Střelba do prasat – ideální výcvik pro bojové mediky?

Armáda prase
Foto: Cvičení na živých prasatech se odehrávalo v dánském

Člověk i prase domácí májí velmi podobné tkáně i celkovou anatomii těla. Této podobnosti využívají k výcviku armády po celém světě. Britská armáda však zašla ve využívání těchto tvorů o něco dále. V rámci simulace reálného zranění střílí do prasat a následně dává zraněné živočichy k "záchraně" bojovým medikům. Ač podobný výcvik může zachránit mnoho lidských životů, zveřejnění této praxe vyvolalo v Británii mezi ochránci zvířat zděšení.

Postřelená prasata zachraňují lidské životy

Klare Kenett, mluvčí Královské společnosti pro prevenci krutosti na zvířatech, řekla, že cvičení, která se konají dvakrát ročně v Dánsku, jsou "odporné a šokující". "Prasata jsou inteligentní zvířata, a většina lidí je zděšena zejména proto, že jsou jiné alternativy výcviku, které nezahrnují poškozování zvířat," dodává Klare Kenett.

Britské noviny Metro přinesly dokonce informaci, že na prasatech se měli v Dánsku trénovat i britští armádní odstřelovači. Ti měli přesně mířenou střelbou postřelit až 18 prasat. Poté na nich měli pracovat britští bojoví medici a udržovat je dvě hodiny na živu. Až poté měly být prasata utraceny.

Tyto informace však britské Ministerstvo obrany odmítá. Mluvčí ministerstva zdůraznil, že prasatům je napřed podáno silné anestetikum. Poté je střelbou z blízka účelově zasažen jeden ze životně důležitých orgánů nebo ostatní měkká tkáň. Po nezbytné době nutné k výcviku určitého zákroku je pak prase "humánně" usmrceno.

Video: V zemích, kde není střelba do zvířat povolena, se střelná zranění simulují chirurgicky. Na tomto americkém instruktážním videu vojáci ukazují na koze jak simulovat střelné zranění / YouTube

"Toto školení poskytuje neocenitelné zkušenosti a vystavuje naše záchranné týmy specifickým situacím, kdy musí čelit zraněním způsobené moderním vojenským konfliktem," uvádí mluvčí britského Ministerstva obrany. "Školení pomáhá zachraňovat životy a účasti na dánském cvičení jsme minimalizovali potřebné množství zvířat," dodal.

Podobné kurzy se v Británii prováděly až do roku 1998, kdy došlo k jejich zákazu. Avšak konflikty v Iráku a Afghánistánu ukázaly, že neexistuje efektivnější varianta výcviku. Britská vláda sice nepovolila podobný výcvik uspořádat ve Velké Británií, ale dovolila svým vojákům cvičit se na postřelených prasatech v zahraničí. Střelba do zvířat pro účely armádního výcviku je na území Velké Británie dosud zakázaná.

Pokusná prasata v Armádě České republiky

Není tajemstvím, že výcvik na prasatech provádí i vojáci AČR. Na rozdíl od Britů se však do prasat u nás nestřílí, ale po uspání se na nich provádějí chirurgické „operace“. Prase se pak bezprostředně poté utratí.

 

V této věci se nám podařilo získat vyjádření plk. Prof. MUDr. Romana Chlíbka Ph.D. z Velitelství fakulty zdravotnictví Univerzity Obrany v Hradci Králové. Praxe podle něj u nás není rozhodně tak divoká, jako například ve zmiňovaném Dánsku.

armáda koza

Foto: Jako pokusné zvířata se používají i kozy. V tomto případě byla simulována amputace končetiny za použití turniketu pro zastavení krvácení / features.peta2.com

I u nás se na prasatech cvičí bojoví medici. Cvičí se například vyjmutí žlučníku nebo amputace končetiny. Pan Chlíbka zdůrazňuje, že před celou akci je zvíře uvedeno do hluboké narkózy, takže vše je pro něj bezbolestné. Po operaci se navíc prase neprobouzí, ale po aplikaci vysoké dávky medikamentů je utraceno.

Je tedy vyloučeno jak to, že by zvíře trpělo během cvičného zákroku, tak aby trpělo po něm,“ dodává k problematice pan Chlíbek. Britsko-dánská praxe střílení do zvířat u nás neexistuje a podle pana Chlíbka je navíc v našich podmínkách „nemyslitelná“.

