Stíhačky šesté generace podle Northrop Grumman

Koncept F/A-XX - nástupce stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. / Northrop Grumman

Americká firma Northrop Grumman představila dva koncepty stíhaček šesté generace - pro program F-X amerického letectva (U.S. Air Force) a F/A-XX amerického námořnictva (U.S. Navy). Koncepty poodhalují některé klíčové přístupy ke konstrukci stíhacích letadel zítřka. Otázkou je, v jaké míře design konceptů odpovídá realitě.

Vývoj stíhačky 6. generace začíná

V americkém letectvu nové stíhačky F-X nahradí stroje F-22 Raptor a F-15C Eagle, tedy letadla určená k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Americké námořnictvo naopak hledá náhradu za víceúčelová letadla F/A-18E/F Super Hornet. Letoun programu F/A-XX musí proto být schopen vzdušných soubojů i útoků na pozemní nebo hladinové cíle.

Vývoj bojový letadel - až po dosažení počátečních operačních schopností - trvá 20 i více let. S vývojem nástupce zmíněných letadel je tak nutno začít již nyní. Pokud půjde vše dobře, první stíhačky 6. generace americké letectvo a námořnictvo začne získávat v polovině 30. let tohoto století.

Podle nejoptimističtějšího scénáře letectvo a námořnictvo vybere vítěznou konstrukci v roce 2025. Dalších deset let potrvá přechod od prototypu až do sériové podoby stíhačky 6. generace.

S největší pravděpodobností se F/A-XX a F-X (označován někdy jako Next Gen Air Dominance) stanou dvěma nezávislými  programy. Pentagon se chce vyvarovat negativním zkušenostem s vývojem "univerzálního" letadla F-35 Lightning II.

Konstruktéři F-35 se museli vyrovnat s často odlišnými představami námořnictva i letectva o schopnostech letadla. Přitom každá složka preferovala své požadavky na úkor jiných.

O úspěch v programu se pravděpodobně poperou firmy Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Posledně jmenovaná před pár dny představila designové studie stíhaček šesté generace.

Oba koncepty postrádají svislé ocasní plochy. Takové řešení se pozitivně odráží na nízkém aerodynamickém odporu a na nízkém čelním radarovém průřezů.

Jak si však všímá web The National Interest, údajně bude velmi problematické vyvinout nadvzvukové letadlo bez svislých ocasních ploch, i s vektorováním tahu motoru, které se při vysokých rychlostech bude chovat stabilně. Stejně tak nastane problém při přistání, kdy je tah motorů nízký a nebude možné díky malé ploše křídel spolehlivě ovládat letadlo.

Představa stíhačky šesté generace pro americké letectvo. Lasery změní chápání vzdušných soubojů. / Northrop Grumman

Motory

Výsledný design stíhačky 6. generace je ještě předmětem studií. Už nyní ale probíhá výzkum budoucích motorů pro stíhačky 6. generace i pozdější verze stíhaček F-35 Lightning - proudové motory s proměnným cyklem.

Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček.

Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů. Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).

Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu.

Lasery

Výkonný motor bude pro stíhačky 6. generace nezbytný, kvůli širokému uplatnění laserových zbraní. Vývoj laserů postupuje mílovými kroky a předpokládá se, že za dvacet let budou hrát ve vzdušných bojích rozhodující roli.

Nejmodernější lasery s pevným pracovním prostředím SSL (Solid-State Laser) dosahují v laboratořích výkonovou hustotu 35-40 kg/kW. MDA plánuje dosáhnout zvýšení výkonové hustoty o jeden řád a konečným cílem je hodnota pouhých 2 kg/kW. Laser o výkonu 1MW bude mít hmotnost pouze 2000 kg.

Lasery mohou ničit jakékoliv vzdušné, pozemní i hladinové cíle - vše záleží na kvalitě senzorů. Budoucí letadla mohou ničit střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka, další letadla, techniku nebo dokonce jednotlivé osoby na zemi.

Tom Vice, prezident prezident Northrop Aerospace Systems, však zdůraznil, že konstruktéři se musí u laserových zbraní vyrovnat s několika problémy. Současné nejlepší lasery mají 33% účinnost, zbytek je odpadní teplo.

