Studie CSBA: Americké námořnictvo má špatnou strukturu

Studie CSBA: Americké námořnictvo má špatnou strukturu
Torpédoborec USS Zumwalt vedle pobřežního bojového palvidla (LCS) USS Independence / US Navy (Zvětšit)

Válečná flotila Spojených států má přebytek velkých hladinových lodí. Složení námořnictva se nehodí pro koncepci operací, kterou samo prosazuje. Není připraveno čelit rostoucí námořní moci Číny.

Pokud chce americké námořnictvo udržet svou dosavadní světovou nadvládu, musí se změnit. To je ve zkratce hlavní závěr 118 stránek dlouhé studie, kterou vydalo Centrum pro strategické a rozpočtové hodnocení CSBA (Center for Strategic and Budgetary Assessments).

CSBA je nezisková organizace se sídlem ve Washingtonu. Zabývá se hlavně obrannou politikou Spojených států a výhledy do budoucna. 

Americké námořnictvo v poslední době prosazuje koncept tzv. distribuované letality (rozprostřené ničivosti). Místo tradičních operačních svazů organizovaných okolo letadlových lodí chce rozptýlit svá plavidla na velké ploše oceánu. Zároveň v konceptu distribuované letality každá loď, od bojových plavidel, výsadkových (třída Wasp, America) nebo logistických, má mít ofenzivní schopnosti.  

Navzájem je má propojovat všemocná komunikační a senzorová síť. Tento přístup má protivníkům ztížit, ba znemožnit, nalezení, zaměření a zničení amerických lodí. Trochu to připomíná představu z konce minulého století, podle níž měly velké válečné lodě nahradit menší rychlá plavidla, jako třeba torpédové čluny. Tahle teorie se nakonec neosvědčila. Rovněž koncept distribuované letality námořnictvu nepomůže. Alespoň  to tvrdí zpráva CSBA.


Krátké propagační video konceptu distribuované lethality

Zranitelné aktivní senzory

„Koncepty distribuovaných operací jsou často popisovány vůdčími osobnostmi námořnictva, jako způsob, jak zkomplikovat protivníkovi vyhledávání cílů a vytvořit pro vlastní hladinové síly víc příležitostí k útoku,“ píše se ve studii. „Přijetí distribuovaných operací námořnictvem Spojených států samo o sobě nesníží zranitelnost flotily, ani ji neučiní víc smrtící.“  

Důvodem je neustálé vylepšování všemožných druhů senzorů, jehož jsme v poslední době svědky. Zpráva dál doporučuje, aby námořnictvo samo změnilo přístup k průzkumu a vyhledávání nepřátelských lodí.

Hlavní změna, kterou CSBA navrhuje, je konec spoléhání na výkonné aktivní senzory. Moderní radary umožňují sledovat velké množství cílů. Jsou nezbytné například pro ochranu před balistickými střelami, což je v současnosti jeden z hlavních úkolů námořnictva.

Na druhou stranu radary fungují jako radiomajáky: Představte si temnou místnost, kde lodě představují lidé a radary baterky. Pokud chcete objevit druhého člověka, tak s baterkou zuřivě pátráte po místnosti. Druhého člověka najdete, ale všichni ostatní samozřejmě uvidí svít baterky a tedy i vás. Podobně to funguje s radary na bojišti.  

Lodě se podle radarů dají zaměřit. „Fyzikální signatury amerických hladinových válečných lodí a jejich spoléhání na aktivní radar zvyšují šance na jejich odhalení,“ tvrdí studie. „Zranitelnost současné americké hladinové flotily vůči čínským a ruským senzorovým sítím snižuje její schopnost podporovat americkou vojenskou strategii.“ Jako alternativu navrhuje zpráva síť plavidel bez posádky, vybavených pokročilými senzory.


Koncept distribuované lethality má udržet nadvládu amerického námořnictva po další dekády

Korvety bez posádky

Nejdůležitějším prvkem sítě mý být nová třída lodí, označovaných ve zprávě jako korvety. Mají být schopné operovat jak s lidskou posádkou, tak bez ní. Lidská posádka korvet má být nepočetná – něco okolo patnácti až pětadvaceti námořníků.

