Strategický bombardér B-21 Raider poprvé vzlétne v roce 2021

Strategický bombardér B-21 Raider poprvé vzlétne v roce 2021
Vizualizace B-21 Raider / Northrop Grumman (Zvětšit)

Pokud se nic nezvrhne, nový strategický bombardér B-21 Raider amerického letectva (USAF) se poprvé odlepí od země v roce 2021. Příprava projektu šla až podezřele hladce. O samotném bombardéru toho zatím proniklo na veřejnost jen málo.

Nejnovější americký strategický bombardér B-21 Raider unese konvenční i jadernou munici. Jeho vývoj dosud probíhá bez výrazných zdržení, překračování rozpočtu, a dalších obvyklých obtíží. „Naším dalším významným milníkem je první let,“ řekl serveru Military.com generálporučík Arnold W. Bunch Jr. z USAF. Bombardér B-21 Raider bude samokřídlo, tedy letoun, který nemá rozeznatelný trup ani oddělené vodorovné řídící plochy, ať už na ocase nebo na přídi.

B-21 svým tvarem připomíná strategický bombardér B-2 Spirit, který (společně s nadzvukovým bombardérem B-1B Lancer) postupně nahradí. Třetí a nejstarší typ amerického bombardéru, B-52 Stratofortress (známější jako BUFF, „Big Ugly Fat Fucker“, tedy „Velký tlustý mizera“) zůstane ve službě až do čtyřicátých nebo padesátých let jednadvacátého století.

Utajení okolo B-21 je tak přísné, že podrobné informace o něm nemá ani většina amerických kongresmanů. Základní údaje o letounu se dají najít v materiálu na webu Výzkumné služby Kongresu CRS (Congressional Research Service). Nikoho asi nepřekvapí, že bombardér bude využívat technologii stealth.

Hlavně levně

Raider unese velké množství konvenční i jaderné výzbroje (kolik přesně se pochopitelně neví) na obrovskou vzdálenost. Údaje o doletu jsou ale tajné. USAF však chce, aby B-21 mohl podnikat mezikontinentální mise. Navíc s použitím tankovacích letadel bude dolet B-21 zřejmě celosvětový.

Cenový limit za jedno letadlo stanovila USAF na 550 milionů dolarů v cenách z roku 2010. Po započtení inflace to dnes vychází jako 641 milionů dolarů (14,6 miliardy korun).  Tento limit označilo letectvo jako klíčový, zjevně po špatných zkušenostech se stavbou stíhaček F-22 Raptor a F-35 Lightning II.


B-2 Spirit

Zatím se nikde nepíše, jestli bude letoun nadzvukový nebo podzvukový. Podle zprávy CRS je však vzhledem ke kombinaci velkého dosahu, vysoké nosnosti a nízké ceny pravděpodobnější druhá možnost. Letoun patrně získá dvoučlennou posádku, ale v případě potřeby se obejde i bez posádky.

Letectvo plánuje koupit nakoupit bombardérů B-21 Raider alespoň sto kusů. S tímto počtem se počítalo při stanovení ceny za jedno letadlo. Nákup proběhne v pěti sériích po jednadvaceti strojích. Ještě než se rozběhne, chce USAF koupit dva nebo tři testovací stroje

Obnova flotily

USAF momentálně papírově provozuje dvacet bombardérů B-2 Spirit, 62 bombardérů B-1B Lancer a 76 bombardérů B-52 Stratofortress. Ale pouze polovina B-1B a B-2 je nasaditelných do boje, u B-52 dosahuje nasaditelnost 70 %.

Vyřazením strojů B-1 a B-2 a současným nákupem stovky letounů B-21 by se tedy americká bombardovací flotila zvětšila ze 158 na 176 strojů.  Objevují se i hlasy, že by USAF měla nakoupit bombardérů víc. Podle jednoho odhadu je ideální počet 200 Raiderů. Není však jisté, zda vůbec dojde k nástupu sta strojů. Bombardérů B-2 měla USAF původně v plánu nakoupit 132. Nakonec jich ale koupila jen 21 (v roce 2008 jeden spadl).

Bombardéry B-21 dosáhnou počáteční operační připravenosti během poloviny nebo na konci dvacátých let. Do dvou let od zavedení do výzbroje Raidery získají schopnost nést jadernou munici, jako jsou nejnovější jaderné pumy B61-12 nebo vyvíjenou jadernou střelu s plochou dráhou letu LRSO (Long Range Stand Off Weapon).

Kořeny bombardéru B-21 sahají až do roku 2003, kdy se USAF začala poohlížet po novém systému, jenž by nahradil stávající flotilu bombardérů. Nemuselo to nutně být letadlo, ale třeba i nějaký druh vysokorychlostních projektilů.


Bombardéry jsou mnohem flexibilnější než mezikontinentální rakety ICBM. Mapa ukazuje vzdálenosti od raketových základen ze Spojených států, včetně bílé oblasti, kterou nejde raketami zasáhnout bez narušení ruského vzdušného prostoru (resp. bez přeletění ruského území). / John Hopkins

Zúročené zkušenosti

Nakonec z toho byl požadavek na stavbu tradičního bombardovacího letounu. USAF ho označovala jako bombardér nové generace NGB (Next-Generation Bomber). Do soutěže se v roce 2008 přihlásily firmy Northrop Grumman a konsorcium společností Boeing a Lockheed Martin. Prototyp měl letět už v roce 2018.  V roce 2009 letectvo projekt zrušilo. O dva roky později ale vyhlásilo další soutěž. Tentokrát nazvalo projekt útočný bombardér s dlouhým doletem LRS-B (Long Range Strike Bomber). V roce 2015 dostala zakázku firma Northrop Grumman.