Jako perličku na závěr můžeme uvést, že před mnoha lety u nás chtěli tento způsob výcviku (střelbu do živých zvířat) provádět američtí vojáci z německých základen. Američtí vojáci chtěli postřelovat prasata a kozy, nechat je trápit a pak na nich provádět další úkony. A to bez umrtvení, bez narkózy.

Video: Všechny pokusy na zvířatech mají jediný cíl, zachránit lidský život / YouTube

Nebyla za tím samozřejmě bezúčelná radost z utrpení, ale záměr navodit pro bojové mediky, co nejreálněji „bojový stres“ způsobený utrpením zvířat. Trpící, vystresované a zmítající zvíře jednoduše mnohem reálněji simuluje postřeleného vojáka.

Američtí vojáci chtěli tento výcvik provádět nás, protože Německo jim podobné výcvikové metody zakázalo. Podle pana Chlíbka u nás však Američtí vojáci nepochodili, neboť to je nejen v rozporu se zásadami a zvyky naši Armády, ale patrně i v rozporu s českou legislativou.

Úvaha profesionála…

Než začneme soudit tuto výcvikovou metodu, zkusme se zamyslet, v jakém světě vlastně žijeme a co se děje kolem nás. Každý byl skoro jistě v McDonaldu, cheesburger je opravdu pochoutka.  A byl někdo z Vás na jatkách? Viděl někdo, jak se zabíjí kráva ranou do hlavy, podřízne a nechá vykrvácet? Po stovkách? A co laboratorní testy na zvířatech při vývoji voňavek a mastiček pro naše drahé polovičky?

Vybíjení velryb, lachtanů, slonů a mnoha jiných ohrožených zvířat čistě jen pro obchod s potěšením bohatých. To nám už nevadí? Nebo budeme dělat, že to nevidíme? Ano, taková je prostě západní kultura a takový je náš svět.

Svět, ve kterém žijeme, není dokonalý, to určitě ne. Ale líbí se nám v něm, to si asi přizná každý. Takže proč kritizovat vojáky, díky jejichž boji můžeme žít v relativním klidu?! Vojáky, kteří nasazují životy a umírají při obraně našeho způsobu života?! Pokud jim tato příprava pomůže v zachraňování kolegů a ušetření jejich životů, tak má rozhodně smysl!

Ještě jedna věc. Není to tak, že by banda vojáků běhala po poli a střílela do pobíhajících prasat. Věřte, že to probíhá úplně jinak. Zúčastnil jsem se podobného výcviku, a je to diametrálně odlišné od jakékoliv teorie nebo umělých pomůcek. Naučíte se to. A až pak uvidíte kamaráda, kterému proudem stříká krev z utržené nohy, dost pravděpodobně se zachováte tak jak máte.

 Nezpanikaříte a zkusíte mu zachránit život. Nestojí život jednoho vojáka za život jednoho prasete, které by možná stejně skončilo v tolik oblíbeném hamburgeru? Možná existují lepší výcvikové metody. Já je neznám. Vlastně ano. Využít k výcviku mediků živé lidi. Ale to už v jedné temné éře lidstva bylo. V éře, ke které se snad nikdo z nás vracet nechce.    

mart

 

 

Zdroj: SpaceWar , Univerzita Obrany , Metro

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Válka v Iráku způsobila revoluci ve válečné medicíně

Jako každý válečný konflikt i ten v Iráku přinesl velký pokrok ve válečné medicíně. Irácká válka ...

Letecká medicína pomáhá zachraňovat životy nejen na bojišti

Byla to běžná patrola. Čtveřice Humvee nedaleko afghánského města Lógar přibrzdila, aby se vyhnula ...

Medicína Extrémních Prostředí - HORKO

Psal se rok 1956. Několik egyptských jednotek drželo dva hřebeny Sinajského pohoří východně od Abu ...