Námořnictvo přitom donedávna mělo jiný plán. Chtělo pořídit množství robotických plavidel LUSV (Large Unmanned Surface Sessel). Měla to být robotická loď napěchovaná řízenými střelami. Fungovala by jako plovoucí muniční sklad pro operační svaz plavidel s lidskými námořníky.

Z LUSV však už sešlo, zčásti i proto, že by se takové plavidlo dalo relativně snadno ukořistit. Místo něj je tu koncept korvet, které mohou plout s posádkou i bez ní. „Přítomnost posádek k ochraně citlivých systémů a zbraní je preferovaná varianta,“ píše zpráva. Pokud je to pravda, není jasné, proč se vůbec namáhat s automatizací.

Námořnictvo tak bude stát před volbou, jestli najmout a vycvičit posádky jen pro část plánovaných korvet, nebo pro všechny. Ani jedno není ideální. V prvním případě se mu může stát, že bude potřebovat některou z lodí obsadit, ale nebude mít námořníky. Ve druhém bude zbytečně platit námořníky, které nebude potřebovat.


Čínský křižník Renhai

Čínské potíže

Výzkumu lodí bez posádky se intenzivně věnuje i největší soupeř Spojených států, Čína. Peking nedávno představil patnáctimetrový ozbrojený námořní dron JARI-USV, který může být vyzbrojený stejnými zbraněmi jako o řád větší čínské torpédoborce, třebaže v menším počtu.

Země draka nezahálí ani ve stavbě tradičních válečných lodí. Ostatně Čína každý rok pošle na vodu válečné lodě o tonáží půlky flotily Královského námořnictva. Mimochodem čínské námořnictvo (pdole Center for International Maritime Security) již v absolutní tonáži (hladinová plavidla, ponorky) 1,8 milionu tun již dávno překonalo ruské námořnictvo s tonáži 1,2 milionu tun. Americké válečné námořnictvo s tonáží 4,5 milionu tun stále jasně vede.

Například minulý pátek zařadila Čína oficiálně do služby první z torpédoborců typu 055, které NATO označuje jako křižníky Renhai. Pět moderních, elegantních a těžce vyzbrojených válečných plavidel stejné třídy se momentálně vystrojuje.

Stavba dalších dvou lodí je v plánu. Podle posledních zpráv však už možná čínský program budování válečného loďstva naráží na své limity. Nejvíc se to týká letadlových lodí. Čína v současnosti disponuje dvěma. Podle původního záměru jich chtěla postavit šest, přičemž nové typy měly být vždy větší než předchozí.

Poslední dvě z plánovaných čínských letadlových lodí se měly velikostí a počty nesených letounů vyrovnat svým americkým protějškům. Stejně jako ony měly mít jaderný pohon. Na začátku prosince však pronikla do sdělovacích prostředků zpráva, že Peking odložil stavbu těchto kolosů na neurčito. Důvodem jsou obtíže s konstrukcí jaderného pohonu a zvolňující čínské hospodářství. Web The Diplomat napsal, že se zpomalení dá očekávat i ve výstavbě dalších tříd čínských válečných lodí.

Zdroje: CSBA, Defense News, Defence Connect, The Diplomat

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

CMV-22B Osprey pro americké námořnictvo

Americké námořnictvo udělilo společnému týmu firem Bell a Boeing (Bell-Boeing Joint Project Office) ...

Druhá smrtelná srážka: Americká 7. flotila se topí v problémech?

Před týdnem se v Malackém průlivu u Singapuru americký torpédoborec USS John S. McCain (DDG-56) ze ...

Americké námořnictvo: 355 lodí v ohrožení

Americký prezident Donald Trump již od svého nástupu do funkce aktivně podporuje ozbrojené složky ...