Na každý megawatt energie laseru vznikne dva megawatty odpadního tepla, které je nutné odvést. V případě bojových letadel půjde o demaskující teplo dobře odhalitelné senzory protivníka. Podle Toma Viceho bude právě vytvoření energetické soustavy letadla nutné pro pohon výkonných laserů a vyřešení odpadního tepla jednou z největších výzev při konstrukci stíhaček 6. generace.

Zdroj: The National Interest

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky ...

Testy leteckých laserů: Velké naděje a problémy s turbulencí

Lockheed Martin pokračuje v testování leteckého laseru umístěného do všesměrové laserové střelecké ...

200kW laser na bitevním AC-130J Ghostrider

Zřejmě prvního skutečného bojového nasazení laseru se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém letadle ...

Budoucnost letecké techniky americké námořní pěchoty

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ze své výzbroje vyřadí širokou škálu letecké a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    13:09 18.12.2015

    Funkce směrovky při manévrech se dá částečně nahradit pomocí spoilerů na křídlech. Ale jako vždy je to něco za něco. Dnešní výpočetní výkon (natož ten budoucí) umožňuje relativně snadnou pilotáž i strojů, které vlastně létat vůbec nemají :)

  • Jecchus
    10:50 18.12.2015

    skelet, Shania:

    Díky za upřesnění / vysvětlení.

  • Shania
    20:20 17.12.2015

    Jecchus: hornet má klasický ocas se směrovkami v uhlu. V ocas je to co má F-23

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • jj284b
    20:00 17.12.2015

    Shania: praveze niekde som cital (f-16.net pravdepodobne) ze tieto stroje bez ocasnych ploch by sa prave mali ovladat 3D vektorovanim tahu.

  • skelet
    19:40 17.12.2015

    V-ocas je dle mého "motýlek", a ten F/A-18 opravdu nemá.

    k té Palba.cz úroveň jejich přispěvatelů je proměnlivá stejně jako zde. Od odborníků po "novinkáře". Ale tak je tomu de facto všude.

  • Jecchus
    19:37 17.12.2015

    Shania:

    Asi opravdu ohledně V-ocasu změnili názor, viz F/A-18... ;)))

  • Shania
    18:43 17.12.2015

    MacGyver: to záleží co pom letadlu chceš aby umelo. USN mělo problém i s V ocasními plochami (neměli v nich tenkrát důvěru pro operace na letadlových lodích) u F-23, ale to se možná už změnilo, když tam nechávají operovat křídla.

    Na těch obrázcích ani jedno letadlo vektorování nemá. jak moc obratné budou se uvidí.

  • MacGyver
    17:58 17.12.2015

    Proč se točíte na takové banalitě. Jedni považují laser za perspektivní zbraň jiní ne. Relevantní informace nemá nikdo a debata je o pocitech. Co to tlachání stran laseru uzavřít?

    Zkusím to znovu :) X47B taktéž nemá žádné výrazné ocasní plochy a vypadá, že s letem, manévrováním ani přistáváním na LL nemá žádný problém. Chápu, že je to subsonic nicméně ani nadzvukový stíhač nebude při nadzvuku přece divoce manévrovat, nebo používat vektorování tahu. Nebo se pletu?

  • Jecchus
    16:48 17.12.2015

    raziel87:

    Copak? Na www.novinky.cz... spadl server, nebo co?

    Zkuste vzít na vědomí, že diskuse na AN má poněkud jinou úroveň a atmosféru, než na "lidových" serverech. Lidi se tu sice kolikrát hádají do krve, ale vidím od mnohých určitou snahu oprostit se od osobních výpadů. K tomu to admin sem tam promázne, takže se tu dá ta diskuze alespoň číst. Srovnejte si to s tristním stavem jinde...

    Celkem bych ocenil (a patrně nebudu sám), aby se ta vyšší úroveň udržela.
    Proto nějaké výkřiky do tmy, úmyslné komolení nicků a osobní výpady proti druhým, jejich shazování apod. tady nemají místo.

