Strategické bombardéry B-52 získají motory Rolls-Royce

Strategické bombardéry B-52 získají motory Rolls-Royce
Detail motorových gondol B-52 a motorů Pratt & Whitney TF33-PW-103 / Foto: USAF (Zvětšit)

Ostře sledovaný program CERP (Commercial Engine Replacement Program), tedy re-motorizace strategických bombardérů B-52H Stratofortress, zná vítěze. Nové motory F130 pro tyto legendární „stratosférické pevnosti“ dodá firma Rolls-Royce North America.

Re-motorizací projde postupně všech 76 aktivních bombardérů B-52H sloužících pod americkým velitelstvím pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command).

Rámcová smlouva v hodnotě 2,6 miliardy dolarů pokrývá dodávku až 650 motorů F130 – 608 motorů přímo pro bombardéry a 42 náhradních motorů. Výměna původních pohonných jednotek Pratt & Whitney TF33-PW-103 na všech B-52H potrvá až do roku 2038 (mluví se ale také o roku 2035).

Úvodní šestiletá smlouva má hodnotu 500 milionů dolarů, ale není známo, jak velkého počtu motorů a letadel se týká. Celková finanční výše programu je pozoruhodně nízká, protože původní odhady mluvily o nákladech až deset miliard dolarů. Odkud se vzalo čtyřnásobné snížení nákladů, nebylo uvedeno.

Firma Rolls-Royce North America, pobočka britské Rolls-Royce, v soutěži porazila firmy General Electrics (motory CF34-10 a Passport) a Pratt & Whitney (PW800).


E-11 BACN. V roce 2020 tento letoun havaroval v Afghánistánu.

„F130“ je vojenské označení pro proudový motor Rolls-Royce BR725, který je standardně používán v biz-jetech Gulfstream G650. Motory F130 slouží také v některých letounech amerického letectva (USAF) – „VIP“ biz-jetech C-37 (Gulfstream V a Gulfstream G550) a „komunikačních“ biz-jetech E-11 BACN (Battlefield Airborne Communications Node). Podstatně silnější derivát BR715 pohání letadlo Boeing 717.

Motory Rolls-Royce najdeme také na letounech C-130H Hercules, C-130J Super Hercules, CV-22 Osprey a dronech Global Hawk – motory pro tyto stroje navrhla a vyrobila Rolls-Royce North America ve své továrně v Indianapolis.

Motor BR725 (dříve označovaný jako BR700-725) s maximálním tahem 7670 kg je evolucí oblíbené rodiny motorů BR700, původně vyvinutých a vyráběných společným britsko-německým podnikem BMW Rolls-Royce AeroEngines GmbH založeným v roce 1990 v německém Dahlewitzu.

Od roku 2000 podnik, nově označovaný jako Rolls-Royce Deutschland, stoprocentně vlastní Rolls-Royce. Od roku 1995 do současnosti přesáhl celkový provozní čas motorů řady BR700 více než 27 milionů letových hodin.

Motor F130 je velikostně a hmotnostně podobný TF33-P-103, takže dojde jen k minimálním zásahům do motorových gondol B-52. Kompletně ale musí být vyměněn palivový systém, kabeláž a elektronické systémy ovládaní motorů. Výrobu motorů zajistí závod v Indianapolis, instalaci motorů a celkovou úpravu B-52H pak Boeing. Rolls-Royce do svého amerického závodu investuje 600 milionů dolarů a vytvoří 150 nových vysoce kvalifikovaných pracovních pozic.


B-52 Stratofortress

První dva B-52H s novými motory převezme USAF do konce roku 2025, první „sérii“ (letku?) pak do roku 2028. Jde o šibeniční datum, protože podle letectva nebude možné po roce 2030 motory TF33-P-103 již udržovat v provozu. Podle letectva vylepšené B-52H zůstanou ve službě i po roce 2050. Služba B-52 v USAF se tak protáhne na celé století.

Za pozornost stojí zvolený akviziční proces – pro řízení programu CERP byl zvolen tzv. akviziční proces střední úrovně MTA (Middle Tier of Acquisition). Jde o akviziční strategii Pentagonu pro rychlé zavádění vyzrálých nebo komerčních technologií. Oproti standardnímu hlavnímu akvizičnímu procesu MCA (Major Capability Acquisition) je MTA o několik let rychlejší. Ve výsledku, i díky využití digitálního inženýrství, je program CERP uspíšen o tři roky.

CERP se ale netýká jen pouze výměny nových motorů – B-52H postupně získají také nový příďový radiolokátor, digitální kokpit a nové komunikační systémy. Modernizací projde také celá letová paluba.


Senzory AN/AAQ-6 FLIR a AN/AVQ-22 LLTV; větší foto / Foto: USAF

Dojde také k odstranění infračervených senzorů AN/AAQ-6 Forward Looking InfraRed (FLIR) a AN/AVQ-22 Low Light TeleVision (LLTV), které jsou součástí elektro-optického systému AN/ASQ-151 Electro-Optical Viewing System (EVS) instalovaného na bombardéry v 70. letech minulého století. Systém EVS se stal nadbytečný po zavedení navigačně-zaměřovacích kontejnerů AN/AAQ-33 Sniper Advanced Targeting Pod. Odstranění předních senzorů především vylepší aerodynamiku B-52.

