Střílející Tatra z Jihoafrické republiky

T5-582
Houfnice T5-52 na podvozku Tatry. / Denel Land Systems

Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé střelecké zkoušky samohybné houfnice T5-52 ráže 155 mm. Nosnou platformou houfnice T5-52 je české nákladní vozidla Tatra T 815-790R99 8×8.   

Denel Land Systems předvedla schopnost houfnice T2-52 vybraným zástupcům médií a potenciálním zákazníkům. Během testů prokázala houfnice schopnost postřelovat cíle na velkou vzdálenost a také schopnost vícenásobného zásahu cíle.

Houfnice T5-52 při testech pomocí raketově poháněných projektilů V-LAP (Velocity-Enhanced Long-Range Projectile) střílela na vzdálenost až 54,8 km. Munice V-LAP je produktem společnosti Rheinmetall Denel Munition, joint venture jihoafrické DLS a německé Rheinmetall. Munice V-LAP prodlužuje dostřel houfnic až o 30 %.

T5-52 potvrdila schopnost sekvenční palby. Houfnice postupně odpálí několik granátů. Díky různě výkonným prachovým náplním se granáty pohybují po různých balistických drahách. Na cíl pak granáty dopadají současně. Pomocí sekvenční palby lze na vzdálenost 1000 m vyslat dva granáty, na větší vzdálenost až šest granátů.

Při palebném přepadu je houfnice schopná první minutu vystřelit až 6 ran, následně pak dva výstřely každou minutu. Od zastavení vozidla až po první výstřel údajně neuběhne více než 60 sekund. Stejně dlouho trvá opuštění palebné pozice.

T5-52Houfnici při střelbě stabilizují mohutné hydraulické opěry. Denel Land Systems

Náměr kanónu je -3° až +72°. Houfnice se dokáže na podvozku otáčet kolem své osy. Z praktického hlediska však bude střelba prováděná jen při určitém natočení houfnice od podélné osy.

Náboje a prachové náplně jsou umístěny v boxu za kabinou. Nabíjení je poloautomatické. Ve vozidle je k dispozici 22 střel a 26 prachových náplní. Posádku tvoří řidič, velitel a čtyřčlenná obsluha.

Tatra i s houfnicí měří na délku 10,1 m, šířku 2,9 m a výšku 3,48 m. Maximální rychlost vozidla je 85 km/h. Interní nádrže postačí na 600 km dlouhou jízdu na zpevněném povrchu, 300 km v terénu.

Podvozek Tatry snese zatížení maximálně 38 tun, z toho 24,7 t připadá na užitečné zatížení – v tomto případě na jihoafrickou houfnici T5-52, munici a příslušenství. Pohon vozidla, hydrauliky i zbraně zajišťuje dieselový tatrovácký motor o výkonu 300 kW (355 koní).


Houfnice T5-52 na podvozku Tatry je vysoce takticky i strategický mobilní dělostřelcký systém. / Denel Land Systems

T5-52 na podvozku Tatry je představitelem lehkých samohybných houfnic. Vyniká především skvělou taktickou mobilitou a díky nízké hmotnosti (38 tun) také skvělou strategickou mobilitou. Díky kolovému podvozku je houfnice jednoduchá na provoz, logistiku a údržbu.

Na rozdíl od pásových samohybných houfnic, jako jsou PzH2000, M109, AS-90 nebo 2S19 "Msta-S" však není obsluha houfnice chráněná pancířem. Při odvetné palbě protivníka je obsluha houfnice prakticky nechráněná.

Pravděpodobným prvním zákazníkem je indická armáda. Ostatně to je také jedním z důvodů použití podvozku Tatra. V Indii běží licenční výroba vozů Tatra, které lze využít jako nosnou platformu jihoafrické houfnice.

Zdroj: Dziennik Zbrojny, DLS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Podvozek TATRA nestojí 50 miliónů Kč

Nedávno česká média informovala, že Ministerstvo obrany (MO) vypsalo na konci září zakázku na dodání ...

Vyprošťovací speciál TATRA 815-7 8x8

Armáda České republiky v současnosti plánuje v souvislosti s přezbrojením na moderní obrněná vozidla ...

TATRA TRUCKS expeduje první vozy do Mexika

V těchto dnech společnost TATRA TRUCKS a.s. realizuje dodávku 16 vozidel do Mexika, kde uspěla ve ...

TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML

Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Sorge-227
    15:14 18.05.2015

    Neviete ci kadafi pouzival hufnice DANA proti rebelom?

  • Dunnk
    13:35 13.05.2015

    Tady je střílející Tatra: http://www.africandefence.net/... ze stránky http://www.africandefence.net/...

  • RiMr71
    13:09 13.05.2015

    KOLT - jak píšeš, pochopil jsem to :)
    A jak píšeš, nejde o nějaké zmatení nepřítele, ale o jeho maximální devastaci př prvním úderu, než zaleze po prvních granátech do děr...

  • stirling
    13:07 13.05.2015

    Jo a ještě doplním na pozvánce mají že budou prezentovat titus a také ASCOD, což je podle mě pozitivní pokud to tedy zase nebude předražený nákup.

  • stirling
    12:58 13.05.2015

    Pro AČR by nejspíše bylo vhodné něco levného na tatra podvozku, ale s menší obsluhou a nějakou odolností, takže Zuzana 2 je určitě volba pokud je to konkurenceschopné a za rozumnou cenu. Jinak pak koupit někde moderní věž a posadit ji klidně na tatru 8x8 s tou opancéřovanou kabinou nebo vegu, pokud bude 8x8 a houfnice kterou nesundá kde jaka střepinka je na světě.
    Tatra prý bude na idet prezentovat titus a pokud ho ačr pořídí tak to bude dodávat tatra. Moc by mě zajímalo srovnání vega x titus - doufám, že bude nějaké transparentní výběrové řízení.:)
    http://www.tatra.cz/o-spolecno...

