Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Su-57; větší foto / Public Domain  

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace Su-57. Na sociálních sítích se jako první objevily snímky jejich přistávacích manévrů na letecké základně Hmímím. Počet přítomných Su-57 se zdroj od zdroje liší, přičemž nejčastěji jsou uváděny dva (Janes). Výjimkou ovšem nejsou ani tři (BMPD) či čtyři (Kommersant) exempláře. Nasazení letounů probíhá velmi pravděpodobně v rámci vojskových zkoušek, které začaly v létě loňského roku.

Počátek vývoje letounu Suchoj Su-57 sahá do roku 2001. První zkušební let byl proveden v roce 2010 od srpna 2017 je letoun označován jako Su-57. Loni v prosinci uskutečnil první let s novou pohonnou jednotkou Izdělije 30.

 


 

Su-57 dosud nebyl ruským letectvem zařazen do aktivní služby (nebyly ukončeny vojskové zkoušky), a proto mohlo být jeho nasazení v Sýrii provedeno pouze jako součást zkušebního programu. Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany, podle zpravodajské společnosti Jane’s 8. února letošního roku uvedl, že Su-57 dokončil první fázi testů. Dokončení druhé fáze (s novými motory Izdělije 30) se očekává v roce 2019.  

 

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov deníku Kommersant nastínil několik možných důvodů, proč Moskva v Sýrii své stíhací letouny páté generace nasadila. V první řadě uveďme plánované zkoušky a testy. Zařízení musí být prověřeno v boji, domnívá se Puchov. Důležitou roli hraje i získání reputace, jež by dala nový impuls směrem k završení vývoje letounu. Z pohledu fungování ruských leteckých sil v Sýrii není vyslání Su-57 potřeba, nicméně o přínosu jeho nasazení bude možné mluvit až po jeho zakončení, řekl Puchov. 
 

Internetové stránky Business Insider zdůrazňují i marketingový význam nasazení. Rusko se snaží posílit vývozní potenciál Su-57 prostřednictvím jeho přítomnosti v Sýrii, přestože se stále ještě nachází ve vývoji. Jako v boji prověřený letoun má u řady zákazníků větší šanci na úspěch. Syrské nasazení může být směřováno především vůči Indii, z které se ozývají hlasy pro ukončení rusko-indického multimiliardového programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). FGFA konstrukčně přímo vychází ze Su-57.

 

„Může nést i zbraně, i když to není hlavním cílem, přidává další názor Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. „ Už od svého začátku bude prověřený bojem. Pomůže to [nasazení v Sýrii] přizpůsobit sériovou výrobu, uvedl pro internetové stránky The National Interest.  

 

Další pochopitelný důvod vyslání ruských letounů představuje snaha shromáždit co nejvíce provozních zkušeností a údajů o výkonu. Su-57 v Sýrii, kde aktivně působí řada typů západních bojových letounů, nepochybně testují prostředky radioelektronického průzkumu, boje a také výkonný radiolokátor N036 Belka s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). V Sýrii tak má Su-57 jedinečnou možnost testovat svou avioniku, elektroniku a senzory proti západním letounům a získat cenné zkušenosti pro další vývoj.

 

„Vlastnosti radaru potvrdily svou účinnost ve dvou hlavních kategoriích, při snímání vzdušného prostoru i zemského povrchu,“ řekl deníku Izvestija Jurij Bělyj, generální ředitel společnosti NIIP, jež N036 vyrábí. „Poučili jsme se z nedostatků přechozího vývoje a využili jsme nejnovější vědecké poznatky.“

 


Záběry stíhaček Su-57 nad Sýrii

 

Kromě toho se spekuluje o tom, že ploché antény radiolokátorů jsou rozmístěny po obvodě trupu Su-57, podobně jako tomu je u amerického konkurenta F-22A Raptor. Ruský odborník na vojenství Aleksej Leonkov pro deník Izvestija uvedl, že rozmístění radiolokačních modulů na povrchu Su-57 pilotovi poskytuje téměř úplný přehled o situaci v rozsahu 360° kolem letounu.

