovídá realitě.

Vývoj stíhačky 6. generace začíná

V americkém letectvu nové stíhačky F-X nahradí stroje F-22 Raptor a F-15C Eagle, tedy letadla určená k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Americké námořnictvo naopak hledá náhradu za víceúčelová letadla F/A-18E/F Super Hornet. Letoun programu F/A-XX musí proto být schopen vzdušných soubojů i útoků na pozemní nebo hladinové cíle.

Vývoj bojový letadel - až po dosažení počátečních operačních schopností - trvá 20 i více let. S vývojem nástupce zmíněných letadel je tak nutno začít již nyní. Pokud půjde vše dobře, první stíhačky 6. generace americké letectvo a námořnictvo začne získávat v polovině 30. let tohoto století.

Podle nejoptimističtějšího scénáře letectvo a námořnictvo vybere vítěznou konstrukci v roce 2025. Dalších deset let potrvá přechod od prototypu až do sériové podoby stíhačky 6. generace.

S největší pravděpodobností se F/A-XX a F-X (označován někdy jako Next Gen Air Dominance) stanou dvěma nezávislými  programy. Pentagon se chce vyvarovat negativním zkušenostem s vývojem "univerzálního" letadla F-35 Lightning II.

Konstruktéři F-35 se museli vyrovnat s často odlišnými představami námořnictva i letectva o schopnostech letadla. Přitom každá složka preferovala své požadavky na úkor jiných.

O úspěch v programu se pravděpodobně poperou firmy Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Posledně jmenovaná před pár dny představila designové studie stíhaček šesté generace.

Oba koncepty postrádají svislé ocasní plochy. Takové řešení se pozitivně odráží na nízkém aerodynamickém odporu a na nízkém čelním radarovém průřezů.

Jak si však všímá web The National Interest, údajně bude velmi problematické vyvinout nadvzvukové letadlo bez svislých ocasních ploch, i s vektorováním tahu motoru, které se při vysokých rychlostech bude chovat stabilně. Stejně tak nastane problém při přistání, kdy je tah motorů nízký a nebude možné díky malé ploše křídel spolehlivě ovládat letadlo.

Představa stíhačky šesté generace pro americké letectvo. Lasery změní chápání vzdušných soubojů. / Northrop Grumman

Motory

Výsledný design stíhačky 6. generace je ještě předmětem studií. Už nyní ale probíhá výzkum budoucích motorů pro stíhačky 6. generace i pozdější verze stíhaček F-35 Lightning - proudové motory s proměnným cyklem.

Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček.

Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů. Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).

Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu.

Lasery

Výkonný motor bude pro stíhačky 6. generace nezbytný, kvůli širokému uplatnění laserových zbraní. Vývoj laserů postupuje mílovými kroky a předpokládá se, že za dvacet let budou hrát ve vzdušných bojích rozhodující roli.

Nejmodernější lasery s pevným pracovním prostředím SSL (Solid-State Laser) dosahují v laboratořích výkonovou hustotu 35-40 kg/kW. MDA plánuje dosáhnout zvýšení výkonové hustoty o jeden řád a konečným cílem je hodnota pouhých 2 kg/kW. Laser o výkonu 1MW bude mít hmotnost pouze 2000 kg.

Lasery mohou ničit jakékoliv vzdušné, pozemní i hladinové cíle - vše záleží na kvalitě senzorů. Budoucí letadla mohou ničit střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka, další letadla, techniku nebo dokonce jednotlivé osoby na zemi.

Tom Vice, prezident prezident Northrop Aerospace Systems, však zdůraznil, že konstruktéři se musí u laserových zbraní vyrovnat s několika problémy. Současné nejlepší lasery mají 33% účinnost, zbytek je odpadní teplo.

