Střela Aster 30 řešením pro Armádu ČR

Foto: Aster 30 Block 1 při odpalu ze SAMP/T; větší foto / MBDA
Aster 30 Block 1 při odpalu ze SAMP/T; větší foto / MBDA

Nové 3D radary pro Armádu ČR poslouží podle představ Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nejen ke sledování vzdušného prostoru, ale později také k navádění nových protileteckých a protiraketových střel. Možností, jak zabezpečit potřeby České republiky je několik a na prvním místě se nabízí evropská, respektive alianční cesta. Pokročilé radary a zbraně protivzdušné obrany nabízí například francouzská firma Thales, MBDA a další evropské firmy.

Francouzská cesta

Před týdnem jsme představili dva francouzské radary od společnosti Thales Raytheon Systems – GM 200 a GM 400, které jsou mezi kandidáty na nové 3D radary pro Armádu ČR. Nákup radarů je však jen prvním krokem v širším úsilí MO ČR modernizovat protivzdušnou obranu ČR.

Koncepce výstavby Armády České republiky 2025 předpokládá po roce 2020 s pořízením protivzdušných systémů s dosahem do 100 km. Nové prostředky nahradí ve výzbroji letité sovětské komplety 2K12 Kub. Větší vzdálenosti budou pokrývat budované protiletadlové a protiraketové systémy dlouhého dosahu NATO - střely dlouhého doletu Standard Missile-3 umístěné v Polsku, Rumunsku a na torpédoborcích se systémy Aegis ve Středozemním moři. .

Jedněmi z přirozených kandidátů plnící představy Armády ČR jsou francouzské protiletadlové a protiraketové střely rodiny Aster - respektive pozemní protiletadlový a protiraketový systém SAMP/T (Surface-to-Air Missile Platform/Terrain) se střelami Aster 30 Block 1 od firmy EUROSAM (joint venture Thales a MBDA).

Thales a MBDA přitom neustále pracují na zdokonalování kompletu tak, aby odpovídal nejnovějším požadavkům.

Před několika dny francouzské ministerstvo obrany, resp. generální ředitelství pro vyzbrojováni (Direction Générale de l’Armement) podepsalo s firmou EUROSAM smlouvu na vývoji zdokonalené střely Aster 30 B1NT (Aster 30 Block 1 New Technology) a na modernizaci kompletů SAMP/T.

Podobnou smlouvu během několika měsíců podepíše rovněž Itálie. Francie a Itálie umístí nové střely na pozemní systémy SAMP/T a námořní verzi na nové víceúčelové fregaty. Velká Británie plánuje využít námořní verzi Aster 30 B1NT pro nové torpédoborce Type 45.

Aster 30 B1NT vstoupí do služby v roce 2023.

SAMP/T

Střela Aster 30

Současná verze Aster 30 Block 1 dokáže ničit cíle ve výšce 50 m až 20 000 m. Vzdušné cíle (velikosti stíhacího letadla) letící ve výšce větší než 3000 m Aster 30 Block 1 ničí na vzdálenost až 100 km. Pro cíle letící v nižší výšce, na které musí raketa vydat více paliva, je maximální dosah 50 km.

Dvojstupňová střela Aster 30 Block 1 při délce 4,9 m, průměru 0,18 m (druhý stupeň) má hmotnost 450 kg. Oba dva stupně pohání motory na tuhé pohonné látky. Maximální rychlost střely je Mach 4,5.

První urychlovací stupeň rakety měří 2,3 m a váží 340 kg. Pohonné látky prvního stupně se spálí za 3,4 s a následně dojde k rozdělení prvního a druhého stupně. Raketa se v první fázi navede do požadovaného směru díky vektorování tahu dvojice hlavních raketových motorů.

Druhý stupeň měří 2,6 m a váží 110 kg. Manévrování mají na starostí čtyři malé postranní trysky poblíž těžiště rakety. Trysky umožní provádět raketě manévry s přetížením větším než 60 G.

Aster 30 se v počáteční fázi navádí na cíl díky informacím z radaru Arabel (případně z dalších radarů, jako je GM200), později z vlastního palubního radiolokátoru. Detonace probíhá do 2 m od cíle, ale balistické rakety, jako je obávaný ruský Iskander, se ničí přímým zásahem.