 

„Pilot uvidí vše, co se kolem něj děje, a navíc ve všech směrech, řekl Leonkov. „V současných leteckých střetnutích, v nichž se letadlo snaží zasáhnout jak protivzdušná obrana, tak i nepřátelské letectvo, poskytuje pohled dokola velkou výhodu. Součásti radiolokátoru Su-57 se s největší pravděpodobností nachází v přední hraně křídla, na svrchní i spodní části trupu a také v ocasních plochách.“

 

Ruské stíhací letouny páté generace mají mít šest radiolokačních systémů, jejichž přesná konfigurace není veřejně známá. Velmi pravděpodobně budou pracovat v několika odlišných vlnových délkách.

 

Ve srovnání se staršími typy dokáží radiolokátory typu ASEA odhalit cíl na delší vzdálenosti, jsou přesnější a lépe odolávají činnosti radioelektronických rušičů. N036 proto může být využit k celé řadě úkolů jako je vyhledávaní vzdušných a pozemních cílů, navigace a mapování, a to vše v prostředí se silným elektronickým rušením.    

 

Ruská stíhačka páté generace Su-57

 

V současné době ruské letectvo provozuje devět prototypů Su-57, z toho poslední má finální verzi avioniky. V letošním roce má ruské letectvo obdržet poslední desátý prototyp a jedenáctý, který bude mít již finální konfiguraci určenou pro sériovou výrobu.

 

Otázkou je, jaké zbraně mohou vůbec současné Su-57 používat. Například v případě F-35 je vývoj postupný a teprve na základě testování a zkoušek jsou postupně vyvíjený nové verze software, které umožní používat nejnovější generaci přesných zbraní.

 

U Su-57 není například známo, že někdy podstoupilo ostré testování zbraňových systémů, nota bene přesných zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země. Nedá se proto předpokládat, že s ostrými zbraňovými testy Su-57 začne v Sýrii.

 

Dodejme, že v rámci státního vyzbrojovacího programu Rusko do roku 2023 celkově získá 18 až 24 stíhaček Su-57. O dalším nákupu Su-57 rozhodne až další vyzbrojovací program, který bude přijat za pět let. Nicméně nic nebrání tomu, aby stíhačka Su-57 byla nabízena na zahraničních trzích a podařilo se tak vytížit výrobní linku, která byla kvůli Su-57 postavena.


Zdroje: Izvestija, BMPD, Kommersant, Jane’s, National Interest, Business Insider

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izrael uvažuje o dalších stíhačkách F-15I “Ra'am”

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) již závazně objednalo 50 víceúčelových stealth stíhaček ...

Syrská protivzdušná obrana zničila izraelskou stíhačku F-16

Dne 10. února syrská protivzdušná obrana (PVO) zasáhla pomoci střely země–vzduch izraelskou stíhačku ...

Izraelská média: Za zničení F-16 může velká výška letu

Podle izraelských médií za ztrátu stíhačky F-16I “Sufa” může vysoká letová hladina. Stíhačka F-16 ...

Desítky mrtvých Rusů po útoku na pozice USA v Sýrii

Boje v syrské provincii Dajr az-Zaur v noci ze 7. na 8. února se podle ruských médií nestaly ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    19:03 06.03.2018

    Po exhibícii toho najnovšieho, čo vedia poslať do vzduchu im padlo jedno z najstarších: https://svet.sme.sk/c/20774988...

    Pozerám, že minulý rok padlo vo svete rekordných 5 An-26 asi by bolo na čase začať tie stroje vyraďovať a hľadať, čím ich nahradiť - aj najmladším je už cez 32.
    Už ich lieta iba okolo 270-280, z čoho vyše 2/5 v Ruských vzdušných silách

  • givicz
    20:12 03.03.2018

    Potvrzeno: Dva ruské letouny páté generace Su-57 absolvovaly v Sýrii dvoudenní bojové testy
    https://www.securitymagazin.cz...
    O čem se spekulovalo minulý týden, se stalo realitou. Dva letouny Su-57 byly skutečně dopraveny do Sýrie na dvoudenní bojové testy. Nyní informaci potvrdil ruský ministr obrany Sergej Šojgu.