  • Jenda
    10:29 13.05.2015

    A video z těch střeleb by nebylo? :-)

    Jinak u otevřeného střeliště mě docela překvapil difuzor na hlavni.

  • M.i.B.
    09:47 13.05.2015

    "T5-52 na podvozku Tatry je představitelem lehkých samohybných houfnic. Vyniká především skvělou taktickou mobilitou a díky nízké hmotnosti (38 tun)..."

    Opravdu "lehká"... :-DDD

    Pro AČR by bylo asi nejlepší - a snad i nejlevnější - posadit věž Zuzany / Zuzany 2 na nový podvozek od Tatry. Krytá obsluha, skoro dvojnásobná zásoba munice+ nabíjecí automat a zejména nižší hmotnost (cca. 30 / 33 t)...

  • KOLT
    23:05 12.05.2015

    skelet: Zase jsem to špatně napsal :-( Jde o to, že DANA má jen poměrně subtilní, výsuvné vzpěry, zatímco tuhleten vehikl má masivní výklopné. Čili mi šlo spíš o to, jestli by DONAR bylo možné namontovat na podvozek Tatry (máte pravdu, pochopitelně moderní), a zachovat při tom pouze výsuvné vzpěry (kvůli operační rychlosti a prostorové nenáročnosti). Němci zkoušejí DONAR na kolovém podvozku úplně bez vzpěr, ale netuším, jak masivní podvozek to je. A sami neví, jestli jim to klapne, nebo jestli tam budou muset nějaké vzpěry doplnit.

  • skelet
    22:57 12.05.2015

    KOLT: tuto úvahu trošku nechápu, když i DANA má vzpěry. Nicméně dávat Donar na Danu je zbytečné, protože podvozek Dany už zestárl a nový podvozek T815-7 je zkrátka lepší.

  • KOLT
    21:48 12.05.2015

    skelet: DONAR s tím počítá, otázkou je, jestli to ten podvozek zvládne. S opěrami by měl, bez nich asi těžko. Zajímalo by mě, jestli by to dal podvozek DANA.

  • KOLT
    21:46 12.05.2015

    Ales_CZ: On to RiMr71 pochopil dobře ;-) Mmchd, sekvenční střelba není důležitá ani tak kvůli dojmu, že se jedná o početné dělostřelectvo (ten koneckonců rychle odezní). Důležitější je, že největšího účinku je zpravidla dosaženo v prvních desítkách sekund od dopadnutí prvního granátu. Platí to především při střelbě na pěšáky, ale i při střelbě na mobilní techniku to má vliv.

  • jurincobain
    21:09 12.05.2015

    300 kW = 408 koní
    355 koní = 261 kW

  • skelet
    21:09 12.05.2015

    Lehké připomenutí, že systém DONAR počítá i s případnou montáží na podvozek těžkého nákladního vozu ;)

  • flanker.jirka
    20:56 12.05.2015

    S takovým dostřelem by se to mohlo použít i místo dvou Dan, jen by obsluhovali jednu hlaveň.
    Ale pokud už někdo něco dává na Tatru, tak tam můžeme zkusit dát třeba Archer.

  • Ales_CZ
    19:42 12.05.2015

    RiMr71 Ty jsi to asi špatně pochopil, to znamená že najednou dopadnou 2 střely na vzálenost 1km a při větší vzdálenosti už dokáže cíl zasáhnout až 6 střelami najednou. Systém to dělá tak, že vystřelí každý náboj pod jiným úhlem, aby na cíl dopadly najednou. Díky tomu to vypadá, že na dané místo střílí početné dělostřelectvo.

  • petr.svetr
    19:12 12.05.2015

    Pro naší AČR tak leda pro aktivní zálohy,jinak ne.Obsluha šesti osob je na naší armádu která má 65% naplněnost celkem dost. A než T5-52 tak radši ty izraelský ATMOS .
    Potřebujem něco co obslouží 3 lidi -řidič,velitel,střelec a umí to rychle zdrhnout po výstřelu.Bohužel ,na kolovém podvozku moc velký výběr neni.
    Leda tak posadit věž DONAR na podvozek T-72 a máme tu MSTA m4CZ -))

  • liberal shark
    19:07 12.05.2015

    To by byla vynikající náhrada tažených děl v AČR. Hned bych několik baterií koupil.

  • J.D.
    17:43 12.05.2015

    myslím že by byla pro naší armádu dobrá jako doplněk k Danám, nahradit je asi uplně nemůžou ale mít jích alespoň 30 by určitě nebylo na škodu.

    a ještě bych se chtěl zeptat jestli by se k ním nebo třeba na každou pátou nedalo přidělat rbs-70 a ke každé třeba fn-mini???

  • RiMr71
    16:39 12.05.2015

    "T5-52 rovněž potvrdila schopnost současně vystřelit na cíl několik střel. Již od vzdálenosti 1000 metrů dokáže T5-52 vyslat najednou až dvě střely, při větší vzdálenosti až šest střel." Opravdu? Dokáže najednou vystřelit několik střel? Jednou hlavní? :) Nejde spíše o sekvenční palbu, tedy o schopnost postupného odpalu, ale současného dopadu projektilů na cíl?
     
    Děkuji za konstruktivní kritiku. Názvosloví upřesněno a celý koncept lépe popsán. Admin.