Stíhačky šesté generace podle Northrop Grumman

Koncept F/A-XX - nástupce stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. / Northrop Grumman

Americká firma Northrop Grumman představila dva koncepty stíhaček šesté generace - pro program F-X amerického letectva (U.S. Air Force) a F/A-XX amerického námořnictva (U.S. Navy). Koncepty poodhalují některé klíčové přístupy ke konstrukci stíhacích letadel zítřka. Otázkou je, v jaké míře design konceptů odpovídá realitě.

Vývoj stíhačky 6. generace začíná

V americkém letectvu nové stíhačky F-X nahradí stroje F-22 Raptor a F-15C Eagle, tedy letadla určená k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Americké námořnictvo naopak hledá náhradu za víceúčelová letadla F/A-18E/F Super Hornet. Letoun programu F/A-XX musí proto být schopen vzdušných soubojů i útoků na pozemní nebo hladinové cíle.

Vývoj bojový letadel - až po dosažení počátečních operačních schopností - trvá 20 i více let. S vývojem nástupce zmíněných letadel je tak nutno začít již nyní. Pokud půjde vše dobře, první stíhačky 6. generace americké letectvo a námořnictvo začne získávat v polovině 30. let tohoto století.

Podle nejoptimističtějšího scénáře letectvo a námořnictvo vybere vítěznou konstrukci v roce 2025. Dalších deset let potrvá přechod od prototypu až do sériové podoby stíhačky 6. generace.

S největší pravděpodobností se F/A-XX a F-X (označován někdy jako Next Gen Air Dominance) stanou dvěma nezávislými  programy. Pentagon se chce vyvarovat negativním zkušenostem s vývojem "univerzálního" letadla F-35 Lightning II.

Konstruktéři F-35 se museli vyrovnat s často odlišnými představami námořnictva i letectva o schopnostech letadla. Přitom každá složka preferovala své požadavky na úkor jiných.

O úspěch v programu se pravděpodobně poperou firmy Boeing, Lockheed Martin a Northrop Grumman. Posledně jmenovaná před pár dny představila designové studie stíhaček šesté generace.

Oba koncepty postrádají svislé ocasní plochy. Takové řešení se pozitivně odráží na nízkém aerodynamickém odporu a na nízkém čelním radarovém průřezů.

Jak si však všímá web The National Interest, údajně bude velmi problematické vyvinout nadvzvukové letadlo bez svislých ocasních ploch, i s vektorováním tahu motoru, které se při vysokých rychlostech bude chovat stabilně. Stejně tak nastane problém při přistání, kdy je tah motorů nízký a nebude možné díky malé ploše křídel spolehlivě ovládat letadlo.

Představa stíhačky šesté generace pro americké letectvo. Lasery změní chápání vzdušných soubojů. / Northrop Grumman

Motory

Výsledný design stíhačky 6. generace je ještě předmětem studií. Už nyní ale probíhá výzkum budoucích motorů pro stíhačky 6. generace i pozdější verze stíhaček F-35 Lightning - proudové motory s proměnným cyklem.

Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček.

Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů. Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla).

Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu.

Lasery

Výkonný motor bude pro stíhačky 6. generace nezbytný, kvůli širokému uplatnění laserových zbraní. Vývoj laserů postupuje mílovými kroky a předpokládá se, že za dvacet let budou hrát ve vzdušných bojích rozhodující roli.

Nejmodernější lasery s pevným pracovním prostředím SSL (Solid-State Laser) dosahují v laboratořích výkonovou hustotu 35-40 kg/kW. MDA plánuje dosáhnout zvýšení výkonové hustoty o jeden řád a konečným cílem je hodnota pouhých 2 kg/kW. Laser o výkonu 1MW bude mít hmotnost pouze 2000 kg.

Lasery mohou ničit jakékoliv vzdušné, pozemní i hladinové cíle - vše záleží na kvalitě senzorů. Budoucí letadla mohou ničit střely vzduch-vzduch nebo země-vzduch protivníka, další letadla, techniku nebo dokonce jednotlivé osoby na zemi.