    ,,Letouny zde opravdu byly. Ne dlouho, jen dva dny. Během těchto dnů absolvovaly Su-57 testovací program včetně bojových zkoušek," prohlásil včera Šojgu novinářům. Spolu se dvěma stroji Su-57 byly v Sýrii i další letouny, které monitorovaly funkčnost zbraňových systémů ruských stíhačů páté generace.

    Šojgu také novinářům sdělil, že testy proběhly úspěšně. Podle něho bude dokončen testovací program letounů páté generace tento rok

  • svang
    15:41 03.03.2018

    Ty fotky udajnych Su-57 zaparkovanych v Latakii jsou podvrh. Nemeli byste tady sirit prokazatelne fake news.
    Sergej Sojgu: "As for the photos which were published, I don’t know where they came from. The planes were inside hangars all the time [when parked]."

  • flanker.jirka
    20:47 01.03.2018

    fotr: nějaké okoukávání asi nebude třeba, F 22 standardně působí delší dobu i na západě Aljašky, byli s nimi i v pobaltí a v roce 2014 Malajsie provedla cvičení s jejich SU 30 MKM právě s F 22 USAF. Otázkou je kdy a za jakých okolností používají F 22 namontované odražeče demaskující skutečnou odraznou plochu. Své zkušenosti s nimi mají i Němci s první tranchi Typhoonu.

  • KóĎA
    18:30 01.03.2018

    vypadá to na malý výlet. Už jsou doma.

  • logik
    18:00 01.03.2018

    Givitz - ruský zdroj, bez jediného odkazu "ven" - a příběh o amerických instruktorech uprostřed území, které má Asad už měsíce obklíčené.

    Máš jakýkoli důvod se domnívat, že jsou ty informace pravdivé? Že to není pohádka "pro domácí publikum", jak byl pomstěn ten Deir er Zoir?

  • givicz
    12:33 01.03.2018

    Tak SU-57 již mají za sebou první bojové nasazení.. :) udeřily ve Východní Ghútě mezi zraněnými mají být i Mezi zraněnými byli také američtí instruktoři.... Útok směřoval s největší pravděpodobností proti výcvikové základně radikálů podporovaných USA.

    Российские Су-57 отомстили за бойцов ЧВК «Вагнера», ударив по позициям боевиков в Восточной Гуте...
    Источник: https://politexpert.net/93420-...