Na každý megawatt energie laseru vznikne dva megawatty odpadního tepla, které je nutné odvést. V případě bojových letadel půjde o demaskující teplo dobře odhalitelné senzory protivníka. Podle Toma Viceho bude právě vytvoření energetické soustavy letadla nutné pro pohon výkonných laserů a vyřešení odpadního tepla jednou z největších výzev při konstrukci stíhaček 6. generace.

Zdroj: The National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky ...

Testy leteckých laserů: Velké naděje a problémy s turbulencí

Lockheed Martin pokračuje v testování leteckého laseru umístěného do všesměrové laserové střelecké ...

200kW laser na bitevním AC-130J Ghostrider

Zřejmě prvního skutečného bojového nasazení laseru se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém letadle ...

Budoucnost letecké techniky americké námořní pěchoty

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ze své výzbroje vyřadí širokou škálu letecké a ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    13:09 18.12.2015

    Funkce směrovky při manévrech se dá částečně nahradit pomocí spoilerů na křídlech. Ale jako vždy je to něco za něco. Dnešní výpočetní výkon (natož ten budoucí) umožňuje relativně ...Zobrazit celý příspěvek

    Funkce směrovky při manévrech se dá částečně nahradit pomocí spoilerů na křídlech. Ale jako vždy je to něco za něco. Dnešní výpočetní výkon (natož ten budoucí) umožňuje relativně snadnou pilotáž i strojů, které vlastně létat vůbec nemají :)Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    10:50 18.12.2015

    skelet, Shania:

    Díky za upřesnění / vysvětlení.

    skelet, Shania:

    Díky za upřesnění / vysvětlení.

  • Shania
    20:20 17.12.2015

    Jecchus: hornet má klasický ocas se směrovkami v uhlu. V ocas je to co má F-23

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Jecchus: hornet má klasický ocas se směrovkami v uhlu. V ocas je to co má F-23

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • jj284b
    20:00 17.12.2015

    Shania: praveze niekde som cital (f-16.net pravdepodobne) ze tieto stroje bez ocasnych ploch by sa prave mali ovladat 3D vektorovanim tahu.

    Shania: praveze niekde som cital (f-16.net pravdepodobne) ze tieto stroje bez ocasnych ploch by sa prave mali ovladat 3D vektorovanim tahu.

  • skelet
    19:40 17.12.2015

    V-ocas je dle mého "motýlek", a ten F/A-18 opravdu nemá. k té Palba.cz úroveň jejich přispěvatelů je proměnlivá stejně jako zde. Od odborníků po "novinkáře". Ale tak je tomu de ...Zobrazit celý příspěvek

    V-ocas je dle mého "motýlek", a ten F/A-18 opravdu nemá.

    k té Palba.cz úroveň jejich přispěvatelů je proměnlivá stejně jako zde. Od odborníků po "novinkáře". Ale tak je tomu de facto všude.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    19:37 17.12.2015

    Shania:

    Asi opravdu ohledně V-ocasu změnili názor, viz F/A-18... ;)))

    Shania:

    Asi opravdu ohledně V-ocasu změnili názor, viz F/A-18... ;)))

  • Shania
    18:43 17.12.2015

    MacGyver: to záleží co pom letadlu chceš aby umelo. USN mělo problém i s V ocasními plochami (neměli v nich tenkrát důvěru pro operace na letadlových lodích) u F-23, ale to se ...Zobrazit celý příspěvek

    MacGyver: to záleží co pom letadlu chceš aby umelo. USN mělo problém i s V ocasními plochami (neměli v nich tenkrát důvěru pro operace na letadlových lodích) u F-23, ale to se možná už změnilo, když tam nechávají operovat křídla.

    Na těch obrázcích ani jedno letadlo vektorování nemá. jak moc obratné budou se uvidí.Skrýt celý příspěvek

  • MacGyver
    17:58 17.12.2015

    Proč se točíte na takové banalitě. Jedni považují laser za perspektivní zbraň jiní ne. Relevantní informace nemá nikdo a debata je o pocitech. Co to tlachání stran laseru ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč se točíte na takové banalitě. Jedni považují laser za perspektivní zbraň jiní ne. Relevantní informace nemá nikdo a debata je o pocitech. Co to tlachání stran laseru uzavřít?