Pomlouvaná americká letadlová loď USS Gerald R. Ford vypluje v březnu

Americké námořnictvo je optimistické ohledně potíží své nejnovější letadlové lodě USS Gerald R. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • STOMIA
    19:02 19.01.2020

    O čom tu vlastne skupina fanúšikov amerických zločincov diskutuje? Chlapci je koniec USA beztrestnosti a možnosti vybombardovať koho sa im zachce do doby kamennej a potom mu ešte ukradnúť čo má nejakú cenu. Dnes je lietadlová loď iba výborný cieľ a kto má peniaze si kúpi poistku pod názvom S 400. Kto na to nemá ako napríklad Jemen , preženie kozy do iného regiónu. Stále tu čítam ako USA zle postupovali vo vyzbrojovaní a to čo píšu ako novinky je iba kopírovanie toho čo Rusko začalo robiť pred 20 rokmi. Hlavný problém USA je v tom , že si chcú podrobiť Rusko alebo Čínu . Na to aby sa im to podarilo treba ďaleko viac peňazí alebo technologický náskok o jednu generáciu. Skutočnosťou je ale ,že ten náskok má Rusko a Čína mu sekunduje. Oni nechcú dobývať nové územia a tie svoje si v pohode ubránia. USA budú vyhnané v nasledujúcom desaťročí z celého sveta ak nepríde k jadrovej vojne. Keď sa budú zaujímať len o bezpečnosť svojich hraníc a blaho národov USA , možno konečne nastane na tejto planéte mier a láska medzi národmi.

    • RiMr71
      00:48 20.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      ...ví primář, že neležíš?!

      • logik
        14:10 20.01.2020

        Správná otázka je: ví šéf, že takhle Rusko daleko spíše ztrapníš, než co jiného?

        • Rase
          00:02 01.02.2020

          Zatím to zvládají docela obstojně i bez cizí pomoci, ale v podstatě s tebou souhlasím .)

    • lorgarius
      07:23 20.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Dnes je lietadlová loď iba výborný cieľ - ano presne a preto sa rusi tak zufalo snazia udrzat Kuznetsova v sluzbe a snivaju o 6 lietadlovych lodiach do buducna, rovnako ako cina a ich snaha postavit svoje vlastne lietadlove lode, ci?

    • Pepin Nešpor
      10:54 20.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      STOMIA nezlobte se mohu se zeptat v jaké jeskyni jste zamrzl?
      Víte vůbec otom něco?
      LL je renomé čili ukázka vyspělosti té daného státu. Postavit takové monstrum o vytlaku 100000tun což si neumíte představit jaka velikost to je není jen tak! Mít nato moderní loděnice dané velikosti, technologie,...apod.
      Nezapomente, že LL má kol sebe ohromnou námořní sílu takzvaně letadlovy svaz! Říct, že jeto jen cíl či někdo řekne že je to přežitek je umně hloupý troll.
      Těšilo mě.

    • pavel rampir
      13:08 20.01.2020

      Jsem si jist že Pan A. Stomia to myslí jako žert. Ale trochu to nezvládl a vypadá jako vážně míněno.
      Láska a mír na planetě je náš společný cíl :-).

    • Danik
      15:11 20.01.2020

      Ehm... proč se tu každá diskuze o musí zvrtnou v politickou přestřelku a ještě k tomu s úrovní komentářové sekce na fb..

      Když už jsme teda začali to co jste napsal je míněno vážně?

    • Riiiederner
      11:26 31.01.2020

      To utek nějakej pošuk z "Milujeme rusko"?

    • Rase
      00:00 01.02.2020

      Jih znovu povstane!!!! :-D

  • apache
    19:27 17.01.2020

    Já osobně teda ten tzv. distributed lethality concept vždy považoval jen za elegantní název pro sérii opatření, která měla minimalizovat následky toho, že něco zastaralo a něco se vyloženě zpackalo. V prvním případě jde zejména o střely Harpoon, jejichž bojová hodnota již není co bývala, v druhém případě o tragickou bezzubost LCS.

