Strike Rodeo: Formace letounů F-15E nahradí strategický bombardér

Strike Rodeo: Formace letounů F-15E nahradí strategický bombardér
F-15E Strike Eagle s pěticí střel JASSM / Master Sgt. Tristan McIntire , US Air Force (Zvětšit)

Americké letectvo (USAF) zkušebně umístilo na závěsníky úderného letounu F-15E Strike Eagle pět střel s plochou dráhou letu AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missiles). Podle nového konceptu Strike Rodeo malá formace takto mohutně vyzbrojených F-15E zastoupí jeden strategický bombardér.

Nákup nových dvoumístných úderných letounů F-15EX Eagle II dává čím dál větší logiku. USAF totiž pro F-15EX, včetně starších F-15E, chystá zcela nové úkoly. Jedním z nových úkolů je například transport munice na předsunuté základny v rámci konceptu ACE (Agile Combat Employment).

Podle zvažovaného konceptu Strike Rodeo pak dokonce malá formace nadzvukových taktických letounů F-15E nebo F-15EX v určitých případech nahradí strategické bombardéry B-52 Stratofortress nebo (především) nadzvukové B-1B Lancer.

Zda jde o reálnou možnost, ověřuje 85. testovací letka (85th Test and Evaluation Squadron), která na jeden F-15E zkušebně umístila pět střel JASSM. Standardně přitom F-15E unese dvě střely JASSM. Letuschopnost takto ověšené F-15E ověří chystané letové zkoušky.

Mimochodem stejná letka, která je součástí 53. křídla (53th Wing), před třemi týdny převzala druhý vyrobený F-15EX. První vyrobený F-15EX získala 40. testovací letka (40th Flight Test Squadron), patřící pod 96. testovací křídlo (96th Test Wing). Obě křídla sídlí na obří letecké základně Eglin na Floridě.


Střely JASSM, Sidewinder a AMRAAM, včetně zaměřovacího kotejneru LANTIRN, pod F-15E; větší foto / Master Sgt. Tristan McIntire , US Air Force

Stejným způsobem lze na F-15E umístit výkonnější AGM-158B JASSM-ER (JASSM-Extended Range) s doletem 1000 km nebo odvozené protilodní střely AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). V budoucnu hodlá letectvo F-15E/EX certifikovat k nesení ještě výkonnějších střel AGM-158D JASSM-XR (JASSM-eXtreme Range) s doletem více než 1600 km.

Provádění úderné mise s F-15E je z logistického hlediska mnohem jednodušší, flexibilnější a rychlejší než použití strategických bombardérů. Výhodou bombardérů je naopak mnohem větší dolet. Zatímco bojový rádius F-15E je 1200 km (s pěticí JASSM zřejmě výrazně menší), B-1B je schopen provést bojové mise na vzdálenost 5500 km. V obou případech jde o dosah bez doplňování paliva ve vzduchu.

USAF ale například na tichomořských ostrovech hodlá budovat jednouchá předsunutá letiště, odkud mohou F-15E se střelami JASSM / LRASM působit. Například čtyři F-15E s 20 střelami LRASM mohou při jednom náletu zasáhnout 20 různých lodí na vzdálenost až 500 km – LRASM přitom umí zasáhnout konkrétní místo na lodi (například velitelský můstek).

Zajímavé je, že Strike Rodeo není oficiální program Pentagonu, ale jde o vlastní nápad zmíněné letky. „Nikdo nám to nenakázal. Viděli jsme potřebu a příležitost, tak jsme to vyřešili. Tento nakažlivý přístup motivoval každou jednotku nebo kancelář, se kterou jsme na tom spolupracovali. Každý chtěl zjistit, zda to dokážeme, a nikdo nikdy necouvl a nepožádal o oficiální požadavek nebo formální úkol vyšší velitelství,“ uvedl podplukovník Mike Benitez, personální šéf 53. křídla (53rd Wing).


F-15E s pěticí JASSM; větší foto / Master Sgt. Tristan McIntire , US Air Force

„Jedná se o inovační úsilí letky s provozními a strategickými důsledky. Projekt Strike Rodeo je o vytváření možností pro bojové velitele, které lze nakonec použít k vytvoření řady dilemat pro protivníka,“ uvádí Benitez.

