Švédové nabídli Chorvatům Gripeny

Gripen
Foto: Gripeny na cvičení amerického letectva, ilustrační foto

Švédové podle zahraničních serverů nabídli Chorvatům jako náhradu za jejich MiGy-21 své víceúčelové stíhací letouny JAS-39 Gripen. V případě dohody obou stran tak půjde již o třetí zemi, která nahradí výše uvedený sovětský typ právě Gripenem. Ve hře jsou však také starší ruské letouny MiG-29 provozované ještě před dvěma roky Maďarskem.



JAS-39 Gripen je víceúčelový stíhací letoun, jehož v současné době provozují Švédsko, Jižní Afrika, Thajsko, Česká republika a Maďarsko. Oba poslední státy přitom mají Gripeny pronajaté jako náhradu za zastaralé MiGy-21. Chorvatsko může tak být již celkově třetí zemí, která by se rozhodla stejným způsobem.

Gripeny jsou totiž stejně jako MiGy-21 jednomotorové a oproti dvoumotorovým stíhacím strojům méně náročné na údržbu a provoz. Pod křídla lze podvěsit moderní americké řízené střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 a také středního dosahu AIM-120. Díky tomu se z relativně malého stíhacího letounu stává schopný ochránce vzdušného prostoru. Navíc kromě amerických F-16 se již na Západě jiný jednomotorový nadzvukový letoun nevyrábí.

MiG-21 Bis

Foto: Chorvatský MiG-21bis (D) při pojíždění / Wikipedia, Goran Novačić



Navíc lze předpokládat, že Chorvati budou potřebovat nový typ letoun co nejrychleji, s ohledem na početní i technický stav svých MiGů-21. Výrobní linky pro F-16 jsou přitom vytížené (mimochodem výrobou F-16IQ pro Irák) a Francouzi ukončili výrobu svých Mirage 2000 před pěti lety a znovuotevření výrobní linky pro několik málo letounů se asi jen těžko vyplatí. Naproti tomu Švédové jsou údajně schopni poskytnout Gripeny již sedm měsíců od podpisu kontraktu a nabízejí Chorvatům k pronájmu osm strojů.

Připomeňme, že chorvatské letectvo doposud provozuje zastaralý sovětský typ MiG-21. Ve výzbroji mají mít Chorvati údajně už jen šest letounů verzí bis (D) a UMD a několik dalších jich má být zakonzervováno. Případnému obchodu nahrává také fakt, že životnost chorvatských MiGů-21 oficiálně končí v roce 2013 a ani počet provozovaných letounů nenapovídá o dobré kondici strojů v letce.

maďarský MiG-29Foto: MiG-29S ještě nedávno provozovaný Maďarskem / Wikipedia, KGyST



Do hry údajně měly vstoupit také ruské dvoumotorové stíhací letouny MiG-29, které Chorvatům nabízí ze svých přebytků Maďarsko. Výhodou pro Chorvatsko v případě nákupu maďarských Migů-29 je rychlé dodání celkem 12 letounů, podstatně nižší cena i nenáročná modernizace nutná pro další provoz. Naopak nevýhodou je dražší provoz a také stáří nabízených letounů, které Maďaři obdrželi na začátku devadesátých let v rámci deblokace ruského dluhu.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Gripen NG: Nová generace úspěšného stíhače

Nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen se stal navzdory mnoha kritikům poměrně úspěšným. V současné ...

Vzlétnou české Gripeny nad islandské ledovce?

Poslanci českého parlamentu v nejbližších dnech rozhodnou o tom, jakých zahraničních misí se česká ...

Bezpilotní JAS-39 Gripen?

Švédsky technický časopis Ny Teknik přinesl článek o zahájení prací nad budoucím konceptem stíhaček ...

Potvrzeno! Švýcarsko nakupuje stíhačky JAS 39 Gripen

Švédský vojenský průmysl může slavit další úspěch. Po České republice, Maďarsku, Jihoafrické ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • ll
    10:31 21.10.2012

    Tak jasné, že na F-35 finančně nemají, ale stojím si za tím, že by autor článku měl podávat stoprocentní info.

  • CerVus
    19:19 17.10.2012

    Teď koukám, že Spojené Arabské Emiráty v roce 2013 nahrazují 99 mirage 200-9 novějším stíhačem Rafel a hledají kupce na letouny. Zařazovali je do výzbroje od 1998 a spousta jich je modernizovaných na poslední vývojový standard. S cenou 20mil USD jsou ideálním řešením pro AČR. Za 11,5mld můžem získat 30 moderních stíhaček a dalších 8,5 vrazit do výzbroje, servisu a zázemí. Ve srovnání s 10 let starými Gripeny navíc v pronájmu za 20mld se jedná o nabídku snů. Stejně jako Gripeny se jedná o 4+ generaci takže to není krok zpět. A i kdyby nebyl úplně top class, tak na jakékoli případné použití v rámci AČR by více než vyhovoval.

  • Ondřej Lacina
    20:34 16.10.2012

    Tak tak.. Dalo by se říci, že F-35 si nemůže pořídit nikdo, kdo nemá fungující stíhací letectvo. F-35 ještě neni plně operatibilní a žádnej stát (ani USA) ji neposílá do akce.

  • Jan Grohmann
    19:02 16.10.2012

    F-35 je ještě ve vývoji a pár let stále bude. Navíc ze začátku bude výroba nových F-35 směřovat současným zákazníkům (USa, Británi, Turecko, Izrael,...) a až poté novým. Troufám si říct, že Chorvati by nedosatli F-35 dřív než v roce 2020 +-.

  • Ondřej Lacina
    17:26 16.10.2012

    II: To je sice pravda, ale pochybuji že o F-35 chorvaté přemýšlejí (ono také údržba motoru F-35 je úplně něco jiného než údržba motoru Gripenu, Mirage 2000 nebo F-16). Za prvé kvůli ceně a za druhé pochybuji, že by Lockheed Martin stihl dodat letouny chorvatským vzdušným silám do požadovaného termínu.

    Jinak k článku: Docela mi tu chybí informace, že Chorvatsko projevilo zájem o 12 strojů.

  • Larin
    17:13 16.10.2012

    F-35? :D tenhle stroj je trochu jiná cenová...

  • ll
    15:43 16.10.2012

    Pokud vím tak se na západě vyrábí třeba F-35 ;-) Takže to není jen o F16 vs. Gripen