SuperAV – transportér pro americkou námořní pěchotu

SuperAV
Foto: SuperAV vyjíždí z moře na pláž. / BAE Systems

Americká námořní pěchota plánuje do budoucna obměnit svá výsadková vozidla. V rámci programu MPC (Marine Personnel Carrier) hledá stroj, který dokáže bezpečně transportovat námořní výsadek dále do vnitrozemí. Jedním z možných adeptů je i obojživelné vozidlo SuperAV od firmy BAE Systems.

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) rozvíjí dva koncepty vozidel pro obojživelné operace. Kromě kolového obrněného vozidla MPC to je i obojživelné výsadkové vozidlo ACV (Amphibious Combat Vehicle).

Obojiživelné ACV je určeno k rychlé dopravě mariňáků z velkých vyloďovacích plavidel třídy San Antonio a America plujících na horizontu – tedy k dobytí pláže a pobřeží. Vynikající plavební schopnosti mají však za následek jen omezené jízdní schopnosti na souši. Po dobytí pobřeží a k rychlému přesunu do vnitrozemí pak mají sloužit transportéry MPC.

Americká námořní pěchota však vlivem rozpočtových škrtů musela zastavit paralelní vývoj obou vozidel. Jasnou přednost má ACV, naproti tomu pokračování programu MPC je odloženo o jeden až šest let.

SuperAV Foto: SuperAV / BAE Systems

BAE Systems, slovy Johna Swifta, projektového manažera programu MPC v BAE Systems, věří, že US Marine Corps nakonec financování programu MPC obnoví. Britská firma proto dále pokračuje ve vývoji a testování obojživelného transportéru SuperAV.

SuperAV MPC je amerikanizovanou verzí italského transportéru SuperAV 8x8 od firmy Iveco Defence Vehicles. Verze pro americkou námořní pěchotu se od původního provedení liší v několika směrech. Mariňácký SuperAV je větší, aby pojmul zásoby na několik dní, tříčlennou posádku a devítičlenné družstvo mariňáků.

SuperAV pro americkou námořní pěchotu s vyznačuje silnější protiminovou ochranou (podvozek ve tvaru „V“) . Společně s většími rozměry se však úpravy odrazily na hmotnosti, která dosahuje 26 tun (původní verze 18-24 tun). Došlo také ke změně designu trupu (např. odstraněné „blatníků“) pro vylepšení nautických schopností (menší hydrodynamický odpor, větší stabilita na moři).

Podle Swifta dokáže mariňácký SuperAV překonat devatenáct kilometrů z dokové výsadkové lodi na pobřeží a poté doplout zpět. SuperAV je však určen především pro operaci ve vnitrozemí. Po vylodění dokáže stroj tři dny samostatně operovat a podporovat výsadek (munice, jídlo, voda). Během tři dnů se očekává, že americká námořní pěchota překoná odpor protivníka vybuduje na pobřeží zásobovací předmostí.

Zdroj: Defense Tech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vodní tank CAAT - zásobovací tepna mezi mořem a pobřežím

V Indickém oceánu pravě došlo ke katastrofálnímu zemětřesení. Mořské dno se zvedlo o několik metrů ...

USS America – nová výsadková loď americké námořní pěchoty

20. října byla slavnostně pokřtěna nová obojživelná útočná loď USS America americké námořní pěchoty. ...

M27 IAR v US Marine Corps

V roce 2011 US Marine Corps (USMC) objednala 6 500 pěchotních automatických pušek M27 IAR (Infantry ...

Vozidla ACV a MPC ve světle nového pohledu na obojživelné operace

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) vyvíjí nové kategorie vozidel pro obojživelné operace. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Laci
    23:41 13.10.2014

    Klasický Stryker (licensovaná švýcarská MOWAG Piranha III), který je již zaveden v ozbrojených složkách USA už jen sotva stačí na moderní stroje jako např. GTK Boxer, VBCI, Pandur II nebo Patria AMV / KTO Rosomak / Havoc či vyvíjený SuperAV.

  • rainerum
    20:05 15.10.2013

    myslím že je neplovoucí a na do vývoj aby byl plovoucí by stálo hodně

  • David
    09:58 15.10.2013

    Abych se přiznal, moc nechápu, proč se té soutěže neúčastní i Stryker, který je s výše zmíněnými typy srovnatelný. Jeho zavedení by přitom přineslo ekonomickou úsporu, logistické zjednodušení atd.