    Zkusím to znovu :) X47B taktéž nemá žádné výrazné ocasní plochy a vypadá, že s letem, manévrováním ani přistáváním na LL nemá žádný problém. Chápu, že je to subsonic nicméně ani nadzvukový stíhač nebude při nadzvuku přece divoce manévrovat, nebo používat vektorování tahu. Nebo se pletu?Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    16:48 17.12.2015

    raziel87: Copak? Na www.novinky.cz... spadl server, nebo co? Zkuste vzít na vědomí, že diskuse na AN má poněkud jinou úroveň a atmosféru, než na "lidových" serverech. Lidi se tu ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87:

    Copak? Na www.novinky.cz... spadl server, nebo co?

    Zkuste vzít na vědomí, že diskuse na AN má poněkud jinou úroveň a atmosféru, než na "lidových" serverech. Lidi se tu sice kolikrát hádají do krve, ale vidím od mnohých určitou snahu oprostit se od osobních výpadů. K tomu to admin sem tam promázne, takže se tu dá ta diskuze alespoň číst. Srovnejte si to s tristním stavem jinde...

    Celkem bych ocenil (a patrně nebudu sám), aby se ta vyšší úroveň udržela.
    Proto nějaké výkřiky do tmy, úmyslné komolení nicků a osobní výpady proti druhým, jejich shazování apod. tady nemají místo.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:47 17.12.2015

    pro raziel87: Opět zmiňujete palba.cz. Já tam toho moc nečetl, ale třeba to o ručních zbraních jednotlivce byla občas bžunda... A to já fakt nejsem jejich znalec! Tož ...Zobrazit celý příspěvek

    pro raziel87: Opět zmiňujete palba.cz. Já tam toho moc nečetl, ale třeba to o ručních zbraních jednotlivce byla občas bžunda... A to já fakt nejsem jejich znalec! Tož tak.

    Každopádně vaše chování považuji i tak za neomluvitelné, sry.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:16 17.12.2015

    raziel87: podobne nezmysly taky ako vy sirili par rokov dozadu o STEALTH.. a dost vela ich stale tvrdi... a predsa sa nakoniec ako Rusi tak Cinania rozhodli ist rovnakou cestou ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: podobne nezmysly taky ako vy sirili par rokov dozadu o STEALTH.. a dost vela ich stale tvrdi... a predsa sa nakoniec ako Rusi tak Cinania rozhodli ist rovnakou cestou akurat ze su 20 rokov pozadu za USA... s lasermi je to rovnake... ked budu Americania zavadzat prve kusky do seriovej vyroby, vtedy sa Rusi a Cinania prebudia a zacnu sa snazit to skopirovat...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:07 17.12.2015

    stetula: cena, váha, špatné/nevhodné vlastnosti pro danou konstrukci, je toho spousta proč by to mohl být problém. Pak musíš chránit velkou část letadla, hlavně dnes když je palivo ...Zobrazit celý příspěvek

    stetula: cena, váha, špatné/nevhodné vlastnosti pro danou konstrukci, je toho spousta proč by to mohl být problém. Pak musíš chránit velkou část letadla, hlavně dnes když je palivo v každém volném místě.

    Pak když podřídíš konstrukci ochraně proti laseru, dostanou tě něčím jiným.

    Dnes je to o tom cpát všude kompozity, všechny letadla mají problém s váhou, extra váha není nic co by konstruktéři chtěli.

    Zítra to budou inteligentní materiály měnící tvar.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:59 17.12.2015

    raziel87: Debata o F35 je často dost ohnivá, ale je třeba mít na paměti, že se tu bojuje s celou řadou předsudku a špatných informací nebo zastaralých informací, které kritici ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: Debata o F35 je často dost ohnivá, ale je třeba mít na paměti, že se tu bojuje s celou řadou předsudku a špatných informací nebo zastaralých informací, které kritici programu stále používají. Vím jak to pak vypadá.

