Stratosférické solární letadlo Solar Eagle

Solar Eagle
Foto: Solar Eagle, neboli „Sluneční Orel“ / Boeing

Před pár dny jsme si na našich stránkách představili malé solární letadlo Silent Falcon, které může ve vzduchu vydržet až 14 hodin. Dnes si představíme podobný, ale mnohem ambicióznější projekt. Stratosférické letadlo Solar Eagle nevydrží ve vzduchu jen pár hodin, ale rovnou několik měsíců nebo let.

Solar Eagle vzniká v rámci programu Vulture II pod finanční záštitou americké agentury pro pokročilé vojenské technologie DARPA. Vývoj solárního letounu má na starostí Boeing, který podepsal s agenturou DARPA vývojovou smlouvu na 89 miliónů dolarů.

Cílem programu Vulture II je sestrojit stratosférické letadlo schopné operovat vysoko nad zemí, a to po dobu několika měsíců nebo let. Pokud se práce inženýrům podaří, mohou podobné letouny levně nahradit průzkumné, zpravodajské, meteorologické nebo komunikační satelity.

Stratosféra je vrstva atmosféry nacházející se ve výškách 11 až 50 km nad hladinou moře. Stratosféra je od další vrstvy oddělena stratopauzou. Až do 30 km je v ní stálá teplota od −45 do −75 °C (podle zeměpisné šířky). V horní vrstvě stratosféry teplota s výškou stoupá až na -15 °C. Wikipedia

Operační výška letounu má být zhruba 20 kilometrů nad zemí, maximální rychlost stroje je až 150 km/h. V této výšce může zprostředkovávat komunikaci mezi místy na zemi až 1000 kilometrů vzdálenými. Teoreticky lze pokrýt libovolně velkou oblast, například území některého státu, několika letadly.

Letoun má tvar samokřídla s rozpětím 122 metrů a se čtveřicí ocasních ploch. Celá horní plocha křídel a ocasní plochy (50 % povrchu) je pokryto polem solárních článků. Vyrobená elektrická energie však nezásobuje baterie, ale palivové články.

 

SolarEagle je vybaven palivovým článkem typu SOFC (Solid Oxide Fuel Cell). Solární články dodávají během dne elektrickou energii do dvaceti malých elektromotorů a přebytek energie je využit pro výrobu vodíku v palivových článcích. V noci pak palivové články využívají vodík k výrobě elektrické energie.

V roce 2014 plánuje Boeing první testovací let s výdrží 30 až 90 dnů. Nicméně konečným cílem je sestrojit letoun schopný operovat ve vzduchu několik let.

Solární letoun Solar Eagle může v útrobách unést užitečný náklad až o hmotnosti 500 kilogramů. Dostatečná nosnost pro nejrůznější komunikační, zpravodajské, průzkumné nebo meteorologické systémy.

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hybrid RotorWing – nová dimenze létaní

Trendem v letectví je konstrukce letadel s kolmým startem a přistáním a se schopností dlouhodobého ...

Český Tichý strážce vidí i neviditelná letadla

Pardubická firma ERA dokončila funkční demonstrátor nového typu pasivního radiolokátoru, který ...

Americké letectvo vyvíjí nové úsporné dopravní letadlo

Vedení bojových operací v 21. století se neobejde bez strategické vzdušné dopravy. Dopravní letadla ...

Solární bezpilotní letoun Silent Falcon

Silent Falcon je taktické bezpilotní letadlo schopné podnikat mnohahodinové vzdušné mise. Velkou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Ultramarinus
    18:07 18.08.2013

    Ačkoliv osobně v dané oblasti slyším raději o moderních vzducholodích, ani tohle řešení rozhodně není špatným nápadem... :D