Co se týče bombardéru B-1B Lancer, ten ve vnitřních zbraňových šachtách přepraví až 24 střel JASSM. Kromě toho se testuje možnost na externí pylony bombardéru zavěsit dalších 12 střel. Flotila čtyř F-15E nesoucí celkově 20 střel JASSM (avšak včetně střel vzduch-vzduch pro vlastní obranu) tedy prakticky nahradí nosnost jednoho současného bombardéru Lancer.

Koncept Strike Rodeo tak může pomoci zacelit díru ve schopnostech vzniklou díky letošnímu vyřazení 17 nejstarších bombardérů Lancer – od podzimu v aktivní službě USAF zůstane pouze 43 bombardérů Lancer. Přesto nasaditelnost Lancerů zůstane zřejmě jen na úrovni 50 % (jak tomu bylo v předchozích letech). USAF tak v jeden okamžik může nasadit „jen“ 20 těchto bombardérů.

Naproti tomu USAF papírově provozuje 165 letounů F-15E, přičemž nasaditelnost dosahuje 75 %.

Zdroj: af.mil

Nahlásit chybu v článku


Související články

Víceúčelový bojový letoun Boeing F-15EX na prvních obrázcích

Firma Boeing zveřejnila první vizualizace nového víceúčelového bojového letadla Boeing F-15EX. ...

Výroba stíhačky F-15EX a koncept Digital Century Series

Americké letectvo (US Air Force) s firmou Boeing před pár dny uzavřelo finální smlouvu ohledně ...

Testovací pilot: F-15EX je lepší než stealth letadla

Dne 2. února na mezinárodním letišti Lambert v Saint Louis (Missouri) poprvé vzlétl víceúčelový ...

Muniční náklaďák F-15E Strike Eagle unese 15 pum JDAM

Americké úderné letouny F-15E Strike Eagle mohou nově nést až 15 satelitem nebo laserem naváděných ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • GlobeElement
    08:23 14.05.2021

    Domnívám se, že se jedná o mezistupeň od koncepce bombardérů ke koncepci dronů. Aby PVO namísto jednoho vzdušného cíle musela hlídat těch cílů hodně a aby v případě zničení jednoho ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Domnívám se, že se jedná o mezistupeň od koncepce bombardérů ke koncepci dronů. Aby PVO namísto jednoho vzdušného cíle musela hlídat těch cílů hodně a aby v případě zničení jednoho nosiče nebyl zcela zastaven útok proti pozemnímu cíli.

    Dneska v té F-15 sedí člověk. Zítra tam nebude, bude sedět někde v Coloradu u počítače.

    Samotná koncepce těžkých bombardérů vznikla kvůli malé účinnosti bombardování a nutnosti svržení velkého množství bomb. Se zvyšující se přesností zásahů nejdřív pominula potřeba používat hodně velkých bombardérů -stačilo jich méně, nyní se zvyšující se účinností PVO se těch několik málo nutných těžkých bombardérů rozdělí na více malých nosičů - ideálně bez lidské posádky.

    Samotné vyhledávání cílů a navádění střel patrně stejně bude mít na starost jiný prostředek, než samotný nosič střel. Družice, dron, nějaký STEALTH letoun.
    Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      12:18 14.05.2021

      těžké bombardéry se drží ve službě kvůli své nosnosti (množství střel) a hlavně kvůli svému doletu.
      Osazení F-15 zapomocí střel AGM-158 není v podstatě nic jiného, než oprášení ...
      Zobrazit celý příspěvek

      těžké bombardéry se drží ve službě kvůli své nosnosti (množství střel) a hlavně kvůli svému doletu.
      Osazení F-15 zapomocí střel AGM-158 není v podstatě nic jiného, než oprášení "programu FB-111A".
      Skrýt celý příspěvek

  • SYN_
    18:16 13.05.2021

    "transport munice na předsunuté základny v rámci konceptu ACE"
    Formulováno takto to zní extradivně...

    "transport munice na předsunuté základny v rámci konceptu ACE"
    Formulováno takto to zní extradivně...

  • Kichot
    16:35 13.05.2021

    Ta inspirace SU 34 je víc než zřejmá :-)

    Ta inspirace SU 34 je víc než zřejmá :-)

    • Arccos
      16:50 13.05.2021

      V čem?

      V čem?