Zdravotnické vybavení jednotlivce

Nic nepopohání vývoj zdravotnických výrobků dopředu tak, jako právě válka. Dochází zde totiž ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Janny
    06:49 28.02.2013

    Nezareagovat na tento článek bych si asi vyčítal, ale jelikož se to týká i naší armády spustím svůj vodopád.
    V úvodu článek začíná jako kdyby autor byl členem PETA
    Všechny jejich články typu zvířata vs. Armáda (kojící samice)
    Citace článku členka britské PETA
    V podstatě nic nového, každý rok se s těmito články potýkají armády světa pomalu rok za rokem ztrácí větší území. Doufám jen že tento článek Dánové ustojí.
    V celém článku tak nějak zaniklo vyjádření Britské strany. Celkově bitva o to ve, které evropské zemi cvičit Life Tissue dostává nafrak. A ti přidaní odstřelovači je opravdu úsměvné nicméně pro nevojáky nemyslitelné co se to vlastně v té či oné armádě děje.
    To co se cvičilo v Dánsku byl Life Tissue Treaning , který byl jen pro Brity nebo pro členy nato jelikož tyto kurzy bývají omezený co do počtu tak zřejmě jen Britové.
    Co je ale důležité zmínit že tento výcvik má daleko přísnější pravidla ve kterých se dbá aby nedocházelo ZBYTEČNÉMU trápení nebo chcete-li utrpení. Střelná poranění jsou simulována protože procedury jsou stanovené a střelbou by se nic nezískalo. Zvířata jsou po celou dobu v celkové anestezii a ta je udržována až do konce procedur jež jsou přesně stanoveny protokoly. Po té je zvíře humánně usmrceno. V podstatě jsou tato pravidla přísnější na dodržování než zmiňuje pan plukovník o našich.

    Jako perličku pro pana plukovníka ted naší armádu stojí víc peněz posílání vojáků k výcviku do zahraničí než mohl náš stát získat. Tento výcvik nese velkou zodpovědnost a je jen málo vyšších důstojníků na světe kteří dokáží tyto tlaky ustát. A s výrokem bez narkózy atd. Si zřejmě nevidí do pusy nebo jeho stanag není na odpovídající úrovni. Protože to je v rozporu s US zákony provádět to co popisoval pan plk, že u nás chtěli dělat. Za to by je doma v USA potrestali.

    Tento typ tréninku je nenahraditelný a žádný přístroj vám ho nenahradí. Ti co takovým kurzem projdou jsou schopni opravdu v bojových podmínkách zachraňovat životy a nejen v těch. V naší současné armádě není moc licenčních zdravotníků, kteří by se účastnili přímo operací většina tíhy je na našich novodobých CLS tedy kluků bez zdravotní licence ti se pohybují v bojových podmínkách a právě tento typ výcviku je to co je během krátkého cvičení posune dál než se nachází zdravotník s licencí.
    Nikdo by si nepřál, aby na jeho mamince nebo ženě dělal pro vaší rodinu životně důležitý zákrok doktor či medik, který to do té doby dělal jen na plastovém modelu. Každý si přeje zkušeného doktora či medika, ale i ti zkušení musí někde začínat. Tak co si vyberete trénink na lidech či zvířatech. V současné době vítězí na lidech Ale o tom se přeci nemluví nazveme to lékařský zákrok, který nakonec dopadl dobře(protože je po ruce vždy zkušený).

  • Ultramarinus
    11:23 27.11.2012

    Jakýkoliv masný produkt byl předtím (alespoň zčásti) masem žijícího tvora. Stravovací úchylky (ať už čisté masožroutství, nebo různé stupně vegetariáno/veganství) jsou statisticky nevýznamné a i kdyby VŠICHNI na světě žvejkali jenom slámu, zvířata by byla dál stejně zabíjena, ač by se to dělo v laboratořích. Zvířata používaná na maso jsou z hlediska "ochrany životního prostředí" na tom nejlépe, protože pro ně (narozdíl od vymírajících druhů) JE hospodářské využití a tím pádem je jejich chovatelé krmí, chrání a pomáhají jim se rozmnožovat.

    Pokud to dělají jak říkají (anestetikum, zranění, cvičení, utracení), je to sice nepříjemné ale NEZBYTNÉ. Vojenští medici prostě MUSÍ umět reagovat a léčit v situacích, kdy jsou LIDÉ po kouscích rozstřílení okolo. A ne vždy jenom vojáci - váleční medici často zachraňují i místní civilní obyvatelstvo.

  • petulkabob
    18:49 25.11.2012

    S tim pochutnavanim si na steaku ci hamburgeru mluvte za sebe a nevnucujte to ostatnim. Jsou lide, kteri se takovym pokrmum cilene a dobrovolen vyhybaji, prave kvuli utrpeni a zabijeni zvirat.