Nový bombardér dostal označení Raider na památku slavného náletu na Tokio v roce 1942. Provedly ho letouny B-25 Mitchell, které startovaly z legendární letadlové lodě USS Hornet. Akci vymyslel pilot a letecký inženýr Jimmy Doolittle. V angličtině se jí říká „Doolittle Raid,“ odtud „Raider,“ česky něco jako „nájezdník“ nebo „lupič.“

Hladký vývoj nejnovějšího amerického bombardéru působí vskutku neobvykle. Příčinou by snad mohly být rozsáhlé zkušenosti amerického leteckého průmyslu se stealth technologií. Bombardér B-21 Raider bude už pátý americký stealth letoun, a to nepočítáme bezpilotní stroje. USAF už provozovala útočný letoun F-117 Nighthawk, provozuje taktické letouny F-22 Raptor a F-35 Lightning II a bombardér B-2 Spirit.

Další důvod až podezřele hladkého průběhu vývoje bombardéru B-21 by mohl být, že se Pentagon poučil z agónie, která provázela přípravu projektů letounů F-22 a zejména F-35. Raider se podle mnoha zdrojů bude podobat Spiritu, respektive jeho původní verzi, která měla pronikat nad území útočníka ve velkých výškách.


Testování nejnovější pumy B61-12

Výškové lety

Dostup bombardéru B-2 Spirit se měl podle počátečních požadavků USAF pohybovat nad hranicí osmnáct tisíc metrů. Pro srovnání: špionážní letoun U-2 umí dosáhnout maximální výšky přes 24 tisíc metrů. Rekord pro proudové letadlo drží MiG-25M Foxbat. Zkušební pilot Aleksandr Fedotov s ním v roce 1977 dosáhl výšky 37 650 metrů.

USAF se však obávala, že samotný stealth k ochraně bombardéru B-2 nestačí. V osmdesátých letech, kdy Spirit vznikal, panoval názor, že konstruktéři radarů časem přijdou se způsobem, jak stealth letoun zaměřit.

USAF proto změnila požadavky na bombardér B-2 tak, aby mohl podnikat nízké lety nad nepřátelským územím. Dostal masivnější trup, do nějž se vešlo víc paliva. Při letu nízko nad zemí mají totiž proudové motory větší spotřebu. Obavy z vylepšování radarové techniky se ale ukázaly být neopodstatněné.

Stealth letouny jsou zranitelnější vůči jiným způsobům detekce. Nejlepší prostředek, jak je zaměřit, nejsou rádiové vlny nebo mikrovlny, které používá radar. Účinnější jsou infračervené frekvence, poněvadž proudový motor se navzdory všem důmyslným konstrukčním opatřením nevyhne vyzařování tepla. Infračervené detektory ovšem fungují na kratší vzdálenost než radar, takže stealth bombardér je ve velké výšce bezpečnější než nízko nad zemí.

Zdroje: FAS.org, Military, Popular Mechanics

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Americký bombardér B-21: Co prozatím víme?

Americké letectvo (U.S. Air Force) před několika dny prezentovalo nákres budoucího strategického ...

Americký bombardér B-21 Raider získá jaderné střely

Americké letectvo (US Air Force) pro bombardér B-21 vybralo bojové jméno “Raider” (Nájezdník). ...

B-21 Raider: Víceúčelový výškový stealth bombardér

Informací o vyvíjeném americkém bombardéru B-21 Raider je poskrovnu. Zveřejněné koncepční obrázky ...

F-35, PCA, B-21: Americká bojová letadla budoucnosti za stovky miliard dolarů

Rozpočtový úřad amerického Kongresu CBO (Congressional Budget Office) vydal před týdnem rozpočtovou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Jirosi
    12:26 24.04.2019

    Máme tu "stealth" co už přes 30. let nefunguje.
    - Přesto se aplikuje na všechny nově vyvíjená letadla.
    - Přesto už ty další systémy našich zbraní ho učiní zastaralým...

  • strikehawk
    08:46 23.04.2019

    Satai, Slavoslav, harambe

    hoši, něco k věci ….. o ty vaše jednovětné příspěvky nikdo nestojí. A nejsou ani vtipné.
    Jestli máte mentální problém sestavit a dát sem příspěvek k tématu o více větách, tak se běžte prosím realizovat někam jinam.

    Kvůli vám to pak tady vypadá, že drtivou většinu názorů (čest vyjímkám) ve prospěch B-21 píší retardi s IQ v pásmů mírné debility.....sorry

    Žádám vás slušně aby zde byla zachována věcná diskuse s výměnou názorů. Vaše příspěvky do této kategorie nespadá ani náhodou

    • satai
      08:49 23.04.2019

      Mám raději zkusit prohnat nějaký odpad translatorem tak, aby výsledek připomínal čestinu?

      • crusader
        09:25 23.04.2019

        No hlavně, že ty umíš česky, translatore.

    • Slavoslav
      09:04 23.04.2019

      No vidíš. A mne zas viac vadia strojové preklady blábolov ktoré nemajú hlavu, pätu a autor nemá ani snahu ich zrevidovať na čo ostatne odborne zjavne ani nemá.

      Btw máš tu jeden príspevok a márne hľadám informačný rozdiel medzi tým tvojim a mojím. I keď ten môj aspoň vysvetľuje ostatným, že to je giviczova bežná prax

  • givicz
    21:05 22.04.2019

    B-21 Raider. Как защититься от угрозы будущего? ( B-21 Raider. Jak se chránit před hrozbou budoucnosti?)
    https://topwar.ru/157061-b-21-...

    Metody protiopatření

    Stealth technologie hraje klíčovou roli v novém americkém projektu. Chcete-li čelit budoucnosti B-21, měli byste použít všechny dostupné metody pro nalezení jemných aerodynamických cílů. Je třeba připomenout, že stealth letadlo není pro radar zásadně neviditelné - speciální design snižuje pouze rozsah jeho detekce a sledování. Současným zjištěním hrozby je zároveň hlavním faktorem, který přispívá k úspěšnému odposlechu. To vše se týká jak pozemního, tak i lodního radaru.