      • Kichot
        09:56 14.05.2021

        Řekněme , že jsem měl na mysli spíš F15EX. Nasazení Su34 v Syrii (a velmi úspěšné) ukázalo další cestu. Podzvukové bitevníky jsou moc zranitelné. To bylo vidět na Ruských strátach. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Řekněme , že jsem měl na mysli spíš F15EX. Nasazení Su34 v Syrii (a velmi úspěšné) ukázalo další cestu. Podzvukové bitevníky jsou moc zranitelné. To bylo vidět na Ruských strátach. Nakonec i u A 10 je její pokračování věc politická. Její ztráty výrazně narůstaly s pokročilejším protivníkem a byly v Iráku neúnosné. U Su34 mě překvapilo , že nevychází ze spárky. Vzhledem k nákladům je rozumnější řešení u f15 EX. Ale tam jsem byl naopak překvapený (vzhledem k náskoku v elektronice) tím druhým členem posádky. Asi se tolik vzývána dronizace a robotizace ještě dlouho konat nebude. Nebo spíš narazili na limity reálném prostředí, tak jako u autonomních aut viz Tesla... A to su rád ;-)
        Skrýt celý příspěvek

        • Kichot
          10:05 14.05.2021

          Ještě k tomu tandemovém uspořádání u Su34, někde jsem četl, že hlavní důvod byl v neschopnosti zmenšit radar. Tudíž z toho udělali výhodu, o které ale pochybuju. Že by lepší ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ještě k tomu tandemovém uspořádání u Su34, někde jsem četl, že hlavní důvod byl v neschopnosti zmenšit radar. Tudíž z toho udělali výhodu, o které ale pochybuju. Že by lepší komunikace mezi posádkou a výhled ven stála za toto uspořádání?
          Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:39 14.05.2021

            ten důvod koření v programu F-111, kdy se během vývoje přišlo na lepší spolupráci osádky a větší psychické pohodě osádky při dlouhých letech během kopírování terénu. Vývoj Su-24 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            ten důvod koření v programu F-111, kdy se během vývoje přišlo na lepší spolupráci osádky a větší psychické pohodě osádky při dlouhých letech během kopírování terénu. Vývoj Su-24 toto potvrdil i u sovětského člověka.
            U Su-34 (Su-27IB) se počítalo s obdobným nasazením, proto použili stejnou koncepci.

            dva členové osádky jsou lepší kvůli dělby práce.. každý se soustředí na svoje.
            Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            12:20 14.05.2021

            To skelet jinak a znova. Já nepopírám že dva lidé jsou více... Ale že F15EX ukazuje, že UI, compy atd ještě nějaký čas nenahradí člověka. I Drony jsou zatím spíš jednoduché ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To skelet jinak a znova. Já nepopírám že dva lidé jsou více... Ale že F15EX ukazuje, že UI, compy atd ještě nějaký čas nenahradí člověka. I Drony jsou zatím spíš jednoduché automaty. U Su-34 jsem zmiňoval podiv nad uspořádáním osádky VEDLE sebe. Když je jednodušší vyrobit ji z cvičné verze. A tudíž hlavním důvodem by mohl být ten velký radar. A né výhody uspořádání VEDLE sebe ,oproti ZA SEBOU.... Čímž Rusové udělali z nouze ctnost.
            Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            12:26 14.05.2021

            P.s. vtipné je jak vyšší počet osádky u nejnovějších bitevníků-stíhačů a tedy větší podíl lidské práce nevadí, ale u houfnic ano :-)

            P.s. vtipné je jak vyšší počet osádky u nejnovějších bitevníků-stíhačů a tedy větší podíl lidské práce nevadí, ale u houfnic ano :-)

          • skelet
            12:46 14.05.2021

            vtipné na tom není vůbec nic. Jeden člen osádky může být málo, stejně jako 5 lidí zbytečně moc.
            Důvody proč sedí osádka vedle sebe jsem napsal výše.

            vtipné na tom není vůbec nic. Jeden člen osádky může být málo, stejně jako 5 lidí zbytečně moc.
            Důvody proč sedí osádka vedle sebe jsem napsal výše.