    Dnes už nejde o PR od LM (v této oblasti odvaděli velmi špatnou praci) a jeho pilotů, F35 už testuje celá řada státu, většina informací už roky chodí od armádních pilotů, armádních představitelů atd.

    Jsou veřejné zasedání kongresu a komisí, kte se musí vypovídat pod přísahou atd. Vyjádření celé řady vlád a zasedání, kde armádní představitelé daného statu musí mluvit pod přísahou.

    Dokonce i Kanada ted radsi drzí hubu a dělá že nic namísto toho aby z programu jak slibovali odstoupili (neznamená to že to nakonec neudělají, ale očividně jim někdo informovaný vysvětlil jak se věci mají) a místo toho tam lijí další peníze.

    Spousta informovaných lidí má už dnes představu jaké schopnosti F35 přinese a jaké je to zlepšení proti stávajícím letadlům. Hned v prvním příspěvku máš něco z toho vysvětleno.

    K laserům: počasí je problém pro celou řadu jiných zbraní a senzorů, laser proste není odpověď na vše a je potřeba ho něčím doplnit. Jako bodová obrana a zbraň do gunshipů to ale bude dobrá volba. Pak bude mít i dobré využití v horních vrstvách atmosféry a ve vesmíru.

    Nějaké masivní zavadění laseru je vzdálené 15-30 let, mezi 2020 - 2030 budou první vlaštovky, testování a bude lepší představa v jak můžou být zbraně nasazené.Skrýt celý příspěvek

  • stetula
    14:36 17.12.2015

    Laser je krok zpět, už dnes existují materiály které dokáží absorbovat obrovskou tepelnou energii, takže co bude bránit potenciálnímu protivníkovi nanést na trup letadla keramickou ...Zobrazit celý příspěvek

    Laser je krok zpět, už dnes existují materiály které dokáží absorbovat obrovskou tepelnou energii, takže co bude bránit potenciálnímu protivníkovi nanést na trup letadla keramickou vrstvu a laser ho nepropálí ???

    není lepší ty peníze investovat do hypersonických střelSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    14:35 17.12.2015

    2 stanyk - je tu možnost PM? nerad bych se uchyloval "O nás, bez nás"

    2 stanyk - je tu možnost PM? nerad bych se uchyloval "O nás, bez nás"

  • Stanyk
    14:13 17.12.2015

    raziel87 no a jaké odborníky na laser nám z palby přivedete. prosím uveďte alespoň nick. Děkuji

    raziel87 no a jaké odborníky na laser nám z palby přivedete. prosím uveďte alespoň nick. Děkuji

  • raziel87
    14:12 17.12.2015

    2 jj284b: To je dvojsečné. Kolik miliard dolarů se v podstatě zbytečně vyhodilo v historii armádních projetků? XB-70 Valkyria, MBT, F-108 Rapier, kolik prachů se utopilo ve firmě ...Zobrazit celý příspěvek

    2 jj284b:
    To je dvojsečné. Kolik miliard dolarů se v podstatě zbytečně vyhodilo v historii armádních projetků? XB-70 Valkyria, MBT, F-108 Rapier, kolik prachů se utopilo ve firmě VOUGHT a jejich projektech, který až na Crusadera skončili v šuplíku?
    Kolik prachů zařvalo v 80 letech do Reganovejch hvězdnejch válek?

    A těch příkladů je spoustu - jistě, každý z projektů výraznou měrou něčím přispěl v budoucích projektech, ale zároveň by jsi měl v rámci objektivity uznat, že obrovské množství financí (na obou stranách barikády) bylo proinvestováno zcela bezúčelně, bez kýžených pozitivních inovací. Rozumím, že bylo v minolsti třeba spoustu věcí řešit formou pokus , omyl - jinak bychom v 21. stol nebyli tam, kde jsme, ale né vždy a né vše klaplo :)

    Američani budou mít v roce 2030 laser - domníváte se/věříte vy.
    Přirozený konkurent Rusko, který vždy byl v něčem o 5 kroků napřed, v něčem o 5 kroků nazpět tyto cíle a vyhlídky uvádí úplně jinak.