Podle tiskové zprávy vylepšená verze Aster 30 B1NT přinese zejména možnost působit proti balistickým raketám s doletem až 1500 km. Střela získá také lepší schopnost (pravděpodobnost) ničit okřídlené střely a další vzdušné cíle.

Současná střela Aster 30 Block 1 je schopná ničit balistické střely s doletem do 600 km, jako například Scud C. Balistické střely s delším doletem létají výše a mnohem rychleji, proto je obtížné je sestřelit. V delším horizontu se uvažuje o vývoji verze Aster 30 Block 2 se schopností ničit balistické střely s doletem až 3000 km.

Hlavním vylepšením Aster 30 B1NT se stane nový aktivní naváděcí radar (26,5 - 40 GHz) s vysokým rozlišením v hlavici střely. Kratší vlny a nový naváděcí systém střely umožní zachycovat a “zamykat” cíle na mnohem větší vzdálenosti.

Ostatní parametry (dolet, dostup, atd.) a systémy (raketové motory, bojová hlavice, atd.) střely zůstanou stejné.

Foto: Mobilní odpalovací zařízení TEL (Transporter Erector Launcher); vÄ›tší foto / MBDAMobilní odpalovací zařízení TEL (Transporter Erector Launcher); větší foto / MBDA

SAMP/T

Nové střely Aster 30 B1NT jsou určené pro zavedený komplet protivzdušné obrany SAMP/T. Komplet se skládá především z velitelského a kontrolního vozidla, mobilní stanice s naváděcím radarem Arabel a šesti kolových mobilních odpalovacích vozidel - každé s osmi raketami Aster 30.

Do sestavy baterie je ještě typicky zařazeno vozidlo s elektrickým generátorem, servisní a technické vozidlo nebo zásobovací vozidlo se zásobou náhradních střel Aster 30.

Baterie dokáže vypustit až osm střel Aster 30 během prvních deseti sekund. SAMP/T je schopen najednou navádět na cíle deset střel. Podle tiskových materiálů se reakční doba - od zachycení cíle k výstřelu - pohybuje v řádu několika sekund.  

Arabel je radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) - s plošnou fázovanou anténou a aktivním elektronickým snímáním. Anténu tvoří 4000 vysílacích a přijímacích modulů (transceivery). Radar dokáže sledovat až 100 cílů najednou a díky technice frekvenčního skákání a komprese impulsů je odolný proti prostředkům elektronického boje protivníka.

Arabel působí v pásmu 8 až 13 GHz, elevace je -5°až 90°. Anténa se otáčí rychlostí až 1x za sekundu. Díky výkonnému spojení může každé odpalovací vozidlo být od radaru vzdáleno až 10 km. Elektrický příkon radaru je 150 kW.

SAMP/T se dále chlubí skvělou mobilitou (možnost transportu pomocí C-130 Hercules) a nízkými požadavky na personál.

Za zmínku jistě stojí, že systém SAMP/T je jedním z uchazečů v polském výběrovém řízení na systém protivzdušné obrany dlouhého dosahu Visla. Francouzi pro Polsko nabízejí rovněž modernizované střely Aster 30 B1NT. SAMP/T spolu s americkým systémem Patriot PAC-3 MSE patří mezí hlavní dva uchazeče v polském výběrovém řízení.

Zdroj: Thales, MBDA

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET 2015 – ve znamení modernizace Armády ČR

Až do čtvrtku probíhá v areálu brněnského výstaviště mezinárodní výstava obranných technologií IDET ...

Modernizace Armády České republiky mezi roky 2016 až 2020

V březnu letošního roku ministerstvo obrany schválilo Střednědobý plán činnosti a rozvoje rezortu ...

Daniel Koštoval: Vedoucí role Polska a modernizační projekty Armády ČR

Státní tajemník Ministerstva obrany ČR Daniel Koštoval poskytl rozhovor polskému vojenskému magazínu ...

Radary GM200 a GM400: Francouzské řešení pro Armádu ČR

V současné době je v plném proudu výběrové řízení na nákup nových mobilních 3D radarů protivzdušné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    00:15 05.02.2016

    atlas: cena systému vysoká a cena každé rakety také. Výsledkem by byl nákup systemu, ktery by byl někde zaparkován a vytáhl se ven jen na parády, přehlídky a výstavy.

    atlas: cena systému vysoká a cena každé rakety také. Výsledkem by byl nákup systemu, ktery by byl někde zaparkován a vytáhl se ven jen na parády, přehlídky a výstavy.