  • Tonotime
    10:57 01.03.2018

    Nasadenie a testovanie SU-57 je len ďalším signálom, že koniec občianskej vojny v Sýrii je v nedohľadne.
    Svoje zbrane si tam skúšajú ako USA, tak Rusko, Izrael, Irán, Turecko.
    Bojovým nasadením a vyzbrojovaní sú aj kurdi, ktorí by radi založili svoj štát, alebo čo najväčšiu autonómiu v Sýrii, Iraku, Turecku, neake tie ropné polia.
    Ináč sa dá konflikt popísať ako súboj o výklad pravosti islamu medzi shitmi a sunnitmi.
    Prebiehajú aj krvavé súboje o dominanciu medzi teroristickými zoskupeniami o vplyv na výklad islámu, ako Alkaida, Isil, al-Nusra, shitsky Hizballáh a podobne.
    Svojho ostrého nasadenia sa tam dočkali aj nemecké slávne tanky Leopard 2 cez Turecko. Ostré nasadenie a skúšky zaznamenali Ruské, Izraelské, Iránske, západné dróny, letectvo a rakety. A cez teroristov aj nejaké Čínske drony.
    Západne tajné služby tiež veľa získali. Pomocou utečeneckých migrácii, teroristov sa oslabila kritika celoplošného špehovania sveta. Dostalo sa im rozsiahlej modernizácií a miliárd a právomoci. Veď už možno ani nebudeme musieť chodiť na spoveď.
    Svetové ceny ropy tiež klesli, teroristi, ako aj Asádovci museli pašovať ropu hlboko pod svetové ceny, čo tiež tlačilo svetové ceny ropy nadol. Oslabilo to dosť Rusko v plánoch na ambiciózne prezbrojenie.
    Rusi ale dosiahli na ďalších 50 rokov prenájom v Sýrii na svoje letecké a námorne základne od oslabených Asádovcov. Veď im vlastne vyhovuje oslabená a rozdelená Sýria. Asádovci budú ešte veľmi dlho závislí na Ruskej vojenskej pomoci. Ešte Syrskú tragédiu využiť čo najviac na marketing vojenských systémov.
    Spokojnejší sú určite aj v Izraeli. Jedného z nebezpečných protivníkov majú na dlho mimo hru.
    Obamovcom a spol nevyšiel na plno geopolitický plán rozšíreného Pilsudského koridoru. Ten rátal s obkľúčiť Rusko zo západu nepriateľskými štátmi od Baltu po Čierne more. Ak ho rozšírime o Turecko, člena NATO, naraz sme sú na hraniciach Sýrii a Iraku. No podarilo sa znepriateliť smrteľne Ukrajinu s Ruskom. Podarilo sa zatiahnuť do nepriateľských embárg EU a Rusko. Podarilo sa presadiť protiraketové systémy v Európe. Podarilo sa oslabiť EU ako jedného z ekonomických rivalov USA.
    Dalo sa geostrategický rátať, že utečenci, často infiltrovaní teroristami na chatrných lodiach skôr doplávajú do EU, Ruska ako do USA.
    Kurdi teda už majú svoje bojové skúsenosti, výzbroj, ropné polia a môžu sa snažiť založiť štát po vzoru Izraelu.
    Irán v oblasti začína mať čoraz silnejší vplyv.
    Najviac nespokojní z vývoja občianskej vojny v Sýrii a Iraku sú asi len Saudi. Veď im vďaka tomu klesli svetové ceny ropy a boja sa osy osy Irán-Irak-Sýria. Svoje veľmocenské chúťky si cez výklad pravosti Islamu rozdávajú aj v Jemene. A tak prezident Trump cestoval na svoju prvú cestu k Saudom a nie do Európy. Zo Saudmi uzavrel zbrojný kontrakt za 300 miliárd $. Až som mal s toho dojem, že Saudi sú oveľa demokratickejší totalitný režim ako Severná Kórea. Saudi ale už majú neaké pochybnosti a tak uzavreli vojenské kontrakty aj s Ruskom napríklad na systémy PVO S-400. Dotlačilo to ale Saudom čiastočne reformovať občianske práva. A tak už u Saudov budú môcť jazdiť autami aj ženy a podobne. Na niektorých umelých ostrovov už nebudú platiť plné islámske zákony Saudov pre zahraničných turistov.
    Turistika sa aspoň čosi zlepšila v niektorých Európskych štátov, aspoň v tom nám čosi ekonomický okrem nízkych svetových cien ropy pomohli tí teroristi. Pre Západných milionárov sa stali Islamské destinácie príliš rizikové. Teroristi pomohli Europanom aj čosi zastaviť nástup islamizácie a dočkali sme sa aj k prvým zatvoreniam mešít, čo bolo pred Sýrskou občianskou vojnou nemysliteľné.
    Aké je nebezpečné pomáhať rozpútavať občiansku vojnu u susedov si nedávno vyskúšal na vlastnej koži Turecký Erdogan.
    Odhadujem, že mu pred prevratom nečakane pomohli Ruské tajné služby a preto taký nečakaný obrat v Rusko - Tureckých vzťahov.