    Americkému námořnictvu se dle mého názoru nepodařilo zaplnit mezeru, která vznikla po vyřazení fregat třídy O. Hazard Perry. Prostě jim chybí adekvátně vyzbrojená, a přitom stále relativně levná fregata, jejich úkoly dnes plní buď LCS, které ovšem nebyly pro tuto roli zamýšleny a to se promítlo do jejich (ne)schopnosti, nebo špičkové torpédoborce A. Burke, u nichž je to vyloženě plýtvání zdroji.

    • CerVus
      23:20 17.01.2020

      Tady je jště problém v tom, že na námořnictvo jsou kladeny čím dál vyší požadavky, na torpédoborcích jim chybí lidi, námořníci pak mají zákonitě i kratší odpočinek mezi nasazením, to vede k chybám a ty vedou ke vzrůstajícímu počtu nehod.
      Navíc spousta z aktivních lodí není v operačním stavu a potřebují servis. Mezi ty lodě se kolikrat řadí i relativně nově zařazené kusy, které i po několika letech nemají dokončené všechny zkoušky.
      I proto tak touží po menších, méně pokročilých fregatách. Nižší cena, menší posádky, méně náročný servis, přesto ale zastanou 90% činností, které dnes vykonávají torpédoborce.

    • Charlie
      09:34 20.01.2020

      Přesně tak, je tam hrozně vidět ta obrovská díra po konci studené války, Spruance byly sice nahrazeny vynikajícími A.Burky, ale O.H.Perry šly pryč bez náhrady, LCS vypadaly na papíru výborně, ale ve finále brutální provar prakticky bez výzbroje a schopností (přitom ty kocábky jsou fakt velký, přes 4000 tun) za ukrutný peníze (trojnásobek ceny Perryů). A peníze, který NAVY neutratilo za tyhle lodičky nahrnuli do vývoje Zumwaltů a jejich hi-tech výzbroje, pro kterou nemaj munici (do velkejch sil nejsou velký rakety, páč by byly moc drahý, a do da lekonosnejch děl taky, páč - wait for it - by byly moc drahý). Mezitím jim zastarávaj torpédoborce, vyvinout náhradu Ticonderog taky nikdo neřeší (přitom by to šlo uplně stejně jednoduše jako tehdy - zvětšit existující torpédoborce)...

  • RiMr71
    16:57 17.01.2020
    Oblíbený příspěvek

    "„Zranitelnost současné americké hladinové flotily vůči čínským a ruským senzorovým sítím snižuje její schopnost podporovat americkou vojenskou strategii.“"

    ...ono je to vždy o tom měřítku a o posazení do reálného "poměřování pindíků"... je to asi jako napsat "skupina amerických letadlových lodí je lákavým cílem pro ruské senzorové sítě, kdežto skupina ruských letadlových lodí tomuto ohrožení z americké strany nečelí".
    Nebo v pindíkách "subjekt A dokáže vhodnou strategií prodloužit dosah až o 3 cm na reálných 12 cm, přičemž podobného nárustu se subjektu B s jeho 25 cm ještě nikdy nepodařilo dosáhnout."

  • PetrTechnik
    16:04 17.01.2020

    Prosím přispěvatele, aby se zdrželi osobních invektiv. Zkuste tolerovat, že má někdo jiný názor a oponovat mu slušně a věcně. Docela se to podařilo u eurotanku, tak snad i tady to půjde. Moc děkuji.

  • dusan
    15:25 17.01.2020
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Lietadlová loď nie je len symbolom ... ale naozaj je to reálne hmotné vyjadrenie námornej moci. Samozrejme s celým tým sprievodným "cirkusovm" a vycvičeným palubným letectvom.

    Čína je v tomto ohľade len novorodenec a zatiaľ sa ani nepostavila na vlastné nohy ....

    Predpokladám, že prvú bojaschopnú operačnú skupinu ťažkej lietadlovej lode s katapultami bude mať Čína tak okolo roku 2040 ... blúznenie že v roku 2030 bude mať Čína "šesť lietadlových lodí v službe" som vždy považoval za nezmysel.

