Stíhačky šesté generace podle Northrop Grumman

-
15. 12. 2015
-
43 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká firma Northrop Grumman představila dva koncepty stíhaček šesté generace - pro program F-X amerického letectva (U.S. Air Force) a F/A-XX amerického námořnictva (U.S. Navy). Koncepty poodhalují některé klíčové přístupy ke konstrukci stíhacích letadel zítřka. Otázkou je, v jaké míře design konceptů odpovídá realitě.
Vývoj stíhačky 6. generace začíná
V americkém letectvu nové stíhačky F-X nahradí stroje F-22 Raptor a F-15C Eagle, tedy letadla určená k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Americké námořnictvo naopak hledá náhradu za víceúčelová letadla F/A-18E/F Super Hornet. Letoun programu F/A-XX musí proto být schopen vzdušných soubojů i útoků na pozemní nebo hladinové cíle.
Vývoj bojový letadel - až po dosažení počátečních operačních schopností - trvá 20 i více let. S vývojem nástupce zmíněných letadel je tak nutno začít již nyní. Pokud půjde vše dobře, první stíhačky 6. generace americké letectvo a námořnictvo začne získávat v polovině 30. let tohoto století.
Podle nejoptimističtějšího scénáře letectvo a námořnictvo vybere vítěznou konstrukci v roce 2025. Dalších deset let potrvá přechod od prototypu až do sériové podoby stíhačky 6. generace.
S největší pravděpodobností se F/A-XX a F-X (označován někdy jako Next Gen Air Dominance) stanou dvěma nezávislými programy. Pentagon se chce vyvarovat negativním zkušenostem s vývojem "univerzálního" letadla F-35 Lightning II.
Konstruktéři F-35 se museli vyrovnat s často odlišnými představami námořnictva i letectva o schopnostech letadla. Přitom každá složka preferovala své požadavky na úkor jiných.
O úspěch v programu se pravděpodobně poperou firmy Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Posledně jmenovaná před pár dny představila designové studie stíhaček šesté generace.
Oba koncepty postrádají svislé ocasní plochy. Takové řešení se pozitivně odráží na nízkém aerodynamickém odporu a na nízkém čelním radarovém průřezů.
Jak si však všímá web The National Interest, údajně bude velmi problematické vyvinout nadvzvukové letadlo bez svislých ocasních ploch, i s vektorováním tahu motoru, které se při vysokých rychlostech bude chovat stabilně. Stejně tak nastane problém při přistání, kdy je tah motorů nízký a nebude možné díky malé ploše křídel spolehlivě ovládat letadlo.
Představa stíhačky šesté generace pro americké letectvo. Lasery změní chápání vzdušných soubojů. / Northrop Grumman
Motory
Výsledný design stíhačky 6. generace je ještě předmětem studií. Už nyní ale probíhá výzkum budoucích motorů pro stíhačky 6. generace i pozdější verze stíhaček F-35 Lightning - proudové motory s proměnným cyklem.
Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček.
Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů. Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).
Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu.
Lasery
Výkonný motor bude pro stíhačky 6. generace nezbytný, kvůli širokému uplatnění laserových zbraní. Vývoj laserů postupuje mílovými kroky a předpokládá se, že za dvacet let budou hrát ve vzdušných bojích rozhodující roli.
Nejmodernější lasery s pevným pracovním prostředím SSL (Solid-State Laser) dosahují v laboratořích výkonovou hustotu 35-40 kg/kW. MDA plánuje dosáhnout zvýšení výkonové hustoty o jeden řád a konečným cílem je hodnota pouhých 2 kg/kW. Laser o výkonu 1MW bude mít hmotnost pouze 2000 kg.
Lasery mohou ničit jakékoliv vzdušné, pozemní i hladinové cíle - vše záleží na kvalitě senzorů. Budoucí letadla mohou ničit střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka, další letadla, techniku nebo dokonce jednotlivé osoby na zemi.
