Strategický bombardér nové generace LRS-B postaví Northrop Grumman

B-2 Spirit
Northrop Grumman je výrobcem strategického bombardéru B-2 Spirit; ilustrační foto; větší foto / Public Domain

Vývoj nového strategického bombardéru LRS-B (Long-Range Strike Bomber) zajistí firma Northrop Grumman, která porazila tým složený z Lockheed Martin a Boeing. LRS-B je po programu stíhačky F-35 Lightning II největší zbrojní projekt amerického letectva (U.S. Air Force).

Rychlý vývoj bombardéru

Poprvé se objevily informace o novém bombardéru LRS-B v roce 2009. V průběhu let americké letectvo ve spolupráci s průmyslem upřesňovalo své požadavky, vzhledem k soudobým možnostem vědy a techniky a také k úkolům, které nový bombardér musí plnit. V roce 2014 letectvo ukončilo vyjasňování svých požadavků a vystavilo žádost o nabídku RFP (Request For Proposal).

Na nabídku reagovali dva hráči - Northrop Grumman a tým složený z Lockheed Martin a Boeing. Před několika dny americké letectvo vybralo vítěznou nabídku firmy Northrop Grumman.

Ve prospěch Northrop Grumman hrála zkušenost s vývojem a provozem strategického bombardéru B-2 Spirit a s vývojem pokročilých senzorů, jako je optický sledovací systém DAS (Distributed Aperture System) ve stíhačkách F-35.

Duo Lockheed Martin-Boeing sázelo v tendru na špičkové technologie vyvinuté v rámci programu F-35 a především na svůj enormní politický vliv v americkém Kongresu. Například Lockheed Martin je jedním z nejštědřejších mecenášů na volební kampaně jednotlivých členů Kongresu.

Ostatně je téměř jisté, že duo Lockheed Martin-Boeing se proti rozhodnutí letectva odvolá.

Za zmínku stojí rychlost, jakým program LRS-B postupoval a postupuje vpřed. Vývoj neprobíhá klasickým akvizičním procesem, což umožňuje obejít řadu byrokratických překážek. Americké letectvo při řízení programu také využilo své zkušenosti s programem F-35 Lightning II. V současné době je LRS-B údajně o tři roky dál, než by byl při klasickém akvizičním procesu.

YF-23 Northrop Grumman může při vývoji LRS-B využít své zkušenosti s projektem stíhačky YF-23. / Northrop Grumman

Hlavní strašák - cena

Northrop Grumman získal počáteční kontrakt rozdělený do dvou fází. Inženýrská a výrobní fáze EMD (Engineering and Manufacturing Development), ve které vzniknou prototypy bombardérů, přijde americké daňové poplatníky na 21,4 miliardy dolarů.

V druhé fázi Northrop Grumman dodá 21 letadel, z toho čtyři letadla z první dodávky budou testovací v rámci EMD vývoje. Celkově americké letectvo počítá s nákupem 100 letadel při průměrné jednotkové ceně 564 milionů dolarů (při cenách v roce 2016). Jednotková cena za počáteční sérii 21 letadel nebyla oznámená, avšak vzhledem k rozběhu výroby bude samozřejmě vyšší.

“Věříme, že tyto odhady jsou rozumné a dosažitelné,” krotí obavy od překročení nákladů Bill LaPlante , šéf vyzbrojováni amerického letectva. “Ve skutečnosti, pokud budeme i nadále disciplinovaní a udržovat nároky na program stabilní, můžeme dokonce cenu i snížit.”

Dodejme, že prakticky všechny americké zbrojní programy jsou výrazně dražší oproti původním předpokladům.

Celková cena programu LRS-B, tedy vývoj, výroba a vybudování veškerého zázemí, dosáhne 80 miliard dolarů. Počátečních operačních schopností mají první letadla LRS-B dosáhnout v roce 2025. Nové bombardéry začnou postupně nahrazovat B-1 Lancer a B-52 Stratofortress.

Cílem LRS-B je především působit v oblastech s velmi silnou a sofistikovanou protivzdušnou obranou a také v prostředí silného elektronického rušení. LRS-B podobně jako B-2 Spirit bude operovat z území Spojených států a může zasáhnout jakékoliv místo na Zemi.

V podstatě chtějí Spojené státy po 25 letech “zanedbávání” opět získat nástroj schopný pronikat tou nejsilnější protivzdušnou obranou.