  • mart
    12:59 25.11.2012

    S tím bych tak úplně nesouhlasil. Jak jsem zmínil, podobného výcviku jsem se zúčastnil. Pokud si matně vzpomínám, jeden voják to vzdal hned, a jeden omdlel v průběhu výcviku. Stříkající krev a tkáně jsou opravdu skutečné, nemusí u toho nikdo křičet. A co je asi nejdůležitější. Je tam ten typický zápach krve a vnitřností. To se nahradit nedá.
    Samozřejmě se provádí i výcvik na figurantech. Jsou dokonale namaskovaní, křičí, hýbou se a vypadá to velmi realisticky (Dokonce se používají figuranti bez noh a rukou pro maximální realitu). Pokud ale srovnám tyto dvě metody, u živého prasete jsem byl víc nervoznější.
    Obě dvě metody mají něco do sebe, svoje výhody a nevýhody. A o to přece jde. Využít co nejvíc možností k výcviku k tomu hlavnímu. Aby až na to přijde, tak aby medik mohl zachránit lidský život. A nemusí to být jen život jeho spolubojovníka.

  • Muž, který zírá na kozy.
    12:23 25.11.2012

    Stálo by za úvahu, jak moc vlastně tento nácvik připraví vojáky na skutečné zranění jejich spolubojovníků. Utlumené zvíře totiž nekřičí bolestí, neškube sebou a voják k němu nemá citový vztah, jako ke kolegům. Takže ve výsledku zbývá jen, že si cvičený voják sáhne na živou tkáň, s opravdovým krvácením, ale v podvědomí stejně ví, že o nic nejde.
    Proto se také cvičení ohledně katastrof a hromadných neštěstí nacvičují s figuranty, kteří naříkají a různě se snaží komunikovat, protože právě element lidského jednání a soucítění je nejvíce stresujícím faktorem pro záchranáře, ne samotný úkon.
    Takže nic nezaručuje, že voják jakkoliv vycvičený úkony na zvířeti, stejně nezpanikaří, při zranění svého spolubojovníka.

  • mart
    00:28 25.11.2012

    Jirka:
    Upřímně, bylo to první co mi Google... ;-) Ostatní komentář zůstává.
    Pojďme ale zpět k tématu.

  • Jirka
    23:54 24.11.2012

    Marty, si děláte srandu, že berete ta bernou minci takový web :-D mají tam dost tendenční a hlavně mylné informace, dokonce i technické věci buď mají úmyslně a nebo jen mylně uvedené (nejspíš u toho pojídali veselé koláčky) Ale to by bylo na delší výčet a to tu rozebírat nehodlám. Zkrátka snaha je o to co nejméně stresovat zvířata před porážkou, protože to do značné míry zhoršuje kvalitu masa - nedojde, svaly si zadrží krev uvnitř do takové míry, že by se maso stalo nepoživatelným.

  • Nicolaj
    20:01 24.11.2012

    Když se jim to tak nelíbí, ať jednoduše přídou s něčím, co to dokáže nahradit ....

  • mart
    18:29 24.11.2012

    to Jirka:
    Vážně? http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2004010004
    Věřím, že realita je ještě horší. Nebuďme prosím naivní, jde o peníze, ne o zvířata.


    Omlouvám se za trochu offtopic.

  • Jan Grohmann
    18:05 24.11.2012

    Ještě si dovolím připojit jedno drastické video z Afghánistánu. Bojový medik tam ošetřuje zraněného afghánského vojáka. Na tohle Vás umělý lidský model nepřipraví…

    UPOZORŇUJI, ŽE SE JEDNÁ O VELMI DRASTICKÉ VIDEO. NEMĚLI BY SE NA TO DÍVAL LIDÉ, MLADŠÍ 18 LET. https://www.youtube.com/watch?v=GlN1qDoTAp4

  • Márty
    17:57 24.11.2012

    Mirka Pašková : velmi dobře napsáno ..
    Za CLSáky děkuji..

