Su-30SM2 pro ruské námořnictvo

Su-30SM2 pro ruské námořnictvo
Původní Su-30SM / Foto: Alex Beltyukov, CC BY-SA 3.0 (Zvětšit)

Podle vyjádření ruského ministra obrany Sergeje Šojgu dostane ruské námořnictvo do konce příštího roku celkem 21 kusů letounů Su-30SM2. Jedná se o nejnovější verzi letounu Su-30. Su-30SM2 je hluboce modernizovaný stroj dosahující výkonů letounu Su-35S.

Obecně lze říct, že letoun Su-30SM2 vychází ze snahy o sjednocení používaných technologií. Su-30SM2 je označován jako „Super-Suchoj“. Na rozkaz prezident Vladimira Putina v roce 2018 odstartoval program na sjednocení technologií a výzbroje pro letouny Su-30SM a Su-35S. Důvod pro unifikaci je prostý. Ruské letectvo a námořnictvo momentálně provozují široké spektrum letounů vycházejících ze slavného letounu Su-27 jako jsou Su-27SM, Su-30SM, Su-30MK2 nebo nejnovější Su-35S.  Tyto letouny sice vychází z Su-27, ale používají odlišné radary, výzbroj nebo avioniku. To však způsobuje komplikace v oblasti logistiky a výcviku. Modernizace letounu Su-30SM probíhá v rámci programu „Adaptace-Su“ a týká se následujících oblastí: motor, výzbroj, radar, prostředky elektronického boje a další avionika.

Je třeba dodat, že původní Su-30SM využíval některé zahraniční prostředky jako například francouzský GPS systém Totem. Vzhledem k ruské anexi Krymského poloostrova a podpoře separatistů na východě Ukrajiny však skončily dodávky zahraničních systémů a ruští konstruktéři byli nuceni je nahradit ruskými ekvivalenty. Práce na nahrazování západních prostředků u Su-30SM začaly v roce 2015.

První modernizovanou oblastí je motor. Současný motor AL-31FP je ve verzi SM2 nahrazen motorem AL-41F1S používaný v letounu Su-35S. Hlavními výhodami nového motoru jsou o 16 % vyšší tah, zvýšená životnost 4000 hodin a vektorování tahu. Nový motor má stejné rozměry a hmotnost jako jeho předchůdce. Letouny Su-30SM2 díky novému motoru vydrží ve vzduchu déle. Piloti modernizovaných verzí SM2 získají díky novému motoru a vektorování tahu nové schopnosti pro vzdušné souboje. Prototyp vybavený novým motorem absolvoval první let v minulém roce.

Druhou oblastí modernizace je výzbroj. Su-30SM2 dostane pokročilé střely vzduch-vzduch, ale také vzduch-země. V první kategorii se jedná zejména o nové střely R-37M nedávno testované na letounech Su-35S. Radiolokačně naváděná střela má dosah 200 km. Su-35S nese dva až čtyři kusy R-37M. Podle nepotvrzených informací střela dosahuje hypersonické rychlosti Mach 6. R-37M pracuje na principu „vystřel a zapomeň“ a je vybavena technologií aktivního navádění. V rámci unifikace výzbroje plánuje ruské ministerstvo obrany vybavit střelami R-37M i nejnovější letoun Su-57. Druhou zmíněnou kategorii reprezentuje zejména nová hypersonická střela Ch-32. Ta je určena primárně pro bombardéry Tu-22M3. Ch-32 má dosah 1000 km, váží šest tun a dosahuje rychlosti Mach 5. Jejím úkolem je působení proti lodním a zejména těm letadlovým.