          • Echo
            12:46 14.05.2021

            Asi to bude tym, ze nabijat lietadlo za letu nie je velmi mozne :D :D

            Asi to bude tym, ze nabijat lietadlo za letu nie je velmi mozne :D :D

          • Kichot
            13:57 14.05.2021

            Mít nabíječe, operátora který se nepokazí může být výhoda i nevýhoda, zase může třeba onemocnět. Jsou to ruce, oči navíc, takže se to i u letadel dá brát stejným metrem. Zvlášť ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Mít nabíječe, operátora který se nepokazí může být výhoda i nevýhoda, zase může třeba onemocnět. Jsou to ruce, oči navíc, takže se to i u letadel dá brát stejným metrem. Zvlášť když i současné technologie umožňuje u moderních F-A letounů mít jen jednoho člena osádky (F-18sh, f35, F16 atp) tak jako automat u houfnice. Pořád je to u letadel nárůst palubního personálu o 100%. U houfnice jen o 20-30%. Navíc lehčeji nahraditelného ;-) Nějak nemůžu najít ten zásadní rozdíl být v letadle, bitevníku za sebou, nebo vedle sebe... Viz Ka-52 vs Mi-28 AH-64 AHZ1... Su34 vs F15EX. Chápal bych to u nově vinuté platformy, jako bylo F111 nebo Su24 , ale u předělávky Su-27 se nabízela spárka.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            15:06 14.05.2021

            Očividně měli odborníci jiný názor a drobné nebo značné rozdíly ve výkonnosti osádek tam byly.
            On je celkem rozdíl ve stíhaččce a v bombardéru.

            Očividně měli odborníci jiný názor a drobné nebo značné rozdíly ve výkonnosti osádek tam byly.
            On je celkem rozdíl ve stíhaččce a v bombardéru.

          • KóĎA
            18:02 14.05.2021

            Mimochodem, viděl jsi někdy tu velikost interiéru "ptakopyska"? Na rozdíl od spárky. Asi to není k zahození při dálkových misích.

            Mimochodem, viděl jsi někdy tu velikost interiéru "ptakopyska"? Na rozdíl od spárky. Asi to není k zahození při dálkových misích.

    • toustr
      17:17 13.05.2021

      Nevidím důvod, proč by to měl být nějaký problém.
      Tornado, SU-34 a F15... prostě frontový bombardér. Narozdíl ale od SU-34 dokáží zbylé dva plnit funkci i stíhacích letounů. SU-34 ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nevidím důvod, proč by to měl být nějaký problém.
      Tornado, SU-34 a F15... prostě frontový bombardér. Narozdíl ale od SU-34 dokáží zbylé dva plnit funkci i stíhacích letounů. SU-34 je vyloženě čistě "air to ground" letadlo, právě kvůli tomu má i jiné uspořádání sedadel.

      F-15 je dle mého ukázkový těžký víceúčelový letoun. Svou konstrukcí rozhodně předběhl dobu a stále evidentně má potenciál k rozvíjení schopností.
      Skrýt celý příspěvek

      • Vojna a mír
        17:59 13.05.2021

        Su 34 je sice letoun primárně určený pro útoky na pozemní cíle, ale schopnost vést vzdušný boj má a co se týká manévrovatelnosti je jen nepatrně horší než u Su 27. Na blízký boj by ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Su 34 je sice letoun primárně určený pro útoky na pozemní cíle, ale schopnost vést vzdušný boj má a co se týká manévrovatelnosti je jen nepatrně horší než u Su 27. Na blízký boj by byl více než zdatný soupeř a jediné co ho ve vzdušném boji ( hlavně BVR) bude limitovat, bude jeho radar.
        Skrýt celý příspěvek

        • toustr
          18:13 13.05.2021

          Ano, samozřejmě je schopen vést vzdušný souboj, o tom žádná. Ale jak říkáte, na delší vzdálenost by měl kvůli radaru problém (je tam samozřejmě více faktorů, ale berme v potaz jen ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ano, samozřejmě je schopen vést vzdušný souboj, o tom žádná. Ale jak říkáte, na delší vzdálenost by měl kvůli radaru problém (je tam samozřejmě více faktorů, ale berme v potaz jen radar). Jenomže moderní účinnou stíhačku dělá právě schopnost najít a zničit protivníka dřív, než je sama odhalena (viz. tehdejší souboj J15 a JAS39).
          Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          20:38 13.05.2021