“Bombardovací letouny dlouhého doletu byly od druhé světové války klíčovým prvkem americké schopnosti projektovat sílu. Avšak po několika desítkách let zanedbávání je flotila bombardérů letectva nejmenší a nejstarší, než kdykoliv před tím. Všech 159 bombardérů má průměrný věk 39 let - starší, než většina jejich pilotů - a méně než polovina flotily je ´mise schopná´. Z těchto letadel je pouze 20 stealth bombardérů B-2 schopných pronikat integrovanými systémy protivzdušné obrany rozmístěné (a exportované do zahraničí) v zemích, jako je Rusko nebo Čína. Našich 239 bombardérů B-1 a B-52 se nejlépe hodí do prostředí s nízkou mírou rizika, kde nehrozí raketové útoky,” uvedl republikánský kongresman Randy Forbes, předseda podvýboru pro námořní sílu a projekci síly (Subcommittee on Seapower and Projection Forces) Výboru pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee).

Prozatím není známo označení ani technické parametry nového bombardéru. Dodejme však, že Northrop Grumman má zkušenosti nejen s výrobou a provozem B-2 Spirit, ale také námořního “křídla” X-47B nebo stíhačky YF-23, která svůj boj prohrála s nynější F-22A Raptor.

Vývoj bombardérů LRS-B probíhá v utajení, první konkretní takticko-technické informace tak můžeme získat za měsíce nebo dokonce roky.

Zdroj: Breaking News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

LRS-B: Nový dalekonosný bombardér amerického letectva

Americké letectvo (USAF) potvrdilo zájem podporovat vývoj nového dalekonosného bombardéru, v ...

PAK-DA vs. LRS-B: Souboj bombardérů 21. století

Vypadá to, že se mezi Ruskem a Spojenými státy schyluje k zajímavému zbrojnímu závodu. Poté, co ...

Lockheed Martin hledá nástupce špionážního letadla U-2

Americké letectvo (U.S. Air Force) v roce 2019 vyřadí z výzbroje legendární průzkumná a špionážní ...

Americký bombardér LRS-B: Vývoj v utajení

Americké letectvo (U.S. Air Force) intenzivně zkoumá a testuje dva návrhy nového dalekonosného ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    17:16 03.11.2015

    Ale vždyť je to pravda. Rusko samo umístilo své území do kruhu základen NATO. Svojí zahraniční politikou.

  • shal
    19:26 02.11.2015

    DJW_: Ty základny NATO se tam neumístily samy, ale jsou tam se svolením a často i přáním hostitelských států. Států, které vstoupily do NATO dobrovolně a na vlastní žádost. To že je Rusko u sousedů oblíbené jako nekonečný cikánský kulturní festival, tak za to si můžou mužíci už sami. No kdo by to řekl, že okupací si moc přátel nenaděláš.

  • RiMr71
    23:12 31.10.2015

    Ale soudruhu tvoje Slovensko je taky členem NATO. Rusko je i tvůj nepřítel (podle jeho vlastních prohlášení).

  • DJW_
    09:22 31.10.2015

    jsk1: dezinformacie mozu platit tak na nas amaterov, odbornikov typu doktoranta na stredoeuropskych skolach, co zije z prekladov zahranicnych clankov a rozjimanim, kde zobrat dukáty na prevadzky tych par strojov 4 generacie, co este vieme udrzat vo vzduchu. Verim ze vyspele spravodajske sluzby mocnosti ako Izrael, Rusko a Cina disponuju uplne inymi vychodiskami, do velkej miery s moznostou opriet sa o vyskum vlastnej vefecko-technickej zakladne.

    Len tak BTW, USA konecne priznali kto je cielom? Ja som myslel ze to Rusko je agresor, vzhladom na to ako zakerne umiestnili svoju krajinu uprosted kruhu zakladni NATO.

  • jsk1
    11:55 30.10.2015

    Podle některých komentátorů prý LRS-B již létá, podle jinýc to co létá je RQ-180 z kterého má LRS-B vycházet.
    U tak klasifikovaného projektu možno očekávat vypouštění různých klamných informací jako potravy pro cizí tajné služby...

  • Shania
    10:34 30.10.2015

    Barry: tohle uvažování má několik zásadních problémémů, musíš mít těch levnějších protizbraní daleko víc než těch bombardérů, hlavně pokud chráníš větší území a mít je i dostatečně koncentrované.

    A pak ty bombardery nesou protizbrane a na ty tvoje protizbrane.

    Což je zásadní problém PVO, které se sice dá vyvinou a nasadit (navíc zas tak levné ty systémy nejsou) rychleji než letadlo, ale to letadlo samo o sobě PVO neničí, to dělají zbraně které nese a ty jdou vyvinout a nasadit rychleji než nové typy PVO.