Třetí modernizovanou a asi nejdůležitější oblastí je vylepšený radar. Stejně jako u Su-35S budou piloti Su-30SM2 využívat PESA (Passive Electronically Scanned Array) radar Irbis. Jedná se o X-Band radar pracující v frekvenčním pásmu 8-12 GHz. Jeho maximální výkon dosahu 20 kW. Irbis je schopen rozeznat jak vzdušné, tak pozemní, ale i námořní cíle. Vzdušné cíle s odraznou plochou 3 m2 radar „vidí“ na vzdálenosti 400 km. Cíle s odraznou plochou 0,01 m2 „vidí“ na vzdálenost 90 km. Radar může sledovat až 30 vzdušných cílů najednou. V případě pozemních cílů dokáže Irbis zaměřit například železniční most na vzdálenost 120 km. Letadlovou loď radar zaměřuje na vzdálenost 200 km. Kromě toho radar spolupracuje s elektrooptickým senzorem OLS-35. Irbis je schopen navádět až čtyři střely najednou.

Čtvrtou oblastí jsou systémy elektronického boje (EB). Su-30SM2 dostane jak ofenzivní, tak defenzivní prostředky EB. Su-30SM2 obdrží, stejně jako ostatní letouny Suchoj, systém EB Chibiny. Ten je určen k individuální ochraně letounu nebo celé formace letounů. Slouží zejména pro rušení radarů protivzdušné obrany (PVO) v oblasti jejich dosahu. Součástí Chibiny je i zařízení elektronického průzkumu Proran. Na základě bojových zkušeností ze Sýrie rozhodlo ruské velení o vybavení Su-30SM rušícím kontejnerem SAP-518 Regata. Ten slouží k individuální ochraně letounu. Je schopen rušit střely země-vzduch a vzduch-vzduch s aktivním naváděním. Stejně tak dokáže rušit pozemní, námořní i palubní radary. SAP-518 může také vytvářet falešné cíle a mást tak PVO protivníka. Hlavní nevýhodou kontejneru SAP-518 je však jeho cena, která údajně dosahuje až 10 % ceny celého letounu. Kontejnerem SAP-518 bude vybaven i letoun Su-30SM2.

Letoun Su-30SM2 obdrží také jednotný systém pro komunikaci, navigaci a sdílení dat OSNOD, kterým je vybaven i nejnovější ruský stíhač Su-57. Su-30SM2 tak bude schopen komunikovat a sdílet data s nejnovějšími ruskými letouny. OSNOD poskytuje možnost zabezpečené komunikace a sdílení dat. Podle vývojářů je prakticky nemožné OSNOD narušit a zachytit tak komunikaci mezi ruskými letouny. OSNOD lze nainstalovat jak na letouny, tak na vrtulníky, ale také na pozemní a námořní techniku.  V budoucnu se počítá s možností komunikace a sdílení dat Su-30SM2 s drony.

V roce 2020 podepsalo ruské ministerstvo obrany s Irkutským leteckým závodem kontrakt na dodávku 21 kusů letounu Su-30SM2. „Rozhodli jsme se, a ještě tento rok podepíšeme další kontrakt v hodnotě více než 100 miliard rublů na dodávku 21 kusů letounu Su-30SM2 a 25 kusů cvičného letounu Jak-130“ uvedl ruský ministr obrany Sergej Šojgu při návštěvě Irkutského leteckého závodu minulý rok v srpnu. Během svého vystoupení ještě doplnil, že v roce 2021 podepíše ministerstvo obrany kontrakt na servis letounů Su-30SM v hodnotě 7,2 miliardy rublů. Ministerstvo obrany do budoucna plánuje modernizovat všechny stávající letouny Su-30SM na verzi SM2.

Podle spolupracovníka webu Izvestija Vladimira Baltenkova budou vzhledem k napjaté situaci v oblasti letouny zařazeny do sestavy 689. stíhacího pluku Baltské flotily působícího v Kaliningradské oblasti.

EDIT: Upraven náhledový obrázek ze Su-30M2 na Su-30SM

Zdroje: DFNC, Interfax, Izvestija, Izvestija, Izvestija, Izvestija, Izvestija, TASS, Topcor, Topwar

Nahlásit chybu v článku


Související články

36 víceúčelových stíhaček Su-30SM pro ruské letectvo

Podle deníku Vědomosti ruské ministerstvo obrany se Sjednocenou leteckou korporací (OAK) do konce ...