Tom Vice, prezident prezident Northrop Aerospace Systems, však zdůraznil, že konstruktéři se musí u laserových zbraní vyrovnat s několika problémy. Současné nejlepší lasery mají 33% účinnost, zbytek je odpadní teplo.
Na každý megawatt energie laseru vznikne dva megawatty odpadního tepla, které je nutné odvést. V případě bojových letadel půjde o demaskující teplo dobře odhalitelné senzory protivníka. Podle Toma Viceho bude právě vytvoření energetické soustavy letadla nutné pro pohon výkonných laserů a vyřešení odpadního tepla jednou z největších výzev při konstrukci stíhaček 6. generace.
Zdroj: The National Interest
Související články
Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50
V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky ...
-
09.11.2015
-
99 komentářů
-
Jan Grohmann
Testy leteckých laserů: Velké naděje a problémy s turbulencí
Lockheed Martin pokračuje v testování leteckého laseru umístěného do všesměrové laserové střelecké ...
-
16.11.2015
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
200kW laser na bitevním AC-130J Ghostrider
Zřejmě prvního skutečného bojového nasazení laseru se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém letadle ...
-
07.12.2015
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Budoucnost letecké techniky americké námořní pěchoty
Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ze své výzbroje vyřadí širokou škálu letecké a ...
-
07.12.2015
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
raziel87: no budu predpokladat, ze zase mluvis o me. Muzu tvrdit to stejne, kdyz naprostou vetsinu informaci mam od současných nebo ex pilotu, leteckych konstrukteru, radarových ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: no budu predpokladat, ze zase mluvis o me.
Muzu tvrdit to stejne, kdyz naprostou vetsinu informaci mam od současných nebo ex pilotu, leteckych konstrukteru, radarových techniku, členu ozbrojených složek, lidí jako Dragon029, hornetfinn (radar tech), blindpilot (pilot), deadseal (pilot), sprstdlyscottsmn (inzenyr), spazsinbad (skyhawk AAF ex pilot), SMSgt Mac (http://elementsofpower.blogspo...
přesto ty tyto informace co od nich přebírám považuješ za sračky. Takže bohužel můžeme se motat pořád dokola. Mimoto, lidi od kterých ty bereš info můžou vědět o čem mluví, ale zaručuju ti, že ty ne a jsi na tom podstatně huř jak já.
To že někdo sloužil v armadě, nebo byl dokonce pilot nutne neznamena, ze vi o cem mluvi, nebo ze jeho informace/to co vi je jeste dnes aktualni.
Zkusenost s 5 gen je takova, ze piloti, kteri na tech strojich neletaji, nebo s nimi nemaji prime zkusenosti, casto ani nechapou jaky je to posun a co ty stroje prinasi. Vzdyt ani velka cast pilotu prechazejicich z 4 gen má problém plně využívat všechny nové funkce těch letadel a nejvetsi uspech maji novy piloti nezatizeni spatnymi návyky.
Kdo vubec u nas má nějaké zkušenosti s lasery, max s prumyslovými.Skrýt celý příspěvekMůžete pana raziel87 vyhodit z této diskuse. Jeho příspěvky jsou značně urážlivé. Co se týče kvality laseru, tak ono ke zneškodnění letadla nebude třeba letadlo laser rozpůlit ...Zobrazit celý příspěvek
Můžete pana raziel87 vyhodit z této diskuse. Jeho příspěvky jsou značně urážlivé.
Co se týče kvality laseru, tak ono ke zneškodnění letadla nebude třeba letadlo laser rozpůlit vejpůl. V první fázi bude bohatě stačit usmrtit nebo těžce zranit pilota v kokpitu a nebo oslepit/poškodit el. čidla, radar apod. u letadla a raket.
Jinak opravdu nevím, nakolik fundované by byli informace od bývalé tankisty v ČSLA o moderní teprve vyvíjené laserové zbrani.