  • fotr
    13:39 28.02.2018

    Nedomnívám se že by jim USA dali nějakou příležitost si ,,osahat" F22 a F35 jak tu někteří píšou. Právě naopak USA bude jistě velice pečlivě sledovat vše co těchto nových strojů týče. Faktem ale je že testování má největší cenu právě za podmínek co nejblíže reality a testování ve válečné zóně je k nezaplacení a to i jako marketink pro možný vývoz. Vždy dobře vypadá když se nabízí něco co už někde uspělo než stroj který k ,,prachu" nikdy ani nečichl.
    Všem pěkný den.

  • PetrV
    02:15 28.02.2018

    Ze strany Ruska jde určitě ve velké míře o marketing. Něco jako , podívejte se jak nám stroj 5.generace létá. Na světě je dost států, které mají peníze a nechtějí riskovat, že se za 3 roky vymění v USA prezident, zase nějaký Obama a ten začne na tyto státy tlačit přes podporu výzbroje. V Rusku se komunismus nevrátí, pokud tam jaký kdy byl. Nyní je to oligarchy řízený pragmatický stát, vymění se osoby, ale zákazník a peníze rozhodují. Rusové prodají skoro cokoliv komukoliv, když zaplatí. Jinak nevěřte moc západní propagandě o zkorumpovanosti režimu v Rusku. Já tam občas svoje výrobky prodává. Obchodní jednání se hodně liší od toho západního, protože základem jsou v Rusku osobní vztahy, po mailu nic nevyřídíte, je třeba osobní kontakt. Na západě se o osobních profitech taktně, spíš pokrytecky, mlčí. V Rusku je to součást seznamovacího rozhovoru. Byrokracie tam není o nic víc zkorumpovaná než v ČR, jen vůči cizinci jsou ruští ouřadové nedůvěřiví, bez tuzemce sebou , je to těžké. Dohody dodržují.

  • petris
    00:19 28.02.2018

    Tak určite že je v tom aj marketing a nie len pre Su-57 ale všeobecne pre ruskú leteckú techniku. Druhý dôvod je natrénovať systémy aktívneho a pasívneho vyhladávania cielov Su-57 na skutočných stíhačkách NATO a Izraelu. Tiež môže ísť o snahu vyprovokovať NATO stíhačky, obzvlášť F-22 alebo izraelské 35ky k snahe "ošahať" si Su-57 svojimi radarmi a pritiahnuť ich tak do radarového pokrytia ruských pozemných rádiolokátorov Bukov, S-300/400, low bandových radarov rodiny kasta, gamma, protivnik a pod. aby objektívne vyhodnotili schopnosti týchto radarov. Príp. tiež môže ísť o to prítomnosťou práve týchto systémov či Su-57 a ruských awacsov, donútiť USA používať kútové odrážače na F-22 a tým ich urobiť ľahšie viditelné pre ruskú/sýrsku PVO pre prípad že by mali chuť na nejaké dobrodužstvo.

  • flanker.jirka
    22:02 27.02.2018

    Moudřejší asi budeme, až za pár měsíců, určitě se budou chtít sami nščím pochlubit. Je možné, že chtějí dokázat i opodstatněnost dražších technologií na novém letadle, obdobně jako se USA rozhodli nasadit F 22, i když teoreticky nemuseli, dost kvalitních letadel mají i bez nich.

  • givicz
    20:25 27.02.2018

    Dá se předpokládat, že v Sýrii budou testovány zbraně určené pro externí závěsníky a především pro vnitřní zbraňové šachty Su-57 (na spodku trupu mezi motorovými gondolami) – jejich vypouštění v různých výškách, odolnost naváděcích systémů a datalinkového spojení v podmínkách silného radioelektronického boje, při působení protivzdušné obrany (zde nejsou myšleny poměrně primitivní přenosné protiletadlové komplety, nýbrž sofistikovaná PVO Izraele, protivzdušné komplexy amerických plavidel ve Středozemním moři apod.) a při permanentní vzdušné přítomnosti potenciálního protivníka („koalice vedená USA“).