  • atlas
    20:21 03.02.2016

    Tato střela, ostatně jako vštšina dalších výrobků Thalesu, obstojí. Ovšem cena je cena...

    Tato střela, ostatně jako vštšina dalších výrobků Thalesu, obstojí. Ovšem cena je cena...

  • torondor
    19:07 02.02.2016

    opakovaně zde padlo že Aster je špička ve své kategorii. snad až přiliš dobrá / drahá pro ČR. Nevidím důvod zde hanit Thales, když neprodává šmejd...

    opakovaně zde padlo že Aster je špička ve své kategorii. snad až přiliš dobrá / drahá pro ČR. Nevidím důvod zde hanit Thales, když neprodává šmejd...

  • mnova23
    22:09 01.02.2016

    Projíždím komentáře a zase nemůžu nesouhlasit s Jirkou :-). Ovšem obávám se, že tyhle věci dělají všechny firmy. Snad vyhraje nejlepší a ne ten který nejvíc podmaže toho herce na ...Zobrazit celý příspěvek

    Projíždím komentáře a zase nemůžu nesouhlasit s Jirkou :-). Ovšem obávám se, že tyhle věci dělají všechny firmy. Snad vyhraje nejlepší a ne ten který nejvíc podmaže toho herce na MO a jeho tým.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:59 29.01.2016

    Musíte brát článek s nadhledem, je to PR firmy Thales, takových "nosičů vody" bude přibývat, budou slibovat, balamutit, lhát, podvádět, uplácet, jenom proto, možná generalitě ...Zobrazit celý příspěvek

    Musíte brát článek s nadhledem, je to PR firmy Thales, takových "nosičů vody" bude přibývat, budou slibovat, balamutit, lhát, podvádět, uplácet, jenom proto, možná generalitě nakoupí i trenky s logem a sekačka na trávu, aby si nemuseli vytvářet černé fondy :-D
    Ve výsledku tu firmu nezajímá nic jiného než zisk.

    Pak bude jen záležet na tom, zda se u výběru nachomýtnou skuteční odborníci nebo jen odborníci domnívající se, že je k tomu jejich funkce učinila dokonalými.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    23:29 28.01.2016

    Nesher: Asi vám chybí špetka politického důvtipu, který jsem sice naznačil, ale bylo to málo. Tady nejde o to, že by napadl jeden členský stát druhý. Ale EU se třeba začne rozpadat ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Asi vám chybí špetka politického důvtipu, který jsem sice naznačil, ale bylo to málo. Tady nejde o to, že by napadl jeden členský stát druhý. Ale EU se třeba začne rozpadat a budou snahy udržet ji za každou cenu. Nebo může dojít k násilně prosazované integraci. To už je vidět i dnes, kam jsou někteří politici schopni zajít. Poroste politické pnutí a to se pak mohou věci semlít velmi nečekaně. Dokonce je možné, že to neudrží pohromadě armády jednotlivých států (např. sever Itálie nebo Skotsko mohou mít odlišný názor než jejich centrální vlády). Mnoho válek vzplanulo aniž by to někdo několik málo dní předtím čekal.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    15:06 28.01.2016

    No vidíte, já mám zase strach z tradiční německé snahy nějak se o Střední Evropě domluvit s Ruskem aniž by se někdo ptal dotčených zemí co ony na to. Německo bylo, je a asi i bude ...Zobrazit celý příspěvek

    No vidíte, já mám zase strach z tradiční německé snahy nějak se o Střední Evropě domluvit s Ruskem aniž by se někdo ptal dotčených zemí co ony na to.
    Německo bylo, je a asi i bude pro Evropu příliš velké a silné, byť ne třeba vojensky, ale vždy má (pro velmoc pochopitelnou snahu) vnucovat své řešení všem ostatním, viz třeba německá reakce na migračním krizi, která ve mně vyvolává husí kůži. A to prosím pěkně nepatřím k fanouškům nahnědlých "vlastenců" z Úsvitu či od Konvičky. A ani si jako prezident Zeman nemyslím, že co muslim to terorista.
    Dokonce jsem přesvědčen, že drtivá většina těch lidí jsou vážně chudáci, kteří nevědí kudy kam a pomoci by se jim mělo. Nicméně pomoc může být různá a přestěhovat půlku Sýrie, Afghánistánu či Eritree do Evropy dle mého názoru není to nejlepší ze všech možných řešení. Ale to je off topic.
    Proto je pro nás jako pro zemi střední velikosti (na evropské poměry) tento možný vývoj vyvažovat či mu dokonce zabránit. A jiný způsob než udržet prostřednictvím NATO Američany v Evropě nevidím. A aby mě náhodou, že nejsem konzistentní s tím co jsem psal D.i.p., nemám strach z Německa jako vojenské mocnosti, ta je pasé. Strach mám z jejich politické a ekonomické moci, kterou může vyvážit jen politická a vojenská moc USA. Že to občas bude znamenat, že budeme muset zkousnout něco co se nám nebude líbit, je fakt. Ale jakákoli jiná pravděpodobná varianta by byla ještě horší.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:50 28.01.2016