Hlavním posláním B-52H bude doručit do operační oblasti zbraně velmi dlouhého dosahu, případně provádět „přímé“ bombardování, pokud bude protivzdušná obrana protivníka potlačena. B-52H se má stát také nosičem hypersonických střel AGM-183 ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon).

Nové motory prodlouží dolet B-52H o 40 %, což se odrazí zejména na nižší závislosti na tankovacích letounech a/nebo schopnosti déle působit v cílové zóně. B-52H tedy může bez problémů přeletět z kontinentálních Spojených států do Jihočínského moře, zde působit několik hodin a poté přistát v Austrálii – to vše bez pomocí tankovacích letounů.

Díky své životnosti a spolehlivosti (pokud nedojde k poruše nebo poškození) nebude nutné po celou dobu životnosti B-52 sundávat motory F-130 z gondol kvůli generální opravě (GO). Nyní přitom letectvo utrácí 2 miliony dolarů za GO jednoho TF33, a to každých 6000 letových hodin. GO všech osmi motorů TF33 jednoho B-52 tedy stojí 16 milionů dolarů (351 milionů Kč).

Zdroj: AFM, Rolls-Royce

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dalších 30 let pro strategický bombardér B-52J Stratofortress

Americké letectvo připravuje hloubkovou modernizaci strategických bombardérů B-52H Stratofortress. ...

Bombardéry B-52 Stratofortress přišly o jaderné pumy

Ikonické bombardéry B-52 Stratofortress mají od letoška povolení nosit jen jeden typ jaderné zbraně: ...

Nové motory pro legendu: Bombardéry B-52 zůstanou v provozu do roku 2097

Americké ministerstvo obrany vybírá dodavatele nových motorů pro legendární letouny B-52 ...

PREMIUM Stoleté bombardéry B-52 Stratofortress

Americké letectvo (USAF) postupně vymění proudové motory u všech 76 strategických bombardérů B-52H ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • GlobeElement
    07:24 01.10.2021

    První B-52 vzlétl do vzduchu v roce 1951. To byl ještě u moci Stalin. A teď to vypadá, že tyto stroje budou sloužit možná více než 100 let. 100 let! Během té doby vznikly PVO ...Zobrazit celý příspěvek

    První B-52 vzlétl do vzduchu v roce 1951. To byl ještě u moci Stalin. A teď to vypadá, že tyto stroje budou sloužit možná více než 100 let.

    100 let! Během té doby vznikly PVO rakety, laserové zbraně, STEALTH, drony, hypersonické střely - ale starý dobrý letoun B-52 to všechno přežil. Neuvěřitelné.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      08:29 01.10.2021

      Aj ruský medveď (TU-95) je na tom podobne. Asi to nebude náhoda a stroje tejto kategórie majú svoje rezervy v životnosti. V podstate si len tak poletujú a zase tak veľa toho ani ...Zobrazit celý příspěvek

      Aj ruský medveď (TU-95) je na tom podobne. Asi to nebude náhoda a stroje tejto kategórie majú svoje rezervy v životnosti. V podstate si len tak poletujú a zase tak veľa toho ani nenalietajú... Aj sú asi dobre udržiavané.Skrýt celý příspěvek

      • J4KU8
        09:22 01.10.2021

        Souhlas, jsou to impozantní mašiny

        Souhlas, jsou to impozantní mašiny

      • skelet
        09:55 01.10.2021

        jen pro upřesnění -
        B-52H byly vyrobeny v letech 1961-1962.
        Tu-95MS byl vyroben v letech 1981-1992

        jen pro upřesnění -
        B-52H byly vyrobeny v letech 1961-1962.
        Tu-95MS byl vyroben v letech 1981-1992

        • Miroslav
          11:22 01.10.2021

          TU-95 má tiež v pláne byť v službe cca 100 rokov. Aspoň tak to bolo prezentované

          TU-95 má tiež v pláne byť v službe cca 100 rokov. Aspoň tak to bolo prezentované

          • KóĎA
            12:05 01.10.2021

            Tak je to presentované špatně. TU95MS vycházel z námořního TU-142.

            Tak je to presentované špatně. TU95MS vycházel z námořního TU-142.

          • skelet
            12:09 01.10.2021

            nevím jestli RF chce provozovat Tu-95MS do roku 2081 nebo je to myšleno jako služba modelové řady (Tu-95). Nicméně u B-52H je to století ve službě zřejmě reálné. Už teď slouží bez ...Zobrazit celý příspěvek

            nevím jestli RF chce provozovat Tu-95MS do roku 2081 nebo je to myšleno jako služba modelové řady (Tu-95).
            Nicméně u B-52H je to století ve službě zřejmě reálné. Už teď slouží bez přestání 60let.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            12:46 01.10.2021

            KóĎA: A súvislosť s dĺžkou služby je aká? Skelet: Pokiaľ viem, tak TU-95 by tiež mali dostať nové motory (alebo už aj dostali?) a aj najmodernejšie kusy prejdú modernizáciou. ...Zobrazit celý příspěvek

            KóĎA: A súvislosť s dĺžkou služby je aká?