          Su-34 je hluboce překopaný Su-27 a s tím, že vyráběn je někdy od roku 2005 a bylo by vhodné jej teda porovnávat minimálně alespoň se Su-27SM. Su-34 pak jasně pohoří, protože má o ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Su-34 je hluboce překopaný Su-27 a s tím, že vyráběn je někdy od roku 2005 a bylo by vhodné jej teda porovnávat minimálně alespoň se Su-27SM. Su-34 pak jasně pohoří, protože má o něco silnější motory, ale hmotnost je někde jinde.
          Dalším problémem je výcvik. Piloti Su-34 nebyli cvičeni pro dogfight vůbec, od roku 2020 prý údajně nějaký basic mají. Trénink A/A souboje je taky ochuzen, protože se investuje do A/G. Su-34 je prostě stíhací bombardér se vším všudy. Moc si nedokážu představit misi, kde by měly být využity schopnosti stíhacího bombardéru a stíhacího letounu dohromady.
          Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      17:20 13.05.2021

      Su-34 se inspiroval v Su-24, který se inspiroval v F-111. A verze F-111 určená pro strategické útoky pomocí střel s plochou drahou letou byl FB-111A. Tedy USAF oprášilo koncept ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Su-34 se inspiroval v Su-24, který se inspiroval v F-111. A verze F-111 určená pro strategické útoky pomocí střel s plochou drahou letou byl FB-111A. Tedy USAF oprášilo koncept FB-111A, které sloužily do roku 1988, respektive 1990.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        19:48 13.05.2021

        SU-34 je len ďalší derivát SU-27. Oproti SU-30/35 má akurát širšiu a dlhšiu kabínu pre sedadlá usporiadané vedľa seba

        SU-34 je len ďalší derivát SU-27. Oproti SU-30/35 má akurát širšiu a dlhšiu kabínu pre sedadlá usporiadané vedľa seba

        • Poly
          20:39 13.05.2021

          To teda těžko...

          To teda těžko...

          • Miroslav
            20:44 13.05.2021

            A čo to teda je? Veď si daj do Google SU-34 vs SU-27 a hľadaj rozdiel v siluete mimo kabíny

            http://www.ausairpower.net/APA...

            A čo to teda je? Veď si daj do Google SU-34 vs SU-27 a hľadaj rozdiel v siluete mimo kabíny

            http://www.ausairpower.net/APA...

          • Miroslav
            21:33 13.05.2021

            SU-34 nahrádza SU-24 ale rozhodne z neho nevychádza. Citujem:

            ,,Lietadlo zdieľa čo najviac konštrukčných prvkov, krídlo, chvost a motorové gondoly s Su-27/Su-30, predné vodorovné ...
            Zobrazit celý příspěvek

            SU-34 nahrádza SU-24 ale rozhodne z neho nevychádza. Citujem:

            ,,Lietadlo zdieľa čo najviac konštrukčných prvkov, krídlo, chvost a motorové gondoly s Su-27/Su-30, predné vodorovné riadiace plochy s Su-30/Su-33/Su-35 na zvýšenie statickej nestability (umožňuje lepšiu manévrovateľnosť) a zníženie odporu vzduchu. Má však úplné nový nos a prednú časť trupu s umožňujúci sedieť osádke vedľa seba. Su-34 si pôvodne ponechal motory zo Su-27, sériové modely budú mať pravdepodobne motory s vektorovateľným ťahom, podobne ako posledné Su-30MK"
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            21:59 13.05.2021

            Kdo tvrdí, že Su-34 vychází z Su-24?

            Kdo tvrdí, že Su-34 vychází z Su-24?

          • Poly
            07:55 14.05.2021

            Já to myslel tak, že "akurát širšiu a dlhšiu kabínu" to není. Tedy, že to není jen o kabině, ale i o jiných a docela zásadních zásahů do původní Su-27. Ty u něj udělaly letoun, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Já to myslel tak, že "akurát širšiu a dlhšiu kabínu" to není. Tedy, že to není jen o kabině, ale i o jiných a docela zásadních zásahů do původní Su-27. Ty u něj udělaly letoun, který ani zdaleka není schopen konkurovat Su-27 v boji A/A. Beru samozřejmě v potaz o něco novější varianty á la Su-27S.
            Skrýt celý příspěvek

          • HEKTOR
            08:57 14.05.2021

            su-34 nevychádza zo su-24....iba ho nahrádza...

            su-34 nevychádza zo su-24....iba ho nahrádza...

          • Miroslav
            12:00 14.05.2021

            Poly: SU-27 bol na začiatku celej tej série. Preto som ho spomenul. Samozrejme tých derivátov SU-27 je už celá rada... 30,33,35 aj 34

            Poly: SU-27 bol na začiatku celej tej série. Preto som ho spomenul. Samozrejme tých derivátov SU-27 je už celá rada... 30,33,35 aj 34