  • KOLT
    16:47 17.12.2015

    pro raziel87: Opět zmiňujete palba.cz. Já tam toho moc nečetl, ale třeba to o ručních zbraních jednotlivce byla občas bžunda... A to já fakt nejsem jejich znalec! Tož tak.

    Každopádně vaše chování považuji i tak za neomluvitelné, sry.

  • jj284b
    15:16 17.12.2015

    raziel87: podobne nezmysly taky ako vy sirili par rokov dozadu o STEALTH.. a dost vela ich stale tvrdi... a predsa sa nakoniec ako Rusi tak Cinania rozhodli ist rovnakou cestou akurat ze su 20 rokov pozadu za USA... s lasermi je to rovnake... ked budu Americania zavadzat prve kusky do seriovej vyroby, vtedy sa Rusi a Cinania prebudia a zacnu sa snazit to skopirovat...

  • Shania
    15:07 17.12.2015

    stetula: cena, váha, špatné/nevhodné vlastnosti pro danou konstrukci, je toho spousta proč by to mohl být problém. Pak musíš chránit velkou část letadla, hlavně dnes když je palivo v každém volném místě.

    Pak když podřídíš konstrukci ochraně proti laseru, dostanou tě něčím jiným.

    Dnes je to o tom cpát všude kompozity, všechny letadla mají problém s váhou, extra váha není nic co by konstruktéři chtěli.

    Zítra to budou inteligentní materiály měnící tvar.

  • Shania
    14:59 17.12.2015

    raziel87: Debata o F35 je často dost ohnivá, ale je třeba mít na paměti, že se tu bojuje s celou řadou předsudku a špatných informací nebo zastaralých informací, které kritici programu stále používají. Vím jak to pak vypadá.

    Dnes už nejde o PR od LM (v této oblasti odvaděli velmi špatnou praci) a jeho pilotů, F35 už testuje celá řada státu, většina informací už roky chodí od armádních pilotů, armádních představitelů atd.

    Jsou veřejné zasedání kongresu a komisí, kte se musí vypovídat pod přísahou atd. Vyjádření celé řady vlád a zasedání, kde armádní představitelé daného statu musí mluvit pod přísahou.

    Dokonce i Kanada ted radsi drzí hubu a dělá že nic namísto toho aby z programu jak slibovali odstoupili (neznamená to že to nakonec neudělají, ale očividně jim někdo informovaný vysvětlil jak se věci mají) a místo toho tam lijí další peníze.

    Spousta informovaných lidí má už dnes představu jaké schopnosti F35 přinese a jaké je to zlepšení proti stávajícím letadlům. Hned v prvním příspěvku máš něco z toho vysvětleno.

    K laserům: počasí je problém pro celou řadu jiných zbraní a senzorů, laser proste není odpověď na vše a je potřeba ho něčím doplnit. Jako bodová obrana a zbraň do gunshipů to ale bude dobrá volba. Pak bude mít i dobré využití v horních vrstvách atmosféry a ve vesmíru.

    Nějaké masivní zavadění laseru je vzdálené 15-30 let, mezi 2020 - 2030 budou první vlaštovky, testování a bude lepší představa v jak můžou být zbraně nasazené.

  • stetula
    14:36 17.12.2015

    Laser je krok zpět, už dnes existují materiály které dokáží absorbovat obrovskou tepelnou energii, takže co bude bránit potenciálnímu protivníkovi nanést na trup letadla keramickou vrstvu a laser ho nepropálí ???

    není lepší ty peníze investovat do hypersonických střel

  • raziel87
    14:35 17.12.2015

    2 stanyk - je tu možnost PM? nerad bych se uchyloval "O nás, bez nás"

  • Stanyk
    14:13 17.12.2015

    raziel87 no a jaké odborníky na laser nám z palby přivedete. prosím uveďte alespoň nick. Děkuji

  • raziel87
    14:12 17.12.2015

    2 jj284b:
    To je dvojsečné. Kolik miliard dolarů se v podstatě zbytečně vyhodilo v historii armádních projetků? XB-70 Valkyria, MBT, F-108 Rapier, kolik prachů se utopilo ve firmě VOUGHT a jejich projektech, který až na Crusadera skončili v šuplíku?
    Kolik prachů zařvalo v 80 letech do Reganovejch hvězdnejch válek?