Jinak tenhle web není tak profi, diskuse určitě není záruka kvality ani slušnosti, ale jako základní rozcestník, kde redakce nebo někteří diskutující (ikdyž nemusím s jejich názorem 100 procentně souhlasit) odkazují na jiné články a zdroje. Proto např. kritika pana Shanii mi absolutně nepřijde na místě a ve srovnání s ním je pan raziel87 jen plevel na této diskusi.Skrýt celý příspěvek2 KOLT. Pokusím se. Jen mi tady holt vadí úplně jiné složení pisatelů....i na tu palbu.cz (což je vzhledem k mezinárodním webům pořád amaterskej trpaslík) přispívá spoustu ...Zobrazit celý příspěvek
2 KOLT. Pokusím se. Jen mi tady holt vadí úplně jiné složení pisatelů....i na tu palbu.cz (což je vzhledem k mezinárodním webům pořád amaterskej trpaslík) přispívá spoustu bejvalejch tankánů, čáslavskejch pilotů a celkově lidí, kteří jsou po odborné stránce úplně někde jinde........tady se ale seberealizujou takový ty Pepíci, co si přečtou článek v ATM a hned jsou z nich odborníci....to je věc, která mě bez pardonu se+e a bude sr+t i v budoucnu.Skrýt celý příspěvek
pokud někdo oficialne píše udaje jako 2000-3000 vystrelu, ta to znamena, že je to očekávaná/požadovaná životnost zařízení. Naprosto stejný udaj jako životnost hlavně. V ...Zobrazit celý příspěvek
pokud někdo oficialne píše udaje jako 2000-3000 vystrelu, ta to znamena, že je to očekávaná/požadovaná životnost zařízení.
Naprosto stejný udaj jako životnost hlavně. V operačním nasazení (u stíhačky) pokud laser vystřelí víc jak 3x, tak už to bude opravdu velký konflikt. životnost 20 vystřelu na jedno nasazení u stíhaček je víc jak dost, i kdyby byl určen jen proti raketám.
BTW ten laser co má být na AC 130 bude mít zcela jistě požadavky na to aby mohl pálit opakovaně a byl použitelný stejně jako ostatní zbraně tohoto letadla.
CIWS lasery na lodich a jinde budou mít požadavky na to aby mohli zničit několik cílů v krátkém čase.
Ten mega laser na Jumbu byl proti balistickým raketám, na velké vzdálenosti, proto ten projekt selhal. Technologie těch laseru je uplně jiná než to co se bude zavadět teď, navíc tu je tu rozdíl 20-40 let.Skrýt celý příspěvekraziel87: co tak si k teme nieco precitat? a kde presne som vravel ze do tej stihacky budu montovat chemicky ABL(air borne laser)? ( to je presne ten "kram" co bol v 747 pred ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: co tak si k teme nieco precitat? a kde presne som vravel ze do tej stihacky budu montovat chemicky ABL(air borne laser)? ( to je presne ten "kram" co bol v 747 pred niekolkymi rokmi..) bavime sa o lasere planovanom na rok 2030, uz dnes sa testuju 30kW verzie na lodi USS Ponce, o par rokov sa planuje montaz 200kW laseru do AC-130, takze 1MW laser v 2030 nie je ziadne sci-fi...