    Typickými zbraněmi PAK FA, využitelnými v konfliktech typu syrského, jsou malorozměrné řízené pumy KAB-250 (viz foto níže) s laserovým nebo satelitním naváděním nebo „rodina“ modulárních řízených střel Ch-38. Tyto supermoderní a vysoce přesné zbraně mohou být odpalovány z vnitřních zbraňových šachet Su-57 a díky rozličným typům navádění mohou ničit širokou škálu cílů na vzdálenost až 40 kilometrů.
    http://www.eurasia24.cz/vojens...

  • Iceman8241
    20:18 27.02.2018

    T-50 má na kontě shoz několika hloupých pum, jinak žádné testování zbraní nepodstoupil. Spolu s palubním kanónem jsou to jediné použitelné zbraně. Systémy palebné kontroly a protiopatření nejsou dokončeny. Integrovaná suita senzorů loni začala vývoj úplně od nuly, poté, co se systém vyvíjený od roku 2004 ukázal jako nedostatečný. To jsou informace dohledatelné na ruskojazyčném internetu od zdrojů blízkých UAC - koncorcia, pod které spadá i konstrukční kancelář Suchoj.

    Je to reklamní tah a hazard s hardware a životy posádek. Suchoj ovšem potřebuje peníze na vývoj a zákazníky. FGFA je mrtvá a po dokončení 12. stroje není pro koho vyrábět.

  • raziel87
    17:38 27.02.2018

    2 Charlie

    píše se o T-50-9 a T-50-11 v termínu 21.2.2018 + minimálně jeden další potvrzený T-50 tuším 23.2. (spíše ale dva).

    Osmý (9) a devátý letový prototyp (11) je už z 2. fáze zkoušek a je vybaven kompletní avionikou, takže lze předpokládat, že tam oba stroje létají s A-A výzbrojí v trupových šachtách

  • Charlie
    16:10 27.02.2018

    Ono by to chtělo vědět jaký čísla tam poslali, protože ne všechny prototypy mají plnou výbavu, ale můj osobní kromný odhad že určitě ty dva poslední, ve kterých je už kompletní avionika.

    Ono to má celé víc úrovní:
    - avionika Su-57 je částečně i v Su-35 a ty už v Sýrii měl, takže jestli chtějí otestovat celou sestavu, je tohle logický krok

    - poslední kusy dostaly nové radary (i když možná ještě bez antén ve křídlech a celkem se teda neví, jestli současná sestava umí i víc frekvencí, jak bylo slibováno na začátlu, hlavně ty větší vlnový dýlky) a jedna věc je ozařovat něco v laboratoři a druhá vytáhnout to ven a zkusit bliknout v reálným prostředí na skutečněj cíl

    - moc bych se nedivil, kdyby zkoušeli i schopnost předávat data jinejm strojům (čili vyšší level toho, co už umí MiG-31) a naopak jak funguje předávání údajů od A-50 a podobně

    Myslím si, že taky sází na to, že "natrefí" na Raptora a zkusí si ho osvítit radarem, aby dostali nějaký data. Každopádně v pumovnicích to vidím spíš na spousty nahrávacích a vyhodnocovacích hejblat než na bomby a rakety... A nedivil bych se, kdyby lítali s odražečema...