    V oblasti radaru existuje několik základních řešení zaměřených na nalezení nenápadných objektů. Především je to využití stanic s nízkofrekvenčním zářením. Při vlnové délce odpovídající velikosti vzdušného cíle se snižuje účinnost standardní technologie stealth. Dalším řešením je použití rozložených radarových systémů. Umístění vysílače a přijímače ve významných vzdálenostech od sebe navzájem eliminuje účinek rozptylu záření cílovým objektem. Nejdůležitější roli hraje výkonnost výpočetních radarových zařízení schopných identifikovat cíle podle dostupných funkcí.

    Při vyhledávání a odposlechu mají velký význam opticko-elektronické prostředky pracující v infračervené oblasti. Trysky B-21 mohou mít speciální konstrukci, která snižuje tepelné sálání, ale zcela ji neodstraňuje. Citlivost IR systémů se tak stává důležitým faktorem. Detekce letadel pro horké plyny má v první řadě smysl pro rakety letadel.

    Úspěšné hledání stealth bombardérů může přispět ke speciálním metodám protivzdušné obrany. Tak, radar dlouhého dosahu, včetně over-the-horizont systémy, být schopný odhalit aktivitu nepřátelského letadla u dlouhého dosahu. Můžete najít a identifikovat tanker letadlo, což bude jakýsi náznak na přítomnost šokového stroje. To může zjednodušit další sledování nízkoprofilových letadel.

    Nezapomeňte na elektronický válečný systém. S jejich pomocí můžete zabránit správnému provozu palubního vybavení bombardéru a jeho zbraní. Včasná detekce a potlačení komunikačních kanálů radaru nebo hledajícího zajistí selhání efektivního útoku. Účinné elektronické válečné systémy navíc vyžadují elektronický průzkum, který může být také použit k určení umístění vzdušného cíle.

    Zřejmé závěry

    Northrop Grumman B-21 Raider raketový bombardér s dlouhým doletem je v současné době ve fázi návrhu a stavba prototypu je stále otázkou budoucnosti. Zájemci však již tento problém musí studovat a připravit se na modernizaci dálkového letectví amerického letectva. V ideálním případě by v době, kdy se objeví „Raider“, mělo mít Rusko nebo jiné země přinejmenším projekty se zlepšenými systémy radaru a protivzdušné obrany.

    Podle známých údajů mají všechny rozvinuté země určitý vývoj v oblasti stealth technologií av oblasti boje proti nim. Mělo by se tedy očekávat, že nový bombardér poskytne USAF určité výhody. Tato situace však nebude trvat příliš dlouho a brzy se objeví nové prostředky na ochranu před takovými letadly a jejich bojovou zátěží.

    Je zřejmé, že pokus o použití B-21 pro stávky proti cílům vojensky rozvinutých zemí bude spojen se zbytečnými a neodůvodněnými riziky. Tento problém ještě zhorší relativně vysoké náklady na vybavení. Dále je třeba vzít v úvahu specifika vojensko-politické situace, která zatím nevede k rozsáhlému konfliktu mezi vyspělými zeměmi.

    Lze tedy předpokládat, že Raider bude představovat určitou hrozbu pro hlavní konkurenty Spojených států, ale jeho cíle budou objekty v jiných zemích. Tyto útoky budou prováděny v rámci lokálních konfliktů ve státech s nedostatečně rozvinutými armádami a zejména s protivzdušnou obranou.

    Strategické bombardéry B-21 Raider vstoupí do služby s americkým letectvem za pár let a do konce dvacátých let částečně nahradí zastaralé vybavení. Potenciální hrozba ve formě tohoto letadla však musí být zohledněna, jakož i přijetí nezbytných opatření. V naší zemi a v některých cizích zemích probíhá práce na vytvoření nových systémů detekce a ničení, které by mohly být schopny působit proti americkým perkusním zbraním. Skutečný vztah mezi šokovým potenciálem B-21 a schopnostmi zahraničních opravných prostředků však zůstává nejistý.

    • satai
      21:52 22.04.2019

      Nauč se česky...

      • Slavoslav
        07:37 23.04.2019

        problem je, ze nasi najvacsi rusofili po rusky nevedia a givicz pouziva bud strojovy preklad, alebo nekvalitne preklady sputnika.

        a to sa potom clovek podozveda take veci ako, ze turbine na T90 ma nizku spotrebu a ine lahodky kedze naviac nam givicz zozerie kazdu kravinu ak je naservirovana v proruskom duchu

    • harambe
      22:33 22.04.2019

      Očividne ťaháš 12-ky na tom velvyslanectve :D

      • rasto123
        23:47 22.04.2019

        To je presná rekcia na oponenta . A Vy si myslíte, že "kopete" za EU hodnoty . A čítate noviny ? Viete tu napísať za čo bojujete ?

      • satai
        07:15 23.04.2019

        IMO spíš kremloblb než kremlobot.

  • flanker.jirka
    11:09 22.04.2019

    Tipnul bych si, že vzhledem k preferovanému způsobu nasazení "stand off" bude mnohem důležitější mít výzbroj s vlastnostmi stealth než samotný nosič.
    Nosič tak může zůstat v relativním "bezpečí mezinárodního vzdušného prostoru nebo ve vzdušném prostoru zemí nezapojených do konfliktu. Viz poslední útoky Izraele a spojenců na Sýrii, použití stand off munice umožnilo působit daleko od průzkumných prostředků Sýrie.

    jj284b tu uvádí příklad cvičení USAF, je vidět, že se stále počítá se vším nutným, tak že nějaká suverenita neutrálního Švédska nebo Finska nemůže ŘSPDL zastavit.