    To je OK..myslím, že technicky si rozumíme. Akorát věřím tomu, že Izrael je schopný dodávat a to klidně i podpultově. Amíci mají hrozné dodací lhůty v míru, ve válce je to asi ...Zobrazit celý příspěvek

    To je OK..myslím, že technicky si rozumíme. Akorát věřím tomu, že Izrael je schopný dodávat a to klidně i podpultově. Amíci mají hrozné dodací lhůty v míru, ve válce je to asi nastaveno na kooperaci.

    Horší už je to politicky. Rozumím tomu, že smyslem NATO je "udržet Američany uvnitř (myšleno v Evropě), Rusy venku a Německo dole". Otázka je, jestli v tom vidím smysluplnou budoucnost. Je mi jasné, že změny v sobě nesou rizika a to může být nepříjemné. Já už ale víru ve vůdčí roli USA ztratil, takže se změn tolik neobávám. Spíš mám obavu z křečovitých snah udržet současnost...nechci začínat debatu, jenom prostě nevidím to transatlantské zbrojní partnerství nějak zásadně.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    12:23 28.01.2016

    D.i.p. To jako, že se Německo (tedy až si doplní v roce 2030 počet tanků na 300 a počet houfnic na 109) pustí do Francie či Polska? A to jako proč? Pokud se někdo, obzvlášť někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p.
    To jako, že se Německo (tedy až si doplní v roce 2030 počet tanků na 300 a počet houfnic na 109) pustí do Francie či Polska? A to jako proč?
    Pokud se někdo, obzvlášť někdo tak prolezlý pacifismem jako současná Evropa, rozhodne pro válku, tak k tomu musí mít nějaký důvod a očekávat nějaký prospěch.
    To tady v té Vaší úvaze jednoznačně chybí. Jaký by mělo Německo či Francie k zahájení války? Získat nemohou nic, ztratit hodně.
    Ale i kdyby, právě proto musíme dělat všechno možné, abychom udrželi funkční NATO, protože smyslem NATO je cituje "udržet Američany uvnitř (myšleno v Evropě), Rusy venku a Německo dole.

    Luky
    Možná jsem se špatně vyjádřil, Spyder určitě není špatný a pro nás zcela jistě vhodný. Já ho jen porovnával s NASAMS a Aster. Byť uznávám, že to není zcela fér, přeci jen Aster je systém jiné kategorie, ale NASAMS je stejná kategorie a "papírově" je výkonnější. Navíc v případě nějakého konfliktu spíše dostaneme rakety od USA (už vzhledem k jejich výrobním kapacitám) než od Izraele, který má kapacity menší a také by do toho mohly vstoupit politické vlivy. Nicméně tyto výhody zcela neguje cena, pokud jeden AMRAAM stojí cca 1,2 mil USD, tak nákup nijak závratného počtu 100 kusů, byl znamenal náklad cca 3 mld. Kč. Což je pro nás prostě příliš.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    22:35 27.01.2016

    Luky: Kombinace munice stejného typu od různých dodavatelů samozřejmě stojí za úvahu, otázkou je, jak je to finančně náročné.

    Luky: Kombinace munice stejného typu od různých dodavatelů samozřejmě stojí za úvahu, otázkou je, jak je to finančně náročné.