Tom Vice, prezident prezident Northrop Aerospace Systems, však zdůraznil, že konstruktéři se musí u laserových zbraní vyrovnat s několika problémy. Současné nejlepší lasery mají 33% účinnost, zbytek je odpadní teplo.

Na každý megawatt energie laseru vznikne dva megawatty odpadního tepla, které je nutné odvést. V případě bojových letadel půjde o demaskující teplo dobře odhalitelné senzory protivníka. Podle Toma Viceho bude právě vytvoření energetické soustavy letadla nutné pro pohon výkonných laserů a vyřešení odpadního tepla jednou z největších výzev při konstrukci stíhaček 6. generace.

Zdroj: The National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejistá budoucnost ruské stíhačky Suchoj T-50

V příštím roce ruské letectvo podle současných plánů zařadí do výzbroje první víceúčelové stíhačky ...

Testy leteckých laserů: Velké naděje a problémy s turbulencí

Lockheed Martin pokračuje v testování leteckého laseru umístěného do všesměrové laserové střelecké ...

200kW laser na bitevním AC-130J Ghostrider

Zřejmě prvního skutečného bojového nasazení laseru se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém letadle ...

Budoucnost letecké techniky americké námořní pěchoty

Americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) ze své výzbroje vyřadí širokou škálu letecké a ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • jj284b
    11:29 16.12.2015

    JirkaM: ak do toho stroja daju laserovu strelecku vezu, tak s dronmi je koniec... jeden vystrel z laseru je ovela lacnejsi ako cena dronu a pocet vystrelov bude limitovany ...Zobrazit celý příspěvek

    JirkaM: ak do toho stroja daju laserovu strelecku vezu, tak s dronmi je koniec... jeden vystrel z laseru je ovela lacnejsi ako cena dronu a pocet vystrelov bude limitovany mnozstvom vezeneho paliva (motor bude sluzit aj ako generator energie pre laser), takze nebude problem mat dost energie na 1000-3000 vystrelov a stale mat dost paliva na beznu cinnost... navyse, dotankovanim vo vzduchu sa doplni aj "municia"

    celkovo, zavedenie laserovych zbrani na stihacky bude znamenat totalny prelom vo vzdusnom boji...Skrýt celý příspěvek

  • JirkaM
    09:54 16.12.2015

    U věcí, na kterých skutečně záleží, jako jsou osobní, nebo nákladní automobily se jde cestou pomalé evoluce. Stále jezdíme v autech se spalovacími motory a jednou za pár desítek ...Zobrazit celý příspěvek

    U věcí, na kterých skutečně záleží, jako jsou osobní, nebo nákladní automobily se jde cestou pomalé evoluce. Stále jezdíme v autech se spalovacími motory a jednou za pár desítek let se zavede nějaká středně důležitá inovace, jako pohon předních kol, nebo zavedení turbodmychadel. U dopravních letadel je to podobné.

    Ale u stíhaček z nějakého důvodu chtějí každých pár let totální revoluci - aby vypadaly jako ufo, střílely laserem, byly neviditelné atd. Snílci to jsou a kdyby se měli živit sami (jako že kdyby je neživil stát), špatně by dopadli.

    Podle mě budou letadla budoucnosti relativně levné drony postavené v číně. Když jich vyletí milión a když nebudou o moc dražší, než protiletadlová raketa, tak co na tom, jestli jsou kvalitní, neviditelné atd.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:39 16.12.2015

    OT: konečně Dragon vydal F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 3 https://www.youtube.com/watch?... Prepis ...Zobrazit celý příspěvek

    OT: konečně Dragon vydal F-35 Lightning II: Busting Myths - Episode 3

    https://www.youtube.com/watch?...

    Prepis

    https://www.reddit.com/r/F35Li... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3