    Ke stealth vlastnotem, v momentě, kdy předmět odráží jakou koliv složku elektromagnetického vlnění, nebo sám produkuje nějaké vlnění, tak je zjistitelný, je jen otázkou času, kdy bude tato technologie překonána a zda-li už možná není (relevantní informace se nedozvíme). IR a optické senzory mají velký potenciál při správném využití, jinak by nefungoval ani kosmický průzkum Země ve všech spektrech záření.
    Zajímavostí by mohly být radary pro sledování cílů za horizontem, které pracuji s relativně malou frekvencí a pokud by nefungovaly, tak by do nich jistě celou dobu nikdo nesypal peníze.

    https://www.globalsecurity.org...
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    https://nationalinterest.org/b...
    https://www.veteranstoday.com/...

    • GlobeElement
      11:12 24.04.2019

      Řekl bych, že pro nosič je důležitější STEALTH než rychlost - a pro munici naopak rychlost a manévrovatelnost, než STEALTH.

  • jj284b
    07:09 21.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    tak hlavne, Rusi mali vietor z piatich B-52 ktore boli nedavno v Europe na cviceni... a tie su podzvukove... z B-21 budu "skakat od radosti po plafon"...

    https://defence-blog.com/army/...

    • fido
      11:29 21.04.2019

      … a kolik těch Rusů bylo?

      • jj284b
        12:44 21.04.2019

        precitaj si clanok a dozvies sa..

        • rasto123
          23:49 22.04.2019

          A ako to bolo s Tu-160 vo Venezuele ?

    • flanker.jirka
      11:11 22.04.2019

      zvláštní, že i když bylo vše "mimo dosah" ruských systémů, tak věděli o detailech cvičení, použité technice a námětu.
      ... možná jen domněnka, ale Země je kulatá a prostor mezi Skandinávií, Grónskem a Severní amerikou dobře vykrývají základny na ostrovech v severním ledovém oceánu, je to do prostoru cvičení mnohem blíže.

        • flanker.jirka
          21:42 22.04.2019

          Podívejte se na mapu na odkaze jj284b, je to mimo dosah konstrukčního dosahu radarů a i kdyby to bylo na hranici dosahu, tak ani 40 metrový stožár to nevyřeší. Prohlédněte si odkazy a over the horizont radar system, tam už je reálnější něco "vidět"

          • givicz
            22:24 22.04.2019

            flanker.jirka .. Lodě tam v okolí byly jaké ??

            Jinak:
            V oblasti Kaliningradu již bylo nasazeno šest praporů protiletadlového raketového systému S-400
            https://bmpd.livejournal.com/3...
            https://ic.pics.livejournal.co...
            Jak reportovala tisková služba západního vojenského obvodu 4. března 2019, protivzdušná obrana v Kaliningrad oblasti byla posílena S-400 Triumph dlouho-dosahovat protiletadlový raketový systém (ZRS).... Nový ZRMS S-400 „Triumph“ dorazil na stanici stálého rozmístění v oblasti Kaliningradu ze zkušebního stanoviště Kapustin Yar v oblasti Astrachan po úspěšném provedení bojové střelby.

            A sever se také posiluje ...
            https://iz.ru/868182/aleksei-r...
            V souostrovích Arktických moří budou nasazeny další radiotechnické a protiletadlové raketové jednotky, které budou ovládat systémy S-400 a systémy Pantsir-S. Rusko tak zajistí kontrolu nad obchodní cestou, do které lze v budoucnu přepravovat až polovinu eurasijského zboží.
            Již dnes v pevninské arktické oblasti a na pobřežních ostrovech je vybudována infrastruktura pro jednotky protivzdušné obrany. Zvláštní pozornost bude věnována jejich zbraním. Protiletadlový střelci severní flotily dostanou rakety s dlouhým dosahem 40M6 pro systém protivzdušné obrany S-400 Triumph.

          • flanker.jirka
            17:23 23.04.2019

            @givicz
            lodě v okolí, že by letadlová ponorka Kuzněcov?

            ... mají ty S 400 v obvyklé sestavě s Pantsiry?

          • flanker.jirka
            17:26 23.04.2019

            @givicz
            S 400 je stále pouze evoluce S 300, zajímavější by byly informace o S 350, který má mít střely s ARH a IR koncovým samonavedením odpalovaných LOAL.

  • Larry
    18:06 20.04.2019

    To balm:
    To jsou skutečně technické poznámky k problému. Těch 160-200km je opravdu pro lidské oko ale optoelektronické systémy jsou citlivější.
    Hodně záleží na METEO podmínkách - fyzikálních vlastnostech atmosféry. Ve 20 000m už je patrné zakřivení Země. Geografie zemského povrchu už nehraje roli.
    Poznámky v článku o vývoji radarů jsou neopodstatněné.
    Od konce 90tých let se ví a je odzkoušené, že si se Stealth technologií poradí radary pracující na metrových pásmech.
    Zvládla to i obstarožní P-18
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    V posledních letech se rozvíjí technologie PCL .
    Pracuje na tom třeba ERA.
    Jeden takový systém za pár dolců na odzkoušení se dá běžně koupit.
    https://www.indiegogo.com/proj...
    Mám to na stole a zkoušel jsem to v terénu s integrací dat ADS-B, FLARM, VHDL mode2, ACARS, HFDL.
    Je to trochu náročnější na libraries a dublování cílů ale nic není nemožné "Nothing is impossible" jak říkají pánové od Toyoty.
    Funguje to!!!

    • jj284b
      19:00 20.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      160-200km pre ludske oko??? jedine ze mas oci ako Deadshot.. a aj tak to nebude 150-200km... lol... bezny clovek ma problem rozoznat objekty uz na 1km...

    • balm
      21:07 20.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Naneštěstí jako malé upozornění pro ostatní (v případě nutkání předhazovat něco, co jsem nenapsal) jsem nemluvil o lidském oku, nýbrž o standardních elektrooptických systémech, které vyrábí například Thales a najdete je na letounu Eurofighter Typhoon, nebo Dassault Rafale. V podstatě jde o inteligentní kamery s vysokým rozlišením a přiblížením cíle propojené s ostatními systémy např.: Spectra, nebo Pirate se schopností automatického vyhledávání a automatickým zpracováním dat z ostatních senzorů, včetně propojení s přilbou pilota (Steerable TV/IR Picture on Helmet) a umožnit střelbu na vzdálené cíle bez nutnosti aktivního vyzařování elektromagnetických impulzů do prostoru. Střela se navede pomocí inerciálního navigačního systému a v terminální fázi zaktivuje např.: hlavici s pasivním infračerveným naváděním.