  • D.i.p
    22:28 27.01.2016

    Nesher: Primární hrozbou je EU samotná a armády členských států. Vidím tu jakousi paralelu americké občanské války. V tu ránu bude NATO tu - tam. U Ruska je potřeba být ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Primární hrozbou je EU samotná a armády členských států. Vidím tu jakousi paralelu americké občanské války. V tu ránu bude NATO tu - tam.
    U Ruska je potřeba být ostražití, ale dělá se z něho bubák, co má odvést pozornost.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:19 27.01.2016

    Co se vám nezdá na Spyderu dost dobré? Mě přijde, že má slušné parametry pro kratší dosahy a např. Aster 30 by skvěle doplňoval. Nakonec přeci jen ty prostředky s kratšími dosahy ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se vám nezdá na Spyderu dost dobré? Mě přijde, že má slušné parametry pro kratší dosahy a např. Aster 30 by skvěle doplňoval.
    Nakonec přeci jen ty prostředky s kratšími dosahy jsou asi nejdůležitější pro obranu pozemních sil....pár špičkových systémů fixovaných na ochranu důležitých objektů stejně silný protivník nakonec nejspíš udolá, kdežto v poli rozptýlené PL prostředky můžou zásadně snižovat účinnost nepřátelských CAS.

    A hlavně Python5 by byl špička i pro Gripen a Derby by zase mohl skvěle doplnit předražené Amraamy...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:52 27.01.2016

    Nesher, víceméně souhlasím. Naneštěstí mě napadá ještě jedna situace, při níž by přišly k řeči zmiňované hi-tech hračky – válka mezi členy NATO v Evropě :-( Dnes to možná zní ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher, víceméně souhlasím. Naneštěstí mě napadá ještě jedna situace, při níž by přišly k řeči zmiňované hi-tech hračky – válka mezi členy NATO v Evropě :-( Dnes to možná zní nereálně, ale když se člověk zamyslí nad tím, co se na Starém kontinentě poslední dobou děje, už to tak neskutečná představa není :-(Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    21:45 27.01.2016

    Crusader Budete se asi divit, ale věřím. Hlavně proto, že zahraničnímu kapitálu patří nemalá část české ekonomiky, tedy mají pořádnou motivaci bránit své investice. Ale hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader
    Budete se asi divit, ale věřím. Hlavně proto, že zahraničnímu kapitálu patří nemalá část české ekonomiky, tedy mají pořádnou motivaci bránit své investice. Ale hlavně proto, že nám nějaké napadení nehrozí. Ostatně AČR je budovàna primárně nikoliv pro obranu naší hranice (to už by bylo pozdě), ale pro obranu východní hranice NATO a EU. Protože pokud by mělo dojít na klasickou válku, je možný nepřítel jenom jeden, Rusko. Např. pokud by se někdy v budoucnu ruský režim rozhodl odvést pozornost od vnitřních problémů založením Lidové republiky Estonsko. Jiné využití pro sofistikované zbraňové systémy jako jsou v tomto článků zmiňované PLŘS není, na potlačování islamistických bojůvek někde v Sýrii či Iráku ( což je další možný důvod k nasazení armády) potřebujeme spíš trochu jiné věci.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    19:31 27.01.2016

    Nesher V roce 1938 si naše vláda taky myslela, že má spojence. Nakonec to dopadlo tak, že naši spojenci byli schopní označit Republiku Československou za agresora (protože by ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher
    V roce 1938 si naše vláda taky myslela, že má spojence. Nakonec to dopadlo tak, že naši spojenci byli schopní označit Republiku Československou za agresora (protože by rozpoutala válku) pokud by nepřijala Mnichovský diktát.
    Opravdu věříte tomu, že západní státy by šly do války kvůli nějakým státům z východu (Česko, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Pobaltí, Rumunsko, Bulharsko)?
    Je to vidět už teď při úvahách o zmenšení Shengenu v souvislosti s uprchlíky.
    Podle mě je úplně jedno, od koho budeme brát zbraně (ze západu, z Izraele, z Ruska, z Číny), jen ať jich máme co nejvíc a k nim dostatek munice.
    Pokud budeme ve válečném stavu, stejně nám nikdo nic nedodá, ani naši spojenci protože prioritu budou mít jejich vlastní ozbrojené síly.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    10:17 27.01.2016