    A těch příkladů je spoustu - jistě, každý z projektů výraznou měrou něčím přispěl v budoucích projektech, ale zároveň by jsi měl v rámci objektivity uznat, že obrovské množství financí (na obou stranách barikády) bylo proinvestováno zcela bezúčelně, bez kýžených pozitivních inovací. Rozumím, že bylo v minolsti třeba spoustu věcí řešit formou pokus , omyl - jinak bychom v 21. stol nebyli tam, kde jsme, ale né vždy a né vše klaplo :)

    Američani budou mít v roce 2030 laser - domníváte se/věříte vy.
    Přirozený konkurent Rusko, který vždy byl v něčem o 5 kroků napřed, v něčem o 5 kroků nazpět tyto cíle a vyhlídky uvádí úplně jinak.

    To je ta narážka na jednu část zde diskutujících - přečtou si na cizojazyčném webu kdejakou mystifikaci a bum! jsem chytrej jak rádio a na armadnichnovinach.cz budu za guru :)

    Panu Grohmannovi fandim, jsem rád, že jsou tu lidé, kteří si dají tu práci a píšou články pro veřejnost. Ale proč bych měl uznávat a respektovat některé přispěvatele? jen proto, že měli potřebu se taky vyjádřit, protože ho baví válečné filmy???

  • jj284b
    13:52 17.12.2015

    jasne projektanti to nezvladli no testy bezia... lol vyhadzuju sa miliony na nieco co podla vas nebude fungovat, pritom testy v realnych podmienkach prebiehaju... to ze nieco nie je optimalne dnes, neznamena ze to nebude fungovat aj po 20 rokoch vyvoja a hladania novych moznosti.. ak by vsetci uvazovali tak ako vy, dodnes sa lieta len na strojoch lahsich ako vzduch...

  • raziel87
    13:50 17.12.2015

    2 Shania...áá poslali jsme to skoro stejně. Nene, mýlíš se - tebe respektuji, mám jen jiný úhel pohledu na program JSF, jinak píšeš k věci a je zřejmé, že čerpáš z různých zdrojů

  • raziel87
    13:48 17.12.2015

    Standíku, Standíku :-D tankán T-72 z ČSLA opravdu nerozebíral laserové zbraně, to sloužilo pro ilustraci, že v diskuzích o konkrétní technice se vyjadřovali lidé, kteří s daným strojem dlouhodobě pracovali.

    A že vystupuji arogantně a povýšeně? ano cíleně. Řešíte tu 100, 1 000, 10 000 výstřelů a vůbec neberete v potaz, že samotní projektanti do dnešních dnů nezvládli, jak si 100% poradit s mraky, mlhou, písečnou bouří, větrnou bouří ve výšce 8 000m atd.

    Koho by tohle nekrklo? a ještě jste uražený, že vás za to člověk oprávněně zdrbe.

    Čím do diskuze přispíváš Standíku ty? "mmmm a já si myslím, já se domnívám ,možná by to mohlo bejt takhle, ale taky úplně obráceně....mám internet, přečetl jsem si ATM, tak co bych nezaplevelil diskuzi dalším subjektivním pocitem...a běda jak se do mě někdo opře, to se urazim" :-D

    A Shania? velmi často píše k věci, je to jeden z mála lidí tady, který má globální znalosti vojenské techniky, ale subjektivně mě vadí, jak "odborně" píše o F-35 - o letadle, o kterém MIMO OFICIÁLNÍCH článků Lockheedu a často záměrně upravených výroků pilotů (i ti podléhají povinnostem svého zaměstnavatele) vyvodí, že tu máme ubber stroj, který je konkurenceschopný napřič všem typům letadel

  • Shania
    13:26 17.12.2015

    raziel87: no budu predpokladat, ze zase mluvis o me.