    To, že Čína chrlí torpédoborce či fregaty samozrejme zvyšuje jej námornú silu, ale lietadlove lode ju násobia .... a bez nich môžu tak čínske lode ochraňovať svoje pobrežie..... či pôsobiť proti menej vyspelému protivnikovi. Proti námorníctvu USA sú to len "terče" pre palubné letectvo.

    Stačí si spomenúť na vojnu o Falklandy. I zastaralé argentínske letectvo (a námorné letectvo) dokázalo spôsobiť modernému anglickému námorníctvu ťažké straty a to v podmienkach operácii na hranici doletu a britskej leteckej PVO - i keď nie nejvýkonnejších Harrierov.

  • palo satko
    12:59 17.01.2020
    • (20)

    Dôležitych je tychto par viet venovanych americkemu namornictvu „Zranitelnost současné americké hladinové flotily vůči čínským a ruským senzorovým sítím snižuje její schopnost podporovat americkou vojenskou strategii.“
    Takže už nie udržat, zaručit a vôbec už nie presadit, ale len "podporovat". Dosť kriticke hodnotenie schopnosti utočneho zväzu lietadlovych lodi voči Číne a Rusku.

    • Lukash
      13:13 17.01.2020
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Palko argument skutocne hodny tvojej osoby ;)
      Vojenska strategia je komplex cinnosti a ukonov a kazda jedna jeho zlozka ho podporuje. Neudrziava, nevykonava ani nepresadzuje. Sama o sebe je kazda tato zlozka viacmenej bezcenna v tomto komplexe cinnosti. Tj Namornictvo samo o sebe nedokaze tuto strategiu presadit.

      • palo satko
        13:31 17.01.2020
        • (16)

        Akej mojej osoby? Kde som napisal, že vojenska strategia je problemom len namornictva? Ved ta americka študia tvrdi že sučasne namornictvo ma špatnu štrukturu! A čo ma ako hlavne bojove prostiedky americke namornictvo na presadenie vojenskej strategie? Pobrežnu stáž? Minolovky? Tankery? A nie nahodou zväzy lietadlovych lodi? Lukash plačeš nad inym hrobom.

        • Lukash
          13:53 17.01.2020
          • (1)
          Oblíbený příspěvek

          Neplacem, konstatujem ze prekrucas a taras nezmysly. US navy je stale najsilnejsim a najefektivnejsim namornictvom na svete. Aj ich CSG. To ze si uvedomuju slabiny a reaguju na ne je predsa len a len dobre. Ved protivnik nespi ale zbroji (cina) alebo aspon sa tvari ze zbroji (rusko).

    • PetrTechnik
      13:32 17.01.2020

      Palo to se ,ale dalo celkem očekávat. USA již nejsou jediným technologickým lídrem , tak jako před 30ti lety, takže s tím co citujete bych souhlasil. Zaručit trvale "Pax America", by bylo možné jen zničením konkurentů, protože i oni se modernizují a je jasné ,že odhalování získalo jasný náskok před skrýváním. Letadlová loď je stale letadlovou lodí jak ve 2.WW a její schopnost skrytě se přiblížit k protivníkovi se od té doby významně snížila, proto zde o zaručení neleze hovořit a její prosazení je nutné podpořit. A takto bych článku rozuměl.

    • darkstyle
      14:09 17.01.2020
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Palo satko

      Skúsim ti to vysvetliť..

      Sprava hlavne hovori o distribuovanej lethalite, a ako je tento koncept nevhodný..
      Cela správa hodnotí hlavne ju.. pri tomto koncepte sú lode vzdialené od seba a operačný zväz nechráni leteckým krytím lode..

      Toto je rola superpolicajta.. teda prakticky všade do pár hodín vieš nasadiť loď a do pol dňa kľudne aj 3 a viac navzájom sa kryjúce sa lode/ponorky..

      Ako náhle prejdeš bojovať ako zväz, a tu je dosť veľká slabosť autora štúdie, aj keď priznávam, nečítal som ju a hodnotím len podľa článku..
      Tak sa všetko diametrálne mení..