            Skelet: Pokiaľ viem, tak TU-95 by tiež mali dostať nové motory (alebo už aj dostali?) a aj najmodernejšie kusy prejdú modernizáciou. Teda minimálne o ďalších 20 rokov sa predĺži ich životnosť. Takže vtedy by aj najmladšie mali mať okolo 60 rokov.Skrýt celý příspěvek

          • padre
            09:58 02.10.2021

            B52 100 let ve službě….jeho duchovní otec generál Curtis LeMay by z něj měˇl velkou radost.

            B52 100 let ve službě….jeho duchovní otec generál Curtis LeMay by z něj měˇl velkou radost.

        • TC82
          13:55 01.10.2021

          Tak jde spíš o stáří konstrukce ne ? Jinak B52 procházely generálními opravami a dostávali mimojiné npříkla nové potahy křídel, nosníky v křídlech nebo směrovku. Takže se nedá ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak jde spíš o stáří konstrukce ne ?
          Jinak B52 procházely generálními opravami a dostávali mimojiné npříkla nové potahy křídel, nosníky v křídlech nebo směrovku. Takže se nedá úplně říct že draky jsou z 60. let.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            14:28 01.10.2021

            jde, nejde.. B-52H byly vyrobeny v šedesátých letech, takže tu stovku překlenou na 85%.

            jde, nejde.. B-52H byly vyrobeny v šedesátých letech, takže tu stovku překlenou na 85%.

          • skelet
            14:29 01.10.2021

            pokud by šlo o zálet prvního prototypu, tak už tady máme druhého adepta - C-130.

            pokud by šlo o zálet prvního prototypu, tak už tady máme druhého adepta - C-130.

          • Miroslav
            14:45 01.10.2021

            Tie stroje lietajú možno rádovo stovky hodín do roka na kus. Pri takom nálete tá životnosť sa potom môže kľudne pohybovať vo vyšších desiatkach rokov. Tam niekde bude to tajomstvo ...Zobrazit celý příspěvek

            Tie stroje lietajú možno rádovo stovky hodín do roka na kus. Pri takom nálete tá životnosť sa potom môže kľudne pohybovať vo vyšších desiatkach rokov. Tam niekde bude to tajomstvo dlhovekostiSkrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:11 04.10.2021

            Ono hlavně té životnosti pomáhá pokles letové aktivity, a lety bez užitečného zatížení. To samé se používá i u stíhačů, kde se po snížení limitů na "G" z draky na konci životností ...Zobrazit celý příspěvek

            Ono hlavně té životnosti pomáhá pokles letové aktivity, a lety bez užitečného zatížení.
            To samé se používá i u stíhačů, kde se po snížení limitů na "G" z draky na konci životností dále létá.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:57 04.10.2021

            Průměrný nálet ve flotile je 17 tisíc hodin na drak. Nejstarší má 21 tisíc letových hodin. Pokud si to podělíš délkou služby, tak ti to vyjde na cca 360 letových hodin ročně. To ...Zobrazit celý příspěvek

            Průměrný nálet ve flotile je 17 tisíc hodin na drak. Nejstarší má 21 tisíc letových hodin. Pokud si to podělíš délkou služby, tak ti to vyjde na cca 360 letových hodin ročně. To není zrovna malá cifra.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        08:13 04.10.2021

        Podle mne je to důkazem, že zákony aerodynamiky byly dokonale (nebo téměř dokonale) známy již na přelomu minulého století a letadlo, které má za úkol létat (a nechce se po něm, aby ...Zobrazit celý příspěvek

        Podle mne je to důkazem, že zákony aerodynamiky byly dokonale (nebo téměř dokonale) známy již na přelomu minulého století a letadlo, které má za úkol létat (a nechce se po něm, aby překonávalo rychlost zvuku nebo bylo neviditelné a podobně) už lépe zkonstruovat nelze.
        Lze mu dát jiné motory, jiné ovládání směrovek či výškovek, ale základ je vyřešen optimálně.

        Podobné je to u atmosférických spalovacích motorů. Motory z přelomu 19. a 20. století už jsou z technického hlediska dokonalé. Ty dnešní mají lepší materiály, lepší těsnění, přesnější ventily a podobně, ale princip už se zlepšít nedá.Skrýt celý příspěvek

        • Badysak
          20:30 04.10.2021

          Motory z přelomu století nejsou dokonalé jsou pouze jednodušší vzhledem k technickým možnostem doby. Právě moderní materialy a přesnější výrobní postupy z nich udělali dokonalé z ...Zobrazit celý příspěvek

          Motory z přelomu století nejsou dokonalé jsou pouze jednodušší vzhledem k technickým možnostem doby.
          Právě moderní materialy a přesnější výrobní postupy z nich udělali dokonalé z technického pohledu.
          Pokud starý motor zatěžuješ špatným používáním tak se posere úplně stejně jako ten moderní, naopak moderní ušetří drahé palivo při stejném výkonu.
          A cena? Jako by kdysi byly motory za hubičku.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...