    Muzu tvrdit to stejne, kdyz naprostou vetsinu informaci mam od současných nebo ex pilotu, leteckych konstrukteru, radarových techniku, členu ozbrojených složek, lidí jako Dragon029, hornetfinn (radar tech), blindpilot (pilot), deadseal (pilot), sprstdlyscottsmn (inzenyr), spazsinbad (skyhawk AAF ex pilot), SMSgt Mac (http://elementsofpower.blogspo...

    přesto ty tyto informace co od nich přebírám považuješ za sračky. Takže bohužel můžeme se motat pořád dokola. Mimoto, lidi od kterých ty bereš info můžou vědět o čem mluví, ale zaručuju ti, že ty ne a jsi na tom podstatně huř jak já.

    To že někdo sloužil v armadě, nebo byl dokonce pilot nutne neznamena, ze vi o cem mluvi, nebo ze jeho informace/to co vi je jeste dnes aktualni.

    Zkusenost s 5 gen je takova, ze piloti, kteri na tech strojich neletaji, nebo s nimi nemaji prime zkusenosti, casto ani nechapou jaky je to posun a co ty stroje prinasi. Vzdyt ani velka cast pilotu prechazejicich z 4 gen má problém plně využívat všechny nové funkce těch letadel a nejvetsi uspech maji novy piloti nezatizeni spatnymi návyky.

    Kdo vubec u nas má nějaké zkušenosti s lasery, max s prumyslovými.

  • Stanyk
    13:19 17.12.2015

    Můžete pana raziel87 vyhodit z této diskuse. Jeho příspěvky jsou značně urážlivé.

    Co se týče kvality laseru, tak ono ke zneškodnění letadla nebude třeba letadlo laser rozpůlit vejpůl. V první fázi bude bohatě stačit usmrtit nebo těžce zranit pilota v kokpitu a nebo oslepit/poškodit el. čidla, radar apod. u letadla a raket.

    Jinak opravdu nevím, nakolik fundované by byli informace od bývalé tankisty v ČSLA o moderní teprve vyvíjené laserové zbrani.

    Jinak tenhle web není tak profi, diskuse určitě není záruka kvality ani slušnosti, ale jako základní rozcestník, kde redakce nebo někteří diskutující (ikdyž nemusím s jejich názorem 100 procentně souhlasit) odkazují na jiné články a zdroje. Proto např. kritika pana Shanii mi absolutně nepřijde na místě a ve srovnání s ním je pan raziel87 jen plevel na této diskusi.

  • raziel87
    12:42 17.12.2015

    2 KOLT. Pokusím se. Jen mi tady holt vadí úplně jiné složení pisatelů....i na tu palbu.cz (což je vzhledem k mezinárodním webům pořád amaterskej trpaslík) přispívá spoustu bejvalejch tankánů, čáslavskejch pilotů a celkově lidí, kteří jsou po odborné stránce úplně někde jinde........tady se ale seberealizujou takový ty Pepíci, co si přečtou článek v ATM a hned jsou z nich odborníci....to je věc, která mě bez pardonu se+e a bude sr+t i v budoucnu.

  • Shania
    12:15 17.12.2015

    pokud někdo oficialne píše udaje jako 2000-3000 vystrelu, ta to znamena, že je to očekávaná/požadovaná životnost zařízení.

    Naprosto stejný udaj jako životnost hlavně. V operačním nasazení (u stíhačky) pokud laser vystřelí víc jak 3x, tak už to bude opravdu velký konflikt. životnost 20 vystřelu na jedno nasazení u stíhaček je víc jak dost, i kdyby byl určen jen proti raketám.

    BTW ten laser co má být na AC 130 bude mít zcela jistě požadavky na to aby mohl pálit opakovaně a byl použitelný stejně jako ostatní zbraně tohoto letadla.

    CIWS lasery na lodich a jinde budou mít požadavky na to aby mohli zničit několik cílů v krátkém čase.

    Ten mega laser na Jumbu byl proti balistickým raketám, na velké vzdálenosti, proto ten projekt selhal. Technologie těch laseru je uplně jiná než to co se bude zavadět teď, navíc tu je tu rozdíl 20-40 let.