clankov o laserovej technike je aj na tomto webe kopec... tak si ich laskavo precitajte...aby ste si nemylili Chemicky a Solid State Laser...Skrýt celý příspěvek2 jj284b - teď jsem 10 sekund googloval - i na českých webech je dost článku o laseru (často i dobře přeložených z AJ) prostě 3 000 výstřelů, to je goool :-D to se ti povedlo! ...Zobrazit celý příspěvek
2 jj284b - teď jsem 10 sekund googloval - i na českých webech je dost článku o laseru (často i dobře přeložených z AJ) prostě 3 000 výstřelů, to je goool :-D to se ti povedlo! jestli se do 10 let povede 20 výstřelů, tak to bude obrovský úspěch. Víš kolik výstřelů zvládl ten testovanej krám na obrovský 747?? evidentně ne, jinak by si tu nepsal píčoviny o 1 000- 3 000 výstřelech. Klimatické podmínky tě taky evidentně nezajímaji ty laserovej výstřele .)Skrýt celý příspěvek
2 jj284b - teď jsem 10 sekund googloval - i na českých webech je dost článku o laseru (často i dobře přeložených z AJ) prostě 3 000 výstřelů, to je goool :-D to se ti povedlo! ...Zobrazit celý příspěvek
2 jj284b - teď jsem 10 sekund googloval - i na českých webech je dost článku o laseru (často i dobře přeložených z AJ) prostě 3 000 výstřelů, to je goool :-D to se ti povedlo! jestli se do 10 let povede 20 výstřelů, tak to bude obrovský úspěch. Víš kolik výstřelů zvládl ten testovanej krám na obrovský 747?? evidentně ne, jinak by si tu nepsal píčoviny o 1 000- 3 000 výstřelech. Klimatické podmínky tě taky evidentně nezajímaji ty laserovej výstřele .)Skrýt celý příspěvek
2 jj284b 1 000 - 3 000 výstřelů ? :-D panebože přečti si o té technologii něco, než tu zase budeš šířit ty svoje bludy, o kterejch si stejně jako Shania bytostně přesvědčen. Tyhle ...Zobrazit celý příspěvek
2 jj284b
1 000 - 3 000 výstřelů ? :-D panebože přečti si o té technologii něco, než tu zase budeš šířit ty svoje bludy, o kterejch si stejně jako Shania bytostně přesvědčen. Tyhle internetový demagogové/hobby čtenáři vojenských publikací jsou zlo.Skrýt celý příspěvekX47B taktéž nemá žádné výrazné ocasní plochy a vypadá, že s letem, manévrováním ani přistáváním na LL nemá žádný problém. Chápu, že je to subsonic nicméně ani nadzvukový stíhač ...Zobrazit celý příspěvek
X47B taktéž nemá žádné výrazné ocasní plochy a vypadá, že s letem, manévrováním ani přistáváním na LL nemá žádný problém. Chápu, že je to subsonic nicméně ani nadzvukový stíhač nebude při nadzvuku přece divoce manévrovat, nebo používat vektorování tahu. Nebo se pletu?Skrýt celý příspěvek
jarpe: To je ale případ současných laserů. Za 10-20 let budou na vyšší úrovni. To je jako prohlásit o mušketě za napoleonských válek, že to je zbraň k ničemu, dlouho se nabíjí, je ...Zobrazit celý příspěvek
jarpe: To je ale případ současných laserů. Za 10-20 let budou na vyšší úrovni. To je jako prohlásit o mušketě za napoleonských válek, že to je zbraň k ničemu, dlouho se nabíjí, je nepřesná, má malou účinnost i dostřel. A během pár let nejprve přišli s perkusní puškou, která negativa výrazně snížila a pak přišly zadovky a pak i kulomety...Skrýt celý příspěvek
jarpe: dnesnym laserom ktore su v skusobnej prevadzke staci cca 5sekund na znicenie dronu (kludne si najdi videa z testov)... planovane lasery do lietadiel maju mat cca 10x vacsi ...Zobrazit celý příspěvek
jarpe: dnesnym laserom ktore su v skusobnej prevadzke staci cca 5sekund na znicenie dronu (kludne si najdi videa z testov)... planovane lasery do lietadiel maju mat cca 10x vacsi vykon... "alobalovy" povrch nicomu nezabrani, dokonca ani zrkadlovy. bojove lasery budu skor v IR spektre ktore nevidiet. a aj zrkadlo sa da laserom prepalit, len treba dostatocne vela energie...Skrýt celý příspěvek
Sice tady básníte o lejzru, ale zas taková super zbraň to není. Než něco propálí, tak to pěkně dlouho trvá a to ještě může propálit místo, které nijak neomezí zasažený objekt. ...Zobrazit celý příspěvek
Sice tady básníte o lejzru, ale zas taková super zbraň to není. Než něco propálí, tak to pěkně dlouho trvá a to ještě může propálit místo, které nijak neomezí zasažený objekt. Efektivita laseru bude velice malá.Skrýt celý příspěvek
Pro JirkaM - co se týče té Číny: každý ekonom vám poví, že v Číně začaly významně růst náklady na pracovní síly - vyšší platy atd . Je to celkem logické, ekonomika roste, rostou i ...Zobrazit celý příspěvek
Pro JirkaM - co se týče té Číny: každý ekonom vám poví, že v Číně začaly významně růst náklady na pracovní síly - vyšší platy atd . Je to celkem logické, ekonomika roste, rostou i nároky zaměstnanců. Takže zatím je Čína státem, který dokáže vyrábět levně, příliš dlouho to ale zřejmě nepotrvá. Roli "levné výrobny" převezmou spíše státy jako Bangladéš atdSkrýt celý příspěvek
Shania: Třeba by to mohly být takové univerzální stíhací bombardéry. Musely by být autonomní, ale když už má google autonomní auta, neměly by být problém autonomní drony obzvlášť ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Třeba by to mohly být takové univerzální stíhací bombardéry. Musely by být autonomní, ale když už má google autonomní auta, neměly by být problém autonomní drony obzvlášť kdyby první vlna fungovala v jednoduchém módu střílej na cokoliv co uvidíš a nic jiného neřeš.