  • Luky
    15:10 27.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    třeba už jsou tam dýl a teď jenom vypluly plasma-stealth

  • fenri
    14:57 27.02.2018

    Arianus - díky za opravu typového označení. Jo, Tu-214 se v Syrii na čmuchanou objevil už vícekrát, ale teď bych čekal v souvislosti se Su-57. Řekl bych, že se ukáže.
    Kolt - podle toho, co jsem četl, se A-50 vrátil do Syrie někdy v koncem ledna, začátkem února (musel bych najít) a druhý A-50 přiletěl přímo se Su-57 (sedali spolu na Hjemimu). Soudil bych, že druhý A-50 je tam kvůli Su. Ale je možné, že se jen vystřídali. Těch nejistot je dost, vždyť se ani neví, kolik tam Su-57 je.
    Článek - myslím, že jim prostě jde o interakci Raptora, ale i PVO a REB s Su-57. Možná si chtějí ladit, jak Su-57 detekuje Raptora apod. Osobně si myslím, že prostě teď loví gigabajty dat počínaje
    -co všechno se na Su-57 rozsvítí
    -co všechno z toho Su-57 uvidí a jak
    -co a jak se od Su-57 odrazí

    Možná Su-57 shodí symbolicky nějakou bombu na školku či poslední nemocnici, nebo budou tvrdit, že sestřelil dron neznámého původu, aby trocha PR byla, ale od toho tam primárně není.
    Osobně to také považuji za dost velký risk.On i Su-57 rozsekaný minometným přepadem či sebevražedným útočníkem by prostě byl blbá reklama, bez ohledu na to, že o skutečných kvalitách toho letadla to nic neříká. A věřím, že "korunní klenot" VKS motivuje více sebevražedných maniaků, než udřený a utahaný Su-25.

  • RiMr71
    14:46 27.02.2018

    ...myslíš AU-220 Bajkal?

  • Pauli
    14:38 27.02.2018

    HOST: pravda ...nově v Sýrii používají novou leteckou pumu Drel...hodně rád bych viděl v akci třeba uran9 ,nebo něco s AU220 baikal :)

  • Rase
    14:15 27.02.2018

    Host?
    myslím že chápeš jak to myslím. Oni ti Rusové berou válku v sýrii i jako vhodné místo pro ukázku ruských zbraní potencionálním zákazníkům (ponorky, rakety, vrtulníky atd.). Vzhledem k tomu, že zatím s nikým o exportu Su-57 nejednají, tak mi ta ukázka pro Indy přijde jako skvělá příležitost. Když zkouší zbraně v sýrii, tak za to mají trochu + bodů navíc, než kdyby ukazovali jen vide z testů někde na Sibiři. Teď už opravdu zbývá jen tam dotáhnout i moderní pozemní techniku (T-14, T-15 atd.)

  • Clanek
    13:52 27.02.2018

    Tento krok mi popravde nedava smysl. USA 5th gen nad Syrii pusobi uz nejakou tu dobu, tu si jiste Rusove uz meli moznost osahat vic nez dost, k tomu snad nepotrebuji vlastni 5th gen v oblasti, a jedine co ted ve vztahu k USA "dosahnou" je to, ze naopak umozni USA si osahat to nej co Rusko dnes a pristich treba 30 let bude mit. To mi neprijde rozumne, takhle zbytecne odkryt sve karty.
    Jediny zachvev zduvodneni pak vidim v marketingu. Snaha prodat Su-57 v budoucnu, snaha prodat Su-57 dnes domacimu publiku, snaha popostrcit Indii... jestli to ale za to stoji? Rusko asi naznalo ze ano.

  • danny
    13:52 27.02.2018

    Hmm... tak první zprávy, že ho dotáhli do Sýrie jsem považoval za jasný hoax. Aspoň podle informací o stavu projektu aktuální situaci na bojišti bych řekl, že si teda pěkně troufají...

  • Host
    13:51 27.02.2018

    TO RASE....pěkně létá a "bojuje" ale no taaaaak. toto by nestačilo ani Indom. Chápem nadsázku ale trocha rešpektu :)

  • semtam
    13:46 27.02.2018

    KOLT

    A taky proto píšu, vzbudil touhu si ho ošahat radary a zkusit se k němu co nejblíže přiblížit. Tj. druhá fáze.