  • Barry
    00:50 30.10.2015

    je to celkem jedno...opravdoví potenciální protivníci vyvinuli a vyvíjejí lacinější protizbraně,které nedovolí USA tyhle hračky použít,pokud nechtějí jako národ z většiny zhynout

  • Nesher
    21:33 29.10.2015

    pet.rok
    Přesně tak, možná ještě tak Indie, ale pro ostatní státy světa jsou strategické bombardéry opravdu trochu velké sousto

  • pet.rok
    18:48 29.10.2015

    Pri takejto kategorii zbrani sa o exporte alebo nejakej forme transferu technologii ani neuvazuje.
    Na druhu stranu je otazka kto by mal okrem US realnu ambiciu "projektovat silu" na lubovolne miesto na zemi. Okrem Ruska a Ciny ma nikto iny nenapada.

  • KOLT
    18:28 29.10.2015

    "nejsou", himmelherrgottdonnerwetterkruzeiselement.

  • KOLT
    18:16 29.10.2015

    pro boot: Chtít by kdokoliv i mohl, ale to je asi tak všechno. Nebo si myslíte, že když ani neprodají F-22, budou ochotni někomu poskytnou takovouhle hi-tech "hračku"? Nabízí snad USA k prodeji B-2? Strategické bombardéry skutečně jesnou na prodej :-)

  • Kozlus
    17:25 29.10.2015

    boot: Celkem se da predpokladat, ze si ho USA nechaji zamerne jen pro sebe, stejne jako F-22.

  • Superme
    17:09 29.10.2015

    No jsem zvědavý, jak si povedou Číňané. Nedávno jsem viděl ten jejich projekt H-20 a co designu týče, tak je to fakt povedený kousek (pokud tak opravdu bude vypadat). Myslím tento:
    https://interdefensamilitararg...

    Bude jistě zajímavé sledovat, jak to nakonec udělají Rusové. Ano, rozjedou opět výrobu TU-160, na druhou stranu projekt PAK-DA by měl stále běžet, tak snad se ho časem dočkáme.

    No a nakonec se samozřejmě těším, co vymyslel NG. Sem si jistý, že to bude luxusní stroj, viz. B2.

    Už se na všechny tyhle stroje fakt tešim!

  • boot
    16:59 29.10.2015

    To bude tak drahé letadlo, že krom USA ho asi nikdo nebude chtít. A měli by trochu zapracovat na víceúčelovosti a motorech.

  • skelet
    13:45 29.10.2015

    nebo se může Boeing "vtěrknout" do zahraničních programů stíhaček 5.generace. Jako ATD-X, KF-X, TFX nebo něco ze spolupráce se Saabem T-X.
    Minimálně ze tří těch projektů by mohl vzniknout Freedom Fighter 21.století.

  • KOLT
    12:26 29.10.2015

    Teď naopak má problém Boeing, protože nemá ve výrobě žádný nový vojenský letoun. Až skončí výroba F/A-18 a F-15, což se bez dalších objednávek bude do konce desetiletí, nebude vyrábět žádný. Dokonce se už vynořily spekulace, že Boeing se bude snažit koupit "vojensko" divizi NG. Boeing má ovšem tu výhodu, že se udrží i civilní výrobou, navíc pro USAF vyrábí vzdušné tankery (což je taky tučná zakázka). Pokud chce ale zůstat ve vojenské výrobě, musí buď získat nějaký z plánovaných kontraktů (když nepočítám konvertoplány, tak asi jedině stíhač 6. generace, ale to je ještě běh na dloooouhou trať) nebo zacálovat hloubkovou modernizaci F-15 anebo F/A-18, který by z nich udělala letouny 4+++ (nebo raději 5- ;-) ) generace. Přičemž by ale musel udržet rozumnou cenu....

  • Shania
    10:57 29.10.2015

    Kdyby taky Northop Grumman tu zakázku nedostal, tak by hrozil jeho zánik/odkoupení konkurencí, což se logicky vládě USA moc nelíbí.


    Jsem zvědav, jestli LRSB dostanou možnost nest AAM.

  • D.i.p
    10:17 29.10.2015

    dexnom: Musíte ovšem hledět dopředu. Tady nejde o stav nyní, ale o stav v rozmezí za 10 až 50 let.

  • dexnom
    10:12 29.10.2015

    jednoznacne chybi u odstavce kurzivou na konci clanku porovnani se stavem Ruska, kdyz u vety "Cílem LRS-B je především působit v oblastech s velmi silnou a sofistikovanou protivzdušnou obranou a také v prostředí silného elektronického rušení." je jednoznacne ze jediny protivnik je Rusko ktere jedine ovlada prave zminene techologie ( Cina je v tomto ohledu male decko co se uci chodit).

  • janone5
    08:08 29.10.2015

    Jsem rád že to vyhrál Northop Grumman (ikdyž se Lockheed Martin+Boeing ještě odvolají)