  • jj284b
    12:09 17.12.2015

    raziel87: co tak si k teme nieco precitat? a kde presne som vravel ze do tej stihacky budu montovat chemicky ABL(air borne laser)? ( to je presne ten "kram" co bol v 747 pred niekolkymi rokmi..) bavime sa o lasere planovanom na rok 2030, uz dnes sa testuju 30kW verzie na lodi USS Ponce, o par rokov sa planuje montaz 200kW laseru do AC-130, takze 1MW laser v 2030 nie je ziadne sci-fi...

    clankov o laserovej technike je aj na tomto webe kopec... tak si ich laskavo precitajte...aby ste si nemylili Chemicky a Solid State Laser...

  • KOLT
    11:56 17.12.2015

    pro raziel87: Mohl byste se prosím mírnit při psaní vašich příspěvků?

  • raziel87
    10:49 17.12.2015

    2 jj284b - teď jsem 10 sekund googloval - i na českých webech je dost článku o laseru (často i dobře přeložených z AJ) prostě 3 000 výstřelů, to je goool :-D to se ti povedlo! jestli se do 10 let povede 20 výstřelů, tak to bude obrovský úspěch. Víš kolik výstřelů zvládl ten testovanej krám na obrovský 747?? evidentně ne, jinak by si tu nepsal píčoviny o 1 000- 3 000 výstřelech. Klimatické podmínky tě taky evidentně nezajímaji ty laserovej výstřele .)

  • raziel87
    10:49 17.12.2015

    2 jj284b - teď jsem 10 sekund googloval - i na českých webech je dost článku o laseru (často i dobře přeložených z AJ) prostě 3 000 výstřelů, to je goool :-D to se ti povedlo! jestli se do 10 let povede 20 výstřelů, tak to bude obrovský úspěch. Víš kolik výstřelů zvládl ten testovanej krám na obrovský 747?? evidentně ne, jinak by si tu nepsal píčoviny o 1 000- 3 000 výstřelech. Klimatické podmínky tě taky evidentně nezajímaji ty laserovej výstřele .)

  • raziel87
    10:45 17.12.2015

    2 jj284b
    1 000 - 3 000 výstřelů ? :-D panebože přečti si o té technologii něco, než tu zase budeš šířit ty svoje bludy, o kterejch si stejně jako Shania bytostně přesvědčen. Tyhle internetový demagogové/hobby čtenáři vojenských publikací jsou zlo.

  • MacGyver
    08:01 17.12.2015

    X47B taktéž nemá žádné výrazné ocasní plochy a vypadá, že s letem, manévrováním ani přistáváním na LL nemá žádný problém. Chápu, že je to subsonic nicméně ani nadzvukový stíhač nebude při nadzvuku přece divoce manévrovat, nebo používat vektorování tahu. Nebo se pletu?

  • Magister_Peditum
    23:59 16.12.2015

    jarpe: To je ale případ současných laserů. Za 10-20 let budou na vyšší úrovni. To je jako prohlásit o mušketě za napoleonských válek, že to je zbraň k ničemu, dlouho se nabíjí, je nepřesná, má malou účinnost i dostřel. A během pár let nejprve přišli s perkusní puškou, která negativa výrazně snížila a pak přišly zadovky a pak i kulomety...

  • jj284b
    18:23 16.12.2015

    jarpe: dnesnym laserom ktore su v skusobnej prevadzke staci cca 5sekund na znicenie dronu (kludne si najdi videa z testov)... planovane lasery do lietadiel maju mat cca 10x vacsi vykon... "alobalovy" povrch nicomu nezabrani, dokonca ani zrkadlovy. bojove lasery budu skor v IR spektre ktore nevidiet. a aj zrkadlo sa da laserom prepalit, len treba dostatocne vela energie...

  • jarpe
    14:08 16.12.2015

    Sice tady básníte o lejzru, ale zas taková super zbraň to není. Než něco propálí, tak to pěkně dlouho trvá a to ještě může propálit místo, které nijak neomezí zasažený objekt. Efektivita laseru bude velice malá.