  • Petr Nes.
    17:39 24.11.2012

    Pro pana Jirku, pomůcky se hojně využívají, např. umělá ruka na zajištění žilního vstupu pro studenty medicíny teprve potom je "pustí" na pacienty. Pražská záchranná služba má perfektní model člověk který je vám schopen nasimulovat hodně věcí, je perfektní pro sehrání týmu (je schopna i sledovat čas aplikace léčiv s vyhodnocením užitku). Ale ani to Vám nenahradí realitu. Jinak podotýkám, jak jsem psal níže jsem pro hummání postup, pokud je to možno zvíře již usmrceno nebo v celkové anestezii ( neví o ničem ), jsem taky proti zbytečnému trápení zvířat, psal jsem to :-) .
    A jak to na jatkách probíhá nyní ? už nejsou ustájení po 10 - 100 ks najednou v jedné velké ohradě, úzkou ulicí hnání do prostoru kde jsou omráčení elektrickým proudem a potom usmrcení vykrvením. Jak se toto změnilo? Vím že v 90 letech probíhal pokus uspat je plynem, potom provést vykrvení, fungovalo to na bázi výtahu "páter noster", zvířata byla ještě ve větším stresu.
    Navíc na jatkách aby zvíře mohlo býti vykrveno musí být pouze omráčeno, nesmí být usmrceno, z důvodů bytí srdce a lepšího vykrvení, zvíře je vlastně usmrceno ztrátou krve. Proti tomu dát ho do úplné anestezie, vyzkoušet na něm např. tepenné krvácení, průstřel apod... , následně ho usmrtit podáním další velké dávky. Mám dojem že měl-li by čuník na výběr mezi smrtí volí tohle proti jatkám.

  • Jirka
    17:06 24.11.2012

    Výcvik to bude jistě hodně efektivní, což nás neomlouvá k tomu, aby docházelo k drastickému zacházení se zvířaty, jsme-li opravdu inteligentní tvorové tak se jistě najde cesta k tomu jak vytvořit reálnější simulační pomůcky (například v podobě pahýlu končetiny se stříkající tekutinou). Jen ze zvědavosti jsem koukal na to kolik dnes takové slušně narostlé prasátko přijde, podle váhy je to v rozmezí 4000 - 6000 Kč. Mít pak opakovaně použitelnou pomůcku nejen pro mediky, ale i pro ostatní vojáky klidně za 150 000 kus by se vyplatilo.

    Pana profesionála bych zde rád ujistil o tom, že na jatkách opravdu vše probíhá tak, aby k utrpění bolesti zvířat nedocházelo, všechny druhy zvířat jsou dnes poráženy takovým způsobem kterému předchází jejich rychlé omráčení k zamezení bolesti.

  • Petr Nes.
    12:58 24.11.2012

    V reakci na článek a diskuzi mi to nedá a budu reagovat. Během studování školy jsme byl několikrát přítomen na jatkách a viděl jsem jak jsou zvířata usmrcována. Zvířata jsou ve stresu, protože krev a smrt cítí všude, jejich přirozený instikt je na to upozorňuje. Zase i tam pokud pomine jejich stres dochází k jejich "hummánímu" usmrcení (prasata elektrický šok - omráčení, potom vykrvení, u skotu rána do hlavy - omráčení, vykrvení). Někomu se to může zdát drastické, ale lepší řešení se ještě nenašlo (pokud tedy nevezmeme v úvahu nejíst maso)
    V AČR, při výcviku zdravotníků a mediků, dochází k pokusu na prasatech, která byla již před tím usmrcena, nebo jsou v celkové anestezii. Kdy je navozena co nejvíce co nejreálnější situace. Netvrdím, že tímto ty zvířata netrpí, ale pořád jsou v menším stresu než na jatkách. Studentům to pomůže, naučí se lépe aplikovat pomůcky, a zároveň jsou si vědomi i časové tísně.
    Ale nesouhlasím stím, že by měla zvířata zbytečně trpět, poranit je a potom je udržovat při životě, s tímto nesouhlasím.
    Jak již bylo zmíněno testování na lidech zde již bylo zmíněno, všichni toto společně odsuzujeme. Zase na druhou stranu byly zjištěny informace které poskytly lékařské vědě se posunout dále a čerpá se z nich do teď.
    Připomenu zde i některá náboženství která zásadně zvířata usmrcují podřezáním krku, pro lepší vykrvení. Toto dělají i svým nepřátelům a přesto jsou tito lidé obhajování, že je to jejich kultůra. Vojáci kteří se učí, býti lepšími ve svém oboru a používají k tomu i zraňování zvířat jsou odsuzováni.
    Ideální varianta pro všechny - zastavte všechny války, nebudou zapotřebí vojáci ani jejich způsob výcviku . Do té doby, než se toto stane, musí se vojáci co nejlépe připravit na své povolání, v případě mediků jak co nejefektivněji zachránit lidský život. To je totiž to oč tu běží.