    Ale otázka dvou A50 stojí za zjištění

  • KOLT
    13:40 27.02.2018

    Jde mi o to, jestli tam A50 bylo i předtím, přičemž po příletu toho nového staré odletí. Nebo zda tam buď předtím nebylo (myšleno dlouhodobě, jestli chybělo dva měsíce, nic to neznamená) nebo jsou tam teď dvě. Protože pokud se prostě jen vystřídalo jedno A50 za druhé, je to ona rotace. Pokud je tam ale jedno A50 specificky s Su-57, výrazně to podporuje fenriho příspěvek.

    Předně ho ošahají AWACSem ;-)

  • infi
    13:37 27.02.2018

    Je skoro az trestuhodne, ze to tam nechaji takhle stat na otevrenem prostranstvi, jeste takhle tesne u sebe.

  • Rase
    13:34 27.02.2018

    Možná Rusové chtějí ukázat Indům, že jejich Su-57 pěkně létá a "bojuje", aby je přesvědčili obnovit jednání o společném projektu stíhačky 5.generace - FGFA. Indické prachy totiž nesmrdí a hodí se i na dovývoj vlastního letounu. Ono jde o nemalé miliardy dolarů (!)

  • semtam
    13:13 27.02.2018

    KOLT

    V rámci rotace je tam celé VKS. Složení VKS není nahodilé, VKS si tam zajisté zkouší různé operační činnosti, aby získalo pokud možno co nejvíce zkušeností. Fenri zmínil, že SU-57 může působit jako volavka. Jen jako volavka určitě ne, samo o sobě je to od Ruska troufalí krok poslat do Sýrie SU-57, ale jako reklamní tah, pokud nedojde k nehodě to určitě splní, více potencionálních zákazníků se bude na Sýrii ptát.

    Ohledně volavky, určitě SU-57 vzbudil touhu si ho ošahat radary a zkusit se k němu co nejblíže přiblížit a nejlépe nepozorovaně, co k němu asi pošlou?

  • KOLT
    13:03 27.02.2018

    fenri, někde jsem četl, že ta A50 je jen rotace. Ale nijak jsem se po tom nepídil, takže jestli víte víc, rád se nechám poučit.

    Trochu mi není jasné, jak to letadlo může být prověřené bojem, když nebude používat žádné zbraně. Ano, bude prověřen jeho provoz a jeho senzory v bojových podmínkách, což rozhodně není málo! Nicméně to dle mého názoru není to samé jako tvrdit, že bylo prověřen bojem. Samozřejmě, vzato do extrému, skoro žádná moderní stíhačka nebyla prověřena bojem, protože jen málokteré se účastnily konfliktů se srovnatelnými protivníky na slušné technologické úrovni. A když už, tak v nějaké starší versi...

  • Arianus
    12:54 27.02.2018

    @fenri Tu-214R se objevili na syrskem nebi uz v letech 2016 a 2017, ne?

  • RiMr71
    12:43 27.02.2018

    Ruské nafoukané opičáky nemusím, to není žádné tajemství, přesto nebo právě proto před nimi hluboce smekám, jaké stroje jsou schopni v tom jejich zkorumpovaném binci vyvinout a postavit. Bez ironie. Nedávno jsem měl možnost se dost detailně seznámit s Ruslanem - jasně že je to (relativně) staré éro a je to ještě sovětský projekt, ale to na nic nemění na tom, že to určitě nezkontruoval a nepostavil žádný debil. Tedy navazovat mají na co a pokud budou své skromné prostředky a kapacity cpát do podobných věcí jako Raptornyj nebo Armata, namísto jaderných vlaků a jaderných torpéd a podobných konin, tak myslím, že dokáží hodně.

  • fenri
    12:27 27.02.2018

    U úvah na téma proč je Su-57 v Syrii by se slušelo uvést, že tam přiletěl s A-50. To docela naznačuje, co je hlavním (nebo jezdím z) cílem testování Su-57 v Syrii. Divil bych se, kdyby se tam dříve či později neobjevil i REB Tu-204.
    Je tam významně v roli "zvědavé volavky".