    To je ta narážka na jednu část zde diskutujících - přečtou si na cizojazyčném webu kdejakou mystifikaci a bum! jsem chytrej jak rádio a na armadnichnovinach.cz budu za guru :)

    Panu Grohmannovi fandim, jsem rád, že jsou tu lidé, kteří si dají tu práci a píšou články pro veřejnost. Ale proč bych měl uznávat a respektovat některé přispěvatele? jen proto, že měli potřebu se taky vyjádřit, protože ho baví válečné filmy???Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    13:52 17.12.2015

    jasne projektanti to nezvladli no testy bezia... lol vyhadzuju sa miliony na nieco co podla vas nebude fungovat, pritom testy v realnych podmienkach prebiehaju... to ze nieco nie ...Zobrazit celý příspěvek

    jasne projektanti to nezvladli no testy bezia... lol vyhadzuju sa miliony na nieco co podla vas nebude fungovat, pritom testy v realnych podmienkach prebiehaju... to ze nieco nie je optimalne dnes, neznamena ze to nebude fungovat aj po 20 rokoch vyvoja a hladania novych moznosti.. ak by vsetci uvazovali tak ako vy, dodnes sa lieta len na strojoch lahsich ako vzduch...Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    13:50 17.12.2015

    2 Shania...áá poslali jsme to skoro stejně. Nene, mýlíš se - tebe respektuji, mám jen jiný úhel pohledu na program JSF, jinak píšeš k věci a je zřejmé, že čerpáš z různých zdrojů

    2 Shania...áá poslali jsme to skoro stejně. Nene, mýlíš se - tebe respektuji, mám jen jiný úhel pohledu na program JSF, jinak píšeš k věci a je zřejmé, že čerpáš z různých zdrojů

  • raziel87
    13:48 17.12.2015

    Standíku, Standíku :-D tankán T-72 z ČSLA opravdu nerozebíral laserové zbraně, to sloužilo pro ilustraci, že v diskuzích o konkrétní technice se vyjadřovali lidé, kteří s daným ...Zobrazit celý příspěvek

    Standíku, Standíku :-D tankán T-72 z ČSLA opravdu nerozebíral laserové zbraně, to sloužilo pro ilustraci, že v diskuzích o konkrétní technice se vyjadřovali lidé, kteří s daným strojem dlouhodobě pracovali.

    A že vystupuji arogantně a povýšeně? ano cíleně. Řešíte tu 100, 1 000, 10 000 výstřelů a vůbec neberete v potaz, že samotní projektanti do dnešních dnů nezvládli, jak si 100% poradit s mraky, mlhou, písečnou bouří, větrnou bouří ve výšce 8 000m atd.

    Koho by tohle nekrklo? a ještě jste uražený, že vás za to člověk oprávněně zdrbe.

    Čím do diskuze přispíváš Standíku ty? "mmmm a já si myslím, já se domnívám ,možná by to mohlo bejt takhle, ale taky úplně obráceně....mám internet, přečetl jsem si ATM, tak co bych nezaplevelil diskuzi dalším subjektivním pocitem...a běda jak se do mě někdo opře, to se urazim" :-D

    A Shania? velmi často píše k věci, je to jeden z mála lidí tady, který má globální znalosti vojenské techniky, ale subjektivně mě vadí, jak "odborně" píše o F-35 - o letadle, o kterém MIMO OFICIÁLNÍCH článků Lockheedu a často záměrně upravených výroků pilotů (i ti podléhají povinnostem svého zaměstnavatele) vyvodí, že tu máme ubber stroj, který je konkurenceschopný napřič všem typům letadelSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3