  • Muž, který zírá na kozy.
    12:55 24.11.2012

    Mart: Proč máte z vaší úvahy pocit, že vybíjení zvířat pro peníze nám nevadí? Celá vaše obhajoba je totiž postavena na domněnce. že když se dějí mnohem horší věci, je vlastně střelba do prasat polehčující okolností. Opakuji, že tato činnost se dá pochopit, ale ne tak patetickou argumentací, jak tím chráníte náš způsob života.

  • Jan Grohmann
    11:46 24.11.2012

    K tématu, jak správně napsal mart, pomletou krvavý steak si rádi dáme, ale kdybychom viděli, jak se naše oblíbená pochoutka vyrábí, byla by většina z nás zděšena. Měl jsem tu čest se několikrát zúčastnit pravé české zabíjačky. Ječící a vystresované prase, které vědělo, že se blíží konec. Nikdo se nad tím ale nepozastavoval.
    Bohužel většina lidí zná válku ze CNN, kde vidí jen líbivé, čisté černobílé nebo nazelenalé obrázky ze zásahů přesných zbraní. No, válka tak nevypadá…
    Ty zvířata nejsou zabita pro legraci nebo z nějakého potěšení, třeba na rozdíl od „lovců“ nebo našich myslivců. Vše má svůj účel a směřuje to k nejvyššímu a nejdůležitějšímu cíli, zachránit lidský život.

  • Mirka Pašková
    01:22 24.11.2012

    Jinak ještě dodatek k mému předchozímu příspěvku:
    Jednak se omlouvám za překlepy. Především ale tu zazněla přirovnání k jatkám za účelem získání masa jako potraviny, též k mysliveckým honům. Nepochybuji, že u nich zvířata trpí. A zejména v druhém případě, jakkoli také slouží k obstarání potravy, tak též slouží pro jistý druh zábavy, a než myslivci ke zvířeti dojdou (pokud třeba neuteče) a dorazí jej, není tam oproti praktikám mnoha zahraničních armád moc velký rozdíl. Ale o to tu nejde, to bychom se z takových debat "zbláznili", zde jsme na portálu o vojenské tematice, čili platí, že obejdou-li se bez zbytečných krutostí naši vojenští medici, mohli by se bez nich obejít jiní.

  • Mirka Pašková
    01:06 24.11.2012

    Ráda bych trochu upřesnila, co se autorovi do článku už nevešlo a týká se AČR:

    Tak jako všude ve světě i u nás se při výuce mediků pracuje se zvířaty.

    Jedná se nejen o myši, ale někdy i o velká laboratorní zvířata, což bývají nejčastěji prasata pro jejich podobnost s lidskými tkáněmi a anatomií.

    Tato zvířata jsou chována v takzvaném viváriu a dohlížejí na ně veterináři a akreditovaní asistenti.

    Pokud je na zvířeti prováděn pokus nebo cvičná operace, je o zacházení se zvířetem zpracován protokol.

    Protokol schvaluje a na zacházení se zvířetem dohlíží k tomu ustanovená komise.

    Mezi cvičnými operacemi mediků lze uvést například vyjmutí žlučníku či amputaci končetiny.

    Mezi pokusnými operacemi (ty provádějí spíše civilní lékaři) lze uvést například testování nových kyčelních náhrad.

    Použití zvířete pro tyto účely je pro zvíře zcela bezbolestné. Před započetím výkonu je uvedeno do narkózy.

    Oproti lidskému pacientovi se zvíře po operaci již neprobouzí, naopak dostane zvýšenou dávku anestetik, čímž je utraceno.

    To, o čem primárně informuje článek - postřelování prasat britskými vojáky - je u nás vyloučeno.