    D.i.p. A kde zpochybňuji nákupy z Izraele? Pokud si tu diskusi přečtete celou, tak uvidíte, že naopak podporuji nákup systému Spyder, a to přesto že to rozhodně není žádný ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p.
    A kde zpochybňuji nákupy z Izraele? Pokud si tu diskusi přečtete celou, tak uvidíte, že naopak podporuji nákup systému Spyder, a to přesto že to rozhodně není žádný zázrak.
    Na lepší systémy (Aster nebo NASAMS) prostě mít nebudeme.
    A nakupovat zbraně od potencionálních nepřátel je prostě hloupost.
    K těm Britům, oni hájí své zájmy což mi přijde logické. Že se nám to občas nemusí líbit je fakt, ale pořád je lepší mít takové spojence než žádné, případně ty z východu.
    A stejně tak si stále myslím, že v tom byla i obava před tím, že Irák okamžitě předá ten systém do Íránu.Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    10:08 27.01.2016

    Já už si taky nějakou dobou začínám pohrávat s myšlenkou, že pro „nezávislost“ státu by se vojenská technika měla odebírat, tam, kde je to žádoucí. Samozřejmě, jen v tom případě, ...Zobrazit celý příspěvek

    Já už si taky nějakou dobou začínám pohrávat s myšlenkou, že pro „nezávislost“ státu by se vojenská technika měla odebírat, tam, kde je to žádoucí. Samozřejmě, jen v tom případě, že by byla za stejných, nebo lepších podmínek (parametry, cena atd.).
    V minulosti např. Dánsko, Belgie, NL dalo přednost F-16 před Mirage, Norové F-16 před Vigenem a Finové F-18 před Gripenem. Jen ti echtovní Rakušáci si pořídili Thyphony :-D. Ale tohle bylo myšleno jen velmi zjednodušeně, v reálu do toho vstupovalo podstatně víc podmínek. Anebo by nám Frantíci nabídli nějakou supr cenu za ten Mnichov a rozšíření trhů na východ J.
    PS: Jinak největší vtip minulého týdne: Cameron: VB se obává zneužití L-159 Islámským státe :-D.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    21:49 26.01.2016

    Nescher: Nakupovat z Číny nebo Ruska je hloupost. S Izraelem ale máme nadstandardní vztahy. Co se týká těch L-159, tak je to vyloženě sviňárna a míchat do toho podmínky jejich ...Zobrazit celý příspěvek

    Nescher: Nakupovat z Číny nebo Ruska je hloupost. S Izraelem ale máme nadstandardní vztahy.

    Co se týká těch L-159, tak je to vyloženě sviňárna a míchat do toho podmínky jejich členství v EU je vrcholem drzosti. Evidentně Britům nepůjde o globální reformu (ta by byla těžko prosaditelná), ale o to, aby se vyvázali z některých nevýhodných podmínek, sociálně-inženýrských "projektů" a získali další výjimky.
    Sobotka měl Cameronovi ještě před vchodem položit otázku, co z toho budeme mít, když o tom začneme jen přemýšlet.

    Samozřejmě pokud by šlo o strukturální reformy celé EU, tak by se do toho ČR měla s VB zapojit a pokud možno začlenit své zájmy a podmínky. Ale pochybuji, že by vlezdobruselka Sobotka měl vůbec o něco takového zájem. Pokud by se mu o tom náhodou jen jednu jedinou noc zdálo, tak by to vypustil z hlavy po prvním telefonátu z Berlína.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    21:22 26.01.2016

    O tom dost pochybuji. Nicméně Rusové z toho stále vycházejí o řád hůř.

    O tom dost pochybuji. Nicméně Rusové z toho stále vycházejí o řád hůř.

  • flanker.jirka
    21:19 26.01.2016

    Nesher: je to riziko, na druhou stranu se zkuste podívat na to jak sami rusové dopadli proti systémům Buk nad Gruzii a na to že se ani nepokoušeli použít letadla nad ukrajinou, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: je to riziko, na druhou stranu se zkuste podívat na to jak sami rusové dopadli proti systémům Buk nad Gruzii a na to že se ani nepokoušeli použít letadla nad ukrajinou, která má i S 300.
    Naší "spojenci" nám kamarádský pomáhají i při exportu ostatních zbrani, zejména v případech kdy přes jejich území chceme techniku dopravit k moři. Nejen britové se chovají jako nekřesťanští obchodnici. Jejich RWR na Alce není žádná výhra, navíc jej jisté nepředáme s databázi plnou cílů.
    Možná mají v záloze nabídku letadel Hawk pro Irák :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4