      Operačný zväz zachováva totižto rádiový kľud, teda má baterku zhasnutú..
      Jeho baterkami sú však lietadlá - je ich niekoľko desiatok a svietia menšou baterečkou, keď budú plne nasadené F-35C, tak tie budú svietiť "na čierno".. vieš čím menšia baterečka tým ich menej vidno v tej miestnosti..

      A pri tomto spôsobe boja sa nič nezmenilo a zmazanie tejto výhody sa až tak diametrálne nezmenilo pri vzostupe Číny..
      áno ich niektoré lode majú vačší dosah ako pred 25 rokmi.. ale ten sa nezvýšil toľko ako dolet stíhačiek za 25 rokov.. proste F-35C má o skoro 50% väčší dolet sama a s tankovacím stealth špeciálom (ako sa neustále znižuje váha senzorov -základné bude môcť mať aj ten, .. časom )..
      sa to zvyšuje na 2X dolet.. a keďže máme zakrivenie zeme, čínske baterky z lodí nemajú ako vidieť (za roh)..
      Americké to však vedia.. :D
      takže práve lode v tých zväzoch sú modernejšie, tak americká baterka na lodi je stále výkonnejšia ako tá Čínska..

      takže zrátajme si to ešte raz:
      1. LODE - min výhoda pre USA, ale je..
      čínska baterka svieti silnejšie (má slabší radar dosahovo), americká baterka slabšie (jej radar je silnejší dosahovo)
      2.LIETADLÁ
      Stealth, ktorý vie na cca 160+ km pasívne zamerať nepriateľa + silný radar s REB..
      Dolet +50 +100%
      Americkú baterku nevidno od tej čínskej - buď nemá baterku žiadnu, alebo čínska baterka podstatne svieti silno, to je ako svetlomet auta a baterka..

      stačilo takto palino?
      a nepôjdeš už radšej?? :D :D :D

      • palo satko
        15:22 17.01.2020
        • (10)

        Nuž namaloval si vlastny scenar. Možno sa vyznaš a maš jasno, že Američania porazia Činu na mori. Je to dost pravdepodobne v pobrežnych vodach okolo Los Angeles. Problem ale je porazit Činu v Juhočinskom mori. Ja nie som expert, ako ty. Ja ti len sem pastnem članok americkeho experta. Vola sa Gregory B. Poling je riaditeľom iniciatívy pre námornú transparentnosť v Ázii a je členom programu pre juhovýchodnú Áziu v Centre pre strategické a medzinárodné štúdie vo Washingtone, DC. Ten človak ma určite pochybnosti o vitazstve USA v bojoch pri Spratly Islands a vyzera to tak, že to je to o čo tu naozaj ide. https://warontherocks.com/2020...

        • Danik
          16:13 17.01.2020

          Co se týče Jihočínského moře, vyrojilo se poslední dobou několik zpráv, které dost kriticky hodnotí schopnosti USN v regionu. Nedávno byl zajímavý článek na ASPI kde se Australané obávají, že díky nižším financím (které jsou oproti financování evropského dějiště skutečně násobně nižší) které USA sype do oblasti se zvyšuje potřeba Austrálie vybudovat vlastní silné námořnictvo schopné prosazovat australské zájmy v regionu, což dělají když se podíváme na zavedení tří nových AWD torpédoborců a dalších plánovaných fregat. Tedy i Australané samotní mají pochyby o námořní nadvládě USA v blízkosti Číny, která se snaží svou výstavbou ozbrojených atolů a ostrovů o dokonalý A2AD. Na druhou stranu je nutno si uvědomit, že USA nejsou v regionu sami a lodě Australanů, Japonců, (kteří začínají zbrojit a dle některých názorů mají silnější hladinové loďstvo než Čína) Jihokorejců a také Britů (v oblasti působí HMS Queen Elizabeth).

        • Danik
          16:22 17.01.2020

          Ještě doplním, že technologicky je US Navy stále dál a v současné době se do tohoto regionu stáčí pozornost Pentagonu, námořnictva i námořní pěchoty. Také zkušenosti a praxe je na straně USA. Jinak když už jsme nakousli ty mariňáky, nový velitel USMC David H Berger přišel do funkce s poměrně zajímavými poznatky a vizí, doporučuji přečíst všem nehledě na politické názory, shrnuto zde pro ty, kteří ovládají angličtinu https://warontherocks.com/2019...