    Takto to funguje v AČR. Jinak o tom, jak to funguje o přípravy civilních lékařů v ČR, se zmínil v aktuálním vydání časopisu Týden náš přední kardiolog a "transplantér" z IKEM profesor Pirk.

    dotaz: Už jste někdy operoval zvíře?

    odpověď: "Ale jistě. Svoji kandidaturu jsem postavil na experimentech. Odoperoval jsem asi šedesát psů, prováděl jsem na nich pokusy s cévními náhradami. Psi museli přežít a pak ještě dlouho žít, abychom věděli, co to s nimi dělá. Operoval jsem ovce, krávy, králíky, pracovali jsme na opicích, na prasatech... Experimentální práce na zvířatech je důležitá pro pokrok medicíny, bez toho to nejde."

    dotaz: Myslela jsem, že takové pokusy už se nedělají.

    odpověď: "Na velkých zvířatech už většinou ne. Mladí doktoři operují myši a krysy, je to možné také díky tomu, že mají dobré vybavení, kvalitní mikroskopy. Ale ve výcvikovém středisku pro implantace umělých srdcích učíme stále na prasatech. Jsou dost velká na to, aby se ta technika mohla provádět, jsou cenově dostupná a je jich dost. Ale postupujeme podle etického kodexu, se zvířetem zacházíme důstojně. Řekněme - lidsky."

    Myslím, že to mluví za vše. Profesor Pirk jako druhý na světe voperoval člověku místo srdce umělé pumpy (jistě jste o tom hasiči četli) a ten člověk žil asi 200 dní než zemřel na komplikaci, která ale s těmi pumpami neměli nic společného. Před prof. Pirkem to zkusili ve světě jedninkrát v Houstonu, tam jim ale pacient do týdne zemřel. U nás možná nechybělo mnoho, aby pacient přežil a dočkala se transplantace živého srdce. A tomuto neuvěřitelnému úspěchu padla za oběť nějaká zvířata, avšak bez utrpení.

    Obecně vzato - když budete potřebovat operaci a přijde k ní mladý lékař (jakkoli pod dohledem zkušeného), tak jistě nechcete spoléhat, že dosud řezal jen do mrtvé tkáně bez prokrvení na pitevně. Nebo by se vám nelíbilo, kdyby vám dali kloubní náhradu, která nikdy v nebyla testování v kontaktu s živou tkání.

    A oni, světě div se, ani vojáci nemohou mít dobrý pocit, když jim střela roztrhne tepnu a hemostatikum jim do rány bude cpát někdo, kdo to nanejvýše cpal do cvičně do vydlabaného melounu.

    Na druhé straně - naši vojenští lékaři, zdravotníci i combat lifesaveři - jsou bezesporu (výsledky to dokládají) připraveni velmi dobře poskytovat pomoc i bez toho, aby si zkoušeli postupy na zvířatech při vědomí. Argument Britů, popř. i Američanů, že postřelovaná prasata dostala dávku anestetik neuznávám. Řada operací nebo i porodů se dnes odehrává s umrtvením, tržné rány vám v nemocnici šijí s lokálním umrtvení, ale pořád vám to myslí. Jste stresovaní z toho, co se děje. A zvířata sice tedy necítí (mco tomu nevěřím) při podobných akcích možná bolest, ale jsou stresovaná. U obratlovců toto musíme respektovat, to prostě není totéž, jako přišlápnout mravence. Psychické týrání je také týrání.

    Proto jsem velice ráda, že v naší zemi jsou podobné praktiky nelegální. A líbí se mi, že při všem nadbíhání spojencům kdysi Fakulta vojenského zdravotnictví řekla rezolutní ne Američanům, kteří to u nás chtěli zkoušet. Buď ať se obejdou bez toho, protože to lze bez zásadního zhoršení kvality výcviku bojových mediků, nebo ať si to provádějí u sebe a postaví zodpovídají se svým občanům.

  • palo
    23:03 23.11.2012

    silnejsi vyhra. keby boli silnejsie prasata, strielali by oni do ludi. svet nieje fer. co mi vnukava otazku.. preco sa vlastne nestrielaju civilisti z nepriatelskej strany? nebol by z toho ziadny uzitok? z pohladu vnimania utrpenia nieje medzi prasatom a clovekom nieje asi velky rozdiel

  • prometheus.x
    22:23 23.11.2012

    kdyz totak vidim tak si rikam ze v podstate ad to delaji i tou mene humalni cestou jsou to prasata stejne jen ucelove chovana na maso tady jde o lidske zivoty v britanii se nad tim pozastavujou kuli par kusum ale ad si uvedomi ze ten asporin kterej si rano daji na tu kocovinu po teplem pivu taky napred probehl testovanim na mysich kralicich prasatech a pak az na lidech, a to jde o leky prakticky o vsechny jelikoz jinak se zabranit nezadoucim ucinkum na lidech zabranit neda, chteji mit lepsi zdravotnictvi a kdy se zdrovotnictvi posune nejvice do predu pri valce jelikoz lekari v bojovich podminkach musi delat co umi a co neumi vymyslet a zrealizovat pak az se to dostane do civilu, a uprime ruku na srdce ja nechci valku takze radsi ad strileji prasata, stejne by to udelali na jatkach a nebo myslivci na honibne