      • rasto123
        23:56 22.04.2019

        A viete čo je PR ? Tak to je to z čoho čerpáte. Nič viac a nič menej. Nemáte vedomosti od pilotov a len používate reklamné vyhlásenia. Skutočnosť je troška iná. Dosahujú to čo majú , ale nie tak ako by sme si predstavovali .

        • balm
          14:59 23.04.2019

          To víte, každý není tak odborně znalý a s generálskou hodností. Bohužel, za celou svou profesní kariéru jsem přišel do styku výhradně s testovacími piloty (např.: J. Turner, M. Mutti - testování křídel a mechanizace pro Tranche 2). Jiné než letové informace a data mne nezajímají (profesně). Sem tam nějaká ta odbočující poznámka k helmám (standardně se používala zavedená přilba Striker, ale některé testy museli být provedeny s prototypem přilby BAE, ze které vznikl Striker II), protože přece jen nemalé součásti jsou umístěny i na křídlech (prototyp nezavedeného 360° Pirate) a vztahují se k letovým vlastnostem.

  • UnionPacific
    17:05 20.04.2019

    Nie je to priveľké riziko konštruovať akékoľvek nové vojenské lietadlo ako podzvukové ? Ono,aj keď to nie je 100 % isté,v budúcnosti sa môžu objaviť radary ,ktoré zachytia stealth lietadlá a čo potom s raidermi ? B2 a Lancer sú stealth a aj rýchle, SR72 je stealth,ale je poistená screamjetom mach 6,takže aj rýchle 40N6 z S500 sú na ňu pomalé. Ale podzvukové lietadlá budú mať problém.

    • vozik
      17:46 20.04.2019

      B2 su podzvukove

    • Jirosi
      11:31 24.04.2019

      Taktika rychlých průniků narazila na realitu už v 60.letech... minulého století.

  • Jakub2
    14:00 20.04.2019

    B-52 = BUFF = „Big Ugly Fat Fucker“ = velký ošklivý tlustý ... mizera

  • Rase
    22:12 19.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Osobně si myslím, že výzkum a vývoj jde tak snadno, jelikož byl zužitkován vývoj všech těch bezpilotních letounů, B-2 i F-35, které jsou na top světové úrovni. Můžeme jít ale dál, přeci jen i všelijaké nedotažené návrhy a vývoj, nebyly vyhozené a určitě se vývojáři podívali i do šuplíku s přerušenými projekty. Američané sice financují všechno možné, často i slepé uličky, ale jejich práce dřív nebo později musí přinést zajímavé výsledky. DARPA taky vychytává zajímavé technologie a nápady.
    Stejný případ bude nejspíš v případě stíhačky 6. generace a pozemní pásové platformy NGCV, nu nechme se překvapit.

    • Miroslav
      12:16 20.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ono je to o tých prioritách. Kde je priorita, tam sú peniaze a s peniazmi všetko ide rýchlejšie. Okrem toho je zjavné z dizajnu, že tento stroj sa neprojektuje z bodu nula. To je ako s letmi na Mesiac. Prečo sa tam dnes nelieta? No lebo netreba a čo netreba, tam sa ťažko zháňajú miliardy dolárov. Omnoho viac ma zaujíma aká veľká bude séria. Ak sa zase postaví 20 kusov a jednotková cena bude pol miliardy, tak to zase ekonomický masaker ktorý vyústi do stavu, že po 15 rokoch prevádzky ich vyradia ako neperspektivné

      • janusinko
        12:45 20.04.2019

        Na Mesiac sa nelieta, lebo vraj na odvrátenej strane od Zeme majú základňu mimozemšťania, ale či je to ozaj pravda môžeme len špekulovať :-)

        • Miroslav
          13:02 20.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Písali v časopise Bosorka, Woloviny bez ofiny alebo v Roháči?

          • janusinko
            14:05 20.04.2019

            Nepoznám ani jeden, ale chceš mi tvrdiť, že si si istý, že v celom vesmíre je život len na našej Zemi? Netvrdím, že taká základňa tam skutočne existuje, ale nevylučujem ani takú možnosť. Mimochodom, USA má náskok v leteckých technológiách údajne práve kvôli implementácii technológií z UFO, čomu aj celkom verím, inak by nebolo okolo Area 51 toľko otáznikov.

          • Miroslav
            15:51 20.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            Ako sme dosť mimo témy ale vyjadrím sa.... Myslieť si môžem hocičo. Dokonca som schopný veriť, že v nekonečných moriach Európy by sme mohli nájsť nejaké medúzy, či možno dokonca aj ryby. Som schopný veriť, že na Marse by sme mohli nájsť mikrobiologický život či aspoň stopy po minulom živote na Marse či Venuši. Ale kým taký dôkaz nemáme, tak nemáme nič. Som pragmatický človek. Veľmi by som chcel poznať odpoveď na túto otázku avšak to neznamená, že moja zvedavosť mi nedáva právo domýšľať si nepodložené teórie. Čo sa týka lietajúcich tanierov, tam som skeptický. Tie medzihviezdné vzdialenosti sú tak obrovské, že budem prekvapený ak v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti zachytíme rádiový či svetelný signál. Ľudí veľmi láka čaro nepoznaného a to často deformuje zdravý úsudok ktorý popiera aj všeobecné fyzikálne zákony platné v celom vesmíre.

            Mimochodom, ak chceš prispieť k hľadaniu mimozemských civilizácií, máš šancu. Už desaťročia skenujú oblohu obrovské rádioteleskopy po celom svete a snažia sa zachytiť signál cudzej civilizácie. A ak sa zaregistruješ na stránke NASA, tak tvoj počítač môžeš zapojiť do programu dešifrovania obrovského kvanta údajov ktoré vznikajú pri tomto hľadaní. Možno budeš mať šťastie a vstúpiš do dejín ako objaviteľ mimozemského života (to si akože nerobím srandu).