Některé z těchto dronů by mohly být stealth (pokud je ok obětovat bezpečnost a manévrovatelnost, není to tak složité), jiné by mohly být super levné (levnější než protiletadlové střely) a další super manévrovatelné co by neměly problém s mnohem větším přetížením než co zvládne člověk atd. Krom toho, starší verze dronů by mohly zůstat ve skladech a v případě potřeby pomáhat těm novějším zahltit protivníka.
"Aspoň některé ty stroje navíc musí mít dobré senzory na to aby ty ostatní měli na co střílet." v tomhle má asi Čína opravdu dost co dohánět.Skrýt celý příspěvekJirkaM: jaký přesně úkol by měl takový dron plnit? Takový stroj bude pořád dražší než několik AAM nebo SAM Provozní náklady ti vystřelí do nebes, pokud nebudou ty stroje na ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: jaký přesně úkol by měl takový dron plnit?
Takový stroj bude pořád dražší než několik AAM nebo SAM
Provozní náklady ti vystřelí do nebes, pokud nebudou ty stroje na jedno použití, zakonzervované v nějakém kontejneru.
Zatím se nikdo nepokusil vést vzdušný boj s drony kvůli latenci a pokud by měli sloužit proti pozemním cílům, proč prostě nevyrobit spoustu křižujících střel?
Aspoň některé ty stroje navíc musí mít dobré senzory na to aby ty ostatní měli na co střílet.Skrýt celý příspěvekShania: Tak koukám, že jsem asi v předchozím příspěvku částečně odpověděl i tobě. Pokud vývoj půjde tím směrem co si myslím že půjde, bude asi příští supervelmocí Čína, protože ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Tak koukám, že jsem asi v předchozím příspěvku částečně odpověděl i tobě.
Pokud vývoj půjde tím směrem co si myslím že půjde, bude asi příští supervelmocí Čína, protože dovede vyrábět nejlevněji.
U těch rojů bych se bál rušení. Když půjde do tuhého, nebude si nikdo až tak rozpakovat odpálit atomovou bombu ve stratosféře a usmažit všechnu supermoderní elektroniku.Skrýt celý příspěvekpks_: K těm laserům - tak si říkám, jak by bylo obtížné zadýmit na pár dní třeba půl Evropy. A nebo sladit útok s počasím - když je špatná viditelnost, lasery mají problém. Krok ...Zobrazit celý příspěvek
pks_: K těm laserům - tak si říkám, jak by bylo obtížné zadýmit na pár dní třeba půl Evropy. A nebo sladit útok s počasím - když je špatná viditelnost, lasery mají problém.
Krok se světovým vývojem samozřejmě třeba držet je, ale takový Mercedes se pomalou evolucí dostal docela daleko :-)
Docela se divím, že stále létá tolik letadel starších než 30 let. Čekal bych každých 15 let novou generaci letadel v rámci mírného pokroku v mezích zákona. Takhle mi připadá, že co se konstruktér naučí na jedné generaci letadel, už nikdy nepoužije, protože až se bude konstruovat další generace letadel, bude dávno v důchodu.