  • ADM
    20:55 23.11.2012

    Nikdo tu Západ a tyto praktiky neobhajuje, po přečtení článku mám neutrální pocit. Článek je informační a stím, že je zde názor odborníka. Samozřejmě nesouhlasím s takovým zacházením ale je velice nutné si uvědomit, že všechno zlé je k něčemu dobré a pokud by byla lepší a morálnější možnost, tak by se používala, takže tyto metody respektuji, protože jak bylo psáno, tak narozdíl od hamburgeru, tohle nečí žívot, a ne jenom vojáka, zachrání...

  • mart
    19:21 23.11.2012

    Bylo jasné, že tento "kontroverzní" článek vzbudí rozporuplné reakce. Proto, když jsem byl požádán o komentář, napsal jsem raději svoji úvahu. Odsuzovat jedno jen proto, že to dělají vojáci a nevidět ostatní, mnohem horší skutky je v naší republice, ale i jinde ve světě běžné.
    Ještě jednou si pročtěte článek. Prase je nejdřív uspáno, pak teprve účelově střeleno. Rozhodně si myslím, že na jatkách trpí víc.
    Pane, který zíráte na kozy. Ano, budu bránit západní kulturu. I když má své chyby. My totiž nekamenujeme lidi ani nevyvraždíme sousední vesnici včetně žen a dětí. A pokud si myslíte, že se toto neděje, otevřete prosím oči. A nebo ještě lépe. Podívejte se do světa. Ale ne na místa, kam Vás zaveze cestovka...

  • Daniel.Troll
    17:25 23.11.2012

    Odpurci nehumanniho hachazeni s radove jednotkami prasat se podivaji na svoje nakupni seznamy drogerie a jidla, zrekapituluji si svoje dosavadni chovani k prirode a zviratkum, uvedomi si souvislosti, a pak si jeste jednou prectou clanek.

    Mozna si par z nich uvedomi sve hruzne ciny a jako formu odcineni hrichu proti lidskosti se nabidne jako pokusny objekt. Tim by mohlo skoncit testovani zbrani na zviratech. Anesteze by byla volitelna.

    Jen promile jedincu z nas muze byt vegan zijici ve sve chysi z konopi. Zijeme ve svete, kde trpi mnohonasobne vice inteligentnich bytosti a zvirat, tak nebudme pokrytci.

  • Márty
    16:24 23.11.2012

    Střelba do živích zvířat ,to není moc humální a myslím že medic nemusí mít prase při vědomí aby ho ošetoval a držel při životě. Jinak tu potřebu chápu a jsem názoru že cvičit se musí. Druhá věc , prosím nepište o prasatech jak jsou inteligentní a neuvěřitelná a že takto je využívat je hnus. Raději ať si lidi skočí na jatka a mrknou se co jedí a jak je tam masakrujou to je na zamyšlenou.

    Jdu si dát kus hovězího :)

  • Ondřej Lacina
    16:23 23.11.2012

    Dokud jsem si nepřečetl "Úvahu profesionála", tak jsem si říkal, že to střílení do živých prasat už je snad moc. Ale po přečtení celého článku jsem pochopil, že v našel "civilizovaném a moderním světě" se odehrávají mnohem MNOHEM větší prasárny, tak proč by jsme se měli extra pozastavovat nad střílením do prasat jen kvůli tomu, že to dělá armáda.

  • Muž, který zírá na kozy
    15:45 23.11.2012

    Takže vy vlastně bráníte západní kulturu, přestože trápí a zabíjí zvířata pro peníze a máme se s tím smířit. Děkujeme. A prasátka chrání náš způsob života hned dvakrát. Nejdříve jako živé figuríny a pak jako maso v hamburgrech, symbolu to skvělého západního stylu života. Asi by měly dostat nějaké vyznamenání.
    Článek zajímavý a dá se pochopit účel takové činnosti, ale tu "skvělou" úvahu profesionála jste si mohli odpustit.

  • Karel
    15:11 23.11.2012

    příspěvěk smazán ( porušení pravidel diskuze ). admin