Su-30SM vstupuje do špirály zbrojenia medzi Arménskom a Azerbajdžanom

Arménske ministerstvo obrany oznámilo nákup štyroch viacúčelových bojových lietadiel Su-30SM, ktoré ...

Su-30SM v ceně F-35 Lightning II? Běloruská média kritizují nákup ruských stíhaček

Běloruské letectvo získalo první čtyři ruské víceúčelové stíhačky Su-30SM. Některá běloruská média ...

Plán výroby ruských letadel Su-30SM2, Su-35S, Su-57 a Jak-130

Moskva připravuje nákup dalších letadel Su-30SM2, Su-35S a Jak-130 pro své vzdušně-kosmické síly ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • 3180
    12:57 05.06.2021

    Kde jsou komentáře o zaostalosti RF v oblasti vojenství? Co chlapci? Jako bývalý voják velmi sleduji armádní noviny... A mám jednu poznámku: do diskuzí zde, kde jde o odborná ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Kde jsou komentáře o zaostalosti RF v oblasti vojenství? Co chlapci? Jako bývalý voják velmi sleduji armádní noviny... A mám jednu poznámku: do diskuzí zde, kde jde o odborná témata nepatří politika ani osobní animozity... I nepřítel je voják... Tak se prosím přestaňte napadat, když nemusíte, doba politruků je snad za námi... Vím, že je to lehce mimo téma, ale hlavně držme při sobě...
    Skrýt celý příspěvek

  • 3180
    12:38 05.06.2021

    Kde jsou komentáře o zaostalosti RF v oblasti vojenství? Co chlapci? Jako bývalý voják velmi sleduji armádní noviny... A mám jednu poznámku: do diskuzí zde, kde jde o odborná ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Kde jsou komentáře o zaostalosti RF v oblasti vojenství? Co chlapci? Jako bývalý voják velmi sleduji armádní noviny... A mám jednu poznámku: do diskuzí zde, kde jde o odborná témata nepatří politika ani osobní animozity... I nepřítel je voják... Tak se prosím přestaňte napadat, když nemusíte, doba politruků je snad za námi... Vím, že je to lehce mimo téma, ale hlavně držme při sobě...
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:54 03.06.2021

    Asi nejzajímavější mi přijde zmínka o systémech elektronického boje. Stále chybí zmínka nebo fotografie SU 30 ruského letectva, kde by byl vidět systém MAWS nebo LWS (na SU 35 je ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Asi nejzajímavější mi přijde zmínka o systémech elektronického boje. Stále chybí zmínka nebo fotografie SU 30 ruského letectva, kde by byl vidět systém MAWS nebo LWS (na SU 35 je již mají).
    Pokud se jim podařilo prodloužit životnost motorů a draků, tak se můžeme dočkat i další modernizace po dalších deseti letech.
    Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    15:41 03.06.2021

    Zajímavé - pořád PESA radar. Druhým zajímavým bodem je "spousta variant". Evropa bude vyřazovat EF Tranche 1, Rusko by mělo provést něco podobného - snížit množství variant a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavé - pořád PESA radar. Druhým zajímavým bodem je "spousta variant". Evropa bude vyřazovat EF Tranche 1, Rusko by mělo provést něco podobného - snížit množství variant a nevyrábět od každé pár kusů.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:48 03.06.2021

      PESA je levnější, mají s tím bohaté zkušenosti už od konce 70. let kdy si postavili první Zaslon pro Mig 31. S AESA technologií teprve začínají, tak že to může být v jejich podání ...
      Zobrazit celý příspěvek