A těmi drony jsem si představoval spíš něco jako zjednodušenou bezpilotní verzi Migu 21. Dron nemusí být bezpečný a nemusí mít velkou životnost (nemusí trénovat), takže by měl být řádově levnější. Kdyby se tohle vyrábělo v obrovských sériích, mohla by být cena na jednotku opravdu nízká, už i proto, že výrobní procesy od 50tých let docela pokročily (pokroky v metalurgii, kompozity, 3d tisk atd). Možná že nakonec znovu bude platit to, že kvantita je svým způsobem kvalita.Skrýt celý příspěvekJirkaM: nevím jak si ty drony představuješ, ale pokud to bude něco s podobným doletem a schopnostmi jako tyto letadla bude ten dron stát skoro stejně. Ano může se stát, že ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: nevím jak si ty drony představuješ, ale pokud to bude něco s podobným doletem a schopnostmi jako tyto letadla bude ten dron stát skoro stejně.
Ano může se stát, že budou specializované platformy pro spolupráci v rojích, kdy jeden stroj ponese zbraně, druhy bude zajišťovat průzkum, třetí rušit a vše bude řízeno třeba z F35. Ale pořad nejde o nic levného. Sice jednotlivé stroje budou levnější než jeden víceúčelový, ale bude jich třeba více, to se projeví na údržbě, nákladech na provoz. Hlavní výhoda bude že budou postradatelné.
Na logistice a vůbec koordinování nějaké masivní operace padají všechny ty teorie o přečíslení technologicky vyspělého protivníka, který má menší počet strojů, velkým počtem levných letadel.
Tohle spíš bude o saturaci obrany velkým počtem levných inteligentních raket/klouzavých bomb schopných koordinovaně útočit z více směrů, které ale musí byt do prostoru něčím dopraveny.
Pro obranu pak bude nejspíš pořád lepší vše vsadit na IADS a pár průzkumných dronu.Skrýt celý příspěvekJirkaM: u vojenské techniky je potřeba držet krok se světovým vývojem, protože se může stát, že nová generace zbraní úplně znehodnotí zbraně generace předchozí. Milion levných ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: u vojenské techniky je potřeba držet krok se světovým vývojem, protože se může stát, že nová generace zbraní úplně znehodnotí zbraně generace předchozí.
Milion levných dronů - to je cesta. Je potřeba ale vyřešit servis tolika létajících aparátů - jen doplňování paliva a nabíjení baterií bude ve velkém množství problém. Zatím:
1. se do levného přístroje nevejde kvalitní optika,
2. unese zanedbatelné množství útočného prostředku,
3. je potřeba drony řídit (nedostatek operátorů) a naučit létat v hejnech - aby se nesrazily a kooperovaly
4. ve velkém množství budou mít omezené možnosti komunikace - každý prostě své HD video nepřenese
5. pokud se podaří REB, tak budou bez spojení
jj284b: Laser by na drony mohl stačit, pokud bude mít kvalitní chlazení a drony nebudou potaženy alobalem. Dnešní drony jsou ale prakticky statický cíl a to se může změnit. Naprogramovat lze hodně divoký let, který laser nemusí být schopen sledovat. F-X by se ale bojem s takovým hejnem mohl snadno přehřát.
Ono je klidně možné, že zavedením laserové PVO letectvo skončí - jako na Ukrajině.
Pozemní prostředky mají vždy větší možnosti uchladit odpadní teplo, střílí ze stabilní základny - jediný problém jsou přesné souřadnice cíle - tedy aspoň přímky procházející cílem :-)
Zatím bych na láci laserových zbraní nesázel. Po započtení vývojových nákladů je potřeba zohlednit také opotřebení dílů laserového děla. Výkony budou pravděpodobně na hraně možností a tak bude (IMHO) dělo schopno uskutečnit řádově stovku silných výstřelů, než bude muset být repasováno :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...