  • David
    13:57 16.12.2015

    Pro JirkaM - co se týče té Číny: každý ekonom vám poví, že v Číně začaly významně růst náklady na pracovní síly - vyšší platy atd . Je to celkem logické, ekonomika roste, rostou i nároky zaměstnanců. Takže zatím je Čína státem, který dokáže vyrábět levně, příliš dlouho to ale zřejmě nepotrvá. Roli "levné výrobny" převezmou spíše státy jako Bangladéš atd

  • JirkaM
    13:33 16.12.2015

    Shania: Třeba by to mohly být takové univerzální stíhací bombardéry. Musely by být autonomní, ale když už má google autonomní auta, neměly by být problém autonomní drony obzvlášť kdyby první vlna fungovala v jednoduchém módu střílej na cokoliv co uvidíš a nic jiného neřeš.

    Některé z těchto dronů by mohly být stealth (pokud je ok obětovat bezpečnost a manévrovatelnost, není to tak složité), jiné by mohly být super levné (levnější než protiletadlové střely) a další super manévrovatelné co by neměly problém s mnohem větším přetížením než co zvládne člověk atd. Krom toho, starší verze dronů by mohly zůstat ve skladech a v případě potřeby pomáhat těm novějším zahltit protivníka.

    "Aspoň některé ty stroje navíc musí mít dobré senzory na to aby ty ostatní měli na co střílet." v tomhle má asi Čína opravdu dost co dohánět.

  • Shania
    13:18 16.12.2015

    JirkaM: jaký přesně úkol by měl takový dron plnit?

    Takový stroj bude pořád dražší než několik AAM nebo SAM
    Provozní náklady ti vystřelí do nebes, pokud nebudou ty stroje na jedno použití, zakonzervované v nějakém kontejneru.

    Zatím se nikdo nepokusil vést vzdušný boj s drony kvůli latenci a pokud by měli sloužit proti pozemním cílům, proč prostě nevyrobit spoustu křižujících střel?

    Aspoň některé ty stroje navíc musí mít dobré senzory na to aby ty ostatní měli na co střílet.

  • JirkaM
    12:57 16.12.2015

    Shania: Tak koukám, že jsem asi v předchozím příspěvku částečně odpověděl i tobě.

    Pokud vývoj půjde tím směrem co si myslím že půjde, bude asi příští supervelmocí Čína, protože dovede vyrábět nejlevněji.

    U těch rojů bych se bál rušení. Když půjde do tuhého, nebude si nikdo až tak rozpakovat odpálit atomovou bombu ve stratosféře a usmažit všechnu supermoderní elektroniku.

  • JirkaM
    12:52 16.12.2015

    pks_: K těm laserům - tak si říkám, jak by bylo obtížné zadýmit na pár dní třeba půl Evropy. A nebo sladit útok s počasím - když je špatná viditelnost, lasery mají problém.

    Krok se světovým vývojem samozřejmě třeba držet je, ale takový Mercedes se pomalou evolucí dostal docela daleko :-)

    Docela se divím, že stále létá tolik letadel starších než 30 let. Čekal bych každých 15 let novou generaci letadel v rámci mírného pokroku v mezích zákona. Takhle mi připadá, že co se konstruktér naučí na jedné generaci letadel, už nikdy nepoužije, protože až se bude konstruovat další generace letadel, bude dávno v důchodu.

    A těmi drony jsem si představoval spíš něco jako zjednodušenou bezpilotní verzi Migu 21. Dron nemusí být bezpečný a nemusí mít velkou životnost (nemusí trénovat), takže by měl být řádově levnější. Kdyby se tohle vyrábělo v obrovských sériích, mohla by být cena na jednotku opravdu nízká, už i proto, že výrobní procesy od 50tých let docela pokročily (pokroky v metalurgii, kompozity, 3d tisk atd). Možná že nakonec znovu bude platit to, že kvantita je svým způsobem kvalita.

  • Shania
    12:40 16.12.2015

    JirkaM: nevím jak si ty drony představuješ, ale pokud to bude něco s podobným doletem a schopnostmi jako tyto letadla bude ten dron stát skoro stejně.

    Ano může se stát, že budou specializované platformy pro spolupráci v rojích, kdy jeden stroj ponese zbraně, druhy bude zajišťovat průzkum, třetí rušit a vše bude řízeno třeba z F35. Ale pořad nejde o nic levného. Sice jednotlivé stroje budou levnější než jeden víceúčelový, ale bude jich třeba více, to se projeví na údržbě, nákladech na provoz. Hlavní výhoda bude že budou postradatelné.