        • Strategist
          23:16 17.01.2020

          Článek z odkazu byl zajímavý a z části s ním souhlasím,ale myslím si že si vedení USA tyto chyby uvědomuje. Proto padla nechvalně proslulá INF treaty, protože balistické rakety odpalované z mobilních prostředku nasazených právě na těch Filipínách je způsob jak ty základny alespoň dočasně neutralizovat a dát tím výhodu CSG, která má oproti běžným hladinovým jednotkam PLAN výhodu ve svém leteckém doprovodu, což znamená výborný přehled o pohybu lodí a vrtulníku (E2D), sledování čínských lodi na dálku a přepady (F35C) a útok proti lodním cílům PLAN ve formě F18E/F.

          Problém nastává v případě, kdy se většina leteckého svazu musí zabývat ochranou svazu případně likvidací nepřátelských letadel, což je něco co Čínani vědí a proto tam ty základny postavili. S čím nesouhlasím je to, že v případě konfliktu v Jihočinskem moři by došlo simultalně k čínskému útoku na Taiwan a Japonsko, ať se schopnosti PLAN rozšířily za poslední roky jakkoliv na třífazovy útok vůči Japonsku, Taiwanu a Jihočinskemu moři nemá kapacity, takže případný konflikt by byl pouze v jedné z těchto oblastí, pravděpodobně v tom Jihočinskem moři protože tam má PLAN výhodu,jelikož jak Taiwan tak japonsko mají solidní vojenské síly, které by prvnímu nátlaku zvládly odolávat a poté s příjezdem posil z USA přejít do protiútoku.

          Také se dosti jedná o diplomatický problém kde je třeba přesvědčit dané země, že přítomnost US Army je v jejich zájmu a je to výhodnější než miliarda dolarů od Číny. Toto je problém například u těch Filipín, kde vztahy mezi Filipinami a USA dostaly zabrat za vlády Obamy.

        • Riiiederner
          10:44 31.01.2020

          palo
          Asi všechny tvoje příspěvky by se daly shrnout jednou větou citovanou z tvého příspěvku "Já nejsem expert." No palo to my tak nějak víme a podle cervených palečků co vždycky dostaneš už by jsi mněl vědět že jsi od toho experta na cokoliv opravdu daleko.

  • PetrTechnik
    12:26 17.01.2020
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Důležitých je těch posledních pár vět věnovaných čínskému námořnictvu. Přes přifouknuté články o obrovských čínských torpedoborcích , je stále více zřejmé, že čínské námořnictvo je tak o 25let pozadu za US Navy. Vlastně dodnes nejsou schopni postavit letadlovou loď s jaderným pohonem , o fungující jaderné ponorce ani nemluvě. Mediální informace o neuspokojivém stavu US Navy jsou spíše určené směrem dovnitř USA , k odůvodnění potřebných výdajů na průběžnou modernizaci, která jistě potřebná je, ale zoufalým stavem bych to nenazval, ani u jedné třídy lodí.

    • liberal shark
      12:54 17.01.2020
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Ani čínské ekonomika na tom není až tak dobře. Zatím těžil z dočasných konkurenčních výhod a neférových exportních praktik, ale zároveň je zatížena obrovským zejména vnitřním dluhem. Je otázkou, jak dlouho ještě budou peníze na šíření čínského vojenského a imperiálního vlivu.

      • PetrTechnik
        13:39 17.01.2020
        Oblíbený příspěvek

        Ano máte pravdu. V Rusku již některé těžební firmy s čínskou účastí , pocítily snížení kapitálové podpory čínských investorů. Čína poslední dobou skupuje jen kvalitní evropské značky, vše ostatní omezuje.

  • CerVus
    11:15 17.01.2020
    • (1)
    Oblíbený příspěvek

    Takže jim zoufale chybějí fregaty, které se snaží prosadit v kongresu a na které potřebují peníze.