      PESA je levnější, mají s tím bohaté zkušenosti už od konce 70. let kdy si postavili první Zaslon pro Mig 31. S AESA technologií teprve začínají, tak že to může být v jejich podání i slabší než dobře vyladěná PESA anténa. Irbis je v tomto ohledu hodně vysoko a jejich technické řešení má i výhody, například díky zachování mechanického kývání a rotace má možnost vidět a působit na cíle při vzdalování se od nich, díky otočení antény o 90°kolem osy antény zase změní polarizaci, což lze využít rozdílně pro vyhledávání vzdušných cílů nebo mapování terénu a mořské hladiny.
      https://www.military-quotes.co...
      Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        09:34 04.06.2021

        je známo, že Sověti dovedli k dokonalosti jinde už opuštěné technologie, jako např. elektronky, které používali snad i v Mig-29. Kybernetika byla podle sovětského názoru ...
        Zobrazit celý příspěvek

        je známo, že Sověti dovedli k dokonalosti jinde už opuštěné technologie, jako např. elektronky, které používali snad i v Mig-29. Kybernetika byla podle sovětského názoru imperialistická věda.
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          11:05 04.06.2021

          Elektronky mají i své výhody, například lepší čistotu spektra, pokud se umí dobře vyrobit, pak se dá dosáhnout dobrých parametrů při nižších nákladech. Dnes je umí vyráběts ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Elektronky mají i své výhody, například lepší čistotu spektra, pokud se umí dobře vyrobit, pak se dá dosáhnout dobrých parametrů při nižších nákladech. Dnes je umí vyráběts dlouhou životností. Například TWT elektronky nepoužívají pouze ruské radary s anténou PESA, ale prakticky všechny radary stihacich letadel s mechanickým kýváním antény, například ANPG 68 na F16, radar Gripenu, až teprve v posledních pár letech je nahrazují radary AESA s polovodiči. Rusové těmito elektronkami napájí antény, které umí skenovat prostor elektronicky, právě elektronické skenování je hlavní výhodou PESA a AESA systémů. I PVO systém S 400 má stále střelecký radar s PESA technologií a jde tak o evoluci původního radaru S 300 z poloviny 70. let.
          Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        11:48 04.06.2021

        No zrovna detekce hladinových cílů je dost bídná vzhledem k faktu, že tím vybavují nejlepší letouny, jaké Rusko dokáže nabídnout... Torpédoborec velikosti Arleigh Burke na detekuje ...
        Zobrazit celý příspěvek

        No zrovna detekce hladinových cílů je dost bídná vzhledem k faktu, že tím vybavují nejlepší letouny, jaké Rusko dokáže nabídnout... Torpédoborec velikosti Arleigh Burke na detekuje na vzdálenost 100 km. Pokud takový výkon porovnáme s APG-83, tak je to propastný rozdíl. S tím souvisí i SAR - rozlišení 3 (!!!) metry.
        Dosah 350 km sice vypadá krásně, ale realita je taková, že to umí jedině v případě, že skenuje výseč 10x10 stupňů.
        Toto video je dost zajímavé, resp zajímavé je pouze na konci...
        Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          11:50 04.06.2021

          A zase jsem zapomněl udat ono RCS. Těch 350 km funguje jen na cíle s RCS 3 metry

          A zase jsem zapomněl udat ono RCS. Těch 350 km funguje jen na cíle s RCS 3 metry

        • flanker.jirka
          17:09 04.06.2021

          RCS 3 metry na 350 km není špatná hodnota, když si to dosadíte do radiolokační rovnice, tak z toho vyjde potom 1 metr na 265 km, 0,1 metru na 140 km a 0,01 metru na 90 km.
          Výseč ...
          Zobrazit celý příspěvek

          RCS 3 metry na 350 km není špatná hodnota, když si to dosadíte do radiolokační rovnice, tak z toho vyjde potom 1 metr na 265 km, 0,1 metru na 140 km a 0,01 metru na 90 km.
          Výseč 10°x10° je zajímavá informace, otázkou je kolik času musí radar v takové výseči strávit času, než se posune na další skenovaný prostor?
          Skrýt celý příspěvek