    Na logistice a vůbec koordinování nějaké masivní operace padají všechny ty teorie o přečíslení technologicky vyspělého protivníka, který má menší počet strojů, velkým počtem levných letadel.

    Tohle spíš bude o saturaci obrany velkým počtem levných inteligentních raket/klouzavých bomb schopných koordinovaně útočit z více směrů, které ale musí byt do prostoru něčím dopraveny.

    Pro obranu pak bude nejspíš pořád lepší vše vsadit na IADS a pár průzkumných dronu.

  • pks_
    12:00 16.12.2015

    JirkaM: u vojenské techniky je potřeba držet krok se světovým vývojem, protože se může stát, že nová generace zbraní úplně znehodnotí zbraně generace předchozí.

    Milion levných dronů - to je cesta. Je potřeba ale vyřešit servis tolika létajících aparátů - jen doplňování paliva a nabíjení baterií bude ve velkém množství problém. Zatím:
    1. se do levného přístroje nevejde kvalitní optika,
    2. unese zanedbatelné množství útočného prostředku,
    3. je potřeba drony řídit (nedostatek operátorů) a naučit létat v hejnech - aby se nesrazily a kooperovaly
    4. ve velkém množství budou mít omezené možnosti komunikace - každý prostě své HD video nepřenese
    5. pokud se podaří REB, tak budou bez spojení

    jj284b: Laser by na drony mohl stačit, pokud bude mít kvalitní chlazení a drony nebudou potaženy alobalem. Dnešní drony jsou ale prakticky statický cíl a to se může změnit. Naprogramovat lze hodně divoký let, který laser nemusí být schopen sledovat. F-X by se ale bojem s takovým hejnem mohl snadno přehřát.

    Ono je klidně možné, že zavedením laserové PVO letectvo skončí - jako na Ukrajině.
    Pozemní prostředky mají vždy větší možnosti uchladit odpadní teplo, střílí ze stabilní základny - jediný problém jsou přesné souřadnice cíle - tedy aspoň přímky procházející cílem :-)

    Zatím bych na láci laserových zbraní nesázel. Po započtení vývojových nákladů je potřeba zohlednit také opotřebení dílů laserového děla. Výkony budou pravděpodobně na hraně možností a tak bude (IMHO) dělo schopno uskutečnit řádově stovku silných výstřelů, než bude muset být repasováno :-)

  • jj284b
    11:29 16.12.2015

    JirkaM: ak do toho stroja daju laserovu strelecku vezu, tak s dronmi je koniec... jeden vystrel z laseru je ovela lacnejsi ako cena dronu a pocet vystrelov bude limitovany mnozstvom vezeneho paliva (motor bude sluzit aj ako generator energie pre laser), takze nebude problem mat dost energie na 1000-3000 vystrelov a stale mat dost paliva na beznu cinnost... navyse, dotankovanim vo vzduchu sa doplni aj "municia"

    celkovo, zavedenie laserovych zbrani na stihacky bude znamenat totalny prelom vo vzdusnom boji...

  • JirkaM
    09:54 16.12.2015

    U věcí, na kterých skutečně záleží, jako jsou osobní, nebo nákladní automobily se jde cestou pomalé evoluce. Stále jezdíme v autech se spalovacími motory a jednou za pár desítek let se zavede nějaká středně důležitá inovace, jako pohon předních kol, nebo zavedení turbodmychadel. U dopravních letadel je to podobné.

    Ale u stíhaček z nějakého důvodu chtějí každých pár let totální revoluci - aby vypadaly jako ufo, střílely laserem, byly neviditelné atd. Snílci to jsou a kdyby se měli živit sami (jako že kdyby je neživil stát), špatně by dopadli.

    Podle mě budou letadla budoucnosti relativně levné drony postavené v číně. Když jich vyletí milión a když nebudou o moc dražší, než protiletadlová raketa, tak co na tom, jestli jsou kvalitní, neviditelné atd.

  • Shania
    09:39 16.12.2015

    OT: konečně Dragon vydal F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 3

    https://www.youtube.com/watch?...

    Prepis

    https://www.reddit.com/r/F35Li...