          • Magister_Peditum
            15:08 21.04.2019

            janusinko: Já si nemyslím, že by v celém širém vesmíru kromě nás nebyl život, ale nechápu, v čem bychom měli být tak výjimečným místem v kosmu, že nás tu budou otravovat nějací ufouni.

    • rasto123
      00:10 23.04.2019

      Rase prečo si myslíte , že to čo je USA je top? Máte nejaké skúsenosti z posledného obdobia kde by sa to ukázalo ? Zatiaľ je to mediálne top, ale aj reálne ? F-35 nie je taký trhák ako mal byť. Kto ho kupuje a aké sú pohnútky ku kúpe ? Niečo ako Mig-29 pre VS.

      To čo píšete vo zvyšku je ako o písaní o ZSSR od 80. rokov. Náhoda ? ZSSR dávalo peniaze na fakt všetko možné v oblasti armády.

  • balm
    22:10 19.04.2019
    Oblíbený příspěvek

    Poslední odstavec byl napsán velmi nešťastně.

    Infračervené a ultrafialové pasivní elektrooptické prostředky prostorové detekce sice velmi obtížně pronikají přírodním "maskováním" - fyzikálními jevy v naší atmosféře plné interferencí, logaritmických závislostí a vlastních fyzikálních vlastností plynů, ale také je potřeba poukázat na skutečnost, že s narůstající výškou negativní vlivy ustupují a prodlužuje se vzdálenost i účinnost elektrooptických systému, včetně vlastního pozorování. Ve výškách okolo 16 - 18 000m dosahuje dohled 160 - 200km. Aby informace z posledního odstavce byly pochopitelné, musí popisovat alespoň základní fakta o fyzikálních vlastnostech prostředí a techniky odstínění s usměrněným rozptýlením ve vztahu k chování plynů.

    To se bohužel nestalo a sráží hodnotu informace.

    • Cpt. Morgan
      18:33 20.04.2019

      Tento argument som pouzil nedavno pri diskusii o F-35 - ze IRST maju so stupajucou vyskou velmi dobre moznosti detekcie stealth aj na stovky kilometrov, pretoze v 15-20 km vyske ni su takmer ziadne prachove castice, hutota vzduchu je minimalna (nad 15 km sa nachadza len cca 2% hmoty atmosfery), tym padom tam nie su ziadne vyznamne turbulencie, lebo plyny su maximalne nariedene, vlhkost je takmer nulova, co znamena ze prostredie generuje minimalny tepelny sum, a teplota hlboko pod nulou, co poskytuje vynikajuci kontrast pre detektory. V pripade najmodernejsich QWIP senzorov je schopnost rozlisovat aj najmensie rozdiely teplot a spracovanie dat je na uplne inej urovni a na detekciu im bezne postacuju rozdiely teploty medzi nabeznou hranou a ostatnym povrchom. Vo velkej vyske pojde odhalit stealth pomocou QWIP na 100+ km aj z predneho a bocnych aspektov. O zadneom nema zmysel sa ani bavit, pretoze ziadny sucasny stroj nema efektivny sposob ochladzovania plynov motora. Najucinnejsi sposob je plocha tryska s primiesavanim chladneho vzduchu, ale aj ta ma na vystupe teplotu 500-600 °C. OLS-35 zdetekuje zdroj s teplotou zopar stoviek stupnov aj do 100 km vo vyske 5 km. Vo vyske 15-20 km to bude na viac ako 200 km. QWIP detektory maju citlivost nasobne vyssiu. Jediny stroj, co mal ucinnu plochu trysku s primiesavanim velkeho podielu chladneho vzduchu bol F-117, ale aj ten dosahoval pokles teplot plynov iba na cca 1/2, nie menej. QWIP staci rozdiel oproti pozadiu v rade zlomku stupna, pricom jeho citlivost a kontrast sa da menit podla potreby a senzor moze byt nastaveny na zobrazenie malych rozdielov vo velmi sirokom rozsahu teplot - napr. zobrazovat obraz objektu ktory ma zakladnu teplotu okolo 200°C a ukazat na nom gradienty v rozsahu zlomku stupna. Stealth musi letiet nizko, ak nechce byt zdetekovany IRST. To je ale dost zasadne obmedzenie volnosti stroja, ktory mal byt schopny robit si "co sa mu zachce" a mal mat schopnost operovat v rozsahu dostrel usvojich zbrani...

      Inak, tento raider ma dimenzie prvkov trupu radovo vacsie (odhad 5 metrov) ako jeho predchodca B-2, ktory mal nejmensie prvky aj pod 1 meter. To vyzera na vyuzitie raleigh scattering principu pre znizenie RCS - cim vacsie prvky stroj ma, tym dlhsie vlnove pasmo treba pouzit na jeho detekciu. Preto mi pripada, ze nie je pravdive tvrdenie v clanku, ze vyvoj radarov, co by ohrozil doterajsi stealth sa ukazal ako nedostatocny. Ak ma raider tvary optimalizovane na prekonanie dlhovlnnych radarov ako ma S-400 a S-500,... , tak asi ich naozaj potrebuje.
      Inak potom - naco je vlastne amikom novy stealth bombarder, ak je v principe a v pozadovanych parametroch dost podobny svojmu predchodcovi? Rozdiel vsak je, ze dlhovlnne radary maju podla principu schopnost B-2 detekovat. Raider by bol so svojou tvarovou optimalizaciou tvrdsi oriesok, hlavne pre mobilne zariadenia. Taky dedusko B-52 sa drzi dlhe dekady a "mladik" B-2 z nejakeho dovodu uz nie je dostacujuci.. Ze by tie dlhovlnne radary naozaj fungovali...?