  • omacka
    08:29 03.06.2021

    Autor by si měl pozměnit údaje o R-37M, uváděný dosah je sice 200km na cíl typu stíhač, jenže se týká osekané exportní verze RVV-BD, kdežto u R-37M je tento parametr 300km, kdy ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Autor by si měl pozměnit údaje o R-37M, uváděný dosah je sice 200km na cíl typu stíhač, jenže se týká osekané exportní verze RVV-BD, kdežto u R-37M je tento parametr 300km, kdy dosah na strategické vzdušné platformy je až k 400km.
    Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      08:40 03.06.2021

      Tak určitěééé ;)

      Tak určitěééé ;)

      • Clanek
        10:06 03.06.2021

        Neosekanou verzi proste "natankuji" vic. :)

        Neosekanou verzi proste "natankuji" vic. :)

      • Pauli
        12:01 03.06.2021

        Není nic snazšího, než si o té střele třeba něco pozjišťovat. Těch cca 400km je něco jako dinamický dosah vůči cílům , jako awacs, nebo tankovací letadla. Pomalý a težkopádně ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Není nic snazšího, než si o té střele třeba něco pozjišťovat. Těch cca 400km je něco jako dinamický dosah vůči cílům , jako awacs, nebo tankovací letadla. Pomalý a težkopádně manevrující. Radar Irbis-E na tu vzdálenost takový cíl dokáže zachytit
        Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          13:42 03.06.2021

          Tak ona ta střela je určena především proti AWACS a těžkopádným bombardérům. Ostatně tuhle střelu používá aktuálně pouze MiG-31, takže je jasné jaké určení to má. Exportní verze ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak ona ta střela je určena především proti AWACS a těžkopádným bombardérům. Ostatně tuhle střelu používá aktuálně pouze MiG-31, takže je jasné jaké určení to má. Exportní verze existuje, ale nevím o tom, že by ji někdo používal.
          Skrýt celý příspěvek

          • omacka
            16:41 03.06.2021

            To není pravda, to platilo u staré R-33E, která zvládá cíle manévrující jen do 4g.

            R-37M je určená proti všem druhům letounů, zvládá cíle manévrující až do 8g, tedy všechny ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To není pravda, to platilo u staré R-33E, která zvládá cíle manévrující jen do 4g.

            R-37M je určená proti všem druhům letounů, zvládá cíle manévrující až do 8g, tedy všechny letouny skoro ve všech možných režimech letu a k tomu ještě v závěrečné fázi letu (cca zachycení cíle ARH) je střela urychlená druhým raketovým motorem na rychlost M6, i když její přednosti se naplno projeví právě u použití proti nemanévrujícím strategickým vzdušným platformám (s velkým RCS) na velké vzdálenosti ~ 300 až 400km, kdy pak trajektorie letu střely na cíl je kvazibalistická s využitím druhého raketového motoru k dosažení většího dálkového dosahu na úkor závěrečného zteče cíle na rychlosti M6.
            Pravděpodobnost zasažení cíle typu stíhač jednou střelou 0,6 ... 0,8.
            Maximální dosah R-37M je 370 km.
            Viz http://nevskii-bastion.ru/rvv-...

            Exportní verze R-37M (RVV-BD) je výrazně osekaná na doletu, je toho dosaženo pravděpodobně vypuštěním letové trajektorie přiblížení k cíl po kvazibalistické trajektorii nebo jiným složením TPH druhého raketového motoru nebo kombinaci obojího.
            Skrýt celý příspěvek

          • Storm
            19:54 03.06.2021

            Tak určitěééé...
            Trefit ze 400km awacs, který o té střele ví možná víc než ta střela sama o sobě není v žádném případě to samé co trefit na 400km statický koutový odražeč pověšený ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak určitěééé...
            Trefit ze 400km awacs, který o té střele ví možná víc než ta střela sama o sobě není v žádném případě to samé co trefit na 400km statický koutový odražeč pověšený na špagátě někde pod aerostatem víme... Ten balón určitě tŕeba nezdrhne z dostřelu že? Ale joooo... Máš pravdu... Je dobré krmit domácí publikum ( a důvěřivé sympatizanty ) hrubýma teoretickýma TTD aby vznikl dojem že mají všechno nejlepší, největší, nerychlejší, nejpřesnější s největšim doletem... Pak si třeba nevšimnou ( domácí publikum ) že jejich zdravotnictví stojí za prd, že průměrný muž se u nich dožije důchodu jen horko těžko, nebo třeba že zavádějí námořní letadlo a nemají letadlovou loď... Aspoň že ti trpajzlíci jsou furt u nich největší... Smutné je, že je spousta užitečných trolů, co ty jejich bludy šíří i u nás...


            Čili...
            TAK URČITĚÉÉÉ....
            Skrýt celý příspěvek

          • omacka
            09:22 04.06.2021

            "Trefit AWACS na 400km, který o té střele ví".. Za prvé o ni s pravděpodobností hraničící s jistotou vůbec nic neví, protože to je nutný základ úspěšného zasažení cíle na velkých ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "Trefit AWACS na 400km, který o té střele ví".. Za prvé o ni s pravděpodobností hraničící s jistotou vůbec nic neví, protože to je nutný základ úspěšného zasažení cíle na velkých dálkách při skrytých přepadech..

            Také je si dobré uvědomit, že střela má extrémně malé RCS pod 0,1m2 (což je klasické RCS nestealth střely s plochou dráhou letu), kdy přehledový radar na AWACSu ji není schopen detekovat na takových dálkách.. AWACS o střele neví do okamžiku aktivace ARH na střele, naváděcí hlavice 9B-1103M-350PS má i pasivní kanál navádění na vyzařující letecké radary (nejen AWACSů) a je schopna se navádět po něm do bezprostřední vzdálenosti emitoru, kde až se přepne na ARH, dosah ARH R-37M na cíl typu strategická vzdušná platforma je uváděn jako 5m2/70km, tedy reálný max. dosah je někde mezi 100 až 150km.

            Tyto útoky na AWACS na velké dálce probíhají po kvazibalistické trajektorii letu (trvají 4-5 minut od odpalu do zásahu cíle na max. dosahu), kdy střela si nadlétává pracující přehledový radar AWACSu na své přeletové výšce +30km, kdy v okruhu cca 100km od něj se dokonce dostává do mrtvého zorného pole přehledového radaru AWACSu a ten nemá šanci ji ani detekovat, dokud ta nezapne svůj aktivní radiolokátor a nenavede se na něj.
            Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            09:27 04.06.2021

            omacka
            Nenechte se zmást tím 8g. Při vysoké rychlosti té střely se jedná o dost velký oblouk. Jo, kdyby tam bylo třeba 50g, tak se bavíme o něčem jiném. S 600 kg velkým hovadem se ...
            Zobrazit celý příspěvek

            omacka
            Nenechte se zmást tím 8g. Při vysoké rychlosti té střely se jedná o dost velký oblouk. Jo, kdyby tam bylo třeba 50g, tak se bavíme o něčem jiném. S 600 kg velkým hovadem se zákony fyziky ohýbat nedají.
            Dalším problémem, který silně omezuje možnosti ničit cokoliv malého a obratného je radar. Ten umí detekovat cíl s RCS na 40 km. Čili opět, je to zbraň čistě na velké neobratné cíle. Zcela jistě stíhač dokáže sestřelit. Těžko ale moderní s nízkým RCS a pilotovaným normálním pilotem s výcvikem. Proti steahl letounům nemá šanci vůbec.
            Dokonce ani Ruslet, který glorifikuje vlastnosti ruských letounů není tak optimistický, aby zveřejnil takové nesmysly. Propaganda může blábolit co chce.
            Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            09:28 04.06.2021

            Mám tam chybu. RCS = 5 na 40 km

            Mám tam chybu. RCS = 5 na 40 km

          • StandaBlabol
            20:53 04.06.2021

            to Omáčka,

            "Trefit AWACS na 400km, který o té střele ví".. Za prvé o ni s pravděpodobností hraničící s jistotou vůbec nic neví, protože to je nutný základ úspěšného zasažení cíle ...
            Zobrazit celý příspěvek

            to Omáčka,

            "Trefit AWACS na 400km, který o té střele ví".. Za prvé o ni s pravděpodobností hraničící s jistotou vůbec nic neví, protože to je nutný základ úspěšného zasažení cíle na velkých dálkách při skrytých přepadech.."