      • KOLT
        21:27 20.04.2019

        Že by B-2 se svými klimatizovanými hangáry byly tak náročné na údržbu, že se vyplatí těch 20 kusů sešrotovat a místo nich koupit pořádnou sérii nových strojů, které jsou na údržbu o poznání jednodušší, protože za těch skoro třicet let se technologie stealth nátěrů posunula k nepoznání?

      • UnionPacific
        13:43 21.04.2019

        Dobrý deň .
        Ako odborníka sa Vás pýtam,či je vôbec možne ochladiť výtokové plyny z motora na teplotu okolitého vzduchu. Ďakujem.

      • Jirosi
        11:15 24.04.2019

        A ten letoun co bude čekat na ten skoro neviditelný "raider" bude z čeho, aby ho ten Raider neviděl dříve a nevyhnul se mu¨?

  • UnionPacific
    22:06 19.04.2019

    Takže B52 budú v službe do 50. rokov 21. storočia. Teda budú mať za sebou 100 rokov služby. Vedel by niekto vysvetliť príčinu ich dlhovekosti ? To v USA nedochádza k únave materiálu ? Sadol by si niekto do 90. ročného lietadla ? ( okrem samovraha) Priemerný vek lietadiel v aerolinkách je okolo 20 rokov.

    • Miroslav
      09:48 20.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Rovnako je na tom Bear (TU-95). Takže to asi bude dané tou koncepciou stroja a úlohami ktoré plnia. Obe prechádzajú pravidelnou modernizáciou a drak zrejme je na to stavaný aby tisíce hodín v prevádzke. Treba si aj povedať,vtedy tieto stroje nelietajú každý deň takže to olietanie asi nepostupuje tak výrazne. Keď bežný dopravný stroj dokáže 20-30 rokov lietať pravidelne tak nevidím dôvod aby drak týchto bombardérov nevydržal takmer 100 rokov aj je o neho dobre postarané a do vzduchu sa dostane povedzme 2x do mesiaca

      • KóĎA
        16:21 20.04.2019

        Ty Tůčka jsou z osmdesátých let... Klobouček za dlouhověkosti má B-52. Prý 60 % motorů je původních (verze H).

        • Miroslav
          17:29 20.04.2019

          Pokiaľ viem, tak B-52 už prešli niekoľkými modernizáciami vrátane motorov. Čo sa Tučiek týka, kdesi som čítal, že modernizáciou ktorá aktuálne prebieha sa ich životnosť predĺži do cca 50-tych rokov. Teda v tom čase by aj najmladšie stroje by mali mať nejakých 60-70 rokov. Ale tá dlhovekosť B-52 je naozaj obdivuhodná

    • Jirosi
      11:01 24.04.2019

      Průměrný..., aby se ti vyrovnali nové stroje máš hned z 20=>40. let.
      Aerolinky jako každá společnost rostou=> Mladších je více než starších => budou tam i letadla starší než 40.let...

      B-52 pochází z doby kdy se ještě nevyráběli letouny úplně na doraz. Tedy její konstrukce je už od základu dosti předimenzována.

  • Roland
    20:13 19.04.2019

    jak to neumí kobru, tajk je to k .....

    • Miroslav
      20:49 20.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ja skutočne nepoznám strategický bombardér ktorý by kobru zvládol. Len mi prosím nepíšte, že TU-160 dáva s prehľadom Kobru aj Zvon

      • janusinko
        22:33 20.04.2019
        Oblíbený příspěvek

        To bola zo strany Rolanda irónia :D

        • Roland
          14:25 21.04.2019

          jak ironie???? - TU-160 dá přímo kobru ve zvonu a to 2x!!!

  • RiMr71
    19:51 19.04.2019
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    První let? Pche! To je prd. Jen počkejte s jakým našlapaným powerpointem ohledně PAK DA se v té době Puťka vytasí! A upřesní, že ho nepotřebují, protože TU-95 dalece všechny překonává všechny západní stealth "analogy" naprosto ve všem a naprosto navždy!

    • Miroslav
      09:50 20.04.2019
      • (2)
      Oblíbený příspěvek

      Počkáme čo na to Givicz a Cernakus. Tí ti to hneď vysvetlia a pridajú aj odkaz na foto makety pod sklom.

    • givicz
      21:00 20.04.2019
      • (10)

      O PAK DA zatím žádné novinky nemám jakmile budou postnu ale mám novinku o F35 začíná se ukazovat, že kačena spadla s technických důvodu ... :) :)
      19 / 04 / 2019 Japonská letka F-35 měla technické problémy, stroje musely několikrát nouzově přistát, přiznalo japonské ministerstvo obrany
      https://www.securitymagazin.cz...

      Zřícený stíhač F-35, který se ztratil z radaru minulé úterý, zužovalo několik technických problémů včetně v několika nouzových přistáních. To se týkalo prakticky celé letky 13 japonských letounů F-35A. Pět strojů z letky bylo nuceno provést sedmkrát nouzové přistání mezi červnem 2017 a lednem 2019. Japonské ministerstvo přiznalo, že zřícený stroj měl před nehodou rovněž technické potíže zejména s navigačními systémy a chlazením.
      Stroje se také musely podle japonského ministra obrany Takešiho Iwayi neočekávaně vracet zpět na základnu vzhledem k technickým problémům, vztahujícím se k palivové části nebo hydraulice letounů.

      • Miroslav
        06:58 21.04.2019
        • (2)
        Oblíbený příspěvek

        Teraz ťa možno poteším. Ja fakt verím, že Rusi dokážu postaviť špičkový stroj, či už ide o lietadlo, ponorku či tank. Akurát neverím, že majú na to aby také zbrane dokázali vyrábať produkčne. Máme SU-57, najlepšie lietadlo na svete, ale načo by sme ho vyrábali keď máme SU-30/35, najlepšie lietadlo na svete? A prečo by sme vyrábali Armatu, najlepší tank na svete keď T-90 je najlepší na svete a modernizovaný T-72 ktorý 30 rokov stál v sklade je najlepší na svete?