            Při maximálním dosahu 400 km střelu musejí odpálit někde kolem 350 km nebo blíž. Protože AWACS většinou nepoletí přímo proti útočícím letadlům. V typické situaci spíše letí kolmo k území protivníka. A za těch pár minut, co trvá střele přiblížení, uletí i AWACS pár desítek kilometrů. Na 350 km už dokáže zachytit cíl typu Mig-31 a proto může předpokládat odpálení střel. Navíc doprovodná letadla F-35, F-18 E/F mají kromě radaru optoelektronické senzory a pro ty bude střela se žhavým raketovým motorem ve velké výšce lehce zpozorovatelný cíl. Skrytý přepad by zvládla možná Su-57. Ale Mig-31 nebo Su-30 opravdu ne.
            Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    12:54 02.06.2021

    Na všech těch obrázcích je M2, která vlastně nemá se Su30sm skoro nic společného a je to primárně stroj na výcvik pilotů. Existuje jen 19 strojů. Ale SM a ta modernizace SM2 se dá ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Na všech těch obrázcích je M2, která vlastně nemá se Su30sm skoro nic společného a je to primárně stroj na výcvik pilotů. Existuje jen 19 strojů. Ale SM a ta modernizace SM2 se dá poznat lehce protože má kachní křídla na přídi. https://aircraftupdates.com/wp...

    Velká škoda pro Su30sm je, že není tolik z kompozitních materiálů, jako Su35, F15Ex, nebo J16, díky čemuž mají čelní RCS někde na úrovni eurofighteru, nebo rafalu.
    Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      10:14 03.06.2021

      U primárně útočného letounu Su-30 (protějšek F-15E), u kterého se předpokládá spousta velké protizemní munice v podvěsu, by to větší RCS nemuselo až tolik vadit. Naproti tomu pro ...
      Zobrazit celý příspěvek

      U primárně útočného letounu Su-30 (protějšek F-15E), u kterého se předpokládá spousta velké protizemní munice v podvěsu, by to větší RCS nemuselo až tolik vadit. Naproti tomu pro Su-35 jako (téměř) čistou stíhačku je malé RCS podstatnou vlastností pro úspěch ve vzdušném boji. Kompozity jsou drahé a nepříjemné.
      Skrýt celý příspěvek

    • Clanek
      10:21 03.06.2021

      No uprimne bych u Su30sm cekal RCS vyrazne vetsi nez u dua eurofighter / rafale. Nakonec, u obou jmenovanych se uz o snizeni RCS uvazovalo pri vyvoji a prvnich prototypech. O nicem ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No uprimne bych u Su30sm cekal RCS vyrazne vetsi nez u dua eurofighter / rafale. Nakonec, u obou jmenovanych se uz o snizeni RCS uvazovalo pri vyvoji a prvnich prototypech. O nicem takovem u Su30 nevim. Nehlede teda na to ze sucko je o polovinu vetsi stroj snad ve vsech smerech tak jako tak.
      Skrýt celý příspěvek

      • Pauli
        11:55 03.06.2021

        Proto píšu, že u Su30sm ne, ale znatelně nižšího čelního rcs už využívá Su35, nebo J16

        Proto píšu, že u Su30sm ne, ale znatelně nižšího čelního rcs už využívá Su35, nebo J16

        • Clanek
          14:24 03.06.2021

          Az na druhe precteni jsem pochopil jak jste to myslel a mate samozrejme pravdu.

          Az na druhe precteni jsem pochopil jak jste to myslel a mate samozrejme pravdu.