        A ľudia ako ty opäť nadšene tliskaju z vytrženia, že Rusi majú všetko najlepšie, najväčšie a najrýchlejšie. No pravda je taká, že Rusi nemôžu povedať, že na SU-57 nemáme peniaze, na Armatu nemáme peniaze lebo sme 150 miliónová krajina ktorá má HDP menší ako Kanada ktorá má 4x menej obyvateľov. Tak to proste je. Zmier sa s tým a budeš v budúcnosti o dosť lepšie spávať.

        Čo sa F-35 týka, neviem čo si tým chcel povedať. F-35 je komplexný bojový stroj na špičkovej úrovni. Raketoplán Challenger, najzložitejší stroj aký dovtedy ľudstvo postavilo explodoval kvôli kúsku gumy za 50 centov. A čo akože z toho chceš vyvodiť? Aký záver? By som ti vedel vymenovať X príkladov keď nová technológia v Rusku mala omnoho hrozivejšie bilancie. Ale neurobím to lebo sa nechcem znížiť na tvoju úroveň

      • Shania
        12:01 21.04.2019
        Oblíbený příspěvek

        konkretni stroj s 250h 2x nouzove pristal - stroj zahlasil problem s navigacnim systemem a nebo chladicim systemem, tak s nim pilot pro jistotu pristal...
        Podobnych situaci flotila uz musela mit stovky za tech 200000h a tech ztrat bude vic a vic, protoze doted je to statisticky jeden z nejbezpecnejsich stihacu vubec...

        O teto ztrate vime jen to, ze se musela stat velmi rychle, komunikace pilotu byla normalni az do momentu, kdy pilot oznamil, ze cvicny let rusi a vraci se domu a pak uz nic... nejpravdepodobnejsi je katastrofické selhani a nebo pilot ztratil vedomi...

        • Miroslav
          12:53 21.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Garantujem ti, že stratu stíhačky neutajíš. Hádam si nemyslíš, že taký incident ututláš. Výzbroj svetových letectiev sú dosť dobré zmapované. Možno niekde v KĽDR alebo v Afrike ale určite nie v Japonsku.

      • balm
        16:55 21.04.2019
        Oblíbený příspěvek

        S novou technikou přichází zákonitě i nové problémy i nebezpečné automatické předpoklady berou za své. Maličkosti, zdánlivě nepodstatné detaily, se mohou projevit v celém řetězci událostí. Právě proto musí nastoupit objektivní vyšetřování vedené experty v oborech a vyloučit, nebo potvrdit všechny možné scénáře. Selhání techniky, údržby, selhání lidského faktoru, nebo dokonce úmyslné zřícení. Dokud nebude příčina, nebo kvalifikovaná pravděpodobná příčina známa, jsou všechny scénáře otevřené a jedná se nepodložené spekulace. Tak či onak, objektivní vyšetřování teprve začíná a na závěrečnou zprávu si budeme muset ještě dlouho počkat.

      • givicz
        22:23 21.04.2019

        Nějaké info od Rusů (na těchto stránkách hodně publikovaný topawar.ru) o nehodě Japonské F35...
        В Японии заявили о семи случаях экстренной посадки самолётов F-35 (V Japonsku bylo oznámeno sedm případů nouzového přistání letadel F-35)
        https://topwar.ru/157128-v-jap...

        Japonská média publikují data týkající se zadávacího programu pro potřeby stíhacích letounů F-35 F-35 5. generace. Problematika zadávání veřejných zakázek vzniká v souvislosti s nedávnou katastrofou bojovníka, který byl vyroben v Japonsku na základě americké licence.

        V předvečer "IN" oznámil objasnil podrobnosti. Ukázalo se, že Spojené státy neposkytly Japonsku softwarové klíče, což je důvod, proč výrobci nemohli ve skutečnosti přizpůsobit letecký software pro potřeby japonského letectva.

        V tomto ohledu Japonsko začalo říkat, že vláda by mohla odmítnout nákup F-35, nebo alespoň snížit objednávací program.

        • balm
          15:20 23.04.2019

          Účelem médií je nakrmit hloupé s co největším ziskem. Upřímně nerozumím důvodům, proč se snažíte fakta překrucovat směrem do šokujících senzací.

          Již od počátku projektu vývoje F-35 a smluvních vztahů platila jasná formulace podmínek, dodávek a odpovědnosti. Stručně řečeno, za veškerý software a elektroniku budou odpovídat výhradně USA. Tato informace není tajná a vlastně není ani "šokující", protože ani ostatní státy nedávají zákazníkům přístup. Jsem si docela jistý, že zákazník, jménem Japonsko, věděl předem, jaké podmínky se k letounu F-35 vztahují. Stejně tak Japonsko nesdílí své modifikace s USA. Jedinou možností je být další Izrael, který si avioniku dodává sám. I když vývoj letounu probíhá mezi partnery s vyváženým poměrem, ani zdaleka to neznamená, že přístup k software a avionice sdílenou mezi partnery. Výjimkou není ani Eurofighter Typhoon. Navíc k F-35 se váže nejen prověrka na přísně tajné, ale také podmínka, že musíte být občanem USA, jinak na software projektu F-35 nesmíte ani pracovat (ergo zapomeňte na outsourcing, nebo paralelní pozice - v tomto případě to prostě nejde). Přístup k software ET Typhoon také nemají všechny státy podílející se na projektu a představa, že si koupíte např. Typhoon a dostanete přístup je přímo směšná.

          Jestli jednou bude Rusko schopno vyrobit a prodat exportní Su-57, nebudou jednat jinak. K žádnému zbraňovému systému se nevztahuje povinnost, že se v tom zákazník může rýpat jak chce. Nikdy tomu tak nebylo a nebude. Změny si musíte zaplatit u výrobce, nebo kompletně vyvinout sám, ale přístup Vám nikdo nedá.